Maar dat stopt over 50 jaar vanzelf, dus wat is nou het grote probleem?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 21:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je wilt beweren dat we door onze verslaving aan olie niet verantwoordelijk zijn voor de co2 stijging. Dan ben ik benieuwd welk nieuw verschijnsel hiervoor weer verzonnen gaat worden.
[afbeelding]
Och, dat was in de 80's een hype, toen kregen we dat gat in de ozonlaag en nu is het global warming. Over 20 jaar lullen we weer over iets anders.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:12 schreef Falco het volgende:
Ik denk dat de discussie over zure regen niet gevoerd hoeft te worden. Moet je voor de lol eens gaan kijken in de grensstreken van Tsjechië
.
Zegt het woord biodiesel je iets? Zou dat CO2 vrij zijn?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:17 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar dat stopt over 50 jaar vanzelf, dus wat is nou het grote probleem?
Ik weet niet of je eenvandaag hebt gezien vanavond, daar was net zo'n pad stelling.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 21:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat wij CO2 de lucht in pompen is een open deur, dat het klimaat verandert is een open deur. Maar of dat kliimaat nou verandert door toedoen van ons is nog maar de vraag. Er is nog helemaal niemand geweest die mij overtuigd heeft dat de klimaatsverandering door de mens komt. Zeker niet als je over de lange periode gaat kijken met ijstijden enz.
Ga dat maar eens in Australië vertellen.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 21:52 schreef Falco het volgende:
[..]
Het 'gat' in de ozonlaag is de laatste jaren weer aan het 'dichtgroeien'.
Ik denk niet dat je dom en simpel denkt. Wij zijn niet in staat om zoiets te veranderen. Dat wij er een aandeel in hebben geloof ik best, maar dat zal hooguit de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat zijn. Maar ja, het is maar net hoe je er persoonlijk over denkt.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:25 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Ik weet niet of je eenvandaag hebt gezien vanavond, daar was net zo'n pad stelling.
De 1 bekeek het over een periode van zo'n 100 jaar, de ander over de eeuwen heen.
Hun definitie was dan ook totaal verschillend.
Mischien is dit heel dom/simpel van mij gedacht, maar is de mens wel instaat om zoiets groots en krachtig als de "natuur" te veranderen?
Maar hoe was het zo'n 1000 jaar geleden met de ozonlaag daar, ik weet het niet, jij weet het niet, sterker nog niemand weet het!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:27 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ga dat maar eens in Australië vertellen.
Waarom zou dat niet kunnen? Gewoon een kwestie van veel broeikasgassen in de atmosfeer pompen, en daar zijn we hard mee bezig.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:25 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Ik weet niet of je eenvandaag hebt gezien vanavond, daar was net zo'n pad stelling.
De 1 bekeek het over een periode van zo'n 100 jaar, de ander over de eeuwen heen.
Hun definitie was dan ook totaal verschillend.
Mischien is dit heel dom/simpel van mij gedacht, maar is de mens wel instaat om zoiets groots en krachtig als de "natuur" te veranderen?
Hey, het groeit nog dicht he. Australië komt vanzelf aan de beurt.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:27 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ga dat maar eens in Australië vertellen.
4% vind ik geen druppel op de gloeiende plaat.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je dom en simpel denkt. Wij zijn niet in staat om zoiets te veranderen. Dat wij er een aandeel in hebben geloof ik best, maar dat zal hooguit de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat zijn. Maar ja, het is maar net hoe je er persoonlijk over denkt.
En nee ik heb het niet gezien, zal uitzending gemist nog wel even checken
Neuh, hooguit anderhalve druppel...quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:41 schreef Yildiz het volgende:
[..]
4% vind ik geen druppel op de gloeiende plaat.
Zoals ik al eerder zei, gooide je vroeger in je auto ook 98, terwijl je 95 nodig had? Toch maar 'anderhalve druppel'.quote:
Ik heb in de tijd van gelode (98) benzine eigenlijk alleen maar auto's gehad waar 98 (met lood) in moest.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:47 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, gooide je vroeger in je auto ook 98, terwijl je 95 nodig had? Toch maar 'anderhalve druppel'.
Maar je hebt nooit gedacht; laat ik er nu eens 95 in plempen, toch maar anderhalve druppel?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb in de tijd van gelode (98) benzine eigenlijk alleen maar auto's gehad waar 98 (met lood) in moest.
Ik heb zelfs nog rondgereden met loodvervanger... (toen het niet meer uit de pomp kwam)
Dat we veel CO2 aan het pompen zijn is zeker, en dat zal niet minder worden.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? Gewoon een kwestie van veel broeikasgassen in de atmosfeer pompen, en daar zijn we hard mee bezig.
Nee, dat heb ik idd nooit gedacht.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 23:15 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Maar je hebt nooit gedacht; laat ik er nu eens 95 in plempen, toch maar anderhalve druppel?
SO2 is dus uitstoot die o.a. zure regen veroorzaakt? Wat zorgt voor de uitstoot van SO2? Zijn dat fabrieken, auto's etc?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En gelukkig hebben we dat wel gedaan, een halvering van onze uitstoot in europa in 20 jaar tijd, terwijl de economie in die tijd ook nog flink gegroeid is. Dat vind ik toch een hele prestatie.
We hebben geluk dat so2 sneller een lokaal effect heeft, omdat er in azie nog een flinke stijging in zit.
Ja, samen met stikstofoxiden en ammoniak kunnen zwaveloxiden verzuurde neerslag veroorzaken.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 00:28 schreef popolon het volgende:SO2 is dus uitstoot die o.a. zure regen veroorzaakt?
Zwaveloxiden komen vooral vrij bij de verbranding van kolen, bruin kool en onzuivere aardolie. Er zal ook een zeer kleine hoeveelheid voorkomen in benzine en diesel maar volgens mij wordt dat echt zoveel mogelijk beperkt, het kan namelijk ook schadelijk zijn voor de motoren zelf. Maar het kan natuurlijk wel dat vanwege zijn massaliteit dat er bij het wegverkeer de meeste zwaveloxiden vrij komen. Ook omdat Europa niet zo veel zware industrie meer kent.quote:Wat zorgt voor de uitstoot van SO2? Zijn dat fabrieken, auto's etc?
Gat in de ozonlaag is er nog steeds hoor. Alleen is de toename van de omvang van het gat gestabiliseerd. Mogelijk dat dat verband houdt met het terugdringen van de CFK's. Verschil is wel dat dit probleem destijds zowel op micro als op macro niveau goed onderbouwt was. Met behulp van de chemische reacties die de CFK's aangaan met ozon, kon goed vertaald worden naar wat macro de gevolgen zouden zijn, en dat bleek goed overeen te komen met de praktijk. Vandaar dat daar ook veel minder discussie over geweest is en er gelijk een goede aanpak op touw gezet werd.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 21:36 schreef Mr_Memory het volgende:
Valt me trouwens op dat het nooit meer over het gat in de ozonlaag gaat, terwijl dit jaren geleden juist zo'n hot item was?
Wat concludeer ik hieruit?quote:Een zichtbare maat voor de zonneactiviteit is het aantal zonnevlekken. De laatste vijftig jaar waren er erg veel, maar tijdens de kleine IJstijd van de 17e eeuw was er bijvoorbeeld geen enkele. Op langere termijn, zo weet men uit ijskernen, volgt na een intense zonneperiode van 50 tot 100 jaar lang steevast zo'n mini-ijstijd. Astronomen verwachten nu een inzakking van de zonneactiviteit.
Ware het niet dat ik nog ongeveer 80 ppm mis op de schaal van co2 die er nog vergeten zijn.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 01:07 schreef DirtyHarry het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Carbon14-sunspot.svg
Ziehier het (nogal duidelijke) verband tussen de zonne-activiteit (in vorm van sunspots/jr) en CO2 stijging. Het grappige is dat er een vertraging in zit van ongeveer 50 jaar. Ongeveer 50 jaar geleden was de activiteit erg hoog, wat schijnbaar veel invloed heeft op de hoeveelheid CO2. Daarna neemt de activiteit af, en valt er dus te verwachten dat de CO2 gaat afnemen.
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 03:13 schreef Basp1 het volgende:
Ow nee bij nadere beschouwing van de grafiek het gaat niet eens over co2 het gaat over het percantage van koolstof 14 die er is![]()
Jep.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 00:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ja, samen met stikstofoxiden en ammoniak kunnen zwaveloxiden verzuurde neerslag veroorzaken.[..]
Dat komt ook voornamelijk omdat we nu aardolie zoveel mogelijk zonder zwavel leveren, en we de op de schoorstenen van de zware industrie grote filters hebben geplaatst. Dat scheelt heel veel.quote:[..]
Er kan mijnsinziens gerust gesteld worden dat het 'zure regen' probleem nogal verwaterd is vergeleken met de doemscenario's van destijds.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |