![]()
Situatie: oud winkelpand waar 4 woonappartementen in zitten.
Drie jaar geleden -na een stevig feestje- heeft de brandweer me proberen te wekken, omdat "men brand rook". Helaas werd ik niet wakker. Gelukkig ontdekte de brandweer de smeulende afvalcontainer die buiten stond voordat ze besloten mijn deur in te trappen.
Erg geschrokken heb ik in overleg met de eigenaar voor 27 EUR 4 van bovenstaande brandmelders bij de Praxis gehaald. Op batterijen? Jep. Als ik alleen omdat ik zou vergeten nieuwe batterijen te halen het hele pand moet gaan bekabelen..
Plaatsing is in overleg met brandweer gebeurd. Alle vier zitten ze zo'n 40 cm onder plafonds, of bij trapgaten. Wel allemaal bereikbaar, zodat je niet eerst een ladder hoeft te scoren voor je ze uit kunt zetten bij vals alarm.
In serie? Nee. Juist bij brand moet je snel weten WAAR er problemen zijn, en laat de herrie dus maar de richting wijzen. Vergeet niet dat er vier mensen gewekt moeten worden, en dan wil je wel weten waar de veiligheidsrisico's het grootst zijn. De herrie is zodanig, dat zelfs de verste melders (voor mij zeker 12 meter weg) op mijn kamer zeer luid en duidelijk hoorbaar zijn.
"Wanneer de batterijen op zijn" is overigens helemaal niet "op". Het systeem begint te waarschuwen vlak voor het moment dat de hoeveelheid energie om bij brand voldoende signaal te geven, niet meer toereikend is. Met andere woorden: (volgens de brandweer) kunnen ze de avond voordat het signaal "battery low" gaat klinken nog rustig 10 minuten staan piepen dat er brand is. Het is dus ook absoluut onmogelijk om de low-battery signalen, die enkele weken achtereen gegeven worden, te missen. Elke 30 seconden een korte, droge, harde piep. Nadeel voor mensen met slechte oren: De piep is wel erg kort om de richting te horen. Nadat de vier melders tegelijk leegwaren (13 maanden na plaatsing), hebben we zelfs een CV monteur laten komen, omdat we dachten dat de CV rare geluiden maakte. Een tweede en derde keer is ons inmiddels telkens wèl gelijk duidelijk wat er speelt, en haalt iemand gewoon 4 9vols-bloks. Het voordeel is ook dat ze bijna gelijktijdig leeg zijn, en dus allemaal omstebeurt beginnen.
Allevier zijn ze geplaatst met twee schroeven en eventueel een plug als er geen houten achterwand was. Plaatsing duurde 15 minuten.
KanttekeningVoordat mensen gaan roepen dat dit in appartementencomplexen dit helemaal niet voldoende is, en de brandweer hier helemaal geen toestemming voor gaat geven: Door wijziging in wet- en regelgeving gaat er bij ons idd het één en ander veranderen. De automatische brandmeldinstallatie, de vluchtwegverlichting en dergelijke bereiken binnenkort ook ons pand (aanpassingen: 14.000 EUR), maar tot voor kort was de 27 EUR oplossing genoeg..