Ik vind het wel erg ver gezocht van die hoogleraar...... Wie immers kaatst kan de bal terug verwachten. Dus ook Geert Wilders. Een motie van wantrouwen jegens 2 staatsecretarissen die nog niet eens hebben gesproken of hebben kunnen verdedigen vraagt natuurlijk wel om een storm van kritiek.....De vijandigheid van Wilders (tegen Islamieten) gaat hele vervelende vormen aannemen en vraagt dus zelf om niet al te vriendelijke reacties.....quote:'Kamer muilkorft Wilders'
Door MARK VAN DER WERF
DEN HAAG - Fractieleider Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid (PVV) wordt door politiek Den Haag ‘gedemoniseerd’...
Geert Wilders. FOTO EPA..en ‘monddood’ gemaakt.
Dat vindt hoogleraar staatsrecht Twan Tak van de Universiteit Maastricht.
,,Het minste dat je kunt zeggen, is dat het daar verdacht veel op lijkt,’’ meent Tak. ,,Wilders krijgt een stempel op zijn hoofd gedrukt: ‘Die man deugt niet’. Inhoudelijk wordt hij compleet genegeerd zodat er niet naar zijn kritiek hoeft te worden geluisterd. Dat is het stomste dat je kunt doen.’’
Tak doet zijn uitlatingen na felle kritiek van politici op Wilders. Aanleiding is een motie van wantrouwen die de PVV overmorgen indient tegen de PvdA-staatssecretarissen Albayrak en Aboutaleb. Wilders vindt het onaanvaardbaar dat zij een dubbele nationaliteit hebben.
‘Platte politiek’, oordeelt het CDA en vice-premier Rouvoet stelt dat Wilders ‘buiten de parlementaire fatsoensnormen’ treedt.
VVD’er Henk Kamp doet Taks opmerkingen af als ‘gelul’. ,,Ik heb die jongen (Wilders, red.) vaak gesteund. Zo ben ik het met hem eens dat boerka’s moeten worden verboden. Maar ik vind niet dat je twee uiterst succesvol geïntegreerde politici die staatssecretaris worden zo moet aanpakken.’’
Rouvoet wilde gisteren niet reageren.
CDA’er Mirjam Sterk stelt dat zij Wilders helemaal niet demoniseert. ,,Ik ben het niet met hem eens en dat mag ik zeggen.’’
Tak vindt dat Wilders op dezelfde manier wordt behandeld als Filip Dewinter van het Vlaams Belang in België. Hij wijst er op dat Kamervoorzitter Verbeet Wilders’ fractie onlangs het woorde dreigde te ontnemen over de kwestie. ,,Bijna was de microfoon uitgedraaid, dat kan echt niet,’’ stelt Tak. Volgens hem kaart Wilders de dubbele nationaliteit van Albayrak (Turkse afkomst) en Aboutaleb (Marokkaans) terecht aan.
http://www.ad.nl/binnenland/article1128123.ece
Whehehe, that sums it up.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:57 schreef Slarioux het volgende:
Een Marokkaan met een dubbel paspoort is een discipel van Allah en moet dood, maar als iemand tegen Wilders zegt dat ie moet dimmen dan wordt ie gedemoniseerd.
Ik vrees dat hij het bewust doet..... Proberen de underdog te worden en op die manier veel aanhang te winnen....Hij weet nog goed hoe die uitapraak over de tsunami van de Islamisering geen windeieren lag...quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:04 schreef Aurelianus het volgende:
En Wilders maar blij zijn met zijn slachtofferrol. De Limburgse paria, schoppend tegen het establishment, weet hoe hij sympathie moet creëren.
De staatssecretarissen zijn volgens de wet benoemd, daar moet hij maar mee leren leven.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:08 schreef __Saviour__ het volgende:
wilders is democratisch verkozen, daar hebben ze maar mee te leven.
Net als Hitler dus.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:08 schreef __Saviour__ het volgende:
wilders is democratisch verkozen, daar hebben ze maar mee te leven.
Hij gaat op de Pim-tour dus.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vrees dat hij het bewust doet..... Proberen de underdog te worden en op die manier veel aanhang te winnen....Hij weet nog goed hoe die uitapraak over de tsunami van de Islamisering geen windeieren lag...
Hoe dom een electoraat kan zijn, dat daar steeds weer intrapt..
Precies.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:46 schreef descendent1 het volgende:
Yep; ik kan ook wel een pratij met achterlijke denkbeelden oprichten en vervolgens gaan lopen huilen dat 'men mij probeert te muilkorfen / demoniseren.
Wat ik veel enger vind is dat een hoogleraar staatsrecht dit soort onzin ook in de collegezalen verkondigt. En dus toekomstige rechtsgeleerden vertelt dat het oke is om de huidige wet opzij te zetten voor een toekomstige misschien nog aan te nemen wet.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:16 schreef sigme het volgende:
Ik vind dat die hoogleraar staatsrecht wel verdomd weinig staatsrechtelijks te melden heeft, steeds.
Dan begrijp ik nog niet dat Wilders dan niet alleen Albayrak aanpakt, die heeft een keuze mogelijkheid; Aboutaleb echter niet......quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:15 schreef Étoile het volgende:
Niet zo heel verwonderlijk, meneer heeft zelf ook een nogal duidelijke mening over dubbele nationaliteit, zie bijv. dit interview
quote:Den Haag zigzagt langs dubbele nationaliteit
AMSTERDAM - ‘Ik vind het nogal wat dat je de loyaliteit van een miljoen mensen in twijfel trekt.’
De discussie over dubbele nationaliteiten wordt in Nederland steeds weer gevoed door politiek opportunisme, zegt prof. mr. Gerard René de Groot, hoogleraar rechtsvergelijking en internationaal privaatrecht aan de Universiteit Maastricht. ‘Het resultaat is dat we een zigzagbeleid voeren dat doet denken aan de processie van Echternach: dan weer een paar stappen vooruit, dan weer een paar achteruit.’
Het voorstel van de Partij voor de Vrijheid om bewindslieden te verbieden er meerdere nationaliteiten op na te houden past geheel in dat beeld, vindt De Groot.
‘De internationale tendens is eerder dat dubbele nationaliteiten geaccepteerd worden, maar in Nederland gaan nu weer veel stemmen om om mensen per se te laten kiezen tussen twee nationaliteiten.’
Midden jaren tachtig gold nog dat een buitenlander alleen Nederlander kon worden wanneer er afstand werd gedaan van de andere nationaliteit. Die eis verviel in 1991 om in 1998 toch weer te worden toegepast.
Vervolgens werd meervoudige nationaliteit weer mogelijk, op basis van uitzonderingen. Ex-minister Verdonk stelde daarna een wetsontwerp op dat dat aantal uitzonderingen weer beperkte.
‘We zwabberen’, vindt hoogleraar De Groot die zelf meervoudige nationaliteit toejuicht. ‘Ik zie die mensen als potentiële bruggenbouwers tussen culturen en tradities. Die begrip kunnen kweken en antipathie kunnen weghalen.’
Bovendien kan iemands identiteit verknoopt zijn met meerdere nationaliteiten, zegt hij. ‘Dan kun je wel een paspoortje inpikken, maar daarmee is toch niet ineens een bloedband doorgesneden?’
De Groot heeft er niets op tegen dat de PVV van Geert Wilders de kwestie van bewindspersonen met dubbele nationaliteiten ter discussie stelt, maar hij vindt het tijdstip onjuist en hij ergert zich ook aan de voorbarige conclusie van Wilders en de zijnen.
‘Een Kamerlid moet bewindspersonen controleren en als er twijfels zijn over loyaliteiten van bewindspersonen, dan móét een Kamerlid dat aan de orde stellen. Maar doe dat op het juiste moment. Namelijk, wanneer dat eventueel speelt. Nu eisen dat iemand kiest vind ik onzinnig.
‘In feite wordt er nu op voorhand aan loyaliteit getwijfeld. We hebben in Nederland nota bene een miljoen ingezeten met een dubbele nationaliteit. Ik vind het nogal wat dat je de loyaliteit van een miljoen mensen in twijfel trekt.’
http://www.volkskrant.nl/(...)ubbele_nationaliteit
Het probleem is dat het je helpt to bombardering tot underdog en die lui daar garen bij proberen te spinnen...quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:20 schreef dVTB het volgende:
Ik word echt stront- en strontziek van het woord demoniseren![]()
Dat is toch echt het meest belachelijke modewoord van dit decennium hoor
Jan en alleman voelt zich tegenwoordig gedemoniseerd. Nu is Wilders weer het 'slachtoffer' van demonisering. Welke term moeten we dan gebruiken wanneer je de betrouwbaarheid en loyaliteit van staatssecretarissen ter discussie stelt, alleen omdat ze twee nationaliteiten hebben?
Ik heb wel een suggestie: demonisering...
En het mooie is, die bekrompen politici kunnen dat niet in zien..... Of het zijn echt een stelletje eigenheimers die daar niet voor het land zitten, maar puur voor zichzelf.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:23 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het probleem is dat het je helpt to bombardering tot underdog en die lui daar garen bij proberen te spinnen...
Volkskrantquote:Den Haag zigzagt langs dubbele nationaliteit
Interview Van onze verslaggever Marcel van Lieshout
AMSTERDAM - ‘Ik vind het nogal wat dat je de loyaliteit van een miljoen mensen in twijfel trekt.’
De discussie over dubbele nationaliteiten wordt in Nederland steeds weer gevoed door politiek opportunisme, zegt prof. mr. Gerard René de Groot, hoogleraar rechtsvergelijking en internationaal privaatrecht aan de Universiteit Maastricht. ‘Het resultaat is dat we een zigzagbeleid voeren dat doet denken aan de processie van Echternach: dan weer een paar stappen vooruit, dan weer een paar achteruit.’
Het voorstel van de Partij voor de Vrijheid om bewindslieden te verbieden er meerdere nationaliteiten op na te houden past geheel in dat beeld, vindt De Groot.
‘De internationale tendens is eerder dat dubbele nationaliteiten geaccepteerd worden, maar in Nederland gaan nu weer veel stemmen om om mensen per se te laten kiezen tussen twee nationaliteiten.’
Midden jaren tachtig gold nog dat een buitenlander alleen Nederlander kon worden wanneer er afstand werd gedaan van de andere nationaliteit. Die eis verviel in 1991 om in 1998 toch weer te worden toegepast.
Vervolgens werd meervoudige nationaliteit weer mogelijk, op basis van uitzonderingen. Ex-minister Verdonk stelde daarna een wetsontwerp op dat dat aantal uitzonderingen weer beperkte.
‘We zwabberen’, vindt hoogleraar De Groot die zelf meervoudige nationaliteit toejuicht. ‘Ik zie die mensen als potentiële bruggenbouwers tussen culturen en tradities. Die begrip kunnen kweken en antipathie kunnen weghalen.’
Bovendien kan iemands identiteit verknoopt zijn met meerdere nationaliteiten, zegt hij. ‘Dan kun je wel een paspoortje inpikken, maar daarmee is toch niet ineens een bloedband doorgesneden?’
De Groot heeft er niets op tegen dat de PVV van Geert Wilders de kwestie van bewindspersonen met dubbele nationaliteiten ter discussie stelt, maar hij vindt het tijdstip onjuist en hij ergert zich ook aan de voorbarige conclusie van Wilders en de zijnen.
‘Een Kamerlid moet bewindspersonen controleren en als er twijfels zijn over loyaliteiten van bewindspersonen, dan móét een Kamerlid dat aan de orde stellen. Maar doe dat op het juiste moment. Namelijk, wanneer dat eventueel speelt. Nu eisen dat iemand kiest vind ik onzinnig.
‘In feite wordt er nu op voorhand aan loyaliteit getwijfeld. We hebben in Nederland nota bene een miljoen ingezeten met een dubbele nationaliteit. Ik vind het nogal wat dat je de loyaliteit van een miljoen mensen in twijfel trekt.’
In plaats van met een motie van wantrouwen zou Wilders met een wetsvoorstel moeten komen. Een motie van wantrouwen regelt de kwestie namelijk helemaal niet, met de wet in de hand kunnen personen met een dubbele nationaliteit namelijk gewoon minister, staatssecretaris of Kamerlid worden. Een wetsvoorstel wijzigt die wet.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan begrijp ik nog niet dat Wilders dan niet alleen Albayrak aanpakt, die heeft een keuze mogelijkheid; Aboutaleb echter niet......
Dan had Wilders geloofwaardiger geweest......
Op zich had ik het zelf ook beter gevonden: 1 nationaliteit...., maar om daarvoor een motie van wantrouwen tegen bewindspersonen in te dienen die nog geen woord hebben gesproken , laat staan zich ooit schuldig te hebbne gemaakt aan belangenverstrengeling, gaat natuurlijk veel te ver...
Geert kan beter ijzer smeden als het heet dus, maw een situatie af te wachten totdat daadwerkelijk sprake is van een dergelijke belangenverstrengeling......Dan heeft hij echt een punt, en niet eerder dus.....
Uiteraard is het onmogelijk dat zijn achterban, zijn kiezers de mening van Wilders deelt..quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:23 schreef EchtGaaf het volgende:
Het electoraat is echter helaas te dom om dat niet in te zien en dergelijk gedrag gewoon te belonen in het stemhokje...
Veel erger is het dat die meneer staatsrechtelijke onzin verkoopt. Echte onzin.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat ik veel enger vind is dat een hoogleraar staatsrecht dit soort onzin ook in de collegezalen verkondigt. En dus toekomstige rechtsgeleerden vertelt dat het oke is om de huidige wet opzij te zetten voor een toekomstige misschien nog aan te nemen wet.
bronquote:Een dubbele nationaliteit is logisch net zo onmogelijk als een dubbele sekse of een dubbele religie. En wat onmogelijk is, moet je niet per decreet alsnog voor mogelijk verklaren. Het is belachelijke onzin. Want laten we niet vergeten: het hebben van een nationaliteit betekent dat je onderdaan bent van één bepaalde, soevereine staat. Die binding tussen overheid en onderdaan is iets unieks. Bij iemand die een dubbele nationaliteit heeft, staat niet vast van welke soevereine staat hij onderdaan is, en dat kan niet. Dat er zoiets als een ‘dubbele nationaliteit’ is gekomen, is alleen maar het gevolg van tekortschietende regelgeving, nationaal en internationaal.
Je mag het er wel mee eens zijn, maar bewust de underdog spelen om daarbij garen tespinnen vind ik niet sterk.....quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:27 schreef weerdo het volgende:
[..]
Uiteraard is het onmogelijk dat zijn achterban, zijn kiezers de mening van Wilders deelt..
Helaas maar al te vaak ja...quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:24 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En het mooie is, die bekrompen politici kunnen dat niet in zien..... Of het zijn echt een stelletje eigenheimers die daar niet voor het land zitten, maar puur voor zichzelf.
Omdat zulke rechtse geluiden zo makkelijk zijn zekerquote:Op dinsdag 27 februari 2007 11:48 schreef SCH het volgende:
Geweldig - die meneer Tak bellen wij ook altijd als we een wat afwijkend en meestal nogal rechts geluid willen
Dat zou inderdaad veel sterker zijn....Wilders speelt erg op de persoon.Maar Wilders beseft denk ik terdege dat deze manier veel meer publiciteit geeft, dan de nette manier......(Het is zijn zoveelste Tsunami trucje (en dat werk klaarblijkelijk)).........quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:27 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
In plaats van met een motie van wantrouwen zou Wilders met een wetsvoorstel moeten komen. Een motie van wantrouwen regelt de kwestie namelijk helemaal niet, met de wet in de hand kunnen personen met een dubbele nationaliteit namelijk gewoon minister, staatssecretaris of Kamerlid worden. Een wetsvoorstel wijzigt die wet.
het begrip wordt inderdaad wel selectief gebruikt......Valt mij altijd op dat alleen rechtse politici daar het slachtoffer van kunnen worden.....Paul Rosenmuller en Ad Melkert hadden het ook heel zwaar in 2002, maar niemand vond dat ze gedemoniseerd werden.....quote:Demoniseren of muilkorven zijn woorden die zeker niet op zijn plaats zijn in deze kwestie. Het nieuwe kabinet krijgt ook kritiek, van zowel SP, VVD als Wilders. Is dat dan ook demoniseren? Wordt er een poging gedaan het kabinet te muilkorven?
Nee Wilders joopt op een hoop protest tegen z'n uitlatingen. Hard commentaar van andere politici is aandacht in de media en dat is omhoog in de peilingen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:31 schreef Chewie het volgende:
[..]
Omdat zulke rechtse geluiden zo makkelijk zijn zeker![]()
Overigens heeft Tak wel gelijk als hij stelt dat het niet echt slim is om Wilders te negeren, daar hoopt Wilders alleen maar op.
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:27 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
In plaats van met een motie van wantrouwen zou Wilders met een wetsvoorstel moeten komen. Een motie van wantrouwen regelt de kwestie namelijk helemaal niet, met de wet in de hand kunnen personen met een dubbele nationaliteit namelijk gewoon minister, staatssecretaris of Kamerlid worden. Een wetsvoorstel wijzigt die wet.
Demoniseren of muilkorven zijn woorden die zeker niet op zijn plaats zijn in deze kwestie. Het nieuwe kabinet krijgt ook kritiek, van zowel SP, VVD als Wilders. Is dat dan ook demoniseren? Wordt er een poging gedaan het kabinet te muilkorven?
Ja dat is in de media, in de kamer wordt hij inhoudelijk het liefst genegeerd.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee Wilders joopt op een hoop protest tegen z'n uitlatingen. Hard commentaar van andere politici is aandacht in de media en dat is omhoog in de peilingen.
Daarom tamboert zo'n Tak ook op het zogenaamde harde protest. Doodzwijgen, demoniseren, cordon sanitairquote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee Wilders joopt op een hoop protest tegen z'n uitlatingen. Hard commentaar van andere politici is aandacht in de media en dat is omhoog in de peilingen.
Hij wordt inhoudelijk aan alle kanten de pan in gehakt. Echter z'n tirades tegen collegapolitici worden, en terecht, afgekapt.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja dat is in de media, in de kamer wordt hij inhoudelijk het liefst genegeerd.
Inderdaad maar hij weet goed een ander imago uit te stralen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Daarom tamboert zo'n Tak ook op het zogenaamde harde protest. Doodzwijgen, demoniseren, cordon sanitair!
Terwijl dat helemaal niet het geval is; Wilders wordt netjes te woord gestaan, niemand mijdt hem zoals men Janmaat meed, kortom: juist wat zo'n Tak hier beweert gebeurt helemaal niet.
Wat dat betreft speelt hij het best slim inderdaad en veel mensen nemen wat hij uitroept vrij klakkeloos aan.quote:Wat je noemt van twee walletjes eten: serieus genomen worden in de politiek & media EN het idee aanwakkeren -bij mensen die serieuze media & politiek onvoldoende volgen om dat te zien- dat men Wilders negeert en buitensluit.
Hij komt oorspronkelijk uit de gemeente Bergeijk als je ziet wat voor radio daar vandaan komt...quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:47 schreef Pool het volgende:
De Maastrichtse rechtenfaculteit is sowieso niet meer serieus te nemen.
Dat blijkt al jarenlang uit de lijstjes en de heer Tak bevestigt dit beeld weer eens.
bron: http://metisprod.unimaas.(...)werker?p_url_id=1360quote:2004
Tak, A.Q.C. (2004). De Awb ter discussie. Nederlands Tijdschrift voor Bestuursrecht, 4, 122-125.
Tak, A.Q.C. (2004). De vermeden discussie. Nederlands Tijdschrift voor Bestuursrecht, 2, 43-45.
Tak, A.Q.C. (2004). Titelbesluit en vaststellingsbeslissingen. Nederlands Juristenblad, special, 795-796.
Tak, A.Q.C. (2004). Toch maar de Hoge Raad volgen? Bestuursrechtelijke vernietiging en civiele onrechtmatigheid. Rechtsgeleerd Magazijn Themis, 1, 3-13.
Tak, A.Q.C. (2004). [Bespreking van het boek Gemeenschappelijk recht. Wisselwerking tussen publiek- en privaatrecht]. NTBR, 3, 145-151.
2003
Tak, A.Q.C. (2003). Rechtspraak: Raad van Europa. NJCM-bulletin, 28(1), 37-44.
Tak, A.Q.C. (2003). Bespreking oratie Prof.mr. B.J. Schueler, Zand in de machine. Over de noodzaak tot beperking van de rechtsbescherming. Rechtsgeleerd Magazijn Themis, 6, 315-317.
Tak, A.Q.C. (2003). Bevoegde rechter bij nadeelcompensatie of schadeclaim. Nederlands Tijdschrift voor Burgerlijk Recht, 4, 178-188.
Tak, A.Q.C. (2003). Het hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak. Nederlands Juristenblad, 39, 2050-2051.
Tak, A.Q.C. (2003). Justitiabele staat in de kou. Nederlands Juristenblad, 20, 1023-1027.
Tak, A.Q.C. (2003). Naschrift bij reacties op "Rechters met slappe knieën". Nederlands Juristenblad, 44, 2195-2196.
Tak, A.Q.C. (2003). Reactie op G.C.W. van der Feltz: Niet-geregelde nadeelcompensatie en formele rechtskracht. Er zij licht! Nederlands Tijdschrift voor Bestuursrecht, 8-9, 279-280.
Tak, A.Q.C. (2003).Noot bij : Europees Hof voor de Rechten van de Mens (16-04-2002), 37971/97, (Colas Est t. Frankrijk). NJCM-bulletin 2003-1, p.37-44.
Tak, A.Q.C. (2003).Noot bij : HR 20 december 2002, RvdW 2003, 4, NTBR 2003-, p.334-350.
2002
Tak, A.Q.C. (2002). Naschrift op de reacties van het boek: Het Nederlands bestuursprocesrecht in theorie en praktijk. Nederlands Juristenblad, 44, 2195-2196.
Tak, A.Q.C. (2002). Het Nederlandse bestuursprocesrecht in theorie en praktijk. Den Haag: SDU. (1240 p.)
Tak, A.Q.C. (2002). Het KB Valkenswaard. Nederlands Juristenblad, 13, 664-665.
Tak, A.Q.C. (2002). Rechters met slappe knieën. Nederlands Juristenblad, 30, 1459-1462.
2001
Tak, A.Q.C. (2001). Liever een convenant dan de rechter. Limburgs Milieu, 4-5.
En nu gaat iedereen uit medelijden in Maastricht studeren. Net als al die mensen die op Wilders stemmen omdat het zo'n zielig slachtoffer is.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 13:01 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Nu wordt meneer Tak ook al gedemoniseerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |