Ook leuk: de staatsrechtelijke waarde is geneuzel, dus moet het staatsrecht op neuzelig detail in lijn worden gebracht.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:40 schreef Lemmeb het volgende:
Verder onboeiend geneuzel. Die man heeft gewoon gelijk. Als het staatsrecht daar niet exact mee strookt, dan dient dit aangepast te worden. Het recht staat in dienst van en is geen doel op zich.
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:43 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Kende je deze al?
www.lastvandeburger.nl als reactie op www.lastvandeoverheid.nl
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:46 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Ook aan jou dezelfde vraag om dat dan nu maar eens haarfijn uit te leggen, confrère.![]()
Wat, je eerste paspoort inleveren loyaal?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:44 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het begrip 'loyaliteit' zegt je ook niks zeker?
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Ook leuk: de staatsrechtelijke waarde is geneuzel, dus moet het staatsrecht op neuzelig detail in lijn worden gebracht.
Goed, je blaat dus maar wat, maakt belachelijk en kunt het verder niet uitleggen? Fijn, weten we dat.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Dat is de laatste 5 topic sal meerdere malen gedaan. Met als enige reactie van de Wilders adepten de (een heel klein beetje) volwassener taktiek van de speelplaats "En toch heb ik gelijk!!! <stampvoet>"
Je kan niet loyaal zijn aan 1 land terwijl je ook de nationaliteit van een ander hebt .. is dat wat je zegt ?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:44 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het begrip 'loyaliteit' zegt je ook niks zeker?
Nee, dat bedoelde ik niet.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:48 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wat, je eerste paspoort inleveren loyaal?
Nou eh, staatsrecht is dat datgene wat de constitutie constitueert. Het is bij uitstek een zelfbeschrijvend en zelfdefiniërend systeem (en om die reden grotendeels informeel). Het is ook, uit aard der zaak: nationaal. Niet "wederkerig" met andere rechtssytemen. Maar ook niet "wederkerig" met burgers, met rechtspraak, met bestuurders of wat dan ook.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:42 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Leg jij dat dan maar eens haarfijn uit.![]()
Het staatsrecht geeft de spelregels aan van de Nederlandse democratie om het in jip-en-janneke taal te zeggen. Het staatsrechts zegt wel degelijk waar bewindslieden aan moeten voldoen. (bijvoorbeeld het ontbreken van een strafblad. Wat dacht je, de formateur, vaak de premier, zit uit zijn neus te peuteren?)quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Ook leuk: de staatsrechtelijke waarde is geneuzel, dus moet het staatsrecht op neuzelig detail in lijn worden gebracht.
Het is momenteel vrij simpel: de gekozen volksvertegenwoordigers (dat moeten Nederlanders zijn), hebben de vrijheid wie ze maar willen in het kabinet te zetten. Deze kabinetsleden moeten een eed zweren. De PVV wil deze vrijheid verminderen.
Een deel daarvan is uitvoerbaar: de eis dat kabinetsleden de Nederlandse nationaliteit hebben. Die eis is er nu niet, maar die kan gesteld worden.
De andere eis: geen andere nationaliteit, is juridisch loos. Je kan niet bewijzen iets NIET te zijn (als individu), en de overheid kan óók niet bewijzen dat iemand GEEN andere nationaliteit heeft. Omdat de Nederlandse overheid niet de registratie van andere landen voert, en niet kan inzien.
Dat kan slechts zolang er geen sprake is van tegengestelde belangen tussen die twee naties op het vlak waar jij als minister wat over te zeggen hebt.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:50 schreef moussie het volgende:
[..]
Je kan niet loyaal zijn aan 1 land terwijl je ook de nationaliteit van een ander hebt .. is dat wat je zegt ?
Bea staat hierbuiten. We hebben het hier over mensen die daadwerkelijk beslissingen nemen.quote:Dus Beatrix was nooit een loyale nederlandse met haar 2 nationaliteiten ?
Ik denk dat in dat desbetreffende kabinet de plaatselijke partij wel zo wijs is om die minister niet die functie te geven, simpelweg omdat dat zeer waarschijnlijk het overleg blokkeert en daarmee zeer waarschijnlijk machtsverlies voor de partij oplevert.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:52 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, dat bedoelde ik niet.
Ik doelde meer op zaken als Armeense genocide, de Cypriotische kwestie of zelfs oorlog tussen twee naties. Zaken waarbij sprake is van tegengestelde belangen tussen twee naties. Hoe denk je dat de Grieken reageren als de Griekse minister van defensie ook een Turks paspoort zou bezitten?
Allereerst dank voor je uitleg, een waardig antwoord. Geen gedraai.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou eh, staatsrecht is dat datgene wat de constitutie constitueert. Het is bij uitstek een zelfbeschrijvend en zelfdefiniërend systeem (en om die reden grotendeels informeel). Het is ook, uit aard der zaak: nationaal. Niet "wederkerig" met andere rechtssytemen. Maar ook niet "wederkerig" met burgers, met rechtspraak, met bestuurders of wat dan ook.
Aan de haarfijnheid zal wel wat mankeren. Excuus daarvoor. Ik ben niet op m'n best en ga zo maar weer eens een tukkie doen.
Mijn beste Lemmeb, dat heb ik heus gedaan. Het is ook helemaal geen staatsrechtelijk probleem, en de oplossing ligt ook helemaal in die hoek.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:49 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het is geneuzel om zo over de staatsrechtelijke waarde door te blijven neuzelen. Probeer even verder te denken dan dat. Probeer eens in oplossingen te denken ipv in problemen.
Iedereen kan een dubbele agenda hebben ongeacht de nationaliteit(en), maar als het op toetsen aankomt is het gemakkelijker aan te tonen bij iemand met >1 paspoorten. Ook interessant, bij hoeveel paspoorten ligt de grens en bij hoeveel bewindslieden met >1 paspoorten ligt de grens?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Mijn beste Lemmeb, dat heb ik heus gedaan. Het is ook helemaal geen staatsrechtelijk probleem, en de oplossing ligt ook helemaal in die hoek.
Het is een logisch probleem. Bewijs jij maar eens dat jij geen tweede nationaliteit hebt. Laat de Nederlandse overheid dat eens proberen. Heb je 'm?
Het andere -eveneens onoplosbare- probleem, is dat van de Nederlandse staatsburgers met een tweede nationaliteit. Verzin jij maar eens een regeling (hou het vorige probleem er even bij) waarbij je twee Nederlanders een kind laat krijgen, en dat kind beoordeelt op het wel/niet krijgen van de Nederlandse nationaliteit.
En dan heb ik het niet over de inflatie die je het Nederlands staatsburgerschap aandoet, want dat kan natuurlijk gewoon je wens zijn.
Dat is nu net het hele punt: wat niet is kan nog komen. Het is een potentieel gevaar, en waarom zou je het risico lopen als het niet hoeft?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:54 schreef Yildiz het volgende:
Maar daar hebben wij geen last van.
Simpelweg omdat het helemaal niks uitmaakt, daarom.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:00 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat is nu net het hele punt: wat niet is kan nog komen. Het is een potentieel gevaar, en waarom zou je het risico lopen als het niet hoeft?
Ik hoef niet te bewijzen dat ik geen tweede nationaliteit heb. Het is andersom: bewezen dient te worden dat dat wel zo is. Hetgeen in het geval van Abouteleb en Albayrak erg makkelijk is.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:57 schreef sigme het volgende:
Het is een logisch probleem. Bewijs jij maar eens dat jij geen tweede nationaliteit hebt. Laat de Nederlandse overheid dat eens proberen. Heb je 'm?
Ohquote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Allereerst dank voor je uitleg, een waardig antwoord. Geen gedraai.![]()
Waarmee je dus totaal en geheel het terrein van het staatsrecht verlaatquote:Wat de hoogleraar bedoelt is naar mijn mening dat een individu zich niet loyaal kan uitten aan 2 rechtssytemen, anders is er sowieso geen wederkerigheid.
Ik kan er niks aan doen dat het in bepaalde landen blijkbaar onmogelijk is om afstand te doen van je nationaliteit. Dat lijkt me vooral het probleem van de individuen in kwestie, laten we daar vooral niet ons probleem van maken.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Simpelweg omdat het helemaal niks uitmaakt, daarom.
Als het in jouw voorbeeld een minister was die zijn Turkse paspoort verscheurd had, maar nog Turkse ouders had, heeft Griekenland hetzelfde probleem. Daar veranderd een paspoort helemaal niets, noppes, nada aan.
Geen grensquote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:59 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Iedereen kan een dubbele agenda hebben ongeacht de nationaliteit(en), maar als het op toetsen aankomt is het gemakkelijker aan te tonen bij iemand met >1 paspoorten. Ook interessant, bij hoeveel paspoorten ligt de grens en bij hoeveel bewindslieden met >1 paspoorten ligt de grens?![]()
Nee, daar is volkerenrecht (meer specifiek uitleveringsrecht) op gebouwd.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Nou, ik dacht het toch van wel. Daar is de rechtsleer op gebouwd.
Het is een probleem van Nederlandse staatsburgers. Het is ons probleem.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik kan er niks aan doen dat het in bepaalde landen blijkbaar onmogelijk is om afstand te doen van je nationaliteit. Dat lijkt me vooral het probleem van de individuen in kwestie, laten we daar vooral niet ons probleem van maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |