quote:quote:Noordhollands Dagblad - zaterdag 11 juni 2005
Slank worden met de hype die Sonja Bakker heet
Soms lijkt ze op Twiggy (zo slank) en dan weer op Klazien uit Zalk (met van die Oudhollandse wijsheden). Het volgende moment is ze net Jomanda ('Je moet in je eigen kracht gelóven') en als we nog even wachten is ze net zo beroemd als Montignac. Sonja Bakker, de voedingsconsulente uit Spierdijk, is het allemaal tegelijk tijdens haar workshops deze dagen in Middenmeer.
Tot de laatste stoel bezet was de workshop op landgoed de Tuin van Middenmeer, gisterochtend in de kop van Noord-Holland. Met op drie kerels na (inclusief Sonja's echtgenoot Koen Lenting, 91 kilo) állemaal vrouwen. Het past in het beeld van de hype rond diëtiste Bakker. Wie zijn winkelwagentje tegenwoordig nietsvermoedend door de supermarkten van grootgrutter Deen stuurt, herkent overal haar hand: alle boodschappende dames slaan hetzelfde in! En wel precies datgene dat Sonja beschrijft in haar dieetboek 'Bereik je ideale gewicht', dat sinds half mei te koop is bij Deen. Mét alle producten die zij voorschrijft (koek van Liga, sapjes van CoolBest), om tientallen kilo's af te vallen. Of nét die paar pondjes kwijt te raken.Maar hoezo een hype? Omdat de eerste druk (5000 stuks) van haar boek in anderhalve dag weg was. En van de volgende tienduizend verkocht ze deze week alweer bijna een kwart. Via haar website (www.sonjabakker.nl) kun je online - of eigenlijk: on-lijn - afvallen, een cafetaria in Hoorn verkoopt gezonde 'broodjes Sonja Bakker' en ze heeft haar eigen milkshake, op basis van karnemelk en vers fruit. Meer dan vierduizend cliënten kwamen in haar praktijk voorbij en nu komt dan half vrouwelijke Noord-Holland naar Middenmeer om haar workshops te volgen.
Die zijn verhelderend. Voor wie het antwoord zoekt op de vraag 'Wie is Sonja Bakker?', bijvoorbeeld. De Spierdijkse houdt een grote foto omhoog: drie kotertjes op de bank, waarvan één hele brede. ,,Wie denkt u dat ik ben?'', vraagt Sonja naar de bekende weg. En ja hoor, die bolle links. ,,Ik was slechts tien maanden ouder dan mijn broertje Theo, maar mocht van mijn moeder niet alleen met hem in de kamer zijn. Bang dat ik 'm zou pletten...''
Waarna haar andere avonturen volgen in het Land van Vet. Nog geen acht jaar en al het eerste dieet, putjes in de billen op d'r tiende ('ik mocht van mijn moeder niet meer in korte broek naar Ponypark Slagharen') en bijna 80 kilo als ze negentien is.
Maar bij Sonja Bakker komen alle trauma's-van-een-dikkerd letterlijk tussen haar oren terecht, want als ze 20 is gaat ze voedingskunde studeren. Ze weet immers alles van diëten en eten?! In die dagen ontwikkelt zij voor zichzelf een levenspatroon waarbij ze wel duurzaam afvalt (min 20 kilo). Net als later cliënten als Yvette (min 20), Ingrid (min 17) en José (min 43 kilo!).
Geheim
,,Het gaat erom gevarieerd te eten. Begin de ene dag met yoghurt en muesli, neem dag twee eens een stel appels, dag drie een plak ontbijtkoek en dag vier twee crackers met smeerkaas'', zo verklapt Sonja haar geheim. ,,En stel je doelen realistisch. Met José heb ik het nooit gehad over meer dan 40 kilo afvallen. Je kunt beter 5 kilo kwijtraken en op dat gewicht blijven dan dat je vijftien kilo afvalt en er weer 20 aankomt. Door dat jojo'en word je steeds dikker.''
En dan nog moet je in jezelf geloven en beseffen dat je het voor jezelf doet. ,,Trek je er niks van aan als je man loopt te roepen om patat en frikadellen. Laat de leeuw maar brullen.''
Het zijn de oneliners die het workshoppubliek herkent. Zoals Janneke Hartog uit Bobeldijk (achter haar hand, fluisterend: bijna 100 kilo), voor wie Sonja 'de laatste strohalm' is. En Caroline Kerkkamp uit Beverwijk ('s morgens naar eigen zeggen nog 86,4 kilo, maar Sonja's weegschaal geeft rond het middaguur mooi 89 aan), die last heeft met sporten. Of Diana Schut uit buurtschap 't Kruis (Heerhugowaard), drie weken terug nog 76 kilo, maar met Sonja's boek in de hand inmiddels 5 kilo kwijt. En met de kermis wil ze hooguit 65 wegen. Wanneer is die kermis in 't Kruis? ,,De derde week van juli, dus dat ga ik halen.''
Bets Kalter uit Breezand (klein van stuk, ruim 100 kilo) kijkt nog weifelend. Want het leven is verleidelijk. ,,Voordat ik hierheen ging had ik nog een vreetbui. Ik dacht 'Nu kan het nog'.'' Getuigen de salades (tomaten, pasta, lof, allemaal met een romig ogende dressing) mag Bets best blijven genieten. Maar dan wel gevarieerd.
Ja goed hequote:Op zaterdag 3 februari 2007 18:26 schreef Purky het volgende:
Eindelijk een nieuwe, yay
Ik heb vanmorgen gewogen en ben 2,3 kg kwijt! En ik ben dinsdag begonnen dus da's in 4 dagen!
M'n broer is zelfs 3 kg kwijt!! Ik had helemaal niet het gevoel dat ik was afgevallen dus dat is een meevaller dat er toch wat af isOp naar de 2e week!
GOED johquote:Op zondag 4 februari 2007 09:24 schreef schatje het volgende:
Ik heb de OP toegevoegd.
Als ik 4 dagen niks eet ben ik niet eens zoveel kwijt , ben nu net een week ziek geweest , fikse keelontsteking , heb 5 dagen nauwelijks gegeten en ben 1 kilo kwijtquote:Op zaterdag 3 februari 2007 18:26 schreef Purky het volgende:
Eindelijk een nieuwe, yay
Ik heb vanmorgen gewogen en ben 2,3 kg kwijt! En ik ben dinsdag begonnen dus da's in 4 dagen!
M'n broer is zelfs 3 kg kwijt!! Ik had helemaal niet het gevoel dat ik was afgevallen dus dat is een meevaller dat er toch wat af isOp naar de 2e week!
vind je?quote:Op zondag 4 februari 2007 09:19 schreef CarDani het volgende:
[..]
Ja goed he![]()
Je moet behoorlijk wat eten op een dag.
Ja, vind ik wel. En je eet vaker (tenminste mijn geval).quote:
Tja.. ik wel. M'n leefpatroon hiervoor was erg ongezond, weinig bewegen en ik ben erg zwaar dus dan gaat er al snel wat af hequote:Op zondag 4 februari 2007 10:28 schreef N.icka het volgende:
Als ik 4 dagen niks eet ben ik niet eens zoveel kwijt , ben nu net een week ziek geweest , fikse keelontsteking , heb 5 dagen nauwelijks gegeten en ben 1 kilo kwijt
Hahaquote:Op zondag 4 februari 2007 19:12 schreef amaranta het volgende:
morgen maar weer eens goed oppakken...dit was een echte sas week![]()
weet ik niet, ik ben al een paar weken aan het schommelen tussen 61 en 62quote:Op zondag 4 februari 2007 20:18 schreef CarDani het volgende:
[..]
Haha
en kom je dan veel aan in een sasweek? of valt dat mee
Ik weeg me stiekem vaker dan 1 x per week.quote:Op maandag 5 februari 2007 06:34 schreef scrub_nurse het volgende:
hoe vaak wegen jullie? ik woog me eerst iedere dag, maar nu ongeveer 1x per week
Je hoeft niet te sporten maar dan gaat het natuurlijk wel sneller. En het verschil van Sonja Bakker met andere dieeten is dat je je voedingspatroon verandert. Als je op je gewicht bent mag je wat meer eten en dan blijf je op je gewicht.quote:Op maandag 5 februari 2007 07:55 schreef LoveProfusion het volgende:
Afijn moet je bij Sonja Bakker ook sporten? Zo niet dan vraag ik me af of je niet heel je leven moet gaan Sonja Bakkeren aangezien de kilo's er als je verder gaat in je normale patroon er toch weer aankomen. Toch?
Even kijken of ik dit goed begrijp. Van weinig drinken kom je aan, maar van extra drinken val je weer af? En in meetbare hoeveelheden, blijkbaar?quote:Op maandag 5 februari 2007 08:39 schreef Brighteyes het volgende:
Ai, de 'schade' van mijn weekendje was iets meer dan ik had verwacht, maar ik vermoed dat dat voor een deel komt doordat ik veel en veel te weinig gedronken heb.
Vandaag maar eens flink doorspoelen en dan eens kijken wat het 'oordeel' morgenochtend op mijn weegdag is.
Hetzelfde als elk ander dieet, JOJO.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:22 schreef Tinkepink het volgende:
Ik volg dit topic af en toe, maar wat ik nog niet gelezen heb is hoe het een aantal maanden na-Sonja gaat. Ik krijg het idee dat je door dit dieet flink gaat jojoen, helemaal omdat er bij velen na één keer "zondigen" de kilo's er weer aanvliegen. Als ik een weekend echt veel, vet en calorierijkeet kom ik echt geen kilo's aan, maar ik dieet dan ook niet.
Iemand met ervaringen over de na-Sonjatijd?
quote:Op maandag 5 februari 2007 11:30 schreef Snoopy_21 het volgende:
Whoehoe eindelijk onder de 80!! Het was vanmorgen wel 79.9 dus maar 1 ons maar ik heb dit getal al jaaaaaaaren niet meer gezien dus ik ben superblij!!!!!
Inmiddels 16 weken verder en 10.6 kilo afgevallen. Ik merkte dat nu ik weer anderhalf liter water heb gedronken elke dag het daadwerkelijk meer is dat ik kwijt ben na een week. Dus toch maar weer braaf blijven doen ondanks dat het zo moeilijk is.
Iemand nog een goede vervanger voor de griekse schotel uit boek 1??
Ik heb zelf het idee dat het ook aan de crackers ligt die ik eet (wasacrackers met 25 % voedingsvezels). Volgens mij is het toen begonnen. Misschien toch maar weer op volkoren overstappen danquote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:42 schreef Brighteyes het volgende:
Dat aan de dunne zijn is niet goed. Kan geen kwaad en ik gok dat je wellicht een beetje last heb van de rondwarende buikgriep.
Als het langer aan houdt zou je idd even na moeten gaan of je wat dingen kan veranderen aan wat je eet om het beter te maken.
En zorgen dat je goed veel blijft drinken.
(Omdat je sneller vocht verliest met diarree Pinball![]()
)
Oh, schiet me nog iets te binnen voor je logica.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:16 schreef Pinball het volgende:
[..]
Even kijken of ik dit goed begrijp. Van weinig drinken kom je aan, maar van extra drinken val je weer af? En in meetbare hoeveelheden, blijkbaar?
Mijn logische geest schreeuwt het uit, maar ik blijf kalm.![]()
Hoe zit dat, ik snap het niet.
Normaal gesproken hebben vezels net vocht nodig (de kans op verstopping is dan meestal ook groter...). Vaak heeft het te maken met (de drijvende kracht van) koffie, peperkoek e.d.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb zelf het idee dat het ook aan de crackers ligt die ik eet (wasacrackers met 25 % voedingsvezels). Volgens mij is het toen begonnen. Misschien toch maar weer op volkoren overstappen dan.
Als je normaal gesproken teveel eet kan ik met voorstellen dat water drinken helpt om je hongergevoel te stillen. De 2 glazen voor de maaltijd is al een hele oude tip.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:21 schreef Brighteyes het volgende:
Of het nou komt doordat je daardoor een vol gevoel hebt en daardoor minder snaait of doordat je spijsvertering wat soepeler loopt of weet ik veel...
Maar bij mij maakt dat echt serieus verschil.
Dat is best logisch. Je lichaam wil uitdroging voorkomen, en zal dus vocht vasthouden als je te weinig drinkt. Als er voldoende vocht in gaat houdt je lichaam minder reserve aan.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:48 schreef Brighteyes het volgende:
Oh, schiet me nog iets te binnen voor je logica.
Mensen die veel vocht vasthouden krijgen vaak ook aangeraden om meer te gaan drinken.
Don't ask...
Maar daardoor schijnt er dan meer vocht afgevoerd te worden dan er in ging of zo.
Ik gebruik het nu iig niet om het hongergevoel tegen te gaan maar gewoon puur omdat ik het idee heb dat het afvallen dan beter gaat en omdat je sowieso gemiddeld 2 liter water op een dag moet drinken.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 12:48 schreef Pinball het volgende:
[..]
Als je normaal gesproken teveel eet kan ik met voorstellen dat water drinken helpt om je hongergevoel te stillen. De 2 glazen voor de maaltijd is al een hele oude tip.
Als je SB doet eet je al praktisch niets, en wat je wel mag is afgewogen. Het lijkt me erg onverstandig om je hongergevoel (wat je bij SB al nauwlijks hebt, als ik de topics mag geloven) nog vermindert door wat 'extra door te spoelen'.
Nou als dat echt zo zou zijn dan zou ik me toch een partij mager moeten zijn nu!quote:Dat is best logisch. Je lichaam wil uitdroging voorkomen, en zal dus vocht vasthouden als je te weinig drinkt. Als er voldoende vocht in gaat houdt je lichaam minder reserve aan.
Ik heb er ook nog 1 voor jouw logica: zo werkt het met eten volgens mij ook.
<insert twilight zone muziekje>
Oh, flink water drinken is zeker goed voor je, daar twijfel ik niet aan. Maar zoals ik het straks las klonk het een beetje als 'vandaag even 4 liter drinken, dat scheelt morgen weer een halve kilo', daar wilde ik vooral mijn verbazing over uiten.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 12:50 schreef Brighteyes het volgende:
Ik gebruik het nu iig niet om het hongergevoel tegen te gaan maar gewoon puur omdat ik het idee heb dat het afvallen dan beter gaat en omdat je sowieso gemiddeld 2 liter water op een dag moet drinken.
Ik zei dan ook 'voldoende', niet 'overdreven veel'.quote:Nou als dat echt zo zou zijn dan zou ik me toch een partij mager moeten zijn nu!
Je wil niet weten wat ik vroeger (vr)at.
En als ik nou zeg dat ik vanmorgen serieus een kilo lichter was dan gisteren?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:01 schreef Pinball het volgende:
[..]
Oh, flink water drinken is zeker goed voor je, daar twijfel ik niet aan. Maar zoals ik het straks las klonk het een beetje als 'vandaag even 4 liter drinken, dat scheelt morgen weer een halve kilo', daar wilde ik vooral mijn verbazing over uiten.
Ah... dan heb ik dat al die jaren verkeerd gehad.quote:Ik zei dan ook 'voldoende', niet 'overdreven veel'.
Dan zeg ik: vandaag weer, en volhouden.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:06 schreef Brighteyes het volgende:
En als ik nou zeg dat ik vanmorgen serieus een kilo lichter was dan gisteren?![]()
Whehehehe!quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:18 schreef Pinball het volgende:
[..]
Dan zeg ik: vandaag weer, en volhouden.![]()
Ik weet niet hoeveel er af moet, maar het moet wel heel raar lopen als je dan begin maart niet op je ideale gewicht bent.![]()
Ik heb daar ook erg veel last van gehad! De hoofdpijn was vooral in de eerste week erg prominent, daarna werd het minder. Ik dronk ook echt voldoende (ben volgens mij nog nooit zoveel naar het toilet gemoeten als in de eerste week Sonja-en). Volgens mij zijn dat afvalstoffen o.i.d. die er uit moeten. In de tweede week was het weg. Gek he?! Ik kan het eigenlijk ook niet goed verklarenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 16:43 schreef Jenny_ het volgende:
Ik en mijn ouders zijn maandag begonnen met Sonja. Ik was al ooit eerder begonnen maar hield het niet vol. Nu heb ik (mede dankzij mijn ouders) een stok achter de deur. Het is ook prettig dat we het samen doen ivm avondeten. Maar ik heb sinds gister (toen ik aan het dieet begonnen was dus) last van hoofdpijn. Ik drink genoeg water, dus daar kan het niet aan liggen. Wie heeft hier nog meer last van (gehad). Zou m'n lijf moeten wennnen aan mij nu 'gezonde' eetgewoonten?
Ik vind het trouwens een prima dieet, heb helemaal geen honger gevoel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |