Get your facts straight. De Arabieren handelden al eeuwen in slaven, de Grieken en Romeinen hadden al slavenhandelaren (in de Oudheid was er een grote slavenmarkt op het eiland Delos, bijvoorbeeld).quote:Op vrijdag 2 maart 2007 18:00 schreef M.A.R.S. het volgende:
[..]
of dat nederlanders slavenhandel zo'n beetje hebben uitgevonden.
Betaal jij het voor ze? Dan kan ik meteen gaan boeken!quote:Op vrijdag 2 maart 2007 17:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leuk land, mooie hotels, geen visum ellende voor Nederlanders of Marokkanen. Kun je een geweldige familie-reünie houden lijkt me zo.
Dus eventjes kijken; jij wilt privileges van Nederland zodat je goedkoop met vakantie kan? Lijkt me niet een echt overtuigende reden. Voor goedkope vakanties moet je terecht bij D-reizen of zo, niet bij het Nederlandse parlement.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 18:12 schreef Chadi het volgende:
[..]
Betaal jij het voor ze? Dan kan ik meteen gaan boeken!![]()
Ik wil best op de afzonderlijke punten van jou ingaan, maar ik denk dat je mijn repliek nog eens moet lezen.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 13:55 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een dubbele nationaliteit (DN) willen beperken is iets anders dan iemand met een DN als tweederangsburger te behandelen. Wilders' motie is geen consequentie van een beperking van een DN; dat tart alle logica. Let wel, we hebben het over de interpretatie van beperking van de DN van de meerderheid van de Kamer, niet de interpretatie van Wilders die vast nog wel een stapje verder wil.
[..]
Waarom noem je dit opeens wijselijk? Je zou ook kunnen zeggen: "wetende dat meer dan een miljoen Nederlanders een DN heeft, is het wijselijk ...". Maar dat zeg je niet. Komt een beetje over als opportunisme, vind je ook niet?
[..]
Onzin. Er circuleerde een lijst van "nevenactiviteiten zonder toestemming vooraf van de premier". De opmerkelijkste was het Jenevergenootschap van Remkes, maar naast opmerkelijk werd het niet ter discussie gesteld.
Privileges??quote:Op vrijdag 2 maart 2007 20:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dus eventjes kijken; jij wilt privileges van Nederland zodat je goedkoop met vakantie kan? Lijkt me niet een echt overtuigende reden. Voor goedkope vakanties moet je terecht bij D-reizen of zo, niet bij het Nederlandse parlement.
Ik zeg helemaal niet dat jij naar Tunesië moet. Het is de Marokkaanse overheid die dwarsligt. je moet de zaken niet omdraaien.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 10:42 schreef Chadi het volgende:
[..]
Privileges??Je bedoelt daarmee dezelfde plichten en rechten??? Jij vind dat ik voor famillie bezoek maar een reis moet boeken naar Tunesie??? Nou als je dat wil opleggen moet je dat betalen ook!
iddquote:Op vrijdag 2 maart 2007 18:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Get your facts straight. De Arabieren handelden al eeuwen in slaven, de Grieken en Romeinen hadden al slavenhandelaren (in de Oudheid was er een grote slavenmarkt op het eiland Delos, bijvoorbeeld).
Waarom ga je niet in op mijn argumenten, maar kom je met een hol weerwoord? In plaats van te zeggen "lees mijn repliek nog een keer" had je ook gelijk kunnen zeggen wat er scheelt aan mijn verhaal en hoe dat schijnbaar komt door een verkeerde interpretatie aan mijn kant. Net als dat "pleidooi voor een open en eerlijk debat", wat bedoel je daarmee, op wat voor manier is mijn reactie niet onderdeel van het debat, en hoe zou ik dan moeten reageren.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 02:36 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik wil best op de afzonderlijke punten van jou ingaan, maar ik denk dat je mijn repliek nog eens moet lezen.
Een tip is dit dan wel te beschouwen als een pleidooi voor een open en eerlijk debat over de wenselijkheid en onwenselijkheid van meervoudige nationaliteiten.
Ok.quote:Wat me trouwens wel van het hart moet is dat het toch helder moet zijn dat mijn opmerking over het Jenevergenootschap van Remkes bedoeld is als 'ontzuring' voor de vele azijnzeikers in deze discussie (en andere discussies over ditzelfde onderwerp).
Klein land, kleiner aandeel. Maar repspectievelijk gezien deden we het aardig goed. Die Negers kwamen niet zomaar in Suriname terecht natuurlijk.....quote:Op zaterdag 3 maart 2007 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
en het verschepen van Negers naar amerika was voornamelijk in Engelse hand, NL had daar een klein aandeel in.
En daarnaast, het grotere kwaad van de ander maakt de eigen fouten niet kleiner. Maar ik vraag me wel af wat het onderwerp van slavernij hier in dit topic doet.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 18:53 schreef maartena het volgende:
[..]
Klein land, kleiner aandeel. Maar repspectievelijk gezien deden we het aardig goed. Die Negers kwamen niet zomaar in Suriname terecht natuurlijk.....
Oh die vraag; kon je dat niet zelf bedenken? Die Nederlander die gebruik maakt van de rechten die verbonden zijn aan het staatsburgerschap van een andere staat. Dat is dus anders dan jij nu probeert te doen iets heel anders dan gebruik maken van het recht dat de staat Marokko onder voorwaarden geeft aan buitenlanders om zich op haar grondgebied te begeven.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 20:26 schreef sigme het volgende:
HiZ, krijg ik nog antwoord op mijn vraag hier: VVD: wet tegen dubbele nationaliteit ?
Yep. Ik heb op 3 Maart 2006 de Amerikaanse nationaliteit verkregen, en mocht door huwelijk met een Amerikaanse de Nederlandse gewoon behouden.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:09 schreef HiZ het volgende:
Overigens, jij bent dus een van die uitzonderingen van na 1 april 2003?
Daar heb je gelijk in, dus zal ik me verduidelijken.quote:
Dat is geen antwoordquote:Op zondag 4 maart 2007 01:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh die vraag; kon je dat niet zelf bedenken? Die Nederlander die gebruik maakt van de rechten die verbonden zijn aan het staatsburgerschap van een andere staat. Dat is dus anders dan jij nu probeert te doen iets heel anders dan gebruik maken van het recht dat de staat Marokko onder voorwaarden geeft aan buitenlanders om zich op haar grondgebied te begeven.
Het zijn twee verschillende situaties, en het is Marokko dat het probleem veroorzaakt, Marokko mag het oplossen, bijvoorbeeld door op te houden onderscheid te maken tussen Nederlanders en Nederlanders.
Dat zou dan o.a. inhouden dat scholen geen rekening meer hoeven te houden met de andere nationaliteit als het gaat om vakanties buiten de schoolvakanties. Want voor Nederland ben je dan gewoon één pot nat met de andere Nederlanders. En wat die niet mogen, mag jij dan ook niet.quote:Op zondag 4 maart 2007 09:31 schreef sigme het volgende:
En verder is het zo als Maartena zegt; dubbele nationaliteit verbieden komt neer op het alleen rekening houden met de Nederlandse, voor de Nederlandse wet. Daarmee zou niets veranderen, het zou alleen een aanval op dubbele loyaliteit ivm dubbel staatsburgerschap de gepaste belachelijkheid verlenen.
Ik zou er eigenlijk best voorstander van kunnen worden, om die reden.
Ja, blah blah to you too. Je hoeft in een wet niet ieder papiertje dat door elke staat wordt afgegeven te benoemen om een regel te hebben die inhoudt dat je géén gebruik maakt van een ander staatsburgerschap dan het Nederlandse. Jij zit hier te doen alsof dat betekent dat Nederland dan mensen anders zou behandelen, maar het is niet Nederland die zich schuldig maakt aan ongelijke behandeling van Nederlanders. Nederland verbiedt het mij, en Nederland moet het dus ook de Nederlander die toevallig ook een vreemde nationaliteit heeft verbieden.quote:Op zondag 4 maart 2007 09:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord. Nederland kan juridisch niet zien wat voorrechten verbonden aan ander staatsburgerschap zijn; nog afgezien van of het een voorrecht is. Een andere overheid die mannelijke Nederlanders papier A geeft en vrouwelijke papier B is hetzelfde als eentje die Nederlanders in hun administratie papier A geeft en onbekende Nederlanders papier B. Het valt buiten het Nederlands recht; letterlijk en figuurlijk.
Dat is ook het grootste probleem dat ik ermee heb. De wet moet gewoon voor iedereen hetzelfde zijn.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, blah blah to you too. Je hoeft in een wet niet ieder papiertje dat door elke staat wordt afgegeven te benoemen om een regel te hebben die inhoudt dat je géén gebruik maakt van een ander staatsburgerschap dan het Nederlandse. Jij zit hier te doen alsof dat betekent dat Nederland dan mensen anders zou behandelen, maar het is niet Nederland die zich schuldig maakt aan ongelijke behandeling van Nederlanders. Nederland verbiedt het mij, en Nederland moet het dus ook de Nederlander die toevallig ook een vreemde nationaliteit heeft verbieden.
Nou ja, die nationaliteit kun je ze niet verwijten. Maar je kunt ze het wel verwijten als ze er ook echt gebruik van maken. Als Nederlander kun je prima leven zonder ooit het paspoort van een vreemde staat aan te vragen. En inderdaad net zomin als jij Nederlander kunt blijven als je een Spaans paspoort o.i.d. aanvraagt moet het voor hun onmogelijk worden om Nederlander te blijven als ze hetzelfde in Marokko doen.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is ook het grootste probleem dat ik ermee heb. De wet moet gewoon voor iedereen hetzelfde zijn.
Niet de ene buitenlander wel laten naturaliseren met behoud van eigen nationaiteit en de andere niet.
Als ik naar Spanje zou immigreren en de Spaanse nationaliteit zou willen hebben, dan moet ik afstand doen van mijn Nederlandse.
Als een hier geboren kind uit Nederlands marokkaanse ouders, dus in beginsel met alleen de Nederlandse nationaliteit, naar marokko gaat, of naar het consulaat, dan krijgt ie er zonder één enkel probleem de marokkaanse nationaliteit bij, zonder de Nederlandse kwijt te raken.
Da's meten met twee maten.
quote:Op zondag 4 maart 2007 09:17 schreef maartena het volgende:
In Belgie hebben ze trouwens ooit eens gekozen om de dubbele nationaliteit niet toe te staan. In de praktijk betekend het gewoon dat de Belgische overheid je alleen als Belg ziet als je nationaliseert, en er dus 250.000 Marokkanen met een Marokkaans paspoort en een Belgisch paspoort rondlopen waarvan de Belgische regering ze echt alleen als Belg heeft geregistreerd staan.
Eigenlijk is dat dus een "negeerpolitiek", en in Belgie kan dus iedereen met twee paspoorten gewoon de regering in, want het officiele standpunt is dat er geen twee paspoorten kunnen zijn....
In Belgie en Denemarken (de enige twee landen van de EU waar dubbele nationaliteit niet mag) gaat dan nu ook de discussie weer op om toch eindelijk eens van die achterlijke wetten af te gaan. In Nederland is het andersom, hier zitten we te zeuren dat we het moeten invoeren. Althans, die ene pipo dan met dat wit glanzende haar en die nog nooit een Fohn gekocht heeft.
Ten eerste zou het inderdaad betekenen dat Nederland Nederlanders verschillend behandelt, maar belangrijker: de Nederlandse wet geldt in Nederland; niet in het buitenland. Een Nederlandse wet die Nederlanders de wet voorschrijft buiten Nederland is het soort wetgeving dat alleen voorkomt in landen waar de overheid zijn burgers (eigendom) nog voorschrijft wanneer ze mogen poepen, en in welke vorm.quote:Op zondag 4 maart 2007 12:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, blah blah to you too. Je hoeft in een wet niet ieder papiertje dat door elke staat wordt afgegeven te benoemen om een regel te hebben die inhoudt dat je géén gebruik maakt van een ander staatsburgerschap dan het Nederlandse. Jij zit hier te doen alsof dat betekent dat Nederland dan mensen anders zou behandelen, maar het is niet Nederland die zich schuldig maakt aan ongelijke behandeling van Nederlanders. Nederland verbiedt het mij, en Nederland moet het dus ook de Nederlander die toevallig ook een vreemde nationaliteit heeft verbieden.
Maar Gia, dat *is* zoals het nu is! Geen school in Nederland moet rekening houden met andere nationaliteiten voor bijvoorbeeld vakanties. En als ze wél rekening willen houden met vakantietijden ivm zaken die hun leerlingen goed uitkomen dan heeft dat NIETS te maken met hun nationaliteitquote:Op zondag 4 maart 2007 12:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zou dan o.a. inhouden dat scholen geen rekening meer hoeven te houden met de andere nationaliteit als het gaat om vakanties buiten de schoolvakanties. Want voor Nederland ben je dan gewoon één pot nat met de andere Nederlanders. En wat die niet mogen, mag jij dan ook niet.
Geen aparte zwemuurtjes meer voor Marokkaanse vrouwen, want die zijn voor de wet dat alleen maar Nederlander.
Enz...
Ben eigenlijk wel vóór.
Ik denk eerder dat het een controversieel thema is waar een grote groep voorstanders en een grote groep tegenstanders lijnrecht tegen over elkaar lijken te staan. Daardoor krijg je verhitte discussies op fora en media, maar het zegt weinig aan welke kant met staat. Als iedereen aan dezelfde kant zou staan, zou er weinig te discussieren zijn.quote:Op zondag 4 maart 2007 04:37 schreef damian5700 het volgende:
De mate waarin de discussie over de wenselijkheid en onwenselijkheid van meervoudige nationaliteiten in de diverse topics hier, op andere fora en in de media wordt gevoerd zegt mij, dat een groot deel van de bevolking aanvoelt dat de specifieke wetgeving hieromtrent een uitwerking heeft die zij niet als wenselijk acht en daarvoor graag de politiek een zo goed mogelijke voorzorgen ziet te nemen die in elk geval de schijn van dubbele loyaliteit vermijdt. Dat is vooral ook in het belang van de legitimiteit en geloofwaardigheid van de bewindspersoon zelf.
Het neersabelen van argumenten is juist een discussie en dus per definitie geen taboe.quote:Echter lijkt het politiek-correct denken een taboe op de discussie te willen leggen door de argumenten tegen meervoudige nationaliteit, die deels voortkomen uit het randgebeuren in deze discussie dat de hoofdrol opeiste, de motie van PVV bij monde van Fritsma, neer te sabelen. Althans, deze teneur ervaar ik op dit forum expliciet.
Wat jij smorend effect noemt, noem ik een situatie waarin de consequentheid werd betwist, om te tonen hoe opportunistisch het motief wellicht zou kunnen zijn. De Koninklijke voorbeelden zijn heel erg relevant om te zien in hoeverre loyaliteit een issue is bij een dubbele nationaliteit. Zeker wanneer iemand aan komt zetten met dat het wijselijk is om een dubbele nationaliteit toe te laten bij het Koningshuis omdat leden daarvan een dubbele nationaliteit hebben, is conformistisch en makkelijk toepasbaar op het issue over de dubbele nationaliteit bij bewindslieden. Immers, dan is het ook wijselijk om bewindslieden met dubbele nationaliteit toe te laten omdat er inwoners zijn met een dubbele nationaliteit. Dat maakt dat argument niet relevant of aangepaste wetgeving wenselijk is.quote:
Sowieso is het onbegrijpelijk dat de PVV consequenties verbond aan het wetsvoorstel van Verdonk, omdat de nieuwe Kamer(samenstelling) deze materie anders benaderde dan tijdens de indiening van de motie Sterk. Dat bleek al uit het amendement van de Christenunie toen het wetsvoorstel werd behandeld.
Bijgevolg is dat het debat over meervoudige nationaliteiten is verzand in een spastische discussie over de definitie van loyaliteit en worden onder andere prinses Maximá en Koningin Beatrix in de discussie opgevoerd om een zo groot mogelijk smorend effect te bereiken.
Het bezit van een bedrijf heeft geen invloed op loyaliteit en dat is dan ook niet de reden waarom bewindslieden hun bedrijven tijdelijk ergens anders moeten onderbrengen. Daar gaat het om de schijn van zelfverrijking. Ministers zouden beleid kunnen maken waar hun bedrijven profijt van hebben. Hoe anders is het met een dubbele nationaliteit, waar geen mogelijkheid is om jezelf te verrijken. Nee, de vergelijking gaat mank.quote:Voorts wordt ook aangedragen dat de eed, die bewindspersonen moeten afleggen, voldoende moet zijn voor vertrouwen tot het tegendeel bewezen is. Hoe anders was dat bij de boer Veerman die bij de aanvang van zijn ministerschap formeel ophield boer te zijn. Daar was, als in alle gevallen van bewindspersonen met een groot vermogen of een eigen bedrijf, ‘vertrouwen tot het tegendeel is bewezen’ bepaald onvoldoende.
Je hebt mij helaas niet kunnen overtuigen dat dit het geval is, uiteindelijk is dit meer een gevoel van je dan gestoeld op argumenten. Nu vertrouw ik jou nog wel dat het bij een dubbele nationaliteit blijft, maar ik vrees dat Wilders en de zijnen hier niet zullen stoppen. Zometeen is het enkel iemands afkomst waardoor de loyaliteit in gevaar komt, of een religie, of ?quote:Als het landsbelang in het spel is, dient er geen twijfel te bestaan aan de loyaliteit, en die twijfel zal, al dan niet terecht, altijd een rol blijven spelen bij personen met een meervoudige nationaliteit.
De stelling dat de Nederlandse wet alleen in Nederland geldt is klinkklare nonsens.quote:Op zondag 4 maart 2007 21:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Ten eerste zou het inderdaad betekenen dat Nederland Nederlanders verschillend behandelt, maar belangrijker: de Nederlandse wet geldt in Nederland; niet in het buitenland. Een Nederlandse wet die Nederlanders de wet voorschrijft buiten Nederland is het soort wetgeving dat alleen voorkomt in landen waar de overheid zijn burgers (eigendom) nog voorschrijft wanneer ze mogen poepen, en in welke vorm.
De stelling dat de Nederlandse overheid de Nederlandse staatsburgers in het buitenland voorschrijft hoe zij zich aan buitenlandse wetten moeten houden is klinkklare nonsens.quote:Op maandag 5 maart 2007 00:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
De stelling dat de Nederlandse wet alleen in Nederland geldt is klinkklare nonsens.
Kletsika weer ik ga er dan ook niet voor de vijfde keer wéér op reageren. . En niet erg relevant ook verder gelet op het feit dat de premisse van deze hele discussie was dat de Marokkaanse nationaliteit niet kon worden verworpen. In ieder geval uit de Marokkaanse wet blijkt dat niet.quote:Op maandag 5 maart 2007 07:58 schreef sigme het volgende:
[..]
De stelling dat de Nederlandse overheid de Nederlandse staatsburgers in het buitenland voorschrijft hoe zij zich aan buitenlandse wetten moeten houden is klinkklare nonsens.
Het idee dat behandeling A een voorrecht is op basis van staatsburgerschap- en behandeling B niet, terwijl beide behandelden Nederlands staatsburger zijn is niet in te passen in Nederlands recht. Als het land M. volgens het M-recht denkt dat de ene Nederlander M is en de ander niet, dan onttrekt zich dat aan Nederlands recht.
Je ontwijkt het probleem, misschien leg ik het niet goed voor. Laat maar.quote:Op maandag 5 maart 2007 09:51 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kletsika weer ik ga er dan ook niet voor de vijfde keer wéér op reageren. .
Waarom zou het uitmaken of een nationaliteit kan worden verworpen?quote:En niet erg relevant ook verder gelet op het feit dat de premisse van deze hele discussie was dat de Marokkaanse nationaliteit niet kon worden verworpen. In ieder geval uit de Marokkaanse wet blijkt dat niet.
Dat doet er niets aan af dat je een 'oude' nationaliteit gewoon weer kan activeren. Een geboren Nederlander kan ook 'gewoon' z'n Nederlandschap weer terugvragen. Het niet hebben van zo'n nationaliteit is geldig zolang het de persoon uitkomt, niet zolang het die staat uitkomt. Die heeft z'n geboren burgers namelijk niet voor het uitkiezen.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:05 schreef HiZ het volgende:
Zit niet zo ontzettend uit je nek te lullen. De Nederlandse wet eist in principe dat je je oude nationaliteit opgeeft. Voorzover je dat niet hoeft te doen is er sprake van uitzonderingen, de norm is dat je het moet doen.
Tenzij je de wet alleen voor marokkanen had willen maken is het totaal irrelevant. En wat is de waarde van de Marokaanse wet nu, voor de Nederlandse wet? Hmm? Het blijkt -volgens jou- in Marokkko anders te liggen dan men hier denkt. Kortom- wat we in Nederland wet maken is NIET gekoppeld aan wat de wet in een buitenland is. Zou ook een mooie boel worden, als Marokko de wet wijzigt wijzigt de onze?quote:Tot nu toe is er voor Marokkanen steeds beweerd dat ze het niet kunnen. Maar dat blijkt dus niet in overeenstemming te zijn met de Marokkaanse wet. Met andere woorden; er is geen goede reden voor een afwijkende behandeling voor Marokkanen.
Een 2e huwelijk is niet geldig voor de Nederlandse wet. Maar niet strafbaar; terwijl bigami in Nederland dat wel is.quote:Nederland kan burgers verplichten een buitenlandse wet geen enkele waarde toe te kennen indien die wet in strijd is met de Nederlandse wet en doet dat ook regelmatig. Een tweede huwelijk gesloten naast het eerste huwelijk heeft in Nederland geen enkele waarde. Zelfs het recht op gezinsvorming dat in het EVRM ligt kan daar niks aan veranderen. En zo zijn er legio voorbeelden van situaties waarop Nederland treedt in de rechtsverhoudingen die Nederlanders aangaan in het buitenland.
Nee, als jij in Turkije óók belasting betaalt voor dat huis heeft dat geen effect op de Nederlandse belasting. Voor de Nederlandse wet maakt het niet uit wat Turkije d'rvan vindt.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:05 schreef HiZ het volgende:
Zo moet ik bij mijn belastingaangifte mijn huis in Turkije aangeven. Volgens jouw 'territorialiteitsfetish' heeft de Nederlandse staat daar helemaal niks mee te maken. Ik denk dat met mij honderdduizenden Nederlanders je een heel ander verhaal kunnen vertellen.
Een WAO-er met die in Turkije zwart werkt is ook in Nederland strafbaar. En zolang Nederland belasting wil heffen over mijn huis daar is het kennelijk niet zo heel erg territoriaal ingesteld in de toepasselijke wetgeving.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, als jij in Turkije óók belasting betaalt voor dat huis heeft dat geen effect op de Nederlandse belasting. Voor de Nederlandse wet maakt het niet uit wat Turkije d'rvan vindt.
Als Turkije mannelijke huiseigenaren wél belasting laat betalen maar vrouwelijke niet, dan maakt dat voor de Nederlandse fiscus niet uit.
En als de nederlandse wet zwartwerk verbiedt, dan verbiedt dat je niet om in Turkije iemand zwart te laten werken.
Dát is het vergelijk.
Even afgezien van of het klopt wat je zegt dat die nationaliteit kan worden opgegeven, het gaat om de situatie waarin Nederlanders als Nederlander worden geboren, en helemaal geen nationaliteit "opgeven" om Nederlander te worden, en dat *die* Nederlanders als probleem worden gezien ivm een dubbele nationaliteit.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:23 schreef HiZ het volgende:
Mag ik even opmerken dat het opmerkelijk is dat je weer niet reageert op wat relevant is maar komt met niet-relevante mogelijkheden?
Waar het hier om draait is dat de Nederlandse wet de eis stelt dat je de vreemde nationaliteit opgeeft. Marokkanen en Turken kunnen aan die eis voldoen, er is dus geen reden om een uitzondering te maken voor Nederlanders met deze afkomst. De hele discussie over Albayrak zou er niet zijn geweest als er niet een aantal jaren plotseling was uitgegaan van de mogelijkheid tot dubbele nationaliteit waardoor we plotseling zaten met een paar honderdduizend mensen met een Nederlands paspoort die hun oude nationaliteit niet opgegeven hadden.
Wat heeft een Nederlander die zich in Nederland niet kan beroepen op Marokkaans staatsburgerschap in godsnaam te maken met het buitenlands beleid van Marokko? Je gooit wat dingetjes door elkaar geloof ik. Al gaat Marokko op z'n kop staan - dat verandert niets aan de rechten van Nederlanders.quote:Kun je je bewering dat de Nederlander van Marokkaanse afkomst zich in Nederland nooit zal beroepen op zijn Marokkaanse nationaliteit ook even doorgeven aan de Marokkaanse ambassade en regering? Zodat die ophouden zich te gedragen alsof ze de belangen van deze mensen in Nederland behartigen?
Nee Hiz, als je iemand in Turkijke zwart láát werken aan jouw huis ben jij in Nederland niet strafbaar, als het volgens het Turkse recht wel zo mag. Ook niet als dat huis voor de Nederlandse fiscus als kapitaal geldt.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een WAO-er met die in Turkije zwart werkt is ook in Nederland strafbaar. En zolang Nederland belasting wil heffen over mijn huis daar is het kennelijk niet zo heel erg territoriaal ingesteld in de toepasselijke wetgeving.
Waarom mogen zij er wel een nationaliteit bij krijgen, bijvoorbeeld de marokkaanse en ik niet, bijvoorbeeld de marokkaanse?quote:Op maandag 5 maart 2007 11:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Even afgezien van of het klopt wat je zegt dat die nationaliteit kan worden opgegeven, het gaat om de situatie waarin Nederlanders als Nederlander worden geboren, en helemaal geen nationaliteit "opgeven" om Nederlander te worden, en dat *die* Nederlanders als probleem worden gezien ivm een dubbele nationaliteit.
Ging er volgens mij om als hijzelf, als WAO-er, zwart zou werken in Turkije.quote:Op maandag 5 maart 2007 11:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee Hiz, als je iemand in Turkijke zwart láát werken aan jouw huis ben jij in Nederland niet strafbaar, als het volgens het Turkse recht wel zo mag. Ook niet als dat huis voor de Nederlandse fiscus als kapitaal geldt.
Eh, aangezien ik met het voorbeeld kwam, nee.quote:Op maandag 5 maart 2007 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Ging er volgens mij om als hijzelf, als WAO-er, zwart zou werken in Turkije.
Kijk eens waar je daar op reageert.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh, aangezien ik met het voorbeeld kwam, nee.
Lijkt me duidelijk dat Hiz het hier erover heeft dat hij in Turkije ZELF zwart zou werken.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een WAO-er die in Turkije zwart werkt is ook in Nederland strafbaar. En zolang Nederland belasting wil heffen over mijn huis daar is het kennelijk niet zo heel erg territoriaal ingesteld in de toepasselijke wetgeving.
Waarom niet? Als er een wet voor wordt gemaakt, dan kan dat prima.quote:Maar jij mag gewoon Marokkaanse worden hoor. Of ik. Alleen als Marokko eist dat het Nederlanderschap wordt opgegeven voordat jij Marokkaan mag worden, is er een eis tot opgeven Nederlanderschap. Nederland kan dat niet eisen van de eigen burgers.
Waarom niet?quote:Op maandag 5 maart 2007 12:36 schreef Gia het volgende:
Waarom niet? Als er een wet voor wordt gemaakt, dan kan dat prima.
Ik vind het prima, dat men degene die bezwaren uit over de meervoudige nationaliteit terecht wijst wanneer de argumenten niet steekhoudend genoeg zijn. Echter zoals de discussie thans verloopt zijn alle argumenten tegen met verve neergesabeld (of de consequentheid betwist), maar mis ik de argumenten voor.quote:Op zondag 4 maart 2007 21:54 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het een controversieel thema is waar een grote groep voorstanders en een grote groep tegenstanders lijnrecht tegen over elkaar lijken te staan. Daardoor krijg je verhitte discussies op fora en media, maar het zegt weinig aan welke kant met staat. Als iedereen aan dezelfde kant zou staan, zou er weinig te discussieren zijn.
[..]
Het neersabelen van argumenten is juist een discussie en dus per definitie geen taboe.
[..]
Wat jij smorend effect noemt, noem ik een situatie waarin de consequentheid werd betwist, om te tonen hoe opportunistisch het motief wellicht zou kunnen zijn. De Koninklijke voorbeelden zijn heel erg relevant om te zien in hoeverre loyaliteit een issue is bij een dubbele nationaliteit. Zeker wanneer iemand aan komt zetten met dat het wijselijk is om een dubbele nationaliteit toe te laten bij het Koningshuis omdat leden daarvan een dubbele nationaliteit hebben, is conformistisch en makkelijk toepasbaar op het issue over de dubbele nationaliteit bij bewindslieden. Immers, dan is het ook wijselijk om bewindslieden met dubbele nationaliteit toe te laten omdat er inwoners zijn met een dubbele nationaliteit. Dat maakt dat argument niet relevant of aangepaste wetgeving wenselijk is.
Zo kunnen ook de vragen gesteld worden, wat het voordeel is dat de wet in dit geval niet voor iedereen hetzelfde is? Dat de ene buitenlander zich wel kan laten naturaliseren met behoud van eigen nationaiteit en de andere weer niet?quote:Echter in het geval van gezagsdragers mag de vraag gesteld worden hoe het feit dat een persoon onder een vreemd rechtsstelsel valt het landsbelang dient.
Het is zeker geen privézaak die niemand wat aangaat. De carrière van individuele politici en hun wens om rechten en plichten tegenover een vreemde mogendheid te behouden is totaal niet van belang. De vraag is niet ‘waarom niet?’, maar de vraag moet zijn; ‘hoe dient die dubbele nationaliteit van regeringsleden het Nederlandse volk?’
Zelfverrijking is natuurlijk ook een uiting van gebrek aan loyaliteit. De schijn van belangenverstrengeling voor hen die minister worden en een groot bedrijf bezitten wordt vermeden zonder dat erbij vanuit wordt gegaan van een zeker vertrouwen, totdat het tegendeel anders bewijst.quote:Het bezit van een bedrijf heeft geen invloed op loyaliteit en dat is dan ook niet de reden waarom bewindslieden hun bedrijven tijdelijk ergens anders moeten onderbrengen. Daar gaat het om de schijn van zelfverrijking. Ministers zouden beleid kunnen maken waar hun bedrijven profijt van hebben. Hoe anders is het met een dubbele nationaliteit, waar geen mogelijkheid is om jezelf te verrijken. Nee, de vergelijking gaat mank.
Ik ben post niet op het forum om mensen te overtuigen. Dan wordt ik liever een Jehova-getuige, want dan kan ik nog van de buitenlucht genieten.quote:Je hebt mij helaas niet kunnen overtuigen dat dit het geval is, uiteindelijk is dit meer een gevoel van je dan gestoeld op argumenten. Nu vertrouw ik jou nog wel dat het bij een dubbele nationaliteit blijft, maar ik vrees dat Wilders en de zijnen hier niet zullen stoppen. Zometeen is het enkel iemands afkomst waardoor de loyaliteit in gevaar komt, of een religie, of ?
Ik beoordeel iemands loyaliteit liever op zijn standpunten en acties. Zoals Wilders duidelijk aangeeft twijfelt hij niet aan de persoonlijke integriteit en loyaliteit van de twee bewindspersonen in kwestie. Het parlement kan op ieder moment ingrijpen wanneer het wel gebeurd.
Daarvan is het voordeel dat degenen die niet kunnen voldoen aan de voorwaarde die je het liefste stelt (afstand doen van oude nationaliteit) toch kan laten naturaliseren.quote:Op maandag 5 maart 2007 14:06 schreef damian5700 het volgende:
Zo kunnen ook de vragen gesteld worden, wat het voordeel is dat de wet in dit geval niet voor iedereen hetzelfde is? Dat de ene buitenlander zich wel kan laten naturaliseren met behoud van eigen nationaiteit en de andere weer niet?
Het argument van het feit dat Nederland niet de wereld is, en dat buitenlands recht gerespecteerd wordt. Dat sommige Nederlanders onder twee rechtenstelsels vallen komt doordat sommige Nederlanders buiten Nederland komen, en dat recht wordt erkend door de Nederlandse overheid.quote:Wat argument(en) voor is (/zijn) dat sommige Nederlanders onder twee rechtenstelsels vallen en andere niet?
Zoals de landen..quote:Wat de nadelen ten opzichte van de voordelen zijn in het systeem van andere landen waar inwoners met meervoudige nationaliteiten geen of niet alle gezagdragende functies mogen bekleden?
Dat sommigen -met name in Duitsland- de oude nationaliteit niet willen opgeven en dus niet naturaliseren en daardoor een status aparte houden, bijvoorbeeld (Turken, met name).quote:Wat de nadelen zijn, dat zowel Duitsland als Nederland de meervoudige nationaliteit ontmoedigen?
Maar dat is geen dubbel staatsburgerschap..quote:Wat het nadeel is, dat in Israël Palestijnse Israëliërs vrijgesteld zijn van dienstplicht?
Als de Nederlandse volksvertegenwoordiging die persoon daarvoor een goede kandidaat vindt, dan dient dat het Nederlandse volk.quote:Hoe het hét Nederlandse volk dient, wanneer een Nederlands-Israëlische inwoner de functie van minister van Defensie zou gaan bekleden of dat de premier naast de Nederlandse ook een Amerikaans paspoort zou kunnen hebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |