abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45909265
quote:
122 Teletekst vr 02 feb
VN-rapport:aarde warmer door mens

` De opwarming van de aarde van de
laatste 50 jaar is zeer waarschijnlijk
veroorzaakt door de mens.Dat staat in
het rapport van het Klimaatpanel van de
VN.Het Klimaatrapport wordt vanochtend
gepresenteerd,maar de tekst is vannacht
al bekend geworden.

De conclusie betekent dat het voor
90 procent zeker is dat de wereldwijde
klimaatveranderingen het gevolg zijn
van menselijk handelen.In het vorige
rapport,uit 2001,ging het Klimaatpanel
uit van een zekerheid van 66 procent.

Het Klimaatrapport is de belangrijkste
wetenschappelijke grondslag voor het
internationale milieubeleid.
********************zie 123 ***********
quote:
123 Teletekst vr 02 feb
Temperatuur tot 6,4 graden omhoog

` VN-wetenschappers verwachten dat de
gemiddelde temperatuur op aarde deze
eeuw tussen 1,8 en 4 graden stijgt.Ze
houden echter ook een tweede,ruimere,
marge aan:van 1,1 tot 6,4 graden.

In het Klimaatrapport van 2001 werd een
stijging voorspeld tussen 1,4 tot 5,8
graden.De gemiddelde temperatuur steeg
in de 20e eeuw 0,7 graden.

Welke stijging van de zeespiegel het
panel verwacht is nog onduidelijk.Een
internationale groep wetenschappers
waarschuwde gisteren dat de zeespiegel
de laatste jaren meer is gestegen dan
de maximale stijging die de VN in 2001
voor mogelijk hield.
********************zie 122 ***********
Leuk dit VN rapport, ik weet niet of iemand NOVA gister heeft gezien, maar daar zat een deskundige die nogal het 1 en ander aan te merken had op dit rapport.

Uitzending Nova
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:05:19 #2
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45909300
Ik ben nu wel benieuwd naar hoe groot de invloed van de mens is op de klimaatveranderingen, en dan uitgedrukt in een percentage. Honderd procent is natuurlijk onmogelijk, nul procent overigens ook, maar het moet toch wel ergens daar tussen in liggen, maar waar...

[ Bericht 0% gewijzigd door Falco op 02-02-2007 10:49:24 ]
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:39:44 #3
147000 DenniZZ
Mr. Mojo Risin
pi_45910007
Ach die 4% CO2 uitstoot waar wij verantwoordelijk voor zijn krijgt natuurlijk weer de schuld. Laat me niet lachen
"If you harbor a terrorist, if you support a terrorist, if you feed a terrorist, you're just as guilty as the terrorists." - US President George W Bush
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:52:15 #4
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45910396
Van de week naar An Inconvenient Truth geweest.
Bijna uitverkocht en 95 % ouder van 45 jaar.
De jeugd en degene die op dit moment dus bepalen maakt het geen reet uit.
In de film zie je New York,Bangladesh en Nederland onderlopen.
Enkel bij die laatste een flauwe reactie in de zaal .
Totdat we tot onze knieen in het water staan verandert er geen ene fuck.
Klaar?
Ik niet!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 11:13:42 #5
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45910988
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:52 schreef Foo_niks het volgende:

Het Gooi (wat zo'n 20 meter boven de zeespiegel ligt) onder water en de monding bij de Biesbosch blijft droog ? Al Gore heeft goede bedoelingen met zijn docu, maar dit plaatje is gewoon dikke onzin.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  vrijdag 2 februari 2007 @ 11:19:02 #6
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 11:26:43 #7
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_45911364
quote:
Nou ik zet mijn vraagtekens bij de familie Gore. Ze hebben nogal de neiging om aandacht te trekken met doemscenario's die er niet zijn. Een voorbeeld hiervan is de Metal hetze en rechtzaken in de jaren '80.

En inderdaad ik ben het met je eens dat er geen flikker gebeurt totdat de hel losbarst. Ik voorspel een hele interessante eeuw als de voorspelling kloppen. Als ik een andelen tip zou geven dan zou ik zeggen dat je vooral aandelen bij wapenfabrikanten moet kopen.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_45911762
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Leuk dit VN rapport, ik weet niet of iemand NOVA gister heeft gezien, maar daar zat een deskundige die nogal het 1 en ander aan te merken had op dit rapport.

Uitzending Nova
Nou ik heb wel iets meer vertrouwen in de internationale groep experts van het IPCC dan in Salomon Kroonenberg .
Dit is het werk van experts het verzet is dan ook maar beperkt tot wat splintergroepjes met verdacht vaak oliedollars in handen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_45911796
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:26 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Nou ik zet mijn vraagtekens bij de familie Gore. Ze hebben nogal de neiging om aandacht te trekken met doemscenario's die er niet zijn. Een voorbeeld hiervan is de Metal hetze en rechtzaken in de jaren '80.

En inderdaad ik ben het met je eens dat er geen flikker gebeurt totdat de hel losbarst. Ik voorspel een hele interessante eeuw als de voorspelling kloppen. Als ik een andelen tip zou geven dan zou ik zeggen dat je vooral aandelen bij wapenfabrikanten moet kopen.
Of in Nederlandse ingenieursbureaus die over de hele wereld dijken mogen gaan ontwerpen .
pi_45911962
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:41 schreef du_ke het volgende:
Nou ik heb wel iets meer vertrouwen in de internationale groep experts van het IPCC dan in Salomon Kroonenberg .
Dit is het werk van experts het verzet is dan ook maar beperkt tot wat splintergroepjes met verdacht vaak oliedollars in handen.
Ach dat de IPCC hun rapport uit 2001 alweer zo af moeten zwakken geeft ook te denken. Als je je voordoet alsof je de wijsheid in pacht hebt op iets zo groots als het klimaat dan vind ik het toch vreemd dat je een voorspelling die je in 2001 doet een 25% naar beneden bij moet stellen, maar goed. Zo valt er voor elke kant wel wat te zeggen waardoor je je zelf kunt vrijwaren van het ingaan op de echte punten die ze maken.

Daarnaast maakt de beste man in Nova een paar goede punten waarbij voornamelijk de invloed van de mens ter discussie werd gesteld. Plus natuurlijk de vreemde veronderstelling dat het klimaat stabiel zou zijn, iets dat onder veel mensen nog leeft.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_45912079
quote:
Het is maar een tendentieuze shock-doc kerel, niet wetenschappelijk.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 11:52:16 #12
89730 Drugshond
pi_45912085
quote:
26-01-2007
Academisch rapport: Amerikaans klimaatonderzoek in de knel

De Amerikaanse regering speelt gevaarlijk spel door onverantwoorde bezuinigingen op onderzoeken vanuit de ruimte naar het Amerikaanse klimaat. De VS raken achterop in het goed voorspellen van orkanen, overstromingen en van structurele klimaatveranderingen. Dat heeft de Amerikaanse Nationale Academie voor de Wetenschappen gesteld in een rapport.

Het instituut deed volgens Amerikaanse kranten twee jaar onderzoek en stelde vast dat de bezuinigingen op het onderzoeksbudget ingrijpend zijn. Bij de ruimtevaartorganisatie NASA brokkelde het onderzoeksbudget sinds 2000 met liefst 30 procent af. Satellietonderzoek heeft ook de komende jaren geen prioriteit, omdat de NASA zich richt op nieuwe missies naar de maan.

Volgens de academie is het voor de toekomst van de VS van groot belang dat de regering beseft dat "we juist meer moeten weten over klimaatveranderingen in plaats van minder".

[ANP via Nu.nl]
  vrijdag 2 februari 2007 @ 11:58:51 #13
89730 Drugshond
pi_45912277
quote:
'Opwarming van de aarde niet enkel door mens'
Bron : Nu.nl

Uitgegeven: 1 februari 2007 20:06

AMSTERDAM - De opwarming van de aarde wordt niet enkel veroorzaakt door de mensheid. Dit verklaart emeritus hoogleraar sterrenkunde Kees de Jager tegenover Kennislink.

Volgens De Jager wordt er in de huidige computermodellen over klimaatverandering te weinig rekening gehouden met de toegenomen activiteit van de zon. De verwarming van de aarde gaat volgens de hoogleraar hand in hand samen met steeds sterkere Coronal Mass Ejections (CME).

Schild

Een CME is een geladen wolk, voornamelijk bestaande uit elektronen, protonen, helium en zuurstof, die door de zon wordt afgestoten. Een CME vormt een natuurlijk schild tegen kosmische straling. Die straling is echter verantwoordelijk voor de ontwikkeling van wolken op onze planeet.

Wolken zijn op hun beurt wit en kaatsen energie van de zon terug het heelal in voordat deze de aarde kunnen verwarmen. Sterkere CME's betekenen minder wolken op aarde en dus een hogere temperatuur.

IJstijd

"De grootste CME's die ooit geregistreerd werden traden op in de jaren 2003 en 2005" legt De Jager uit tegenover Kennislink. "Dit besef is nieuw en het onderzoek ernaar staat nog in de kinderschoenen."

Volgens de wetenschapper zal de zonneactiviteit na 2011 sterk dalen. "Wij vermoeden dat er een nieuwe Kleine IJstijd kan komen waarbij de gemiddelde aardtemperatuur met 0,6 graden Celsius daalt."

Poolijs

Uit historische gegevens blijkt dat de invloed van de zon op ons klimaat geen fictief verhaal is. Op het Noordelijk Halfrond was er tussen de Middeleeuwen en begin negentiende eeuw ook al sprake van een 'kleine ijstijd'.

Wetenschappers verklaren dit door de ontdekking van langlevende radioactieve materialen die opgeslagen zitten in het poolijs. De radioactieve deeltjes zouden aantonen dat de zon tijdens de 'kleine ijstijd' bijzonder rustig was.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 11:59:41 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45912299
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:48 schreef FJD het volgende:

[..]

Ach dat de IPCC hun rapport uit 2001 alweer zo af moeten zwakken geeft ook te denken. Als je je voordoet alsof je de wijsheid in pacht hebt op iets zo groots als het klimaat dan vind ik het toch vreemd dat je een voorspelling die je in 2001 doet een 25% naar beneden bij moet stellen, maar goed. Zo valt er voor elke kant wel wat te zeggen waardoor je je zelf kunt vrijwaren van het ingaan op de echte punten die ze maken.

Daarnaast maakt de beste man in Nova een paar goede punten waarbij voornamelijk de invloed van de mens ter discussie werd gesteld. Plus natuurlijk de vreemde veronderstelling dat het klimaat stabiel zou zijn, iets dat onder veel mensen nog leeft.
Al die rapporten en onderzoeken zijn qua boodschap idd even veranderlijk als het klimaat. Op zich is dat niet gek, omdat dit een vrij nieuw en complex vakgebied is. Ik vind het iig heel erg suffig als iets met grote stelligheid iets beweerd wordt. Voorlopig valt er op dit moment niets anders te doen dan onderzoek blijven doen en zo mogelijk helaas aan symptoombestrijding.
pi_45912346
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:48 schreef FJD het volgende:

[..]

Ach dat de IPCC hun rapport uit 2001 alweer zo af moeten zwakken geeft ook te denken.
Afzwakken? Volgens mij hebben ze de foutmarge kleiner gemaakt omdat men het nu beter kan berekenen.
quote:
Als je je voordoet alsof je de wijsheid in pacht hebt op iets zo groots als het klimaat dan vind ik het toch vreemd dat je een voorspelling die je in 2001 doet een 25% naar beneden bij moet stellen, maar goed. Zo valt er voor elke kant wel wat te zeggen waardoor je je zelf kunt vrijwaren van het ingaan op de echte punten die ze maken.

Natuurlijk blijven het voorspellingen maar die komen me momenteel plausibeler voor dan wat de zogenaamde klimaatsceptici beweren.
pi_45912510
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:01 schreef du_ke het volgende:
Natuurlijk blijven het voorspellingen maar die komen me momenteel plausibeler voor dan wat de zogenaamde klimaatsceptici beweren.
Voorspellingen over iets waarover we eigenlijk nog geen zak weten zijn niet geloofwaardig te noemen.

http://www.elsevier.nl/ni(...)tnr/84614/index.html
Ow wacht dat is de Elsevier en dat is eng rechts en fout enzo.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:09:12 #17
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45912582
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:01 schreef du_ke het volgende:

[..]

Afzwakken? Volgens mij hebben ze de foutmarge kleiner gemaakt omdat men het nu beter kan berekenen.
[..]
Plus ook de zeespiegelstijging
quote:
Waarom dat kansloze focussen op 'zogenaamde klimaatsceptici' en 'oliedollars', terwijl er zoveel data te verzamelen en te interpreteren is? Dr is zoveel te vinden, waarbij ik allemaal vragen heb.

Hoe moet ik bijvoorbeeld onderstaand plaatje interpreteren
pi_45912654
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:07 schreef FJD het volgende:

[..]

Voorspellingen over iets waarover we eigenlijk nog geen zak weten zijn niet geloofwaardig te noemen.

Elsevier is niet persé rechts en fout. Maar Simon Rozendaal heeft 30 jaar geleden scheikunde gestudeerd (wat maar zijdelings raakvlakken heeft met klimaatonderzoek en in de jaren 70 wsl al helemaal niet) en daarna alleen maar over wetenschap geschreven. Daar heb jij meer vertrouwen in dan in internationale klimaatwetenschappers?

Natuurlijk zitten er vele haken en ogen aan het Kyoto protocol maar dat de mens het klimaat aan het veranderen is lijkt me onderhand wel overduidelijk.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:16:21 #19
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45912758
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:12 schreef du_ke het volgende:

[..]

Elsevier is niet persé rechts en fout. Maar Simon Rozendaal heeft 30 jaar geleden scheikunde gestudeerd (wat maar zijdelings raakvlakken heeft met klimaatonderzoek en in de jaren 70 wsl al helemaal niet) en daarna alleen maar over wetenschap geschreven. Daar heb jij meer vertrouwen in dan in internationale klimaatwetenschappers?
Lekkere insteek joh. Alfred Wegener werd ook uitgelachen met zijn theorie over de platentektoniek .
quote:
Natuurlijk zitten er vele haken en ogen aan het Kyoto protocol maar dat de mens het klimaat aan het veranderen is lijkt me onderhand wel overduidelijk.
Dat denk ik ook, maar vraag blijft voor hoeveel procent de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering. Je kunt dat simpel verdelen in invloed door de mens en invloed niet door de mens. De som van die twee invloeden moet gelijk zijn aan 100%, maar hoe groot zijn die afzonderlijke invloeden
pi_45912893
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:09 schreef Falco het volgende:

[..]

Plus ook de zeespiegelstijging
[..]

Waarom dat kansloze focussen op 'zogenaamde klimaatsceptici' en 'oliedollars', terwijl er zoveel data te verzamelen en te interpreteren is? Dr is zoveel te vinden, waarbij ik allemaal vragen heb.
Er zijn zeer veel data verzameld en uit die data kan men bij het IPCC bepaalde conclusies trekken. En ja daar heb ik redelijk wat vertrouwen in.
quote:
Hoe moet ik bijvoorbeeld onderstaand plaatje interpreteren
[afbeelding]
Dat staat toch gewoon in de bijbehorende publicatie ..
pi_45912907
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:16 schreef Falco het volgende:

[..]

Lekkere insteek joh. Alfred Wegener werd ook uitgelachen met zijn theorie over de platentektoniek .
[..]

Dat denk ik ook, maar vraag blijft voor hoeveel procent de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering. Je kunt dat simpel verdelen in invloed door de mens en invloed niet door de mens. De som van die twee invloeden moet gelijk zijn aan 100%, maar hoe groot zijn die afzonderlijke invloeden
Zo'n percentage is niet zomaar te berekenen natuurlijk.
pi_45912921
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:12 schreef du_ke het volgende:
Daar heb jij meer vertrouwen in dan in internationale klimaatwetenschappers?
Zo zou je het kunnen noemen. Zolang zelfs de (oud-)directeur van het KNMI beweert dat we slechts 10% van het klimaat kennen dan vind ik het op z'n zachtst gezegd gewaagd om voorspellingen te doen over zoiets groots als het broeikaseffect en over zo'n lange termijn. Daarnaast als je het artikel van Rozendaal leest dan zie je ook dat hij, net als het IPCC, shopt bij verschillende wetenschappers om z'n punt te maken. Het IPCC voert zelf helemaal geen onderzoek uit maar baseert zich puur op wat andere wetenschappers schrijven. Dus beide baseren ze zich op wetenschappers
quote:
Hoeveel procent dat is en of er geen andere grote factor is is nog niet bekend en daarom is het belachelijk om nu zoveel geld te steken in iets waarvan we niet eens met grote zekerheid kunnen zeggen dat het helpt.

[ Bericht 0% gewijzigd door FJD op 02-02-2007 12:31:03 ]
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:25:46 #23
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45913005
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zo'n percentage is niet zomaar te berekenen natuurlijk.
Nee uiteraard niet . Maar het lijkt me wel één van de belangrijkste dingen om het klimaatmodel weer een stap duidelijker te maken. Stel dat de invloed door de mens boven de 80% ligt, dan zijn Kyoto en al die andere dingen natuurlijk goede initiatieven, maar stel dat die invloed onder de 10% ligt, dan heeft Kyoto natuurlijk weinig zin. Naar dat soort dingen ben ik iig benieuwd.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:27:25 #24
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45913055
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:21 schreef du_ke het volgende:
Dat staat toch gewoon in de bijbehorende publicatie ..
De zeespiegel stijgt in Oostende minder snel dan in Zeebrugge en Nieuwpoort ?
pi_45913115
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:27 schreef Falco het volgende:

[..]

De zeespiegel stijgt in Oostende minder snel dan in Zeebrugge en Nieuwpoort ?
Heb je het bijbehorende stuk gelezen? Daar staat een verklaring in.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:35:31 #26
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45913302
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Heb je het bijbehorende stuk gelezen? Daar staat een verklaring in.
Heb je een linkje naar dat bijbehorende stuk
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:39:56 #27
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45913427
Anders dan : Waarom zo'n verzet tegen schonere motoren en de spaarlamp?

Gevalletje :Mag ik godverdomme zelf weten of ik met mijn 42 '' plasma en en de airco op Full Talpa kijken,laat die electriciteitsmeter lekker van de muur vliegen.
Klaar?
Ik niet!
pi_45913489
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:39 schreef Foo_niks het volgende:
De meeste mensen zijn een nogal egoistisch ingesteld en willen nog niet de minste stap terug doen in hun welvaart.
pi_45913503
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:39 schreef Foo_niks het volgende:
Goeie vraag. Zelfs als het versterkte broeikaseffect niet zou bestaan, zijn er nog genoeg andere redenen om de uitstoot te verminderen (bv. luchtkwaliteit, zuinig omgaan met eindige grondstoffen)
pi_45913537
Is te duur inderdaad. Zal het nog even terugzoeken (stond geloof ik in Business Week) maar als Europa over zou stappen op witgoed met een zuinigheid A dan zouden we het Kyoto protocol al halen oid

maar he zoiets kost de burger geld en dat is nou ook weer niet de bedoeling...
pi_45913539
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De meeste mensen zijn een nogal egoistisch ingesteld en willen nog niet de minste stap terug doen in hun welvaart.
Een schonere motor en een spaarlamp, daarvoor doe je niet echt een stap terug in welvaart.
Sterker nog: met spaarlampen kun je op je energierekening besparen. Da's dus zeg maar een win-win-situatie. En dan nog klagen dat het zo'n onzin is
pi_45913568
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:35 schreef Falco het volgende:

[..]

Heb je een linkje naar dat bijbehorende stuk
http://www.milieurapport.(...)_MiraT2006-02Def.pdf

vanaf pagina 61 (17 van het pdfje) Waarin onder andere staat
quote:
De tijdsreeks voor de Belgische kust is nog niet lang
genoeg om significante uitspraken te kunnen doen over het al dan niet versnellen van
de zeeniveaustijging (Verwaest et al., 2005).
Maar hoe kom jij dan aan dit plaatje ?
pi_45913610
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:43 schreef FJD het volgende:
Is te duur inderdaad. Zal het nog even terugzoeken (stond geloof ik in Business Week) maar als Europa over zou stappen op witgoed met een zuinigheid A dan zouden we het Kyoto protocol al halen oid

Een heleboel van die dingen kosten in eerste instantie meer geld bij aanschaf, maar hebben vervolgens ook nog een terugverdieneffect.
Zeker als je oude apparaat al versleten is, is de meerprijs van een energiezuiniger apparaat iha dusdanig dat je het wel terugverdient. Het is daarentegen geen goed idee om je koelkast de deur uit te doen voor een energiezuinigere koelkast, want dat ga je niet terugverdienen.
pi_45913614
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:43 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Een schonere motor en een spaarlamp, daarvoor doe je niet echt een stap terug in welvaart.
Sterker nog: met spaarlampen kun je op je energierekening besparen. Da's dus zeg maar een win-win-situatie. En dan nog klagen dat het zo'n onzin is
Inderdaad terug in welvaart is helemaal nergens voor nodig. Misschien wel een kleinere groei van de welvaart maar of dat heel erg is.
pi_45913685
'het is stil aan de overkant'
pi_45913695
Zou wel fijn zijn als de overheid spaarlampen eens ging promoten bv. met commercials die aangeven hoeveel je per jaar aan energie bespaart. Normaal lampen zijn zo belachelijk inefficient dat het werkelijk waar om te huilen is dat daar nog zo weinig nieuws voor uit is gevonden. Dat begint nu een beetje te komen met LED lampen
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:49:12 #37
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45913725
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

http://www.milieurapport.(...)_MiraT2006-02Def.pdf

vanaf pagina 61 (17 van het pdfje) Waarin onder andere staat
[..]

Maar hoe kom jij dan aan dit plaatje ?
Beetje googlen , maar die tekst kon ik niet vinden...

Ik had wel een idee waar die verschillen kwamen en die staan daar ook gemeld gelukkig. Van 3 mm zeespiegelstijging per jaar (dat in dat document staat) word ik overigens niet bang.
pi_45913739
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:46 schreef du_ke het volgende:

[..]

Inderdaad terug in welvaart is helemaal nergens voor nodig. Misschien wel een kleinere groei van de welvaart maar of dat heel erg is.
Ja. Bij mijn broer brandt ook altijd de hele dag een schemerlampje, want mijn schoonzus vindt dat er "zo gezellig" uitzien. Dan vraag ik me echt af of je er nooit over nadenkt om er een spaarlamp in te draaien (nog maar afgezien dat ik het sowieso al onzin vindt om die lamp de hele dag aan te doen). Dat gaat je toch aardig schelen in je electriciteitsrekening, en als 'ie de hele dag brandt heb je 'm er volgens mij al in een jaar uit.
pi_45913743
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:07 schreef FJD het volgende:

[..]

Elsevier is een van die bladen die altijd dwars gelegen heeft en leugens verspreid heeft over de menselijke invloed. Zou je zo'n blad nog serieus nemen als het om het milieu gaat?
pi_45913769
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:43 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat is het korte termijn denken, want die spaarlamp die kosten de mensen in eerste instantie 5* zoveel als een normale lamp, dus is duurder.

De oplossing zou zijn dat de overheid gewoon eisen aan lampen gaat stellen bijvoorbeeld dat er een minimale lichtopbrengst per stroom verbruik aan moet zitten. (ow nee dat mag natuurlijk ook weer niet want dan hebben we geen vrije markt meer ) Ook zou de overheid dat kunnen doen voor consumenten elektronica dat er alleen nog maar A klasse apparatuur verkocht mag worden.

Maar het komt voornamelijk bij de meeste maatregelen die niet door bedrijven en niet door burgers genomen worden dat men alleen maar op korte termijn kan en wil denken. In het engels heeft men daar een mooie uitdrukking voor:
penny wise, pound foolish.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:51:17 #41
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45913772
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:43 schreef FJD het volgende:
Is te duur inderdaad.
3 spaarlampen ,2,95 euro bij Kruitvat.
Dat is de prijs van een Big Mac
Gebruik je 21 watt inplaats van 120 watt
Klaar?
Ik niet!
pi_45913782
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:48 schreef FJD het volgende:
Zou wel fijn zijn als de overheid spaarlampen eens ging promoten bv. met commercials die aangeven hoeveel je per jaar aan energie bespaart. Normaal lampen zijn zo belachelijk inefficient dat het werkelijk waar om te huilen is dat daar nog zo weinig nieuws voor uit is gevonden. Dat begint nu een beetje te komen met LED lampen
Heb gisteren eens gekeken voor spaarlampen bij de Hema, maar van die prijs wordt je ook niet vrolijk. Dat gemeentes maar een bijdrage leveren voor dit soort dingen. Als je alle lampen in huis moet gaan vervangen, dan ben je toch wel een 100 euro kwijt of zo.
pi_45913806
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:50 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Elsevier is een van die bladen die altijd dwars gelegen heeft en leugens verspreid heeft over de menselijke invloed. Zou je zo'n blad nog serieus nemen als het om het milieu gaat?
Als je kan aangeven hoeveel procent invloed de mens heeft op klimaat verandering dan hoor ik dat graag. Zolang we dat niet eens weten (we hebben zelfs nog maar beperkte kennis van het klimaat an sich) blijf ik het geweldig onzinnig vinden om te roepen dat de mens klimaat verandering veroorzaakt.
pi_45913852
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is het korte termijn denken, want die spaarlamp die kosten de mensen in eerste instantie 5* zoveel als een normale lamp, dus is duurder.

De oplossing zou zijn dat de overheid gewoon eisen aan lampen gaat stellen bijvoorbeeld dat er een minimale lichtopbrengst per stroom verbruik aan moet zitten. (ow nee dat mag natuurlijk ook weer niet want dan hebben we geen vrije markt meer ) Ook zou de overheid dat kunnen doen voor consumenten elektronica dat er alleen nog maar A klasse apparatuur verkocht mag worden.

Maar het komt voornamelijk bij de meeste maatregelen die niet door bedrijven en niet door burgers genomen worden dat men alleen maar op korte termijn kan en wil denken. In het engels heeft men daar een mooie uitdrukking voor:
penny wise, pound foolish.
Voor dat soort dingen misschien het BTW-tarief koppelen aan electriciteitsverbruik?
Lijkt me wel een aardige manier om iets aan het prijsmechanisme te doen.
Dan bv. voor een spaarlamp (A-klasse) 12% BTW, en voor een gewone lamp (F-klasse) 25%. Je blijft dan natuurlijk wel prijsverschil houden, maar het terugverdieneffect wordt nog groter.
pi_45913853
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:49 schreef Falco het volgende:

[..]

Beetje googlen , maar die tekst kon ik niet vinden...

Ik had wel een idee waar die verschillen kwamen en die staan daar ook gemeld gelukkig. Van 3 mm zeespiegelstijging per jaar (dat in dat document staat) word ik overigens niet bang.
3 mm gemiddeld hoeft geen groot probleem te zijn. Maar
quote:
Tegen het eind van de 21e eeuw verwacht men onder invloed van de globale opwarming een
toename met 0,5 m ± 0,4 m ten opzichte van het huidig zeeniveau. De grote foutmarge
op die toename is het resultaat van de onzekerheid omtrent de bijdrage afkomstig van
het landijs op Groenland en Antarctica (Alley et al., 2005). Doorrekeningen van klimaatmodellen
voor Nederland geven een stijging van de zeespiegel in 2050 aan met 15 tot
35 cm t.o.v. 1990. Voor 2100 komen de Nederlandse modellen uit op +35 tot +85 cm.
En ook na 2100 verwachten onze noorderburen een aanhoudende zeespiegelstijging
(KNMI, 2006).
een kleine halve meter in een halve eeuw is voor Nederland best een stuk, nu kunnen wij het wel aan maar in b.v. Bangladesh?..
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 12:54:35 #46
8781 crew  Frutsel
pi_45913856
IPCC Rapport

Global climate change is "very likely" to have a human cause, an influential group of scientists has concluded.

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) said temperatures were probably going to increase by 1.8-4C (3.2-7.2F) by the end of the century.

It also projected that sea levels were most likely to rise by 28-43cm, and global warming was likely to influence the intensity of tropical storms.

The findings are the first of four IPCC reports to be published this year.

"We can be very confident that the net effect of human activity since 1750 has been one of warming," co-lead author Dr Susan Soloman told delegates in Paris.

Strong language

The report, produced by a team tasked with assessing the science of climate change, was intended to be the definitive summary of climatic shifts facing the world in the coming years.

IPCC PROJECTIONS
Probable temperature rise between 1.8C and 4C
Possible temperature rise between 1.1C and 6.4C
Sea level most likely to rise by 28-43cm
Arctic summer sea ice disappears in second half of century
Increase in heatwaves very likely
Increase in tropical storm intensity likely

Climate change: In graphics ---> http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/6322083.stm

The agency said that it would use stronger language to assess humanity's influence on climatic change than it had previously done.

In 2001, it said that it was "likely" that human activities lay behind the trends observed at various parts of the planet; "likely" in IPCC terminology means between 66% and 90% probability.

Now, the panel concluded that it was at least 90% certain that human emissions of greenhouse gases rather than natural variations are warming the planet's surface.

They projected that temperatures would probably rise by between 1.8C and 4C, though increases as small as 1.1C (2F) or as large as 6.4C (11.5F) were possible.

In 2001, using different methodology, the numbers were 1.4 (2.5F) and 5.8C (10.4F).

On sea level, there has been a more fundamental debate.

Computer models of climate do not generally include water coming into the oceans as ice caps melt. So the IPCC had to decide whether to exclude this from its calculations, or to estimate the effect of a process which scientists do not understand well but which could have a big impact.

They used the former, more conservative approach, projecting an average rise in sea levels globally of between 28 and 43cm. The 2001 report cited a range of nine to 88cm.

As for climate change influencing the intensity of tropical storms in some areas of the world, the IPCC concluded that it was likely - meaning a greater probability than 66% - that rising temperatures were a factor.

How computers Model Climate? ---> http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/6320515.stm

'Unequivocal'

Dr Rajendra Pachauri, the IPCC chairman, said: "It is extremely encouraging in that the science has moved on from what was possible in the Third Assessment Report.

"If you see the extent to which human activities are influencing the climate system, the options for mitigating greenhouse gas emissions appear in a different light, because you can see what the costs of inaction are," he told delegates in Paris.

Achim Steiner, executive director of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), said the findings marked a historical landmark in the debate about whether humans were affecting the state of the atmosphere.

"It is an unequivocal series of evidence [showing that] fossil fuel burning and land use change are affecting the climate on our planet."

Mr Steiner, whose agency oversees the operation of the Kyoto Treaty, added: "If you are an African child born in 2007, by the time you are 50 years old you may be faced with disease and new levels of drought."

He said that he hoped the IPCC report would galvanise national governments into action.

At variance

But a study published on the eve of the IPCC report suggested that the international body's previous reports may have actually been too conservative.

Writing in the journal Science, an international group of scientists concluded that temperatures and sea levels had been rising at or above the maximum rates proposed in the last report, which was published in 2001.

The paper compared the 2001 projections on temperature and sea level change report with what has actually happened.

The models had forecasted a temperature rise between about 0.15C-0.35C (0.27-0.63F) over this period. The actual rise of 0.33C (0.59F) was very close to the top of the IPCC's range.

A more dramatic picture emerged from the sea level comparison. The actual average level, measured by tide gauges and satellites, had risen faster than the intergovernmental panel of scientists predicted it would.

The IPCC's full climate science report will be released later in the year, as will other chapters looking at the probable impacts of climate change, options for adapting to those impacts, and possible routes to reducing emissions of greenhouse gases.

=====
Complete artikel + een PDF bestand van het hele rapport vind je hier ---> http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/6321351.stm
pi_45913886
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Heb gisteren eens gekeken voor spaarlampen bij de Hema, maar van die prijs wordt je ook niet vrolijk. Dat gemeentes maar een bijdrage leveren voor dit soort dingen. Als je alle lampen in huis moet gaan vervangen, dan ben je toch wel een 100 euro kwijt of zo.
Wat foo_niks zegt.

Waarom moet de overheid iets subsidiëren wat goedkoper voor je is (als je een beetje vooruit denkt)? Denk dan zelf een keer na
pi_45913924
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:55 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wat foo_niks zegt.

Waarom moet de overheid iets subsidiëren wat goedkoper voor je is (als je een beetje vooruit denkt)? Denk dan zelf een keer na
Om je een extra zetje in de goede richting te geven. Je een wortel voorhouden zo gezegd.
pi_45913940
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Op een bepaalde plek in het huis brand een lamp 3 uur per dag. Dit is 1095 uur/jaar. We vergelijken een spaarlamp van 15 Watt met een gloeilamp van 60 Watt. Bij een spaarlamp betekend dit een energieverbruik van 15 * 1095 = 16,425 kWh. Bij een gloeilamp betekent dit een energieverbruik van 60 * 1095 = 65,700 kWh. Dit is een verschil van 49,275 kWh. Electriciteit kost op dit moment 0,19 ¤/kWh. De gloeilamp in is ingebruik dan dus ¤9,36 per jaar duurder!

(copy paste)
Lijkt me duidelijk toch
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:57:18 #50
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45913943
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

3 mm gemiddeld hoeft geen groot probleem te zijn. Maar
[..]

een kleine halve meter in een halve eeuw is voor Nederland best een stuk, nu kunnen wij het wel aan maar in b.v. Bangladesh?..
Symptoombestrijding in Bangladesh doen in de vorm van dijken bouwen? Misschien niet de meest elegante oplossing, maar in Nederland hebben we dat eeuwenlang ook gedaan en het werkt de laatste vijftig jaar wel redelijk goed dacht ik zo.
De foutenmarge is overigens in dat stuk tekst belachelijk groot, maar goed.
pi_45913954
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Om je een extra zetje in de goede richting te geven. Je een wortel voorhouden zo gezegd.
In dit geval is die wortel er al: het is al goedkoper.
Ik vind mijn BTW-idee wel aardig
Niet dat het meteen dé oplossing is, maar er zou eens over nagedacht kunnen worden.
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 12:58:53 #52
8781 crew  Frutsel
pi_45913993
Bron: Kennislink

Vierde klimaatrapport IPCC

Het IPCC, de klimaatcommissie van de VN, verzamelt elke zes jaar de laatste wetenschappelijke inzichten over het klimaat in haar rapporten. Op twee februari werd in Parijs het vierde rapport gepresenteerd. Het IPCC de klimaatverandering met 'grote waarschijnlijkheid' toeschrijven aan menselijke invloed. Een hardere conclusie dan in het vorige rapport, dat slechts van 'waarschijnlijk' sprak.
Hoofdoorzaak van de klimaatverandering is het door mensen geproduceerde broeikasgas CO2, dat vrijkomt bij energieopwekking uit fossiele brandstoffen. CO2 houdt de aarde warm door warmtestraling die normaal vanaf de aarde het heelal in zou reizen terug te kaatsen naar het oppervlak.

Verandert het klimaat op aarde, ligt dat aan de mens en wat moeten en kunnen we eraan doen? In het vierde rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) geeft de klimaatcommissie van de VN een overzicht van de laatste wetenschappelijke inzichten

Dát de aarde warmer wordt, daar zijn wetenschappers het over eens. Directe temperatuursmetingen van over de hele wereld laten zien dat het kwik sinds 1900 stijgt. De vraag die klimaatwetenschappers en politici bezighoudt: hoe komt dat? De aarde mag dan wel warmer worden, of dat aan de broeikasgassen ligt die de mensheid de lucht inblaast is een tweede. Klimaatsimulaties op supercomputers lijken het te bevestigen, maar volgens sceptici zijn die modellen onvolledig en houden ze onvoldoende rekening met natuurlijke invloeden op het klimaat

Nederland zonder dijken – komt de Randstad onder water te liggen door het broeikaseffect? Smeltende gletsjers en ijskappen dragen bij aan de totale hoeveelheid zeewater. Door de opklimmende temperatuur op aarde warmt het zeewater op en zet het uit. Dat samen zorgt voor een zeespiegelstijging van 2 tot 3 mm per jaar. De komende eeuw verwacht de klimaatcommissie van de VN een zeespiegelstijging tussen de 19 en 58 cm. Dijken zijn daar in principe tegen bestand

Minder wolken door actieve zon
Broeikassceptici betwijfelen de breed gedragen analyse van het IPCC. Ze stellen dat de wereldtemperatuur niet of nauwelijks verandert door menselijk handelen, maar door natuurlijke invloeden. Velen van hen wijzen naar de zon, die indirect haar invloed op het klimaat doet gelden.
Onze ster kan via uitbarstingen van gigantische geladen wolken (Coronal Mass Ejections, CME's) een schild aanbrengen tegen kosmische straling uit het heelal. Dat heeft gevolg voor de hoeveelheid wolken in de aardse atmosfeer en daarmee voor de temperatuurhuishouding.

Deeltjes uit de kosmische straling fungeren bij inslag op de atmosfeer als groeikern voor wolken. Wolken zijn wit en kaatsen zonne-energie terug het heelal in, voordat die de aarde kan verwarmen. Een actieve zon met veel CME uitbarstingen leidt tot minder kosmische deeltjes in de atmosfeer, dat betekent minder wolken en dus hogere temperaturen op aarde.

Historische gegevens laten zien dat de invloed van de zon op het klimaat geen fictief verhaal is. Zo heerste op het Noordelijk Halfrond tussen de Middeleeuwen en de negentiende eeuw de 'Kleine IJstijd', een periode van lagere temperaturen en verminderde zonneactiviteit. Dat laatste is te zien aan de langlevende radioactieve materialen die kosmische straling produceert bij de inslag op de atmosfeer. Die radioactieve stoffen raken gevangen in het poolijs en zijn honderden jaren later nog te vinden. Daaruit blijkt dat de zon tijdens de Kleine IJstijd bijzonder rustig was. Kosmische straling kon de aarde ongehinderd door zonneuitbarstingen bereiken.

Wolken reflecteren zonlicht terug de ruimte in. Hoe meer wolken, hoe minder zonlicht het aardoppervlak bereikt en verwarmt

Emeritus hoogleraar sterrenkunde Kees de Jager denkt dat de opwarming van de aarde na 1950 samenhangt met de toegenomen activiteit van de zon in die periode. 'De grootste CME’s die ooit geregistreerd werden traden op in de jaren 2003 en 2005', legt hij uit. De Jager weet dat het verband tussen zon en klimaat nog niet spijkerhard is. 'Dit besef is nieuw en het onderzoek ernaar staat nog in de kinderschoenen.' Samen met wetenschappers uit verschillende landen voorspelt De Jager dat de zonneactiviteit na 2011 sterk zal dalen. 'Wij vermoeden dat er een nieuwe Kleine IJstijd kan komen waarbij de gemiddelde aardtemperatuur met 0,6o daalt.'

Extreem gevoelig
Hier op aarde zijn inmiddels concrete aanwijzingen gevonden dat het klimaat sterk onder invloed staat van zonneactiviteit. In het Europese ACCROTELM-project (Abrupt Climate Changes Recorded over The European Land Mass) achterhaalden onderzoekers klimaatveranderingen over een periode van enkele duizenden jaren. Ze deden dat aan de hand van de samenstelling van hoogveenlagen, die zeer gevoelig zijn voor veranderingen in temperatuur en neerslag. Ze concluderen dat het Europese klimaat niet alleen sneller kan veranderen dan voorheen gedacht, maar ook dat het extreem gevoelig lijkt voor de invloed van de zon.
'Als het klopt dat veranderende zonne-activiteit grote invloed kan hebben op het klimaat, dan moeten modellenbouwers de zon een belangrijkere rol laten spelen in hun modellen', schrijven Amsterdamse wetenschappers in een vandaag op Kennislink gepubliceerd artikel over het Accrotelm project.

Onderzoek naar veenlagen in het Europese ACCROTELM-project (Abrupt Climate Changes Recorded over The European Land Mass). Uit het onderzoek komt naar voren dat het klimaat snel kan veranderen onder invloed van de zonneactiviteit.

Overheerst de CO2-uitstoot van menselijke origine andere klimaatinvloeden? Er zijn talrijke effecten te noemen waar mensen geen greep op hebben. De zon beïnvloedt indirect wolkvorming en de hoeveelheid gereflecteerd zonlicht. Uit van nature smeltende toendra's komt bijvoorbeeld CO2 vrij dat bijdraagt aan het broeikaseffect. Vulkanen jagen fijne stofdeeltjes de atmosfeer in, waar ze zonlicht wegkaatsen voor het de aarde bereikt.
Computersimulaties waarin bijdragen aan de wereldtemperatuur los van elkaar worden onderzocht, laten zien dat de gemiddelde temperatuur zónder menselijke invloed juist was gedaald in plaats van gestegen. De menselijke uitstoot van CO2 lijkt daarmee van doorslaggevende invloed op het klimaat. In haar serie rapporten is het IPCC steeds verder opgeschoven naar die harde conclusie. Nu is het de vraag of beleidsmakers in landen als de VS en China, grootproducenten van CO2, die conclusie overnemen en hun uitstoot gaan beperken. Het oordeel van wetenschappers moet daarbij opboksen tegen economische motieven.

Meer linkjes en interessante tips/sites over dit onderwerp? --> http://www.kennislink.nl/web/show?id=163817
pi_45914011
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:57 schreef FJD het volgende:

[..]

Op een bepaalde plek in het huis brand een lamp 3 uur per dag. Dit is 1095 uur/jaar. We vergelijken een spaarlamp van 15 Watt met een gloeilamp van 60 Watt. Bij een spaarlamp betekend dit een energieverbruik van 15 * 1095 = 16,425 kWh. Bij een gloeilamp betekent dit een energieverbruik van 60 * 1095 = 65,700 kWh. Dit is een verschil van 49,275 kWh. Electriciteit kost op dit moment 0,19 ¤/kWh. De gloeilamp in is ingebruik dan dus ¤9,36 per jaar duurder!

(copy paste)
Lijkt me duidelijk toch
En je hoeft natuurlijk niet alle lampen in huis meteen te vervangen. Een gloeilamp gaat wel eens kapot (vaker dan een spaarlamp ), als je 'm dan vervangt door een spaarlamp, vallen de kosten enorm mee.
pi_45914053
Zou vooral beginnen met gloeilampen in de woonkamer Volgens mij zijn die aanwezigheidsmeters (of hoe heten die krengen) ook een goede investering. Geen actie is geen licht
pi_45914058
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:57 schreef Falco het volgende:

[..]

Symptoombestrijding in Bangladesh doen in de vorm van dijken bouwen? Misschien niet de meest elegante oplossing, maar in Nederland hebben we dat eeuwenlang ook gedaan en het werkt de laatste vijftig jaar wel redelijk goed dacht ik zo.
De foutenmarge is overigens in dat stuk tekst belachelijk groot, maar goed.
De foutmarge is inderdaad erg groot maar dat is bijnan niet anders mogelijk met voorspellingen over de toekomst. Het lukt al niet eens om de economische groei van het volgende jaar goed te voorspellen terwijl men daar al decennia ervaring mee heeft. Dan zijn klimaatvoorspellingen nog lastiger.

En dijken bouwen in bangladesh lijkt me een goed plan inderdaad. Maar voorkomen is beter dan genezen lijkt me.
pi_45914104
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:01 schreef du_ke het volgende:
En dijken bouwen in bangladesh lijkt me een goed plan inderdaad. Maar voorkomen is beter dan genezen lijkt me.
Er van uitgaande dat er geen enkele natuurlijke oorzaak is die bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
pi_45914154
De belangrijkste link heb ik nog niet gezien hier

http://www.ipcc.ch/ (waar het rapport wel een keer te vinden zal zijn)
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:05:06 #58
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45914158
quote:

[..]

De foutmarge is inderdaad erg groot maar dat is bijnan niet anders mogelijk met voorspellingen over de toekomst. Het lukt al niet eens om de economische groei van het volgende jaar goed te voorspellen terwijl men daar al decennia ervaring mee heeft. Dan zijn klimaatvoorspellingen nog lastiger.
Precies en daardoor is het zo raar dat men zo stellig beweert dat 'de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering'
quote:
Datzelfde riedeltje gaat ook op voor New Orleans? Ik weet niet in hoeverre Bangladesh vergelijkbaar is met New Orleans, maar beide gebieden bestaan uit een delta en liggen laag. Volgens mij is het bijzonder suf als je het nalaat om aan symptoombestrijding tegen overstromingsrampen te doen in Bangladesh.
pi_45914185
quote:

Maar daar red je de eilanden in de Stille Oceaan niet mee. Een paar weken terug stond er in Trouw een artikel over een eilandengroep (Tuvalu geloof ik) waar het zo goed als zeker van is dat ze er over 20-50 jaar niet meer liggen.
Er zijn nog niet echt landen bereid om de inwoners op te nemen, behalve Australië, die er wel enkele tientallen jaarlijks wil opnemen.
pi_45914207
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:59 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En je hoeft natuurlijk niet alle lampen in huis meteen te vervangen. Een gloeilamp gaat wel eens kapot (vaker dan een spaarlamp ), als je 'm dan vervangt door een spaarlamp, vallen de kosten enorm mee.
Maar ja veel mensen die hier posten wonen in een studenten huis en bekommeren zich niet over de eletriciteitsrekening. Die rekening zit wel in hun servicekosten verrekend.
pi_45914208
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:02 schreef FJD het volgende:

[..]

Er van uitgaande dat er geen enkele natuurlijke oorzaak is die bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
Er zijn menselijke en natuurlijke oorzaken. Echter momenteel lijkt de mens de belangrijkste oorzaak.
pi_45914235
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat wat Du_Ke zegt, bovendien hou ik van wortels.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:07:51 #63
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45914245
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er zijn menselijke en natuurlijke oorzaken. Echter momenteel lijkt de mens de belangrijkste oorzaak.
Waaruit blijkt dat? Heb je daar cijfers voor of een klimaatmodel die die bewering ondersteunt?
pi_45914248
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:05 schreef Falco het volgende:

[..]

Precies en daardoor is het zo raar dat men zo stellig beweert dat 'de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering'
[..]
Tja misschien is het raar maar het lijkt onderhand wel verdomde zeker.
quote:
Datzelfde riedeltje gaat ook op voor New Orleans? Ik weet niet in hoeverre Bangladesh vergelijkbaar is met New Orleans, maar beide gebieden bestaan uit een delta en liggen laag. Volgens mij is het bijzonder suf als je het nalaat om aan symptoombestrijding tegen overstromingsrampen te doen in Bangladesh.
Punt is vooral dat ze er erg weinig geld hebben. Maar daar had al lang een deltaplan uitgevoerd moeten worden.
pi_45914252
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:05 schreef Falco het volgende:

[..]

[..]
De toename van CO2 in de atmosfeer dooer mensen is iets van 20%, heb ik laatste ergens gelezen. En dan hebben we het nog niet eens over andere broeikasgassen (zoals ammoniak), zag net op Discovery een stukje over koeien, dat een koe jaarlijks net zoveel broeikasgas uitstoot als 85 auto's.
pi_45914267
En als het niet de mens zou zijn dan moet ik nog steeds de wetenschappelijke theorie zien die de sterke co2 stijging kan verklaren.
pi_45914276
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:07 schreef Falco het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat? Heb je daar cijfers voor of een klimaatmodel die die bewering ondersteunt?
Dat rapport van de VN bijvoorbeeld. Die zeggen het ook
pi_45914285
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:07 schreef Falco het volgende:

[..]

De IPCC heeft die cijfers en modellen volgens mij .
pi_45914320
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:06 schreef du_ke het volgende:
Volgens mij is de wereld daar nog niet over uit hoor
pi_45914360
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:10 schreef FJD het volgende:

[..]

Oke kom dan eens met een rapport die een alternatieve verklaring geeft van de co2 stijging..
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:12:51 #71
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45914394
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:08 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat rapport van de VN bijvoorbeeld. Die zeggen het ook
Hehe open deur ook. Ik zal wel eens een pdfje opzoeken. Dat eerste nieuwsbericht zuigt iig toch best:
quote:
De conclusie betekent dat het voor
90 procent zeker is dat de wereldwijde
klimaatveranderingen het gevolg zijn
van menselijk handelen.In het vorige
rapport,uit 2001,ging het Klimaatpanel
uit van een zekerheid van 66 procent.
Hier staat dus niks over de combinatie invloed door de mens en invloed niet door de mens .
pi_45914402
quote:

[..]

Jawel, het nieuwe rapport van het IPCC zegt dat het zeer waarschijnlijk is (negentig procent kans) dat de mensheid verantwoordelijk is voor het grootste gedeelte van de klimaatverandering.
pi_45914426
quote:

[..]

Wat beweert de IPCC dan momenteel? En wat zijn de alternatieve verklaringen met een aanhang van laten we zeggen minstens 5 of 10% van de klimaatwetenschappers?
pi_45914440
quote:

[..]

wat zit je nou hele tijd te miepen. Waar gaat dit topic over? Je hebt toch geen oogkleppen op of zo?
pi_45914602
Oew op tenen getrapt

Dat de aarde warmer wordt/is geloof ik wel steeds meer duidelijk. Mijn punt is en blijft dat het van de zotte is om te denken dat de mens de belangrijkste of zelfs de enige invloed is op klimaat verandering. We hebben nog niet eens genoeg kennis over het klimaat om zulke conclusies te trekken. Iets wat ook alweer blijkt uit de opmerkingen van de Jager over onderzoek naar CME's wat volgens hem nu nog in de kinderschoenen staat maar wat in theorie een effect zou moeten hebben op het klimaat.

Daarnaast blijft de "oplossing" natuurlijk achterlijk. We steken vele miljarden in dingen als groene energie en (onderzoek naar) CO2 opslag onder de grond. Als we alle 16miljoen inwoners eens zouden voorzien van een spaarlamp a 10,- per stuk dan besparen we voor 160 miljoen euro (excl. distributiekosten natuurlijk) 80 miljoen kwh per jaar aan energie Klein voorbeeldje natuurlijk maar you get the point.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')