klopt maar het is ook om de mensen een spiegel voor te houden die normaal altijd huilen over hoeveel geld de overheid uitgeeft maar bij kernenergie plotseling voor miljardeninvesteringen zijnquote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:39 schreef Ooster het volgende:
@Duke: Alsof de kosten in de discussie ook maar enigszins terzake doen. Ook al zou kernenergie goedkoper zijn, dan nog blijven er tig argumenten over om tegen kernenergie te zijn.
Wat zit je nu weer te huilebalken man?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:36 schreef Ooster het volgende:
[..]
Ik ken je verder niet en dat houd ik in principe graag zo maar dit is dus wel een discussie forum en geen "kijk-mij-eens-een-briljante-bash-koning-zijn"-topic. Wat wil je met zo'n inhoudsloze prutopmerking nu in godsnaam bereiken? 1 Martijn77 is wel genoeg!
Maar Doel gaat er komen, dacht ik zo.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:40 schreef du_ke het volgende:
Overigens zijn we er niet overdreven laat ingestapt vergelijkbaar met België. Er was hier ook erg weinig noodzaak toe met Slochteren.
Geld uitgeven is iets anders als investeren!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
klopt maar het is ook om de mensen een spiegel voor te houden die normaal altijd huilen over hoeveel geld de overheid uitgeeft
Als je met zo'n miljarden investering goedkope elektriciteit kunt leveren is het een goede investering, zeker voor de Nederlandse industrie.quote:maar bij kernenergie plotseling voor miljardeninvesteringen zijn.
Ja maar het is niet goedkoop. Het is stukken duurder dan een stroom uit een gas of kolencentrale. Punt.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:14 schreef more het volgende:
[..]
Geld uitgeven is iets anders als investeren!
[..]
Als je met zo'n miljarden investering goedkope elektriciteit kunt leveren is het een goede investering, zeker voor de Nederlandse industrie.
Voor mij persoonlijk: Een verlaging van het kWh tarief met één cent, levert mij een besparing op van ¤ 15.000, - per jaar.
Tsja, jij zegt het. M'n prof Kernreactorkunde schreeuwde weer wat anders. Wat moet ik nou geloven?quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja maar het is niet goedkoop. Het is stukken duurder dan een stroom uit een gas of kolencentrale. Punt.
Ik vraag me trouwens af hoe dat zou zijn met de aankomende generaties reactoren met een veel hoger rendement.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja maar het is niet goedkoop. Het is stukken duurder dan een stroom uit een gas of kolencentrale. Punt.
En ik denk dat je vaak eenvoudiger geld kan verdienen door energie te besparen dat betaalt zich over het algemeen dubbel terug.
B.v. het MIT en zo'n beetje alle andere via internet te raadplegen bronnen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:33 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Tsja, jij zegt het. M'n prof Kernreactorkunde schreeuwde weer wat anders. Wat moet ik nou geloven?
Dat zou beter kunnen worden als de kosten niet in gelijke mate meestijgen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens af hoe dat zou zijn met de aankomende generaties reactoren met een veel hoger rendement.
Volgens mij interpreteer jij de cijfers gewoon niet goed. Je bent volgens mij niet echt een ster in cijfers, heb ik het idee.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
B.v. het MIT en zo'n beetje alle andere via internet te raadplegen bronnen.
Het is natuurlijk maar hoe je de calculatie doet, welke kosten neem je mee, welke niet:quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:40 schreef du_ke het volgende:
Maar je hebt bewijzen voor het tegendeel? (dus dat kernenergie goedkoper is dan energie uit kolen of gas?).
Geef een eens een gouden tip, want ik zou niet weten hoe ik mijn verbruik nog verder kan verminderen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
En ik denk dat je vaak eenvoudiger geld kan verdienen door energie te besparen dat betaalt zich over het algemeen dubbel terug.
Ik denk eerder dat jij niet echt opgelet hebt.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:51 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Volgens mij interpreteer jij de cijfers gewoon niet goed. Je bent volgens mij niet echt een ster in cijfers, heb ik het idee.
Magoed, ik ga die rapporten niet doorlezen, want zulke papierbundels interesseren me geen flikker. Ik geloof de prof wel als hij dit soort zaken zegt, ik mag aannemen dat zo'n man stukken beter geinformeerd is dan jij.
Je zult al die zaken mee moeten nemen op een of andere wijze.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:51 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het is natuurlijk maar hoe je de calculatie doet, welke kosten neem je mee, welke niet:
- 200.000 jaar opslag en bewaking van kernafval
- De CO2 schade aan het milieu
- De schade bij winning van gas/kolen/olie/uranium incl het aantal doden en gewonden
- De verzekeringen tegen een ramp (kerncentrales zijn vaak onderverzekerd)
- bewaking en beveiliging (tegen terrorisme)
- etc.
Tja ken je situatie nietquote:Op woensdag 21 februari 2007 09:52 schreef more het volgende:
[..]
Geef een eens een gouden tip, want ik zou niet weten hoe ik mijn verbruik nog verder kan verminderen.
quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat jij niet echt opgelet hebt.
De kachel uitzetten.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:52 schreef more het volgende:
[..]
Geef een eens een gouden tip, want ik zou niet weten hoe ik mijn verbruik nog verder kan verminderen.
Aangezien ik toch bezig was met literatuuronderzoek, heb ik ook eventjes snel wat gezocht over dit onderwerp en ik kwam bijvoorbeeld het volgende tegen in een paper:quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat zou beter kunnen worden als de kosten niet in gelijke mate meestijgen.
link (wel een sciencedirect licentie nodig om te bekijken)quote:The order of the new Olkiluoto reactor in Finland is based on several studies, each confirming that nuclear generation is the best economic option to satisfy increasing demand for electricity(WNA2004)
Kijk een wetenschappelijk artikel. Tanx!quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Aangezien ik toch bezig was met literatuuronderzoek, heb ik ook eventjes snel wat gezocht over dit onderwerp en ik kwam bijvoorbeeld het volgende tegen in een paper:
[..]
link (wel een sciencedirect licentie nodig om te bekijken)
Het enige dat jij doet is onbekende professoren aanhalen en als deugdelijk alternatief presenteren. Wederom heeft een professor iets tegen Lemmeb gezegd, al kan Lemmeb het niet aantonen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:56 schreef Lemmeb het volgende:
[..]nee het zal niet.
Anyway, jij moet gewoon niet zo hoog van de toren blazen over zaken waar je overduidelijk absoluut geen verstand van hebt (natuurkunde, economie). Het enige wat je kunt is een beetje dikke rapportjes naar eigen goeddunken interpreteren.
Whatever, lees gewoon het hierboven geposte artikel (betere bronnen zijn er niet), dat zal die prof ongetwijfeld vast ook wel gelezen hebben want dat is z'n vak. En zoals ik al zei: als je er niet bij kunt, PM me dan ff.quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:45 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Het enige dat jij doet is onbekende professoren aanhalen en als deugdelijk alternatief presenteren. Wederom heeft een professor iets tegen Lemmeb gezegd, al kan Lemmeb het niet aantonen.
Hey, weet je, ik kwam gisteren Einstein tegen en hij zei dat de aarde plat is. Is dit nou een deugdelijk alternatief? Nee. Als je hier iets wil melden Lemmeb, kom dan met argumenten, in plaats van met autoriteiten.
Graag.quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:33 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Mochten mensen geen toegang hebben en toch geinteresseerd zijn in het het artikel: PM me maar ff.
mailadres?quote:
Die prof natuurlijk.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:33 schreef Lemmeb het volgende:
Tsja, jij zegt het. M'n prof Kernreactorkunde schreeuwde weer wat anders. Wat moet ik nou geloven?
Dan groeien mijn 4 miljoen palingen niet meer, want die voelen zich het lekkerst bij een watertemperatuur van 25 Cquote:
Je had toch ook een varkenstak meen ik? Kan je niet iets met de warmte die daar vandaan komt? Neem namelijk aan dat je daar moet koelen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 11:12 schreef more het volgende:
[..]
Dan groeien mijn 4 miljoen palingen niet meer, want die voelen zich het lekkerst bij een watertemperatuur van 25 C
Heb me in de loop der jaren redelijk verdiept in de economie en de natuurkunde. Dat maakte namelijk gewoon deel uit van de studies die ik gevolgd heb. ik staar me echter niet blind op slechts een deel van de materie dat is een groot verschil.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:56 schreef Lemmeb het volgende:
[..]nee het zal niet.
Anyway, jij moet gewoon niet zo hoog van de toren blazen over zaken waar je overduidelijk absoluut geen verstand van hebt (natuurkunde, economie). Het enige wat je kunt is een beetje dikke rapportjes naar eigen goeddunken interpreteren. Ik vraag me trouwens af of je die rapporten daadwerkelijk helemaal gelezen hebt, volgens mij plaats je die links ernaar alleen omdat je toch al weet dat niemand het leest. Hou het lekker bij je planologie, dat lijkt me een veel beter plan.
Die bedrijven zitten 12 km uit elkaar.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je had toch ook een varkenstak meen ik? Kan je niet iets met de warmte die daar vandaan komt? Neem namelijk aan dat je daar moet koelen.
Dan is dat erg lastigquote:Op woensdag 21 februari 2007 12:28 schreef more het volgende:
[..]
Die bedrijven zitten 12 km uit elkaar.
en warmtewisselaars zonnepanelen etc.quote:Op woensdag 21 februari 2007 11:12 schreef more het volgende:
[..]
Dan groeien mijn 4 miljoen palingen niet meer, want die voelen zich het lekkerst bij een watertemperatuur van 25 C
Nauwelijks verschil. De brandstof is slechts een fractie van de uiteindelijke kosten. Je zou misschien uit hele proces meer energie kunnen halen en dan heeft het wel zin maar de grote stappen voorwaarts zitten in het halen van rendement uit het splijtingsproces zelf. Als daar het rendement van toeneemt heeft het alleen invloed op de hoeveelheid brandstof want anders heb je dus een grotere centrale nodig en nemen de "vaste" kosten ook toe.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens af hoe dat zou zijn met de aankomende generaties reactoren met een veel hoger rendement.
en is momenteel veruit de schoonste oplossingquote:Op zondag 18 februari 2007 12:42 schreef Genverbrander het volgende:
Kernenergie is niet meer dan een leuke tijdelijke oplossing totdat we genoeg schone energiebronnen hebben.
Tja de vraag is of je CO2 echt kan vergelijken met kernafval en daaruit kan opmaken wat het schoonste is.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:38 schreef Goofup het volgende:
[..]
en is momenteel veruit de schoonste oplossing
De constructiekosten zijn inderdaad dominant. Ik had het dan ook over de nieuwe generatie die uit het proces zelf een hoger rendement haalt door een veel groter deel van de potentiële brandstof te gebruiken. De snelle reactoren die in ontwikkeling zijn, hebben bovendien een veel kleinere hoeveelheid langdurig radioactief afval. Ik weet niet wat de kosten zijn die het afval met zich meebrengt, maar minder afval zal vast voordelig zijn.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:34 schreef Ooster het volgende:
[..]
Nauwelijks verschil. De brandstof is slechts een fractie van de uiteindelijke kosten. Je zou misschien uit hele proces meer energie kunnen halen en dan heeft het wel zin maar de grote stappen voorwaarts zitten in het halen van rendement uit het splijtingsproces zelf. Als daar het rendement van toeneemt heeft het alleen invloed op de hoeveelheid brandstof want anders heb je dus een grotere centrale nodig en nemen de "vaste" kosten ook toe.
Met waterkracht/windkracht krijg je het Nederlandse huishouden en bedrijfsleven niet op de rails. Voor een gedeelte zal dit een schoon alternatief zijn, maar een oplossing is het nietquote:Op woensdag 21 februari 2007 12:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja de vraag is of je CO2 echt kan vergelijken met kernafval en daaruit kan opmaken wat het schoonste is.
Overigens lijkt waterkracht me nog schoner.
Bedankt voor deze werkelijk zeer kansloze ongefundeerde opmerking. Zo komen we toch niet verder? Als jij met argumenten kan volhouden dat zonneenergie minder schoon is dan kernenergie eet ik m'n schoen op.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:38 schreef Goofup het volgende:
en is momenteel veruit de schoonste oplossing
Daar is inderdaad nog niet zoveel over te zeggen. Met een beetje geluk zijn ze voer een kleine tien jaar op de markt en na de bouw van de eerste commerciele reactoren (weer een kleine 10 jaar) kan je pas echt bepalen wat ze kosten. Maar veel voordeliger zal het niet zijn ben ik bang.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
De constructiekosten zijn inderdaad dominant. Ik had het dan ook over de nieuwe generatie die uit het proces zelf een hoger rendement haalt door een veel groter deel van de potentiële brandstof te gebruiken. De snelle reactoren die in ontwikkeling zijn, hebben bovendien een veel kleinere hoeveelheid langdurig radioactief afval. Ik weet niet wat de kosten zijn die het afval met zich meebrengt, maar minder afval zal vast voordelig zijn.
Je hebt al huizen, waar zonnepanelen zijn ingebouwd om energie te besparen, maar ik zeg het eigenlijk al... het blijft bij besparen. Het levert niet genoeg op om een huishouden op te kunnen laten draaien, laat staan het bedrijfsleven! Dit is dus wel schone energie, maar niet realiseerbaar (slechts in mate)quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:43 schreef Ooster het volgende:
[..]
Bedankt voor deze werkelijk zeer kansloze ongefundeerde opmerking. Zo komen we toch niet verder? Als jij met argumenten kan volhouden dat zonneenergie minder schoon is dan kernenergie eet ik m'n schoen op.
Ja, dat zou best kunnen. Ik ben zelf niet principieel tegen kernenergie maar zolang de eventuele natuurkundige oplossingen voor de problemen niet in de praktijk te vinden zijn of te "bestellen" ben ik tegen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
De constructiekosten zijn inderdaad dominant. Ik had het dan ook over de nieuwe generatie die uit het proces zelf een hoger rendement haalt door een veel groter deel van de potentiële brandstof te gebruiken. De snelle reactoren die in ontwikkeling zijn, hebben bovendien een veel kleinere hoeveelheid langdurig radioactief afval. Ik weet niet wat de kosten zijn die het afval met zich meebrengt, maar minder afval zal vast voordelig zijn.
Wie zegt dat ik dat doe dan? Het hoge elektriciteitsverbruik zit hem in het rondpompen van 3 miljoen liter water per uur en de zuiveringsinstallatie. Wat we overigens al op één van de meest efficiëntste manier doen dus daar valt weinig besparing mee te halen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en warmtewisselaars zonnepanelen etc.
Verder is iets via electriciteit verwarmen 1 van de inefficienste manieren.
In de rest van het wikipedia artikel staat de terugverdientijd van 30 jaar. Ben je van plan je bedrijf te slopen in de komende tijd? Als je 4 miljoen palingen houdt op minder dan 18000m2 zijn dat meer dan 250 palingen per m2. Dat is best veel!quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:51 schreef more het volgende:
Zonnepanelen zijn veel te duur: Een zonnepaneel van ¤ 600,- levert per jaar 80 kWh aan elektriciteit, dus heb ik 1.500.000/80= 18.750 panelen nodig. 18.750 panelen x ¤ 600,- = ¤ 11.250.000,-
En je hebt een oppervlakte van 18.000 m² nodig om de panelen te plaatsen.
ah ok ik dacht aan besparen dat je een spaarlamp had gebruikt.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:51 schreef more het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik dat doe dan? Het hoge elektriciteitsverbruik zit hem in het rondpompen van 3 miljoen liter water per uur en de zuiveringsinstallatie. Wat we overigens al op één van de meest efficiëntste manier doen dus daar valt weinig besparing mee te halen.
Voor verwarming van het water gebruiken we aardgas en ja warmtewisselaars.
Zonnepanelen zijn veel te duur: Een zonnepaneel van ¤ 600,- levert per jaar 80 kWh aan elektriciteit, dus heb ik 1.500.000/80= 18.750 panelen nodig. 18.750 panelen x ¤ 600,- = ¤ 11.250.000,-
En je hebt een oppervlakte van 18.000 m² nodig om de panelen te plaatsen.
Ik heb mijn info van senternovem.quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:01 schreef Ooster het volgende:
[..]
In de rest van het wikipedia artikel staat de terugverdientijd van 30 jaar. Ben je van plan je bedrijf te slopen in de komende tijd?
Dan heeft Wikipedia het van senterhovenquote:Op woensdag 21 februari 2007 13:12 schreef more het volgende:
[..]
Ik heb mijn info van senternovem.
Een investering van ¤ 11 miljoen kost je per jaar minimaal ¤ 660.000,- plus aflossing. Terwijl ik nu voor mijn elektriciteit (grootverbruikersprijzen) per jaar niet eens de helft kwijt ben. Iets zegt mij dat het een slechte investering is.
Mijn buitenlandse concurrenten betalen nog veel minder voor elektriciteit en aangezien mijn markt de hele EU is lijkt me dat niet zo'n goed idee.quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:21 schreef Ooster het volgende:
[..]
DDe overheid kan beter meer geld vragen voor energie en arbeidskosten verlagen dan de energiekosten zo laag houden. Dan wordt het voor ondernemers ook aantrekkelijker om in schone energie te investeren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |