abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46404807
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:40 schreef Lemmeb het volgende:
Verder onboeiend geneuzel. Die man heeft gewoon gelijk. Als het staatsrecht daar niet exact mee strookt, dan dient dit aangepast te worden. Het recht staat in dienst van en is geen doel op zich.
Ook leuk: de staatsrechtelijke waarde is geneuzel, dus moet het staatsrecht op neuzelig detail in lijn worden gebracht.

Het is momenteel vrij simpel: de gekozen volksvertegenwoordigers (dat moeten Nederlanders zijn), hebben de vrijheid wie ze maar willen in het kabinet te zetten. Deze kabinetsleden moeten een eed zweren. De PVV wil deze vrijheid verminderen.

Een deel daarvan is uitvoerbaar: de eis dat kabinetsleden de Nederlandse nationaliteit hebben. Die eis is er nu niet, maar die kan gesteld worden.

De andere eis: geen andere nationaliteit, is juridisch loos. Je kan niet bewijzen iets NIET te zijn (als individu), en de overheid kan óók niet bewijzen dat iemand GEEN andere nationaliteit heeft. Omdat de Nederlandse overheid niet de registratie van andere landen voert, en niet kan inzien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:47:20 #252
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46404819
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:43 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Kende je deze al?
www.lastvandeburger.nl als reactie op www.lastvandeoverheid.nl
briljant
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:48:15 #253
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_46404846
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:46 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Ook aan jou dezelfde vraag om dat dan nu maar eens haarfijn uit te leggen, confrère.
Dat is de laatste 5 topic sal meerdere malen gedaan. Met als enige reactie van de Wilders adepten de (een heel klein beetje) volwassener taktiek van de speelplaats "En toch heb ik gelijk!!! <stampvoet>"
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:48:16 #254
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46404847
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:44 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het begrip 'loyaliteit' zegt je ook niks zeker?
Wat, je eerste paspoort inleveren loyaal?
Neh, dat is niet loyaal, dat past meer onder het hokje opofferen. Sacrificin'.

En dat vind ik zelfs zwak.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:49:19 #255
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46404874
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Ook leuk: de staatsrechtelijke waarde is geneuzel, dus moet het staatsrecht op neuzelig detail in lijn worden gebracht.

Het is geneuzel om zo over de staatsrechtelijke waarde door te blijven neuzelen. Probeer even verder te denken dan dat. Probeer eens in oplossingen te denken ipv in problemen.
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 18:49:31 #256
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46404884
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is de laatste 5 topic sal meerdere malen gedaan. Met als enige reactie van de Wilders adepten de (een heel klein beetje) volwassener taktiek van de speelplaats "En toch heb ik gelijk!!! <stampvoet>"
Goed, je blaat dus maar wat, maakt belachelijk en kunt het verder niet uitleggen? Fijn, weten we dat.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_46404907
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:44 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het begrip 'loyaliteit' zegt je ook niks zeker?
Je kan niet loyaal zijn aan 1 land terwijl je ook de nationaliteit van een ander hebt .. is dat wat je zegt ?
Dus Beatrix was nooit een loyale nederlandse met haar 2 nationaliteiten ?
pleased to meet you
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:52:08 #258
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46404955
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:48 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Wat, je eerste paspoort inleveren loyaal?
Nee, dat bedoelde ik niet.

Ik doelde meer op zaken als Armeense genocide, de Cypriotische kwestie of zelfs oorlog tussen twee naties. Zaken waarbij sprake is van tegengestelde belangen tussen twee naties. Hoe denk je dat de Grieken reageren als de Griekse minister van defensie ook een Turks paspoort zou bezitten?
pi_46404966
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:42 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Leg jij dat dan maar eens haarfijn uit.
Nou eh, staatsrecht is dat datgene wat de constitutie constitueert. Het is bij uitstek een zelfbeschrijvend en zelfdefiniërend systeem (en om die reden grotendeels informeel). Het is ook, uit aard der zaak: nationaal. Niet "wederkerig" met andere rechtssytemen. Maar ook niet "wederkerig" met burgers, met rechtspraak, met bestuurders of wat dan ook.

Aan de haarfijnheid zal wel wat mankeren. Excuus daarvoor. Ik ben niet op m'n best en ga zo maar weer eens een tukkie doen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 18:53:23 #260
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46404994
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is momenteel vrij simpel: de gekozen volksvertegenwoordigers (dat moeten Nederlanders zijn), hebben de vrijheid wie ze maar willen in het kabinet te zetten. Deze kabinetsleden moeten een eed zweren. De PVV wil deze vrijheid verminderen.

Een deel daarvan is uitvoerbaar: de eis dat kabinetsleden de Nederlandse nationaliteit hebben. Die eis is er nu niet, maar die kan gesteld worden.

De andere eis: geen andere nationaliteit, is juridisch loos. Je kan niet bewijzen iets NIET te zijn (als individu), en de overheid kan óók niet bewijzen dat iemand GEEN andere nationaliteit heeft. Omdat de Nederlandse overheid niet de registratie van andere landen voert, en niet kan inzien.
Het staatsrecht geeft de spelregels aan van de Nederlandse democratie om het in jip-en-janneke taal te zeggen. Het staatsrechts zegt wel degelijk waar bewindslieden aan moeten voldoen. (bijvoorbeeld het ontbreken van een strafblad. Wat dacht je, de formateur, vaak de premier, zit uit zijn neus te peuteren?)
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:53:37 #261
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46405002
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:50 schreef moussie het volgende:

[..]

Je kan niet loyaal zijn aan 1 land terwijl je ook de nationaliteit van een ander hebt .. is dat wat je zegt ?
Dat kan slechts zolang er geen sprake is van tegengestelde belangen tussen die twee naties op het vlak waar jij als minister wat over te zeggen hebt.
quote:
Dus Beatrix was nooit een loyale nederlandse met haar 2 nationaliteiten ?
Bea staat hierbuiten. We hebben het hier over mensen die daadwerkelijk beslissingen nemen.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:54:22 #262
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46405030
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:52 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nee, dat bedoelde ik niet.

Ik doelde meer op zaken als Armeense genocide, de Cypriotische kwestie of zelfs oorlog tussen twee naties. Zaken waarbij sprake is van tegengestelde belangen tussen twee naties. Hoe denk je dat de Grieken reageren als de Griekse minister van defensie ook een Turks paspoort zou bezitten?
Ik denk dat in dat desbetreffende kabinet de plaatselijke partij wel zo wijs is om die minister niet die functie te geven, simpelweg omdat dat zeer waarschijnlijk het overleg blokkeert en daarmee zeer waarschijnlijk machtsverlies voor de partij oplevert.

Maar daar hebben wij geen last van.
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 18:56:17 #263
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46405083
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou eh, staatsrecht is dat datgene wat de constitutie constitueert. Het is bij uitstek een zelfbeschrijvend en zelfdefiniërend systeem (en om die reden grotendeels informeel). Het is ook, uit aard der zaak: nationaal. Niet "wederkerig" met andere rechtssytemen. Maar ook niet "wederkerig" met burgers, met rechtspraak, met bestuurders of wat dan ook.

Aan de haarfijnheid zal wel wat mankeren. Excuus daarvoor. Ik ben niet op m'n best en ga zo maar weer eens een tukkie doen.
Allereerst dank voor je uitleg, een waardig antwoord. Geen gedraai.
Wat de hoogleraar bedoelt is naar mijn mening dat een individu zich niet loyaal kan uitten aan 2 rechtssytemen, anders is er sowieso geen wederkerigheid.
pi_46405111
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:49 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het is geneuzel om zo over de staatsrechtelijke waarde door te blijven neuzelen. Probeer even verder te denken dan dat. Probeer eens in oplossingen te denken ipv in problemen.
Mijn beste Lemmeb, dat heb ik heus gedaan. Het is ook helemaal geen staatsrechtelijk probleem, en de oplossing ligt ook helemaal in die hoek.

Het is een logisch probleem. Bewijs jij maar eens dat jij geen tweede nationaliteit hebt. Laat de Nederlandse overheid dat eens proberen. Heb je 'm?

Het andere -eveneens onoplosbare- probleem, is dat van de Nederlandse staatsburgers met een tweede nationaliteit. Verzin jij maar eens een regeling (hou het vorige probleem er even bij) waarbij je twee Nederlanders een kind laat krijgen, en dat kind beoordeelt op het wel/niet krijgen van de Nederlandse nationaliteit.

En dan heb ik het niet over de inflatie die je het Nederlands staatsburgerschap aandoet, want dat kan natuurlijk gewoon je wens zijn .
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 18:59:59 #265
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46405181
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn beste Lemmeb, dat heb ik heus gedaan. Het is ook helemaal geen staatsrechtelijk probleem, en de oplossing ligt ook helemaal in die hoek.

Het is een logisch probleem. Bewijs jij maar eens dat jij geen tweede nationaliteit hebt. Laat de Nederlandse overheid dat eens proberen. Heb je 'm?

Het andere -eveneens onoplosbare- probleem, is dat van de Nederlandse staatsburgers met een tweede nationaliteit. Verzin jij maar eens een regeling (hou het vorige probleem er even bij) waarbij je twee Nederlanders een kind laat krijgen, en dat kind beoordeelt op het wel/niet krijgen van de Nederlandse nationaliteit.

En dan heb ik het niet over de inflatie die je het Nederlands staatsburgerschap aandoet, want dat kan natuurlijk gewoon je wens zijn .
Iedereen kan een dubbele agenda hebben ongeacht de nationaliteit(en), maar als het op toetsen aankomt is het gemakkelijker aan te tonen bij iemand met >1 paspoorten. Ook interessant, bij hoeveel paspoorten ligt de grens en bij hoeveel bewindslieden met >1 paspoorten ligt de grens?
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:00:11 #266
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46405189
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:54 schreef Yildiz het volgende:
Maar daar hebben wij geen last van.
Dat is nu net het hele punt: wat niet is kan nog komen. Het is een potentieel gevaar, en waarom zou je het risico lopen als het niet hoeft?
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:02:22 #267
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46405235
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:00 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat is nu net het hele punt: wat niet is kan nog komen. Het is een potentieel gevaar, en waarom zou je het risico lopen als het niet hoeft?
Simpelweg omdat het helemaal niks uitmaakt, daarom.

Als het in jouw voorbeeld een minister was die zijn Turkse paspoort verscheurd had, maar nog Turkse ouders had, heeft Griekenland hetzelfde probleem. Daar veranderd een paspoort helemaal niets, noppes, nada aan.
  † In Memoriam † zaterdag 17 februari 2007 @ 19:02:30 #268
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_46405238
Hebben we het nog niet gehad over de mogelijke onschendbaarheid/vervolging van bewindslieden met >1 paspoorten als de loyaliteit opeens niet zo groot bleek. Kortom, teveel juridische complicaties als gevolg. Precies het punt van Lemmeb, waarom zou je dat risico nemen?
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:03:06 #269
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46405254
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:57 schreef sigme het volgende:
Ik hoef niet te bewijzen dat ik geen tweede nationaliteit heb. Het is andersom: bewezen dient te worden dat dat wel zo is. Hetgeen in het geval van Abouteleb en Albayrak erg makkelijk is.
pi_46405273
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Allereerst dank voor je uitleg, een waardig antwoord. Geen gedraai.
Oh . Nou. Dank.
quote:
Wat de hoogleraar bedoelt is naar mijn mening dat een individu zich niet loyaal kan uitten aan 2 rechtssytemen, anders is er sowieso geen wederkerigheid.
Waarmee je dus totaal en geheel het terrein van het staatsrecht verlaat .

Maar volgens mij bedoelt hij niet wat jij hier zegt. Hij zegt:

'Hoe aanvaardbaar is dat? Ze willen deze burgers houden, maar er geen last van hebben. Daarmee ondermijnen die landen het principe van wederkerigheid van het recht. Het is ronduit asociaal.'

Ik kan er eerlijk gezegd weinig chocola van maken: volgens mij zegt 'ie zoiets als dat die landen vals spelen, en dat wij dus ook iets moeten. Of zo. Dat kan best wezen, dat andere landen vals spelen, maar dat is toch geen reden om ONZE staatsburgers politieke rechten te ontnemen omdat andere LANDEN malle wetjes kennen?
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:05:07 #271
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_46405310
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:02 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Simpelweg omdat het helemaal niks uitmaakt, daarom.

Als het in jouw voorbeeld een minister was die zijn Turkse paspoort verscheurd had, maar nog Turkse ouders had, heeft Griekenland hetzelfde probleem. Daar veranderd een paspoort helemaal niets, noppes, nada aan.
Ik kan er niks aan doen dat het in bepaalde landen blijkbaar onmogelijk is om afstand te doen van je nationaliteit. Dat lijkt me vooral het probleem van de individuen in kwestie, laten we daar vooral niet ons probleem van maken.
pi_46405327
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:59 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Iedereen kan een dubbele agenda hebben ongeacht de nationaliteit(en), maar als het op toetsen aankomt is het gemakkelijker aan te tonen bij iemand met >1 paspoorten. Ook interessant, bij hoeveel paspoorten ligt de grens en bij hoeveel bewindslieden met >1 paspoorten ligt de grens?
Geen grens . Het parlement accepteert het kabinet, of niet. Klaar.
pi_46405334
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Nou, ik dacht het toch van wel. Daar is de rechtsleer op gebouwd.
Nee, daar is volkerenrecht (meer specifiek uitleveringsrecht) op gebouwd.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_46405360
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 19:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik kan er niks aan doen dat het in bepaalde landen blijkbaar onmogelijk is om afstand te doen van je nationaliteit. Dat lijkt me vooral het probleem van de individuen in kwestie, laten we daar vooral niet ons probleem van maken.
Het is een probleem van Nederlandse staatsburgers. Het is ons probleem.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 19:07:21 #275
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46405366
We kunnen ook voor de Finse oplossing kiezen: bij het aannemen van een ander paspoort vervalt de Nederlandse nationaliteit automatisch.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')