http://zweefportaal.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=516&highlight=ask+++snellequote:Acabion runs electronically limited 450 km/h, i.e. 281 mph with half-closed throttles and just 44% of it´s engine power! It accelerates from 0 to 400 km/h in 18 seconds and in less than 1000 meters. And it runs long, long distance: 1000 km nonstop with 70 liters fuel at a speed of 350 km/h.
Valt mee, als je het zelf doet ben je met 1000 euro klaar, moet je hem alleen nog ff inpassen. Ruitenwissers moet je creatief oplossen, hoe denk je dat we dat met vliegen doen? (Hand uit het raam en vegen maarquote:Op donderdag 15 februari 2007 21:04 schreef TR08 het volgende:
Whaha een omgebouwde zweefvliegtuig rompik zal je zeggen dat ik ernstig overwogen heb om ook zoiets als basis te doen
Alleen kostte een losse ruit geloof ik 3500 euro en was die bovendien niet erg geschikt voor straatgebruik en ruitenwissers.
Zelf doen is gewoon een complete gevormde ruit die je "alleen" nog even in je frame op maat moet maken.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:22 schreef TR08 het volgende:
Grootste probleem was eigenlijk dat ik gewaarschuwd werd dat het eerste steentje gewoon keihard door de ruit zou gaan ivm de dunne ruit. Ruitenwissers zouden verder heel snel gaan krassen.
Als het te doen was om voor een redelijke prijs (die 1000 euro bijv) een straatwaardige ruit te hebben zou ik het design van de bovenkant zo omgooienZo'n ronde ruit geeft ook erg mooi uitzicht lijkt me namelijk.
Wat bedoel je trouwens met: "Het zelf doen"? Een standaard ruit kopen en die inbouwen? Of Plexi/Carbonaat kopen en dat buigen etc?
De motor die in dat ding ligt is zeker niet gemaakt om zuinig te rijden. veel te groot toeren bereik. en te veel kracht voor zo'n klein voertuig.quote:Op zondag 11 maart 2007 13:30 schreef TR08 het volgende:
Leuk dingJammer dat hij maar 1 op 20 loopt bij 120km/uur (vreemd zelfs eigenlijk). Weet je hoe hij blijft staan bij bijvoorbeeld een stoplicht?
Allemaal dank voor de felicitaties btw
Ik heb nog geen enkele uitzending kunnen bekijken, maar na wat ik van de site zo heb kunnen plukken denk ik het volgende:quote:Op zondag 11 maart 2007 17:57 schreef Skinkie het volgende:
TR08 wat vind jij van dat programma http://prautotype.nl/ ?
En in de praktijk haal je de helft van het rendement dat je theoretisch kunt halen door alle mechanische-, warmte- en stromingsverliezenquote:Op zaterdag 17 maart 2007 01:13 schreef MaximumRush het volgende:
Is het niet misschien een idee om nu je toch al bezig bent een stirlingmotor te maken?
In theorie zou je dan een rendement van ongeveer 65 % moeten hebben.
Ik heb nog een Proxxon ratelset en een deel van de steeksleutels is van Gedore. Verder heeft mijn vader nog een momentsleutel (Gedore) dus het meest moeilijke spul is wel voor elkaar hoorquote:Op zaterdag 17 maart 2007 16:12 schreef SRS-Engineering het volgende:
[quote]Op donderdag 15 maart 2007 21:57 schreef TR08 het volgende:
Even een paar nieuwe pics:
Ik ben na mijn afstuderen maar wat gaan klussen, mijn nieuwe garage moet natuurlijk wel eindelijk eens ingericht. Vandaag heb ik een mooie plank aan de muur geschroefd en daar een en ander aan gereedschap aan opgehangen.
[afbeelding]
Met dat gereedschap ga je hopelijk toch geen auto bouwen ?
Koop gewoon een gereedschapkist van snap-on of gedore.
Heb je alles en het werkt veel beter dan zo'n bord.
mag ik je harstikke voor gek verklaren geen airbags denk maar alleen aan jezelfquote:Op zondag 25 maart 2007 10:47 schreef TR08 het volgende:
ABS koop ik in, een bestaande remset met ABS is denk ik zo over te bouwen.
Airbags weet ik niet of die er in komen. Je moet erg goed weten hoe je dat inbouwt en aansluit. Als dat fout gebeurt heb je meer kans om door een zomaar ontploffende airbag gewond te raken dan dat het ding je leven redt. Ik spendeer liever wat meer aandacht aan goede gordels.
Dashboard ga ik zelf maken. Er zal niet iets bestaands zijn dat volledig past. Wel wil ik knoppen, meters, ventilatieroosters e.d. gewoon kopen, evt dingen uit een bestaande auto/motor.
32 mijn eerste auto is dus al lang de deur uitquote:Op zondag 25 maart 2007 12:18 schreef TR08 het volgende:
De bodemplaat wordt gewoon glasvezelcomposiet net als de rest van de dragende constructie. In prautotype kunnen ze hout nemen omdat die wagen toch niet lang heel hoeft te blijven.
Wat betreft de airbags: In de racerij kunnen ze ook zonder en daar overleven de coureurs menige crash ook prima. Airbags zijn eigenlijk een lapmiddel voor slecht/matig of niet gedragen gordels.
Ik heb dit soort opmerkingen vaker gehad, veel mensen zijn denk ik onbekend met de term "aanvaardbaar risico". Vroeger reden zat mensen zonder airbags en ik durf te wedden dat jij als ik je een lift aan zou bieden met mijn huidige auto (Opel Corsa uit '97) er vrolijk in zou stappen. Terwijl die auto geen ABS, geen stuurbekrachtiging en geen airbags heeft.
Als ik een zelfbouw auto maak moet er ineens allemaal wel in zitten want anders ben ik knettergek. De wagen die ik maak krijgt een race gordelsysteem, ABS, een sterke rolkooi en kreukelzones. Ik denk dat de veiligheid dan redelijk goed zit.
Ik weet niet hoe oud jij bent maar als jij binnenkort je eerste auto gaat kopen en je zit niet al te ruim in het geld is de kans dat jij een wagen zonder airbags en zonder ABS gaat rijden ook vrij groot.
Dan heb jij zeker nooit gehoord van overleden kinderen door kinderzitjes bij airbags te plaatsen. Goede keuze van TR08 om geen airbags te gebruiken. Als die krengen er wel in moeten ziek ik liever eerst een crash test dat het een 'voordeel' geeft ten opzichte van gordels.quote:Op zondag 25 maart 2007 12:46 schreef iloveheerlen het volgende:
een airbag red levens
in de racerij gebruiken ze een helm en is alles gemaakt naar de bestuurder (de helm, de zitjes en het stuur alles). Niet vergelijkbaar dus, verder hebben ze een grindbak naast de baan ipv een vangrail. De vergelijking is dan ook ver te zoeken.quote:Op zondag 25 maart 2007 12:18 schreef TR08 het volgende:
In de racerij kunnen ze ook zonder en daar overleven de coureurs menige crash ook prima.
Bij het gebruik van een airbag is een driepunts en/of racegordel verplicht! Een airbag brengt zware nekletsel toe als je geen gordel (of heupgordel) gebruikt. Je hoofd gaat namelijk naar voren en komt dan in lijn met de airbag, die dan je hoofd een klap naar achter geeft tov je lichaam (die dan nog niet geraakt is)quote:Airbags zijn eigenlijk een lapmiddel voor slecht/matig of niet gedragen gordels.
non-discussie, je bouwt een auto nu. Dus dan zou je de standaarden die nu gelden moeten volgen. voor de kosten hoef je het niet te laten. (overigens is een airbag verplicht in alle auto's die nu geproduceert worden, ik weet niet hoe dat zit met zelfbouw).quote:Ik heb dit soort opmerkingen vaker gehad, veel mensen zijn denk ik onbekend met de term "aanvaardbaar risico". Vroeger reden zat mensen zonder airbags en ik durf te wedden dat jij als ik je een lift aan zou bieden met mijn huidige auto (Opel Corsa uit '97) er vrolijk in zou stappen. Terwijl die auto geen ABS, geen stuurbekrachtiging en geen airbags heeft.
neuh, je was al knettergek toen je zei dat je voor 20.000 een volledige auto wilde produceren die zuiniger was dan alles wat op de markt is op dit moment (1:80 was het tochquote:Als ik een zelfbouw auto maak moet er ineens allemaal wel in zitten want anders ben ik knettergek.
quote:De wagen die ik maak krijgt een race gordelsysteem, ABS, een sterke rolkooi en kreukelzones. Ik denk dat de veiligheid dan redelijk goed zit.
En welke voorzieningen heeft jouw auto nu? Heb je stuur-, bijrijder- en zij airbags? Verplicht je mensen achterin ook hun gordels om te doen? En welke voorzieningen had je eerste auto?quote:Op zondag 25 maart 2007 12:46 schreef iloveheerlen het volgende:
[..]
32 mijn eerste auto is dus al lang de deur uit
Airbag redt met name levens indien goed toegepast. Dus afgestemd op hoe dicht de chauffeur bij het stuur zit, afgestemd op of de chauffeur wel/niet gordels draagt, etc.quote:dat jij de keuze maakt om geen airbag in te bouwen is jouw beslissing maar dat je die keuze meteen ook maakt voor je vrouw/kinderen een airbag red levens daar kan geen gordelsysteem kreukelzone of rolkooi tegen op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
wederom. Als je een airbag hebt in de auto. MOET je een gordel gebruiken omdat je anders nog erger gewond raakt.quote:Op zondag 25 maart 2007 19:53 schreef TR08 het volgende:
bla bla bla
ja 9 airbags + nog een heleboel veiligheidssystemen met moeilijke namen en afkortingenquote:Op zondag 25 maart 2007 19:53 schreef TR08 het volgende:
[..]
En welke voorzieningen heeft jouw auto nu? Heb je stuur-, bijrijder- en zij airbags? Verplicht je mensen achterin ook hun gordels om te doen?
[..]
ik ben van iets rijkere komaf, daarnaast werk ik bij het bedrijf van me vader en me eerste auto was een leasewagen van dat bedrijf(ja handig zo vader met eigen bedrijf)quote:En welke voorzieningen had je eerste auto?
bekijk de afleveringen van prautotype eens die auto is helemaal volgebouwdt met actieve beveiligings middelenquote:Op zondag 25 maart 2007 20:03 schreef TR08 het volgende:
Wat noem jij aktieve veiligheid behalve ABS?
Oke mooiquote:Op zondag 25 maart 2007 20:04 schreef iloveheerlen het volgende:
[..]
ja 9 airbags + nog een heleboel veiligheidssystemen met moeilijke namen en afkortingen
ik verplicht iedereen een gordel om te doen iemand die weigert een gordel te dragen vervoer ik niet
Ook bij die auto's is de airbag voor kleine mensen veel gevaarlijker dan voor grote. Lees bijvoorbeeld de reaktie van Skinkie en de handleiding van auto's met airbags. Meestal wordt met goede reden verboden om kleine mensen voorin mee te laten rijden.quote:overgins je verhaal over je vriendin is natuurlijk lul koek hoe doen grote merken als toyota mazda ford enz het dan die stuurairbags zijn ook allemaal gemaakt zodat iedereen er in kan rijden of je nu groot of klein bent
Nope, een autofabrikant laat die dingen ontwikkelen voor het specifieke model, ik heb daar echt het budget niet voor.quote:en zo airbag kan jij niet inbouwen???
[..]
Dan heb je erg makkelijk kiezen inderdaad. Maar weiger je ook om in auto's zonder ABS/ESP/airbags mee te rijden dan?quote:ik ben van iets rijkere komaf, daarnaast werk ik bij het bedrijf van me vader en me eerste auto was een leasewagen van dat bedrijf(ja handig zo vader met eigen bedrijf)
dat was een bmw 3 serie
traction controlquote:Op zondag 25 maart 2007 20:03 schreef TR08 het volgende:
Wat noem jij aktieve veiligheid behalve ABS?
ik heb een bmw 6 coupe en en een x5 als fammilie auto en in beide handleidingen staat niks maar dan ook niks over het niet laten rijden van kleine mensen ivm de airbagquote:Op zondag 25 maart 2007 20:09 schreef TR08 het volgende:
[..]
Oke mooi
[..]
Ook bij die auto's is de airbag voor kleine mensen veel gevaarlijker dan voor grote. Lees bijvoorbeeld de reaktie van Skinkie en de handleiding van auto's met airbags. Meestal wordt met goede reden verboden om kleine mensen voorin mee te laten rijden.
[..]
Nope, een autofabrikant laat die dingen ontwikkelen voor het specifieke model, ik heb daar echt het budget niet voor.
[..]
Dan heb je erg makkelijk kiezen inderdaad. Maar weiger je ook om in auto's zonder ABS/ESP/airbags mee te rijden dan?
Dat is een vrij eenvoudig stukje software dat wel makkelijk in de motorcontroller gezet kan. Ik denk ook dat het er in komt trouwens.quote:
Klussen we er ter plekke wel in. Nu al lampen etc ontwerpen is in mijn ogen tijdsverspilling zo lang de rest van het concept niet veel verder vastgelegd is dan nu. Verlichting in zo'n schuim/composiet body bouwen is een kwestie van gaten boren/zagen en lampen inbouwen/ingieten. Dat doe je ter plekke als de body er eenmaal staat.quote:verlichting rondom
Er komen banden op die goedgekeurd zijn voor 150 km/u. Dat is iets anders dan "goedkope" motorbanden. Bovendien garandeert de fabriek dat ze veilig zijn bij die snelheid en is de belasting per band behoorlijk kleiner dan ze mogen hebben weet ik inmiddels (ongeveer een factor 2 oid).quote:banden (je had het erover dat je wat goedkopere motorbanden wilde kopen)
De schijfremmen komen gewoon onder 1 pedaal hoor... Alleen bij zachtjes remmen gebeurt dat op de regeneratieve rem. En dan nog is ook dat iets dat gewoon eerst netjes onder gecontroleerde omstandigheden getest wordt, zoals ik al vaak geroepen heb.quote:intergrale remsystem (je wilde de voorremmen apart van de achterremmen vanwege regeneratief vermogen)
Die wordt dubbel.quote:etc.. etc.. etc...
ik denk dat je met wat nadenken zelf ook wel een hele hoop actieve veiligheids aspecten kunt bedenken. Je hebt bijvoorbeeld nog steeds geen oplossing voor als je zwenkmotor op de snelweg uitvalt (af was die dubbel uitgevoerd)
Ik ben wel benieuwd naar wat niet klopt. Waar denk jij dat ik fout zit?quote:etc.. etc.. etc..
overigens. Ik ben het helemaal eens met je keuze om geen airbag erin te laten zetten (je hebt het kwablijkelijk wel overwogen met berekeningen enzo). Maar sommige dingen die je verkondigt over airbags kloppen niet helemaal, das heeft verder niets te maken met het wel of niet implementeren van een airbag.
maar in deze auto wordt je hoofd niet vastgezet, en ik denk niet dat het de bedoeling is dat de ts een helm gaat dragen bij het gebruik van zijn auto.quote:Op zondag 25 maart 2007 20:33 schreef Autoreply het volgende:
De airbag-discussie hier is een non-discussie. Laten we even naar de zwaarste belasting mogelijk kijken. Dan hebben we het over een eject van straaljagers en een re-entry van ruimtecapsules. In beide gevallen hebben we het over 7-punts gordels en géén airbags.
een straaljager heeft geen airbag nodig omdat de piloot niet aanwezig is ten tijde van de crash (hij wordt geeject zoals je het zegt)
een ruimtecapsule heeft geen airbag omdat de inzittende:
A. naar beneden vallen en niet recht vooruit crashen
B. als je crashed zijn er geen overlevenden, ook niet met airbag. Het nu van een airbag is dan ook niet van toepassing.
Echter is dat dus niet vergelijkbaar met een auto, je gaat niet naar beneden maar rechtdoor, de krachten die spelen zijn van een hele andere aard.
[quote]
Mits goed toegepast (en je hoofd wordt vastgezet met een helm/banden) zijn airbags totaal overbodig.
als je niet weet wat je doet dan moet je geen auto bouwenquote:Op zondag 25 maart 2007 20:50 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dat is een vrij eenvoudig stukje software dat wel makkelijk in de motorcontroller gezet kan.
[..]
Klussen we er ter plekke wel in. Nu al lampen etc ontwerpen is in mijn ogen tijdsverspilling zo lang de rest van het concept niet veel verder vastgelegd is dan nu.
[..]
Er komen banden op die goedgekeurd zijn voor 150 km/u. Dat is iets anders dan "goedkope" motorbanden. Bovendien garandeert de fabriek dat ze veilig zijn bij die snelheid en is de belasting per band behoorlijk kleiner dan ze mogen hebben weet ik inmiddels (ongeveer een factor 2 oid).
[..]
De schijfremmen komen gewoon onder 1 pedaal hoor... Alleen bij zachtjes remmen gebeurt dat op de regeneratieve rem. En dan nog is ook dat iets dat gewoon eerst netjes onder gecontroleerde omstandigheden getest wordt, zoals ik al vaak geroepen heb.
[..]
Die wordt dubbel.
[..]
Ik ben wel benieuwd naar wat niet klopt. Waar denk jij dat ik fout zit?
Aan airbags heb ik niet gerekend trouwens, ik heb wel gesproken met een jongen die afstudeert op crashveiligheid en dan met name de systemen dichtbij de inzittenden. Die zei dat airbags alleen zin hebben als je ERG goed weet wat je er mee doet (wat ik niet weet) en dat de meest belangrijke dingen tijdens het crashen een goed afgerond interieur (bij voorkeur ook wat zachter materiaal) gecombineerd met een goede gordelset zijn.
Ging me meer om kleine mensen op de bijrijderstoel. Die moeten vaak de gordel als heupgordel gebruiken omdat de schoudergordel te hoog zit (die snijdt dan bij botsen de hals door). Als je dan crasht vliegt het hoofd richting dashboard en breekt de airbag vervolgens de nek.quote:Op zondag 25 maart 2007 20:20 schreef iloveheerlen het volgende:
[..]
ik heb een bmw 6 coupe en en een x5 als fammilie auto en in beide handleidingen staat niks maar dan ook niks over het niet laten rijden van kleine mensen ivm de airbag
Ik zou ook maar eens vragen of het niet verstandig is om deze uit te zetten als een kind op de bijrijderstoel zit. Of komen die daar nooit?quote:wel word aangeraden de passagiers airbag uittezetten indien daar de baby ligt(dat is de enigste airbag die uit kan)
Klopt. Een hoofdsteun dus, die is bij een aanrijding van achteren afdoende.quote:Op zondag 25 maart 2007 20:53 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
maar in deze auto wordt je hoofd niet vastgezet, en ik denk niet dat het de bedoeling is dat de ts een helm gaat dragen bij het gebruik van zijn auto.
Het niet weten wat ik doe slaat alleen op de airbags hoor...quote:Op zondag 25 maart 2007 20:55 schreef iloveheerlen het volgende:
[..]
als je niet weet wat je doet dan moet je geen auto bouwen
Niet na het testrijden inderdaad. De eerste testritten zullen denk ik wel met helm zijn.quote:Op zondag 25 maart 2007 20:53 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
maar in deze auto wordt je hoofd niet vastgezet, en ik denk niet dat het de bedoeling is dat de ts een helm gaat dragen bij het gebruik van zijn auto.
kinderen horen gewoon op de achterbankquote:Op zondag 25 maart 2007 20:56 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ging me meer om kleine mensen op de bijrijderstoel. Die moeten vaak de gordel als heupgordel gebruiken omdat de schoudergordel te hoog zit (die snijdt dan bij botsen de hals door). Als je dan crasht vliegt het hoofd richting dashboard en breekt de airbag vervolgens de nek.
[..]
Ik zou ook maar eens vragen of het niet verstandig is om deze uit te zetten als een kind op de bijrijderstoel zit. Of komen die daar nooit?
Weet jij toevallig waar je die beugels zo kunt kopen?quote:Op zaterdag 17 maart 2007 13:03 schreef j0rrit het volgende:
Waarom wil je per se schuim?
Snijd gewoon roofmate met een snijbeugel en weestandsdraad. 12v voeding, 2Ah of iets in die trant.
[afbeelding]
gaten boren en zagen betekent het zwak maken van je model.quote:Op zondag 25 maart 2007 20:50 schreef TR08 het volgende:
[..]
Klussen we er ter plekke wel in. Nu al lampen etc ontwerpen is in mijn ogen tijdsverspilling zo lang de rest van het concept niet veel verder vastgelegd is dan nu. Verlichting in zo'n schuim/composiet body bouwen is een kwestie van gaten boren/zagen en lampen inbouwen/ingieten. Dat doe je ter plekke als de body er eenmaal staat.
je hebt natuurlijk banden die goedgekeurd zijn voor 150km/u en banden die goedgekeurd zijn voro 150km/u. MAW een band die goedgekeurd is voor 150 km/u garandeert niet dat die de wegligging geeft die jij wil.quote:[..]
Er komen banden op die goedgekeurd zijn voor 150 km/u. Dat is iets anders dan "goedkope" motorbanden. Bovendien garandeert de fabriek dat ze veilig zijn bij die snelheid en is de belasting per band behoorlijk kleiner dan ze mogen hebben weet ik inmiddels (ongeveer een factor 2 oid).
[..]
en wat voor remmen ga je gebruiken? brembo of gewoon wat goedkoops. Ga je rvs gebruiken of rubber etc. Het is beter dat je dat vooraf gaat bedenken en dat op een lijstje zet dan achteraf. Dan kun je dan als checklist gebruiken. De instelling "dat klussen we ter plekke wel in" is een recept voor een slecht design en misschien zelf iets onveiligs omdat je misschien wel dingen vergeet.quote:De schijfremmen komen gewoon onder 1 pedaal hoor... Alleen bij zachtjes remmen gebeurt dat op de regeneratieve rem. En dan nog is ook dat iets dat gewoon eerst netjes onder gecontroleerde omstandigheden getest wordt, zoals ik al vaak geroepen heb.
[..]
dat een airbag alleen functioneel is als je geen riem of een slecht werkende riem hebt. Zonder riem is een airbag namelijk veel gevaarlijker, het kan namelijk nekletsel veroorzaken.quote:Ik ben wel benieuwd naar wat niet klopt. Waar denk jij dat ik fout zit?
juist en dat is de reden om geen airbag te nemen, niet omdat "een airbag geen nut heeft als je een goede riem draagt" want dat is gelul.quote:Die zei dat airbags alleen zin hebben als je ERG goed weet wat je er mee doet (wat ik niet weet) en dat de meest belangrijke dingen tijdens het crashen een goed afgerond interieur (bij voorkeur ook wat zachter materiaal) gecombineerd met een goede gordelset zijn.
Klopt, maar is dat nou echt zo dramatisch als je het over een diameter van een centimeter hebt?quote:Op zondag 25 maart 2007 22:47 schreef Justice_Strike het volgende:
gaten boren en zagen betekent het zwak maken van je model.
Er zijn geen slechte banden meer op de markt. Punt.quote:je hebt natuurlijk banden die goedgekeurd zijn voor 150km/u en banden die goedgekeurd zijn voro 150km/u. MAW een band die goedgekeurd is voor 150 km/u garandeert niet dat die de wegligging geeft die jij wil.
Daar heb je groot gelijk in. Gewichtsoverschreiding is tenslotte de nachtmerrie van iedere ingenieur.quote:overigens heb je al een rekensommetje gemaakt van het gewicht? je maakt wel een mooi frame maar ik neem aan dat daar ook gewicht een rol speelt.
Dat is het niet. Voorbeelden heb ik gegeven, zolang je hoofd wordt vastgezet zijn riemen zelfs beter. Een hoofdsteun zet je hoofd vast voor een aanrijding van achteren en bij een aanrijding vanaf de zijkant ben je dood, n'est pas?quote:dat een airbag alleen functioneel is als je geen riem of een slecht werkende riem hebt. Zonder riem is een airbag namelijk veel gevaarlijker, het kan namelijk nekletsel veroorzaken.
juist en dat is de reden om geen airbag te nemen, niet omdat "een airbag geen nut heeft als je een goede riem draagt" want dat is gelul.
JS slaat ook even de mogelijkheid over dat je rond zo'n gat kunt versterken. Bovendien is niet elk gat op elke plaats zo slecht voor je constructie dat je je zorgen moet maken.quote:Op maandag 26 maart 2007 08:56 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Klopt, maar is dat nou echt zo dramatisch als je het over een diameter van een centimeter hebt?
[..]
Dit durf ik te betwijfelen...de ene band is zeker de andere niet en ik herinner me niet dat alle banden op grip getest worden. Wel op dat ze niet ontploffen. De politie Enschede heeft kort geleden nog banden gehad die van de velg liepen bij bochten op hoge snelheid om maar iets te noemen.quote:Er zijn geen slechte banden meer op de markt. Punt.
[..]
ik denk dat een lampenkast wel wat groter is dan een centimeter. Verder heb ik veel verstand van carbon fiber/glasvezel (praktijk ervaring) ik weet hoe dat materiaal reageert als je er gaten in gaat boren en dat is niet heel erg best. Je kunt het beter vanaf het begin meteen goed doen dan achteraf gaten erin maken en het verstevingen.quote:Op maandag 26 maart 2007 08:56 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Klopt, maar is dat nou echt zo dramatisch als je het over een diameter van een centimeter hebt?
er zijn zeer zeker wel slechte banden op de markt. Ga maar met een motorrijder praten. Ik durf te wedden dat 9 van de 10 het kunnen beamen dat je slechte banden hebt.quote:Er zijn geen slechte banden meer op de markt. Punt.
[..]
goed voorbeeld. TR08 gaat namelijk ook een riem om zijn hoofd gebruiken bij zijn auto! realistisch blijven, je gaat te ver van de realiteit met je straaljagers, ruimtecapsules en riempjes die je om je hoofd doet.quote:Dat is het niet. Voorbeelden heb ik gegeven, zolang je hoofd wordt vastgezet zijn riemen zelfs beter.
neuh, hoofdsteun helpt een beetje, maar whiplash zul je nog steeds kunnen krijgen. tenzij je een airbag hebt natuurlijkquote:Een hoofdsteun zet je hoofd vast voor een aanrijding van achteren
idd is niet elk gat op elke plaats slecht. maar daar moet je vooraf dus rekening mee houdenquote:Op maandag 26 maart 2007 20:29 schreef TR08 het volgende:
JS slaat ook even de mogelijkheid over dat je rond zo'n gat kunt versterken. Bovendien is niet elk gat op elke plaats zo slecht voor je constructie dat je je zorgen moet maken.
ik kan me vergissen maar ik dacht dat michelin, bridgestone en pirelli? de betere motorbanden waren tegenwoordig. Kies je motorbanden erg zorgvuldig. het verschil in kwaliteit verschilt namelijk nogal.quote:Maar bandenkeus is nog tijd zat voor. Op R12 en R13 velgen zijn banden in vele prijsklassen te krijgen, ook van wat betere merken a la dunlop en vredestein.
ieder merk heeft budget banden. ik denk dat een bedrijf zich nietzoveel zorgen erover maakt als mensen denken.quote:Ik mag aannemen dat die banden op zijn minst het predicaat "degelijk" verdienen. Zo'n merk brandt zijn vingers niet aan het maken van kutbanden.
ik ookquote:Ik heb trouwens gesproken met Marcel Ankone, een motorcoureur die het vroeger vrij goed gedaan heeft. Binnenkort ga ik bij hem op bezoek om over e.e.a te praten. Ik ben zeer benieuwd wat daar uit rolt
Ik doe regelmatig reparaties aan kritieke vliegtuigonderdelen van koolstof en weet dus (hopelijkquote:Op maandag 26 maart 2007 22:54 schreef Justice_Strike het volgende:
ik denk dat een lampenkast wel wat groter is dan een centimeter. Verder heb ik veel verstand van carbon fiber/glasvezel (praktijk ervaring) ik weet hoe dat materiaal reageert als je er gaten in gaat boren en dat is niet heel erg best. Je kunt het beter vanaf het begin meteen goed doen dan achteraf gaten erin maken en het verstevingen.
Een gesprek met mijzelf lijkt me ook wat saaiquote:er zijn zeer zeker wel slechte banden op de markt. Ga maar met een motorrijder praten. Ik durf te wedden dat 9 van de 10 het kunnen beamen dat je slechte banden hebt.
Whehe, da's je rijnste onzin. Anders had je namelijk geen zomerbanden meer gehad. Enig idee waarom ze in de formule 1 zachte en harde banden gebruiken?quote:overigens geeft het feit dat winterbanden bestaan al aan dat er weldegelijk een verschil is tussen kwaliteit banden. (want winterbanden zijn ook in de zomer een stuk beter dan zomerbanden)
Ook met een airbag (juist met een airbag) heb je nog steeds kans op een whiplash.quote:goed voorbeeld. TR08 gaat namelijk ook een riem om zijn hoofd gebruiken bij zijn auto! realistisch blijven, je gaat te ver van de realiteit met je straaljagers, ruimtecapsules en riempjes die je om je hoofd doet.
neuh, hoofdsteun helpt een beetje, maar whiplash zul je nog steeds kunnen krijgen. tenzij je een airbag hebt natuurlijk
De energiedichtheid van vloeibare of gasvormige brandstof zal altijd vele malen hoger liggen als van batterijen lijkt mijquote:Op woensdag 28 maart 2007 11:37 schreef MikeyMan het volgende:
Nadeel van batterijen is dat ze relatief zwaarder zijn lijkt me... Als ze de brandstofcel weten te perfectioneren (tis natuurlijk nog allemaal nieuw... in 1900 haalden ze ook geen 100pk/l), zie ik er wel toekomst in...
Maar stiekem hoop ik dat BMW de slag wint, met de verbrandingsmotor
er zijn wel wat chinese bandenfabrikanten die ronduit gevaarlijke banden produceren voor een habbekrats, ook autobanden overigens. Daar was laatst nog een test over. Waar de normale stopafstand dan 20 meter was was het bij die chinese banden 30 of soms 40 meter en deze zijn dan gewoon te koop in Nederlandquote:Op woensdag 28 maart 2007 14:28 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Je hebt uiteraard goede en uitstekende banden, maar er is niets meer op de markt wat niet prima voldoet voor TS' project.
Zomerbanden slijten minder hard dan winterbanden in de zomer.quote:Whehe, da's je rijnste onzin. Anders had je namelijk geen zomerbanden meer gehad. Enig idee waarom ze in de formule 1 zachte en harde banden gebruiken?
idd ook met een airbag heb je kans op een whiplash, maar de kans is kleiner dan zonder airbag.quote:Ook met een airbag (juist met een airbag) heb je nog steeds kans op een whiplash.
Dat lijkt me niet... Whiplash loop je op door aanrijdingen van achter...quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:54 schreef Justice_Strike het volgende:
idd ook met een airbag heb je kans op een whiplash, maar de kans is kleiner dan zonder airbag.
whiplash is een algemene benaming voor een plotselinge beweging met de nek. Met auto ongelukken wordt dat idd vaak met een aanrijding van achter in verband gebracht. Maar een plotselinge zijdelingse beweging naar rechts of links of zelfs van voren kan tot dezelfde symptomen lijden, welke dan ook onder het kopje whiplash vallen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:56 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet... Whiplash loop je op door aanrijdingen van achter...
Hoe je dat met een airbag wilt oplossen is mij een raadsel...
In de winter slijten ze ook minder hard.quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:54 schreef Justice_Strike het volgende:
-knip-
Zomerbanden slijten minder hard dan winterbanden in de zomer.
[..]
-knip-
Benzine/kerosine.quote:Op donderdag 29 maart 2007 14:24 schreef TR08 het volgende:
2-3x zo hoog als wat? Lithium-Polymeer batterijen? Lithium-Sulphur? Of een tank met benzine?
Toch gek dat die BMW hydrogen op waterstof maar 230 ipv 400pk trektquote:Op donderdag 29 maart 2007 15:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Benzine/kerosine.
Waterstof is 130 mJ//kg
Kerosine is 43 mJ//kg
Lithium-ion zit op dit moment op 0.5 mJ/kg en het ziet er niet naar uit dat dat binnen afzienbare tijd 10 keer zo veel wordt.
Ik mis de link ffquote:Op donderdag 29 maart 2007 15:57 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Toch gek dat die BMW hydrogen op waterstof maar 230 ipv 400pk trekt
Nou, waterstof zou meer energie moeten leveren, maar dat komt er dus blijkbaar niet uit... (nu ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat kerosine meer energie levert dan benzine...)quote:Op donderdag 29 maart 2007 16:07 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik mis de link ff![]()
Als je een benzineblok ombouwt naar gas danwel waterstof is je vermogensverlies minimaal mits je een intercooler e.d. installeert.
Ik neem maar even aan dat je MJ bedoelt (megaJoule ipv milliJoule)quote:Op donderdag 29 maart 2007 15:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Benzine/kerosine.
Waterstof is 130 mJ//kg
Kerosine is 43 mJ//kg
Lithium-ion zit op dit moment op 0.5 mJ/kg en het ziet er niet naar uit dat dat binnen afzienbare tijd 10 keer zo veel wordt.
Oeps, Mega uiteraardquote:Op vrijdag 30 maart 2007 07:50 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik neem maar even aan dat je MJ bedoelt (megaJoule ipv milliJoule)
En wat is het laad-ontlaad rendement van een brandstofcel? Dus brandstof maken en vervolgens weer ontladen? Bij een accu haal je vrij makkelijk 85% zo niet hoger als je meer tijd neemt (een nachtje ipv een uur)
De energiedichtheid per volume is bij vloeibare waterstof grofweg 40% van die van kerosine, 30% als je de extra ruimte voor isolatie enz meetelt. Da's nog steeds vele malen hoger als de energiedichtheid van wat voor batterijen ook. Ik denk dat vorm (je hebt het over forse drukvaten en dus cilindrische vormen) een groter probleem is als de beschikbare ruimte.quote:En ook niet onbelangrijk: Hoeveel mJ/m3 zit er in watersfot tov lithium? Bij auto's is ruimte minstens zo belangrijk zo niet belangrijker dan gewicht.
Klopt, alleen dat ontwikkelt zich razendsnel. Op dit moment beginnen brandstofcellen interessant te worden (zie o.m. laptobs), maar zijn ze nog verre van ideaal. Ik denk echter dat brandstofcellen veel potentiaal hebben om over 10/20 jaar vele malen lichter en krachtiger te worden.quote:Vergeet ook niet dat een brandstofcel nog steeds een flinke fabriek is. Je hebt dus EN grote opslag nodig, EN een grote brandstofcel EN je elektromotoren + controller EN een set accu's/supercapacitors als buffer. Kijk maar eens goed naar de kart van Formula Zero dan zie je wat ik bedoel.
Totally right. Ik doelde ook meer op de verre toekomst. Batterijen zijn daar geen optie meer omdat de rek er enigszins uit is.quote:De randapparatuur die je bij een brandstofcel nodig hebt is zodanig groot dat het voordeel tov accu's in een auto snel kleiner wordt.
Dat de luchtvaart er mee aan de slag gaat zou op zich kunnen betekenen dat het op termijn toch wel beter wordt dan nu, maar ik zie me dit niet echt in een auto toepassen. In elk geval niet in dit project. Duur, complex, groot, kwetsbaar, brandstof niet te krijgen, etc.
Niet heel hoog dus, maar ook niet dramatisch gelukkig. Wel een factor 1.5-2 slechter dan batterijen. Is dat incl opwekking? Cellen zelf waren richting de 85% toch?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 08:53 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Oeps, Mega uiteraard
Uitgaande van de chemische energie in waterstof zit het rendement iets over de 50%![]()
En geen koelinstallatie? Ik zit trouwens niet graag in een auto met waterstof onder 200Bar als hij botst. LPG is dan met 8.5 bar een stuk minder link. Maar goed daar wordt vast e.e.a op gevonden. Ze willen waterstof absorberen in allerlei mooie goedjes dacht ik, dan zal de druk ook wel dalen.quote:[..]
De energiedichtheid per volume is bij vloeibare waterstof grofweg 40% van die van kerosine, 30% als je de extra ruimte voor isolatie enz meetelt. Da's nog steeds vele malen hoger als de energiedichtheid van wat voor batterijen ook. Ik denk dat vorm (je hebt het over forse drukvaten en dus cilindrische vormen) een groter probleem is als de beschikbare ruimte.
[..]
We gaan het zienquote:Klopt, alleen dat ontwikkelt zich razendsnel. Op dit moment beginnen brandstofcellen interessant te worden (zie o.m. laptobs), maar zijn ze nog verre van ideaal. Ik denk echter dat brandstofcellen veel potentiaal hebben om over 10/20 jaar vele malen lichter en krachtiger te worden.
Ik hoor mensen uit de batterij hoek hele andere dingen zeggen. Lithium-sulphur batterijen zullen het binnen enkele jaren stukken beter doen dan lithium-polymer, wat nu de shit is. Een factor 4 ofzo hoorde ik laatst, maar ik zou even moeten zoeken voor het echte getal.quote:[..]
Totally right. Ik doelde ook meer op de verre toekomst. Batterijen zijn daar geen optie meer omdat de rek er enigszins uit is.
Nope, zonder opwekking, maar da's ook niet interessant. Uitgaande van kernerergie danwel kernfusie is de energieproductie amper een probleem en gaat het meer over een manier om die energie te transporteren. Vergeet niet dat maar een fractie van het wereldwijde energieverbruik op vervoer komt, het overgrote deel zijn "vaste verbruikers" zoals een aluminiumfabriek of de NS.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:12 schreef TR08 het volgende:
Niet heel hoog dus, maar ook niet dramatisch gelukkig. Wel een factor 1.5-2 slechter dan batterijen. Is dat incl opwekking? Cellen zelf waren richting de 85% toch?
Het risico is een non-argument. Ze gebruiken die tanks in Amsterdam naar ik meen ook. Die zijn getest tot en met de impact van kogels. Waterstof is qua brandgevaarlijkheid een stuk minder gevaarlijk als benzine. Explosies zijn onmogelijk als je een overdrukventiel toepast en er niet met granaten op gaat schieten.quote:En geen koelinstallatie? Ik zit trouwens niet graag in een auto met waterstof onder 200Bar als hij botst. LPG is dan met 8.5 bar een stuk minder link. Maar goed daar wordt vast e.e.a op gevonden. Ze willen waterstof absorberen in allerlei mooie goedjes dacht ik, dan zal de druk ook wel dalen.
Klopt. Er moet toch snel wat gebeuren, want olie begint al schaarser te worden en er is maar een serieus alternatief...quote:We gaan het zien
10/20 jaar is voor mij echter nu veel te lang
Klopt, maar de verhouding LiPo/H2 is ongeveer 1:300 in energie/massa verhouding, dus zelfs een factor 40 is niet genoeg, batterijen voldoen simpelweg niet voor energie-intensief vervoer net zoals de stoommachine...quote:Ik hoor mensen uit de batterij hoek hele andere dingen zeggen. Lithium-sulphur batterijen zullen het binnen enkele jaren stukken beter doen dan lithium-polymer, wat nu de shit is. Een factor 4 ofzo hoorde ik laatst, maar ik zou even moeten zoeken voor het echte getal.
quote:Maar goed, ik ben niet er voor of tegen een bepaalde technologie. Het is goed dat er veel moeite in brandstofcellen (of nog andere alternatieven) gepompt wordt. Wedden op 1 paard is nooit goed en als ze batterijen/verbrandingsmotoren voorbij streven is dat alleen maar mooi
Zo lang we voor een groot deel fossiel gestookt elektriciteit opwekken durf ik hier toch anders over te denken...quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:36 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Nope, zonder opwekking, maar da's ook niet interessant. Uitgaande van kernerergie danwel kernfusie is de energieproductie amper een probleem en gaat het meer over een manier om die energie te transporteren. Vergeet niet dat maar een fractie van het wereldwijde energieverbruik op vervoer komt, het overgrote deel zijn "vaste verbruikers" zoals een aluminiumfabriek of de NS.
[..]
Volgens mij neem je bij dit getal wel even aan dat het gewicht van de brandstofcel zelf + randapparatuur niet mee doet in het totaal. De brandstofcel apparaten die ik gezien heb (een kart + nog een ding) waren allerminst licht en dat lag niet alleen aan de batterij accu's/supercaps die als buffer mee gingen. Ook dat zal uiteindelijk wel veel kleiner worden, daar niet van, maar bij een auto is het gewicht van de aandrijving nou niet bepaald klein tov het gewicht van de energie voorraad.quote:-knip-
Klopt, maar de verhouding LiPo/H2 is ongeveer 1:300 in energie/massa verhouding, dus zelfs een factor 40 is niet genoeg, batterijen voldoen simpelweg niet voor energie-intensief vervoer net zoals de stoommachine...
Bij brandstofcellen halveert de massa per eenheid vermogen om de paar jaar en dat lijkt nog wel even door te gaan, er zit nog geen technische grens aan itt tot batterijen. Nu al is het zo dat een brandstofcel (zie dat Boeing-project) met brandstof op grofweg het zelfde gewicht zit als batterijen plus motor. Bij brandstofintensieve toepassingen zoals vliegtuigen gebeurd dat uiteraard eerder als bij auto's, maar vroeg of laat zullen ook die laatsten er aan zitten.
[..]
ik denk dat een centrale energie beter kan opweken (lees zuiniger) dan een auto brandstof kan verbranden.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:42 schreef TR08 het volgende:
[..]
Zo lang we voor een groot deel fossiel gestookt elektriciteit opwekken durf ik hier toch anders over te denken...
Dat weet ik niet. Je moet ketchup ook niet in je radiator doen he, maar eroverheen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:40 schreef TR08 het volgende:
Koel ideeMaar geeft ketchup geen rare effecten op staal en messing? Die metalen zitten er ook in namelijk.
Het staal zit aan de buitenkant als soort van draagframe dus ik zal het er niet in hoeven gietenquote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:03 schreef Party_P het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Je moet ketchup ook niet in je radiator doen he, maar eroverheen.
Ga ik doenquote:Test het eens. Pak een oude koperen buis en smeer daar daar wat ketchup op. Doe dat ook bij staal en messing. En kijk wat het effect is.
Vind ik ook....die brug is bovendien lood en loodzwaar. En dan hebben ze (als ik de tekeningen goed begrepen heb) nog zo'n rij tussen ingaande as van de bak en krukas ookquote:Op donderdag 10 mei 2007 23:25 schreef MikeyMan het volgende:
Achterlijk, zo'n rij tandwielen... Lijkt me dan handiger om een cardan te nemen...
Maar je vordert aardig... Nog nieuwe ontwerpen ook?
De honda weegt 381 kg incl BTW, ex is hij 369quote:Gewicht
Drooggewicht 369 kg (*381 kg)
* De vermelde prijzen zijn de aanbevolen verkoopprijzen, incl. 19% BTW
exclusief afleveringskosten en kosten rijklaar maken.
De Gold-Wing heeft 2 remschijven op het voorwiel, ik kan er maar 1 per wiel kwijt. Ik denk dat ik toch een iets andere oplossing nodig heb. Maar ik weet wel waar de set aan moet voldoen dus dat komt wel goed.quote:Op donderdag 17 mei 2007 10:42 schreef MikeyMan het volgende:
Nou.... Dat komt toch mooi uit... Twee voorwielen, dubbel gewicht...
Ik zou op zoek gaan naar een goldwing-remmenset...
Worden vaak genoeg verkocht, en zijn ook geleverd met abs...
in het filmpje zie je dat je niet meer mee hoeft te sturen met de bocht. Vandaar dat ik zeg dat ik niet weet hoe een frame wat kanteld reageert. Ik ga er vanuit dat als een frame naar links kanteld hij ook naar links gaat ongeacht of de wielen recht vooruit staan. Dat zou best wel vervelend kunnen zijn.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:00 schreef TR08 het volgende:
...daarna stuur je gewoon met de bocht mee...
Maar toch dank voor het filmpje + het nog eens aankaarten
Ja, daar zat ik nog aan te denken...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:49 schreef TR08 het volgende:
[..]
De Gold-Wing heeft 2 remschijven op het voorwiel, ik kan er maar 1 per wiel kwijt. Ik denk dat ik toch een iets andere oplossing nodig heb. Maar ik weet wel waar de set aan moet voldoen dus dat komt wel goed.
grotere remschijf nemen en 4 brakepads gebruiken ipv 2.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:49 schreef TR08 het volgende:
[..]
De Gold-Wing heeft 2 remschijven op het voorwiel, ik kan er maar 1 per wiel kwijt. Ik denk dat ik toch een iets andere oplossing nodig heb. Maar ik weet wel waar de set aan moet voldoen dus dat komt wel goed.
Dat ligt deels aan hoe je het systeem uitvoert, en deels aan het gewicht van het voertuig...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:29 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
grotere remschijf nemen en 4 brakepads gebruiken ipv 2.
Overigens ben ik niet heel erg te spreken over de abs van honda. maar dat is meer persoonlijk. Ik hebzelf op een honda de rem helemaal in de abs getrokken, je schrikt je letterlijk lam van de feedback die je krijgt (en laat je uit schrik de rem los). Dit wasop een cbf500. Alsje het vergelijkt met triumph dan is de feedback een stuk rustiger waar je dan niet van schrikt. Misschien een puntje om mee te nemen.
Als de wielen recht staan en het frame scheef gaat de wagen gewoon rechtdoor. Hoogstens maakt hij een heel flauwe bocht door wringing in de banden, maar dat is verwaarloosbaar.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:59 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
in het filmpje zie je dat je niet meer mee hoeft te sturen met de bocht. Vandaar dat ik zeg dat ik niet weet hoe een frame wat kanteld reageert. Ik ga er vanuit dat als een frame naar links kanteld hij ook naar links gaat ongeacht of de wielen recht vooruit staan. Dat zou best wel vervelend kunnen zijn.
Gewoon de remschijven + klauwen gebruiken die in de auto zitten waar de velgjes standaard op zitten. Die auto is vast ontworpen voor ongeveer 1000kg vol beladen, ik zit op driekwart en heb 3 wielen ipv vier. Ik zie niet zo'n probleem.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:04 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Ja, daar zat ik nog aan te denken...
Hoe ga jij die remschijven kwijt in die kleine wieltjes?
Of komen die ook in de carosserie?
Ik wil de bewering van niet mee hoeven sturen in de bocht wel eens gestaafd zien met een meting met hoekencoder ofzo. Het stuur zoekt bij de bocht en de hellingshoek van de motor wel vanzelf de juiste stuurhoek op, maar het is niet zo dat hij rechtuit wijst. Wel bijna rechtuit, maar niet exact rechtuit.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:59 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
in het filmpje zie je dat je niet meer mee hoeft te sturen met de bocht. Vandaar dat ik zeg dat ik niet weet hoe een frame wat kanteld reageert. Ik ga er vanuit dat als een frame naar links kanteld hij ook naar links gaat ongeacht of de wielen recht vooruit staan. Dat zou best wel vervelend kunnen zijn.
Die discussie is al een keer eerder gevoerd. Het grootste deel van je hoekverdraaing komt wel degelijk van een stuuruitslag. Omdat je bij hard rijden zulke gigantische radii hebt is dat amper zichtbaar.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 19:56 schreef TR08 het volgende:
Ik wil de bewering van niet mee hoeven sturen in de bocht wel eens gestaafd zien met een meting met hoekencoder ofzo. Het stuur zoekt bij de bocht en de hellingshoek van de motor wel vanzelf de juiste stuurhoek op, maar het is niet zo dat hij rechtuit wijst. Wel bijna rechtuit, maar niet exact rechtuit.
My thoughts exactly. JS als je mij niet gelooft of het oneens bent met wat ik beweer wil ik je eens aanraden om te gaan praten met Dr. Arend Schwab en Ir. Edwin de Vries bij de faculteit werktuigbouwkunde op de TU Delft. De een is docent voertuigdynamica en de ander doet onderzoek naar fietsdynamica (wat ook van toepassing is op motorfietsen). Volgens mij is minstens een van de twee bovendien motorrijder. Als ik iemand tot expert kan bestempelen zijn zij het.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 20:10 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Die discussie is al een keer eerder gevoerd. Het grootste deel van je hoekverdraaing komt wel degelijk van een stuuruitslag. Omdat je bij hard rijden zulke gigantische radii hebt is dat amper zichtbaar.
ik poste alleen het filmpje om aan te geven wat countersteering was. Niet om de discussie weer op te rakelen. Daarbij vraag ik me af of jij die mensen die je opnoemt ook zelf hierover gesproken hebt, of dat je simpelweg die namen maar even noemt (voor het gemak). Je kunt het aan ze voorstellen, uiteindelijk hoef ik niet met die auto te gaan rijden en jij wel.quote:
Ik ben vorige week bij Master Chief TR08, Head of Engineering geweest. Er is dus nogsteeds progressiequote:Op dinsdag 1 januari 2008 18:18 schreef Gutz het volgende:
Staat er nog wat in de planning voor 2008?
En voor 2009?quote:Op dinsdag 1 januari 2008 18:18 schreef Gutz het volgende:
Staat er nog wat in de planning voor 2008?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |