Think again.quote:Op maandag 29 januari 2007 21:57 schreef Reya het volgende:
[..]
Het anti-papisme valt buiten bevindelijke kringen toch wel mee?![]()
Dat verklaart natuurlijk ook de dierenliefde van de heer Graus...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 08:29 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Als het politieke spectrum een cirkel is, dan zou dat verklaarbaar zijn.
Hoeveel extreem-rechtsen zouden zo extreem links kunnen worden??![]()
Jij moet echt eens ontzuren.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 02:26 schreef problematiQue het volgende:
Het jaar is pas net begonnen, maar het moet raar lopen wil dit niet de grap van 2007 worden.
Of bedoel je de dierenpartij? Die Thieme is dus net als duke extreem-rechts? Halsema dadelijk ook blond en mozart-fan?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 08:31 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat verklaart natuurlijk ook de dierenliefde van de heer Graus...
De PVV is dus gewoon een verlengstuk van GroenLinks.
Thieme was toch ook lid van een homofobe secte? De cirkel is idd rond...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 08:32 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Of bedoel je de dierenpartij? Die Thieme is dus net als duke extreem-rechts? Halsema dadelijk ook blond en mozart-fan?
De grenzen vervagen tussen extreem-links en extreem-rechts. Wat was dat voor een sekte? 3 hondenkoppen en een varcken?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 08:34 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Thieme was toch ook lid van een homofobe secte? De cirkel is idd rond...
Ze dumpt in iedergeval kleine kinderen uit haar rijdende cabrio, met als onderschrift dat GL de schepping respecteert.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 08:32 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Of bedoel je de dierenpartij? Die Thieme is dus net als duke extreem-rechts? Halsema dadelijk ook blond en mozart-fan?
quote:De marechaussee heeft maandagavond op Schiphol het identiteitsbewijs ingenomen van Robert Coleman, de man uit Hellevoetsluis die een identiteitsbewijs heeft waarin hij staat afgebeeld als De Joker, aartsvijand van strip- en filmheld Batman.
Die 'grap' begint wel erg uitgemolken te raken.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 08:56 schreef Autodidact het volgende:
[..]
[afbeelding]
Alsof de wereld om hem draait, volgens mij krijgt 'ie er een stijve van.
De grap is al uitgemolken. Alleen meneer-de-beveiliger wilt zijn greep op de 15 minutes of fame niet verliezen.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 09:00 schreef Reya het volgende:
[..]
Die 'grap' begint wel erg uitgemolken te raken.
Hij ziet wat bleekjes en slapjes op de foto.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 08:56 schreef Autodidact het volgende:
[..]
[afbeelding]
Alsof de wereld om hem draait, volgens mij krijgt 'ie er een stijve van.
quote:Op dinsdag 30 januari 2007 08:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ze dumpt in iedergeval kleine kinderen uit haar rijdende cabrio, met als onderschrift dat GL de schepping respecteert.
Dat ie naast beveiliger ook nog eens de eindredactuer van het AD is joh, dat wist ik niet.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 09:01 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
De grap is al uitgemolken. Alleen meneer-de-beveiliger wilt zijn greep op de 15 minutes of fame niet verliezen.
Wat bazel je nu weer?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 09:20 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat ie naast beveiliger ook nog eens de eindredactuer van het AD is joh, dat wist ik niet.
Hij bepaalt toch niet of ie in de krant komt, of wel soms?quote:
Hij (de beveiliger) zoekt de publiciteit steeds op en probeerd nogal geforceerd zijn momenten van bekendheid af te dwingen. Snap je het nu?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 09:46 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Hij bepaalt toch niet of ie in de krant komt, of wel soms?
Nee. Steeds de publiciteit opzoeken, nee, dat snap ik niet.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 09:48 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Hij (de beveiliger) zoekt de publiciteit steeds op en probeerd nogal geforceerd zijn momenten van bekendheid af te dwingen. Snap je het nu?
quote:Op maandag 29 januari 2007 23:09 schreef Danny het volgende:
hey KANKERLUL (zei ik dat echt? ja dat zei ik echt smerige zuignap dat je d'r bent), dit was niet mijn idee. De vraag werd bij me neergelegd en ik ging accoord. En als je je misselijke, afgrijselijk zuigende KUTposts niet gewoon voor je kan houden, TIEF dan een end op naar een eiland waar ze je WEL motten.
GATVERDAMME wat ben ik jou SCHIJT en SCHIJTzat. Eng kutmannetje.![]()
![]()
Bronquote:Haagse moslims geselen zichzelf
Nederlandse moslimjeugd noemt het ’het sla-feest’, want bij het islamitische Asjoera-feest kan het er heftig aan toe gaan. In Den Haag wil de sjiitische moskee vandaag liever geen bloed zien.
De beelden zijn bekend uit islamitische landen: op het Asjoerafeest geselen sjiieten zichzelf tot bloedens toe. Om veiligheidsredenen wordt pas vanmorgen, op het hoogtepunt van het feest, de Haagse locatie bekend waar datzelfde ritueel gaat plaatsvinden.
Asjoera 2007. Mohammed is begin twintig. Hij kwam in 2002 vanuit Irak naar Nederland. Net buiten een Haagse moskee vertelt hij dat hij 45 familieleden verloor, onder Saddam, bij een van de sjiitische opstanden, eind jaren negentig. Allemaal mannen, allemaal vermoord. Ook bij de beruchte aanslag van bijna een jaar geleden op de beroemde sjiitische moskee in de soennitische Samara verloor hij vrienden. Die aanslag was de opmaat voor een enorme toename van het geweld in Irak.
Voor Mohammed is Asjoera (zie inzet) puur actueel. Bij Asjoera herdenken de sjiieten de dood van Hoessein, de kleinzoon van de profeet Mohammed. Hoessein bond bij de Iraakse stad Kerbala de strijd aan met het leger van Jazied, hoewel hij wist dat hij gedoemd was die strijd te verliezen. Het was een zaak van een hoger beginsel. Hoessein was zo edel dat hij zelfs zijn vijanden eerst nog water gaf, toen ze dreigden van dorst om te komen.
Hagenaar Mohammed: „De onderdrukking die onze imam Hoessein ten deel viel, vindt nog steeds plaats. De zie je aan al die aanslagen. Die plegen ze omdat wij sjiieten zijn. Dat was toen zo en dat is nog steeds zo.” De dichtregel ’Elke dag is Asjoera, elke plaats is Kerbala’ geeft volgens Mohammed de positie van de sjiieten goed weer. „Natuurlijk is dat zo. Hoe moet ik dan de aanslagen zien? Volgens Jazied mocht Hoessein niet leven en dus liet hij hem vermoorden, samen met bijna zijn hele familie. Want hij zou geen moslim zijn. En wij worden nu nog steeds vermoord in Irak en andere landen, alleen maar omdat wij sjiieten zijn.”
Een Pakistaan valt Mohammed bij. Zijn naam mag niet in de krant, want die staat, zegt hij, op de ’dodenlijst’ van een terroristische organisatie. Hij was geestelijke in een sjiitische moskee en zag hoe zijn medegelovigen werden ’afgeslacht’. „Vervolgens kreeg ik te horen dat ik hun volgende doelwit was. Toen heb ik mijn koffers gepakt en ben met mijn gezin naar Nederland gevlucht, hier ben ik veilig.”
De processen tegen de Hofstadgroep rijten bij hem oude wonden open want die groep hangt het wahabisme aan, zegt de Pakistaan, dezelfde stroming die in Pakistan en Irak voor dood en verderf heeft gezorgd: „Het is nu ook hier elke dag Asjoera.”
In Nederland komen sjiieten in besloten kring samen om Hoessein te herdenken. Vroeger waren het meestal Pakistanen die in de jaren zeventig in Den Haag een sjiitische moskee stichtten. Daar wonen nu ook veel Iraakse sjiieten. In die moskee vieren al jaren gelovigen uit verschillende landen het Asjoerafeest.
Het is een onopvallend gebouw, waar tijdens Asjoera zo’n 800 mensen tien avonden achter elkaar samenkomen. Op de tiende dag, vandaag, is het hoogtepunt. Sommige mensen pakken karwatsen van metaal. Aan de uiteinden zitten messen, die net geslepen zijn. Mannen maken een klein sneetje op het hoofd, waar ze vervolgens op slaan. Ritmisch. Het resultaat is een bloederig geheel. Is het een goed gebruik?
Op die vraag komen uiteenlopende reacties. Niet alle bezoekers van de moskee zijn ingenomen met deze manier van herdenken. De jonge moskeebezoeker Abbas vindt dat men beter bloed kan doneren aan de bloedbank.
Mohammed ziet de zelfkastijding juist als een waardevolle cultuuruiting: „Zo herdenken we nu eenmaal onze imam Hoessein. We doen toch niemand kwaad? Wij willen de pijn van Hoessein meedragen. Het is niet gevaarlijk en niemand raakt gewond.” En, voegt Mohammed eraan toe, „er is altijd EHBO aanwezig om de wonden te ontsmetten en te dichten.”
Toch heeft de Pakistaans sjiitische gemeenschap in Den Haag besloten dit jaar de zelfverwonding te verbieden. „Met het oog op de huidige publieke opinie willen wij niet aanstootgevend bezig zijn ten aanzien van de autochtone, niet-islamitische gemeenschap”, zegt een woordvoerder. „Daarom zullen vandaag de Asjoeraherdenkingen in de moskee niet zo dramatisch en bloederig zijn als voorgaande jaren.”
Niet iedereen trekt zich hier iets van aan. Omdat het niet in de moskee mag maar de traditie te sterk is om te verbieden, krijgen mensen vanmorgen te horen waar de Asjoera-rituelen kunnen plaatsvinden.
Gisteren wilde de woordvoerder de plaats nog niet verklappen, bang voor boze buurtbewoners en voor wahabitische groepen.
Zoals ik al gemeld heb is dit gewoon links hoorquote:Op dinsdag 30 januari 2007 08:26 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Doek wordt rechtsch! Rechts-extreem! Rechts-radicaal! Wilders-stemmer!![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |