Beste mensen,
U heeft me ooit een mail gestuurd met uw zorgen of bezwaren tegen de huurplannen van minister Dekker.
Met het sluiten van het regeerakkoord is het eindelijk honderd procent zeker: het liberaliseren van de huren en de wetten nieuwe huurbeleid van minister Dekker en minister Winsemius gaan niet door. PvdA, CDA en Christen-Unie spreken in dit akkoord af dat de huren niet worden vrijgegeven. De huurstijgingen zelf zijn beperkt tot de inflatie. Voor 2007 betekent dit een maximale huurverhoging van 1,2%.
Ik ben blij met deze uitkomst. De afgelopen jaren heb ik me in de Kamer en daarbuiten voortdurend verzet tegen het beeld dat de huren in Nederland te laag zijn en dat de huursector voor een deel een vrije markt moet worden. In december 2006 werd al duidelijk dat de plannen voor het nieuwe huurbeleid vrijwel geen kans van slagen meer hadden. De plannen zijn nu definitief van de baan.
Naast afspraken over een beperkte huurstijging en het niet vrijgeven van huren zijn er afspraken gemaakt over het aanpakken van de oude wijken en het garanderen van de betaalbaarheid van het huren. De overheid zal de komende jaren vele honderden miljoen extra investeren in de aandachtswijken. Dit geld wordt niet alleen in stenen gestoken, maar ingezet voor beter onderwijs, veiligheid, werk, leefbaarheid en groen.. Ook de woningcorporaties hebben een belangrijke rol. Van het wordt verwacht de komende jaren flink te investeren. Daarnaast worden er plannen ontwikkeld voor het garanderen van de betaalbaarheid van het wonen. Teveel mensen betalen nu vaak meer dan een derde van het inkomen aan woonlasten. Via een kortingensysteem op de huurprijs moet wonen voor deze mensen weer betaalbaar worden.
Helaas is het niet gelukt de hypotheekrenteaftrek eerlijker te maken. Het maken van een regeerakkoord is een kwestie van geven en nemen. We hebben een regeerakkoord dat socialer, groener en sterker is. Maar we hebben ook zaken uit ons verkiezingsprogramma niet binnen kunnen halen. En er staan ook zaken in die we eigenlijk niet willen. Maar per saldo ben ik zeer tevreden als we het regeerakkoord uit kunnen voeren. Onder motto samen werken en samen leven willen we samen met bewoners, gemeenten, politie, ondernemers en onderwijzers en corporaties buurten weer voor bewoners maken.
Ik heb het hoofdstuk over wonen uit het regeerakkoord bijgevoegd. De volledige tekst van het akkoord is te lezen op
www.pvda.nl.
Mijn werk in de Kamer is als vanouds te volgen via mijn website:
www.stafdepla.nl.
Vriendelijke groeten,
Staf Depla
Lid Tweede Kamer PvdA
www.stafdepla.nl Regeerakkoord PvdA, CDA en Christen-Unie, februari 2007 Wonen en wijkaanpak
Meer bouwen met kwaliteit is nodig om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen, de herstructurering van oude stadswijken een impuls te geven en ervoor te zorgen dat starters op de woningmarkt aan een betaalbare, geschikte woning kunnen komen. Dit geldt zowel voor de koopmarkt als voor de huurmarkt.
De straat, de wijk, de buurt zijn, buiten het directe leefverband thuis en op het werk, de sociale gemeenschap waarin we dagelijks leven. De kwaliteit van die leefomgeving en de wijze waarop we daarin met elkaar omgaan, bepaalt vaak mede de wijze waarop we overigens in de samenleving staan.
Helaas zijn ook in Nederland wijken ontstaan waar door een cumulatie van problemen en tekortkomingen de kwaliteit van die leefomgeving ernstig achterblijft. Dat zijn wijken waarin sprake is van hoge werkloosheid en gebrek aan werkgelegenheid, waarin schooluitval vaker voorkomt, waarin de bevolkingssamenstelling éénzijdig is en de huisvesting verouderd, waarin de openbare ruimte verloedert en sprake is van drugsoverlast, criminaliteit en asociaal gedrag.
In het besef dat het de mensen zijn die wijken maken, is het onze ambitie om samen met hen en de maatschappelijke organisaties en instellingen die in die wijken actief zijn de noodzakelijke voorwaarden te scheppen, om die wijken weer het been te kunnen laten bijtrekken. Een langdurige, intensieve, samenhangende, en brede aanpak is nodig om die problemen te lijf te gaan.
1. Vóór de zomer zal een actieplan worden opgesteld voor een brede samenhangende
“sterke wijken ” aanpak die erop is gericht om binnen 8 tot 10 jaar van probleemwijken
weer vitale, woon- werk- en leefomgevingen te maken waarin schooluitval is
teruggedrongen en de (jeugd)werkloosheid is teruggebracht, werkgelegenheid in de
buurt is gebracht de bevolkingssamenstelling gevarieerd is en het prettig wonen is.
2. Woningcorporaties zijn maatschappelijke ondernemingen die een belangrijke
maatschappelijke taak vervullen: investeren in goede betaalbare huisvesting en in de
kwaliteit van de woon- en leefomgeving.
3. De inzet is om met woningcorporaties afspraken te maken over een bijdrage aan de
betaalbaarheid van huurwoningen. Investeringsinspanningen van woningcorporaties in
energie-efficiency van de bestaande voorraad woningen kunnen een positieve bijdrage
leveren aan een beheerste woonlastenontwikkeling. Het streven is ook hierover met
woningcorporaties afspraken te maken. Met corporaties willen we bovendien afspraken
maken over het nieuwbouwprogramma en een gezamenlijke gerichte
investeringsinspanning voor de aanpak van de meest kwetsbare probleemwijken. Mocht
onverhoopt met corporaties geen overeenstemming worden bereikt over hun bijdrage
aan de betaalbaarheid en over hun investeringsinspanningen, dan zal anderszins het
omvangrijke maatschappelijk vermogen van woningcorporaties actief voor dit doel
worden ingezet.
4. De met de corporaties te maken afspraken zullen niet vrijblijvend zijn. Dit geldt zowel
voor de afspraken tussen kabinet en corporatiesector als op lokaal niveau voor de
afspraken tussen gemeenten en de woningcorporaties. Op lokaal niveau kunnen
gemeenten op basis van gemeentelijke woonvisies met woningcorporaties concrete
prestatieafspraken maken over investeringen van corporaties.
Gemeenten hebben de taak coördinatie te voeren over wonen, werken, onderwijs en
jeugd- en ouderenvoorzieningen. Deze integrale samenhangende aanpak zal vanuit het
Rijk worden ondersteund met ook daar een samenhangende interdepartementale
benadering.
6. Gemeenten worden gestimuleerd zoveel mogelijk via een zogenaamde 1-loket-functie te
werken, zodat mensen in wijken, dorpen en steden snel en adequaat worden geholpen.
7. Een deel van het verruimde budget voor stedelijke vernieuwing zal worden ingezet voor
buurt- en wijkbudgetten, waaruit eigen initiatieven van bewoners financieel kunnen
worden ondersteund.
8. Deze kabinetsperiode vinden geen wijzigingen plaats in de fiscale behandeling van de
eigen woning. Er zullen ook geen wijzigingen worden voorbereid of onderzocht voor de
periode daarna.
9. Het wetsvoorstel Huurliberalisatie wordt ingetrokken. De stijging van de huren zal
worden gekoppeld aan de inflatie.
10. De woningproductie wordt verhoogd naar een niveau van tussen de 80.000 en 100.000
woningen per jaar, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor woningcorporaties.
11. Om te komen tot een evenwichtige woonontwikkeling en bevolkingssamenstelling in
een samenhangend stedelijk gebied kan het wenselijk zijn dat randgemeenten meer
bouwen voor lagere en middeninkomens.
Waar dit het geval is, zal een aanwijzingsbevoegdheid worden ontwikkeld voor die
situaties waarin randgemeenten – onverhoopt - onwillig zijn.
12. Het grotestedenbeleid zal – na evaluatie - na 2009 worden voortgezet. Hiertoe zal tijdig
met de voorbereiding worden begonnen.
13. Veel ouderen willen liefst zo lang mogelijk in hun eigen wijk blijven wonen. Dit kan door
wijken generatiebestendig te maken en op wijkniveau servicepunten voor welzijn en
zorg na te streven. Ook een grotere variatie in het woningaanbod (met name oplopende
zorg) kan eraan bijdragen dat ouderen langer in hun eigen wijk blijven wonen.
Woningbouwcorporaties zullen op deze maatschappelijke taak worden aangesproken.