Even afgezien van of het klopt wat je zegt dat die nationaliteit kan worden opgegeven, het gaat om de situatie waarin Nederlanders als Nederlander worden geboren, en helemaal geen nationaliteit "opgeven" om Nederlander te worden, en dat *die* Nederlanders als probleem worden gezien ivm een dubbele nationaliteit.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:23 schreef HiZ het volgende:
Mag ik even opmerken dat het opmerkelijk is dat je weer niet reageert op wat relevant is maar komt met niet-relevante mogelijkheden?
Waar het hier om draait is dat de Nederlandse wet de eis stelt dat je de vreemde nationaliteit opgeeft. Marokkanen en Turken kunnen aan die eis voldoen, er is dus geen reden om een uitzondering te maken voor Nederlanders met deze afkomst. De hele discussie over Albayrak zou er niet zijn geweest als er niet een aantal jaren plotseling was uitgegaan van de mogelijkheid tot dubbele nationaliteit waardoor we plotseling zaten met een paar honderdduizend mensen met een Nederlands paspoort die hun oude nationaliteit niet opgegeven hadden.
Wat heeft een Nederlander die zich in Nederland niet kan beroepen op Marokkaans staatsburgerschap in godsnaam te maken met het buitenlands beleid van Marokko? Je gooit wat dingetjes door elkaar geloof ik. Al gaat Marokko op z'n kop staan - dat verandert niets aan de rechten van Nederlanders.quote:Kun je je bewering dat de Nederlander van Marokkaanse afkomst zich in Nederland nooit zal beroepen op zijn Marokkaanse nationaliteit ook even doorgeven aan de Marokkaanse ambassade en regering? Zodat die ophouden zich te gedragen alsof ze de belangen van deze mensen in Nederland behartigen?
Nee Hiz, als je iemand in Turkijke zwart láát werken aan jouw huis ben jij in Nederland niet strafbaar, als het volgens het Turkse recht wel zo mag. Ook niet als dat huis voor de Nederlandse fiscus als kapitaal geldt.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een WAO-er met die in Turkije zwart werkt is ook in Nederland strafbaar. En zolang Nederland belasting wil heffen over mijn huis daar is het kennelijk niet zo heel erg territoriaal ingesteld in de toepasselijke wetgeving.
Waarom mogen zij er wel een nationaliteit bij krijgen, bijvoorbeeld de marokkaanse en ik niet, bijvoorbeeld de marokkaanse?quote:Op maandag 5 maart 2007 11:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Even afgezien van of het klopt wat je zegt dat die nationaliteit kan worden opgegeven, het gaat om de situatie waarin Nederlanders als Nederlander worden geboren, en helemaal geen nationaliteit "opgeven" om Nederlander te worden, en dat *die* Nederlanders als probleem worden gezien ivm een dubbele nationaliteit.
Ging er volgens mij om als hijzelf, als WAO-er, zwart zou werken in Turkije.quote:Op maandag 5 maart 2007 11:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee Hiz, als je iemand in Turkijke zwart láát werken aan jouw huis ben jij in Nederland niet strafbaar, als het volgens het Turkse recht wel zo mag. Ook niet als dat huis voor de Nederlandse fiscus als kapitaal geldt.
Eh, aangezien ik met het voorbeeld kwam, nee.quote:Op maandag 5 maart 2007 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Ging er volgens mij om als hijzelf, als WAO-er, zwart zou werken in Turkije.
Kijk eens waar je daar op reageert.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh, aangezien ik met het voorbeeld kwam, nee.
Lijkt me duidelijk dat Hiz het hier erover heeft dat hij in Turkije ZELF zwart zou werken.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een WAO-er die in Turkije zwart werkt is ook in Nederland strafbaar. En zolang Nederland belasting wil heffen over mijn huis daar is het kennelijk niet zo heel erg territoriaal ingesteld in de toepasselijke wetgeving.
Waarom niet? Als er een wet voor wordt gemaakt, dan kan dat prima.quote:Maar jij mag gewoon Marokkaanse worden hoor. Of ik. Alleen als Marokko eist dat het Nederlanderschap wordt opgegeven voordat jij Marokkaan mag worden, is er een eis tot opgeven Nederlanderschap. Nederland kan dat niet eisen van de eigen burgers.
Waarom niet?quote:Op maandag 5 maart 2007 12:36 schreef Gia het volgende:
Waarom niet? Als er een wet voor wordt gemaakt, dan kan dat prima.
Ik vind het prima, dat men degene die bezwaren uit over de meervoudige nationaliteit terecht wijst wanneer de argumenten niet steekhoudend genoeg zijn. Echter zoals de discussie thans verloopt zijn alle argumenten tegen met verve neergesabeld (of de consequentheid betwist), maar mis ik de argumenten voor.quote:Op zondag 4 maart 2007 21:54 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het een controversieel thema is waar een grote groep voorstanders en een grote groep tegenstanders lijnrecht tegen over elkaar lijken te staan. Daardoor krijg je verhitte discussies op fora en media, maar het zegt weinig aan welke kant met staat. Als iedereen aan dezelfde kant zou staan, zou er weinig te discussieren zijn.
[..]
Het neersabelen van argumenten is juist een discussie en dus per definitie geen taboe.
[..]
Wat jij smorend effect noemt, noem ik een situatie waarin de consequentheid werd betwist, om te tonen hoe opportunistisch het motief wellicht zou kunnen zijn. De Koninklijke voorbeelden zijn heel erg relevant om te zien in hoeverre loyaliteit een issue is bij een dubbele nationaliteit. Zeker wanneer iemand aan komt zetten met dat het wijselijk is om een dubbele nationaliteit toe te laten bij het Koningshuis omdat leden daarvan een dubbele nationaliteit hebben, is conformistisch en makkelijk toepasbaar op het issue over de dubbele nationaliteit bij bewindslieden. Immers, dan is het ook wijselijk om bewindslieden met dubbele nationaliteit toe te laten omdat er inwoners zijn met een dubbele nationaliteit. Dat maakt dat argument niet relevant of aangepaste wetgeving wenselijk is.
Zo kunnen ook de vragen gesteld worden, wat het voordeel is dat de wet in dit geval niet voor iedereen hetzelfde is? Dat de ene buitenlander zich wel kan laten naturaliseren met behoud van eigen nationaiteit en de andere weer niet?quote:Echter in het geval van gezagsdragers mag de vraag gesteld worden hoe het feit dat een persoon onder een vreemd rechtsstelsel valt het landsbelang dient.
Het is zeker geen privézaak die niemand wat aangaat. De carrière van individuele politici en hun wens om rechten en plichten tegenover een vreemde mogendheid te behouden is totaal niet van belang. De vraag is niet ‘waarom niet?’, maar de vraag moet zijn; ‘hoe dient die dubbele nationaliteit van regeringsleden het Nederlandse volk?’
Zelfverrijking is natuurlijk ook een uiting van gebrek aan loyaliteit. De schijn van belangenverstrengeling voor hen die minister worden en een groot bedrijf bezitten wordt vermeden zonder dat erbij vanuit wordt gegaan van een zeker vertrouwen, totdat het tegendeel anders bewijst.quote:Het bezit van een bedrijf heeft geen invloed op loyaliteit en dat is dan ook niet de reden waarom bewindslieden hun bedrijven tijdelijk ergens anders moeten onderbrengen. Daar gaat het om de schijn van zelfverrijking. Ministers zouden beleid kunnen maken waar hun bedrijven profijt van hebben. Hoe anders is het met een dubbele nationaliteit, waar geen mogelijkheid is om jezelf te verrijken. Nee, de vergelijking gaat mank.
Ik ben post niet op het forum om mensen te overtuigen. Dan wordt ik liever een Jehova-getuige, want dan kan ik nog van de buitenlucht genieten.quote:Je hebt mij helaas niet kunnen overtuigen dat dit het geval is, uiteindelijk is dit meer een gevoel van je dan gestoeld op argumenten. Nu vertrouw ik jou nog wel dat het bij een dubbele nationaliteit blijft, maar ik vrees dat Wilders en de zijnen hier niet zullen stoppen. Zometeen is het enkel iemands afkomst waardoor de loyaliteit in gevaar komt, of een religie, of ?
Ik beoordeel iemands loyaliteit liever op zijn standpunten en acties. Zoals Wilders duidelijk aangeeft twijfelt hij niet aan de persoonlijke integriteit en loyaliteit van de twee bewindspersonen in kwestie. Het parlement kan op ieder moment ingrijpen wanneer het wel gebeurd.
Daarvan is het voordeel dat degenen die niet kunnen voldoen aan de voorwaarde die je het liefste stelt (afstand doen van oude nationaliteit) toch kan laten naturaliseren.quote:Op maandag 5 maart 2007 14:06 schreef damian5700 het volgende:
Zo kunnen ook de vragen gesteld worden, wat het voordeel is dat de wet in dit geval niet voor iedereen hetzelfde is? Dat de ene buitenlander zich wel kan laten naturaliseren met behoud van eigen nationaiteit en de andere weer niet?
Het argument van het feit dat Nederland niet de wereld is, en dat buitenlands recht gerespecteerd wordt. Dat sommige Nederlanders onder twee rechtenstelsels vallen komt doordat sommige Nederlanders buiten Nederland komen, en dat recht wordt erkend door de Nederlandse overheid.quote:Wat argument(en) voor is (/zijn) dat sommige Nederlanders onder twee rechtenstelsels vallen en andere niet?
Zoals de landen..quote:Wat de nadelen ten opzichte van de voordelen zijn in het systeem van andere landen waar inwoners met meervoudige nationaliteiten geen of niet alle gezagdragende functies mogen bekleden?
Dat sommigen -met name in Duitsland- de oude nationaliteit niet willen opgeven en dus niet naturaliseren en daardoor een status aparte houden, bijvoorbeeld (Turken, met name).quote:Wat de nadelen zijn, dat zowel Duitsland als Nederland de meervoudige nationaliteit ontmoedigen?
Maar dat is geen dubbel staatsburgerschap..quote:Wat het nadeel is, dat in Israël Palestijnse Israëliërs vrijgesteld zijn van dienstplicht?
Als de Nederlandse volksvertegenwoordiging die persoon daarvoor een goede kandidaat vindt, dan dient dat het Nederlandse volk.quote:Hoe het hét Nederlandse volk dient, wanneer een Nederlands-Israëlische inwoner de functie van minister van Defensie zou gaan bekleden of dat de premier naast de Nederlandse ook een Amerikaans paspoort zou kunnen hebben?
Het probleem zit em niet in de wet. Als je nu een ander staatsburgerschap aanneemt, moet je het Nederlanderschap al opgeven, behalve in een aantal uitzonderingen. Als je dus niet in zo'n uitzondering zit, verlies je het Nederlanderschap automatisch. Ik zit vanwege huwelijk wel in zo'n uitzondering.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:36 schreef Gia het volgende:
Waarom niet? Als er een wet voor wordt gemaakt, dan kan dat prima.
Als jij in Marokko gaat wonen voor minimaal 5 jaar, dan kun je gewoon de Marokkaanse nationaliteit aanvragen hoor. Alleen ken Nederland de wet dat je dan automatisch de Nederlandse verliest bij aanname van een andere nationaliteit. (Alhoewel je daar ook wel weer omheen kunt als je het slim speelt)quote:Op maandag 5 maart 2007 11:55 schreef Gia het volgende:
Waarom mogen zij er wel een nationaliteit bij krijgen, bijvoorbeeld de marokkaanse en ik niet, bijvoorbeeld de marokkaanse?
quote:Het simpelweg verkrijgen of bezitten van een tweede nationaliteit is geen gronde om het Nederlanderschap af te pakken.
Ik volg het niet meer...quote:Alleen ken Nederland de wet dat je dan automatisch de Nederlandse verliest bij aanname van een andere nationaliteit.
Hier geboren Nederlanders uit Nedermarokkaanse ouders, hebben in feite ook eerst alleen de Nederlandse nationaliteit, maar zij hoeven die dus niet op te geven als ze een andere aanvragen.quote:Op maandag 5 maart 2007 16:05 schreef maartena het volgende:
[..]
Als jij in Marokko gaat wonen voor minimaal 5 jaar, dan kun je gewoon de Marokkaanse nationaliteit aanvragen hoor. Alleen ken Nederland de wet dat je dan automatisch de Nederlandse verliest bij aanname van een andere nationaliteit. (Alhoewel je daar ook wel weer omheen kunt als je het slim speelt)
Maar het daarnaast behouden van de oorspronkelijke is iets lastiger, voor sommige mensen.quote:Het hebben en/of verkrijgen van een tweede nationaliteit is niet moeilijk als je emigreert naar een ander land.
Het gaat mij om mensen die eerst de andere hadden en dan de Marokkaanse aanvragen.quote:Ik ruik hier een vleugje jaloezie, meer iets van.... "waarom zij wel, en ik niet?". Tja... dat moet je toch echt aan de Marokkaanse regering vragen, zij weigeren de Marokkaanse nationaliteit af te staan bij aanname van een andere.
Er is een verschil tussen automatisch verliezen en afpakken. Dat misschien duidelijker?quote:Op maandag 5 maart 2007 16:25 schreef Elseetje het volgende:
Ik volg het niet meer...
Zijn er niet ook landen die net zoals Nederland geen andere nationaliteit accepteren? Dan verlies je dus wel automatisch je Nederlandse nationaliteit...quote:Op maandag 5 maart 2007 18:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen automatisch verliezen en afpakken. Dat misschien duidelijker?
Je verliest de Nederlandse nationaliteit dus als je een andere aanneemt. Maar eigenlijk is dat afhankelijk van JOUW wil om dat aan de Nederlandse overheid te vertellen, want dat doet het land waarvan je de nationaliteit aanneemt namelijk niet voor je.
Denkfout. Ze vragen geen andere aan, de Marokkaanse overheid verteld ze gewoon dat ze de Marokkaanse nationaliteit hebben. Moeten we in Nederland dan maar de Nederlandse afpakken als ze bij het eerstvolgende bezoek aan Marokko van de Marokkaanse douane een nationaliteit aangesmeerd krijgen?quote:Op maandag 5 maart 2007 17:59 schreef Gia het volgende:
Hier geboren Nederlanders uit Nedermarokkaanse ouders, hebben in feite ook eerst alleen de Nederlandse nationaliteit, maar zij hoeven die dus niet op te geven als ze een andere aanvragen.
Och, het ligt er maar helemaal aan. Zo kun je de eigen nationaliteit bijvoorbeeld aanhouden als je kunt aantonen dat je een grote erfenis kunt verliezen door verlies van nationaliteit. In Amerika moet een niet-Amerikaan namelijk 60% erfenisbelasting betalen, en een Amerikaan betaald iets van 2 of 3%, afhankelijk per staat. Bij een dergelijk financieel verlies mogen Amerikanen dus gewoon de Amerikaanse nationaliteit behouden als ze de Nederlandse aanvragen.quote:Maar het daarnaast behouden van de oorspronkelijke is iets lastiger, voor sommige mensen.
Wederom denkfout. Men vraagt de Marokkaanse nationaliteit niet aan, men krijgt deze opgedrongen. Zed hoeven maar 1 keer een officieel papier aan te vragen via de Marokkaanse ambassade, zelfs al heeft deze niets te maken met nationaliteit, of slechts 1 keer naar Marokko af te reizen, en ze krijgen de Marokkaanse nationaliteit door hun strot geduwd, of ze het nou willen of niet.quote:Het gaat mij om mensen die eerst de andere hadden en dan de Marokkaanse aanvragen.
Jij zegt hierboven dat je van Nederland de Nederlandse nationaliteit op moet geven als je een andere aanvraagt. (uitzonderingen zoals gemengde huwelijken daargelaten) Maar dat geldt niet voor hier geboren in beginsel Nederlandse (marokkaanse) kindjes. En daarvoor moet je toch echt in Nederland zijn.
In Nederland is iedereen met een Nederlands paspoort gelijk aan een ieder ander met een Nederlands paspoort. Ik heb als ik in Nederland ben geen enkel meer recht dan jij. Iedereen IS al gelijk, wat voor ongelijkheid zie jij dan met bijvoorbeeld mijn Amerikaanse paspoort? Daar heb ik immers alleen maar wat aan in Amerika, in Nederland ben ik gewoon Nederlander.quote:En heeft met jaloezie geen klap te maken. Ik vind gewoon dat de wet voor iedereen gelijk moet zijn. Ik heb totaal geen behoefte aan een tweede nationaliteit. Zie daar het nut niet van in.
Jazeker, België bijvoorbeeld. Maar aangezien België geen autoriteit heeft over de Nederlandse nationaliteit blijft het bij Belgische wet meer een soort "negeren". Zo van NEE, die Nederlandse nationaliteit bestaat niet meer.quote:Op maandag 5 maart 2007 18:33 schreef Elseetje het volgende:
Zijn er niet ook landen die net zoals Nederland geen andere nationaliteit accepteren? Dan verlies je dus wel automatisch je Nederlandse nationaliteit...
Net zoals Sigme begrijp jij niet veel van het staatsburgerschap zoals dat in de Nederlandse wet is verwoord. Want er is wel degelijk een automatisme in het verlies van het staatsburgerschap. Sterker nog, er hoeft zelfs helemaal niks te gebeuren om het Nederlanderschap van een nederlands staatsburger vervallen te achten. Je moet zelfs actief je Nederlanderschap behouden als je niet in Nederland woont.quote:Op maandag 5 maart 2007 16:00 schreef maartena het volgende:
[..]
weggehaald lang verhaal dat niet klopt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |