abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46564468
Die vraag kwam bij mij op in het grote liften topic

de antwoorden van HO tot dusver.
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Offtopic. Maar als je het weten wilt: negatief. Een onduldbare inbreuk van de vrije markt die de consument op hoge kosten jaagt en bovendien innovatie rémt in plaats van stimuleert.
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

hoezo dat, ze zijn er juist om innovatie te bevorderen?

Dat klopt maar dat gebeurt wel vaker hoor, dat je met overheidsingrijpen exact het tegendeel bereikt van wat je wil bereiken. Het gebeurt zelfs bijna altijd.

Hoe wil je anders je investeringskosten van miljarden terug verdienen als je het niet mag beschermen tegenover concurenten voor een periode?

Door een goede reclame-campagne te voeren. Maar zullen we deze discussie voor een andere keer bewaren?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_46564519
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat zeg ik, je jaagt de consument op hoge kosten door dat te verbieden.
Maar waarom zou je dan nog miljarden willen investeren terwijl het makkelijker is gewoon te wachten tot een concurent met iets nieuws komt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_46564586
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar waarom zou je dan nog miljarden willen investeren terwijl het makkelijker is gewoon te wachten tot een concurent met iets nieuws komt
Dat doe je dan ook niet. Weer een goed voorbeeld dat aantoont dat extreem libertarisme/ het ontbreken van een staat de beste manier is om welvaart in sneltreintempo af te breken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_46564642
Patenten zijn uitgereikte monopolies. Daar waren we toch allemaal zo op tegen?
pi_46564700
quote:
Om de eerste te willen zijn, om marktleider te worden, om marktleider te blijven, om het imago op te poetsen, kortom om duizend-en-één redenen. Of denk je werkelijk dat we pas begonnen zijn met uitvinden toen de patentwetgeving werd ingevoerd??
pi_46564732
Ik ben weg hier. Voordat iedereen met triomfantelijke reacties komt hoop ik dat de onderstaande links eerst 'ns goed doorgelezen worden.

http://www.stephankinsella.com/ip/index.php
pi_46564799
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Patenten zijn uitgereikte tijdelijke monopolies met een maatschappelijkdoel. Daar waren we toch allemaal zo op tegen?
pi_46564886
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Om de eerste te willen zijn, om marktleider te worden, om marktleider te blijven, om het imago op te poetsen, kortom om duizend-en-één redenen. Of denk je werkelijk dat we pas begonnen zijn met uitvinden toen de patentwetgeving werd ingevoerd??
Maar je bent je voorsprong zo kwijt waardoor het nog onzekerder is of je je investeringen terug kunt betalen.

En nee maar toen duurde het jaren voordat iets van NL naar Zuid Spanje werd gebracht.
pi_46564938
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik ben weg hier. Voordat iedereen met triomfantelijke reacties komt hoop ik dat de onderstaande links eerst 'ns goed doorgelezen worden.

http://www.stephankinsella.com/ip/index.php
Dat zijn honderden links kun je niet een directe plaatsen die wat meer ingaat op innovatie
Verder gaan deze vooral over het belachelijke amerikaanse systeem van patenteren.

Maar ik heb er nu een paar gelezen en snap je punt nu.

[ Bericht 8% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 22-02-2007 17:53:58 ]
  donderdag 22 februari 2007 @ 18:02:03 #10
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_46565712
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Patenten zijn uitgereikte monopolies. Daar waren we toch allemaal zo op tegen?
Dan heb je geen idee wat een monopolie is.
Say your prayers
pi_46567261
Ik zit tegen het libertarisme aan, maar ben een groot voorstander van octrooien en patenten.

Mijn belangrijkste reden is eigen belang; ik verdien aardig aan de patenten op uitvindingen die ik zelf gedaan heb. Het is wel zo leuk dat ik daar iets van terug krijg, en dat niet alleen de fabrikanten en gebruikers van de apparatuur die ik bedacht heb profiteren van mijn noeste arbeid.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_46567386
Overigens heb ik 1001 voorbeelden gezien van misbruik van patenten.

Zo werd mijn vakgebied jarenlang geterroriseerd door een groep die hun patent via een exclusief contract licenseerde aan een bedrijf. Het gevolg was dat het bedrijf de markt monopoliseerde.

Maar niet getreurd, dertien jaar na de uitvinding lukte het ons om een nieuwe methode te bedenken die vele malen beter was. Ik voorspel dat deze methode in de komende twee jaar de markt zal overspoelen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_46567467
Het is waarschijnlijk een interessantere vraag waar de grens ligt van patenteren.
Goede muziek luisteren?
KLIK
pi_46567513
Of zou moeten liggen.
Goede muziek luisteren?
KLIK
pi_46567672
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 18:45 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zit tegen het libertarisme aan, maar ben een groot voorstander van octrooien en patenten.

Mijn belangrijkste reden is eigen belang; ik verdien aardig aan de patenten op uitvindingen die ik zelf gedaan heb. Het is wel zo leuk dat ik daar iets van terug krijg, en dat niet alleen de fabrikanten en gebruikers van de apparatuur die ik bedacht heb profiteren van mijn noeste arbeid.
wat doe jij dan
pi_46567752
Eigendomsrechten (ook intellectueel eigendom) zijn de belangrijkste rechten voor een libertarier. Elke aantasting daar van wordt gezien als diefstal. (ook belasting)
pi_46567943
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:01 schreef spoor4 het volgende:
Eigendomsrechten (ook intellectueel eigendom) zijn de belangrijkste rechten voor een libertarier. Elke aantasting daar van wordt gezien als diefstal. (ook belasting)
je confrere HO is het daarmee niet eens.

Maar dat maakt het eigenlijk wel spannend ja is intelectueel eigendom ook eigendom
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:12:43 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46568155
Het is een discussie in 2 delen, maar erg interessant;
Ik ben het er echter mee eens dat intellectueel eigendom ook eigendom is, mits een aantal voorwaarden die nu ook bij octrooien (=patenten) gelden, zo moet het bijvoorbeeld aan de stand van de techniek getest worden wil het geldig zijn.

Dat bovenstaande erbuiten gelaten, -er zijn namelijk mensen die menen dat intellectueel eigendom geen eigendom is- en je daarmee dus het octrooisysteem af zou moeten schaffen, denk ik dat men op de verkeerde manier bezig is naar een zogenaamd liberaler systeem.

Dat zal namelijk alleen maar frustrerender werken, en mijns inziens niet in het voordeel van de vrije markt werken. Ik ben best voor een vrijer systeem, maar begin dan niet bij het afschaffen van octrooien. Zonder dat, zullen vele bedrijven niet overleven.

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog wat met auteursrecht e.d. Maar ik neem aan dat je dat er gewoon bij bedoelde.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_46568250
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:01 schreef spoor4 het volgende:
Intellectueel eigendom is geen eigendomsrecht. Je bent niks kwijt als ik jouw idee, of jouw muziekdeuntje, steel.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:16:14 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46568286
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Intellectueel eigendom is geen eigendomsrecht. Je bent niks kwijt als ik jouw idee, of jouw muziekdeuntje, steel.
Dat is dus inderdaad het interessante punt aan de discussie. Wat je zegt is namelijk gewoon waar.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_46568309
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

waarom niet

Dus als je het niet "voelt" dan maakt het niet uit
pi_46568312
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:12 schreef Yildiz het volgende:
Dat bovenstaande erbuiten gelaten, -er zijn namelijk mensen die menen dat intellectueel eigendom geen eigendom is- en je daarmee dus het octrooisysteem af zou moeten schaffen, denk ik dat men op de verkeerde manier bezig is naar een zogenaamd liberaler systeem.

Dat zal namelijk alleen maar frustrerender werken, en mijns inziens niet in het voordeel van de vrije markt werken. Ik ben best voor een vrijer systeem, maar begin dan niet bij het afschaffen van octrooien. Zonder dat, zullen vele bedrijven niet overleven.
Dat komt door de manier waarop de boel nu georganiseerd is. Ik ben met je eens dat je dat niet even van vandaag op morgen kan afschaffen en dat er wat betreft liberalere systemen op het moment andere priotiteiten zijn. Maar het principe is hetzelfde.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:17:31 #23
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46568329
quote:
Omdat er een groot verschil is tussen een product ontwikkelen en een product kopiëren. Met ontwikkeling vergaar je kennis die je in staat stelt om ook in de toekomst nieuwe producten te ontwikkelen terwijl het simpelweg kopiëren van een product je niet meer oplevert dan de kopie.
pi_46568353
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
waarom niet

Dus als je het niet "voelt" dan maakt het niet uit
Als ik met een vingerknip een exacte kopie van jouw auto zou kunnen maken zou je dat dan als diefstal ervaren?
pi_46568387
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:17 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Omdat er een groot verschil is tussen een product ontwikkelen en een product kopiëren. Met ontwikkeling vergaar je kennis die je in staat stelt om ook in de toekomst nieuwe producten te ontwikkelen terwijl het simpelweg kopiëren van een product je niet meer oplevert dan de kopie.
maar die je wel kunt gebruiken voor verdere ontwikkeling of zelfs dat artikel kunt produceren voor een veel lagere kostprijs omdat je R&D prijs heel laag is.

Verder leer je van kopieren ook veel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')