En dan maar hopen dat we schrijftaal en spreektaal als verschillend zien zeker... "bijde"quote:Op zondag 4 maart 2007 00:46 schreef Freakyclowntje het volgende:
Engels en nederlands... bijde vloeiend
Volgens de docu wel.quote:Op zondag 4 maart 2007 00:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Bildts word niet bedreigd! We blijven het koppig doorspreken. Zelfs buiten het Bildt
Het Bildts word verbreezerdquote:Op zondag 4 maart 2007 00:57 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Volgens de docu wel.Meer ern meer jongeren zouden het minder gaan spreken en het ook minder hip vinden.
![]()
En opgegroeid in het Nederlands, dus dat ook native? Vind je het dan erg als ik je niet geloof?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Duits en Engels, beide Native
Pietverdriet is juist een van de weinigen in dit topic die ik wel geloof. De meesten hier die Engels roepen denken dat ze het al vloeiend spreken als je het een beetje half kan lezen.quote:Op zondag 4 maart 2007 01:00 schreef Light het volgende:
[..]
En opgegroeid in het Nederlands, dus dat ook native? Vind je het dan erg als ik je niet geloof?
Ow, hij zal ongetwijfeld zeer goed engels en duits spreken. Maar drie talen native spreken, dat vind ik veel.quote:Op zondag 4 maart 2007 09:04 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Pietverdriet is juist een van de weinigen in dit topic die ik wel geloof. De meesten hier die Engels roepen denken dat ze het al vloeiend spreken als je het een beetje half kan lezen.
Je weet best wat er hier bedoeld wordt. Dan hoef je niet gaan mierenneuken, hoorquote:Op zondag 4 maart 2007 09:23 schreef Viking84 het volgende:
Geef eerst maar eens een definitie van wat vloeiend spreken is. Ik durf te wedden dat zelfs geen enkele Nederlander het Nederlands vloeiend spreekt, want ga maar eens een gesprek doorspekt van vakterminologie voeren.
Datzelfde geldt voor andere talen. Je spreekt de taal van alledag vloeiend, maar je kunt nooit alle aspecten van de taal even goed beheersen.
Nee hoor, dat vind ik niet erg.quote:Op zondag 4 maart 2007 01:00 schreef Light het volgende:
[..]
En opgegroeid in het Nederlands, dus dat ook native? Vind je het dan erg als ik je niet geloof?
Zelfs de taal van alledag spreken heel weinig mensen vloeiend. Dat kun je pas als je zonder problemen een hele rits spreekwoorden in je gesprek kunt gebruiken. Als je weet hoe je netjes een oude vrouw uitnodigt voor een partijtje en een hoe je een hippe jongeren uitnodigt voor een vet gave party. Als je minder gebruikte woorden zoals kruisbestuiving, hoedenplank en verwijsbriefje ook in een andere taal zonder problemen kunt gebruiken.quote:Op zondag 4 maart 2007 09:23 schreef Viking84 het volgende:
Geef eerst maar eens een definitie van wat vloeiend spreken is. Ik durf te wedden dat zelfs geen enkele Nederlander het Nederlands vloeiend spreekt, want ga maar eens een gesprek doorspekt van vakterminologie voeren.
Datzelfde geldt voor andere talen. Je spreekt de taal van alledag vloeiend, maar je kunt nooit alle aspecten van de taal even goed beheersen.
Waarom twijfel ik hier aanquote:Op zondag 4 maart 2007 00:46 schreef Freakyclowntje het volgende:
Engels en nederlands... bijde vloeiend
Daar heb je een paar goede punten. Veel dingen kom ik gewoon niet mee in aanraking, dus als het over het menselijk lichaam gaat (bepaalde lichaamsdelen, ziektes, enz) heb ik geen idee. (ook in het NL niet) Namen van bomen, planten en vogels is ook lastig omdat het me niet interesseerd. In mijn eigen vakgebied en op zakelijk niveau heb ik een probleem in het NL, maar ben vloeiend in het Engels.quote:Op zondag 4 maart 2007 11:00 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Zelfs de taal van alledag spreken heel weinig mensen vloeiend. Dat kun je pas als je zonder problemen een hele rits spreekwoorden in je gesprek kunt gebruiken. Als je weet hoe je netjes een oude vrouw uitnodigt voor een partijtje en een hoe je een hippe jongeren uitnodigt voor een vet gave party. Als je minder gebruikte woorden zoals kruisbestuiving, hoedenplank en verwijsbriefje ook in een andere taal zonder problemen kunt gebruiken.
Er zijn maar heel weinig mensen die een tweede taal echt vloeiend (gelijk aan een native) spreken. Wel zijn er natuurlijk behoorlijk wat mensen die een andere taal goed of zeer goed spreken.
Dat doe ik ook in het Nederlands en de vraag is natuurlijk maar net wat voor gesprek.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:10 schreef Marginaal het volgende:
Aangezien er nogal veel verschillende meningen zijn, zal ik als TT de mijne dan maar even geven.
Wat ik onder vloeiend spreken versta is de taal kunnen spreken in bijvoorbeeld een gesprek zonder daarbij naar woorden te hoeven zoeken.
En dan nog even mijn mening over meningen:
Opinions are like assholes, everybody has one![]()
Dat lukt de veel mensen niet eens in hun moedertaal als ze nuchter en uitgeslapen zijn.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:26 schreef Individual het volgende:
Ik zou 'vloeiend' willen zeggen als je dronken bent en/of heel moe nog steeds je foutloos duidelijk kan maken in die taal.
En tast het ook je intelligentie aan?quote:Op zondag 4 maart 2007 12:37 schreef Jett het volgende:
Engels is mijn eerste taal, vandaar dat mijn Nederlands zo slecht is.
Precies! Of in een kansrijke omgeving ofzo.quote:Op zondag 4 maart 2007 00:58 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Het Bildts word verbreezerdDat is waar ja... Maar mijn kinderen worden gewoon in het Bildts opgevoed, of ze nu in Het Bildt opgroeien, of in Wladiwostok!
And I don't want to hear it.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:10 schreef Marginaal het volgende:
Aangezien er nogal veel verschillende meningen zijn, zal ik als TT de mijne dan maar even geven.
Wat ik onder vloeiend spreken versta is de taal kunnen spreken in bijvoorbeeld een gesprek zonder daarbij naar woorden te hoeven zoeken.
En dan nog even mijn mening over meningen:
Opinions are like assholes, everybody has one![]()
Er kwam buk buk de tent in!quote:
Ach, zo moeilijk is dat Afrikaans niet. Je laat alle grammatica vallen en spelt fonetisch. Klaar.quote:
Precies.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:26 schreef Golradir het volgende:
[..]
Ach, zo moeilijk is dat Afrikaans niet. Je laat alle grammatica vallen en spelt fonetisch. Klaar.
tuurlijkquote:Op zondag 4 maart 2007 14:26 schreef Golradir het volgende:
[..]
Ach, zo moeilijk is dat Afrikaans niet. Je laat alle grammatica vallen en spelt fonetisch. Klaar.
Precies. Wel eventjes opletten bij Duits op de grammatica.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:27 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Precies.En Engels kan iedereen en Duits is gewoon elk zelfstandig naamwoord met een hoofdletter en extra werkwoorden in de zin.
nee, maar ik heb toegepaste taalwetenschap gedaan en daar bogen we ons over de vraag wat het betekent om een taal te beheersen en of het mogelijk is om een taal vloeiend te beheersenquote:Op zondag 4 maart 2007 10:54 schreef ROC-belooft-het-u het volgende:
[..]
Je weet best wat er hier bedoeld wordt. Dan hoef je niet gaan mierenneuken, hoor.
Kom dan!quote:Op zondag 4 maart 2007 14:40 schreef Oldbie het volgende:
Ek bliksim jou net hierso!!!!
Was dat het enige dat je kon begrijpen (of herleiden)?quote:
Ik ben zelf geboren en getogen Zeeuw, maar spreken doe ik het amper. Verstaan wel prima, maar wat wil je, na 4 jaar tussen de platpratende Zeeuwen te hebben gewerkt...quote:Op zondag 4 maart 2007 16:22 schreef JB100-plus het volgende:
Met Engels heb ik eigenlijk geen problemen (ook niet op papier). In het Duits kan ik mij prima redden, jammer alleen dat ik wat dat betreft vaak met Oost-Europese chauffeurs te maken heb die vrijwel geen Duits praten. En ik kan genoeg Frans spreken om indien nodig niet te verhongeren en verdwalen.
Persoonlijk beschouw ik "Zeeuws" als mijn tweede taal![]()
`tuurlijk....quote:Op zondag 4 maart 2007 18:31 schreef renz0r het volgende:
Abinomn
....
t/m
...
Zweeds
De één wat beter dan de ander maar kan met al deze talen uit de voeten met lezen, schrijven en spreken
Rightquote:Op zondag 4 maart 2007 18:31 schreef renz0r het volgende:
De één wat beter dan de ander maar kan met al deze talen uit de voeten met lezen, schrijven en spreken
in Noordwest-Siberiëquote:Op zondag 4 maart 2007 19:16 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Right![]()
Waar spreken ze uberhaupt Wogoels?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |