Ik zal mijn persoonlijke ervaringen met Sweex delen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:08 schreef veldmuis het volgende:
Overal hier in DIG wordt Sweex afgeraden. "100 keer slechter dan merk x" "Gemaakt om kapot te gaan" "rotzooi", elk stukje hardware van Sweex wordt uitgekotst. Waarom? Wat is er zo intens slecht aan Sweex?
Ja, het is een budgetmerk. Maar een naar mijn mening zeer fatsoenlijk budgetmerk, prima voor de simpele uitbreidingskaartjes zoals netwerkkaartjes, modempjes enzo. Nou wordt dat tegenwoordig niet zo meer gebruikt, maar de USB hubjes, pendrives enzo, het werkt allemaal prima en het kost geen drol. Wat is er nou zo intens slecht aan?
Ben benieuwd of iemand me het uit kan leggen.
Voedingen maken veel herrie en halen het beloofde vermogen niet, dat klopt. De oudere sweex routers vond ik echter prima dingen. De nieuwe heb ik geen ervaring mee.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:12 schreef Palomar het volgende:
Verschilt idd per onderdeel. Sweex is ook maar een bedrijfje dat zn merkje op allerlei verschillende producten plakt. De een wat beter dan de ander. Aan pendrives, hubs, kabeltjes enzo kan weinig mis gaan, maar bij de gevanceerdere dingen (voedingen, routers) merk je toch wel dat het allemaal wat beperkt is... Ook bijv. muizen voelen gewoon erg cheap aan. Maar daar betaal je ook voorEn op zich doen die het wel gewoon.
Dat vind ik een stap erger dan Sweex.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:17 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Zelfde verhaal voor Trust!
Wat ik dus zeg, de een heeft er meer goeie ervaringen mee dan de ander.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:20 schreef Brentmeister het volgende:
Ik draai al jaren zonder problemen op een sweex routerje met 4 pc's eraan.
Ik had ooit bij een vriend een 450 watt voeding erin gedaan, die misschien net 350 watt effectief gaf. Hij had toen een 6800ultra en nog wat zooi die behoorlijk stroom slupte, en dat ding trok het simpelweg niet. Maargoed, 450 watt voor 24 euro is natuurlijk niks, hij was behoorlijk stil met 2 grote coolers en nog uitgebreid ook met een hele rits Sata connectors.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:20 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Voedingen maken veel herrie en halen het beloofde vermogen niet, dat klopt. De oudere sweex routers vond ik echter prima dingen. De nieuwe heb ik geen ervaring mee.
[..]
Dat vind ik een stap erger dan Sweex.
Ligt er ook aan wat voor eisen je stelt. Ik heb ook jaren zo'n ding gehad en online games werkten vaak niet, hij liep snel vast en qua firmwareupdates kon je ook ver zoeken. Maar voor gewoon internet/e-mail zal ie prima voldoen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:20 schreef Brentmeister het volgende:
Ik draai al jaren zonder problemen op een sweex routerje met 4 pc's eraan.
Ehh.. dát zou ik pas echt hard afraden..quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:17 schreef -skippybal- het volgende:
Je kan beter Q-tec kopen...
Dat had een logitech toetsenbord hoogstwaarschijnlijk ook niet overleefd.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:16 schreef LostFormat het volgende:
M'n sweex toetsenbord werkte een paar weken na aanschaf en een misplaatst dronken wc avontuur al niet meer lekker. Kutmerk.
Zeker niet als het routers, switches en voedingen betreft.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ehh.. dát zou ik pas echt hard afraden..
Trouwens, sweex, trust en q-tec zou ik sowieso niet kopen
met andere woorden: als het betrouwbaar moet zijn.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:56 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Zeker niet als het routers, switches en voedingen betreft.
Ik noem Trust en Sweex in 1 ademquote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:20 schreef veldmuis het volgende:
Dat vind ik een stap erger dan Sweex.
Die netwerkkaarten gebruiken juist meestal een algemene chipset (bijv. Realtek) waarvan je gewoon de drivers van de chipfabrikant kunt gebruiken (als windows deze al niet standaard detecteert). Wat dat betreft heb ik weinig tegen Sweex netwerkkaartjes/USB-dongles. Zolang je het meegeleverde Sweex CD'tje maar gewoon in de doos laat zittenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
vehraal over netwerkkaartjes
Gewoon een PC casefan in de casing knutselen en je probleem is opgelostquote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Sweex krijgt het voor elkaar om hardware, zoals simpele switches, te bouwen die regelmatig crashen.......... Uiteraard weten ze van niks als je ze belt. Je topic-titel is juist, de rest van je post niet...
Wat ik me dan afvraag: Is dit hele verhaal wel een hardwareissue? De routertjes kunnen zoals misschien bekend voor je ook een eigen linuxdistributie draaien. Die chipset is voor zover ik weet weinig mis mee. Ik ben bang dat het de software is die roet in het eten gooit. Het gaat wel om het totaalproduct, maar als we kijken naar hardware heb ik over de kwaliteit van sweex niets te klagen. Ik vind bovendien dat ze voor een budgetmerkje nog best met inovatieve oplossingen komen met betrekking tot connectiviteit.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:11 schreef Schorpioen het volgende:
Ik heb jarenlang op een helpdesk gewerkt van een DSL provider, dan zie je heel veel routers langskomen en dan heb je zo door wat troep is en wat okay is. Het is een vaststaand feit dat er bovengemiddeld veel problemen met Sweex routers zijn, dit is objectief vast te stellen. De chipsetfabrikant neemt het niet al te nauw met de specs, waardoor je maar moet afwachten en bidden of ze fatsoenlijk met de verschillende DSLAMs kunnen communiceren. er zijn overigens meerdere merken die dezelfde el cheapo chipset gebruiken en die zijn dus ook net zo bagger.
Als je het geluk hebt dat het wel werkt en er verandert verder niks (maar dan ook echt niks) dan blijft het meestal wel werken, ik geloof ook best dat er mensen zijn waar hun sweex jarenlang goed werkt maar dat is veel geluk hebben en het is vrij zeldzaam.
Niet helemaal, er zijn chipsets die simpelweg compatibiliteitsproblemen hebben . Het probleem is dat die chipsets vaak heel snel wisselen en door de concurentie ze vaak niet door en door getest zijn.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:47 schreef Remco87 het volgende:
[..]
Wat ik me dan afvraag: Is dit hele verhaal wel een hardwareissue? De routertjes kunnen zoals misschien bekend voor je ook een eigen linuxdistributie draaien. Die chipset is voor zover ik weet weinig mis mee. Ik ben bang dat het de software is die roet in het eten gooit.
Nou... Sweex loopt in de regel toch enigzins achteraan mbt inovatie.quote:Het gaat wel om het totaalproduct, maar als we kijken naar hardware heb ik over de kwaliteit van sweex niets te klagen. Ik vind bovendien dat ze voor een budgetmerkje nog best met inovatieve oplossingen komen met betrekking tot connectiviteit.![]()
Trust doet niets meer met netwerk produkten hequote:Mijn ervaringen met trust zijn helaas anders. Er wordt veel over geklaagd, maar bij mij komt er geen product van trust meer bij mijn pc. Alle aparaten van trust die ik hier heb gehad hebben me minstens een retourrit naar de winkel bezorgt.![]()
Heb je voor 10 euro toch een jaar een connectie.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:57 schreef Giem het volgende:
Omdat die hele mooie netwerk kaartjes van sweex 3 euro kosten,.. maar ook maar 3 maanden mee gaan :S
Troep..
Dat is wel zo, maar tis toch vervelend als hij weer eens stuk gaatquote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Heb je voor 10 euro toch een jaar een connectie.
wat gebruiken ze voor chipset dan? Ik mag toch aannemen dat ze Realtek of ADMtek gebruiken?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:46 schreef Giem het volgende:
[..]
Dat is wel zo, maar tis toch vervelend als hij weer eens stuk gaat
gelukkig heb ik al een paar jaar lang intel onboard, maar die tijd zal ik niet snel meer vergeten
Wat ging er dan telkens kapot aan die netwerkkaartjes mna 3 maanden? Ik heb nl. ook een paar van die 10/100Mbit kaartjes liggen met Realtek 8139 chipset (van Sweex en allerlei andere merken, kaartjes zijn allemaal hetzelfde) en nog nooit problemen mee gehad. Jarenlang...quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:57 schreef Giem het volgende:
Omdat die hele mooie netwerk kaartjes van sweex 3 euro kosten,.. maar ook maar 3 maanden mee gaan :S
Troep..
nou in mijn jaren ervaring heb ik toch ook ervaren dat dure spullen even snel stuk kunnen als een buget merk..quote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:32 schreef Ranja_Ranja het volgende:
1 ding heb ik geleerd in de automatisering: goedkoop is duurkoop.
Misschien, maar net iets boven de goedkoopste troep zitten vaak best aardige dingen. Je can een dure 3com kaart ergens voor komen, of een budgetkaartje voor een tientje dat misshcien na 2 jaar kapot gaat. Lekker boeiend als je voor jet geld van 1 3com 5 van die andere kunt kopen...quote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:32 schreef Ranja_Ranja het volgende:
1 ding heb ik geleerd in de automatisering: goedkoop is duurkoop.
Routers en switches met een tijdklok (om de 6 uren even van de stroom) doen het primaquote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Sweex krijgt het voor elkaar om hardware, zoals simpele switches, te bouwen die regelmatig crashen.......... Uiteraard weten ze van niks als je ze belt. Je topic-titel is juist, de rest van je post niet...
Eens, maar vergeet niet de tijd te rekenen die je nodig hebt voor alle rotzooi die je op je hals haalt.quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:13 schreef ThE_ED het volgende:Misschien, maar net iets boven de goedkoopste troep zitten vaak best aardige dingen. Je can een dure 3com kaart ergens voor komen, of een budgetkaartje voor een tientje dat misshcien na 2 jaar kapot gaat. Lekker boeiend als je voor jet geld van 1 3com 5 van die andere kunt kopen...
Hmja, ik ben dus niet de enige met dat probleem.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:29 schreef Palomar het volgende:
[..]
Ligt er ook aan wat voor eisen je stelt. Ik heb ook jaren zo'n ding gehad en online games werkten vaak niet, hij liep snel vast en qua firmwareupdates kon je ook ver zoeken. Maar voor gewoon internet/e-mail zal ie prima voldoen.
Ook onlangs een USB-hubje van Sweex weg gemikt omdat ie aldoor devices liet disconnecten (plotseling dat 'ding dong' geluidje van windows terwijl ik ik niks in- of uitplugte) en ook nog eens gevaarlijk warm werd... Maar heb hem wel vervangen door een iets duurder model Sweex... kijken hoelang die het volhoudt
Ja sorry maar dat heb ik dus ook! En ik kan niet onderbouwen waarom Sweex rommel is of niet, maar voor mij komt het gewoon over als een baggermerk.quote:Op woensdag 7 maart 2007 01:33 schreef gday het volgende:
[..]
Hmja, ik ben dus niet de enige met dat probleem.
Voor thuisgebruik is het nog wel te overzien. Ik doelde meer op zakelijk gebruik.quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:13 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Misschien, maar net iets boven de goedkoopste troep zitten vaak best aardige dingen. Je can een dure 3com kaart ergens voor komen, of een budgetkaartje voor een tientje dat misshcien na 2 jaar kapot gaat. Lekker boeiend als je voor jet geld van 1 3com 5 van die andere kunt kopen...
Ook daarvoor is het vaak geen issue, tenzij het om kritieke verbindingen gaat (servers, etc). De meeste bedrijven waar ik geweest ben gebruiken geen 3Com kaartje in iedere PC.quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:56 schreef Ranja_Ranja het volgende:
[..]
Voor thuisgebruik is het nog wel te overzien. Ik doelde meer op zakelijk gebruik.
Bij Sitecom routers kies je in de nederlandstalig userinterface simpelweg je provider. Bijvoorbeeld '@home'quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:50 schreef FredvZ het volgende:
Je kan veel zeggen over Sweex, maar ze besteden wél veel tijd aan gebruiksvriendelijkheid. Het is het enige merk dat ik ken dat voor elke Nederlandse provider een nauwkeurige handleiding bijvoegd.
De nederlandse markt is ook totaal niet interessant voor linksysquote:Daar kan een "topmerk" als Linksys nog een puntje aan zuigen, want die hebben nog steeds geen Nederlandse handleiding of software beschikbaar gesteld.
Precies.quote:In de winkel waar ik werk raden we zelfs eerder een Sweex aan dan een Linksys, gewoonweg omdat de leek gewoon simpel een apparaat wil aansluiten en zonder al te veel moeite wil kunnen internetten, zonder eerst een cursus Engels te moeten volgen.
idd thuis staat ook een sweex router die af en toe van de stroom moet.quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Routers en switches met een tijdklok (om de 6 uren even van de stroom) doen het prima
Kutzooi dus
verschil tussen de computer- en de autowereld is alleen dat computerapparatuur factor 10 sneller veroudert... Ook al gaat je Linksys router al 5 jaar mee en is de sweex er na 2 jaar al mee opgehouden, vaak zijn bepaalde standaarden toch alweer verouderd (vooral op wireless-gebied), waardoor je beter om de 2-3 jaar nieuwe apparatuur kunt kopen. Om maar helemaal te zwijgen over die genoemde periode van 10-15 jaarquote:Op dinsdag 6 maart 2007 22:35 schreef maartena het volgende:
Ik zal het eens met een vergelijking doen.
Een Sweex router staat tot een Linksys router als een Kia tot een Volkswagen.
De Volkswagen KAN eerder kapot gaan dan een Kia, maar Volkswagens zie je na 10, 15 jaar nog op de tweedehands markt verschijnen omdat het kwalitatief goede wagens zijn, terwijl een Kia na een jaar of 10 helemaal slooprijp is.
Niet helemaal waar, Trust is zelfs nog een verdieping lager dan Sweexquote:Op dinsdag 6 maart 2007 18:17 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Zelfde verhaal voor Trust!
Of die site dat er bij bedacht heeft weet ik niet, maar het is toch wel über triestquote:Compatibele besturingssystemen: Windows 98SE, 2000 & XP
Dat is natuurlijk PMPO vermogen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 00:17 schreef The_Terminator het volgende:
Dit soort dingen vind ik ook altijd zo geweldig bij B merken:
http://www.azerty.nl/prod(...)-180-watt-zwart.html
[afbeelding]
Bovenstaande zou dus 180 watt moeten leveren, daar kunnen mijn B&W's dus nog een puntje aan zuigen als ik de beschrijving moet geloven
RMS vermogen zie ik uiteraard nergens vermeld, ze verneuken je dus gewoon.
Edit: Ow, en dan dit nog:
[..]
Of die site dat er bij bedacht heeft weet ik niet, maar het is toch wel über triest![]()
Tja.... wij hebben net grote opruiming gehouden bij het bedrijf waar ik nu 6 maanden werk. Door mijn komst, en de komst van een collega enkele maanden voor mij beginnen we nu eindelijk de IT op de rails te krijgen, nadat het jarenlang verwaarloosd was. (Druk bezig alle kloon servertjes te vervangen door rackmounts)quote:Op donderdag 8 maart 2007 11:59 schreef Palomar het volgende:
verschil tussen de computer- en de autowereld is alleen dat computerapparatuur factor 10 sneller veroudert... Ook al gaat je Linksys router al 5 jaar mee en is de sweex er na 2 jaar al mee opgehouden, vaak zijn bepaalde standaarden toch alweer verouderd (vooral op wireless-gebied), waardoor je beter om de 2-3 jaar nieuwe apparatuur kunt kopen. Om maar helemaal te zwijgen over die genoemde periode van 10-15 jaarVandaar dat het vaak nog wel loont om Sweex-spul te kopen. Zelfs bij dit merk is de technische levensduur nl. al snel langer dan de economische...
Da's natuurlijk leuk voor de hobbyist maar als je in een netwerk van 100 computer zit dan betekend het dat elke week ergens een netwerkkaartje naar de klote gaat, kost meer dan die paar tientjes voor een goeie kaart.quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:13 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Misschien, maar net iets boven de goedkoopste troep zitten vaak best aardige dingen. Je can een dure 3com kaart ergens voor komen, of een budgetkaartje voor een tientje dat misshcien na 2 jaar kapot gaat. Lekker boeiend als je voor jet geld van 1 3com 5 van die andere kunt kopen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |