abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 19:07:39 #276
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46405379
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh . Nou. Dank.
[..]

Waarmee je dus totaal en geheel het terrein van het staatsrecht verlaat .

Maar volgens mij bedoelt hij niet wat jij hier zegt. Hij zegt:

'Hoe aanvaardbaar is dat? Ze willen deze burgers houden, maar er geen last van hebben. Daarmee ondermijnen die landen het principe van wederkerigheid van het recht. Het is ronduit asociaal.'

Ik kan er eerlijk gezegd weinig chocola van maken: volgens mij zegt 'ie zoiets als dat die landen vals spelen, en dat wij dus ook iets moeten. Of zo. Dat kan best wezen, dat andere landen vals spelen, maar dat is toch geen reden om ONZE staatsburgers politieke rechten te ontnemen omdat andere LANDEN malle wetjes kennen?
Wat hij bedoelt dat iemand als Aboutaleb van de Marokkaanse wet burger moet blijven van Marokko, maar ondertussen krijgt Aboutaleb geen kans om zich daar los van te maken. Dat is de wederkerigheid. Wel de lusten, niet de lasten (als het erop aankomt). Aboutaleb kan zich technisch gezien dus niet loyaal verklaren aan NL, als hij zich ook loyaal moet verklaren aan Marokko.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 19:09:01 #277
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46405423
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Geen grens . Het parlement accepteert het kabinet, of niet. Klaar.
Als het parlement het staatsrecht volgt...
pi_46405508
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:07 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Wat hij bedoelt dat iemand als Aboutaleb van de Marokkaanse wet burger moet blijven van Marokko, maar ondertussen krijgt Aboutaleb geen kans om zich daar los van te maken. Dat is de wederkerigheid. Wel de lusten, niet de lasten (als het erop aankomt). Aboutaleb kan zich technisch gezien dus niet loyaal verklaren aan NL, als hij zich ook loyaal moet verklaren aan Marokko.
dat Aboutaleb zit vastgebakken aan zijn Marokkaanse nationaliteit, is een nationaal Marokkaanse kwestie. Daar kan Aboutaleb de persoon niets aan doen. Het zijn immers staten die bepalen wie hun nationaliteit heeft en dus ook staten die bepalen hoe die nationaliteit kan worden verloren. Natuurlijk kan Aboutaleb zich 'technisch' gezien wel loyaal verklaren aan Nederland. Ook al is hij formeel ook Marokkaan, het tweede criterium, namelijk het criterium van de feitelijke band met een staat, is minstens zo belangrijk. En wat dat criterium betreft moge het duidelijk zijn dat Aboutaleb 'gewoon' een Nederlander is. Voldoende Nederlander om zitting te nemen in het kabinet. Nederlandser kun je niet worden dunkt me.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_46405520
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:53 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat kan slechts zolang er geen sprake is van tegengestelde belangen tussen die twee naties op het vlak waar jij als minister wat over te zeggen hebt.
maw, je trekt de waarde van hun belofte in twijfel cq hun integriteit
quote:
Bea staat hierbuiten. We hebben het hier over mensen die daadwerkelijk beslissingen nemen.
gelijke monniken gelijke kappen .. daarnaast, Bea niets te zeggen ? Haar keuze van formateur, het wel of niet accepteren van ontslagaanvragen zou geen verschil uitmaken denk je ?
pleased to meet you
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:12:46 #280
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46405535
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is een probleem van Nederlandse staatsburgers. Het is ons probleem.
Neehoor, het is vooral het probleem van diegene die zonodig met z'n twee nationaliteiten in het kabinet zitting wil nemen. Het is alleen ons probleem waar eea even formeel geregeld dient te worden (zoals Wilders wil), maar dat is zo gebeurd.

Ik vind het volgende stukje uit een interview met Wilders in dit verband ook wel aardig:
quote:
Aboutaleb kan er niks aan doen dat hij ook nog Marokkaan is. Marokko staat het niet toe dat hij die nationaliteit opgeeft.

‘Ja, jammer dan. Dat is niet mijn probleem. Dat is het probleem van de Marokkanen. Ik zou tegen Ahmed Aboutaleb willen zeggen: probeer staatssecretaris te worden in Marokko en wijzig daar dan de wet.’
Ik begin die Wilders steeds meer te mogen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:13:35 #281
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46405556
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik kan er niks aan doen dat het in bepaalde landen blijkbaar onmogelijk is om afstand te doen van je nationaliteit. Dat lijkt me vooral het probleem van de individuen in kwestie, laten we daar vooral niet ons probleem van maken.
Het is ook geen probleem.

Al zóu men zelfs in jouw situatie legaal afstand kunnen doen van het paspoort, eenvoudig, dan nog zal de andere kant gewoon een ander argument pakken, namelijk, hij hád een turks paspoort, of zijn ouders zíjn turks, landverrader, dat soort dingen.

Een paspoort afnemen doet echt helemaal niets meer dan belemmeren.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:14:55 #282
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46405596
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:12 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Neehoor, het is vooral het probleem van diegene die zonodig met z'n twee nationaliteiten in het kabinet zitting wil nemen. Het is alleen ons probleem waar eea even formeel geregeld dient te worden (zoals Wilders wil), maar dat is zo gebeurd.

Ik vind het volgende stukje uit een interview met Wilders in dit verband ook wel aardig:
[..]

Dat neem je toch niet serieus, alsof Aboutaleb even daar de regering in moet gaan, daar die wet moet veranderen, dan weer terug moet komen om vervolgens hier pas secretaris te worden.

Iets zegt mij dat Wilders dan gewoon weer met een ander riedeltje komt, namelijk, met het verhaal dat 'het moslims zijn' en dat ie dat niet leuk vind.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_46405605
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:03 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik hoef niet te bewijzen dat ik geen tweede nationaliteit heb. Het is andersom: bewezen dient te worden dat dat wel zo is. Hetgeen in het geval van Abouteleb en Albayrak erg makkelijk is.
Dan is het geen punt wat het kabinet aan dient te tonen, zoals de PVV vroeg .

En dan is het ook geen garantie: iemand kan dan prima een tweede nationaliteit hebben. Dat is heel vaak helemaal niet bewijsbaar: buitenlanden hoeven niet te bevestigen of te ontkennen wat ze in hun administratie hebben staan. Het bewijs is ook waardeloos, dat iemand ooit een nationaliteit gehad heeft betekent niet dat 'ie het nog heeft. En dan ben je weer bij bewijzen dat je het NIET hebt, waarvan jij zei dat dat niet hoeft..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 19:16:38 #284
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46405643
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:11 schreef Argento het volgende:

[..]

dat Aboutaleb zit vastgebakken aan zijn Marokkaanse nationaliteit, is een nationaal Marokkaanse kwestie. Daar kan Aboutaleb de persoon niets aan doen. Het zijn immers staten die bepalen wie hun nationaliteit heeft en dus ook staten die bepalen hoe die nationaliteit kan worden verloren. Natuurlijk kan Aboutaleb zich 'technisch' gezien wel loyaal verklaren aan Nederland. Ook al is hij formeel ook Marokkaan, het tweede criterium, namelijk het criterium van de feitelijke band met een staat, is minstens zo belangrijk. En wat dat criterium betreft moge het duidelijk zijn dat Aboutaleb 'gewoon' een Nederlander is. Voldoende Nederlander om zitting te nemen in het kabinet. Nederlandser kun je niet worden dunkt me.
Dat laatste is nu juist onderhevig aan discussie, een drogreden op dit moment.

Je moet iets kunnen toetsen en daartoe biedt het middel paspoort een optie.
Je kunt van niemand bewijzen wat die werkelijk denkt, maar je kunt het wel toetsen. Draai het anders om. Als Aboutaleb zich loyaal verklaart aan NL, dan kan hij dat dus niet doen voor Marokko. Marokko moet dat aanhangig maken of het paspoort ongeldig verklaren. Beide gebeurt niet, dus aan wie is Aboutaleb nu loyaal?
pi_46405644
quote:
‘Ja, jammer dan. Dat is niet mijn probleem. Dat is het probleem van de Marokkanen. Ik zou tegen Ahmed Aboutaleb willen zeggen: probeer staatssecretaris te worden in Marokko en wijzig daar dan de wet.’
Jammer dat die dat niet zei tegen Hirsi Ali
pleased to meet you
pi_46405686
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:16 schreef moussie het volgende:

[..]

Jammer dat die dat niet zei tegen Hirsi Ali
Die heeft een dubbele nationaliteit...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_46405725
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:12 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet "even formeel te regelen".
Informeel wél, maar dan moet Wilders gewoon genoeg aanhang krijgen.

Het is overigens een probleem van iedere Nederlandse staatsburger, zoals ik jou al een paar maal gezegd heb: de Marokkaanse koning, of welk buitenlands staatshoofd dan ook, kan wel álle Nederlanders uitroepen tot zijn staatsburgers. Zit je dan lekker gegijzeld, als je als Nederland daar je burgerrechten van afhankelijk hebt gemaakt .
quote:
[..]

Ja jammer dan, het is een probleem van Nederlanders. Nederlandse staatsburgers. Dat Wilders denkt dat Nederlanders Marokkanen zijn zegt iets over de waarde die Wilders hecht aan het Nederlands staatsburgerschap.. niet veel.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:23:51 #288
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46405831
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:20 schreef sigme het volgende:
Ja jammer dan, het is een probleem van Nederlanders. Nederlandse staatsburgers. Dat Wilders denkt dat Nederlanders Marokkanen zijn zegt iets over de waarde die Wilders hecht aan het Nederlands staatsburgerschap.. niet veel.
Het zegt eerder wat over hoe Wilders denkt over het uitdelen van paspoorten in dit land.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 19:25:07 #289
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46405880
Begrijp ik langzamerhand uit de discussie dat een paspoort geen waarde heeft?
pi_46405885
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:16 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Dat laatste is nu juist onderhevig aan discussie, een drogreden op dit moment.

Je moet iets kunnen toetsen en daartoe biedt het middel paspoort een optie.
Je kunt van niemand bewijzen wat die werkelijk denkt, maar je kunt het wel toetsen. Draai het anders om. Als Aboutaleb zich loyaal verklaart aan NL, dan kan hij dat dus niet doen voor Marokko. Marokko moet dat aanhangig maken of het paspoort ongeldig verklaren. Beide gebeurt niet, dus aan wie is Aboutaleb nu loyaal?
Je gooit pasporten en nationaliteit door elkaar. De PVV maakt een probleem van de 2e nationaliteit, niet van het paspoort. Als Aboutaleb geen Marokkaans paspoort heeft, of ritueel verbrandt op het Binnenhof, dan is het probleem niet uit de wereld.

Bovendien: en dat is de kern: die bewindslieden zweren trouw. Daarmee heb je de loyaliteit al -voorzover ooit mogelijk-getoetst. En de bewindslieden worden geaccepteerd door de vertegenwoordigers die het Nederlandse volk gekozen heeft, daarmee is de mate van 'Nederlanderigheid' al bepaald. Door de kiezer - en die hoort boven wetten te staan bij dit soort vertegenwoordigingsvraagstukken.
pi_46405893
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:16 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Je kunt van niemand bewijzen wat die werkelijk denkt, maar je kunt het wel toetsen.
Vreemde opmerking. Toetsen impliceert een feitelijke vaststelling, waarmee het bewijs dus geleverd zou zijn.
quote:
Als Aboutaleb zich loyaal verklaart aan NL, dan kan hij dat dus niet doen voor Marokko. Marokko moet dat aanhangig maken of het paspoort ongeldig verklaren. Beide gebeurt niet, dus aan wie is Aboutaleb nu loyaal?
Ik zie het loyaliteitsprobleem niet. Op grond van de Marokkaanse wetgeving is Aboutaleb formeel een Marokkaan. Of hij wil of niet. Waarom zou dat betekenen dat Aboutaleb 'dus' loyaal MOET zijn aan Marokkaanse belangen?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_46405902
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:14 schreef Yildiz het volgende:
Iets zegt mij dat Wilders dan gewoon weer met een ander riedeltje komt, namelijk, met het verhaal dat 'het moslims zijn' en dat ie dat niet leuk vind.
Sterker nog, dat doet hij nu al: "Ik vind het inderdaad niet prettig dat er straks twee moslims in het kabinet zitten. Dat heb ik liever niet." (zie OP)
pi_46405943
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het zegt eerder wat over hoe Wilders denkt over het uitdelen van paspoorten in dit land.
Niet paspoorten. Nationaliteit.

Lemmeb beantwoordde 'm wijselijk niet: hoe ga je bepalen of een kind geboren uit twee Nederlandse ouders de Nederlandse nationaliteit krijgt?
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:27:24 #294
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46405948
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:25 schreef Argento het volgende:
Ik zie het loyaliteitsprobleem niet. Op grond van de Marokkaanse wetgeving is Aboutaleb formeel een Marokkaan. Of hij wil of niet. Waarom zou dat betekenen dat Aboutaleb 'dus' loyaal MOET zijn aan Marokkaanse belangen?
Er is dus allerlei druk op hem om loyaal te zijn aan die belangen.
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 19:27:36 #295
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46405951
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Je gooit pasporten en nationaliteit door elkaar. De PVV maakt een probleem van de 2e nationaliteit, niet van het paspoort. Als Aboutaleb geen Marokkaans paspoort heeft, of ritueel verbrandt op het Binnenhof, dan is het probleem niet uit de wereld.

Bovendien: en dat is de kern: die bewindslieden zweren trouw. Daarmee heb je de loyaliteit al -voorzover ooit mogelijk-getoetst. En de bewindslieden worden geaccepteerd door de vertegenwoordigers die het Nederlandse volk gekozen heeft, daarmee is de mate van 'Nederlanderigheid' al bepaald. Door de kiezer - en die hoort boven wetten te staan bij dit soort vertegenwoordigingsvraagstukken.
Ik heb de PVV dat niet zo stellig horen beweren. Verder ondersteunt een 2e paspoort geen gezworen loyaliteit. Dat is een contradictie.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:28:48 #296
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46405979
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:27 schreef sigme het volgende:
Niet paspoorten. Nationaliteit.
Komt op hetzelfde neer.
quote:
Lemmeb beantwoordde 'm wijselijk niet: hoe ga je bepalen of een kind geboren uit twee Nederlandse ouders de Nederlandse nationaliteit krijgt?
Nou, innocent until proven guilty? Blijkt er een tweede nationaliteit te bestaan, vervalt de Nederlandse automatisch.
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 19:28:52 #297
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46405982
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:25 schreef Argento het volgende:

[..]

Vreemde opmerking. Toetsen impliceert een feitelijke vaststelling, waarmee het bewijs dus geleverd zou zijn.
[..]

Omdat dat een criterium is voor het bezit/verkrijgen van een paspoort.
pi_46405985
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:25 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Begrijp ik langzamerhand uit de discussie dat een paspoort geen waarde heeft?
Voor de vraag waar iemands loyaliteit ligt, lijkt me het inderdaad weinig relevant van welke staat of staten iemand een paspoort heeft. Het is nu eenmaal een internationaal rechtelijk feit dat mensen staatsburger van meerdere landen tegelijk kunnen zijn. Zij kunnen zelfs in het geheel geen staatsburger zijn. Statenloos dus. Wat zegt zo'n formele omstandigheid over feitelijke loyaliteit? Helemaal niks toch?
pi_46406042
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:28 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Omdat dat een criterium is voor het bezit/verkrijgen van een paspoort.
Loyaliteit?

Nee hoor. Ik heb een Nederlands paspoort gekregen omdat mijn ouders de Nederlandse nationaliteit hebben. Niet omdat ik trouw heb gezworen aan de Nederlandse staat. Andere staten verlenen individuen weer haar nationaliteit puur en alleen omdat dat individu op het grondgebied van die staat is geboren. Ook als dat individu kort na zn geboorte elders gaat vertoeven en nooit meer een voet op dat grondgebied zet.
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 19:32:49 #300
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46406099
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:28 schreef Argento het volgende:

[..]

Voor de vraag waar iemands loyaliteit ligt, lijkt me het inderdaad weinig relevant van welke staat of staten iemand een paspoort heeft. Het is nu eenmaal een internationaal rechtelijk feit dat mensen staatsburger van meerdere landen tegelijk kunnen zijn. Zij kunnen zelfs in het geheel geen staatsburger zijn. Statenloos dus. Wat zegt zo'n formele omstandigheid over feitelijke loyaliteit? Helemaal niks toch?
En dan komt die wederkerigheid om de hoek kijken. Als Aboutaleb van dit gezeik af wilt zijn, dan vraagt die Marokko om vernietiging van dat paspoort. Op basis van wederkerigheid. Marokko wil iets van hem en Aboutaleb wil iets van Marokko. Dat heet wederkerigheid. Alleen wil Marokko daar niet aan. Het principe is dan kapot.

Ik heb de PVV niet stellig zien beweren dat de afkomst een probleem is, maar de dubbele nationaliteit (= 2 paspoorten).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')