Wordt meer gedaan en wordt ook erg gewaardeerd.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 15:53 schreef Simsfan88 het volgende:
Even 2 vraagjes. Hebben jullie je instructeur/instructrice na het behalen van je (praktijk) examen iets gegeven? Wil mijn instructeur natuurlijk wel bedanken, maar ik weet niet of meer mensen dat doen?
Klopt.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 15:53 schreef Simsfan88 het volgende:En ik hoorde vandaag dat als je je rijbewijs haalt je automatisch je brommer/scooter certificaat hebt, klopt dat?
Mijn vriendje heeft dat niet gedaan en ik ben dat ook niet van plan. Ik vind het zo al duur zatquote:Op vrijdag 16 maart 2007 15:53 schreef Simsfan88 het volgende:
Even 2 vraagjes. Hebben jullie je instructeur/instructrice na het behalen van je (praktijk) examen iets gegeven? Wil mijn instructeur natuurlijk wel bedanken, maar ik weet niet of meer mensen dat doen?
dat is altijd al geweestquote:Op vrijdag 16 maart 2007 15:53 schreef Simsfan88 het volgende:
En ik hoorde vandaag dat als je je rijbewijs haalt je automatisch je brommer/scooter certificaat hebt, klopt dat?
nee, heb hem wel genoeg geld gegeven, heb mn instructeur alleen telefonisch gesproken nadat ik geslaagd was, hij was niet mee met examen, had een invaller, dus toen ik geslaagd was heb ik hem gebeld en daarna nooit meer gesprokenquote:Op vrijdag 16 maart 2007 15:53 schreef Simsfan88 het volgende:
En ik hoorde vandaag dat als je je rijbewijs haalt je automatisch je brommer/scooter certificaat hebt, klopt dat?
quote:'Theorie-examen te ingewikkeld'
Uitgegeven: 16 maart 2007 14:21
Laatst gewijzigd: 16 maart 2007 16:27
AMSTERDAM - Veel mensen zakken voor hun theorie-examen omdat zij de vragen niet begrijpen. Vekabest, producent van verkeersleermiddelen daagt daarom het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) voor de rechtbank in Den Haag.
De producent eist dat het CBR de examens per direct stopzet, tenzij binnen drie maanden een test met versimpeld taalgebruik wordt opgesteld.
Uit een onderzoek van Vekabest blijkt dat 60 procent van de aspirant vrachtwagenchaufeurs de vraagstelling niet begrijpt. Bij de test voor het auto- en motorrijbewijs vindt 20 procent de vragen te moeilijk.
Niveau
Volgens een door Vekabest in de arm genomen taaladviesbureau is het taalgebruik bij de examens van bijna academisch niveau. Ongeveer 40 procent van de Nederlandse bevolking kan hiermee overweg.
Vekabest-directeur Kantelberg meldt tegenover de Volkskrant, dat "al die herexamens een mooie omzet opleveren voor het CBR".
Voorbereiding
Het grote aantal kandidaten dat zakt is is volgens het CBR niet het gevolg van het ingewikkelde taalgebruik. De lage slagingspercentages zijn juist te wijten aan de kandidaten zelf, die zich erg slecht voorbereiden. Dat zegt woordvoerder Hans Fontijn van het CBR.
"Wij laten iedere vraag toetsen door externe deskundigen", zegt Fontijn. De beschuldiging van Veka Best komt het CBR dan ook niet bekend voor. "Wij nemen zo'n zevenhonderdduizend examens per jaar af en we hebben nooit één klacht daarover ontvangen, ook niet via de Ombudsman."
Onderzoek
Volgens Fontijn is het onderzoek niet goed uitgevoerd. "De vragen zijn voorgelegd aan de gemiddelde Nederlander. Het onderzoek zou juist alleen moeten worden gehouden onder kandidaten die zich hebben voorbereid op zo'n examen." Bovendien is het niveau van het taalgebruik niet zo hoog als Veka Best beweert. Fontijn: "Zo'n examen moet op VMBO-niveau zijn, bij beroepschauffeurs geldt MBO-niveau."
"Leugens", reageert Veka Best-directeur Kantelberg op het verweer van het CBR. "Tijdens het kort geding zeiden ze dat ze de examens laten toetsen, maar ik heb geen enkel bewijs daarvan gezien. Het waren allemaal loze woorden."
Discussie
De directeur van de Utrechtse rijschool Bruinsma zegt dat het taalniveau al langer een onderwerp van discussie is binnen de rijschoolwereld. "Onlangs hebben vier rij-instructeurs namens de Bovag de toetsen doorgenomen. Hun verbeteringen worden op dit al moment doorgevoerd".
Bruinsma ziet geen heil in een rechtszaak. "De toetsen zijn zeker voor verbetering vatbaar, maar ik verwacht meer van onderling overleg".
Vertrouwen
Het CBR zegt de uitspraak van de rechter met vertrouwen tegemoet te zien. Tot die tijd zal er niet aan de examens gesleuteld worden. Ook Kantelberg maakt zich weinig zorgen.
"Ik ben sowieso blij met alle media-aandacht. Die zal ertoe leiden dat de examens in begrijpelijker Nederlands worden gemaakt." De uitspraak volgt op 2 april.
Hehe,quote:Op vrijdag 16 maart 2007 18:21 schreef Renesite het volgende:
ach, als ze er nou eens mee opschieten om het te versimpelen dan heb ik er nog wat aan!
U wilt hier rechtdoor, moet u de voetganger voor laten gaan?quote:
Ik had die toevallig gister nog gemaakt, zelfde foutquote:Op vrijdag 16 maart 2007 21:20 schreef Turbo_Diesel het volgende:
Ik had laatst nog een examen gedaan die op cd stond. Er stond een autowegbord langs de weg. Maar op de tekening stond een auto met een aanhanger. De vraag was wat de maximum snelheid was op die weg. Er werd niks gevraagd over de aanhanger.. Dus ik kies 100km/u...
Maar het was dus fout want met aanhanger mag je niet harden dan 80Stomme vraag....
En ik heb maandag en dinsdag ook nog de hele dag vrijquote:Op vrijdag 16 maart 2007 22:21 schreef Turbo_Diesel het volgende:
jaah duurt allemaal veels te lang
Schakelen valt idd erg mee, na een paar lessen gaat het gewoon automatisch en pak je vanzelf de juiste versnellingquote:Op zaterdag 17 maart 2007 18:16 schreef Crazykill het volgende:
Vandaag gelest (2e les). Mocht schakelen en weer ff op snelweg
Damn wat had ik dat schakelen overschat, na een paar keer schakelen kon ik het gewoon gelijk goed (zonder te kijken).
Alleen moet ik een beetje letten op de snelheid, ik ga steeds te hard
quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:43 schreef Maravilla het volgende:
Ik weet een datum, maar dat ga ik lekker niemand aan z'n neus hangen.
Is althans het voornemen.![]()
M'n vader weet het, de rest ziet me wel een keer verschijnen met de auto tegen de tijd dat ik m'n rijbewijs heb. Niet iedereen hoeft het van mij te weten, hoe minder hoe beter.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:45 schreef paulus1709 het volgende:
wrm nie
dacht ik ook altijd, van het schakelen. snap nu nog steeds niet waarom ik dat dachtquote:Op zaterdag 17 maart 2007 18:16 schreef Crazykill het volgende:
Damn wat had ik dat schakelen overschat, na een paar keer schakelen kon ik het gewoon gelijk goed (zonder te kijken).
Maaarquote:Op zaterdag 17 maart 2007 18:16 schreef Crazykill het volgende:
Is bij mij nog nooit gebeurdquote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:02 schreef Zosk het volgende:
vaak is dat gewoon om te kijken hoe degene daarop reageert
en je hoeveelste les is dat?quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:02 schreef Renesite het volgende:
[..]
Is bij mij nog nooit gebeurd
Ik ga pas de aankomende les de snelweg op
Les 20 en 21 van 3 kwartier geloof ik.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:03 schreef Zosk het volgende:
[..]
en je hoeveelste les is dat?
ik deed wel snelcursus, maar ik was ook laat met snelweg![]()
En vooruit binnen buiten dode hoek als je wilt in/uit voegen.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:04 schreef Maravilla het volgende:
Snelweg is niks lastigs aan, eigenlijk makkelijker dan de binnenstad.Gewoon goed meerijden met het verkeer en binnen de lijntjes blijven.
hmm, ik na 12 uur ofzo (les 4)quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:04 schreef Renesite het volgende:
[..]
Les 20 en 21 van 3 kwartier geloof ik.
quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:05 schreef Renesite het volgende:
[..]
En vooruit binnen buiten dode hoek richting aangeven als je wilt in/uit voegen.
Ach, ik had 2 lessen die opeens ff achteruit gingen, dat betekend dat ik opeeeeens het optrekken weer kwijt was.quote:
haha, bij mij is er zo vaak van alles fout gegaan of vergetenquote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:07 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ach, ik had 2 lessen die opeens ff achteruit gingen, dat betekend dat ik opeeeeens het optrekken weer kwijt was.
Mja, agh. Dat is nou echt een probleem ofwel? Als je maar gewoon hard genoeg rijdt kan je vaak prima invoegen.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:05 schreef Renesite het volgende:
[..]
En vooruit binnen buiten dode hoek als je wilt in/uit voegen.
Was bij mij ook. Dat terwijl ze bij het station de auto niet meer goed aan de praat kreeg, opeens midden op de weg stond en toen de instructeur zei "Niet schrikken ik doe de pedalen" liet ze ook opeens het stuur losquote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:07 schreef OG-Loco het volgende:
Wagenbeheersing is goed volgens meneer instructeur, nu moet het kijken erin geramd worden.
Werd ik thuisgebracht door een meisje, was zij aan het praten met de instructeur. Hadden ze het erover dat zij een tussentijdse toets gaat doen binnen een week oid.
Ik dacht wtf, met dát rijgedrag? Zonde van je geld! Leek echt nergens op.
Hmmm, bij ons op de ringweg is dat opzich wel een dingetjequote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:08 schreef Maravilla het volgende:
[..]
Mja, agh. Dat is nou echt een probleem ofwel? Als je maar gewoon hard genoeg rijdt kan je vaak prima invoegen.
Ach, dat is mijn hele leven al zoquote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:08 schreef Zosk het volgende:
[..]
haha, bij mij is er zo vaak van alles fout gegaan of vergeten![]()
Haiquote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:48 schreef Turbo_Diesel het volgende:
halloows
Het was meer om de drukte te vermijden (van centrum naar zuid via de normale wegen was niet te doen. Maastunnel was (deels) dicht dus was een complete chaos daar). En tis gewoon tof om een beetje te gassenquote:Op zaterdag 17 maart 2007 19:01 schreef Renesite het volgende:
[..]
Maaar! Snelweg? WTF? Wat leer je daar van?
Of je moet al geleerd hebben te kijken
Ja, vorige les ging zij alleen schakelen en mocht ik koppeling indrukken ed. Maar dat was een proefles, weet niet of dat uitmaakt? (vandaag dus officieel 1e + 2e les, blokuur)quote:Op zaterdag 17 maart 2007 22:07 schreef Maravilla het volgende:
Maarrrr, als je in je eerste les niet mag schakelen, zit je instructeur dan constant te schakelen? Bij mij was het schakelen het eerste wat hij uitlegde, samen met het gassen en remmen.
Bij mijn eerste les, begon hij met aanwijzen welk pedaal wat is, en welk knopje wat en weetikveel. Ik vertelde hem dat ik bij een autobedrijf werkte + nog een stukje van mijn achtergrond.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 22:07 schreef Maravilla het volgende:
Maarrrr, als je in je eerste les niet mag schakelen, zit je instructeur dan constant te schakelen? Bij mij was het schakelen het eerste wat hij uitlegde, samen met het gassen en remmen.
quote:Op zaterdag 17 maart 2007 21:46 schreef Realust het volgende:
vandaag eerste les gehad![]()
instructeur heeft me het binnen buiten schouder geleerd, maar dat lijkt soms zo zinloos om te doen?
het zal wel veilig zijn, was in elk geval dikke pret om zelf te rijdenvolgende week 2/25! instructeur vind dat binnen 25 geen probleem moet zijn duss we gaan ervoor
Ik begon te seinenquote:Op zaterdag 17 maart 2007 22:02 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Het was meer om de drukte te vermijden (van centrum naar zuid via de normale wegen was niet te doen. Maastunnel was (deels) dicht dus was een complete chaos daar). En tis gewoon tof om een beetje te gassen. Ik mocht daar ook nog schakelen, was wel eng ff
![]()
Was ook lachen vandaag op de routondes, met dat richting aangeven ed. zat ik toch ff te vechten met die stuur en die "stokje" (:') ) om richting aan te geven.![]()
Het valt me op dat er zoveel verschillende volgordes worden gedaan... Een vriend van me ging gelijk de snelweg op.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 22:46 schreef Sylvana het volgende:
Renesite, wat heeft het voor zin om jezelf ZO met anderen te vergelijken?
Iedereen leert in zijn eigen tempo autorijden, bij sommigen gaat het snel, en bij anderen duurt het wat langer ( zoals bij mij) Maak je es minder druk joh, jij haalt hem ook wel hoorEn dan zal niemand het meer schelen hoe lang je erover gedaan hebt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |