En de gewone werknemer mag blij zijn als deze de zielige 2 % haalt......quote:Inkomsten uit aandelen en opties verdubbeld
De inkomsten van de bestuurders van beursgenoteerde bedrijven in Nederland uit opties en geschonken aandelen zijn in een jaar tijd meer dan verdubbeld. In 2006 haalden de directeuren en de commissarissen in totaal 209 miljoen euro op met deze prestatiebeloningen, tegen 96 miljoen euro in 2005.
Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de 963 meldingen van de bestuurders bij de Autoriteit Financiėle Markten (AFM).
Afgelopen jaar was opnieuw een recordjaar voor de bestuurders: door de gestegen beurskoersen, de opkomst van de opkoopfondsen en hun steeds genereuzere beloningsplannen liepen hun inkomsten over de hele linie op.
Vorig jaar maakten 87 bestuurders opties in hun eigen onderneming te gelde, tegen 67 in 2005. Zij ontvingen per persoon 543 duizend euro, ruim 30 duizend euro meer dan een jaar eerder.
TomTom-bestuurder Alexander Ribbink is niet meegenomen in deze berekening. Hij tekende in 2006 voor de grootste optiewinst in de recente geschiedenis. Ribbink, sinds november 2003 marketingdirecteur bij de fabrikant van navigatieapparatuur, verdiende 64,5 miljoen euro met het verzilveren van zijn opties TomTom.
Voor het vierde jaar op rij gaven bedrijven meer gratis aandelen weg aan hun bestuurders. Als de 183 topmanagers die op deze manier beloond worden hun doelstellingen halen, kunnen ze per persoon 533 duizend euro op hun rekening bijschrijven.
Het voedingsbedrijf Numico is al jaren het gulst met het schenken van aandelen en stelt de bestuurders in totaal voor 18 miljoen euro aan aandelen in het vooruitzicht. Om deze aandelen te verzilveren, moet het bestuur wel aan een aantal eisen voldoen, onder meer op het gebied van de winstgevendheid van het bedrijf. Datzelfde geldt voor de bestuurders van ABN Amro. De bankiers kregen in 2006 aandelen ter waarde van 10 miljoen euro cadeau.
De inkomsten uit prestatiebeloning van de bestuurders zijn in 2006 veel harder gestegen dan de inkomsten van werknemers. De cao-lonen (inclusief bijzondere beloningen) stegen in 2006 met ongeveer 2 procent.
De trend van toenemende inkomensongelijkheid tussen de bestuurders en hun werknemers is al veel langer aan de gang, ondanks initiatieven zoals het versterken van de macht van commissarissen, aandeelhouders en werknemers.
bron
Dat dus!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 10:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Als die gewone werknemer meer geld wil hebben moet ie maar een bedrijf starten en 7 dagen in de week werken a een uur of 80
Erg he, mensen die meer verdienen dan jij dat ooit zal doen.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:03 schreef opgebaarde het volgende:
Boeiend, hier hebben we nog geen topmannen die 200 miljoen salaris in 5 jaar krijgen wat in Amerika gebeurt en niet eens een raar verschijnsel is. Home depot
Hehe goeie feutquote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Erg he, mensen die meer verdienen dan jij dat ooit zal doen.
Pauper!!
Kijk, een Chavezfan..quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:11 schreef buitenbeentje het volgende:
Wat mij betreft heffen ze over dergelijke bedragen 95% belasting.![]()
Ja, joh, nog meer. Weet je hoeveel andere mensen dat soort grootverdieners al kunnen onderhouden van de door hun betaalde belasting?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:11 schreef buitenbeentje het volgende:
Wat mij betreft heffen ze over dergelijke bedragen 95% belasting.![]()
Precies, we moeten het wel aantrekkelijk maken dat competente gekken nog die posities bekleden, straks wil geen enkele gek dat werk nog doen of krijgen we incompetente lui daar te zitten, dat heeft een negatieve bijwerkingen voor iedereen, ook de arbeiders achter de lopende band. Maarja, deze makkelijke logica wil er bij een hoop mensen gewoon niet in, ongelofelijk eigenlijkquote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik denk dat de roepers om meer belasting op hoge inkomens zich eens moeten verdiepen in de curve van Laffer. In Nederland is de verlaging van het hoogste belastingtarief heel positief geweest voor de economie en daarmee voor de werkeloosheid. Als je topinkomens niet overdreven belast loont het zich te ondernemen en veel te gaan verdienen. Waarom zou je een bedrijf beginnen als je over alles wat je meer verdient dan een pauper 95% belasting moet betalen? Je zou wel gek zijn om daarvoor die risico`s te lopen. Ergo, minder economische groei en meer werkeloosheid.
't punt is niet dat die gasten zo veel meer verdienen, als ze dat waard zijn mogen ze wat mij betreft, maar dat de verhogingen in geen verhouding staan met die van de overige werknemers.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 10:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Als die gewone werknemer meer geld wil hebben moet ie maar een bedrijf starten en 7 dagen in de week werken a een uur of 80
Zij verdienen meer omdat het bedrijf meer waard is geworden.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:31 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
't punt is niet dat die gasten zo veel meer verdienen, als ze dat waard zijn mogen ze wat mij betreft, maar dat de verhogingen in geen verhouding staan met die van de overige werknemers.
Arbeidnemers die meer willen verdienen moeten maar wat anders gaan doen, lekker een bedrijf beginnen, of een beter betaalde baan zoeken. Laat de beloning voor de arbeid maar lekker afhangen van vraag en aanbod.quote:Iedereen wordt geacht zijn deel bij te dragen aan het bedrijfsresultaat en beloond te worden naar ratio van de waarde van de arbeid maar als de arbeider nog niet de inflatiecorrectie krijgt (en zijn arbeid dus afgewaardeerd ziet worden) vraag ik me af wat die CEO allemaal extra gedaan heeft om die tientallen %-en verhoging te rechtvaardigen en hang dit niet op aan aandelenstijging want als die weer dalen gaat de beloning aan de top er echt niet op achteruit (eerder een bonus wegens sucesvol loonmatigings- of ontslagbeleid).
De aandeelhoudes van het bedrijf (lees de eigenaren) mogen toch lekker zelf bepalen wat ze met het geld doen? Als het bedrijf gezond is en ze willen 100 miljoen aan de CEO geven omdat hij een lekker kontje heeft moeten ze dat lekker doen.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:31 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
't punt is niet dat die gasten zo veel meer verdienen, als ze dat waard zijn mogen ze wat mij betreft, maar dat de verhogingen in geen verhouding staan met die van de overige werknemers.
Iedereen wordt geacht zijn deel bij te dragen aan het bedrijfsresultaat en beloond te worden naar ratio van de waarde van de arbeid maar als de arbeider nog niet de inflatiecorrectie krijgt (en zijn arbeid dus afgewaardeerd ziet worden) vraag ik me af wat die CEO allemaal extra gedaan heeft om die tientallen %-en verhoging te rechtvaardigen en hang dit niet op aan aandelenstijging want als die weer dalen gaat de beloning aan de top er echt niet op achteruit (eerder een bonus wegens sucesvol loonmatigings- of ontslagbeleid).
Die vrijheid is slechts zeer betrekkelijk. Je krijgt steeds meer te maken met machtsblokken.....Wat maak het uit of je naar de een of andere bank gaat, het is overal hetzelfde.....quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
TS, wat kan jou het nou schelen dat die mensen zoveel geld verdienen? Als je het daar niet mee eens bent, koop je toch lekker hun producten en aandelen niet? Wie verplicht jou om een rekening te openen bij de ABN of producten te kopen van Numicon? Als je dat niet doet, is dat in ieder geval niet jouw geld dat naar die CEO's gaat.
Dus? Ik de VS zijn de verschillen tussen arm en rijk ook groter dan hier.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:32 schreef alsem het volgende:
lopen ze hier te zeiken als een baas van een groot bedrijf net een miljoen per jaar verdient, in de vs verdienen ze zo 30 miljoen per jaar![]()
toevallig is er een groot verschil tussen de salarissen bij Nederlandse banken.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Die vrijheid is slechts zeer betrekkelijk. Je krijgt steeds meer te maken met machtsblokken.....Wat maak het uit of je naar de een of andere bank gaat, het is overal hetzelfde.....
In de VS zijn Armen rijker dan Armen in Europaquote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:39 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dus? Ik de VS zijn de verschillen tussen arm en rijk ook groter dan hier.
Serieus?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de VS zijn Armen rijker dan Armen in Europa
Waarbij de spreiding tussen Arm Arm en Rijk Arm aanzienlijk groter is. Amerikaans Arm Arm is aanzienlijk armer dan Europees Arm Arm.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de VS zijn Armen rijker dan Armen in Europa
PJ oRourke heeft daar eens een heel topic aan gewijd, met vele vele links.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Serieus?
Heb je toevallig iets bij de hand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |