abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47240312
En wat als je in de VS ongeveer 5k kan hebben? (euro's that is)
pi_47240449
De helft van de afgestudeerde wiskundigen kan meteen door naar het CBS
pi_47240770
En dat is (goed/slecht werk) ?
pi_47242980
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 20:07 schreef Theodoric het volgende:
De helft van de afgestudeerde wiskundigen kan meteen door naar het CBS
Lijkt mij wel saai werk. Je kunt toch leukere dingen doen met wiskunde dan een beetje statistieken en modelleren. Maar ik kan natuurlijk een verkeerd beeld van het CBS hebben, sluit ik zeker niet uit.
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 19:02 schreef Unihoc_ACE het volgende:
Die financiele knakkers hadden het over 2400-2800 euro. Lijkt me bovengemiddeld. Technische functies starten geloof ik niet hoger dan 2500.
Dat wel een goed salaris, maar wel gemiddeld voor een goede techneut. Vergeet niet dat de vraag groot is en het aanbod niet groot. Toen ik nog civiele techniek deed ben ik, mede vanwege behoorlijke cijfers (tussen de 7 en de 8), al 4 keer benaderd door een bedrijf, dat ze, mocht de tijd rijp zijn, wel een stageplaats voor mij hadden. Dat geeft wel aan dat er een flinke schaarste is, vandaar ook dat mooie salaris.

Echte theoritici zijn denk ik wat minder gevraagd denk ik. Een bedrijf heeft vaak vooral behoefte aan mensen die de koppeling leggen tussen theorie en praktijk, je verblijft immers een commercieële omgeving dus het is mooi als je daar in alle hoeken van het bedrijf rekening mee kan houden. Daar zijn ingenieurs beter in getraind dan beta-doctorandussen. Het is niet voor niks dat je bij een technische studie vaak enkele vakken micro-economie, bedrijfseconomie en organisatiekunde krijgt.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bolkesteijn op 13-03-2007 21:35:36 ]
  dinsdag 13 maart 2007 @ 21:29:55 #91
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_47243637
Wat voor 'leuks' kun je nou weer met wiskunde
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_47244216
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 21:29 schreef ArendBarend het volgende:
Zit niet zo de rellen zeg. Wiskunde is heel erg nuttig. Je kunt er modellen mee opzetten zodat je een voorspelling kan doen over hoe een hoogwatergolf zich gedraagt, daarmee kun je de gevolgen er van beperken. Je kunt uitrekenen hoe je het handigst een verpakking kan maken, dus zodat je zo min mogelijk afval hebt. Je kunt bepalen hoe je je beschikbare hoeveelheid machines het best over 3 productielijnen kunt verdelen zodat de kosten minimaal zijn. Enz enz.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 21:44:15 #93
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_47244314
Ik geloof best dat je er nuttige dingen mee kunt, hoor
pi_47244390
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 21:44 schreef ArendBarend het volgende:
Ik geloof best dat je er nuttige dingen mee kunt, hoor
Nou dat is dan toch ook leuk.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 21:54:48 #95
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_47244830
quote:
ik denk zoiets als de kick als je sommetje klopt ofzo?
net zoals een accountant zn cijferboekje netjes in orde heeft gemaakt?

Ik heb het zelf ook een beetje moeilijk met arbeits freude. Die kan ik niet echt vinden.

( huishoudelijk werk geen moeite mee, schoon bed schone kleren schoon bord koken in de tuin enzo, behalve stofzuigen. dan kan ik niet meer naar mn boekje radio of muziek luisteren )
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_47255802
quote:
Tsja, wiskunde wordt over het algemeen als moeilijk gezien, en het schijnt hier de cultuur te zijn dat alles wat moeilijk/lastig is, ook saai is en niet interessant. Da's ook een beetje het probleem wat de beta-opleidingen tegenwoordig hebben.
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:50:40 #97
41885 kless
pi_47256428
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 09:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, wiskunde wordt over het algemeen als moeilijk gezien, en het schijnt hier de cultuur te zijn dat alles wat moeilijk/lastig is, ook saai is en niet interessant. Da's ook een beetje het probleem wat de beta-opleidingen tegenwoordig hebben.
misschien moet er ook welstaan dat er "makkelijkere manieren" zijn om je centen te verdienen.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_47271121
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 09:50 schreef kless het volgende:

[..]

misschien moet er ook welstaan dat er "makkelijkere manieren" zijn om je centen te verdienen.
Je kiest toch vaak de opleiding die je leuk lijkt? Wiskunde en natuurkunde worden vaak als saai gezien, terwijl het ontzettend mooie vakgebieden zijn; het is uitdagend, interessant, en je kunt er veel kanten mee op. Maar je kunt idd ook vuilnisman worden.
pi_47271231
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 17:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je kiest toch vaak de opleiding die je leuk lijkt? Wiskunde en natuurkunde worden vaak als saai gezien, terwijl het ontzettend mooie vakgebieden zijn; het is uitdagend, interessant, en je kunt er veel kanten mee op. Maar je kunt idd ook vuilnisman worden.
Zeg Haus, een vraag die ik (wellicht als toekomstig wis- en natuurkundestudent) nog altijd heb is; hoe veel tijd heb jij de eerste 2-3 jaar aan je studie besteedt? Colleges ongeveer 20 uur geloof ik, en verder? Kwam je aan de "officiele" 40 uur?
  woensdag 14 maart 2007 @ 17:37:08 #100
41885 kless
pi_47271440
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 17:30 schreef LedZep het volgende:

[..]

Zeg Haus, een vraag die ik (wellicht als toekomstig wis- en natuurkundestudent) nog altijd heb is; hoe veel tijd heb jij de eerste 2-3 jaar aan je studie besteedt? Colleges ongeveer 20 uur geloof ik, en verder? Kwam je aan de "officiele" 40 uur?
wiskunde als 2de studie er naast?
iGEM
pi_47271480
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 17:37 schreef kless het volgende:

[..]

wiskunde als 2de studie er naast?
Is voor mij een zeer reële optie aangezien het maar 30% extra studielast is (en je er heel veel aan hebt als je later de theoretische kant v/d natuurkunde op gaat).
pi_47273660
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 17:30 schreef LedZep het volgende:

[..]

Nou, ik heb zelf nogal een gebrek aan discipline, maar in m'n eerste jaar heb ik toch wel aardig wat uren besteed aan praktika en vooral de wiskundevakken. Ik besteed nu toch meer tijd aan m'n studie, en studeer ook echt tussen de vakken door, in plaats van alleen colleges volgen en 3 dagen voor het tentamen gaan knallen. Die 40 uur is denk ik wat veel, maar je komt wel al gauw op de 30, denk ik Maar dat ligt maar net aan hoe snel je dingen oppikt. Ik was zelf niet bepaald een wiskundewonder ( nipt met een 5,5 geslaagd op m'n examen ) dus ik begreep bijzonder weinig van de wiskunde. Daar ging wel ff wat tijd inzitten in het begin. Ik merk wel dat de mastervakken veel meer tijd vergen dan de bachelorvakken, en dat ze ook echt een stuk lastiger zijn.

Maar 't is prima te doen hoor, met een beetje inzet en genoeg interesse
pi_47273677
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 17:38 schreef LedZep het volgende:

[..]

Is voor mij een zeer reële optie aangezien het maar 30% extra studielast is (en je er heel veel aan hebt als je later de theoretische kant v/d natuurkunde op gaat).
In het eerste jaar misschien, ik denk dat het daarna wel wat zwaarder wordt
pi_47274271
Dank je .
pi_47279755
Hoi LedZep ( Whats in a name ):
You.. are not alone
Ik wil namelijk ook Twin natuur & wiskunde doen ( Op UU, jij ook op UU neem ik aan?) .. Heb velen gevraagd, studenten gemaild& gesproken, etc etc..
Aanvankelijk dacht ik '' Natuurkunde is al een moeilijke studie, waarom zou ik wiskunde erbij doen!?'', maar uiteindelijk ben ik thans toch van plan om wiskunde als 2e studie erbij te doen..
1) 213.75 ECTS IPV 180 ECTS ( Staat gewoon in het studieboekje)
2) Je hebt dan doodnormaal 2 bachelor diploma's
3) Theoretische Fysica is enorm boeiend

Ik zit pas in de 5e,- heb nog ruim de jaar om te beslissen, maar ik denk dat dit het wordt..
Ik weet precies wat je denkt: Aan de ene kant vind je wiskunde machtig interessant ( Schaam je er niet voor, is doodnormaal, en wiskunde is NIET saai ) aan de andere kant ben je bang ''dat je verpulzerd zal worden door de studielast''.

Trouwens, bij de UU heb je niks te verliezen; Mócht het blijken dat je het tóch niet leuk vind, kan je gewoon natuurkunde of wiskunde laten vallen en gewoon voor 1 diploma gaan, alhoewel ik liever 4 jaar over mn bachelor doe en 2 diploma's bemachtig.

Veel succes nog!
pi_47279996
Nooit geweten dat natuurkunde en wiskunde zoveel overlap hadden met elkaar.
pi_47280106
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ook niet
De studiementor e.d. zei het zelf, dus zal wel waar zijn...
  woensdag 14 maart 2007 @ 21:49:13 #108
132191 -jos-
Money=Power
pi_47280531
tvp, ik ben zelf van plan Technische Wiskunde te gaan doen volgend jaar
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_47280936
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:40 schreef fysicus het volgende:
Ik ook niet
De studiementor e.d. zei het zelf, dus zal wel waar zijn...
Ik zou het zeker proberen om natuurkunde te gaan studeren. Ik speelde in de 5e/6e ook met die gedachte en was er ook echt heel goed in, als vanzelfs haalde ik allemaal negens voor natuurkunde en scheikunde. Maar mijn grote probleem was wiskunde, is haalde met redelijke inzet altijd lage zesjes en soms een zeven, maar mijn natuurkunde en wiskunde docenten drukten mij op het hart dat je minstens een acht ofzo moest hebben voor wiskunde. Dus dat plan heb ik toen maar laten varen.

Maar nu ben ik er eigenlijk achter dat die wiskunde helemaal niet zo moeilijk is. Het is zeker mijn hobby niet, en echte pure wiskunde is niks voor mij, maar ik heb een stevige portie hogere wiskunde achter de rug en daar heb ik ongeveer dezelfde cijfers voor als voor wiskunde op de middelbare school. Je zou dus zeggen dat je je met wat moeite zeker door die wiskunde heen kan worstelen. Al met al baal ik dus een beetje dat ik zelfs nooit geprobeerd heb natuurkunde te gaan studeren. Want nog steeds scoor ik op vakken die een wat grotere natuurkundige achtergrond hebben (materiaalkunde ed.) de hoogste punten. Het talent is er dus eigenlijk wel, dus ik zou zeggen als je een beetje in dezelfde situatie zit zoals ik zat, dat je het in ieder geval moet proberen.
pi_47282422
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:32 schreef fysicus het volgende:

Hoi LedZep ( Whats in a name ):
You.. are not alone
Ik wil namelijk ook Twin natuur & wiskunde doen ( Op UU, jij ook op UU neem ik aan?) .. Heb velen gevraagd, studenten gemaild& gesproken, etc etc..
Aanvankelijk dacht ik '' Natuurkunde is al een moeilijke studie, waarom zou ik wiskunde erbij doen!?'', maar uiteindelijk ben ik thans toch van plan om wiskunde als 2e studie erbij te doen..
1) 213.75 ECTS IPV 180 ECTS ( Staat gewoon in het studieboekje)
2) Je hebt dan doodnormaal 2 bachelor diploma's
3) Theoretische Fysica is enorm boeiend

Ik zit pas in de 5e,- heb nog ruim de jaar om te beslissen, maar ik denk dat dit het wordt..
Ik weet precies wat je denkt: Aan de ene kant vind je wiskunde machtig interessant ( Schaam je er niet voor, is doodnormaal, en wiskunde is NIET saai ) aan de andere kant ben je bang ''dat je verpulzerd zal worden door de studielast''.

Trouwens, bij de UU heb je niks te verliezen; Mócht het blijken dat je het tóch niet leuk vind, kan je gewoon natuurkunde of wiskunde laten vallen en gewoon voor 1 diploma gaan, alhoewel ik liever 4 jaar over mn bachelor doe en 2 diploma's bemachtig.

Veel succes nog!
Niet bij de UU, probably Leiden .
pi_47286008
Tsja, dan weet ik het niet...

Bedenk wel dat UU beste aangeschreve uni is qua Theoretische Fysica, en natuurkunde in het algemeen.( er lopen hier ook nobelwinnaars natuurkunde rond )
pi_47286352
Trouwens, je cijfers op het middelbare voor wiskunde zijn niet zo heel erg van belang wil je wiskunde /natuurkunde studeren, ZOLANG je maar gedisciplineerd en gemotiveerd bent, oftewel het moet je boeien. ( werd me verteld door studenten).
pi_47288199
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Je volgt het eerste jaar de wiskundevakken met de wiskundigen als natuurkundige, en dan nog wat natuurkundevakken en programmeervakken.

Natuurkundigen gaan wel anders om met wiskunde. Vooral in mastervakken natuurkunde kom je een boel wiskundige technieken en concepten tegen die erg gecompliceerd zijn. Je zou er een heel vak aan kunnen wijden. Voorbeelden zijn padintegralen met functionalen, groepentheorie, en differentiaalgeometrie. Het is mooi als je de exacte wiskundige concepten kent, maar vaak doen die er simpelweg niet echt toe, en houden de details ervan je alleen maar van de fysica. Dat is het grote verschil tussen fysici en wiskundigen: fysici gaan veel meer voor de toepassing. Als je bijvoorbeeld een theorie als de quantumveldentheorie wiskundig volledig en exact wilt onderbouwen, ben je simpelweg jaren bezig. En dan ga je waarschijnlijk voorbij aan een boel fysische implicaties.

Als je zo'n twin kunt doen, zou ik dat zeker aanraden. Het geeft je een boel extra inzichten, en maakt de lastigere vakken veel toegankelijker
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 23:38 schreef fysicus het volgende:

Bedenk wel dat UU beste aangeschreve uni is qua Theoretische Fysica, en natuurkunde in het algemeen.( er lopen hier ook nobelwinnaars natuurkunde rond )
Mijn bachelorscriptie-begeleider stond geloof ik net onder Witten qua aantal artikelen en referenties door anderen op internet ( Arxiv, Spires etc ) Daar was geen 't Hooft te bekennen

[ Bericht 10% gewijzigd door Haushofer op 15-03-2007 01:02:26 ]
pi_47305367
Haushofer, je studeer op de rUg toch?
pi_47306965
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 16:30 schreef fysicus het volgende:
Haushofer, je studeer op de rUg toch?
Daar zou ik niet heengaan als ik jou was. Van der Put gaat binnenkort met emeritaat dus de wiskunde stelt daar dan helemaal niks meer voor.
  donderdag 15 maart 2007 @ 17:26:07 #116
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_47307317
Maar dan studeer je wel in groningen
pi_47315881
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 17:14 schreef thabit het volgende:

[..]

Daar zou ik niet heengaan als ik jou was. Van der Put gaat binnenkort met emeritaat dus de wiskunde stelt daar dan helemaal niks meer voor.
Vegter heeft toch wel een zekere naam in de wiskunde? Aight, zoals jij wss ook zal beamen is de Leidse wiskunde toch wel de top op het gebied van abstracte / zuivere wiskunde .
pi_47319104
interessant topic dit tvptje dus , ik ben van plan om na een jaartje HBO Geodesie over te stappen op natuurkunde aan de universiteit.
pi_47320117
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 23:38 schreef fysicus het volgende:

Tot over 1,5 jaar misschien.
Twin lijkt mij erg handig als je theoretische master wil gaan doen bij de UU, dus dat is zeker aan te bevelen. Ik twijfel nog over die Twin omdat ik eigenlijk nu al weet dat ik Astrofysica master wil gaan doen. (Zit ook in de 5e)
Goed-Beter-Best-Vaffanculo
pi_47340606
hoi Jorryt, wie weet heb je tegen die tijd wel een andere mening..
pi_47533694
Hé ik ga ook dit jaar toelating doen, voor Wiskunde! weliwaar via de niet-reguliere weg (colloq doctum) maar niet minder spannend, of ik t nu haal is een tweede. Ik zou aanvankelijk voor natuurkunde gaan maar de deeltijd variant ben ik helaas niet tegengekomen.
Wat wel zorgelijk is dat de VU sinds dit collegejaar ook natuurkunde vereist voor toelating tot wiskunde nu moet ik in een tijdsbestek van ca 3mnd vwo natuurkunde inhalen, tuurlijk ach ja volgend jaar nieuwe kansen, ik blijf t proberen!.

ontopic: over een baan na de studie ga ik niet druk over maken als 'harde beta'...

[ Bericht 20% gewijzigd door Razz_Gul op 22-03-2007 00:08:31 ]
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
pi_47534174
Er zitten ook een hele hoop beta's in de bankaire sector/beleggingsinstellingen. Zo weet ik dat er een hele hoop wiskundige/natuurkundige bij Robeco werken. Die houden zich bezig met beleggingsmodellen en voorspellingen.
Als je er goed in bent behoorlijk interessant werk! Het is niet mijn ding maar als je het kunt is het zeker niet verkeerd.
pi_47538114
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 00:01 schreef Razz_Gul het volgende:
Hé ik ga ook dit jaar toelating doen, voor Wiskunde! weliwaar via de niet-reguliere weg (colloq doctum) maar niet minder spannend, of ik t nu haal is een tweede. Ik zou aanvankelijk voor natuurkunde gaan maar de deeltijd variant ben ik helaas niet tegengekomen.
Wat wel zorgelijk is dat de VU sinds dit collegejaar ook natuurkunde vereist voor toelating tot wiskunde nu moet ik in een tijdsbestek van ca 3mnd vwo natuurkunde inhalen, tuurlijk ach ja volgend jaar nieuwe kansen, ik blijf t proberen!.

ontopic: over een baan na de studie ga ik niet druk over maken als 'harde beta'...
Waarom ga je naar de VU? Dat is een van de slechtste universiteiten als het om wiskunde gaat. Mocht je per se in Amsterdam willen studeren dan is de UvA sowieso al beter.
pi_47538561
Voor wie van statistiekjes houdt: http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html
pi_47538669
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 00:01 schreef Razz_Gul het volgende:

Ben je een harde beta als je op een niet technische universiteit hebt gestudeerd? Een harde beta vind ik altijd nog een ingenieur

Wat is het verschil tussen wiskunde op een TU en een een niet technische universiteit?
pi_47538729
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 09:33 schreef thabit het volgende:
Voor wie van statistiekjes houdt: http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html
WAT? baan zoeken duurt gemiddeld 6.1 maanden voor mij...... lijkt me wel erg lang als ik zo om me heen kijk... De meesten hebben direct een baan.

En na anderhalf jaar netto 1250 salaris
startsalarissen om me heen zitten allemaal boven de 2000 wat al ongeveer 1400 netto is...... vage test hoor op de elsevier site...
  donderdag 22 maart 2007 @ 09:55:58 #127
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_47539067
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 09:41 schreef ikke_ook het volgende:

[..]

WAT? baan zoeken duurt gemiddeld 6.1 maanden voor mij...... lijkt me wel erg lang als ik zo om me heen kijk... De meesten hebben direct een baan.

En na anderhalf jaar netto 1250 salaris
startsalarissen om me heen zitten allemaal boven de 2000 wat al ongeveer 1400 netto is...... vage test hoor op de elsevier site...
Hier ongeveer net zo'n resultaat, ik geloof er helemaal niets van.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_47539088
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 09:38 schreef ikke_ook het volgende:

[..]

Ben je een harde beta als je op een niet technische universiteit hebt gestudeerd? Een harde beta vind ik altijd nog een ingenieur

Wat is het verschil tussen wiskunde op een TU en een een niet technische universiteit?
Dat verschil is enorm groot. Op een TU leer je hoofdzakelijk modelleren en nauwelijks theorie. Je wordt daar echt opgeleid om bij een bedrijf te gaan werken. Op een echte universiteit leer je veel meer theorie. De opleiding daar is veel wetenschappelijker.
pi_47544022
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 09:38 schreef ikke_ook het volgende:
Ik zou eigenlijk alleen wiskunde, natuurkunde en scheikunde in mindere mate (dus gewoon de Drs. variant) als harde beta willen betitelen, de rest is daar namelijk allemaal een afgeleide van. Een technische studie is vaak een mix van natuurkunde/wiskunde toegespitst op de praktijk en wat gamma-elementen (dus wat managementtheorie etc), en dus minder hard dat het pure theoretische werk.

Een beetje dus wat thabit ook zegt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')