abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 maart 2007 @ 16:00:39 #251
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46943687
quote:
Op maandag 5 maart 2007 12:36 schreef Gia het volgende:
Waarom niet? Als er een wet voor wordt gemaakt, dan kan dat prima.
Het probleem zit em niet in de wet. Als je nu een ander staatsburgerschap aanneemt, moet je het Nederlanderschap al opgeven, behalve in een aantal uitzonderingen. Als je dus niet in zo'n uitzondering zit, verlies je het Nederlanderschap automatisch. Ik zit vanwege huwelijk wel in zo'n uitzondering.

Het probleem zit em in hoe Nederland erachter komt dat je een ander paspoort hebt. De andere regering verteld de Nederlandse regering bijvoorbeeld niet dat een staatsburgerschap is uitgedeeld. Zo ken ik mensen hier in de VS die al tientallen jaren een Amerikaans en een Nederlands paspoort hebben omdat ze simpelweg Nederland nooit verteld hebben dat ze een Amerikaans staatsburgerschap hebben.

Een ander probleem is dat - ongeacht de wet - het Nederlands staatsburgerschap niet zomaar kan worden afgepakt. Alleen in een aantal zeer ernstige gevallen, zoals overtreding van de Oorlogswet, (hoogverraad) of het overtreden op de Wet van het Folteringsverdrag (je doet mee aan genocide bijv.) kun je het Nederlanderschap verliezen. Het simpelweg verkrijgen of bezitten van een tweede nationaliteit is geen gronde om het Nederlanderschap af te pakken.

En dat kan ook realistisch gezien niet in wet omgezet worden. Er is ook geen enkel ander land dat een nationaliteit afpakt alleen gebaseerd op het bezit van een ander. Het is in het verleden wel eens toegepast, bijv bij de Rijkswet op het Duitsch staatsburgerschap welke in 1935 werd ingevoerd en met name van Joden die toevallig ook een ander staatsburgerschap hadden direct de Duitse nationaliteit afnam (erg handig, konden ze ze meteen de grens overzetten), maar in principe is het bezit van een nationaliteit voor grote delen verwoven met de grondwet van een land. Een nationaliteit is niet iets waar je zomaar mee gaat spelen, en het links en rechts maar gaat afpakken omdat de wetten van een ander land je niet zint.

Het hebben van meerdere nationaliteiten is eigenlijk simpel gezegd niet te voorkomen. Om deze reden hebben eigenlijk alle westerse landen - muv van Belgie en Denemarken - wel meerdere uitzonderingen waarbij de dubbele nationaliteit mogelijk is, en vele westerse landen ondersteunen de dubbele nationaliteit gewoon volledig. In Belgie gaan al enige tijd de stemmen op om de dubbele nationaliteit weer in te voeren, omdat de "negeerpolitiek" gewoon niet werkt op de 250.000 Marokkanen in dat land die gewoon een tweede paspoort hebben.

Als we de Belgische wetgeving zouden invoeren in Nederland, veranderd er namelijk niets voor de Marokkanen. Het enige wat veranderd is dat we dan na verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit, we de Marokkaanse niet meer erkennen. Voor de Nederlandse staat heeft een persoon dan 1 nationaliteit. Dat ie in feite nog steeds Marokkaan is wordt gewoon genegeerd in België bijvoorbeeld. Voor een staatsfunctie is ie alleen maar Belg en op papier is ie alleen maar Belg.... maar hij heeft nog steeds de Marokkaanse nationaliteit.

Het werkt gewoon niet. En hen die nog steeds roepen "Nederlandse nationaliteit afpakken" snappen echt geen hout van hoe nationaliteitswetgevingen op internationaal niveau in elkaar steken.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 5 maart 2007 @ 16:05:00 #252
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46943826
quote:
Op maandag 5 maart 2007 11:55 schreef Gia het volgende:
Waarom mogen zij er wel een nationaliteit bij krijgen, bijvoorbeeld de marokkaanse en ik niet, bijvoorbeeld de marokkaanse?
Als jij in Marokko gaat wonen voor minimaal 5 jaar, dan kun je gewoon de Marokkaanse nationaliteit aanvragen hoor. Alleen ken Nederland de wet dat je dan automatisch de Nederlandse verliest bij aanname van een andere nationaliteit. (Alhoewel je daar ook wel weer omheen kunt als je het slim speelt)

Het hebben en/of verkrijgen van een tweede nationaliteit is niet moeilijk als je emigreert naar een ander land.

Ik ruik hier een vleugje jaloezie, meer iets van.... "waarom zij wel, en ik niet?". Tja... dat moet je toch echt aan de Marokkaanse regering vragen, zij weigeren de Marokkaanse nationaliteit af te staan bij aanname van een andere.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_46944798
quote:
Het simpelweg verkrijgen of bezitten van een tweede nationaliteit is geen gronde om het Nederlanderschap af te pakken.
quote:
Alleen ken Nederland de wet dat je dan automatisch de Nederlandse verliest bij aanname van een andere nationaliteit.
Ik volg het niet meer...
  maandag 5 maart 2007 @ 17:59:42 #254
3542 Gia
User under construction
pi_46948516
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:05 schreef maartena het volgende:

[..]

Als jij in Marokko gaat wonen voor minimaal 5 jaar, dan kun je gewoon de Marokkaanse nationaliteit aanvragen hoor. Alleen ken Nederland de wet dat je dan automatisch de Nederlandse verliest bij aanname van een andere nationaliteit. (Alhoewel je daar ook wel weer omheen kunt als je het slim speelt)
Hier geboren Nederlanders uit Nedermarokkaanse ouders, hebben in feite ook eerst alleen de Nederlandse nationaliteit, maar zij hoeven die dus niet op te geven als ze een andere aanvragen.
quote:
Het hebben en/of verkrijgen van een tweede nationaliteit is niet moeilijk als je emigreert naar een ander land.
Maar het daarnaast behouden van de oorspronkelijke is iets lastiger, voor sommige mensen.
quote:
Ik ruik hier een vleugje jaloezie, meer iets van.... "waarom zij wel, en ik niet?". Tja... dat moet je toch echt aan de Marokkaanse regering vragen, zij weigeren de Marokkaanse nationaliteit af te staan bij aanname van een andere.
Het gaat mij om mensen die eerst de andere hadden en dan de Marokkaanse aanvragen.
Jij zegt hierboven dat je van Nederland de Nederlandse nationaliteit op moet geven als je een andere aanvraagt. (uitzonderingen zoals gemengde huwelijken daargelaten) Maar dat geldt niet voor hier geboren in beginsel Nederlandse (marokkaanse) kindjes. En daarvoor moet je toch echt in Nederland zijn.

En heeft met jaloezie geen klap te maken. Ik vind gewoon dat de wet voor iedereen gelijk moet zijn. Ik heb totaal geen behoefte aan een tweede nationaliteit. Zie daar het nut niet van in.
  maandag 5 maart 2007 @ 18:00:09 #255
3542 Gia
User under construction
pi_46948533
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:25 schreef Elseetje het volgende:

[..]

[..]

Ik volg het niet meer...
Inderdaad.
  maandag 5 maart 2007 @ 18:30:32 #256
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46949598
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:25 schreef Elseetje het volgende:
Ik volg het niet meer...
Er is een verschil tussen automatisch verliezen en afpakken. Dat misschien duidelijker?

Je verliest de Nederlandse nationaliteit dus als je een andere aanneemt. Maar eigenlijk is dat afhankelijk van JOUW wil om dat aan de Nederlandse overheid te vertellen, want dat doet het land waarvan je de nationaliteit aanneemt namelijk niet voor je.
-
pi_46949680
quote:
Op maandag 5 maart 2007 18:30 schreef maartena het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen automatisch verliezen en afpakken. Dat misschien duidelijker?

Je verliest de Nederlandse nationaliteit dus als je een andere aanneemt. Maar eigenlijk is dat afhankelijk van JOUW wil om dat aan de Nederlandse overheid te vertellen, want dat doet het land waarvan je de nationaliteit aanneemt namelijk niet voor je.
Zijn er niet ook landen die net zoals Nederland geen andere nationaliteit accepteren? Dan verlies je dus wel automatisch je Nederlandse nationaliteit...
  maandag 5 maart 2007 @ 18:46:34 #258
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46950028
quote:
Op maandag 5 maart 2007 17:59 schreef Gia het volgende:
Hier geboren Nederlanders uit Nedermarokkaanse ouders, hebben in feite ook eerst alleen de Nederlandse nationaliteit, maar zij hoeven die dus niet op te geven als ze een andere aanvragen.
Denkfout. Ze vragen geen andere aan, de Marokkaanse overheid verteld ze gewoon dat ze de Marokkaanse nationaliteit hebben. Moeten we in Nederland dan maar de Nederlandse afpakken als ze bij het eerstvolgende bezoek aan Marokko van de Marokkaanse douane een nationaliteit aangesmeerd krijgen?
quote:
Maar het daarnaast behouden van de oorspronkelijke is iets lastiger, voor sommige mensen.
Och, het ligt er maar helemaal aan. Zo kun je de eigen nationaliteit bijvoorbeeld aanhouden als je kunt aantonen dat je een grote erfenis kunt verliezen door verlies van nationaliteit. In Amerika moet een niet-Amerikaan namelijk 60% erfenisbelasting betalen, en een Amerikaan betaald iets van 2 of 3%, afhankelijk per staat. Bij een dergelijk financieel verlies mogen Amerikanen dus gewoon de Amerikaanse nationaliteit behouden als ze de Nederlandse aanvragen.

Dan heb je het Tweede Protocol verdrag, wat ondermeer stelt dat Fransen en Italianen hun nationaliteit mogen behouden als ze de Nederlandse aanvragen. Griekenland is een ander EU land dat net als Marokko de eigen nationaliteit niet kan afstaan. Er bestaan verder weer allerlei speciale uitzonderingen voor Engeland en Canada (de Canadese wet is op de Britse gebaseerd) als je grootvader een Engelsman of Canadees is of iets van die trend....

Het is in theorie zelfs mogelijk om iets van 5 of 6 nationaliteiten uit de Britse Commonwealth te hebben EN de Nederlandse.
quote:
Het gaat mij om mensen die eerst de andere hadden en dan de Marokkaanse aanvragen.
Jij zegt hierboven dat je van Nederland de Nederlandse nationaliteit op moet geven als je een andere aanvraagt. (uitzonderingen zoals gemengde huwelijken daargelaten) Maar dat geldt niet voor hier geboren in beginsel Nederlandse (marokkaanse) kindjes. En daarvoor moet je toch echt in Nederland zijn.
Wederom denkfout. Men vraagt de Marokkaanse nationaliteit niet aan, men krijgt deze opgedrongen. Zed hoeven maar 1 keer een officieel papier aan te vragen via de Marokkaanse ambassade, zelfs al heeft deze niets te maken met nationaliteit, of slechts 1 keer naar Marokko af te reizen, en ze krijgen de Marokkaanse nationaliteit door hun strot geduwd, of ze het nou willen of niet.

Nu kun je wel stellen "dat ze dan maar niet naar het consulaat moeten gaan", maar daar los je het probleem niet mee op als ze naar Marokko afreizen, en een minderjarig Nederlands kind met dezelfde achternaam als twee Marokkanen opeens door de douane wil.

Verder lijkt het me ook niet echt een geweldig plan om de Nederlandse nationaliteit af te pakken van een 5 jarige kleuter die door reizen en/of consulaat bezoek een Marokkaanse Carte National krijgt opgedrongen. Dan heb je over 20 jaar, als die kleuter weer kinderen krijgt hetzelfde probleem.
quote:
En heeft met jaloezie geen klap te maken. Ik vind gewoon dat de wet voor iedereen gelijk moet zijn. Ik heb totaal geen behoefte aan een tweede nationaliteit. Zie daar het nut niet van in.
In Nederland is iedereen met een Nederlands paspoort gelijk aan een ieder ander met een Nederlands paspoort. Ik heb als ik in Nederland ben geen enkel meer recht dan jij. Iedereen IS al gelijk, wat voor ongelijkheid zie jij dan met bijvoorbeeld mijn Amerikaanse paspoort? Daar heb ik immers alleen maar wat aan in Amerika, in Nederland ben ik gewoon Nederlander.

Vandaar dat ik ook stel dat het echt geen flikker uitmaakt of iemand een tweede paspoort heeft. Want in Nederland zijn alle Nederlanders toch gewoon gelijk.

Hoe dan ook, het afnemen van het Nederlanderschap is geen enkele oplossing. Daar schiet je echt helemaal NIETS mee op.
-
  maandag 5 maart 2007 @ 18:50:44 #259
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46950150
quote:
Op maandag 5 maart 2007 18:33 schreef Elseetje het volgende:
Zijn er niet ook landen die net zoals Nederland geen andere nationaliteit accepteren? Dan verlies je dus wel automatisch je Nederlandse nationaliteit...
Jazeker, België bijvoorbeeld. Maar aangezien België geen autoriteit heeft over de Nederlandse nationaliteit blijft het bij Belgische wet meer een soort "negeren". Zo van NEE, die Nederlandse nationaliteit bestaat niet meer.

De Nederlandse nationaliteit is na verlies ook weer enorm makkelijk terug te krijgen als je in Nederland geboren bent verder. Dus tja.... je schiet er eigenlijk niets mee op.
-
pi_46950199
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:00 schreef maartena het volgende:

[..]
weggehaald lang verhaal dat niet klopt
Net zoals Sigme begrijp jij niet veel van het staatsburgerschap zoals dat in de Nederlandse wet is verwoord. Want er is wel degelijk een automatisme in het verlies van het staatsburgerschap. Sterker nog, er hoeft zelfs helemaal niks te gebeuren om het Nederlanderschap van een nederlands staatsburger vervallen te achten. Je moet zelfs actief je Nederlanderschap behouden als je niet in Nederland woont.

Wat mensen beschermt tegen het verlies van het Nederlanderschap zijn;

1. wonen in Nederland
2. het vallen onder een uitzonderingsregel die het verlies van het Nederlanderschap tegenhoudt.
3. dreigende statenloosheid.

Nederlanderschap is tamelijk afwijkend in die zin dat het wel degelijk voorwaardelijk is en die voorwaarde zit sinds jaar en dag in de verbondenheid met Nederland en de Nederlandse samenleving. Als jij vanaf nu helemaal niets meer zou doen om je Nederlanderschap te behouden zou je er over een jaar of 25 kunnen achterkomen dat je, in tegenstelling tot wat je denkt je helemaal geen Nederlands staatsburger meer bent.
  maandag 5 maart 2007 @ 18:54:32 #261
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46950289
quote:
Op maandag 5 maart 2007 14:06 schreef damian5700 het volgende:
Er is voor hen dan ook een wet lidmaatschap Koninklijk Huis van 30 mei 2002, waarvan het niet anders dan wijselijk is om voor de leden daarvan meervoudige nationaliteit toe te laten. Ongetwijfeld was men bij het ontwerpen van deze wet op de hoogte van de Engelse nationaliteit van Koningin Beatrix.
Ik denk dat men in 2002 ook heel erg op de hoogte waren van het feit dat Argentinië een vergelijkbare wetgeving als Marokko heeft, en dat een Argentijn dus nooit de Argentijnse nationaliteit KAN verliezen. Ze hadden voor de toekomstige Koningin van Nederland (met Willem Alexander als Koning) eigenlijk ook geen keuze.

Willim van Oranje (Willem de 3e dan, niet de 1e) droeg trouwens ook al de Britse en Nederlandse nationaliteit, als je in de tijd al over nationaliteiten kan spreken. Het was eigenlijk ook een Engelsman, want hij was in Engeland grootgebracht.
-
  maandag 5 maart 2007 @ 19:14:08 #262
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46951061
quote:
Op maandag 5 maart 2007 18:52 schreef HiZ het volgende:
Net zoals Sigme begrijp jij niet veel van het staatsburgerschap zoals dat in de Nederlandse wet is verwoord. Want er is wel degelijk een automatisme in het verlies van het staatsburgerschap. Sterker nog, er hoeft zelfs helemaal niks te gebeuren om het Nederlanderschap van een nederlands staatsburger vervallen te achten. Je moet zelfs actief je Nederlanderschap behouden als je niet in Nederland woont.
Dat was tot April 2003 inderdaad het geval. Tot die datum verloor je automatisch je Nederlanderschap als je langer dan 10 jaar buiten Nederland woonde, of je nu je paspoort verlengde of niet.

In de nieuwe Rijkswet op het Nederlanderschap van 2003 zijn ze hierop teruggekomen. Op zo'n wijze zelfs, dat iedereen die voorheen zijn Nederlanderschap verloren had door in het buitenland te wonen, via een speciaal proces de Nederlandse nationaliteit weer terug kon krijgen. Deze optieprocedure kon slechts voor 2 jaar, tot ergens in 2005.

Nu is het gewoon zo dat als je je paspoort gewoon vernieuwd bij het consulaat, dat je je Nederlanderschap niet verliest.

Zie ook hier: http://www.minbuza.nl/nl/(...)and,nederlanderschap

En zoals ik al eerder zei, ik ken dus oud-Nederlanders die bijv. in de jaren 70 naar de VS zijn verhuisd, nu in de 70 ofzo zijn, en hun Nederlandse nationaliteit gewoon aanhouden om zo hun pensioentje nog te kunnen gebruiken waar ze in Nederland bijv. van hun 20e tot 40e voor gewerkt hebben.
quote:
Wat mensen beschermt tegen het verlies van het Nederlanderschap zijn;

1. wonen in Nederland
2. het vallen onder een uitzonderingsregel die het verlies van het Nederlanderschap tegenhoudt.
3. dreigende statenloosheid.
Dus iemand die in Nederland woont kan NOOIT het Nederlanderschap verliezen? Waar hebben we het dan in hemelsnaam over, die miljoen moslim in Nederland waarvan drie-kwart al Nederlander ZIJN kunnen dus NOOIT het Nederlanderschap verliezen (uitgezonderd hoogverraad, etc).
quote:
Nederlanderschap is tamelijk afwijkend in die zin dat het wel degelijk voorwaardelijk is en die voorwaarde zit sinds jaar en dag in de verbondenheid met Nederland en de Nederlandse samenleving. Als jij vanaf nu helemaal niets meer zou doen om je Nederlanderschap te behouden zou je er over een jaar of 25 kunnen achterkomen dat je, in tegenstelling tot wat je denkt je helemaal geen Nederlands staatsburger meer bent.
Vroeger was het zo dat je sowieso je Nederlanderschap verloor na 10 jaar. Nu hoef je alleen maar je paspoort te vernieuwen. En je kunt er ook eeuwig vanaf zijn door een "Nederlanderverklaring" aan te vragen, ofwel een officieel bewijs van het Nederlanderschap. Dat hoef je slechts 1 keer te doen, en vervolgens kun je over 30 jaar gewoon weer een paspoort halen, tenzij ze onderweg de wet natuurlijk grondig aanpassen.
-
pi_46951570
quote:
Op maandag 5 maart 2007 19:14 schreef maartena het volgende:
Dus iemand die in Nederland woont kan NOOIT het Nederlanderschap verliezen? Waar hebben we het dan in hemelsnaam over, die miljoen moslim in Nederland waarvan drie-kwart al Nederlander ZIJN kunnen dus NOOIT het Nederlanderschap verliezen (uitgezonderd hoogverraad, etc).
Anders gezegd; een miljoen Nederlanders hebben een dubbel paspoort. Daar zitten ook niet-moslims bij, en het zijn allemaal al Nederlanders
  maandag 5 maart 2007 @ 20:17:06 #264
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46953749
quote:
Op maandag 5 maart 2007 19:26 schreef Elseetje het volgende:
Anders gezegd; een miljoen Nederlanders hebben een dubbel paspoort. Daar zitten ook niet-moslims bij, en het zijn allemaal al Nederlanders
Ik snap het probleem ook niet echt moet ik zeggen. Hier in de VS schatten ze dat er zo'n 30 miljoen mensen rondlopen met twee nationaliteiten. Ze zitten in de regering, in de senaat, en in het huis van afgevaardigden, en hebben posities zo hoog als Sectretary of State (Madelain Allbright, die ook Tsjechische is) en Secretary of Defense (William Cohen, die ook Israeli is) gehad, en niemand die een haan kraaide om die tweede nationaliteit. Alleen de President en Vice President moeten in de

In Australië is het nog een veel groter aandeel: Ongeveer 25% van het gehele land (ong. 5 miljoen mensen) heeft een tweede nationaliteit, waarvan ongeveer 1.6 miljoen Britten.

Dubbel staatsburgerschap tussen Canada, de VS, en Groot Brittanië is ook vrij normaal, deels door de wetten in Canada en GB, deels doordat de VS gewoon de dubbele nationaliteit ondersteund.

Wat ik gewoon niet snap is wat voor probleem mensen nu precies hebben met de dubbele nationaliteit. En alhoewel ik het toch vaak niet eens ben met Bansheeboy, kom ik toch weer terug op zijn opmerking van de "onderbuikgevoelens" tegen mensen die ook een andere nationaliteit dragen.

Men maakt volgens mij van een mug een olifant, en men ziet problemen die er helemaal niet zijn.
-
pi_46957037
Maartena, er is natuurlijk wel een verschil tussen America en Nederland.
America is een land van immigranten, alle nationaliteiten wonen daar, dus is het niet zo gek dat vele mensen een tweede nationaliteit hebben.

Nederland had een redelijke Nederlandse bevolking, uiteraard kwam daar verandering in de jaren 70.
Ben het met je eens dat een dubbele nationaliteit geen probleem moet zijn, ik denk dat de factor "angst" daar een grote rol inspeeld.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_46960534
Nederland is al meer dan 40 jaar een immigratieland, alleen wilde niemand dat toegeven. Dus daar ligt het niet aan. Het gaat mij ook totaal niet om het tegengaan van immigratie. Integendeel; ik vind de Nederlandse immigratiepolitiek op dit moment absurd restrictief.

Dat neemt niet weg, dat staatsburgerschap een concept is dat zich niet leent voor dubbeling. Iets wat in het algemeen ook wordt erkend. Waar je ook kijkt op deze wereld is de norm het enkelvoudige staatsburgerschap en het meervoudige staatsburgerschap de onwenselijke afwijking van die norm. Zelfs in een land als de VS waar men verder niet zoveel gewicht toekent aan dat andere staatsburgerschap (wat overigens ook gewoon weerspiegelt dat de VS zich als een hegemoon in het geheel niets aantrekt van wetgeving van andere staten. Ofwel, de VS hoeft zich niet druk te maken over oude nationaliteiten van haar onderdanen omdat, indien nodig, de VS de macht heeft om dat 'recht te zetten'). Zeggen dat de VS dubbele nationaliteit ondersteunt is dan ook in strijd met de werkelijkheid. De VS tolereert het formeel niet, controleert het overigens niet, maar gedraagt zich waar ook ter wereld als de staat die het betreffende individu vertegenwoordigt. Voor de VS is Maartena ook in Nederland Amerikaan. (kijk voor de grap maar eens naar het principiële verschil dat er is in plicht tot belasting betalen als hij in Nederland woont en als hij in de VS woont. Zolang hij in de VS woont blijft hij belastigingplichtig in de VS en is het niet in Nederland. Maar op het moment dat hij in Nederland gaat wonen blijft hij als VS burger nog steeds onderworpen aan de Amerikaanse belastingwetgeving, iets wat maar ten dele wordt opgelost door de verdragen tussen Nederland en de VS over dubbele belastingheffing).

Overigens is 'beschermen' wel iets heel anders dan 'maakt het onmogelijk'.
pi_46961898
quote:
Op maandag 5 maart 2007 20:17 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik snap het probleem ook niet echt moet ik zeggen. Hier in de VS schatten ze dat er zo'n 30 miljoen mensen rondlopen met twee nationaliteiten. Ze zitten in de regering, in de senaat, en in het huis van afgevaardigden, en hebben posities zo hoog als Sectretary of State (Madelain Allbright, die ook Tsjechische is) en Secretary of Defense (William Cohen, die ook Israeli is) gehad, en niemand die een haan kraaide om die tweede nationaliteit. Alleen de President en Vice President moeten in de

In Australië is het nog een veel groter aandeel: Ongeveer 25% van het gehele land (ong. 5 miljoen mensen) heeft een tweede nationaliteit, waarvan ongeveer 1.6 miljoen Britten.

Dubbel staatsburgerschap tussen Canada, de VS, en Groot Brittanië is ook vrij normaal, deels door de wetten in Canada en GB, deels doordat de VS gewoon de dubbele nationaliteit ondersteund.

Wat ik gewoon niet snap is wat voor probleem mensen nu precies hebben met de dubbele nationaliteit. En alhoewel ik het toch vaak niet eens ben met Bansheeboy, kom ik toch weer terug op zijn opmerking van de "onderbuikgevoelens" tegen mensen die ook een andere nationaliteit dragen.

Men maakt volgens mij van een mug een olifant, en men ziet problemen die er helemaal niet zijn.
Ik ben er voorstander van om iets aan de huidige regelgeving te doen: opschorten en iedereen het recht op meerdere nationaliteiten teruggeven. Dat gezever om niks. Hier in de gemeenteraad zit iemand met twee nationaliteiten, geen één daarvan is de Nederlandse. Doet 'ie z'n werk niet minder goed door.
pi_46961966
quote:
Op maandag 5 maart 2007 21:37 schreef Mr_Memory het volgende:
Maartena, er is natuurlijk wel een verschil tussen America en Nederland.
America is een land van immigranten, alle nationaliteiten wonen daar, dus is het niet zo gek dat vele mensen een tweede nationaliteit hebben.

Nederland had een redelijke Nederlandse bevolking, uiteraard kwam daar verandering in de jaren 70.
Ben het met je eens dat een dubbele nationaliteit geen probleem moet zijn, ik denk dat de factor "angst" daar een grote rol inspeeld.
Nederland is altijd een immigratieland geweest. Het gros van de 'originele' bevolking komt ook niet uit deze contreien. Mensen die niet 'geloven' in de multiculturele samenleving: die is al een paar duizend jaar een feit
Het enige verschil tussen Nederland en de VS is dat de ontwikkeling daar van de laatste paar honderd jaar is, en hier van duizenden jaren.
pi_46992904
quote:
Op maandag 5 maart 2007 23:47 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Nederland is altijd een immigratieland geweest. Het gros van de 'originele' bevolking komt ook niet uit deze contreien. Mensen die niet 'geloven' in de multiculturele samenleving: die is al een paar duizend jaar een feit
Het enige verschil tussen Nederland en de VS is dat de ontwikkeling daar van de laatste paar honderd jaar is, en hier van duizenden jaren.
Sorry, maar het lijkt me dat Nederland tot de jaren 60 toch een aardig "Jansen en Pietersen" land was, en zeker een bevolking met hoofdzakelijk één paspoort.
Zelfs Prins Bernhard moest in 1937 zijn Duitse paspoort inleveren.

De zaak van de dubbele pasporten kwam volgens mij pas aan de orde in de 70's, toen de vele gastarbeiders hier kwamen en besloten te blijven.
Terwijl de USA toch al veel eerder groten groepen Nederlanders, Ieren, Chinezen, Duitsers en Italianen binnen zijn grenzen had.
Nu weet ik eerlijk gezegd niet of die immigranten bv Italianen in de US een dubbel paspoort hebben?
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_47004988
Ook toen woonden er iNederland al honderduizenden mensen afkomstig uit het voormalige Nederlands-Indië . En ook zij werden nou niet echt netjes behandeld.

Officiëel staat de VS geen dubbele nationaliteit toe. In de praktijk negeren ze elke vreemde nationaliteit.
  woensdag 7 maart 2007 @ 15:51:06 #271
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_47018395
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 08:32 schreef HiZ het volgende:
Officiëel staat de VS geen dubbele nationaliteit toe. In de praktijk negeren ze elke vreemde nationaliteit.

Het officiële standpunt van de VS:

The U.S. Government recognizes that dual nationality exists but does not encourage it as a matter of policy because of the problems it may cause.

De problemen waar ze het over hebben, hebben met name te maken met de militaire dienst. Dat is eigenlijk ook het enige probleem wat zou kunnen ontstaan, wanneer een jonge man (meestal man) met twee nationaliteiten opeens door het vaderland wordt opgeroepen om te dienen omdat de VS besloot om oorlog te gaan voeren tegen het desbetreffende land. Dit speelt natuurlijk bij alle dubbele nationaliteiten, alhoewel ik niet denk dat een oorlog tussen Nederland en Marokko echt realistisch is momenteel.

Wettelijk gezien is de wet een jaar of 10 geleden aangepast dat de dubbele nationaliteit niet meer illegaal is. Het stond voor die tijd nog in de boeken, maar sinds de jaren 20 is niemand meer aangepakt voor de dubbele nationaliteit, met slechts een paar uitzonderingen in de jaren 50 en 60 toen ze erg actief waren tegen alles wat ook maar rook naar het communisme, inclusief hen die toevallig nog een staatsburgerschap van achter het ijzeren gordijn hadden.

Wat betreft negeren verder, je bent hier altijd eerst Amerikaan. Die tweede nationaliteit doet er gewoon niets toe. Het kan hen niets schelen dat je nog Nederlander, Mexicaan, Italiaan, Tsjech of Israeli bent, je gaat gewoon als Amerikaan aan de slag in de regering.
-
  woensdag 7 maart 2007 @ 16:02:15 #272
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_47018802
Wat wil de VVD met de 1 miljoen Nederlanders in het buitenland die een dubbel paspoort hebben? Of hoeft daar geen nieuw beleid voor te komen?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 7 maart 2007 @ 16:04:34 #273
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_47018899
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 15:51 schreef maartena het volgende:

[..]

Het officiële standpunt van de VS:

The U.S. Government recognizes that dual nationality exists but does not encourage it as a matter of policy because of the problems it may cause.

De problemen waar ze het over hebben, hebben met name te maken met de militaire dienst. Dat is eigenlijk ook het enige probleem wat zou kunnen ontstaan, wanneer een jonge man (meestal man) met twee nationaliteiten opeens door het vaderland wordt opgeroepen om te dienen omdat de VS besloot om oorlog te gaan voeren tegen het desbetreffende land. Dit speelt natuurlijk bij alle dubbele nationaliteiten, alhoewel ik niet denk dat een oorlog tussen Nederland en Marokko echt realistisch is momenteel.

Wettelijk gezien is de wet een jaar of 10 geleden aangepast dat de dubbele nationaliteit niet meer illegaal is. Het stond voor die tijd nog in de boeken, maar sinds de jaren 20 is niemand meer aangepakt voor de dubbele nationaliteit, met slechts een paar uitzonderingen in de jaren 50 en 60 toen ze erg actief waren tegen alles wat ook maar rook naar het communisme, inclusief hen die toevallig nog een staatsburgerschap van achter het ijzeren gordijn hadden.

Wat betreft negeren verder, je bent hier altijd eerst Amerikaan. Die tweede nationaliteit doet er gewoon niets toe. Het kan hen niets schelen dat je nog Nederlander, Mexicaan, Italiaan, Tsjech of Israeli bent, je gaat gewoon als Amerikaan aan de slag in de regering.
Al hoor je wel veel amerikanen in het buitenland zeggen dat ze een Amerikaanse italiaan zijn. of amerikaanse griek.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 7 maart 2007 @ 17:43:51 #274
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_47022581
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 16:04 schreef One_of_the_few het volgende:
Al hoor je wel veel amerikanen in het buitenland zeggen dat ze een Amerikaanse italiaan zijn. of amerikaanse griek.
Yup. En dat wordt ook in de entertainment industrie met humor en parodie naar voren gebracht. Denk aan de Sopranos, en My Big Fat Greek Wedding, om maar even een voorbeeld te noemen. De eigen cultuur wordt in de nieuwe cultuurverwocen. Voorbeeld: De New York Pizza is anders dan de Italiaanse Pizza, en de Chicago Pizza is weer anders..... En inderdaad, je hoor hier Amerikanen zeggen dat ze "Italian" of "Greek" zijn etc.

Overigens zal dit in Nederland over 100 jaar ook nog steeds het geval zijn met Surinamers, Antilianen, Marokkanen en Turken. Het blijft een stuk eigen cultuur die in de Nederlandse cultuur wordt verwoven. Hen die verwachten dat immigranten 100% integreren in Nederland met 100% Nederlandse cultuur, zijn dezelfde mensen die geloven dat Utopia echt bestaat. Dat gebeurd niet, en zal niet gaan gebeuren.

De Multiculturele samenleving is hier, en blijft hier. De enige oplossing die echt "gewerkt" heeft is de Endlosung geweest. Want in 1945 was er geen synagoge meer over in Nederland.... maar Mokum, het Joetje en Geeltje, en iets niet "Koosjer" zijn is gewoon blijven bestaan in de Nederlandse cultuur. En aangezien we echt niet meer naar een dergelijke oplossing kunnen grijpen, moeten we de Multiculturele samenleving gewoon accepteren. En de dubbele nationaliteit komt daarbij ook gewoon voor.

Ach, je kunt altijd nog in Urk gaan wonen, waar men nog enigzins afgeschermd woont van de realiteit. Of op een waddeneiland, of een vaag fries dorpje, waar nog geen of weinig immigranten wonen..... Tja.

Ik vind in ieder geval die hele discussie omtrent de dubbele nationaliteit echt storm in een glas water.
-
  donderdag 8 maart 2007 @ 04:19:11 #275
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_47041846
Ik dacht dat de VVD zo'n liberale partij was, gewoon een doorsnee liberaal-rechtse partij, jammer dat ze de laatste jaren proberen te scoren met neo-con plannen, waar is de oppositie in de VVD zelf gebleven?, want naar d66 zijn ze duidelijk niet gegaan.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  donderdag 8 maart 2007 @ 04:24:26 #276
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_47041854
Ik vindt het gewoon een trieste verhaal.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')