Maar het omgekeerde dus wel?quote:Op woensdag 31 januari 2007 09:07 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik dat niet eens raar.
Ja.quote:Op woensdag 31 januari 2007 09:08 schreef Jarno het volgende:
Maar het omgekeerde dus wel?
Oh okay.quote:
Als ze het nu dan ook consequent toepassen wordt het leuk. Secretaresse baantjes eerst naar mannen kijken, schoonmakers voornamelijk naar autochtonen zoeken want die zijn daar weer sterk in oververtegenwoordigdquote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:00 schreef DenniZZ het volgende:
Nijmegen geeft voorrang aan allochtonen
Uitgegeven: 30 januari 2007 19:43
NIJMEGEN - De gemeente Nijmegen gaat een portefeuille aanleggen van allochtone sollicitanten.
Bij vacante functies waarin allochtonen ondervertegenwoordigd zijn, nodigt de gemeente geschikte kandidaten uit de portefeuille eerst uit voor een gesprek, voordat de vacature bekend wordt gemaakt.
Vrouwen
Dat plan heeft het college van burgemeester en wethouders dinsdag bekendgemaakt. De gemeente wil behalve meer allochtone werknemers ook meer jongeren en ouderen aan zich binden.
Daar gaan we weer, blank nederland wordt gediscrimineerd in ons eigen land!![]()
![]()
Twijfelgeval. Aan de ene kant kun je zeggen dat meer allochtonen een kans krijgen aan de andere kant vraag ik me dan weer af of ze bij een sollicitatiegesprek niet alsnog er uit gemikt worden. Daarnaast levert het weer een zooi extra werk op omdat de sollicitaties geanonimiseerd moeten wordenquote:Op woensdag 31 januari 2007 09:17 schreef Jarno het volgende:
Oh okay.
Wat zou je vinden van anonieme sollicitaties?
Daar zou ik nochthans geen tegenstander van zijn.quote:Op woensdag 31 januari 2007 10:09 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
Als ze het nu dan ook consequent toepassen wordt het leuk. Secretaresse baantjes eerst naar mannen kijken, schoonmakers voornamelijk naar autochtonen zoeken want die zijn daar weer sterk in oververtegenwoordigd
Die blijft voorlopig in Leiden wonen om de schoolloopbaan van zijn kinderen niet te hinderen.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:28 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De benoemde burgemeester die eerder mislukte minister van gekozen burgemeesters was.
Geen probleem, alleen nutteloos en zonde van mijn tijd.quote:Op woensdag 31 januari 2007 09:17 schreef Jarno het volgende:
[..]
Oh okay.
Wat zou je vinden van anonieme sollicitaties?
ik denk dat het uiteindelijke doel is een situatie te scheppen waarin iedereen gelijke kansen krijgt, en dat werkt alleen 2 kanten opquote:Op woensdag 31 januari 2007 00:51 schreef StefanP het volgende:
Volstrekt belachelijk natuurlijk. De manager van de afdeling met de vacature dient gewoon een selectie te maken uit CVs en de meest geschikte kandidaat te kiezen. Maar de allochtoontjes worden weer voorgetrokken hoor.
Waarom niet?quote:Op woensdag 31 januari 2007 10:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
Daar zou ik nochthans geen tegenstander van zijn.
Positieve discriminatie en gelijk kansen dat moet je me toch eens uitleggen.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:23 schreef Re het volgende:
ik denk dat het uiteindelijke doel is een situatie te scheppen waarin iedereen gelijke kansen krijgt, en dat werkt alleen 2 kanten op
Omdat het goed is voor een organisatie om een gedifferentieerde kijk op de samenleving te hebben.quote:
blijkbaar in de ogen van de beslissers heeft een bepaalde groep geen gelijke kansen, dus in een poging die kansen gelijk te trekken wordt deze groep iets voorgetrokken...quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:48 schreef FJD het volgende:
[..]
Positieve discriminatie en gelijk kansen dat moet je me toch eens uitleggen.
Deze regel komt van de gemeente zelf, voor werknemers bij de gemeente zelf. Als de gemeente dan zo graag iedereen een gelijke kans wil geven dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om alle CVs op een hoop te gooien en deze eerlijk te beoordelen? Dan behandel je alle sollicitanten gelijk en neem je ze puur en alleen aan op hun kwaliteiten. Is dat niet hetgeen waar we naar toe moeten?quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:51 schreef Re het volgende:
blijkbaar in de ogen van de beslissers heeft een bepaalde groep geen gelijke kansen, dus in een poging die kansen gelijk te trekken wordt deze groep iets voorgetrokken...
ik doe er verwerd geen waardeoordeel over omdat ik niet de achtergronden weet waarop deze beslissing is genomen
Jawel hoorquote:Op woensdag 31 januari 2007 12:53 schreef longinus het volgende:
Het is gewoon discriminatie, positieve discriminatie bestaat niet.
Wat is het toch, die drang naar symmetrie en gelijkheid? Wat is het nut van een kabinet dat voor de helft uit vrouwen bestaat? Wat is het nut van een afdeling waar 50 % van de werkenden allochtoon zijn? Wat is het nut van streven naar meer mannen in verpleegfuncties? Als je van symmetrie en gelijkheden houdt kun je beter wiskunde gaan doen, in plaats van je te mengen in dit soort kwesties.quote:Op woensdag 31 januari 2007 10:57 schreef Floripas het volgende:
Daar zou ik nochthans geen tegenstander van zijn.
Je kan ook een gedifferentieerde kijk op de samenleving krijgen met alleen maar blanke autochtone mannen die toevallig allemaal een gedifferentieerde kijk op de samenleving hebben. Als een bedrijf het belangrijk vind dat het personeel een gedifferentieerde kijk op de samenleving heeft, moeten ze vooral die mensen aannemen. Maar dat staat volgens mij los van achtergrond, geslacht en dat soort dingen. Veel allochtonen aannemen betekend nog niet dat je organisatie een gedifferentieerde kijk op de samenleving krijgtquote:Op woensdag 31 januari 2007 12:49 schreef Floripas het volgende:
[..]
Omdat het goed is voor een organisatie om een gedifferentieerde kijk op de samenleving te hebben.
Wat zei jij 20 jaar geleden over positieve discriminatie voor vrouwen?quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat is het toch, die drang naar symmetrie en gelijkheid? Wat is het nut van een kabinet dat voor de helft uit vrouwen bestaat? Wat is het nut van een afdeling waar 50 % van de werkenden allochtoon zijn? Wat is het nut van streven naar meer mannen in verpleegfuncties?
Ik heb dat nut nog niet kunnen ontdekken, en dan kijk ik puur vanuit het werk, want dat is datgene waar tijdens een solicitatie naar gekeken moet worden. Maak gebruik van elkaars sterke punten en kijk niet naar een gelijke verdeling van het werk, dat gaat ten koste van de kwaliteit van het werk.
Dus een bedrijf kan daadwerkelijk efficiencyvoordelen hebben als zijn werknemersbestand een goede afspiegeling van de maatschappij vormt? Ik ben benieuwd naar het cijfermateriaal dat je daar van hebt.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:49 schreef Floripas het volgende:
Omdat het goed is voor een organisatie om een gedifferentieerde kijk op de samenleving te hebben.
Toen was ik 2 en kwam er nog niet veel zinnigs uit. Maar ik ben principieel tegen discriminatie en zou dus ook tegen positieve discriminatie van vrouwen zijn geweest.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:00 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Wat zei jij 20 jaar geleden over positieve discriminatie voor vrouwen?
Andersom worden allochtonen veel gediscrimineerd bij het solliciteren naar een baan. Dat gebeurt op veel grotere schaal dan dit.quote:Op woensdag 31 januari 2007 00:51 schreef StefanP het volgende:
Volstrekt belachelijk natuurlijk. De manager van de afdeling met de vacature dient gewoon een selectie te maken uit CVs en de meest geschikte kandidaat te kiezen. Maar de allochtoontjes worden weer voorgetrokken hoor.
Dat is ook niet goed.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:03 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Andersom worden allochtonen veel gediscrimineerd bij het solliciteren naar een baan. Dat gebeurt op veel grotere schaal dan dit.
Waarom dient de gemeente dan positieve discriminatie toe te passen in plaats van simpelweg alle sollicitaties eerlijk te beoordelen?quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:03 schreef Duiveltja het volgende:
Andersom worden allochtonen veel gediscrimineerd bij het solliciteren naar een baan. Dat gebeurt op veel grotere schaal dan dit.
Maar dit is natuurlijk geen oplossing voor het discriminatieprobleem, het introduceert immers nog meer discriminatie, terwijl het juist goed is om het te verminderen.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:03 schreef Duiveltja het volgende:
Het helpt wel het evenwicht van zowel autochtonen en allochtonen op de werkvloer meer in balans te krijgen.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar dit is natuurlijk geen oplossing voor het discriminatieprobleem, het introduceert immers nog meer discriminatie, terwijl het juist goed is om het te verminderen.
Maar het woordje allochtoon werkt weer als een rode lap.quote:Vrouwen
Dat plan heeft het college van burgemeester en wethouders dinsdag bekendgemaakt. De gemeente wil behalve meer allochtone werknemers ook meer jongeren en ouderen aan zich binden.
Waarom zou dat evenwicht er moeten zijn?quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:10 schreef Duiveltja het volgende:
Het helpt wel het evenwicht van zowel autochtonen en allochtonen op de werkvloer meer in balans te krijgen.
Waarom moet dat evenwicht er zijn?quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:10 schreef Duiveltja het volgende:
Het helpt wel het evenwicht van zowel autochtonen en allochtonen op de werkvloer meer in balans te krijgen.
Waarom zou dat zo noodzakelijk zijn? Verloopt de bedrijfsvoering daardoor beter? Gaat men efficienter werken? Kan je meer winst maken als je 'werkvloer in balans' is? Dat zijn punten waar werkgevers naar kijken (hoewel ik daar bij overheid vaak aan twijfelquote:Op woensdag 31 januari 2007 13:10 schreef Duiveltja het volgende:
Positieve discriminatie is in mijn ogen altijd slecht, ik ben dus absoluut niet op de allochtonen gefixeerd.quote:Maar het woordje allochtoon werkt weer als een rode lap.
Flamepas kan dat absoluut niet aantonen, want we weten allemaal dat ze op dit punt enorm liegt.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:02 schreef Bolkesteijn het volgende:Dus een bedrijf kan daadwerkelijk efficiencyvoordelen hebben als zijn werknemersbestand een goede afspiegeling van de maatschappij vormt? Ik ben benieuwd naar het cijfermateriaal dat je daar van hebt.
Het wordt nog erger, Wouter Bosquote:Op woensdag 31 januari 2007 13:19 schreef MrX1982 het volgende:
Positieve discriminatie leidt tot kennisverlies. Je neemt als organisatie niet de beste aan maar de meest zielige. Kijk dat gemeenten dit beleid voeren is niet verwonderlijk. Daar is kennis geen voorwaarde maar in het bedrijfsleven waar geld moet worden verdiend kan je dit beleid niet doorvoeren. Daar gaat het immers om excelleren niet om het gehalte zieligheid.
Dit is echt gelul, positieve discriminatie betekent niet dat je iemand aan moet nemen die minder is dan wat je vereiste is.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:19 schreef MrX1982 het volgende:
Positieve discriminatie leidt tot kennisverlies. Je neemt als organisatie niet de beste aan maar de meest zielige.
Als degene die in aanmerking komt voor positieve discriminatie net zo goed is als de rest hoef je geen positieve discriminatie toe te passen. Je neemt simpelweg de beste wat dan misschien een allochtoon, vrouw, oudere etc is of niet.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:23 schreef Posdnous het volgende:
Dit is echt gelul, positieve discriminatie betekent niet dat je iemand aan moet nemen die minder is dan wat je vereiste is.
het gaat er van uit dat je van min of meer gelijke kandidaten degene uit de ondervertegenwoordigde bevolkingsgroep neemt.
Dat gebeurt schijnbaar niet. Bij gelijke geschiktheid kiest men vaak voor de autochtoon, vandaar.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:28 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als degene die in aanmerking komt voor positieve discriminatie net zo goed is als de rest hoef je geen positieve discriminatie toe te passen. Je neemt simpelweg de beste wat dan misschien een allochtoon, vrouw, oudere etc is of niet.
Waarom dient de gemeente dan positieve discriminatie toe te passen in plaats van simpelweg alle sollicitaties eerlijk te beoordelen?quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:52 schreef Posdnous het volgende:
Dat gebeurt schijnbaar niet. Bij gelijke geschiktheid kiest men vaak voor de autochtoon, vandaar.
is dat nou zo moeilijk?
Als tegenwicht.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:52 schreef FJD het volgende:
[..]
Waarom dient de gemeente dan positieve discriminatie toe te passen in plaats van simpelweg alle sollicitaties eerlijk te beoordelen?
Minder capabele mensen aannemen omdat ze allochtoon zijn, is dat een acceptabel tegengewicht?quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:53 schreef Posdnous het volgende:
Als tegenwicht.
Hoevaak moet ik nog zeggen dat het niet om 'minder capabele' mensen gaat denk je? Dan kan ik dat alvast inplannen.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:58 schreef FJD het volgende:
[..]
Minder capabele mensen aannemen omdat ze allochtoon zijn, is dat een acceptabel tegengewicht?
Een volledig blanke overheidsinstelling geen afspiegeling van de samenleving.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou dat zo noodzakelijk zijn? Verloopt de bedrijfsvoering daardoor beter? Gaat men efficienter werken? Kan je meer winst maken als je 'werkvloer in balans' is? Dat zijn punten waar werkgevers naar kijken (hoewel ik daar bij overheid vaak aan twijfel), niet naar de idealen van een stel kamergeleerden.
[..]
Positieve discriminatie is in mijn ogen altijd slecht, ik ben dus absoluut niet op de allochtonen gefixeerd.
quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:52 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Dat gebeurt schijnbaar niet. Bij gelijke geschiktheid kiest men vaak voor de autochtoon, vandaar.
is dat nou zo moeilijk?
Ik weet niet of dat schijnbaar niet gebeurd. Ik zie wel dat het bij de gemeente niet het geval is. Daar draait het niet om de kwaliteit maar om wat iemand is. Hoe je daarmee iemand als volwaardig arbeidskracht mee helpt is me een raadsel.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:52 schreef Posdnous het volgende:
is dat nou zo moeilijk?
Als ze net zo capabel of beter zijn dan hoeft de gemeente niet positief te discrimineren maar kan ze simpelweg de beste CVs er uit pikken en voila daar zit dan de allochtoon bij.quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:00 schreef Posdnous het volgende:
Hoevaak moet ik nog zeggen dat het niet om 'minder capabele' mensen gaat denk je? Dan kan ik dat alvast inplannen.
De Tweede Kamer is geen afspiegeling van de samenleving. Wat is je punt?quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:00 schreef Duiveltja het volgende:
Een volledig blanke overheidsinstelling geen afspiegeling van de samenleving.
Heb je ook gelijk in. Mag ook best verandering in komen.quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De Tweede Kamer is geen afspiegeling van de samenleving. Wat is je punt?
Precies hoe ik erover denk. Ik snap dan niet waarom je een dergelijk regeltje in het leven roept.quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:01 schreef FJD het volgende:
[..]
Als ze net zo capabel of beter zijn dan hoeft de gemeente niet positief te discrimineren maar kan ze simpelweg de beste CVs er uit pikken en voila daar zit dan de allochtoon bij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |