Lijkt mij wel saai werk. Je kunt toch leukere dingen doen met wiskunde dan een beetje statistieken en modelleren. Maar ik kan natuurlijk een verkeerd beeld van het CBS hebben, sluit ik zeker niet uit.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:07 schreef Theodoric het volgende:
De helft van de afgestudeerde wiskundigen kan meteen door naar het CBS
Dat wel een goed salaris, maar wel gemiddeld voor een goede techneut. Vergeet niet dat de vraag groot is en het aanbod niet groot. Toen ik nog civiele techniek deed ben ik, mede vanwege behoorlijke cijfers (tussen de 7 en de 8), al 4 keer benaderd door een bedrijf, dat ze, mocht de tijd rijp zijn, wel een stageplaats voor mij hadden. Dat geeft wel aan dat er een flinke schaarste is, vandaar ook dat mooie salaris.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 19:02 schreef Unihoc_ACE het volgende:
Die financiele knakkers hadden het over 2400-2800 euro. Lijkt me bovengemiddeld. Technische functies starten geloof ik niet hoger dan 2500.
Zit niet zo de rellen zeg.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:29 schreef ArendBarend het volgende:
Wat voor 'leuks' kun je nou weer met wiskunde
Nou dat is dan toch ook leuk.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:44 schreef ArendBarend het volgende:
Ik geloof best dat je er nuttige dingen mee kunt, hoor
ik denk zoiets als de kick als je sommetje klopt ofzo?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:29 schreef ArendBarend het volgende:
Tsja, wiskunde wordt over het algemeen als moeilijk gezien, en het schijnt hier de cultuur te zijn dat alles wat moeilijk/lastig is, ook saai is en niet interessant. Da's ook een beetje het probleem wat de beta-opleidingen tegenwoordig hebben.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:29 schreef ArendBarend het volgende:
misschien moet er ook welstaan dat er "makkelijkere manieren" zijn om je centen te verdienen.quote:Op woensdag 14 maart 2007 09:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, wiskunde wordt over het algemeen als moeilijk gezien, en het schijnt hier de cultuur te zijn dat alles wat moeilijk/lastig is, ook saai is en niet interessant. Da's ook een beetje het probleem wat de beta-opleidingen tegenwoordig hebben.
Je kiest toch vaak de opleiding die je leuk lijkt? Wiskunde en natuurkunde worden vaak als saai gezien, terwijl het ontzettend mooie vakgebieden zijn; het is uitdagend, interessant, en je kunt er veel kanten mee op. Maar je kunt idd ook vuilnisman worden.quote:Op woensdag 14 maart 2007 09:50 schreef kless het volgende:
[..]
misschien moet er ook welstaan dat er "makkelijkere manieren" zijn om je centen te verdienen.
Zeg Haus, een vraag die ik (wellicht als toekomstig wis- en natuurkundestudent) nog altijd heb is; hoe veel tijd heb jij de eerste 2-3 jaar aan je studie besteedt? Colleges ongeveer 20 uur geloof ik, en verder? Kwam je aan de "officiele" 40 uur?quote:Op woensdag 14 maart 2007 17:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kiest toch vaak de opleiding die je leuk lijkt? Wiskunde en natuurkunde worden vaak als saai gezien, terwijl het ontzettend mooie vakgebieden zijn; het is uitdagend, interessant, en je kunt er veel kanten mee op. Maar je kunt idd ook vuilnisman worden.
wiskunde als 2de studie er naast?quote:Op woensdag 14 maart 2007 17:30 schreef LedZep het volgende:
[..]
Zeg Haus, een vraag die ik (wellicht als toekomstig wis- en natuurkundestudent) nog altijd heb is; hoe veel tijd heb jij de eerste 2-3 jaar aan je studie besteedt? Colleges ongeveer 20 uur geloof ik, en verder? Kwam je aan de "officiele" 40 uur?
Is voor mij een zeer reële optie aangezien het maar 30% extra studielast is (en je er heel veel aan hebt als je later de theoretische kant v/d natuurkunde op gaat).quote:
Nou, ik heb zelf nogal een gebrek aan discipline, maar in m'n eerste jaar heb ik toch wel aardig wat uren besteed aan praktika en vooral de wiskundevakken. Ik besteed nu toch meer tijd aan m'n studie, en studeer ook echt tussen de vakken door, in plaats van alleen colleges volgen en 3 dagen voor het tentamen gaan knallen. Die 40 uur is denk ik wat veel, maar je komt wel al gauw op de 30, denk ikquote:Op woensdag 14 maart 2007 17:30 schreef LedZep het volgende:
[..]
Zeg Haus, een vraag die ik (wellicht als toekomstig wis- en natuurkundestudent) nog altijd heb is; hoe veel tijd heb jij de eerste 2-3 jaar aan je studie besteedt? Colleges ongeveer 20 uur geloof ik, en verder? Kwam je aan de "officiele" 40 uur?
In het eerste jaar misschien, ik denk dat het daarna wel wat zwaarder wordtquote:Op woensdag 14 maart 2007 17:38 schreef LedZep het volgende:
[..]
Is voor mij een zeer reële optie aangezien het maar 30% extra studielast is (en je er heel veel aan hebt als je later de theoretische kant v/d natuurkunde op gaat).
Ik ook nietquote:Op woensdag 14 maart 2007 21:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nooit geweten dat natuurkunde en wiskunde zoveel overlap hadden met elkaar.
Ik zou het zeker proberen om natuurkunde te gaan studeren.quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:40 schreef fysicus het volgende:
Ik ook niet
De studiementor e.d. zei het zelf, dus zal wel waar zijn...![]()
Niet bij de UU, probably Leidenquote:Op woensdag 14 maart 2007 21:32 schreef fysicus het volgende:
Hoi LedZep ( Whats in a name):
You.. are not alone![]()
![]()
![]()
Ik wil namelijk ook Twin natuur & wiskunde doen ( Op UU, jij ook op UU neem ik aan?) .. Heb velen gevraagd, studenten gemaild& gesproken, etc etc..
Aanvankelijk dacht ik '' Natuurkunde is al een moeilijke studie, waarom zou ik wiskunde erbij doen!?'', maar uiteindelijk ben ik thans toch van plan om wiskunde als 2e studie erbij te doen..
1) 213.75 ECTS IPV 180 ECTS ( Staat gewoon in het studieboekje)
2) Je hebt dan doodnormaal 2 bachelor diploma's
3) Theoretische Fysica is enorm boeiend
Ik zit pas in de 5e,- heb nog ruim de jaar om te beslissen, maar ik denk dat dit het wordt..
Ik weet precies wat je denkt: Aan de ene kant vind je wiskunde machtig interessant ( Schaam je er niet voor, is doodnormaal, en wiskunde is NIET saai) aan de andere kant ben je bang ''dat je verpulzerd zal worden door de studielast''.
Trouwens, bij de UU heb je niks te verliezen; Mócht het blijken dat je het tóch niet leuk vind, kan je gewoon natuurkunde of wiskunde laten vallen en gewoon voor 1 diploma gaan, alhoewel ik liever 4 jaar over mn bachelor doe en 2 diploma's bemachtig.
Veel succes nog!
Je volgt het eerste jaar de wiskundevakken met de wiskundigen als natuurkundige, en dan nog wat natuurkundevakken en programmeervakken.quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nooit geweten dat natuurkunde en wiskunde zoveel overlap hadden met elkaar.
Mijn bachelorscriptie-begeleider stond geloof ik net onder Witten qua aantal artikelen en referenties door anderen op internet ( Arxiv, Spires etc ) Daar was geen 't Hooft te bekennenquote:Op woensdag 14 maart 2007 23:38 schreef fysicus het volgende:
Tsja, dan weet ik het niet...
Bedenk wel dat UU beste aangeschreve uni is qua Theoretische Fysica, en natuurkunde in het algemeen.( er lopen hier ook nobelwinnaars natuurkunde rond)
Daar zou ik niet heengaan als ik jou was. Van der Put gaat binnenkort met emeritaat dus de wiskunde stelt daar dan helemaal niks meer voor.quote:Op donderdag 15 maart 2007 16:30 schreef fysicus het volgende:
Haushofer, je studeer op de rUg toch?
Vegter heeft toch wel een zekere naam in de wiskunde? Aight, zoals jij wss ook zal beamen is de Leidse wiskunde toch wel de top op het gebied van abstracte / zuivere wiskundequote:Op donderdag 15 maart 2007 17:14 schreef thabit het volgende:
[..]
Daar zou ik niet heengaan als ik jou was. Van der Put gaat binnenkort met emeritaat dus de wiskunde stelt daar dan helemaal niks meer voor.
Tot over 1,5 jaar misschien.quote:Op woensdag 14 maart 2007 23:38 schreef fysicus het volgende:
Tsja, dan weet ik het niet...
Bedenk wel dat UU beste aangeschreve uni is qua Theoretische Fysica, en natuurkunde in het algemeen.( er lopen hier ook nobelwinnaars natuurkunde rond)
Waarom ga je naar de VU? Dat is een van de slechtste universiteiten als het om wiskunde gaat. Mocht je per se in Amsterdam willen studeren dan is de UvA sowieso al beter.quote:Op donderdag 22 maart 2007 00:01 schreef Razz_Gul het volgende:
Hé ik ga ook dit jaar toelating doen, voor Wiskunde! weliwaar via de niet-reguliere weg (colloq doctum) maar niet minder spannend, of ik t nu haal is een tweede. Ik zou aanvankelijk voor natuurkunde gaan maar de deeltijd variant ben ik helaas niet tegengekomen.
Wat wel zorgelijk is dat de VU sinds dit collegejaar ook natuurkunde vereist voor toelating tot wiskundenu moet ik in een tijdsbestek van ca 3mnd vwo natuurkunde inhalen, tuurlijk
ach ja volgend jaar nieuwe kansen, ik blijf t proberen!.
ontopic: over een baan na de studie ga ik niet druk over maken als 'harde beta'...
Ben je een harde beta als je op een niet technische universiteit hebt gestudeerd? Een harde beta vind ik altijd nog een ingenieurquote:Op donderdag 22 maart 2007 00:01 schreef Razz_Gul het volgende:
Hé ik ga ook dit jaar toelating doen, voor Wiskunde! weliwaar via de niet-reguliere weg (colloq doctum) maar niet minder spannend, of ik t nu haal is een tweede. Ik zou aanvankelijk voor natuurkunde gaan maar de deeltijd variant ben ik helaas niet tegengekomen.
Wat wel zorgelijk is dat de VU sinds dit collegejaar ook natuurkunde vereist voor toelating tot wiskundenu moet ik in een tijdsbestek van ca 3mnd vwo natuurkunde inhalen, tuurlijk
ach ja volgend jaar nieuwe kansen, ik blijf t proberen!.
ontopic: over een baan na de studie ga ik niet druk over maken als 'harde beta'...
WAT? baan zoeken duurt gemiddeld 6.1 maanden voor mij...... lijkt me wel erg lang als ik zo om me heen kijk... De meesten hebben direct een baan.quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:33 schreef thabit het volgende:
Voor wie van statistiekjes houdt: http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html
Hier ongeveer net zo'n resultaat, ik geloof er helemaal niets van.quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:41 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
WAT? baan zoeken duurt gemiddeld 6.1 maanden voor mij...... lijkt me wel erg lang als ik zo om me heen kijk... De meesten hebben direct een baan.
En na anderhalf jaar netto 1250 salaris
startsalarissen om me heen zitten allemaal boven de 2000 wat al ongeveer 1400 netto is...... vage test hoor op de elsevier site...
Dat verschil is enorm groot. Op een TU leer je hoofdzakelijk modelleren en nauwelijks theorie. Je wordt daar echt opgeleid om bij een bedrijf te gaan werken. Op een echte universiteit leer je veel meer theorie. De opleiding daar is veel wetenschappelijker.quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:38 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
Ben je een harde beta als je op een niet technische universiteit hebt gestudeerd? Een harde beta vind ik altijd nog een ingenieur
Wat is het verschil tussen wiskunde op een TU en een een niet technische universiteit?
Ik zou eigenlijk alleen wiskunde, natuurkunde en scheikunde in mindere mate (dus gewoon de Drs. variant) als harde beta willen betitelen, de rest is daar namelijk allemaal een afgeleide van. Een technische studie is vaak een mix van natuurkunde/wiskunde toegespitst op de praktijk en wat gamma-elementen (dus wat managementtheorie etc), en dus minder hard dat het pure theoretische werk.quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:38 schreef ikke_ook het volgende:
Ben je een harde beta als je op een niet technische universiteit hebt gestudeerd? Een harde beta vind ik altijd nog een ingenieur
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |