Is voor mij een zeer reėle optie aangezien het maar 30% extra studielast is (en je er heel veel aan hebt als je later de theoretische kant v/d natuurkunde op gaat).quote:
Nou, ik heb zelf nogal een gebrek aan discipline, maar in m'n eerste jaar heb ik toch wel aardig wat uren besteed aan praktika en vooral de wiskundevakken. Ik besteed nu toch meer tijd aan m'n studie, en studeer ook echt tussen de vakken door, in plaats van alleen colleges volgen en 3 dagen voor het tentamen gaan knallen. Die 40 uur is denk ik wat veel, maar je komt wel al gauw op de 30, denk ikquote:Op woensdag 14 maart 2007 17:30 schreef LedZep het volgende:
[..]
Zeg Haus, een vraag die ik (wellicht als toekomstig wis- en natuurkundestudent) nog altijd heb is; hoe veel tijd heb jij de eerste 2-3 jaar aan je studie besteedt? Colleges ongeveer 20 uur geloof ik, en verder? Kwam je aan de "officiele" 40 uur?
In het eerste jaar misschien, ik denk dat het daarna wel wat zwaarder wordtquote:Op woensdag 14 maart 2007 17:38 schreef LedZep het volgende:
[..]
Is voor mij een zeer reėle optie aangezien het maar 30% extra studielast is (en je er heel veel aan hebt als je later de theoretische kant v/d natuurkunde op gaat).
Ik ook nietquote:Op woensdag 14 maart 2007 21:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nooit geweten dat natuurkunde en wiskunde zoveel overlap hadden met elkaar.
Ik zou het zeker proberen om natuurkunde te gaan studeren.quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:40 schreef fysicus het volgende:
Ik ook niet
De studiementor e.d. zei het zelf, dus zal wel waar zijn...![]()
Niet bij de UU, probably Leidenquote:Op woensdag 14 maart 2007 21:32 schreef fysicus het volgende:
Hoi LedZep ( Whats in a name):
You.. are not alone![]()
![]()
![]()
Ik wil namelijk ook Twin natuur & wiskunde doen ( Op UU, jij ook op UU neem ik aan?) .. Heb velen gevraagd, studenten gemaild& gesproken, etc etc..
Aanvankelijk dacht ik '' Natuurkunde is al een moeilijke studie, waarom zou ik wiskunde erbij doen!?'', maar uiteindelijk ben ik thans toch van plan om wiskunde als 2e studie erbij te doen..
1) 213.75 ECTS IPV 180 ECTS ( Staat gewoon in het studieboekje)
2) Je hebt dan doodnormaal 2 bachelor diploma's
3) Theoretische Fysica is enorm boeiend
Ik zit pas in de 5e,- heb nog ruim de jaar om te beslissen, maar ik denk dat dit het wordt..
Ik weet precies wat je denkt: Aan de ene kant vind je wiskunde machtig interessant ( Schaam je er niet voor, is doodnormaal, en wiskunde is NIET saai) aan de andere kant ben je bang ''dat je verpulzerd zal worden door de studielast''.
Trouwens, bij de UU heb je niks te verliezen; Mócht het blijken dat je het tóch niet leuk vind, kan je gewoon natuurkunde of wiskunde laten vallen en gewoon voor 1 diploma gaan, alhoewel ik liever 4 jaar over mn bachelor doe en 2 diploma's bemachtig.
Veel succes nog!
Je volgt het eerste jaar de wiskundevakken met de wiskundigen als natuurkundige, en dan nog wat natuurkundevakken en programmeervakken.quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nooit geweten dat natuurkunde en wiskunde zoveel overlap hadden met elkaar.
Mijn bachelorscriptie-begeleider stond geloof ik net onder Witten qua aantal artikelen en referenties door anderen op internet ( Arxiv, Spires etc ) Daar was geen 't Hooft te bekennenquote:Op woensdag 14 maart 2007 23:38 schreef fysicus het volgende:
Tsja, dan weet ik het niet...
Bedenk wel dat UU beste aangeschreve uni is qua Theoretische Fysica, en natuurkunde in het algemeen.( er lopen hier ook nobelwinnaars natuurkunde rond)
Daar zou ik niet heengaan als ik jou was. Van der Put gaat binnenkort met emeritaat dus de wiskunde stelt daar dan helemaal niks meer voor.quote:Op donderdag 15 maart 2007 16:30 schreef fysicus het volgende:
Haushofer, je studeer op de rUg toch?
Vegter heeft toch wel een zekere naam in de wiskunde? Aight, zoals jij wss ook zal beamen is de Leidse wiskunde toch wel de top op het gebied van abstracte / zuivere wiskundequote:Op donderdag 15 maart 2007 17:14 schreef thabit het volgende:
[..]
Daar zou ik niet heengaan als ik jou was. Van der Put gaat binnenkort met emeritaat dus de wiskunde stelt daar dan helemaal niks meer voor.
Tot over 1,5 jaar misschien.quote:Op woensdag 14 maart 2007 23:38 schreef fysicus het volgende:
Tsja, dan weet ik het niet...
Bedenk wel dat UU beste aangeschreve uni is qua Theoretische Fysica, en natuurkunde in het algemeen.( er lopen hier ook nobelwinnaars natuurkunde rond)
Waarom ga je naar de VU? Dat is een van de slechtste universiteiten als het om wiskunde gaat. Mocht je per se in Amsterdam willen studeren dan is de UvA sowieso al beter.quote:Op donderdag 22 maart 2007 00:01 schreef Razz_Gul het volgende:
Hé ik ga ook dit jaar toelating doen, voor Wiskunde! weliwaar via de niet-reguliere weg (colloq doctum) maar niet minder spannend, of ik t nu haal is een tweede. Ik zou aanvankelijk voor natuurkunde gaan maar de deeltijd variant ben ik helaas niet tegengekomen.
Wat wel zorgelijk is dat de VU sinds dit collegejaar ook natuurkunde vereist voor toelating tot wiskundenu moet ik in een tijdsbestek van ca 3mnd vwo natuurkunde inhalen, tuurlijk
ach ja volgend jaar nieuwe kansen, ik blijf t proberen!.
ontopic: over een baan na de studie ga ik niet druk over maken als 'harde beta'...
Ben je een harde beta als je op een niet technische universiteit hebt gestudeerd? Een harde beta vind ik altijd nog een ingenieurquote:Op donderdag 22 maart 2007 00:01 schreef Razz_Gul het volgende:
Hé ik ga ook dit jaar toelating doen, voor Wiskunde! weliwaar via de niet-reguliere weg (colloq doctum) maar niet minder spannend, of ik t nu haal is een tweede. Ik zou aanvankelijk voor natuurkunde gaan maar de deeltijd variant ben ik helaas niet tegengekomen.
Wat wel zorgelijk is dat de VU sinds dit collegejaar ook natuurkunde vereist voor toelating tot wiskundenu moet ik in een tijdsbestek van ca 3mnd vwo natuurkunde inhalen, tuurlijk
ach ja volgend jaar nieuwe kansen, ik blijf t proberen!.
ontopic: over een baan na de studie ga ik niet druk over maken als 'harde beta'...
WAT? baan zoeken duurt gemiddeld 6.1 maanden voor mij...... lijkt me wel erg lang als ik zo om me heen kijk... De meesten hebben direct een baan.quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:33 schreef thabit het volgende:
Voor wie van statistiekjes houdt: http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html
Hier ongeveer net zo'n resultaat, ik geloof er helemaal niets van.quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:41 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
WAT? baan zoeken duurt gemiddeld 6.1 maanden voor mij...... lijkt me wel erg lang als ik zo om me heen kijk... De meesten hebben direct een baan.
En na anderhalf jaar netto 1250 salaris
startsalarissen om me heen zitten allemaal boven de 2000 wat al ongeveer 1400 netto is...... vage test hoor op de elsevier site...
Dat verschil is enorm groot. Op een TU leer je hoofdzakelijk modelleren en nauwelijks theorie. Je wordt daar echt opgeleid om bij een bedrijf te gaan werken. Op een echte universiteit leer je veel meer theorie. De opleiding daar is veel wetenschappelijker.quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:38 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
Ben je een harde beta als je op een niet technische universiteit hebt gestudeerd? Een harde beta vind ik altijd nog een ingenieur
Wat is het verschil tussen wiskunde op een TU en een een niet technische universiteit?
Ik zou eigenlijk alleen wiskunde, natuurkunde en scheikunde in mindere mate (dus gewoon de Drs. variant) als harde beta willen betitelen, de rest is daar namelijk allemaal een afgeleide van. Een technische studie is vaak een mix van natuurkunde/wiskunde toegespitst op de praktijk en wat gamma-elementen (dus wat managementtheorie etc), en dus minder hard dat het pure theoretische werk.quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:38 schreef ikke_ook het volgende:
Ben je een harde beta als je op een niet technische universiteit hebt gestudeerd? Een harde beta vind ik altijd nog een ingenieur
quote:Op donderdag 22 maart 2007 13:04 schreef OldJeller het volgende:
Onderzoeker, docent of schrijver.
Vergis je niet in de hoeveelheid gamma-elementen bij een TU studie hoor... Ik doe elektrotechniek, en ik denk dat van de 300 ects er 5 managementgericht zijn.quote:Op donderdag 22 maart 2007 12:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk alleen wiskunde, natuurkunde en scheikunde in mindere mate (dus gewoon de Drs. variant) als harde beta willen betitelen, de rest is daar namelijk allemaal een afgeleide van. Een technische studie is vaak een mix van natuurkunde/wiskunde toegespitst op de praktijk en wat gamma-elementen (dus wat managementtheorie etc), en dus minder hard dat het pure theoretische werk.
Een beetje dus wat thabit ook zegt.![]()
Dat managementtheorie valt wel mee hoor.quote:Op donderdag 22 maart 2007 12:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk alleen wiskunde, natuurkunde en scheikunde in mindere mate (dus gewoon de Drs. variant) als harde beta willen betitelen, de rest is daar namelijk allemaal een afgeleide van. Een technische studie is vaak een mix van natuurkunde/wiskunde toegespitst op de praktijk en wat gamma-elementen (dus wat managementtheorie etc), en dus minder hard dat het pure theoretische werk.
Een beetje dus wat thabit ook zegt.![]()
Een technische studie zet de theorie ontwikkelt op natuurkunde, wkisunde en scheikunde gebied om naar een praktische situatie. Dus de kennis vanuit de natuurkunde over luchtstromingen wordt omgezet naar een concreet apparaat, een vliegtuig. Ik denk dus niet dat de hardheid zit in de wiskunde maar in de diepte waarmee theorieen ontwikkeld en bestudeerd worden. Een harde beta zet het natuurkundige raamwerk op waarmee de TU'er zijn apparaten ontwikkeld.quote:Op donderdag 22 maart 2007 14:27 schreef ikke_ook het volgende:
Wel vaag trouwens, want wat ik hoor over scheikunde op een gewone universiteit is dat het veel minder wiskunde bevat dan scheikunde op een tu, dus dan lijkt het me juist minder theoretisch? toch?
Misschien dat het per uni wat scheelt. Ik weet van de UT dat men vind aantal gamma vakken als nuttige aanvulling ziet op het curriculum. Maar dat komt misschien door het motto van de UT, "De ondernemende Universiteit". Ook bij de TUD hoor ik vaak dat er toch wel 30 ects van het totaal op gaat aan gamma-vakken, gewoon om feeling te krijgen met de omgeving waar je als Ir later in terecht komt. Het kan overigens ook aan de mensen liggen die ik ken, ik ken voornamelijk Civielers, IO'ers, WB'ers en L&R studenten. Dat is denk ik toch een andere tak van sport dan elektrotechniek en technische natuurkunde.quote:Vergis je niet in de hoeveelheid gamma-elementen bij een TU studie hoor... Ik doe elektrotechniek, en ik denk dat van de 300 ects er 5 managementgericht zijn.
Verder klopt het wel, tis eigenlijk allemaal wis en natuurkunde.
Je kan je keuzeruimte op de TUD wel zo inrichten dat je richting de 30 ECTS management vakken hebt. Maar dat zit dan meer in je minorruimte in plaats van minor beta-vakken.quote:Op donderdag 22 maart 2007 14:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Misschien dat het per uni wat scheelt. Ik weet van de UT dat men vind aantal gamma vakken als nuttige aanvulling ziet op het curriculum. Maar dat komt misschien door het motto van de UT, "De ondernemende Universiteit". Ook bij de TUD hoor ik vaak dat er toch wel 30 ects van het totaal op gaat aan gamma-vakken, gewoon om feeling te krijgen met de omgeving waar je als Ir later in terecht komt. Het kan overigens ook aan de mensen liggen die ik ken, ik ken voornamelijk Civielers, IO'ers, WB'ers en L&R studenten. Dat is denk ik toch een andere tak van sport dan elektrotechniek en technische natuurkunde.
quote:Op vrijdag 23 maart 2007 21:11 schreef Wolfje het volgende:
maar ook dat je niet zo vaak iets slims hoeft te doen.
Ja zo denk ik er ook over. De financieėle sector biedt vast een mooi salaris en dito carrieremogelijkheden, maar ik vind het echt zonde als je als wis/natuurkundige of ingenieur in die sector gaat werken. Productontwikkeling, R&D of een nieuwe dienstregeling van de NS ontwerpen (ik noem maar eens watquote:Op vrijdag 23 maart 2007 21:11 schreef Wolfje het volgende:
Wat is er eigenlijk zo spannend aan werken in de financieele sector als natuur-/wiskundige?
Mijn indruk is dat je bij dat soort werk een hoop statistieken moet combineren en vooral niet bang moet zijn voor een paar getalletjes, maar ook dat je niet zo vaak iets slims hoeft te doen.
Ik denk eigenlijk dat het wel klopt hoor. Ik spreek wel eens wat mensen die econometrie doen, en zij komen toch vaak terecht op gebieden als risico-analyse, verzekeringen doorrekenen (actuariaat) en strategie-advies terecht. Een redelijk eentonig gebeuren, of je moet goochelen met cijfers natuurlijk echt heel leuk vinden. Gelukkig geldt dat voor de meeste econometrie studenten die ik ken.quote:
Aan het nut van de actuaris werkzaam bij een verzekeraar twijfel ik niet, anders zou het niet zo goed betalen. Maar het inderdaad wat je zegt, als je in de meer toegepaste variant werkzaam bent dan kun je veel gemakkelijk voldoening uit je werk halen. Je werkt aan een concreet product of dienst mee zodat je in de praktijk kunt zien wat er van je werk terecht komt. Dat zorgt voor meer enthousiasme en daarmee kun je weer meer creativiteit uit jezelf halen, creativiteit die zeker in Nederland heel erg hard nodig is.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 22:29 schreef GlowMouse het volgende:
De besliskunde lijkt me momenteel veel leuker. Via wiskunde kun je ook in die tak terechtkomen. De dienstregeling van de NS zoals door Bolkestein genoemd valt daaronder, maar het is veel veelzijdiger dan dat. Het leuke is dat het erg toegepast is: een geminimaliseerde variantie van de waarde van een beleggingsportefeuille is niet zo spectaculair maar optimaliseren van de algoritmes die een routeplanner als TomTom gebruikt, zie je direct terug in praktijk.
Excel was het eerste dat eruit geramd werd bij civiele techniek. Wij moesten perse op Maple overstappen. Neemt niet weg dat Excel natuurlijk wel een stuk intuitiever werkt voor veel mensen dus als het voldoet qua aanbod van functies en mogelijkheden dan kan je dat prima gebruiken vind ik.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 23:25 schreef Wolfje het volgende:
Modellen doorrekenen in Excel?. Dan neem ik dat werk sowieso niet serieus!
vertel wat staat erinquote:Op maandag 26 maart 2007 18:02 schreef -Angelus- het volgende:
De Spits van vandaag ...
7 pagina's aan waarom een beta gewenst is ... interview met plasterk ... betas zijn de mensen die echt iets kunnen.quote:
Dingen die iedere beta al lang weet.quote:Op maandag 26 maart 2007 18:03 schreef zquing het volgende:
vertel wat staat erin
enkele leuke artikels over de noodzaak van beta's in de Spits van vandaag 27mrt, ook o.a een interview met Plasterkquote:Op maandag 26 maart 2007 18:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dingen die iedere beta al lang weet.Maar ik ben blij dat er nu een beta op OC&W zit, ik ben heel benieuwd of hij het uitkleden van natuurkunde en wiskunde op de middelbare school weet terug te draaien, of hij kan zorgen dat beta vakken al vanaf de basisschool gepromoot gaan worden, of hij kan zorgen dat er bijvoorbeeld extra studiefinanciering voor de beta student komt, en hoe de beta studies er over 4 jaar voor staan qua studentenaantal. Dit natuurlijk in samenspraak met EZ, zij moeten nu eindelijk eens met een echt plan komen om van Nederland een kenniseconomie te maken.
ik wist niet dat je de spits ook online lezen konquote:Op maandag 26 maart 2007 18:09 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
7 pagina's aan waarom een beta gewenst is ... interview met plasterk ... betas zijn de mensen die echt iets kunnen.
De Spits van vandaag: http://digi.spitsnet.nl/2007-03-26/1024/ ... vanaf pagina 19. En wees de volgende keer eens niet zo lui.
Uva biedt geen deeltijd variant aan, VU wel. en de 'keuzegids hoger onderwijs' zegt toch iets heel anders over VU wiskunde , het zou zelfs een v.d beste zijn....quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:14 schreef thabit het volgende:
[..]
Waarom ga je naar de VU? Dat is een van de slechtste universiteiten als het om wiskunde gaat. Mocht je per se in Amsterdam willen studeren dan is de UvA sowieso al beter.
Die keuzegidsen zou ik maar met een korrel zout nemen. Die hanteren allerlei vage criteria zoals het aantal vrouwelijke docenten en of er wel genoeg aan "projecten" wordt gedaan, zonder nader te specificeren wat projecten precies zijn.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 01:10 schreef Razz_Gul het volgende:
[..]
Uva biedt geen deeltijd variant aan, VU wel. en de 'keuzegids hoger onderwijs' zegt toch iets heel anders over VU wiskunde , het zou zelfs een v.d beste zijn....
Volgens mij is een groot deel van de wiskunde die bij technische scheikunde gebruikt wordt, gericht op procestechnologische processen, wat juist toegepaster is.quote:Op donderdag 22 maart 2007 14:27 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
Wel vaag trouwens, want wat ik hoor over scheikunde op een gewone universiteit is dat het veel minder wiskunde bevat dan scheikunde op een tu, dus dan lijkt het me juist minder theoretisch? toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |