Bron: Nu.nlquote:AMSTERDAM - De VVD valt het medisch-ethische beleid van het nieuwe kabinet aan. Fractievoorzitter Mark Rutte dient donderdag tijdens het debat over de regeringsverklaring in de Tweede Kamer twee moties in.
Rutte wil dat er een onderzoek komt naar de effecten van het afstand doen van een kind en pleit voor bescherming van de huidige euthanasiepraktijk.
Stap terug
"De teksten in het regeerakkoord verontrusten mij zeer. Dit kabinet doet een stap terug", zei Rutte maandag. In het regeerakkoord staat dat het kabinet met een 'samenhangend pakket van positieve maatregelen' komt om alternatieven te bieden voor abortus. Dit is vooral een wens van de ChristenUnie, die tegen abortus is. Gedacht moet worden aan een verruiming van adoptiemogelijkheden en begeleiding en ondersteuning van ongewenst zwangere tieners. Ook komt er een onderzoek naar de psychosociale effecten van abortus.
Eenzijdig
Volgens Rutte is hierbij sprake van een eenzijdige visie van het nieuwe kabinet. "Het kabinet wil nu vrouwen expliciet aan het twijfelen brengen. Daar heeft de politiek zich niet mee te bemoeien. Dit is een vertrouwenskwestie tussen vrouw en arts." De liberaal wil daarom dat er ook een onderzoek komt naar de psychosociale effecten van het afstaan van een kind voordat deze maatregelen van kracht worden. "Er zijn aanwijzingen dat ook adoptie negatieve effecten kan hebben op ouders en kind."
Euthanasie
Het nieuwe kabinet is niet van plan om de euthanasiewetgeving te veranderen. Wel wil Balkenende IV 'investeren' in de verbetering van de palliatieve zorg. Dit moet echter niet ten koste gaan van de keuzevrijheid bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden, stelt Rutte. "We moeten oppassen dat het nieuwe kabinet de term ondraaglijk lijden niet gaat vernauwen tot fysiek lijden." Hij dient een motie in om de huidige euthanasiepraktijk te 'beschermen'.
Regeringsverklaring
De Tweede Kamer debatteert donderdag met het nieuwe kabinet over de regeringsverklaring. Het kabinet legt hieraan dinsdag de laatste hand. Door de regeringsverklaring voor te dragen, presenteert de minister-president het nieuwe kabinet in de Tweede Kamer. Daarmee wordt de Kamer formeel ingelicht over de plannen van de nieuwe regering.
tsja en daar komt de discussie weer terug, jij vindt het vermoorden, ik denk daar heel anders over. Bovendien is naar mijn mening het zelfbeschikkingsrest van een volwassen en toerekeningsvatbare vrouw zeker zo veel waard als van een klopje cellen. Maar dat is mijn mening net zoals jouw mening is dat je het moord vindt. Neemt niet weg dat 90% van NL als het niet meer is voor euthenasie en abortus is, mag je het niet mee eens zijn maar ja we zijn een democratie.quote:Op maandag 26 februari 2007 17:38 schreef __Saviour__ het volgende:
afstand van een kind doen is nog altijd beter dan het vermoorden.
inderdaad. maar ja, ze zijn nu oppositie he. dan kun je alleen maar janken met dit soort dingen om in de aandacht te blijven.quote:Op maandag 26 februari 2007 17:41 schreef teamlead het volgende:
wat een gejank om niks
Er wordt geinvesteerd in alternatieven zonder dat er aan de huidige rechten iets verandert. Staat gewoon zo in het regeeraccoord. Weer een nuteloze motie dus
90%? Gaat heen, Het is ongeveer 50-50.quote:Op maandag 26 februari 2007 17:43 schreef komrad het volgende:
[..]
tsja en daar komt de discussie weer terug, jij vindt het vermoorden, ik denk daar heel anders over. Bovendien is naar mijn mening het zelfbeschikkingsrest van een volwassen en toerekeningsvatbare vrouw zeker zo veel waard als van een klopje cellen. Maar dat is mijn mening net zoals jouw mening is dat je het moord vindt. Neemt niet weg dat 90% van NL als het niet meer is voor euthenasie en abortus is, mag je het niet mee eens zijn maar ja we zijn een democratie.
Wat lul je nou man, enig idee hoe suf baby's zijn?quote:Op maandag 26 februari 2007 17:38 schreef __Saviour__ het volgende:
afstand van een kind doen is nog altijd beter dan het vermoorden.
Laat die Christenen dan maar zeiken zoals jij het noemt. Des te mooier als ze de vrouw aan het twijfelen krijgen en toch ervoor kiest om het kind te houden.quote:Op maandag 26 februari 2007 18:08 schreef nietzman het volgende:
Overigens vind ik het prima dat men vrouwen een bedenktijd voor abortus geeft, zolang er maar niet om de vijf minuten aan ze geleurd gaat worden door een of andere bidlipbus met Gristenjosti's die constant blijven zeiken over Gods gift en de zonde des abortus, wat ongetwijfeld zal gebeuren.
Prima dat men vrouwen langer na laat denken, maar laat ze dat alleen doen en zonder een manipulatieve Gristen aan hun kop.
Prima, maar dan alleen als er een ook een pro-abortus beweging aan die vrouwen gaat leuren die doekoe's mag gaan bieden op embryo's voor stamcelonderzoek. Flyertje van de club van 10 miljoen, anyone?quote:Op maandag 26 februari 2007 18:11 schreef __Saviour__ het volgende:
Laat die Christenen dan maar zeiken zoals jij het noemt. Des te mooier als ze de vrouw aan het twijfelen krijgen en toch ervoor kiest om het kind te houden.
Donder op, atheïstische moordenaar.quote:Op maandag 26 februari 2007 18:15 schreef nietzman het volgende:
[..]
Prima, maar dan alleen als er een ook een pro-abortus beweging aan die vrouwen gaat leuren die doekoe's mag gaan bieden op embryo's voor stamcelonderzoek. Flyertje van de club van 10 miljoen, anyone?.
Oh nee, stamcelonderzoek mag ook niet meer van die gereformeerde kuthonden.
Brand in de hel, kindermisbruikende pedopastoor!quote:Op maandag 26 februari 2007 18:32 schreef Hi_flyer het volgende:
Donder op, atheïstische moordenaar.
laken, pak en kansloos
quote:Op maandag 26 februari 2007 18:32 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Donder op, atheïstische moordenaar.
laken, pak en kansloos
Ah. En waarom is dat mooier? Ik vind het maar een vreemd verschijnsel dat men liever ervoor kiest hun kind af te geven aan een ander... dan zelf abortus te plegen. Maar goed,quote:Op maandag 26 februari 2007 18:11 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Laat die Christenen dan maar zeiken zoals jij het noemt. Des te mooier als ze de vrouw aan het twijfelen krijgen en toch ervoor kiest om het kind te houden.
En dat zegt de VVD? Na jaren afbraak van alles wat dit land een beetje sociaal maakt? De gotspe!quote:Dit kabinet doet een stap terug", zei Rutte
Bij afstand doen van het kind, blijft het kind tenminste in leven.quote:Op maandag 26 februari 2007 18:37 schreef Stupiditeit het volgende:
Ah. En waarom is dat mooier? Ik vind het maar een vreemd verschijnsel dat men liever ervoor kiest hun kind af te geven aan een ander... dan zelf abortus te plegen. Maar goed,misschien is het wel mijn 'atheistische' moraal.
quote:Op maandag 26 februari 2007 19:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dat zegt de VVD? Na jaren afbraak van alles wat dit land een beetje sociaal maakt? De gotspe!
Dat heet vooruitgang, dit achteruitgang. Het taaltje van politici is toch niet te moeilijk voor je?quote:Op maandag 26 februari 2007 19:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dat zegt de VVD? Na jaren afbraak van alles wat dit land een beetje sociaal maakt? De gotspe!
je standpunt is duidelijk alleen ik mis elke onderbouwing. ZOals ik in mijn eerste post zei stel ik het zelfbeschikkingsrecht van een volwassen vrouw boven de rechten van een ongeboren 'vrucht'. Die keuze baseer ik op het feit dat de vrouw met haar volle verstand een keuze voor beide kan maken terwijl dat kind dat niet kan. Ik vind het namelijk ook erg schandalig dat vrouwen 'gepushed' worden een kind te houden om het dan af te staan.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:02 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Bij afstand doen van het kind, blijft het kind tenminste in leven.
Ik vind het gewoon een duidelijke zaak. Zelfs het begin van het menselijke leven is leven. Duidelijk argumenten zijn er daarbij niet, zoiets is gewoon een persoonlijke overtuiging en gevoelens.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:13 schreef komrad het volgende:
[..]
je standpunt is duidelijk alleen ik mis elke onderbouwing. ZOals ik in mijn eerste post zei stel ik het zelfbeschikkingsrecht van een volwassen vrouw boven de rechten van een ongeboren 'vrucht'. Die keuze baseer ik op het feit dat de vrouw met haar volle verstand een keuze voor beide kan maken terwijl dat kind dat niet kan. Ik vind het namelijk ook erg schandalig dat vrouwen 'gepushed' worden een kind te houden om het dan af te staan.
Jouw enige onderbouwing is dat je iets vindt omdat je gelovig bent, sorry maar dat is niet erg overtuigend. Dat is net zoiets als: ik geloof in intelligent design omdat ik geloof in god. Jammer dat gelovigen vaak geen discussie aan willen gaan waarbij eeen beargumentering voor geloven/een gerelateerd standpunt gegeven wordt.
Juist. En aangezien dat leven pas begint buiten de baarmoeder, is abortus geen moord.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:21 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon een duidelijke zaak. Zelfs het begin van het menselijke leven is leven.
En daarover verschillen de opvattingen dus. Ik denk daar dus anders over.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:24 schreef Fir3fly het volgende:
Juist. En aangezien dat leven pas begint buiten de baarmoeder, is abortus geen moord.
Ach, zoals je ziet moet dat altijd maar weer opnieuw uitgelegd worden aan een paar mensen die het niet willen begrijpen.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:25 schreef Nielsch het volgende:
Is dit topic er nu om de moties van de VVD te bespreken of om de betekenis van het begrip abortus te bepalen?
quote:Op maandag 26 februari 2007 19:27 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
En daarover verschillen de opvattingen dus. Ik denk daar dus anders over.
Praat geen poep. Het ziekenhuis dat dit doet moet nog gebouwd worden.quote:Op maandag 26 februari 2007 18:08 schreef nietzman het volgende:
Overigens vind ik het prima dat men vrouwen een bedenktijd voor abortus geeft, zolang er maar niet om de vijf minuten aan ze geleurd gaat worden door een of andere bidlipbus met Gristenjosti's die constant blijven zeiken over Gods gift en de zonde des abortus, wat ongetwijfeld zal gebeuren.
Prima dat men vrouwen langer na laat denken, maar laat ze dat alleen doen en zonder een manipulatieve Gristen aan hun kop.
Ik sta echt niet alleen in die opvatting. En ik heb ook totaal niet de intentie om het tegen de medische wereld op te nemen, dus jouw opmerking slaat echt nergens op.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:28 schreef Fir3fly het volgende:. Jij tegen de gehele medische en biologische wereld, ik wens je veel succes.
dit is tenminste enige argumentatie hoewel ik het overduidelijk niet met je eens benquote:Op maandag 26 februari 2007 19:21 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon een duidelijke zaak. Zelfs het begin van het menselijke leven is leven. Duidelijk argumenten zijn er daarbij niet, zoiets is gewoon een persoonlijke overtuiging en gevoelens.
Bovendien, dat zelfbeschikkingsrecht, 'baas over eigen lichaam' kun je ook anders bekijken. De vrouw beslist dan namelijk niet alleen over het eigen lichaam, maar neemt dan ook de beslissing voor het lichaam van het kind.
En als een vrouw heel zeker geen kinderen wilt, dan is het natuurlijk simpel: dan ook geen seks. Want het risico op zwangerschap is er altijd.
Jawel. Jij meent iets te moeten zeggen over wanneer iets leeft, zonder ook maar een schijn van wetenschappelijke onderbouwing te geven.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:30 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik sta echt niet alleen in die opvatting. En ik heb ook totaal niet de intentie om het tegen de medische wereld op te nemen, dus jouw opmerking slaat echt nergens op.
Wie ben jij om dat te claimen?quote:Op maandag 26 februari 2007 19:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Juist. En aangezien dat leven pas begint buiten de baarmoeder,
Ik had het ook tegen jou hoor, spuit elfquote:Op maandag 26 februari 2007 19:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ach, zoals je ziet moet dat altijd maar weer opnieuw uitgelegd worden aan een paar mensen die het niet willen begrijpen.
Ik claim niets. Ik verwoord slechts de definitie van leven.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:32 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Wie ben jij om dat te claimen?
De cellen leven en delen zich, en ontwikkelen zich. Ja, dat is leven. Dat dat leven nog niet zelfbewust is, is irrelevant. Het is menselijk leven.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:32 schreef Fir3fly het volgende:
Jawel. Jij meent iets te moeten zeggen over wanneer iets leeft, zonder ook maar een schijn van wetenschappelijke onderbouwing te geven.
Doe jij in wezen niet hetzelfde?quote:Op maandag 26 februari 2007 19:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jawel. Jij meent iets te moeten zeggen over wanneer iets leeft, zonder ook maar een schijn van wetenschappelijke onderbouwing te geven.
Je hebt gelijk. Laten we het weer over de moties hebben.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik had het ook tegen jou hoor![]()
Iedereen mag z'n eigen invulling geven aan wat abortus nu precies is, maar het is voor dit topic niet relevant.
quote:Op maandag 26 februari 2007 19:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik claim niets. Ik verwoord slechts de definitie van leven.
quote:Op maandag 26 februari 2007 19:34 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Doe jij in wezen niet hetzelfde?
quote:Op maandag 26 februari 2007 19:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik claim niets. Ik verwoord slechts de definitie van leven.
Die gelijk is aan de algemene wetenschappelijke definitie.quote:
Nee hoor. Kom jij maar eens met een officiele wetenschappelijke bron dan die zegt dat een baby in de baarmoeder niet als leven beschouwd mag worden.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:36 schreef Fir3fly het volgende:
Die gelijk is aan de algemene wetenschappelijke definitie.
WTF is 'algemene wetenschappelijke definitie'? Wetenschap wordt niet bedreven dmv meeste stemmen gelden hoor.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die gelijk is aan de algemene wetenschappelijke definitie.
Niks, die gaat hier helemaal niet over. Daarnaast heeft hij zich al geschikt in het regeerakkoord door zitting te nemen in het kabinet.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:36 schreef komrad het volgende:
Als dit in de ministerraad komt is het interessant te weten wat Plasterk gaat zeggen.
Niets.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:36 schreef komrad het volgende:
Nielsch, je hebt gelijk we dwalen enigzins af
Iets meer on topic dan maar, ik vraag me wel af hoe bepaalde PvdAers hier mee omgaan straks. Als dit in de ministerraad komt is het interessant te weten wat Plasterk gaat zeggen.
heb je die algemene wetenschappelijke definitie al gevonden? nee he, want die is er niet.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:41 schreef Fir3fly het volgende:
Laten we het maar weer ontopic houden. Open anders maar een topic in WFL om die oude abortuskoeien weer uit de sloot te halen.
Er zijn er een paar, en ze vullen elkaar prima aan. Wat dat betreft is een embryo gelijk aan een virusquote:Op maandag 26 februari 2007 19:43 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
heb je die algemene wetenschappelijke definitie al gevonden? nee he, want die is er niet.
Een virus is compleet wat anders. Die dringt gastheercellen binnen en laat die cel kopieen maken. Maar je bedoelde waarschijnlijk een parasitaire levensvorm.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:48 schreef Fir3fly het volgende:
Er zijn er een paar, en ze vullen elkaar prima aan. Wat dat betreft is een embryo gelijk aan een virus.
Bah, nu ga ik zelf weer offtopic![]()
.
Er zijn al genoeg abortus topics om daarover te praten.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:48 schreef Fir3fly het volgende:
Er zijn er een paar, en ze vullen elkaar prima aan. Wat dat betreft is een embryo gelijk aan een virus.
Ze willen zich als partij profileren, maar het hangt af van de scherpte van de reactie in hoeverre ze daar in zullen slagen. Het punt dat ze willen maken is namelijk niet geheel juist.quote:Op maandag 26 februari 2007 19:46 schreef komrad het volgende:
De motie zelf is natuurlijk kansloos. Het achterliggende doel is echter wel interessant. Ik denk dat de VVD toch een signaal richting PvdA wil sturen, eens zien of dat effect gaat hebben
De enige kans voor de VVD om te overleven is zich profileren als een liberale, vrije partij. Dat is wat ze nu (terecht) doen. Voor buitenlandertje pesten hebben we de PVV nu, de VVD moet de échte partij van de vrijheid worden.quote:Op maandag 26 februari 2007 20:22 schreef sigme het volgende:
Aangezien het kabinet de bestaande wet en regelgeving respecteert is het een waardeloze motie. Er wordt niets veranderd en de motie bepleit geen verandering. Hoe heet zoiets.. voor de bühne..
Dus moties zijn er niet om concrete dingen te regelen in NL, maar om partijen te "profileren"?quote:Op maandag 26 februari 2007 20:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
De enige kans voor de VVD om te overleven is zich profileren als een liberale, vrije partij. Dat is wat ze nu (terecht) doen. Voor buitenlandertje pesten hebben we de PVV nu, de VVD moet de échte partij van de vrijheid worden.
Wat dacht je dan? Heb je de crisis Verdonk wel gevolgd?quote:Op maandag 26 februari 2007 20:39 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Dus moties zijn er niet om concrete dingen te regelen in NL, maar om partijen te "profileren"?
Helaas wel.quote:Op maandag 26 februari 2007 20:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat dacht je dan? Heb je de crisis Verdonk wel gevolgd?
Exact. Als dit de tendens wordt van de oppositie dan wordt het vrij kansloos.quote:Op maandag 26 februari 2007 20:22 schreef sigme het volgende:
Aangezien het kabinet de bestaande wet en regelgeving respecteert is het een waardeloze motie. Er wordt niets veranderd en de motie bepleit geen verandering. Hoe heet zoiets.. voor de bühne..
De PvdD is voor euthanasie op boerenquote:Op maandag 26 februari 2007 20:12 schreef Nielsch het volgende:
Wat is eigenlijk het standpunt van de PVV omtrent dit soort zaken? Ook benieuwd hoe de PvdD gaat stemmen.
Wellicht dat de SP nog iets meer tijd nodig heeft voor een degelijke motie. Die onzinmoties van de VVD en de PVV kun je als kamerlid tijdens je koffiepauze verzinnen.quote:Op maandag 26 februari 2007 20:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Exact. Als dit de tendens wordt van de oppositie dan wordt het vrij kansloos.
Wilders met die onzinmotie, nu de VVD en Marijnissen die zijn bek niet opentrekt
Ketelmuziek! (Ook zo'n mooiequote:Op maandag 26 februari 2007 20:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Exact. Als dit de tendens wordt van de oppositie dan wordt het vrij kansloos.
Wilders met die onzinmotie, nu de VVD en Marijnissen die zijn bek niet opentrekt
Ik denk daarna ook zeker omdat dit kabinet zijn 4 jaar hoogstwaarschijnlijk niet vol zal maken.quote:Op maandag 26 februari 2007 20:53 schreef weerdo het volgende:
Tot aan de provinciale statenverkiezingen zullen dit soort moties nog wel vaker voorkomen.
Inderdaad en daarna gaat men over op de orde van de dag en aan de slag met het regeren van dit land. Ook hoog tijd want het ligt al weer veel te lang op z'n gat.quote:Op maandag 26 februari 2007 20:53 schreef weerdo het volgende:
Tot aan de provinciale statenverkiezingen zullen dit soort moties nog wel vaker voorkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |