friesquote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:49 schreef Karstman het volgende:
Fries en Engels
Dat moest ik dus even opzoeken maar blijkbaar is dat berbers.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:45 schreef Double-Helix het volgende:Amazigh
Het is volgens mij officieel een taal hoor.quote:
eerste vloeiende taal is Engelsquote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:53 schreef Panthera1984 het volgende:
Als je "nederlands" aangeeft ,wil je dan ook je eerste vloeiende taal aangeven?
ikzelf spreek geen tweede taal vloeiend mijn engels is vrij goed hoor ik regelmatig, maar echt niet native speaker-achtig.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:56 schreef Repeat het volgende:
Altijd leuk om te zien hoe mensen zeggen dat ze "native" engels kunnen spreken.
Heb je daar een certificaat van ofzo
Ja ik meen het serieusquote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:52 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Het is volgens mij officieel een taal hoor.
Engels is je eerste taal en Nederlands schrijf je in ieder geval niet vloeiend.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 20:02 schreef duncannn het volgende:
Ik spreek thuis alleen engels (ouders allebei van engeland) en op school en met vrienden nederlands... dus al m'n hele leve engels
1337 speakquote:Op zaterdag 3 maart 2007 20:12 schreef Marginaal het volgende:
Vraag me trouwens af aangezien niemand het nog gepost heeft, is dat omfgz0rrofl enzo nu ook een (in)officiele taal of valt dit gewoon onder de noemer breezerbabbelen?
Dat dus.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 20:12 schreef Marginaal het volgende:
Vraag me trouwens af aangezien niemand het nog gepost heeft, is dat omfgz0rrofl enzo nu ook een (in)officiele taal of valt dit gewoon onder de noemer breezerbabbelen?
Ssst, uitspraak hoor je zelf meestal niet zó goed.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 20:10 schreef Individual het volgende:
Ik spreek geen enkele taal vloeiend meer![]()
Fok!kers spreken veel beter Engels dan NL in het algemeen!![]()
quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Duits en Engels, beide Native
Ja dat soort mensen.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:56 schreef Repeat het volgende:
Altijd leuk om te zien hoe mensen zeggen dat ze "native" engels kunnen spreken.
Heb je daar een certificaat van ofzo
Haha ja idd.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 20:26 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ssst, uitspraak hoor je zelf meestal niet zó goed.
Mijn Engels is goed genoeg om me staande te houden in een Engelssprekend (sp?) land en of ik dan voor een native door kan gaan is niet getest.![]()
quote:Op zaterdag 3 maart 2007 20:40 schreef Individual het volgende:
Ik heb me wel eens door een Nederlander laten vertellen dat ik goed NL spreek voor een Engelsman.![]()
nepfries,quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:49 schreef Karstman het volgende:
Fries en Engels
Zou 't niet doen, side effects may include: [insert rijtje over brandwonden.] Please consult your doctor before doing so.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 21:20 schreef popolon het volgende:
Ik durf m'n hand er voor in het vuur te steken dat 90% van de mensen hier die zeggen dat ze vloeiend Engels spreken het niet kunnen.
hou je bek tering elfquote:Op zaterdag 3 maart 2007 21:23 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Zou 't niet doen, side effects may include: [insert rijtje over brandwonden.] Please consult your doctor before doing so.
Nou goed, 95% dan.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 21:23 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Zou 't niet doen, side effects may include: [insert rijtje over brandwonden.] Please consult your doctor before doing so.
Helemaal mee eens. Mên, wat valt dat tegen zeg, het Engels van Nederlanders die zelf vinden dat ze 't helemaal goed kunnen sprekenquote:Op zaterdag 3 maart 2007 21:20 schreef popolon het volgende:
Ik durf m'n hand er voor in het vuur te steken dat 90% van de mensen hier die zeggen dat ze vloeiend Engels spreken het niet kunnen.
That's more like it.quote:
Jawohl Herr Legolas.quote:
quote:
Ik ken leraren die, als je Engels als een 800 meter op de atletiekbaan zou zien, op een ronde zouden worden gezet door de betere bruggers.quote:Altijd als ik in Nederland op vakantie ben gaan vrienden en bekenden, voor de grap, Engels praten.
Je lacht je werkelijk kapot.Tenenkrommend als ik eerlijk moet zijn.
Ik dacht dat mijn Engels altijd redelijk in orde was.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 22:05 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
[..]
Ik ken leraren die, als je Engels als een 800 meter op de atletiekbaan zou zien, op een ronde zouden worden gezet door de betere bruggers.![]()
En dat gaf mij dan les in 't Engels.![]()
Aaaa, dobrzequote:Op zaterdag 3 maart 2007 22:16 schreef claudius013 het volgende:
Veel buiten de grens werken en niet bang zijn met anderen te comminiceren
Mijn Engels is even goed als het gehoor van de persoon tegen wie ik praat.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 22:08 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik dacht dat mijn Engels altijd redelijk in orde was.
Totdat je er dagelijks mee geconfronteerd wordt. Da's toch andere koek.
Haal het lekker zelf.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 22:26 schreef _GdR_ het volgende:
dai mi pivo, djoubre
en zo is het maar net, meertalige opvoeding helpt trouwens ookquote:Op zaterdag 3 maart 2007 22:27 schreef -Wolf- het volgende:
....
Practice makes perfect en als je jong bent pik je talen gewoon makkelijker op.
quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zit me nog steeds af te vragen of het nou Russisch of Tsjechisch is.quote:
hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 22:33 schreef Kiegie het volgende:
[..]
![]()
Dat was zeker een zware, langdurige bevalling, Piet?
Huh?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 23:18 schreef jors het volgende:
ik spreek alle talen vloeiend alleen ik begrijp ze niet </incest grap>
Als je dat vloeiend noemt kan ik geen enkele taal vloeiendquote:Op zaterdag 3 maart 2007 21:25 schreef popolon het volgende:
[..]
Nou goed, 95% dan.
Vloeiend is in mijn ogen perfect. Dat je je dus in een willekeurige discussie kunt mengen, zonder het zoeken naar woorden of lopen te goochelen met zinsopbouw.
En nou is het de bedoeling dat wij allemaal als nieuwsgierige aapjes gaan vragen naar jouw eerste taalquote:Op zaterdag 3 maart 2007 23:18 schreef Alexxxxx het volgende:
Nederlands als tweede taal en Frysk als derde taal spreek ik vloeiend
Als je bij een Amerikaans hebt gewerkt voor een tijdje en je collega's allemaal Amerikanen zijn en alles Engels is en ook altijd voor tolk moet spelen overal neem ik aan dat ik dat wel kan.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 21:25 schreef popolon het volgende:
[..]
Nou goed, 95% dan.
Vloeiend is in mijn ogen perfect. Dat je je dus in een willekeurige discussie kunt mengen, zonder het zoeken naar woorden of lopen te goochelen met zinsopbouw.
Nee hoor, ik heb al vaak zat gepost dat dat Bildts isquote:Op zaterdag 3 maart 2007 23:25 schreef Merkie het volgende:
[..]
En nou is het de bedoeling dat wij allemaal als nieuwsgierige aapjes gaan vragen naar jouw eerste taal? Wat een interessantdoenerij.
ik spreek Nederlands en Frans....quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:34 schreef Marginaal het volgende:
..als tweede taal?
Gewoon nieuwsgierig naar wat mensen hier zoal vloeiend als 2e taal kunnen spreken.
Dat vind ik oprecht snoezig!quote:Op zaterdag 3 maart 2007 23:28 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb al vaak zat gepost dat dat Bildts is
Sorry.quote:Op zondag 4 maart 2007 00:43 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Geslacht: Man
wat heb ik daar nu weer aan
Bildts word niet bedreigd! We blijven het koppig doorspreken. Zelfs buiten het Bildtquote:Op zondag 4 maart 2007 00:48 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Sorry.Maar je moest me es zien in een strak rokje en hoge hakken.
![]()
Maar ik heb over het Bildts tot twee keer toe een documentaire gezien.Het ging over het onstaan en hoe het er nu uit zag en zelfs bedreigd werd.
Jullie hebben mijn sympathie.
En dan maar hopen dat we schrijftaal en spreektaal als verschillend zien zeker... "bijde"quote:Op zondag 4 maart 2007 00:46 schreef Freakyclowntje het volgende:
Engels en nederlands... bijde vloeiend
Volgens de docu wel.quote:Op zondag 4 maart 2007 00:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Bildts word niet bedreigd! We blijven het koppig doorspreken. Zelfs buiten het Bildt
Het Bildts word verbreezerdquote:Op zondag 4 maart 2007 00:57 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Volgens de docu wel.Meer ern meer jongeren zouden het minder gaan spreken en het ook minder hip vinden.
![]()
En opgegroeid in het Nederlands, dus dat ook native? Vind je het dan erg als ik je niet geloof?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Pietverdriet is juist een van de weinigen in dit topic die ik wel geloof. De meesten hier die Engels roepen denken dat ze het al vloeiend spreken als je het een beetje half kan lezen.quote:Op zondag 4 maart 2007 01:00 schreef Light het volgende:
[..]
En opgegroeid in het Nederlands, dus dat ook native? Vind je het dan erg als ik je niet geloof?
Ow, hij zal ongetwijfeld zeer goed engels en duits spreken. Maar drie talen native spreken, dat vind ik veel.quote:Op zondag 4 maart 2007 09:04 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Pietverdriet is juist een van de weinigen in dit topic die ik wel geloof. De meesten hier die Engels roepen denken dat ze het al vloeiend spreken als je het een beetje half kan lezen.
Je weet best wat er hier bedoeld wordt. Dan hoef je niet gaan mierenneuken, hoorquote:Op zondag 4 maart 2007 09:23 schreef Viking84 het volgende:
Geef eerst maar eens een definitie van wat vloeiend spreken is. Ik durf te wedden dat zelfs geen enkele Nederlander het Nederlands vloeiend spreekt, want ga maar eens een gesprek doorspekt van vakterminologie voeren.
Datzelfde geldt voor andere talen. Je spreekt de taal van alledag vloeiend, maar je kunt nooit alle aspecten van de taal even goed beheersen.
Nee hoor, dat vind ik niet erg.quote:Op zondag 4 maart 2007 01:00 schreef Light het volgende:
[..]
En opgegroeid in het Nederlands, dus dat ook native? Vind je het dan erg als ik je niet geloof?
Zelfs de taal van alledag spreken heel weinig mensen vloeiend. Dat kun je pas als je zonder problemen een hele rits spreekwoorden in je gesprek kunt gebruiken. Als je weet hoe je netjes een oude vrouw uitnodigt voor een partijtje en een hoe je een hippe jongeren uitnodigt voor een vet gave party. Als je minder gebruikte woorden zoals kruisbestuiving, hoedenplank en verwijsbriefje ook in een andere taal zonder problemen kunt gebruiken.quote:Op zondag 4 maart 2007 09:23 schreef Viking84 het volgende:
Geef eerst maar eens een definitie van wat vloeiend spreken is. Ik durf te wedden dat zelfs geen enkele Nederlander het Nederlands vloeiend spreekt, want ga maar eens een gesprek doorspekt van vakterminologie voeren.
Datzelfde geldt voor andere talen. Je spreekt de taal van alledag vloeiend, maar je kunt nooit alle aspecten van de taal even goed beheersen.
Waarom twijfel ik hier aanquote:Op zondag 4 maart 2007 00:46 schreef Freakyclowntje het volgende:
Engels en nederlands... bijde vloeiend
Daar heb je een paar goede punten. Veel dingen kom ik gewoon niet mee in aanraking, dus als het over het menselijk lichaam gaat (bepaalde lichaamsdelen, ziektes, enz) heb ik geen idee. (ook in het NL niet) Namen van bomen, planten en vogels is ook lastig omdat het me niet interesseerd. In mijn eigen vakgebied en op zakelijk niveau heb ik een probleem in het NL, maar ben vloeiend in het Engels.quote:Op zondag 4 maart 2007 11:00 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Zelfs de taal van alledag spreken heel weinig mensen vloeiend. Dat kun je pas als je zonder problemen een hele rits spreekwoorden in je gesprek kunt gebruiken. Als je weet hoe je netjes een oude vrouw uitnodigt voor een partijtje en een hoe je een hippe jongeren uitnodigt voor een vet gave party. Als je minder gebruikte woorden zoals kruisbestuiving, hoedenplank en verwijsbriefje ook in een andere taal zonder problemen kunt gebruiken.
Er zijn maar heel weinig mensen die een tweede taal echt vloeiend (gelijk aan een native) spreken. Wel zijn er natuurlijk behoorlijk wat mensen die een andere taal goed of zeer goed spreken.
Dat doe ik ook in het Nederlands en de vraag is natuurlijk maar net wat voor gesprek.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:10 schreef Marginaal het volgende:
Aangezien er nogal veel verschillende meningen zijn, zal ik als TT de mijne dan maar even geven.
Wat ik onder vloeiend spreken versta is de taal kunnen spreken in bijvoorbeeld een gesprek zonder daarbij naar woorden te hoeven zoeken.
En dan nog even mijn mening over meningen:
Opinions are like assholes, everybody has one![]()
Dat lukt de veel mensen niet eens in hun moedertaal als ze nuchter en uitgeslapen zijn.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:26 schreef Individual het volgende:
Ik zou 'vloeiend' willen zeggen als je dronken bent en/of heel moe nog steeds je foutloos duidelijk kan maken in die taal.
En tast het ook je intelligentie aan?quote:Op zondag 4 maart 2007 12:37 schreef Jett het volgende:
Engels is mijn eerste taal, vandaar dat mijn Nederlands zo slecht is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |