Zodra transgenderisme in DSM komt te staan, krijgen ze hulp. Maar DSM V zal nog enkele jaren op zich laten wachten, en ik weet niet wat er allemaal veranderd. Wel veel. Maar of transgenderisme er in voor komt ? Er was zelfs sprake van om transseksualiteit er uit te halen, omdat het geen psychische aandoening is, maar een aangeboren afwijking.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 08:34 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dat is je eerste reactie, net als vele anderen. Transgenders, waarvan ik een iemand ken, hebben het gewoon nog een tandje zwaarder dan transseksuelen al hebben. Ze worden niet / nauwelijks geholpen bij het VU Genderteam of ze zouden zich wel heel goed moeten voordoen als transseksueel en op het laatst afzien van de operatie. Ze willen dus wel als vrouw leven, maar die operatie, gaat hun te ver. Begrijpelijk toch ? Want het is wel een "enge" operatie en ze hebben ook niet zo'n grote hekel aan dat ding, om die oepratie er voor over te hebben. Ze voelen zich dus wel 2 slachtig, hoe krom het ook klinkt, maar zij kunnen er ook niets aan doen dat de hele wereld zo sterk naar de rolmodellen leeft van het mannelijk en vrouwlijk geslacht.
Ik ben er niet echt voor om transseksualiteit uit DSM te halen. Soms kan het ene probleeem zich voordoen als het andere probleem, en dan heb je gewoon een psychiater nodig om 't verschil te zien. Om een autistisch-spectrum stoornis (Asperger, klassiek autisme of PDD-NOS (="er is iets autistisch maar we weten niet precies wat")) vast te stellen moet bijvoorbeeld schizofrenie worden uitgesloten, omdat autisme in de zin van het teruggetrokken zijn in het eigen wereldje ook een symptoom is van schizofrenie. Maar bijv. Asperger is ook gewoon iets waar je mee geboren bent: het maakt je niet gestoord, alleen anders.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:17 schreef AnnaB het volgende:
[..]
Zodra transgenderisme in DSM komt te staan, krijgen ze hulp. Maar DSM V zal nog enkele jaren op zich laten wachten, en ik weet niet wat er allemaal veranderd. Wel veel. Maar of transgenderisme er in voor komt ? Er was zelfs sprake van om transseksualiteit er uit te halen, omdat het geen psychische aandoening is, maar een aangeboren afwijking.
Dan zouden ze hypocriet bezig zijn: 't beestje krijgt immers alleen een andere naam, er veranderd verder niks. Bovendien kunnen ze als ze dat willen altijd nog DSM-IV aanhouden.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:37 schreef AnnaB het volgende:
Ik verwacht als men in DSM in het veranderd in GEDAD heel de hulpverlening in Nederland op z'n gat zou KUNNEN vallen.
Maar 't klinkt zo... pathologiserend. Zoals ik al zei, echt zo van "ja, hij is eigenlijk gestoord, maar als zij is 'ie haast normaal".quote:Ik weet dat de hele hulpverlening nu gebaseerd is op het feit dat het nadrukkelijk als GID in DSM beschreven staat,
Het blijft hoe dan ook een controversieel onderwerp. Dat zal het altijd ook wel blijven denk ik, hoe 't ook in de literatuur beschreven staat.quote:en ook dat de inspectie van de volksgezondheid (of hoe ze tegenwoordig ook heten) het genderteam van nhet VU nog steeds nauwlettend in de gaten houden. Er moeten statistieken etc nog steeds elk jaar aangeleverd worden.....
Sorry hoor, maar ik kan je garanderen dat dat niet voor iedere MV transseksueel geld.quote:Op maandag 19 februari 2007 23:01 schreef Hildy het volgende:
[..]
Een man-naar-vrouw transseksueel kan geen erectie krijgen (of iig. niet langer dan een minuut of 2), aangezien je daar toch echt een ruime hoeveelheid testosteron voor nodig hebt. Een vrouw-naar-man transseksueel natuurlijk wel, want daar is 't 'm om te doen (al hoewel voor een beetje een aardige penis allerlei ingewikkelde pompsystemen nodig zijn). Ik weet niet welke je precies bedoelde...
Ah ok. Wat ik gelezen had over HRT was daar vrij duidelijk over, maar iedereen is natuurlijk weer anders.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:22 schreef Doagere het volgende:
Sorry hoor, maar ik kan je garanderen dat dat niet voor iedere MV transseksueel geld.
Jup.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:33 schreef Hildy het volgende:
[..]
Ah ok. Wat ik gelezen had over HRT was daar vrij duidelijk over, maar iedereen is natuurlijk weer anders.
Hangt er ook vanaf hoeveel en welke hormonen je gebruikt. Niet voor iedereen is dat hetzelfde, en niet iedereen reageert er hetzelfde op. Ik had na ongeveer 2 maanden 2x daags 50 mg androcur en 2x daags estradiol geen erecties meer, met geen mogelijkheid. Ook is niet bij iedereen de hormoonspiegel hetzelfde. Gelukkig kon ik na mijn operatie weer wel een orgasme krijgen, en dat was heel wat fijner dan vroeger, meerdere achter elkaar, en langzaam wegebben. Niet meteen na een zaadlozing weg het orgasme, zaligggggg. Nu hopen dat de correctie operatie goed gaat, en alles weer gaat zoals vroeger.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:36 schreef Doagere het volgende:
[..]
Jup.
Bij mij werkt dat ding nog steeds net zoals een jaar geleden.
Achja, straks ben ik er vanaf.![]()
Daar heb ik ook last van hoor. Het is en het blijft niet 100% hetzelfde, maar er zijn een paar voordelen tegenover het nadeel dat de neovagina niet vochtig wordt vanzelf. Geen baarmoederhalskanker, geen eierstokkanker, en de kans op prostaatkanker wordt door de hoeveelheid vrouwlijke hormonen ook op nihil geschat.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:59 schreef Hildy het volgende:
Vagina envy.
Sorry, sorry, ik ga al weer...
* Hildy gaat verder met de vaat.
Ik heb 1 voordeel, DSM komt niet van me af, ik heb nog een aantal diagnoses die in DSM IV beschreven staan, en sommige daarvan zullen in een nieuwe versie eerder beter dan slechter omschreven worden.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:47 schreef Hildy het volgende:
[..]
Dan zouden ze hypocriet bezig zijn: 't beestje krijgt immers alleen een andere naam, er veranderd verder niks. Bovendien kunnen ze als ze dat willen altijd nog DSM-IV aanhouden.
[..]
Maar 't klinkt zo... pathologiserend. Zoals ik al zei, echt zo van "ja, hij is eigenlijk gestoord, maar als zij is 'ie haast normaal".
Transseksualiteit is geen waanbeeld, geen gekte, geen disorder. Maar door hoe 't in DSM-IV omschreven staat lijkt dat wel zo.
[..]
Het blijft hoe dan ook een controversieel onderwerp. Dat zal het altijd ook wel blijven denk ik, hoe 't ook in de literatuur beschreven staat.
Zelfs dat hielp bij mij niet meer, en dat vond ik ook geen ramp, alleen het krimpen was wel erg, was bang dat ze te weinig zouden hebben voor de vagina, is ook maar amper diep genoeg, misschien met de correctie die nu moet dat Dr. Karim ook probeert iets meer diepte te maken.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:17 schreef Meike26 het volgende:
Bij mij is dat dingetje op sterven na dood. Een soort rietje van vlees... Alleen als ik heel erg fantaseer over de sex straks of over de operatie, wil er nog wel eens een verhardingsprocess plaatsvinden, maar dat zijn dan echt z'n laatste stuiptrekkingen ...
En dan zeggen dat de doodstraf niet meer bestaatDie vieze gemene lul heeft het vonnis al lang geleden gekregen.. het is nog maar een kwestie van tijd..
![]()
Volgens die redenering zou bijv. iets als Asperger d'r ook uit moeten, en dat zie ik ze toch echt niet doen.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:15 schreef AnnaB het volgende:
De enige reden die er was om het evt. uit DSM te halen is dat men het als een aangeboren afwijking ziet, en niet als een psychische afwijking (er zijn wel psychische gevolgen, maar dat is een ander verhaal). Maar ik denk niet dat het er echt uit gehaald wordt.
De meest effectieve behandeling voor prostaatkanker (los van verwijdering) is dan ook: anti-androgenen en oestrogenen. Wat een hoop "echte" mannen maar knap vervelend vinden (die worden daar dus depressief van)...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:09 schreef AnnaB het volgende:
Daar heb ik ook last van hoor. Het is en het blijft niet 100% hetzelfde, maar er zijn een paar voordelen tegenover het nadeel dat de neovagina niet vochtig wordt vanzelf. Geen baarmoederhalskanker, geen eierstokkanker, en de kans op prostaatkanker wordt door de hoeveelheid vrouwlijke hormonen ook op nihil geschat.
Da's lullig kut vervelend voor 'm...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:17 schreef Meike26 het volgende:
En dan zeggen dat de doodstraf niet meer bestaatDie vieze gemene lul heeft het vonnis al lang geleden gekregen.. het is nog maar een kwestie van tijd..
![]()
De discussie is geloof ik ook min of meer afgelopen. Iedereen heeft z'n zegje gedaan heb ik 't idee.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:30 schreef AnnaB het volgende:
(we dwalen wel heel erg van het topic af geloof ik.....)
Ja.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:46 schreef Meike26 het volgende:
Zou jij (forummer in het algemeen)een avondje uit afslaan als de dame in kwestie jou vraagt mee te gaan, waar zij volgens zover jij weet van je goede informatiebronnen, vroeger een jongetje was?
Nee, want ik voel me vrouw en ben dat ook, alleen mijn genen zeggen van niet, maar mijn psyche zegt van wel. Een man moet mij als vrouw waarderen, dat ie daarbij een transseksueel iets extra's vind hebben mag, ik weet natuurlijk uit eigen ervaring hoe je een man kunt opwinden......quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:52 schreef milagro het volgende:
wind jou het op dat een man het opwindt dat jij een trans bent?
als de dame in kwestie aantrekkelijk is, zou ik dat niet afslaanquote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:46 schreef Meike26 het volgende:
Misschien een nieuwe stellingvraag er tegenaan gooien ? waar tegen aan?
Zou jij (forummer in het algemeen)een avondje uit afslaan als de dame in kwestie jou vraagt mee te gaan, waar zij volgens zover jij weet van je goede informatiebronnen, vroeger een jongetje was?
duhquote:Doet uiterlijk er dan toe?
nee.quote:Wind het je op (die mensen bestaan dus zeker) om het een keer met een "trans" te doen, wanneer je het dus wel voorkennis heb?
quote:Zo geneog voer voor de komende pagina's?![]()
Geen idee wat ik zou doen, eerlijk gezegd. Ik acht de kans niet zo groot dat ik me aangetrokken voel tot iemand die transseksueel is. Ik denk dat aantrekkingskracht ook een biologische basis heeft, feromonen en dergelijke, en aangezien ik me niet aangetrokken voel tot mannen denk ik ook niet dat ik me aangetrokken voel tot iemand die transseksueel is.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:46 schreef Meike26 het volgende:
Misschien een nieuwe stellingvraag er tegenaan gooien ? waar tegen aan?
Doet uiterlijk er dan toe? Wind het je op (die mensen bestaan dus zeker) om het een keer met een "trans" te doen, wanneer je het dus wel voorkennis heb?
Zo geneog voer voor de komende pagina's?![]()
Nee ik niet. Zoals zovelen heb ik ook wel op fora gezeten waar dit onderwerp alleen maar besproken word en alle facetten daarvan. Op mijn profiel kreeg ik een tijdje alleen maar reacties van kereltjes die het wel "intressant" leken om eens met een trans naar bed te gaan.Dat wind me juist niet op en moet er dan van kotsen. Dat een man mij aantrekkelijk vind door mijn wil om te leven, te willen en kunnen zijn die ik ben, dat is niet echt opwindend, maar wel een erg fijn gevoel dat er iemand is die je wil hebben, ondanks de mallaise van DE operatie en allerlei andere fratsen die erbij komen kijken.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:52 schreef milagro het volgende:
Een man naar vrouw transseksueel blijkt ook vrouwelijke feromonen af te geven als ze enige tiid vrouwelijke hormonen gebruikt....quote:Op zaterdag 24 februari 2007 03:43 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Geen idee wat ik zou doen, eerlijk gezegd. Ik acht de kans niet zo groot dat ik me aangetrokken voel tot iemand die transseksueel is. Ik denk dat aantrekkingskracht ook een biologische basis heeft, feromonen en dergelijke, en aangezien ik me niet aangetrokken voel tot mannen denk ik ook niet dat ik me aangetrokken voel tot iemand die transseksueel is.
Heb je die teringdwerg ook weer...quote:Op zaterdag 24 februari 2007 00:48 schreef teamlead het volgende:
quote:
Wind het je op (die mensen bestaan dus zeker) om het een keer met een "trans" te doen, wanneer je het dus wel voorkennis heb?
nee.
dat is voor mij een regelrechte afknapper! de man kan dan meteen het gat van de deur opzoeken en verdwijnen...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:52 schreef milagro het volgende:
Ik ben sinds 13 Maart 2006 aan de hormonen.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:06 schreef AnnaB het volgende:
[..]
Hangt er ook vanaf hoeveel en welke hormonen je gebruikt. Niet voor iedereen is dat hetzelfde, en niet iedereen reageert er hetzelfde op. Ik had na ongeveer 2 maanden 2x daags 50 mg androcur en 2x daags estradiol geen erecties meer, met geen mogelijkheid. Ook is niet bij iedereen de hormoonspiegel hetzelfde. Gelukkig kon ik na mijn operatie weer wel een orgasme krijgen, en dat was heel wat fijner dan vroeger, meerdere achter elkaar, en langzaam wegebben. Niet meteen na een zaadlozing weg het orgasme, zaligggggg. Nu hopen dat de correctie operatie goed gaat, en alles weer gaat zoals vroeger.
Zolang ik de hele avond met d'r kan praten over katten, relaties en 't hedendaags feminisme vind ik alles best.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:46 schreef Meike26 het volgende:
Ja, zie, daar zit 't probleem 'm. Ik kan wel zeggen "maar ik zou d'r geen probleem mee hebben, waarom jullie dan wel?", maar da's een beetje 't probleem als je de hele situatie van binnen uit kent.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:49 schreef AnnaB het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden hierop van de echte heren (wij zijn toch maar fake... nouja, liever een fake vrouw(voor een hoop mensen), dan als man moeten leven en je een vrouw voelen !)
Precies en goed gezegd!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 08:24 schreef BetaWolff het volgende:
Nu ben ik niet van de zwarte kousen, maar vind wel dat als je seks puur als uiting voor lust doet, je weinig recht op klagen hebt verder.
ik denk dat er genoeg mannen zijn die jou "willen hebben" , en je je daarom dus niet zo moet 'storen' aan hen die dat niet willen, en dan hen om uitleg vragen over het waarom.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 06:24 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Nee ik niet. Zoals zovelen heb ik ook wel op fora gezeten waar dit onderwerp alleen maar besproken word en alle facetten daarvan. Op mijn profiel kreeg ik een tijdje alleen maar reacties van kereltjes die het wel "intressant" leken om eens met een trans naar bed te gaan.Dat wind me juist niet op en moet er dan van kotsen. Dat een man mij aantrekkelijk vind door mijn wil om te leven, te willen en kunnen zijn die ik ben, dat is niet echt opwindend, maar wel een erg fijn gevoel dat er iemand is die je wil hebben, ondanks de mallaise van DE operatie en allerlei andere fratsen die erbij komen kijken.
Maar natuurlijk is 't een aangeboren afwijking. Net als bijvoorbeeld hoge intelligentie. Dus afwijkend in de zin van: niet wat meestal voorkomt. Maar dat maakt iemand niet minderwaardig...quote:Op zondag 25 februari 2007 14:52 schreef milagro het volgende:
waarom noem je het nu zelf een aangeboren afwijking dan?
als wij het zo zouden noemen, zou je gekwetst zijn en menen dat het respectloos is, en nu noem je het zelf een afwijking.
Er is een gebiedje in de hersenen (het BSTc) wat je zegt of je een jongetje of een meisje bent. Bij vrouwelijke transseksuelen (dus als man geboren) heeft dat vrouwelijke afmetingen, en bij mannelijke transseksuelen (dus als vrouw geboren) mannelijke afmetingen.quote:is het trouwens aantoonbaar genetisch bepaald dan?
Ja, ik snap 't probleem. Sorry voor de onduidelijkheid.quote:Op zondag 25 februari 2007 15:19 schreef milagro het volgende:
dus als ik het een afwijking had genoemd, of noem is dat okay?
ik weet nu ook niet meer wat kwetsend is, en wat niet,hoor, je als trans blijven zien, dat ook uiten, maar wel hier zien dat je je zelf ook zo noemt steeds, en dan zien dat je het ook als een afwijking ziet, en ja, ik begrijp het wel, afwijkend van gangbaar, maar als ik het genoemd had weet ik zeker dat er over gevallen was.
Nee inderdaad, en ik wil hiermee ook niet een soort van politieke correctheid af proberen te dwingen waarbij 't ineens niet meer geaccepteerd wordt te zeggen wat je vind. Wat ik alleen maar probeer te doen is 't probleem ook eens van de andere kant te laten zien.quote:ieder mens is anders, en er is geen regel die ons opdraagt ten alle tijden een ander te ontzien en volkomen neutraal en onbevooroordeeld tegemoet te treden.
Het is heel simpel. Stel mensen zeggen de hele dag door "meneer" tegen je (ik ken overigens een biologische vrouw die dat regelmatig mee maakt), wat zou jij na een dag dan denken? Stelletje kl******n?quote:Op zondag 25 februari 2007 15:19 schreef milagro het volgende:
ik weet nu ook niet meer wat kwetsend is, en wat niet,hoor
voor mij niet , hoor, maarvoor jullie kan ik dat wel begrijpen.quote:Op zondag 25 februari 2007 15:52 schreef ChantalC het volgende:
[..]
Het is heel simpel. Stel mensen zeggen de hele dag door "meneer" tegen je (ik ken overigens een biologische vrouw die dat regelmatig mee maakt), wat zou jij na een dag dan denken? Stelletje kl******n?
Dat is kwetsend...![]()
Nouja, zo denk ik d'r wel over, om heel eerlijk te zijn. Maar dat komt natuurlijk ook door m'n achtergrond: ik ken 't probleem van binnen uit.quote:Op zondag 25 februari 2007 16:10 schreef milagro het volgende:
maar als ik zeg dat ik liever geen trans man (die dus ooit vrouw was) zou willen "hebben" schijnt dat ook al kwetsend te zijn.
en ik zie werkelijk niet waarom. 1 persoon, met een voorkeur, en die niet geuit mag worden zonder je te verantwoorden " en waarom dan niet, hè, vind je ons eng, of zo, waarom kijk jij alleen naar de schil, waarom ben jij zo oppervlakkig?"
De meeste mensen met Asperger herkennen zich juist niet in de beschrijving d'r van. Tenminste, niet in eerste instantie (dat duurde bij mij ook even; ik weet letterlijk niet wat ik mis). Ik vind mezelf niet anders, het is alleen dat 't haast lijkt of alle andere mensen licht telepatisch zijn.quote:Op zondag 25 februari 2007 17:20 schreef Meike26 het volgende:
Ik zoek het denk ik wat dichter bij huis![]()
Daarbij, bij mij is nog nooit vastgesteld of gedacht of ik Asperger had.. wel eens wat over gelezen en er zijn inderdaad wel punten van herkenning.
Ik vond niet zo zeer dat niemand mij begreep, maar dat ik niet begreep waarom andere mensen vonden dat ik hun niet begreep (klinkt dit nog logisch?quote:Op zondag 25 februari 2007 17:52 schreef Meike26 het volgende:
Nouja, wat ik me nog kan herinneren van de vele herkenningspunten, is bijvoorbeed het vluchtgedrag en dus ook dat idee een vreemdeling te zijn voor iedereen. Niet zozeer van een andere planeet, maar het idee dat niemand mij begrijpt, niemand zo dromerig was/is als ik, vond ik altijd vreemd.
Ja, maar dat is niet zo heel vreemd als je geisoleerd opgroeit.quote:Ook het sociale aspect sprak me toen aan als herkenbaar. Want ik ben sociaal wel altijd erg veel op zoek naar "contact". Nog steeds en vroeger ook.
Dat zal zijn omdat iedereen verder uitgediscussieerd is.quote:Maar we dwalen weer af..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |