abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 februari 2007 @ 16:03:12 #151
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_46460032
quote:
Op maandag 19 februari 2007 14:38 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Dat kan hij niet.
Klopt, het is niet mijn bewering, maar die van Sigme
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_46460058
quote:
Op maandag 19 februari 2007 15:47 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Neeneenee, dat stelde ik helemaal niet. Ik stelde dat Lenin dichter in de buurt kwam dan Stalin. Dat is iets heel anders.
Balkenende komt op die manier ook meer in de buurt dan Stalin. Of Bush.

Waarbij overigens Stalin stukken nabijer tot Marx is (als ik toch maar weer dat als maatgevend mag nemen) dan Balkenende, of Bush.

Je kan Stalin wel afdoen als een geschifte dictator die het communisme misbruikte: hij werd enthousiast gesteund door de communistische partij. En, en daar ging het hier om: Stalin werd enthousiast gesteund door Nederlandse CPN'ers.
Als jij stelt dat Stalin het communisme misbruikte, dan vonden minstens de Nederlandse CPN'ers dat niet. Hetgeen, terug ontopic, het onderwerp van gesprek was en een goede reden om CPN'ers hun gebrek aan kritische reflectie na te dragen.
quote:
Overigens ging Lenin uit van de meerderheid van de arbeidersklasse die de voormalige uitbuiters uitbuit. Volgens mij stond dat in je eigen citaat...
Nee nee, daar streefde hij wel naar, dat was wel ideaal, maar bij gebrek aan meerderheid van de arbeidersklasse die zich daarachter schaarde mocht een verlichte minderheid wel alvast het goede voorbeeld geven.

Wie van de arbeidersklasse (of boeren) zich nog niet bij de "meerderheid" geschaard had, had nog de helaas onjuiste overtuiging. Omdat de arbeider zich te vaak laat leiden door korte-termijn visie of belangen, meen ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_46460062
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:01 schreef knowall het volgende:

Niet dat het daarom gaat, het gaat erom dat het wel erg gemakkelijk en fout is om wandaden van een persoon toe te rekenen aan een -isme.
communisme heeft wel wat meer dan 1 persoon gekend die uit naam van die ideologie wandaden heeft gepleegd.

Die ideologie is wat mij betreft al fout zonder wandaden trouwens.
pi_46460081
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:03 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Ze heeft het niet over jou .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_46460123
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:03 schreef Chewie het volgende:

[..]

communisme heeft wel wat meer dan 1 persoon gekend die uit naam van die ideologie wandaden heeft gepleegd.
Ja en?
quote:
Die ideologie is wat mij betreft al fout zonder wandaden trouwens.
Omdat?
  maandag 19 februari 2007 @ 16:06:55 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46460141
quote:
Op maandag 19 februari 2007 15:57 schreef buachaille het volgende:

[..]

Als het meest vrije land ter wereld heeft de VS meer te verliezen dan welk ander land dan ook. Het is daarom logisch dat men deze belangen verdedigt.
De VS is niet het meest vrije land ter wereld, niet op economisch gebied:
http://www.heritage.org/index/topten.cfm
(nummer 4)
Persvrijheid
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=11715
Nummer 22
Vrijheid algemeen
http://www.freewebs.com/globalliberty/rankings.htm
Nummer 8
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_46460150
quote:
Op maandag 19 februari 2007 15:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wanneer beginnen ze?
Een beetje offtopic, maar de VS is strategisch zeer goed bezig door te strijden in de zwakste schakel van het MO, Irak. Hierdoor verplaatst de Islamitische wereld haar aandacht op de Amerikaanse aanwezigheid in Irak ipv op de Amerikaanse aanwezigheid in de US.
pi_46460278
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:06 schreef knowall het volgende:

[..]

Ja en?
Dat geeft dus in iedergeval aan dat personen die zich aangetrokken voelen tot deze ideologie al niet sporen.
[..]
quote:
Omdat?
Het ingaat tegen de menselijke natuur
Het uitgaat van dwang
Het andersdenkenden niet tollereert
Het de staat boven het individu plaatst
pi_46460350
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:07 schreef buachaille het volgende:

[..]

Een beetje offtopic, maar de VS is strategisch zeer goed bezig door te strijden in de zwakste schakel van het MO, Irak. Hierdoor verplaatst de Islamitische wereld haar aandacht op de Amerikaanse aanwezigheid in Irak ipv op de Amerikaanse aanwezigheid in de US.
Laten we het maar op een meningsverschil houden in dit topic, ok?
  maandag 19 februari 2007 @ 16:15:24 #160
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_46460373
Mensen die zich ooit aangetrokken voelden tot het communisme, let wel: de theoretische kant, sporen niet?

Het moet niet gekker worden hier op FOK met dat achterlijke gebrabbel, het begint me een beetje de keel uit te komen, dat gezever van wat mensen die denken politiek onderlegd te zijn en vervolgens mensen in hokjes gaan indelen. En dan ook nog mods, pleur toch een eind op met je domme gelul.

De dwang en het niet tolereren van andersdenkenden is helemaal niet iets wat impliciet uit communistische theorie naar voren komt.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_46460396
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:11 schreef Chewie het volgende:

Het uitgaat van dwang
Eens. Maar: [POL SC 1151] eeuh?
pi_46460441
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:14 schreef Monidique het volgende:

[..]

Laten we het maar op een meningsverschil houden in dit topic, ok?
We hebben dezelfde mening, maar dat besef je nog niet doordat bepaalde kennis je nog niet bereikt heeft.
pi_46460491
quote:

[..]

Dat geeft dus in iedergeval aan dat personen die zich aangetrokken voelen tot deze ideologie al niet sporen.
Onzin.
quote:
Ja en? Moorden hoort ook bij de menselijke natuur, en dat hebben we ook strafbaar gesteld.
quote:
Het uitgaat van dwang
Net als het kapitalisme.
quote:
Onzin.
quote:
In welk opzicht?
pi_46460569
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:03 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Sorry, je las het verkeerd. "waarom Lenin als voorbeeldige communist kan worden opgevoerd" was het 'dat kan hij niet'.
pi_46460644
quote:

[..]

quote:
Het uitgaat van dwang
Loze beweringen gestaafd op uitgevoerd communisme, niet het ideaal communisme of zelfs maar de basis van communisme, waar jij het zo graag over hebt. De Marxistische leer gaat juist uit van een staat die er uiteindelijk niet meer is
quote:
Over Lenin en de staat kunnen we kort zijn. Volgens de marxistische doctrine - die Lenin op dit punt nauwgezet volgde - zou de staat afsterven. Lenin geloofde hier tot zijn dood vurig in: de wereldrevolutie leek dichterbij dan ooit. In zijn optiek zouden de mensen als broeders en zusters (kameraden) vreedzaam samenleven in de proletarische wereld, daarin was een regering (= dwang) niet meer nodig. Tot die tijd (tot de fase van het werkelijke communisme was bereikt), was de staat echter noodzakelijk en moest zij krachtig zijn.
pi_46460737
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:19 schreef knowall het volgende:

[..]

Onzin.
Pardon geweldadige revolutie is zelfs 1 van de peilers van die ideologie
[..]
quote:
Ja en? Moorden hoort ook bij de menselijke natuur, en dat hebben we ook strafbaar gesteld.
Wat een kromme redenatie zeker in relatie tot deze discussie.

[..]
quote:
Net als het kapitalisme.
Nee dus, ten eerste is kapitalisme geen staatsvorm en ten tweede dwingt het kapitalisme niemand om mee te doen.
[..]
quote:
Onzin.
Weet jij uberhaupt wel iets van communisme? Of heb jij een eigen interpretatie van het communisme?

Praktijk heeft dit wel laten zien en de theorie schrijft er namelijk over.

..]
quote:
In welk opzicht?
Alles staat in het teken van het land, het individu heeft zich daar naar te schikken. Niet iets typisch communistisch maar wel typisch totalitair.
pi_46461021
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:28 schreef Chewie het volgende:
Wat een kromme redenatie zeker in relatie tot deze discussie.
Want?
quote:
Nee dus, ten eerste is kapitalisme geen staatsvorm en ten tweede dwingt het kapitalisme niemand om mee te doen.
Het kapitalisme dwingt mij eigendomsrechten van anderen te respecteren.
quote:
Of heb jij een eigen interpretatie van het communisme?
Mogelijk.
pi_46461128
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:25 schreef Elseetje het volgende:

[..]

[..]

Loze beweringen gestaafd op uitgevoerd communisme, niet het ideaal communisme of zelfs maar de basis van communisme, waar jij het zo graag over hebt. De Marxistische leer gaat juist uit van een staat die er uiteindelijk niet meer is
[..]
begrijp je die tekst zelf wel? Er staat toch duidelijk dat om er te komen dwang mag en dat is wat mij betreft al een fout begin. Communisme dient dus uitgevoerd te worden zoals dat al vele malen geprobeert is, staat zelfs in die tekst. Kortom een fout en verwerpelijk systeem.
pi_46461144
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:36 schreef knowall het volgende:
pi_46461174
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:40 schreef buachaille het volgende:

[..]

pi_46461214
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:36 schreef knowall het volgende:

[..]

Want?
Communisme en moorden hand in hand gaan, in theorie (om er te komen) en in praktijk
[..]
quote:
Dat is niet sec kapitalisme trouwens, nogmaals kapitalisme is geen staatsvorm.
Het respecteren van eigendomsrecht (door overheid en burger) is ook 1 van de belangrijkste peilers van de welvaartsgroei.
[..]
  maandag 19 februari 2007 @ 16:43:15 #172
167723 sanni
Acima de seu
pi_46461250
Yo TS de gevaren zitten nog altijd in de partijen Groenlinks en de SP als je de
geschiedenis een beetje kent. Dus alles van die kant is sowieso verdacht zelfs anno
2007
pi_46461264
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:39 schreef Chewie het volgende:

[..]

begrijp je die tekst zelf wel? Er staat toch duidelijk dat om er te komen dwang mag en dat is wat mij betreft al een fout begin. Communisme dient dus uitgevoerd te worden zoals dat al vele malen geprobeert is, staat zelfs in die tekst. Kortom een fout en verwerpelijk systeem.
Begrijp jij het marxisme of communisme? Tot nu toe heb je niet zoveel kennis laten blijken...
Overigens gaat elke staatsvorm samen met een mate van dwang. Het enige verschil is de mate, niet of er dwang is. En communisme dient helemaal niet zo uitgevoerd te worden, de marxistische leer is niet heilig hierin.
pi_46461307
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Communisme en moorden hand in hand gaan, in theorie (om er te komen) en in praktijk
[..]
[..]

Dat is niet sec kapitalisme trouwens, nogmaals kapitalisme is geen staatsvorm.
Het respecteren van eigendomsrecht (door overheid en burger) is ook 1 van de belangrijkste peilers van de welvaartsgroei.
[..]
quote:
Kapitalisme is een politiek-economisch systeem
pi_46461316
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:43 schreef sanni het volgende:
Yo TS de gevaren zitten nog altijd in de partijen Groenlinks en de SP als je de
geschiedenis een beetje kent. Dus alles van die kant is sowieso verdacht zelfs anno
2007
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')