Wat hij bedoelt dat iemand als Aboutaleb van de Marokkaanse wet burger moet blijven van Marokko, maar ondertussen krijgt Aboutaleb geen kans om zich daar los van te maken. Dat is de wederkerigheid. Wel de lusten, niet de lasten (als het erop aankomt). Aboutaleb kan zich technisch gezien dus niet loyaal verklaren aan NL, als hij zich ook loyaal moet verklaren aan Marokko.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh. Nou. Dank.
[..]
Waarmee je dus totaal en geheel het terrein van het staatsrecht verlaat.
Maar volgens mij bedoelt hij niet wat jij hier zegt. Hij zegt:
'Hoe aanvaardbaar is dat? Ze willen deze burgers houden, maar er geen last van hebben. Daarmee ondermijnen die landen het principe van wederkerigheid van het recht. Het is ronduit asociaal.'
Ik kan er eerlijk gezegd weinig chocola van maken: volgens mij zegt 'ie zoiets als dat die landen vals spelen, en dat wij dus ook iets moeten. Of zo. Dat kan best wezen, dat andere landen vals spelen, maar dat is toch geen reden om ONZE staatsburgers politieke rechten te ontnemen omdat andere LANDEN malle wetjes kennen?
Als het parlement het staatsrecht volgt...quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Geen grens. Het parlement accepteert het kabinet, of niet. Klaar.
dat Aboutaleb zit vastgebakken aan zijn Marokkaanse nationaliteit, is een nationaal Marokkaanse kwestie. Daar kan Aboutaleb de persoon niets aan doen. Het zijn immers staten die bepalen wie hun nationaliteit heeft en dus ook staten die bepalen hoe die nationaliteit kan worden verloren. Natuurlijk kan Aboutaleb zich 'technisch' gezien wel loyaal verklaren aan Nederland. Ook al is hij formeel ook Marokkaan, het tweede criterium, namelijk het criterium van de feitelijke band met een staat, is minstens zo belangrijk. En wat dat criterium betreft moge het duidelijk zijn dat Aboutaleb 'gewoon' een Nederlander is. Voldoende Nederlander om zitting te nemen in het kabinet. Nederlandser kun je niet worden dunkt me.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:07 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Wat hij bedoelt dat iemand als Aboutaleb van de Marokkaanse wet burger moet blijven van Marokko, maar ondertussen krijgt Aboutaleb geen kans om zich daar los van te maken. Dat is de wederkerigheid. Wel de lusten, niet de lasten (als het erop aankomt). Aboutaleb kan zich technisch gezien dus niet loyaal verklaren aan NL, als hij zich ook loyaal moet verklaren aan Marokko.
maw, je trekt de waarde van hun belofte in twijfel cq hun integriteitquote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:53 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat kan slechts zolang er geen sprake is van tegengestelde belangen tussen die twee naties op het vlak waar jij als minister wat over te zeggen hebt.
gelijke monniken gelijke kappen .. daarnaast, Bea niets te zeggen ? Haar keuze van formateur, het wel of niet accepteren van ontslagaanvragen zou geen verschil uitmaken denk je ?quote:Bea staat hierbuiten. We hebben het hier over mensen die daadwerkelijk beslissingen nemen.
Neehoor, het is vooral het probleem van diegene die zonodig met z'n twee nationaliteiten in het kabinet zitting wil nemen. Het is alleen ons probleem waar eea even formeel geregeld dient te worden (zoals Wilders wil), maar dat is zo gebeurd.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is een probleem van Nederlandse staatsburgers. Het is ons probleem.
Ik begin die Wilders steeds meer te mogen.quote:Aboutaleb kan er niks aan doen dat hij ook nog Marokkaan is. Marokko staat het niet toe dat hij die nationaliteit opgeeft.
‘Ja, jammer dan. Dat is niet mijn probleem. Dat is het probleem van de Marokkanen. Ik zou tegen Ahmed Aboutaleb willen zeggen: probeer staatssecretaris te worden in Marokko en wijzig daar dan de wet.’
Het is ook geen probleem.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik kan er niks aan doen dat het in bepaalde landen blijkbaar onmogelijk is om afstand te doen van je nationaliteit. Dat lijkt me vooral het probleem van de individuen in kwestie, laten we daar vooral niet ons probleem van maken.
Dat neem je toch niet serieus, alsof Aboutaleb even daar de regering in moet gaan, daar die wet moet veranderen, dan weer terug moet komen om vervolgens hier pas secretaris te worden.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Neehoor, het is vooral het probleem van diegene die zonodig met z'n twee nationaliteiten in het kabinet zitting wil nemen. Het is alleen ons probleem waar eea even formeel geregeld dient te worden (zoals Wilders wil), maar dat is zo gebeurd.
Ik vind het volgende stukje uit een interview met Wilders in dit verband ook wel aardig:
[..]
Ik begin die Wilders steeds meer te mogen.
Dan is het geen punt wat het kabinet aan dient te tonen, zoals de PVV vroegquote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:03 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik hoef niet te bewijzen dat ik geen tweede nationaliteit heb. Het is andersom: bewezen dient te worden dat dat wel zo is. Hetgeen in het geval van Abouteleb en Albayrak erg makkelijk is.
Dat laatste is nu juist onderhevig aan discussie, een drogreden op dit moment.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:11 schreef Argento het volgende:
[..]
dat Aboutaleb zit vastgebakken aan zijn Marokkaanse nationaliteit, is een nationaal Marokkaanse kwestie. Daar kan Aboutaleb de persoon niets aan doen. Het zijn immers staten die bepalen wie hun nationaliteit heeft en dus ook staten die bepalen hoe die nationaliteit kan worden verloren. Natuurlijk kan Aboutaleb zich 'technisch' gezien wel loyaal verklaren aan Nederland. Ook al is hij formeel ook Marokkaan, het tweede criterium, namelijk het criterium van de feitelijke band met een staat, is minstens zo belangrijk. En wat dat criterium betreft moge het duidelijk zijn dat Aboutaleb 'gewoon' een Nederlander is. Voldoende Nederlander om zitting te nemen in het kabinet. Nederlandser kun je niet worden dunkt me.
Jammer dat die dat niet zei tegen Hirsi Aliquote:‘Ja, jammer dan. Dat is niet mijn probleem. Dat is het probleem van de Marokkanen. Ik zou tegen Ahmed Aboutaleb willen zeggen: probeer staatssecretaris te worden in Marokko en wijzig daar dan de wet.’
Die heeft een dubbele nationaliteit...quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:16 schreef moussie het volgende:
[..]
Jammer dat die dat niet zei tegen Hirsi Ali
Dat is helemaal niet "even formeel te regelen".quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Neehoor, het is vooral het probleem van diegene die zonodig met z'n twee nationaliteiten in het kabinet zitting wil nemen. Het is alleen ons probleem waar eea even formeel geregeld dient te worden (zoals Wilders wil), maar dat is zo gebeurd.
Ja jammer dan, het is een probleem van Nederlanders. Nederlandse staatsburgers. Dat Wilders denkt dat Nederlanders Marokkanen zijn zegt iets over de waarde die Wilders hecht aan het Nederlands staatsburgerschap.. niet veel.quote:Ik vind het volgende stukje uit een interview met Wilders in dit verband ook wel aardig:
[..]
Ik begin die Wilders steeds meer te mogen.
Het zegt eerder wat over hoe Wilders denkt over het uitdelen van paspoorten in dit land.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:20 schreef sigme het volgende:
Ja jammer dan, het is een probleem van Nederlanders. Nederlandse staatsburgers. Dat Wilders denkt dat Nederlanders Marokkanen zijn zegt iets over de waarde die Wilders hecht aan het Nederlands staatsburgerschap.. niet veel.
Je gooit pasporten en nationaliteit door elkaar. De PVV maakt een probleem van de 2e nationaliteit, niet van het paspoort. Als Aboutaleb geen Marokkaans paspoort heeft, of ritueel verbrandt op het Binnenhof, dan is het probleem niet uit de wereld.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:16 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Dat laatste is nu juist onderhevig aan discussie, een drogreden op dit moment.
Je moet iets kunnen toetsen en daartoe biedt het middel paspoort een optie.
Je kunt van niemand bewijzen wat die werkelijk denkt, maar je kunt het wel toetsen. Draai het anders om. Als Aboutaleb zich loyaal verklaart aan NL, dan kan hij dat dus niet doen voor Marokko. Marokko moet dat aanhangig maken of het paspoort ongeldig verklaren. Beide gebeurt niet, dus aan wie is Aboutaleb nu loyaal?
Vreemde opmerking. Toetsen impliceert een feitelijke vaststelling, waarmee het bewijs dus geleverd zou zijn.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:16 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Je kunt van niemand bewijzen wat die werkelijk denkt, maar je kunt het wel toetsen.
Ik zie het loyaliteitsprobleem niet. Op grond van de Marokkaanse wetgeving is Aboutaleb formeel een Marokkaan. Of hij wil of niet. Waarom zou dat betekenen dat Aboutaleb 'dus' loyaal MOET zijn aan Marokkaanse belangen?quote:Als Aboutaleb zich loyaal verklaart aan NL, dan kan hij dat dus niet doen voor Marokko. Marokko moet dat aanhangig maken of het paspoort ongeldig verklaren. Beide gebeurt niet, dus aan wie is Aboutaleb nu loyaal?
Sterker nog, dat doet hij nu al: "Ik vind het inderdaad niet prettig dat er straks twee moslims in het kabinet zitten. Dat heb ik liever niet." (zie OP)quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:14 schreef Yildiz het volgende:
Iets zegt mij dat Wilders dan gewoon weer met een ander riedeltje komt, namelijk, met het verhaal dat 'het moslims zijn' en dat ie dat niet leuk vind.
Niet paspoorten. Nationaliteit.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het zegt eerder wat over hoe Wilders denkt over het uitdelen van paspoorten in dit land.
Er is dus allerlei druk op hem om loyaal te zijn aan die belangen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:25 schreef Argento het volgende:
Ik zie het loyaliteitsprobleem niet. Op grond van de Marokkaanse wetgeving is Aboutaleb formeel een Marokkaan. Of hij wil of niet. Waarom zou dat betekenen dat Aboutaleb 'dus' loyaal MOET zijn aan Marokkaanse belangen?
Ik heb de PVV dat niet zo stellig horen beweren. Verder ondersteunt een 2e paspoort geen gezworen loyaliteit. Dat is een contradictie.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Je gooit pasporten en nationaliteit door elkaar. De PVV maakt een probleem van de 2e nationaliteit, niet van het paspoort. Als Aboutaleb geen Marokkaans paspoort heeft, of ritueel verbrandt op het Binnenhof, dan is het probleem niet uit de wereld.
Bovendien: en dat is de kern: die bewindslieden zweren trouw. Daarmee heb je de loyaliteit al -voorzover ooit mogelijk-getoetst. En de bewindslieden worden geaccepteerd door de vertegenwoordigers die het Nederlandse volk gekozen heeft, daarmee is de mate van 'Nederlanderigheid' al bepaald. Door de kiezer - en die hoort boven wetten te staan bij dit soort vertegenwoordigingsvraagstukken.
Komt op hetzelfde neer.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:27 schreef sigme het volgende:
Niet paspoorten. Nationaliteit.
Nou, innocent until proven guilty? Blijkt er een tweede nationaliteit te bestaan, vervalt de Nederlandse automatisch.quote:Lemmeb beantwoordde 'm wijselijk niet: hoe ga je bepalen of een kind geboren uit twee Nederlandse ouders de Nederlandse nationaliteit krijgt?
Omdat dat een criterium is voor het bezit/verkrijgen van een paspoort.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:25 schreef Argento het volgende:
[..]
Vreemde opmerking. Toetsen impliceert een feitelijke vaststelling, waarmee het bewijs dus geleverd zou zijn.
[..]
Ik zie het loyaliteitsprobleem niet. Op grond van de Marokkaanse wetgeving is Aboutaleb formeel een Marokkaan. Of hij wil of niet. Waarom zou dat betekenen dat Aboutaleb 'dus' loyaal MOET zijn aan Marokkaanse belangen?
Voor de vraag waar iemands loyaliteit ligt, lijkt me het inderdaad weinig relevant van welke staat of staten iemand een paspoort heeft. Het is nu eenmaal een internationaal rechtelijk feit dat mensen staatsburger van meerdere landen tegelijk kunnen zijn. Zij kunnen zelfs in het geheel geen staatsburger zijn. Statenloos dus. Wat zegt zo'n formele omstandigheid over feitelijke loyaliteit? Helemaal niks toch?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:25 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Begrijp ik langzamerhand uit de discussie dat een paspoort geen waarde heeft?
Loyaliteit?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:28 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Omdat dat een criterium is voor het bezit/verkrijgen van een paspoort.
En dan komt die wederkerigheid om de hoek kijken. Als Aboutaleb van dit gezeik af wilt zijn, dan vraagt die Marokko om vernietiging van dat paspoort. Op basis van wederkerigheid. Marokko wil iets van hem en Aboutaleb wil iets van Marokko. Dat heet wederkerigheid. Alleen wil Marokko daar niet aan. Het principe is dan kapot.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:28 schreef Argento het volgende:
[..]
Voor de vraag waar iemands loyaliteit ligt, lijkt me het inderdaad weinig relevant van welke staat of staten iemand een paspoort heeft. Het is nu eenmaal een internationaal rechtelijk feit dat mensen staatsburger van meerdere landen tegelijk kunnen zijn. Zij kunnen zelfs in het geheel geen staatsburger zijn. Statenloos dus. Wat zegt zo'n formele omstandigheid over feitelijke loyaliteit? Helemaal niks toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |