abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:22:21 #76
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45914663
Kant, Weber en Popper zouden zich omdraaien in hun graf als ze deze discussie zouden aanschouwen.
pi_45914769
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:20 schreef FJD het volgende:
Oew op tenen getrapt

Dat de aarde warmer wordt/is geloof ik wel steeds meer duidelijk. Mijn punt is en blijft dat het van de zotte is om te denken dat de mens de belangrijkste of zelfs de enige invloed is op klimaat verandering. We hebben nog niet eens genoeg kennis over het klimaat om zulke conclusies te trekken.
Waarom komt het IPCC dan met de opmerking dat het 90% zeker is dat de mens de belangrijkste factor is?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_45914839
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:20 schreef FJD het volgende:
Oew op tenen getrapt

Dat de aarde warmer wordt/is geloof ik wel steeds meer duidelijk. Mijn punt is en blijft dat het van de zotte is om te denken dat de mens de belangrijkste of zelfs de enige invloed is op klimaat verandering. We hebben nog niet eens genoeg kennis over het klimaat om zulke conclusies te trekken. Iets wat ook alweer blijkt uit de opmerkingen van de Jager over onderzoek naar CME's wat volgens hem nu nog in de kinderschoenen staat maar wat in theorie een effect zou moeten hebben op het klimaat.

Daarnaast blijft de "oplossing" natuurlijk achterlijk. We steken vele miljarden in dingen als groene energie en (onderzoek naar) CO2 opslag onder de grond. Als we alle 16miljoen inwoners eens zouden voorzien van een spaarlamp a 10,- per stuk dan besparen we voor 160 miljoen euro (excl. distributiekosten natuurlijk) 80 miljoen kwh per jaar aan energie Klein voorbeeldje natuurlijk maar you get the point.
Met dat laatste ben ik het zeker eens. Overigens geeft ditwel aan dat de discussie over wie nou de schuldige is moeten afsluiten. Je vindt immers zelf ook dat er iets moet gebeuren.

Is dat niet raar? Dat je aan de ene niet gelooft in de menselijk invloed (terwijl alle knappe koppen ter wereld het er nu over eens zijn, minus een paar volhouders die betaald worden door de olieindustrie) en dus in de natuurlijke opwarming, waar altijd van gezegd is geworden dat het onmogelijk tegen te gaan? Waarom zouden we dan volgens jou nog spaarlampen gebruiken?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:28:40 #79
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45914858
Over die spaarlampen, hoeveel energie is daar voor nodig om die dingen te produceren tov de normale gloeilamp?

Ik heb eens een keer een stuk gelezen over die zg. groene stroom op biomassa, het bleek dus dat er ipv 1 schip met kolen er plotseling 6 schepen met biomassa die kant op moesten om dezelfde opbrengst te halen. Tja, dan kun je je gaan afvragen of je wel zo goed bezig bent. Die schepen verstoken ook het nodige aan stookolie.
pi_45914946
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:28 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Waarom zouden we dan volgens jou nog spaarlampen gebruiken?
1) Verspilling.
2) Minder afhankelijk van olie.
3) Vervuiling.

Of het effect heeft op het grote plaatje of niet kan mij wat dat betreft niet zoveel boeien maar gloeilampen verbruiken 90% van de energie aan warmte en daarmee verspil je energie, heb je meer energie nodig, ben je afhankelijker van olie producerende staten en vervuil je meer. Allemaal min of meer negatieve zaken die met een spaarlamp opgelost worden, iets wat een individue nota bene nog geld oplevert.

Zie dus niet echt in waarom dat tegenstrijdig is met m'n vorige posts.

Overigens ben ik m'n berekening een nulletje vergeten. Het gaat om 800 miljoen kwh.
Dat is 800.000 mwh per jaar en op een normale donderdag verbruikt een van de stroomproviders 13.000 mwh. Dat zijn bezuinigingen waar we wat mee kunnen
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:32:53 #81
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45915007
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:28 schreef AchJa het volgende:
Ik heb eens een keer een stuk gelezen over die zg. groene stroom op biomassa, het bleek dus dat er ipv 1 schip met kolen er plotseling 6 schepen met biomassa die kant op moesten om dezelfde opbrengst te halen. Tja, dan kun je je gaan afvragen of je wel zo goed bezig bent. Die schepen verstoken ook het nodige aan stookolie.
Met betrekking tot biomassa is ook al aangegeven door experts dat het niet echt een realistische optie is ter vervanging van conventionele, fossiele brandstoffen; bijvoorbeeld omdat biomassa-energie op gespannen voet staat met de wereldvoedselvoorziening.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:35:07 #82
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45915079
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:28 schreef AchJa het volgende:
Over die spaarlampen, hoeveel energie is daar voor nodig om die dingen te produceren tov de normale gloeilamp?

over die zg. groene stroom op biomassa, het bleek dus dat er ipv 1 schip met kolen er plotseling 6 schepen met biomassa die kant op moesten om dezelfde opbrengst te halen. Tja, dan kun je je gaan afvragen of je wel zo goed bezig bent. Die schepen verstoken ook het nodige aan stookolie.
Ik heb eens een keer een stuk gelezen dat als je twee motoren in een Hummer inbouwt je maar vijftig % van het vermogen per motor hoeft te gebruiken.
Heb je wel twee dynamo's om 2 42'' plasmaschermen voor de kids aan te sturen,zijn zij lekker rustig en jij houd je energie over om de derde te produceren.

Win win situatie toch?
Klaar?
Ik niet!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:39:51 #83
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45915196
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:32 schreef Reya het volgende:

[..]

Met betrekking tot biomassa is ook al aangegeven door experts dat het niet echt een realistische optie is ter vervanging van conventionele, fossiele brandstoffen; bijvoorbeeld omdat biomassa-energie op gespannen voet staat met de wereldvoedselvoorziening.
Okee, dat had ik nog niet gehoord. Maar om even terug te komen op die spaarlampen, worden wij niet blij gemaakt met een dooie mus? Als het bv 8 keer zoveel energie kost om zo'n ding te bouwen tov een normale lamp, dan verandert er in het grote plaatje geen zak natuurlijk. Hetzelfde geldt voor de windmolens, zo'n apparaat moet iets van 25 jaar onafgebroken draaien voordat hij de energie die erin gestopt is bij de fabricage, terugverdiend heeft.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:41:28 #84
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45915252
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:35 schreef Foo_niks het volgende:

[..]

Ik heb eens een keer een stuk gelezen dat als je twee motoren in een Hummer inbouwt je maar vijftig % van het vermogen per motor hoeft te gebruiken.
Heb je wel twee dynamo's om 2 42'' plasmaschermen voor de kids aan te sturen,zijn zij lekker rustig en jij houd je energie over om de derde te produceren.

Win win situatie toch?
Ben je nu serieus?
pi_45915273
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Okee, dat had ik nog niet gehoord. Maar om even terug te komen op die spaarlampen, worden wij niet blij gemaakt met een dooie mus? Als het bv 8 keer zoveel energie kost om zo'n ding te bouwen tov een normale lamp, dan verandert er in het grote plaatje geen zak natuurlijk. Hetzelfde geldt voor de windmolens, zo'n apparaat moet iets van 25 jaar onafgebroken draaien voordat hij de energie die erin gestopt is bij de fabricage, terugverdiend heeft.
Over die windmolens heb jij daar heel heel heel misschien wel een bron voor? Want dat heb ik de afgelopen weken op fok van een stuk of 10 mensen gehoord maar niemand die er op verzoek ook maar enige onderbouwing voor kon leveren . Dus ik zou je zeer erkentelijk zijn .
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:50:46 #86
147000 DenniZZ
Mr. Mojo Risin
pi_45915508
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

Over die windmolens heb jij daar heel heel heel misschien wel een bron voor? Want dat heb ik de afgelopen weken op fok van een stuk of 10 mensen gehoord maar niemand die er op verzoek ook maar enige onderbouwing voor kon leveren . Dus ik zou je zeer erkentelijk zijn .
KLIK
"If you harbor a terrorist, if you support a terrorist, if you feed a terrorist, you're just as guilty as the terrorists." - US President George W Bush
pi_45915583
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:50 schreef DenniZZ het volgende:

[..]

KLIK
Dat is geen bron.
pi_45915601
quote:
Om een vergelijk te kunnen maken met de grote professionele windturbines wordt hieronder de opbrengst van de Enercon-E70 (2 MWatt) bekeken.
Ashoogte 85 m, rotordiameter 71 m
Jaaropbrengst bij een gem. Windsnelheid van 6,4 m/s is 4200 MWh.
Kostprijs turbine ca ¤ 2.000.000.
Bij een kWh-tarief van ¤ct 10 zou de jaaropbrengst ¤ 420.000 per jaar bedragen, waarmee een terugverdientijd van 4,8 jaar zou worden gerealiseerd.

Rekening houdend met kosten van onderhoud, rente van geldleningen, aansluitvergoeding en andere kosten zal de netto jaaropbrengst rond ¤ 200.000 liggen, waarmee de terugverdientijd uitkomt op ca 10 jaar.
(copy paste)

Echter, de gemiddelde windsnelheid ligt op veel plekken lager dan de 6,4 m/s: http://www.gewiekste.nl/MolenOntw_Alg.htm
Ja op de kust dan weer er boven maar daar waait het ook weer regelmatig zo hard dat ze stil staan maar goed

http://www.windpower.dk/tour/env/enpaybk.htm
In theorie zou het snel terug verdiend moeten worden maar aan de andere kant staat er ook weer:

Zonder subsidies is de exploitatie van windturbines met enig rendement op dit moment (2006) alleen mogelijk in een klein, windrijk deel van de wereld en in Nederland alleen in een smalle strook langs de kust van Noordzee, Waddenzee en IJsselmeer.

Wat de eerder gedane berekening dus weer in een ander licht zet.
pi_45915943
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:50 schreef DenniZZ het volgende:

[..]

KLIK
Kan je ook even aanwijzen waar precies in dat onoverzichtelijke stuk? Of beter nog het even quoten?
pi_45916011
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:54 schreef FJD het volgende:

[..]

Om een vergelijk te kunnen maken met de grote professionele windturbines wordt hieronder de opbrengst van de Enercon-E70 (2 MWatt) bekeken.
Ashoogte 85 m, rotordiameter 71 m
Jaaropbrengst bij een gem. Windsnelheid van 6,4 m/s is 4200 MWh.
Kostprijs turbine ca ¤ 2.000.000.
Bij een kWh-tarief van ¤ct 10 zou de jaaropbrengst ¤ 420.000 per jaar bedragen, waarmee een terugverdientijd van 4,8 jaar zou worden gerealiseerd.

Rekening houdend met kosten van onderhoud, rente van geldleningen, aansluitvergoeding en andere kosten zal de netto jaaropbrengst rond ¤ 200.000 liggen, waarmee de terugverdientijd uitkomt op ca 10 jaar.
(copy paste)

Echter, de gemiddelde windsnelheid ligt op veel plekken lager dan de 6,4 m/s: http://www.gewiekste.nl/MolenOntw_Alg.htm
Ja op de kust dan weer er boven maar daar waait het ook weer regelmatig zo hard dat ze stil staan maar goed

http://www.windpower.dk/tour/env/enpaybk.htm
In theorie zou het snel terug verdiend moeten worden maar aan de andere kant staat er ook weer:

Zonder subsidies is de exploitatie van windturbines met enig rendement op dit moment (2006) alleen mogelijk in een klein, windrijk deel van de wereld en in Nederland alleen in een smalle strook langs de kust van Noordzee, Waddenzee en IJsselmeer.

Wat de eerder gedane berekening dus weer in een ander licht zet.
Oh maar dit ging niet over de kostprijs, die is van windenergie gewoon vrij hoog. Maar om het verhaal dat de energie die er ingestopt moet worden om de turbine te bouwen niet of nauwelijks terugverdiend kan worden. De enige zaken die ik er over kan vinden zijn van deense komaf en hebben het over een maand of 4 (voor een molen uit 95 ofzo er is nogal wat verbeterd sindsdien). Dat lijkt me geen overdreven groot deel van de levensduur.
pi_45916099
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh maar dit ging niet over de kostprijs, die is van windenergie gewoon vrij hoog. Maar om het verhaal dat de energie die er ingestopt moet worden om de turbine te bouwen niet of nauwelijks terugverdiend kan worden. De enige zaken die ik er over kan vinden zijn van deense komaf en hebben het over een maand of 4 (voor een molen uit 95 ofzo er is nogal wat verbeterd sindsdien). Dat lijkt me geen overdreven groot deel van de levensduur.
Met dit soort dingen is het ook zo dat als er een keer één dergelijk onderzoek is, dat een eigen leven gaat leiden. Ook zo met het verhaal dat GFT afval meteen weer gemixt wordt met restafval. Dat is ook in één gemeente tijdelijk gebeurd, en daar wordt dan ook de conclusie uit getrokken dat het altijd zo gedaan wordt.
pi_45916429
quote:
Scientists and economists have been offered $10,000 each by a lobby group funded by one of the world's largest oil companies to undermine a major climate change report due to be published today.

Letters sent by the American Enterprise Institute (AEI), an ExxonMobil-funded thinktank with close links to the Bush administration, offered the payments for articles that emphasise the shortcomings of a report from the UN's Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

Travel expenses and additional payments were also offered.
http://www.guardian.co.uk/frontpage/story/0,,2004399,00.html

Zal Ayaan Hirsi Ali hiermee instemmen?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 14:21:35 #93
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45916470
quote:

[..]

Ik heb hem niet meer tussen de favo's staan, maar ik zal wel eens ff gaan zoeken. Ben nu alleen ff weg.
pi_45916530
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik heb hem niet meer tussen de favo's staan, maar ik zal wel eens ff gaan zoeken. Ben nu alleen ff weg.
Prima ben reuze benieuwd.
pi_45916570
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:10 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Met dit soort dingen is het ook zo dat als er een keer één dergelijk onderzoek is, dat een eigen leven gaat leiden. Ook zo met het verhaal dat GFT afval meteen weer gemixt wordt met restafval. Dat is ook in één gemeente tijdelijk gebeurd, en daar wordt dan ook de conclusie uit getrokken dat het altijd zo gedaan wordt.
Zoiets zal het inderdaad zijn. Ik gok op een spuizel van Halkema zijn een moderne Don Quichote die tegen de windmolens vecht.
pi_45916583
Wij stelletje narcisten hebben echt geen invloed op het klimaat. Aan de hand van wat denken ze dat te kunnen bepalen? Aan die 100 jaar klimaatgegevens die wij hebben

Als er iets aan de hand is (getuige al die wereldwijde gekkigheid op alle fronten(tot en met het Texas Hold 'Em aan toe)), dan is het hooguit het einde der tijden dat aanbreekt en daar hebben wij simpele mensen geen invloed op.
Amen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_45916593
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:20 schreef Monidique het volgende:
http://www.guardian.co.uk/frontpage/story/0,,2004399,00.html

Zal Ayaan Hirsi Ali hiermee instemmen?
Ethisch gezien op het randje. Aan de andere kant iemand moet het onderzoek financieren, IPCC wordt bv. gefinancieerd door de VN. Zolang het om articles gaat die in fatsoenlijke journals worden gepubliceerd lijkt het me geen probleem. Die artikelen zijn peer-reviewed en wetenschappelijk zeer goed onderbouwd. Worden het simpele nieuwsberichten waarvoor wordt betaald dan gaat dat inderdaad te ver.
pi_45916668
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:25 schreef FJD het volgende:

[..]

Ethisch gezien op het randje. Aan de andere kant iemand moet het onderzoek financieren, IPCC wordt bv. gefinancieerd door de VN. Zolang het om articles gaat die in fatsoenlijke journals worden gepubliceerd lijkt het me geen probleem. Die artikelen zijn peer-reviewed en wetenschappelijk zeer goed onderbouwd. Worden het simpele nieuwsberichten waarvoor wordt betaald dan gaat dat inderdaad te ver.
Natuurlijk gaat het over dat laatste.
pi_45916824
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:27 schreef Monidique het volgende:
Natuurlijk gaat het over dat laatste.
Scientists and economists have been offered the payments for articles..

and ask for essays that "thoughtfully explore the limitations of climate model outputs".

The letters were sent by Kenneth Green, a visiting scholar at AEI, who confirmed that the organisation had approached scientists, economists and policy analysts to write articles for an independent review that would highlight the strengths and weaknesses of the IPCC report.

Even het artikel doorlezen was teveel moeite
pi_45916989
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:33 schreef FJD het volgende:

[..]

Scientists and economists have been offered the payments for articles..

and ask for essays that "thoughtfully explore the limitations of climate model outputs".

The letters were sent by Kenneth Green, a visiting scholar at AEI, who confirmed that the organisation had approached scientists, economists and policy analysts to write articles for an independent review that would highlight the strengths and weaknesses of the IPCC report.

Even het artikel doorlezen was teveel moeite
Ja, essays. En onafhankelijke controle, aldus het AEI. Wat is het woord daarvan waard? Ongeveer niets. Het is helemaal niet de bedoeling dat wetenschappelijk wordt bewezen dat er niets aan de hand is, of dat er twijfels zijn, de bedoeling is verwarring onder het publiek te creëeren. Dat doe niet via wetenschappelijke publicaties, maar dat doe je door ingezonden brieven en stukken en essays, zoals ze al vele jaren doen. En het werkt, want hoeveel mensen hoor je wel niet dat er geen bewijs is, dat er geen consensus is, dat de mensheid te nietig is, dat, wel, etcetera. Dat is de bedoeling van onder andere ExxonMobil en het AEI.
pi_45917008
Laat jullie maar lekker bang maken met Terrur && CO2.

Ik vind het psychologisch gezien wel geniaal hoe ze wereldwijd zoveel mensen bang gekregen hebben met die CO2.

Misschien is dat CO2 verhaal wel een testcase om te kijken hoe de wereld psychisch reageert op oncontroleerbare bangmaakstories.

1 ding weet ik wel, na een paar bangmaakverhaaltjes, laten die CO2-scheiterds zich ook zo inspuiten met een BioChip.
Nu zullen ze stoer roepen, dat ze dat nooit zouden doen, maar geloof mij; na een stuk of 2 a 3 bangmaak speeches van de Elite, gaan jullie ook aan de chip.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_45917422
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:39 schreef JohnDope het volgende:
Laat jullie maar lekker bang maken met Terrur && CO2.

Ik vind het psychologisch gezien wel geniaal hoe ze wereldwijd zoveel mensen bang gekregen hebben met die CO2.

Misschien is dat CO2 verhaal wel een testcase om te kijken hoe de wereld psychisch reageert op oncontroleerbare bangmaakstories.

1 ding weet ik wel, na een paar bangmaakverhaaltjes, laten die CO2-scheiterds zich ook zo inspuiten met een BioChip.
Nu zullen ze stoer roepen, dat ze dat nooit zouden doen, maar geloof mij; na een stuk of 2 a 3 bangmaak speeches van de Elite, gaan jullie ook aan de chip.
hieruit kan ik afleiden, dat je niet echt overtuigt bent Je ontkent zelfs het hele probleem nog steeds! Ik weet niet waar je woont, maar mocht je te ver naar westen wonen, ik kom je in 2034 in ieder geval niet met een bootje oppikken.
pi_45917512
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

hieruit kan ik afleiden, dat je niet echt overtuigt bent Je ontkent zelfs het hele probleem nog steeds! Ik weet niet waar je woont, maar mocht je te ver naar westen wonen, ik kom je in 2034 in ieder geval niet met een bootje oppikken.
Gozer er komt binnenkort een biochippie uit die de uitstoot van de CO2 bij de mens halveert. Ik zal er maar aan gaan als ik jou was
pi_45917520
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Hij gelooft in God die hem zal redden van deze zondvloed .
pi_45917894
Ik heb het ook al op de frontpage geplaatst maar zal hier ook nog neerpoten:

Het IPCC
Lees deze stukjes, gebaseerd op feiten, dan blijkt dat het een hoop angstzaaierij is: (onderaan de link naar het volledige verhaal)
quote:
Toen het klimaat daarna opwarmde smolt het ijs in Noord Amerika, Eurazië, Zuid Amerika, Groenland, en Antarctica. Het smeltwater vloeide naar de oceaan en de zeespiegel steeg. Momenteel leven we in een warmte periode tussen twee ijstijden die ongeveer 10 700 jaar geleden begon en die geologisch als het ‘Holoceen’ bekend is. Tussen twee ijstijden kan de temperatuur ook fluctueren hetgeen blijkt uit het bestaan van de MWP (Middeleeuwse Warmte Periode) en de Kleine IJstijd (die we kennen van de ijspretschilderijtjes van Hendrik Avercamp uit de 17e eeuw).
quote:
Hoewel water uitzet als het warmer wordt heeft men geen verband gevonden tussen de fluctuaties van de zeespiegel en met gemiddelde mondiale temperaturen en zelfs nog minder met de gemiddelde tropische oppervlakte temperatuur van het zeewater. Dat komt omdat warmer water niet alleen uitzet, maar ook meer verdampt en die damp, die uiteindelijk neerslag wordt op bijvoorbeeld Antarctica en zo de ijskappen laat groeien heeft meer invloed op de zeespiegel dan het smelten van gletsjers en de thermische uitzetting van het zeewater. De suggestie is dat elke mogelijke toekomstige gematigde opwarming van het klimaat, ongeacht de oorzaak, de stijging van de zeespiegel eerder zal vertragen dan versnellen. Dat is al eerder gebeurd: van 1900-1940 steeg de temperatuur op aarde, maar daalde niettemin de zeespiegel gering.
quote:
In de periodes tussen de verschillende ijstijden was de zeespiegel 3 tot 20 meter hoger dan nu. Het bewijs daarvoor komt van twee verschillende onafhankelijke studies.
Een bewijs wordt verschaft door oude kustlijn karakteristieken; door golven gevormde terrassen en strandaanslibbingen in zelfs ver van elkaar gelegen regio’s zoals het Caraïbische gebied en het noorden van Alaska. Deze suggereren een hogere zeespiegel gedurende interglaciale perioden in het verleden. Het hoogste zeespiegel niveau ooit zou 350 meter boven het huidige liggen (tijdens de Krijt periode) en het laagste zeespiegel niveau zou 150 meter beneden het huidige niveau liggen (in het Oligoceen). In Australië is zelfs bewijs van een zeespiegel die – 400 meter beneden het huidige niveau lag !
quote:
De zeespiegel is sinds het hoogtepunt van de laatste ijstijd, 20 000 jaar geleden, meer dan 120 meter gestegen. Zo’n 16 000 - 10 000 jaar geleden ging dat met een gemiddelde van 1 cm/jaar, daarna bleef de zeespiegel wel stijgen, maar een stuk langzamer: volgens geologen steeg de zeespiegel in de afgelopen jaar gemiddeld met een halve millimeter per jaar.

De beste schatting van de gemiddelde mondiale zeespiegelstijging gedurende de tweede helft van de 20ste eeuw is 0.3 mm - 1.8 mm per jaar. Er is geen waarneembare versnelde toename van een zeespiegelstijging gedurende de gehele 20ste eeuw. Dit ondanks het feit dat de CO2 gehaltes in die periode stegen en klimaatalarmisten verwachten dat daardoor de zeespiegel tot gevaarlijke niveaus zal stijgen.
quote:
Deze waarnemingen suggereren dat ofwel de verhalen over de opwarming van de aarde niet kloppen ofwel de claim dat de zeespiegel gevaarlijk aan het stijgen is vals is of dat noch het een noch het ander gebeurt. Een zeespiegelstijging gedurende een interglaciaal is geen fenomeen van de 20ste eeuw maar een natuurlijk fenomeen en deze geringe stijging zal voortduren tot aan het begin van de volgende IJstijd. De mensheid kan deze stijging niet beïnvloeden, alleen Moeder Natuur bepaalt wanneer (de hemel behoede ons) er een nieuwe ijstijd aankomt.

Indien alle gletsjers en ijskappen in de wereld zouden smelten dan zou dit een stijging van de zeespiegel veroorzaken van 0.5 m. Wanneer ook Groenland en de ijsmassa’s van de Antarctica zouden smelten dan zou dit tot een drastische zeespiegel stijging leiden van 68 meters. Zo’n onwaarschijnlijk proces zou echter wel tienduizenden jaren in beslag nemen.

Heel belangrijk is dat een stijging van de zeespiegel met 3.5 mm een erosie van de kustlijn in horizontale richting als gevolg heeft van 5 meter. Aangezien 100 miljoen mensen binnen één meter leven van de huidige gemiddelde zeespiegel is dit bij smalle stranden een factor waar wel degelijk rekening mee moet worden gehouden. In het tempo waarin het tot nu toe is gegaan is er echter geen reden tot vrees, en van een versnelling is vooralsnog niets gebleken.
quote:
In Amsterdam bestaat sinds 1700 een peilschaal voor de vaststelling van het waterniveau, het is een van de oudsten in de wereld. Maar ons land heeft een speciaal probleem doordat de Zuiderzee is afgesloten. Ooit was dit bij hoogwater een enorm waterreservoir dat water kon onttrekken aan en doen afvloeien naar de Noordzee. Vanwege de afsluitdijk kan dat niet meer, en de deltawerken hebben een vergelijkbaar effect gehad. Dit heeft aanzienlijk bijgedragen tot het algemene probleem van een hogere zeespiegel langs de Nederlandse kust waar het water bij hoogtij wordt opgestuwd en niet meer weg kan. Dit is iets wat zelden wordt aangehaald wanneer men in Nederland over de stijging van de zeespiegel spreekt. Toch is het zeeniveau langs onze Noordzee kust slechts 10 cm gestegen gedurende de laatste 4000 jaar.
quote:
Het IPCC, het Intergovernmental Panel on Climate Change (het VN-orgaan dat zich met de klimaatverandering bezig houdt) voorziet een versnelde zeespiegelstijging van 50 cm tot 1 meter gedurende deze eeuw. Dit is echter gebaseerd op computermodellen die geen enkele wetenschappelijke ondergrond hebben. Als het waar zou zijn zou de zeespiegel met 10 mm per jaar moeten stijgen. In Australië wordt nu 6 maal zo weinig gemeten (0.16 mm ). Het is ook interessant te wijzen op een klein eiland ten zuiden van Tasmanië, “ Island of the Dead ”genaamd de Antarctica onderzoeker kapitein Sir James Ross in 1841 een zeespiegel peilmerk aangebracht door op het ‘gemiddelde zeeniveau’. Dit peilmerk bevindt zich nu 30 cm boven dit niveau.
Deze daling van de zeespiegel kan niet verklaard worden door een verheffing van het land want die bedroeg slechts enkele centimeters sinds 1841. Het IPCC negeert dit belangrijke waterpeilmerk en ook in de wetenschappelijke literatuur wordt er niet over gepubliceerd. De enige andere getijdenmeters van dezelfde ouderdom zijn klein in aantal en bevinden zich in gebieden binnen het Noord Atlantische Bassin dat ernstig beïnvloed worden door de Post Glacial Rebound ( het weer terugveren van de landmassa na het smelten van het zware ijs). Zij kunnen dus niet beschouwd worden als een overtuigend bewijs voor een mogelijke zeespiegeldaling. Buiten het Noord Atlantische Bassin zijn de meeste getijdenmeters gesitueerd in tektonische actieve gebieden, in het bijzonder langs de westkust van Noord Amerika. Deze zijn dus ook niet bruikbaar voor het meten van wereldwijde trends. Vele anderen zijn beïnvloed door lokale, stedelijke verzakking of inklinking (zo ook het A.P = Amsterdams peil).
quote:

Een recent Zweeds onderzoek in de Malediven laat zien dat er geen sprake is van een zeespiegelstijging rondom deze eilandengroep zoals herhaaldelijk wordt aangehaald.
quote:
Het IPCC voorspelt dat haar schatting van een zeespiegelstijging van + 1.8 mm/jaar gedurende de 21ste eeuw zal toenemen tot 5 tot 10 mm/jaar. De huidige toename van de zeespiegelstijging is, na cyclus 276 (10 jaar metingen per satelliet), 0.9 mm per jaar, de helft van de toename die beweerd werd voor de afgelopen honderd jaar en minder dan één vijfde van de beweerde toename voor de 21e eeuw. Net zoals de satellieten (van de NOAA) een crisis hebben veroorzaakt binnen het IPCC over veranderingen in de mondiale temperatuur, zo hebben ook de Topex/Poseidon satellieten bewezen dat ze bij de zeespiegelvoorspellingen een probleem vormen voor de paniekzaaiers. Alhoewel het IPCC beweert dat de jaren ’90 gekarakteriseerd worden door een door de mensheid veroorzaakte opwarming, is de toename van de zeespiegelstijging door die beweerde opwarming eenvoudig geen werkelijkheid geworden.

Nu probeert het IPCC de stijging van de zeespiegel te bewijzen met een zogenaamd ijsmodel (ICE 3-G), in feite een computerprogramma. Op basis daarvan stelt het IPCC dat de zeespiegel gedurende de vorige eeuw 18 cm is gestegen en dat deze stijging buiten kijf is. Niets is minder waar, het publiek beseft niet dat de omvang van de stijging grotendeels het product is van computerdata en niet van waarnemingen. Met andere woorden: volgens de computers van het IPCC had het moeten gebeuren, maar het is niet gebeurd.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het volledige verhaal
Dit komt uit de cache van google. De site zelf is offline (gehaald?)...

Maar waar het op neer komt, het IPCC maakt zelf een computermodel wat totaal niet aan metingen getoetst is. Met andere woorden, ze gokken maar wat. Ze kijken voor hun model ook niet naar werkelijke gegevens/metingen, en mijns inziens worden ze ook beinvloed door milieu-groeperingen/angstzaaiers, waaronder Al Gore.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat we maar lekker energie kunnen gaan verstoken. We kunnen wel een beetje zuinig zijn op olie, aangezien onze olievoorraden (waarschijnlijk) binnen nu en 100 jaar op zijn. Laat ik het zo zeggen, als we het een beetje in de perken houden hebben we niks te vrezen. Tegen de tijd dat de olie op is hebben we wel een alternatief (kernfusie), en voor beinvloeding van het klimaat hoeven we niet bang te zijn. Dat kunnen we toch niet tegenhouden.
pi_45918076
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:09 schreef DirtyHarry het volgende:
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het volledige verhaal
Dit komt uit de cache van google. De site zelf is offline (gehaald?)...

Maar waar het op neer komt, het IPCC maakt zelf een computermodel wat totaal niet aan metingen getoetst is. Met andere woorden, ze gokken maar wat. Ze kijken voor hun model ook niet naar werkelijke gegevens/metingen, en mijns inziens worden ze ook beinvloed door milieu-groeperingen/angstzaaiers, waaronder Al Gore.
Als je het over beïnvloeding hebt moet je zeker niet de groenerekenkamer van theo richel erbij betrekken . Zou hetzelfde zijn als alle beweringen van Greenpeace over kernenergie voor waar aan te nemen .
pi_45918154
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:09 schreef DirtyHarry het volgende:

Ja je hebt helemaal gelijk als je alleen de groene rekenkamer site zou lezen

Ook ooit al eens op de site van het ipcc zelf gekeken en de afzonderlijke onderzoeken bekeken waarop het gehele ipcc rapport gebaseerd is. Nee dat zal wel teveel moeite zijn en een opruiend niet onderbouwd verhaaltje overnemen is veel makkelijker dan al die verschillende ipcc rapporten door te lezen waarin hun onderzoeken staan.
pi_45919057
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja je hebt helemaal gelijk als je alleen de groene rekenkamer site zou lezen

Ook ooit al eens op de site van het ipcc zelf gekeken en de afzonderlijke onderzoeken bekeken waarop het gehele ipcc rapport gebaseerd is. Nee dat zal wel teveel moeite zijn en een opruiend niet onderbouwd verhaaltje overnemen is veel makkelijker dan al die verschillende ipcc rapporten door te lezen waarin hun onderzoeken staan.
Die heb ik wel degelijk gezien, en er staat zo belachelijk veel dat het niet meer overzichtelijk is. Wel heb ik wat plotjes bekeken van zeespiegelstijgingen en temperatuurstijgingen van de afgelopen honderden/duizenden jaren, en daaruit blijkt dat er totaal geen sprake is van [versnelde zeespiegelstijging. De temperatuurplot laat ook weinig zien, de bekende hockeystickplot. Als ze de temperatuurplot nou eens verder terug zouden laten gaan, zeg tot tienduizenden jaren terug dan zul je zien dat de huidige temperatuur(stijging) niks byzonders is. Ze kijken eigenlijk naar een heel klein weinigzeggend stukje, waarin de temperatuur de laatste 50 jaar enigszins aan het stijgen is. Grote kans dat het over 50 jaar weer even hard daalt. Er zijn de afgelopen 2000 jaar een aantal koude en warme perioden geweest, niks speciaals. En dit stukje is ook wel veelzeggend:
quote:
De opwarming van de aarde is een bron van internationale zorg en daarom hebben de Verenigde Naties hiervoor een aparte organisatie in het leven geroepen, het IPCC (1). Sinds 2001 meent dat IPCC dat het bewijs voor een stijging van de temperatuur op aarde eigenlijk wel geleverd is, en daarbij baseert men zich vooral op de zogenaamde hockeystick grafiek. Amerikaanse onderzoekers verzamelden hiervoor een grote hoeveelheid gegevens over de dikte van ondermeer boomringen (als indicator voor de temperatuur van een bepaalde tijd) in de afgelopen 1000 jaar, en uitgezet in een grafiek levert dat een plaatje van een liggende hockeystick: eeuwenlang is de temperatuur relatief stabiel, maar pas in de 20e eeuw schiet de temperatuur omhoog (het blad van de stick), en dat zou voor een belangrijk deel het gevolg van menselijk handelen zijn. De hockeystickgrafiek figureert prominent in tal van alarmerende rapporten over de opwarming van de aarde, zoals ondermeer het recente CE-rapport (2) voor de Tweede Kamer en een nota van het KNMI (3).

Twee Canadese onderzoekers hebben echter onlangs aangetoond(4) dat de computerprogramma’s die hier zijn gebruikt eigenlijk altijd zo’n hockeystickgrafiek opleveren, ongeacht welke gegevens je er in stopt. Er werden nog tal van andere fouten gevonden en de boomringonderzoekers weigerden bovendien mee te werken aan deze controle van hun werk – een wetenschappelijke doodzonde die het vermoeden aan fraude opwekt

Het IPCC is een prestigieuze instelling die er prat op gaat iedere wetenschappelijke ontdekking uiterst kritisch te laten beoordelen door collega deskundigen (‘peer review’). De Canadezen kwamen echter tot hun verbijstering tot de ontdekking dat zij de eersten waren die de hockeystick studies narekenden. Er zijn inmiddels aanwijzingen dat ook ander opwarmingsonderzoek minder betrouwbaar is dan tot dusver werd aangenomen.

Tijdens hun speurtocht zijn de twee Canadezen bovendien voortdurend belachelijk gemaakt door aan het IPCC verbonden onderzoekers, waarmee duidelijk is geworden dat het IPCC niet echt het forum van open wetenschappelijke discussies is zoals het zich graag presenteert. Talrijke andere wetenschappers hebben de ervaring dat een kritische opstelling tijdens discussies over het klimaat vooral gesmoord wordt met de bezwering dat er wetenschappelijke consensus bestaat ‘we zijn het toch al allemaal eens’. Recent Duits onderzoek geeft echter aan dat zeker een kwart van de klimaatonderzoekers nog grote twijfels heeft over de omvang en dreiging van de opwarming van de aarde. Hun geluid wordt blijkbaar niet gehoord.

De ontdekking dat de hockeystickgrafiek geen juist beeld geeft van het klimaat in de afgelopen 1000 jaar maakt de dreiging van een catastrofale opwarming kleiner. Maar veel belangrijker is de ontdekking dat de manier waarop het IPCC wetenschap bedrijft niet zo betrouwbaar is als men voorgeeft.
Trouwens het enige wat ik opruiend vind is juist zo'n figuur als Al Gore. En de dingen die ik hierboven neer heb gezet zijn grotendeels gebaseerd op feiten en is dus geen niet onderbouwd verhaaltje. Schijnbaar wil het IPCC deze feiten niet onder ogen zien/in hun model verwerken.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:53:12 #109
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45919158
Gaan we weer. Er stond een leuk stukje in de Trouw over de aard en de belangrijkheid van de samenvatting van dit rapport. De journalistiek leest niet het hele boekwerk, maar slechts de samenvatting. Een vorige editie van dit rapport had in de samenvatting het befaamde hockeystick-grafiekje, die later niet goed bleek te zijn. Naast deze misstap waren er nog vele grafieken die wel klopten, maar die stonden niet in de samenvatting .
Zyggie.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:53:55 #110
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45919174
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:49 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Die heb ik wel degelijk gezien, en er staat zo belachelijk veel dat het niet meer overzichtelijk is. Wel heb ik wat plotjes bekeken van zeespiegelstijgingen en temperatuurstijgingen van de afgelopen honderden/duizenden jaren, en daaruit blijkt dat er totaal geen sprake is van [versnelde zeespiegelstijging. De temperatuurplot laat ook weinig zien, de bekende hockeystickplot. Als ze de temperatuurplot nou eens verder terug zouden laten gaan, zeg tot tienduizenden jaren terug dan zul je zien dat de huidige temperatuur(stijging) niks byzonders is. Ze kijken eigenlijk naar een heel klein weinigzeggend stukje, waarin de temperatuur de laatste 50 jaar enigszins aan het stijgen is. Grote kans dat het over 50 jaar weer even hard daalt. Er zijn de afgelopen 2000 jaar een aantal koude en warme perioden geweest, niks speciaals. En dit stukje is ook wel veelzeggend:
[..]

Trouwens het enige wat ik opruiend vind is juist zo'n figuur als Al Gore. En de dingen die ik hierboven neer heb gezet zijn grotendeels gebaseerd op feiten en is dus geen niet onderbouwd verhaaltje. Schijnbaar wil het IPCC deze feiten niet onder ogen zien/in hun model verwerken.
Dit past wel goed bij mijn vorige post. Trouwens een heel interessant syndroom, het afzetten tegen theorieen; heeft dit misschien een naam?
Zyggie.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:54:34 #111
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_45919190
Het ligt dus voornamelijk aan de zon. Goed, hebben we dat ook weer gehad.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_45919542
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:54 schreef popolon het volgende:
Het ligt dus voornamelijk aan de zon. Goed, hebben we dat ook weer gehad.
Uiteindelijk wel, ja, .
pi_45919570
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:49 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Ja nu kom je aan dat er teveel onderzoek gedaan is en door de bomen van het ipcc het bos niet meer te zien is. Wordt er een knullige samenvatting gemaakt door niet klimatologen dan geloof je die op hun blauwe ogen.

Als we dan eens kijken naar een grafiek die over de afgelope 400.000 jaar loopt

Dan zien we dat we idd nog 2 graden hebben om in het beperkte gebeid van de natuurlijk fluctuaties te vallen. Verder moet er bij deze grafiek opgemerkt worden dat we met onze huidige co2 concentratie de grafiek uitgeschoten zijn met 380 ppm.

En welke feiten zou men nog meer moeten verwerken als ipcc.
pi_45919634
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja nu kom je aan dat er teveel onderzoek gedaan is en door de bomen van het ipcc het bos niet meer te zien is.
Maar dat is ook zonde van het geld natuurlijk, want het kán gewoon niet dat de mens invloed heeft. Dat hoef je dan toch ook niet verder te ondrzoeken?
pi_45919877
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:53 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Dit past wel goed bij mijn vorige post. Trouwens een heel interessant syndroom, het afzetten tegen theorieen; heeft dit misschien een naam?
Ik zet me hooguit af tegen theorieen die gebaseerd zijn op wat kortlopende metingen en waarvan de uitkomst even voorspelbaar is als het bepalen van het winnende lottogetal van maart 2007.
Er is GEEN duidelijk bewijs voor een versnellende zeespiegelstijging. Er is GEEN duidelijk bewijs dat de temperatuurstijging van de laatste 50 jaar voor rekening van de mens is. Onze invloed valt in het niet vergeleken bij de temperatuur- en zeespiegel fluctiaties van de laatste paar miljoen jaar.

En het zou me niks verbazen als zo'n ondoorzichtige organisatie als de IPCC hier en daar door politiek/financieel gemorrel beinvloed wordt. Vooral als een vooraanstaand persoon als Al Gore nota bene een film maakt waarin hij meters zeespiegelstijging voorziet.
pi_45920845
Geweldig hoe organisaties als Milieudefensie meteen in de gordijnen hangen om bij de Nederlandse regering aan te dringen op 'actie'. Nee, dat zal veel uithalen als een land als China onverstoord doorgaat met milieuvervuiling op allerlei fronten. Nederland is het braafste jongetje uit de Europa-klas. En de Europa-klas is weer het braafste jongetje van de Wereld-school.

Prima als we hier maatregelen gaan nemen, maar die moeten dan wel WERELDWIJD worden ingezet. Niet alleen in een kikkerlandje dat op de wereldbol niet groter is dan een speldenknop.
pi_45921108
euhm, is daarom nu ook niet een grote stap vooruit gezet? Dat we een gemeenschappelijk doel hebben wat we moeten nastreven?
pi_45921662
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:21 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Ik zet me hooguit af tegen theorieen die gebaseerd zijn op wat kortlopende metingen en waarvan de uitkomst even voorspelbaar is als het bepalen van het winnende lottogetal van maart 2007.
Er is GEEN duidelijk bewijs voor een versnellende zeespiegelstijging. Er is GEEN duidelijk bewijs dat de temperatuurstijging van de laatste 50 jaar voor rekening van de mens is. Onze invloed valt in het niet vergeleken bij de temperatuur- en zeespiegel fluctiaties van de laatste paar miljoen jaar.

En het zou me niks verbazen als zo'n ondoorzichtige organisatie als de IPCC hier en daar door politiek/financieel gemorrel beinvloed wordt. Vooral als een vooraanstaand persoon als Al Gore nota bene een film maakt waarin hij meters zeespiegelstijging voorziet.
Dat je niet meer op de langer lopende grafiek in gaat zegt natuurlijk alweer genoeg.
Of komt het dat we nu opeens over een nog grotere schaal metingen moeten presenteren?

En het duidelijke bewijs van de co2 stijging dat sla je voor je gemak maar even over. Of gewoon omdat dat toevalligerwijze niet goed uitkomt.

En heb je uberhaubt die film van al gore wel gezien, of neem je de kritiek ook alleen maar over van sceptici websites. Ik heb de film gezien (ik vond het een slechte film met weinig onderbouwing erin, op de emotionele amerikaanse markt gericht) en al gore voorziet geen stijging hij zegt alleen dat als de beide poolkappen afgesmolten zouden zijn dat dan de stijging 12 meter zou zijn. En dat is ook een feit wat compleet klopt. Het volume van het ijs is te berekenen en dus ook hoeveel dit in zou nemen in de oceanen. Hij zegt nergens dat alles afsmelt, hij zegt allen dat de mogelijkhied bestaat.
pi_45921766
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:24 schreef Basp1 het volgende:

En heb je uberhaubt die film van al gore wel gezien, of neem je de kritiek ook alleen maar over van sceptici websites. Ik heb de film gezien (ik vond het een slechte film met weinig onderbouwing erin, op de emotionele amerikaanse markt gericht) en al gore voorziet geen stijging hij zegt alleen dat als de beide poolkappen afgesmolten zouden zijn dat dan de stijging 12 meter zou zijn. En dat is ook een feit wat compleet klopt. Het volume van het ijs is te berekenen en dus ook hoeveel dit in zou nemen in de oceanen. Hij zegt nergens dat alles afsmelt, hij zegt allen dat de mogelijkhied bestaat.
Ik heb zitten genieten van Gore bij tante Oprah.

Ik geloof er niet in, maar de real-life-soap aanschouwen vind ik wel vermakelijk.
pi_45922460
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:01 schreef Toffe_Ellende het volgende:
euhm, is daarom nu ook niet een grote stap vooruit gezet? Dat we een gemeenschappelijk doel hebben wat we moeten nastreven?
Dat was de vernietiging van de Islam toch al?
pi_45922726
quote:

[..]

Dat je niet meer op de langer lopende grafiek in gaat zegt natuurlijk alweer genoeg.
Of komt het dat we nu opeens over een nog grotere schaal metingen moeten presenteren?
Die grafieken zeggen toch genoeg? Dat stijging van temperatuur en CO2 niveau en het dalen erna al zo oud is als de aardkorst zelf. Als je die lijnen nog een klein beetje doortrekt dan kun je verwachten dat de temperatuur weer gaat kelderen en gaan we weer richting een nieuwe ijstijd.
quote:
En het duidelijke bewijs van de co2 stijging dat sla je voor je gemak maar even over. Of gewoon omdat dat toevalligerwijze niet goed uitkomt.
Wie zegt dat wij verantwoordelijk zijn voor die CO2 stijging? Daarbij, wie zegt dat die CO2 stijging 'slecht' is voor het klimaat? Als we binnen nu en een paar honderd jaar een nieuwe ijstijd krijgen zakt het vanzelf weer.
quote:
Ik geef toe, ik heb de film niet gezien. Dus nee ik kan er eigenlijk niet over oordelen.
Die 12 meter stijging vind ik nog wel meevallen. Het zeeniveau is ooit ruim 300 meter hoger geweest dan nu. Daarbij, het smelten van de poolkappen zou vele duizenden jaren duren, dus mocht het echt allemaal smelten, dan kunnen we er geleidelijk wat aan doen. Het is niet zo dat we over 25 jaar dijken moeten hebben die 10 meter hoger zijn dan de huidige.

Wat ik er wel over kan zeggen, dat die 12 meter bij mensen blijft hangen, en ik vind dat gewoon een hoop angstzaaierij terwijl het niet nodig is. De zee zal de komende honderd jaar hooguit 3/4 meter stijgen als we IPCC even geloven. Nou big deal, daar vinden we in de loop van de tijd ook wel wat op.
pi_45922810
Vanwaar toch die na mij de zondvloed mentaliteit? Wil jij je nageslacht geen mooie aarde nalaten?

En hoewel het je vast teleurstelt is men het er in de (relevante) wetenschappelijke kringen er echt wel over eens dat er sprake is van klimaatverandering en dat de mens daarbij van grote invloed is.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 18:55:07 #123
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45922948
Net was er een interessant item bij EenVandaag tussen iemand van het KNMI en een geoloog van de TU Delft: beetje dezelfde discussie als hier zeg maar .

Overigens snap ik dat focussen op de zeespiegelstijging niet zo. Dat verschijnsel gaat nogal redelijk geleidelijk. Ik zou me meer zorgen maken op de veel meer veranderlijke weersverschijnselen die gepaard kunnen gaan met klimaatveranderingen. Voorbeeldje is extreme regenval die overstromingen kunnen veroorzaken, zoals bij de Elbe een paar jaar terug.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_45923762
Als de mens de CO2 uitstoot weet terug tebrengen met "tig" % hoelang zou het dan duren voordat we er iets van merken?

Ik bedoel, we hebben er ongeveer een kleine eeuw over gedaan om het te verkloten.
Als we de uitstoot nu wat weten te verkleinen (groot aantal % lukt nooit) duurt het dan weer eeuwen om op het natuurlijke millieu peil tekomen?
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_45923845
Er zit inderdaad een flinke vertraging in.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 20:08:09 #126
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45924115
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Prima ben reuze benieuwd.
Heb hem nog niet terug kunnen vinden, maar ik zoek door. Wel ben ik nog een oude Zembla aflevering tegengekomen over dit onderwerp: mms://media.omroep.nl/tv/vara/zembla/bb.20041104.asf
pi_45925109
quote:

[..]

Jups:

Op dit moment is het CO2 gehalte 383 ppm. Zoals je ziet is dat VEEL hoger geweest. Nou zitten er natuurlijk behoorlijke onzekerheden in dit grafiekje, maar dat het behoorlijk wat hoger is geweest dan dat het nu is is zeker.
pi_45925295
Het maakt niet uit of er tien of honderd keer zoveel koolstofdioxide in de lucht zat vijfhonderd miljoen jaar geleden. Het gaat om nu en nu stoten wij CO2 uit en wij weten dat dat een broeikasfas is en we weten dus dat we zo de atmosfeer opwarmen.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:02:46 #129
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_45925534
hartstikke mooi man! Liever vandaag dan morgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kadesh op 02-02-2007 21:08:00 ]
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_45926042
Stel het is waar dat grootste deel van de tempratuurstijging en de stijging van de zeespiegel toe te schrijven is aan de mens/de uitstoot van CO2. Over zo'n 50 jaar zijn we door het grootste deel van de olie- en gasvoorraad heen, dat zou betekenen dat dan automatisch al de uitstoot van CO2 door de mens fors zal dalen. De diverse rapporten gaan over de gevolgen over 90 jaar (rond het jaar 2100), maar dan stoten we al zo'n 40 jaar lang fors minder CO2 uit. Het probleem stopt dus vanzelf over 50 jaar zodra er bijna geen olie en gas meer is en dan draait het vanzelf weer bij en zakt de ziespiegel en de tempratuur weer

Ik geloof dus nog steeds niet zo in onze doemdenkende vrienden die er van uit gaan dat we gaan verzuipen en Manhattan onder water komt, omdat de zeespiegel misschien wel 80 ipv 40 cm stijgt over 100 jaar
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:29:40 #131
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45926415
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 20:55 schreef Monidique het volgende:
Het maakt niet uit of er tien of honderd keer zoveel koolstofdioxide in de lucht zat vijfhonderd miljoen jaar geleden. Het gaat om nu en nu stoten wij CO2 uit en wij weten dat dat een broeikasfas is en we weten dus dat we zo de atmosfeer opwarmen.
Maar of de mens daar zo'n groot aandeel in heeft is nog maar de vraag en daar gaat het om.
pi_45926569
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:02 schreef Kadesh het volgende:
hartstikke mooi man! Liever vandaag dan morgen.

[afbeelding]
Nou harstikke mooi man

Dan is de Nederlandse economie wel helemaal naar de kloten, weet niet wat daar zo mooi aan is
pi_45926630
Valt me trouwens op dat het nooit meer over het gat in de ozonlaag gaat, terwijl dit jaren geleden juist zo'n hot item was?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:40:59 #134
121830 Kadesh
pi_45926799
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:36 schreef Mr_Memory het volgende:
Valt me trouwens op dat het nooit meer over het gat in de ozonlaag gaat, terwijl dit jaren geleden juist zo'n hot item was?
Ja het zelfde met zure regen, hoor je niks meer van, het laatste mode woordje is "global warming"
pi_45926917
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:40 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Ja het zelfde met zure regen, hoor je niks meer van, het laatste mode woordje is "global warming"
Zure regen is opgelost omdat de millieulooby ervoor gezorgd heeft dat er geen zwavel meer in onze brandstoffen zit.

Ozon gat zal moeten gaan verminderen omdat de milleulobby ervoor gezorgd heeft dat er geen cfk's meer gebruikt worden.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:45:50 #136
121830 Kadesh
pi_45926966
Ja en nu gaat de milieulobby de opwarming van de aarde tegen houden? Man, man wat een arrogantie.
pi_45926996
quote:

[..]

Idd, wat zal de volgende uitvinding zijn zodat we niks meer over global warming gaan horen?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:46:54 #138
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45927016
quote:

[..]

Idd ja. Hele bouwwerken zouden oplossen als we daar niets aan deden
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:47:37 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45927033
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zure regen is opgelost omdat de millieulooby ervoor gezorgd heeft dat er geen zwavel meer in onze brandstoffen zit.

Ozon gat zal moeten gaan verminderen omdat de milleulobby ervoor gezorgd heeft dat er geen cfk's meer gebruikt worden.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:47:55 #140
121830 Kadesh
pi_45927040
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:46 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Idd, wat zal de volgende uitvinding zijn zodat we niks meer over global warming gaan horen?
Uitvinding? Helemaal niets, behalve tig nieuwe eco-taxen, milieu heffingen en nog een hoop andere beperkende maatregelen die geen zak zullen uithalen.
pi_45927044
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar of de mens daar zo'n groot aandeel in heeft is nog maar de vraag en daar gaat het om.
Je wilt beweren dat we door onze verslaving aan olie niet verantwoordelijk zijn voor de co2 stijging. Dan ben ik benieuwd welk nieuw verschijnsel hiervoor weer verzonnen gaat worden.

vrijdag 2 februari 2007 @ 21:49:19 #142
121830 Kadesh
pi_45927081
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh god ja, ik was het al helemaal vergeten (verdrongen is eigenlijk een beter woord) maar nu zie ik weer dat kerkbeeld voor me wat wegsmolt door de zure regen.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:50:04 #143
121830 Kadesh
pi_45927106
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je wilt beweren dat we door onze verslaving aan olie niet verantwoordelijk zijn voor de co2 stijging. Dan ben ik benieuwd welk nieuw verschijnsel hiervoor weer verzonnen gaat worden.

[afbeelding]
Haha, mooi plaatje, heb je dat zelf gemaakt?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:52:32 #144
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45927206
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:36 schreef Mr_Memory het volgende:
Het 'gat' in de ozonlaag is de laatste jaren weer aan het 'dichtgroeien'.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:56:43 #145
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45927358
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[afbeelding]
Dat wij CO2 de lucht in pompen is een open deur, dat het klimaat verandert is een open deur. Maar of dat kliimaat nou verandert door toedoen van ons is nog maar de vraag. Er is nog helemaal niemand geweest die mij overtuigd heeft dat de klimaatsverandering door de mens komt. Zeker niet als je over de lange periode gaat kijken met ijstijden enz.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 22:02:39 #146
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_45927566
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:49 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Oh god ja, ik was het al helemaal vergeten (verdrongen is eigenlijk een beter woord) maar nu zie ik weer dat kerkbeeld voor me wat wegsmolt door de zure regen.

pi_45927588
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

En gelukkig hebben we dat wel gedaan, een halvering van onze uitstoot in europa in 20 jaar tijd, terwijl de economie in die tijd ook nog flink gegroeid is. Dat vind ik toch een hele prestatie.

We hebben geluk dat so2 sneller een lokaal effect heeft, omdat er in azie nog een flinke stijging in zit.

vrijdag 2 februari 2007 @ 22:08:11 #148
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_45927723
quote:

[..]

Omdat CFK's compleet in de ban zijn gedaan, snap je dat dan niet ofzo? Ga anders naar Nieuw Zeeland en zie of je daar nog zo snel bruin wordt. Of toch, net zoals iedereen, rood verknetterd.

Ga lekker door, zo kom je er wel.

En zure regen nog ontkennen ook. Nooit gehoord van zwavel in brandstof vroeger? Ooit ook maar iets van scheikunde gehad, 1 bladzijde ofzo?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_45927793
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:52 schreef Falco het volgende:

[..]

Het 'gat' in de ozonlaag is de laatste jaren weer aan het 'dichtgroeien'.
Zomaar (cyclus) of door toedoen van de mens?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 22:12:14 #150
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45927850
Ik denk dat de discussie over zure regen niet gevoerd hoeft te worden . Moet je voor de lol eens gaan kijken in de grensstreken van Tsjechië .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')