geloof = een mening. Meer niet hoor, ook als je die mening "heilig" noemt.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:25 schreef teamlead het volgende:
Wat als iemand het Heiligste waar je in gelooft beledigt?
.................
What to do?
quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:46 schreef Triggershot het volgende:
In principe dus van, laat ze maar zeggen wat ze willen zeggen en verdraag ze, het is niet aan jou om er iets tegen te doen.
ja, dus?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:48 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
geloof = een mening. Meer niet hoor, ook als je die mening "heilig" noemt.![]()
Maar dat is nou net de beproeving hequote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:50 schreef teamlead het volgende:
[..]ja, dat weet ik ook wel.. maar het valt niet altijd mee om niet te reageren
Of ongelovigen nemen geloven niet serieus genoeg...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:34 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
gelovigen nemen zichzelf en hun geloof veel te serieus.
Waar staat dat het wel zo is dan?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:56 schreef Bart1984 het volgende:
verklaren dat wodan niet bestaat is ook geen beledeging, waarom bij god dan wel?
heb je het nu tegen mij?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:55 schreef teamlead het volgende:
heb je het topic gelezen? of alleen de TT?
juist, alleen de TT dusquote:Op zaterdag 24 februari 2007 00:08 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
heb je het nu tegen mij?
de essentie is dat gelovers om de hete brij heen draaien, of ze worden boos. Anno 2007 worden er aldus nog steeds discussies gevoerd over een godenzoon, die talloze voorgangers blijkt te hebben gehad, en zelfs een pederastische struikrover wordt naar voren geschoven als een mijlpunt in een +/- 8000 jaar oude menselijke geschiedenis. En dan verwacht je een 'respectvolle' discussie? laat me niet lachen![]()
als iemand die mijn levenswijze verdedert en belachelijk maakt zou ik liegen als ik me niet gekwets voel.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 00:16 schreef Frankvbr het volgende:
ik zei t precies andersom, waarom zou je geloof niet belachelijk maken? Omdat jij of anderen er in geloven? Dat is nou juist t probleem, geloof mag niet belachelijk gemaakt worden.. wegens een of andere vage reden... Alles wordt belachelijk gemaakt, kijk eens naar t gemiddelde nieuwsbericht.. Waarom zou geloof een uitzondering daarop moeten zijn? Ik zie echt t punt niet?
En als jij echt zo gelooft, hoe kan je je dan ooit gekwetst voelen dat iemand jou heilige belachelijk maakt? Diegene gelooft niet in je heilige, dus eigenlijk maakt ie iets wat voor hem er niet is belachelijk.. Ik zou me nou nie bepaald gekwetst voelen..?
Mja, wat is respect nou, ik hoef geen respect in de zin van aanzien ofzo, maar dat er geen sprake is van belediging vind ik al voldoende respect voor de ander.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 00:23 schreef Pinball het volgende:
Moeten jullie jezusfanboys niet gewoon de andere wang toekeren in zo'n geval?
Ik vind echt beledigen nergens voor nodig overigens, maar gelovigen hoeven bij mij ook niet op veel respect te rekenen. Wat mij betreft geloven jullie in sprookjes, al dan niet uit een boek. Dat is een beetje zielig, en eigenlijk best eng. Maar ik zie echt niet in waarom ik daar respect voor zou moeten hebben.
jup, moeten wequote:Op zaterdag 24 februari 2007 00:23 schreef Pinball het volgende:
Moeten jullie jezusfanboys niet gewoon de andere wang toekeren in zo'n geval?
ik heb het al eerder gezegd: dat vraag ik ook niet. Het enige dat ik vraag is om me niet te beledigen. Waarom is dat voor alle vlakken van de samenleving een normale vraag, maar niet als het over religie gaatquote:Ik vind echt beledigen nergens voor nodig overigens, maar gelovigen hoeven bij mij ook niet op veel respect te rekenen. Wat mij betreft geloven jullie in sprookjes, al dan niet uit een boek. Dat is een beetje zielig, en eigenlijk best eng. Maar ik zie echt niet in waarom ik daar respect voor zou moeten hebben.
Geloof wordt imho zwaar ondergewaardeerd en gelovigen worden belachelijk gemaakt op basis van verkeerde informatie.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 00:24 schreef Frankvbr het volgende:
ik bedoel niet dat iemand beledigen normaal is ofzo. Maar ik zie totaal geen verschil tussen iets belachelijk maken en een geloof belachelijk maken. Geloof wordt idd geoverwaardeerd
Tja, wat dan, niets he, op zijn hoogst vind ik het naar, als het om schrijven gaat probeer ik misschien iets terug te schrijven, om het ongelijk te bewijzen, of zelfs een beetje om mijn gram te halen, maar daarmee houdt het op....quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:25 schreef teamlead het volgende:
Wat als iemand het Heiligste waar je in gelooft beledigt?. Ik merk aan mezelf dat ik daar steeds minder goed tegen kan. Ik ga met veel plezier in discussie met iemand die niet gelooft wat ik geloof (of helemaal niet gelooft), maar wat te doen op het moment dat het geen discussie meer is, maar gewoon botweg moedwillig beledigen?
van de FP vandaag:
[..]
[..]
[..]
[..]
and the list goes on and on and on.
Meestal probeer ik dit soort onzinnige dingen te negeren, reageer ik op mensen die vanuit een verkeerde informatie reageren en probeer ik hooguit in discussie te komen met die paar mensen die overblijven en gewoon op een respectvolle manier reageren en probeer ik dat "andere wang toekeren" in de praktijk te brengen.. maar da's soms fucking lastig
What to do?
Erm... niet letterlijk, maar: in de OP.....quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar staat dat het wel zo is dan?
Er is niemand die je dwingt van je geloof af te vallen. Niemand! Wees blij dat jij die vrijheid hebt, dat anderen de vrijheid hebben daarvan grondig af te wijken en hun mening over jouw houding te geven, hoe confronterend dat voor jou ook kan zijn.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 00:29 schreef teamlead het volgende:
[..]
Geloof wordt imho zwaar ondergewaardeerd en gelovigen worden belachelijk gemaakt op basis van verkeerde informatie.
Is het nu echt zo moeilijk om gelovigen lekker te laten geloven wat ze willen, zonder er zelf in te geloven?
Neem het als een man en probeer met inhoudelijke argumenten aan te tonen dat men ongelijk heeft. Geloof krijgt van mij in ieder geval geen speciaal respectvollere reactie dan een andere mening die mij niet zint.quote:What to do?
Waarom moet ik als niet_Christen weer met het antwoord komenquote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:25 schreef teamlead het volgende:
Wat als iemand het Heiligste waar je in gelooft beledigt?. Ik merk aan mezelf dat ik daar steeds minder goed tegen kan. Ik ga met veel plezier in discussie met iemand die niet gelooft wat ik geloof (of helemaal niet gelooft), maar wat te doen op het moment dat het geen discussie meer is, maar gewoon botweg moedwillig beledigen?
Er zijn religies met een godin. Veelal natuur-religies en polytheistische religies, dat wel. Misschien heeft dat ook te maken met zaken die uit mannelijke instincten voortkomen zoals hierarchie, wat bij polytheistische religies en natuurreligies een stuk minder speelt dan bij monotheistische religies.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:25 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Wat hij waarschijnlijk bedoeld (en ik ben het daarmee eens) is dat je iets niet-bestaands niet KUNT beledigen. Net zomin als je het grote vliegende spaghettimonster kunt beledigen kun je dat met god, allah of hou je hem (waarom is god nooit een vrouw overigens, zou dat iets te maken hebben met dat de kerk een manneninstelling is!?) dan ook wil noemen.
Yep.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 10:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zijn religies met een godin. Veelal natuur-religies en polytheistische religies, dat wel. Misschien heeft dat ook te maken met zaken die uit mannelijke instincten voortkomen zoals hierarchie, wat bij polytheistische religies en natuurreligies een stuk minder speelt dan bij monotheistische religies.
Mja, geen belediging, geen beledigde, zonder belediger (zeg ik dat goed?)quote:Op zaterdag 24 februari 2007 09:46 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Geen belediging zonder beledigde, inderdaad.
Ik denk dat men inderdaad wat meer tolerantie moet leren opbrengen voor de manier van leven van een individu. Ook al is het niet gelijk aan mijn manier van leven, zolang jij met je geloof/levensovertuiging anderen niet schaadt, mag het geen probleem zijn.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
waarom zou je niet respecteren wat ik wens te geloven? Je hoeft er wmb niet aan mee te doen, je hoeft wmb je leven niet anders te leiden dan jij wil, maar geef mij dan ook die vrijheid.
En sorry hoor, maar een opmerking als "die teef" is echt een onnodige opmerking
Dan heb je niet goed opgelet, Moszkowicz klaagde kelder aan omdat Kelder hem beschuldigde van strafbare feiten, niet voor de "beledigingen".quote:Op zaterdag 24 februari 2007 11:58 schreef Forno het volgende:
Dit topic doet me herinneren aan een zekere heer Moszkowicz. Die geen maffiamaatje dulde te worden genoemd. De rechtzaak gaf hem daarin ongelijk, en terecht. Als je niet tegen ongezouten kritiek kunt, zeker als publiek figuur, dan moet je lekker een kantoorbaan zoeken. En geen hetze beginnen tegen de media, waardoor het gevecht op zichzelf de aandacht gaat trekken. Dat verlies je altijd.
Ja dat is helemaal waar, niemand dwingt je om van je geloof af te vallen, dat doen mensen zelf.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 02:05 schreef Autodidact het volgende:
Er is niemand die je dwingt van je geloof af te vallen. Niemand! Wees blij dat jij die vrijheid hebt, dat anderen de vrijheid hebben daarvan grondig af te wijken en hun mening over jouw houding te geven, hoe confronterend dat voor jou ook kan zijn.
Als je zegt dat er een hoop rottigheid in de bijbel staat (vooral oude testament) dan vallen mensen gelijk terug op respect. Of ze zeggen, ja ach, dat is het oude testamament. Ja dus?? Waarom schrappen ze dat dan niet uit de bijbel??quote:Ik laat me in ieder geval niet remmen voor iemand die zich beledigd kan voelen als het om feiten gaat (bijvoorbeeld dat vasthouden aan het Oude Testament en de Koran volgens mij een fundamenteel immorele houding is); dat is hun probleem.
Je vraagt je ook af waarom dat zou moeten?? Best wel stom dat religie altijd op zoveel respect kan rekenen terwijl dat nergens op slaat.quote:Neem het als een man en probeer met inhoudelijke argumenten aan te tonen dat men ongelijk heeft. Geloof krijgt van mij in ieder geval geen speciaal respectvollere reactie dan een andere mening die mij niet zint.
Dat lijkt me niet de kern. De kern lijkt me dat mensen een respectvolle benadering verdienen, tot gebleken is dat ze die niet verdienen.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 11:58 schreef Forno het volgende:
Dit topic doet me herinneren aan een zekere heer Moszkowicz. Die geen maffiamaatje dulde te worden genoemd. De rechtzaak gaf hem daarin ongelijk, en terecht. Als je niet tegen ongezouten kritiek kunt, zeker als publiek figuur, dan moet je lekker een kantoorbaan zoeken. En geen hetze beginnen tegen de media, waardoor het gevecht op zichzelf de aandacht gaat trekken. Dat verlies je altijd.
Dat geld ook voor dit topic. De kern is dat het geloof respect verdient, ok. Maar als gelovige is het zinloos om te vechten tegen de bierkaai. Dan verzand de strijd in een reeks beledigingen die zichzelf gaan genereren. Bovendien weet je als gelovige toch dat je aan het rechte eind zit? Laat ze lekker gaan, die paar loco's en ga niet janken net als Moszkowicz.
Om eerlijk te zijn verdient het geloof geen respect. Maak eerst maar eens duidelijk waarom.
Ik vind niet dat levensbeschouwingen dieper zitten en dat anderen meer op hun tenen moeten lopen als het gaat om wat ze tegen/over gelovigen/een geloof zeggen.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:42 schreef Steve_I. het volgende:
Ik ben het eens met TS. Ik denk dat levensbeschouwingen veel dieper zitten dan elke andere vorm van beledigen, en dat er een grens aan zou moeten zijn. Niet per definitie wettelijk, maar mensen zouden eens bij zichzelf te rade moeten gaan waarom ze zich zo uit willen laten over iets wat anderen zo gevoelig ligt. leven en laten leven enzo...
Dan heb jij niet in gaten gehad waar het werkelijk om ging. Moszkowicz voelde zich gewoon op zijn pik getrapt door Kelder's uitlatingen. Vervolgens probeerde Moszkowicz, om welke reden dan ook (persoonlijke vete denk ik, haantjesgedrag) om via de rechter zijn gelijk te krijgen. De claim dat Kelder hem van strafbare feiten beschuldigde, was natuurlijk een leuke verpakking. En er zijn grenzen, maar die had Kelder blijkbaar niet overtreden volgens de rechter. Dat Moszkowicz dan in zijn 'finest hour' ook nog ff een hetze tegen de media begint, tekend in hoeverre hij op een dwaalspoor is belandt. Zielig is het juiste woord.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 12:03 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dan heb je niet goed opgelet, Moszkowicz klaagde kelder aan omdat Kelder hem beschuldigde van strafbare feiten, niet voor de "beledigingen".
Even een quotje van mezelf uit een ander topic; Wat versta jij onder respect?quote:Op zaterdag 24 februari 2007 12:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet de kern. De kern lijkt me dat mensen een respectvolle benadering verdienen, tot gebleken is dat ze die niet verdienen.
Kennelijk begrijp je niet wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 12:54 schreef Forno het volgende:
[..]
Even een quotje van mezelf uit een ander topic; Wat versta jij onder respect?
Omdat beide topics mijns inziens op hetzelfde neerkomen: Wat is respect?
Vroegah!, ten tijde van de laatste ijstijd had je respect voor het stamhoofd. "Uff, kijk uit voor sabeltand voorbij groene dennewoud." Dan keek je wel uit je doppen. Dat geld nu nog in zekere mate voor je ouders, waar je automatisch respect en ontzag voor hebt (tot de puberteit). Dat gedrag is nu eenmaal evolutionair bepaald.
Na je puberteit is respect een leeg begrip. Er zijn geen roofdieren meer, er is geen rivaliserende stam in de buurt. Tenzij je in een achterstandwijk woont waar respect wel weer een rol speelt.
Als Balkenende het over respect heeft, dan heb ik direct het beeld van een braaf misdienaartje in gedachten. Imho vereist iedere situatie een toepasselijke reactie. Het is zo dom om overal en in elke situatie dan maar respect te tonen. Wat is dat? Als iemand je een mep verkoopt, hem of haar de andere wang toekeren? Nee toch, dan mep je terug. Doe maar gewoon normaal, en niet te veel over nadenken.
PS: ik kan wel respect tonen voor een geleerde wetenschapper, een geslepen politicus of een oceaanzwemmer, maar die loop je niet iedere dag voor de voeten. Dat is meer een denkbeeldig respect, een soort ontzag.
Ik vind respect iets dat is voorbehouden aan mensen die wat bijzonders hebben verricht. De bijbel is een mooi verhalenboek, respect voor de schrijvers. Gelovigen (mis)bruiken in feite dat respect; de bijbel als grootste bestseller ooit. Dat verdient geen respect op zichzelf. Geloof lekker, pluk de waarheden eruit die je aanstaan, maar ga niet over respect lopen klagen. Ik heb ook respect voor de bouwer van de eerste Piramides, dus? Dat is een object (met architect), een geloof is een dogmatisch denkbeeld.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kennelijk begrijp je niet wat ik bedoel.
Misschien is het woord respect(vol) wel verkeerd gekozen. Laat ik het anders proberen: Geloof an sich (welk geloof dan ook) verdient imo niet meer respect dan niet-geloof.
Ik ben van mening dat mensen een beschaafde, gelijkwaardige, vriendelijke (ik noemde dat dus in mijn vorige post respectvol) benadering verdienen tot bewezen is dat ze die niet verdienen. En alle mensen verdienen in eerste instantie die benadering, ongeacht geloof, huidskleur, geslacht, uiterlijk, beroep, whatever. Respect voor een ding (wat geloof toch is) vind ik niet zinvol. Je kunt er hoogstens bewondering voor hebben (goh, wat is die pyramide ingenieus gebouwd).
Waarom respect voor schrijvers die alles uit hun duim hebben gezogen en het tot waarheid hebben verheven? En als ze waar zouden zijn (gedeeltelijk dan, god bestaat natuurlijk nietquote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:31 schreef Forno het volgende:
Ik vind respect iets dat is voorbehouden aan mensen die wat bijzonders hebben verricht. De bijbel is een mooi verhalenboek, respect voor de schrijvers.
Je gaat graag de discussie aan zeg je? Respecteer dan dat andere niet geloven. Als ik m'n buurvrouw hier op Fok! uitscheldt voor teef geeft ook niemand er aandacht aan, behalve de buurman als die het toevallig leest. En nee.. in feite is dat helemaal niet anders. Jijgelooft, degene die lekker loopt te schelden niet.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
waarom zou je niet respecteren wat ik wens te geloven? Je hoeft er wmb niet aan mee te doen, je hoeft wmb je leven niet anders te leiden dan jij wil, maar geef mij dan ook die vrijheid.
En sorry hoor, maar een opmerking als "die teef" is echt een onnodige opmerking
Welke schrijver zuigt er niet uit zijn duim? Waren er in die tijd nog grotere schrijvers geweest, dan geloofden we nu misschien in het heilig lieveheersbeestje ofzo.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:33 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Waarom respect voor schrijvers die alles uit hun duim hebben gezogen en het tot waarheid hebben verheven? En als ze waar zouden zijn (gedeeltelijk dan, god bestaat natuurlijk niet) dan heb ik er ook geen respect voor vanwege de hoop ellende die in de bijbel staat, vooral het oude testament.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |