Hier mag Suus bepalen tot op zekere hoogte. Ik pak 2 setjes kleding en zij bepaalt welke ze aandoet. We hebben eigenlijk altijd al 2 soorten groenten op tafel staan en zij bepaalt daaruit welke ze wilt eten. Als er 2 soorten toetejs zijn mag zij zelf kiezen welke. Speeltuin of park, zij mag daaruit kiezen, dus geen zwembad. Boekje lezen in bed of even met ene knuffel spelen, dus niet binnen op de bank. Ze bepaald dus veel zelf, uit wat ik haar aanbied.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:21 schreef Diaan73 het volgende: Zoals Twan weleens heeft gezegd: ik ben de baas... nee dus, het is niet hij die bepaalt wat er gebeurt, maar de ouder. De ene keer mogen ze wat meer "bepalen" dan de andere keer. Maar zoals het jou uitkomt. Ik ben zelf van mening dat alleen lieve woordjes niet helpen.
Precies, dat is ook wat een kind, onbewust van een ouder verwacht. Jij als ouder bepaald wat wel en niet mag, daarvoor ben jij de ouder, opvoeder, zorgplichtige, etc...quote:Op maandag 29 januari 2007 13:21 schreef Diaan73 het volgende:
Zow even moederplicht vervuld en een hele andere discussie hier. Ik zat op de fiets nog te bedenken dat je als ouder soms toch echt gebruik van je macht (ik heb het liever over gezag) moet maken om wat voor elkaar te krijgen. Met alleen lieve woordjes (of empathie) zal het waarschijnlijk niet lukken. Zoals Twan weleens heeft gezegd: ik ben de baas... nee dus, het is niet hij die bepaalt wat er gebeurt, maar de ouder. De ene keer mogen ze wat meer "bepalen" dan de andere keer. Maar zoals het jou uitkomt. Ik ben zelf van mening dat alleen lieve woordjes niet helpen.
Ik denk dat het fout gaat als je als ouder ook uit je slof schiet t.o. je kind. Daar kan 't kind nl. niks van leren. Kwaad worden als ouder is 1 ding, je beheersing verliezen is de overtreffende trapquote:Verder heb ik het gevoel dat het lijkt of ik erg "hard" of streng ben... ja ben ik soms ook, in veel gevallen ben ik heel meegaand en soms te meegaand (geweest). Dat werd dan soms afgestraft met een flinke driftbui... Het is de kunst om daar een goede mix in te vinden. Je hoeft als ouder niet de vriend van je kind te zijn, je moet je kind handvaten meegeven om o.a. zichzelf staande te kunnen houden in deze (soms erg verrotte) wereld. Ook dat het niet altijd zo gaat, zoals zij het willen. Nu niet, maar later ook niet.
Juistem, maar vind jij ook dat een ouder het kind moet duidelijk maken dat als je eenmaal ergens aan begint, het ook moet afmaken? De les hierbij is, is dat niet alles zomaar komt aanwaaien, dat je dingen moet verdienen en de waarde van iets leert beseffen?quote:Verder hoop ik dat mijn zoon gewoon heel gelukkig wordt, of dat nu als schilder of als dokter is, interesseert me niet. Maar hij moet wel zn best doen in wat hij wil doen.
[me]heeft vaak de opmerking gekregen van broertje dat ik te makkelijk ben...[/me]
Da's een hele goede....die had ik ook al in gedachten. * hassanjassan noteertquote:Op maandag 29 januari 2007 13:29 schreef Ireth het volgende:
[..]
Hier mag Suus bepalen tot op zekere hoogte. Ik pak 2 setjes kleding en zij bepaalt welke ze aandoet. We hebben eigenlijk altijd al 2 soorten groenten op tafel staan en zij bepaalt daaruit welke ze wilt eten. Als er 2 soorten toetejs zijn mag zij zelf kiezen welke. Speeltuin of park, zij mag daaruit kiezen, dus geen zwembad. Boekje lezen in bed of even met ene knuffel spelen, dus niet binnen op de bank. Ze bepaald dus veel zelf, uit wat ik haar aanbied.
Ruimte geven binnen grenzen.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:33 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Da's een hele goede....die had ik ook al in gedachten. * hassanjassan noteert
Toch ontkom je daar soms niet aan, het is mij ook weleens gebeurt. En het overkomt je.... en je wilt het ook niet maar op dat moment kan het gewoon even niet anders. na de uitval dan wel lekker knuffelen of even uitpraten waarom er zoiets gebeurt.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:32 schreef hassanjassan het volgende:
Ik denk dat het fout gaat als je als ouder ook uit je slof schiet t.o. je kind. Daar kan 't kind nl. niks van leren. Kwaad worden als ouder is 1 ding, je beheersing verliezen is de overtreffende trap
Dat vind ik ook hoor. Zo denkt Twan dat het heel gewoon is dat hij iets krijgt. Laatst wilde hij een dvd, maar heb hem die zelf laten betalen uit zn spaarpot. En een vriendinnetje was mee en hij heeft voor haar ook wat gekocht omdat hij het anders zielig vond dat zij niets had. Dat vond ik zo aandoenlijkquote:[..]
Juistem, maar vind jij ook dat een ouder het kind moet duidelijk maken dat als je eenmaal ergens aan begint, het ook moet afmaken? De les hierbij is, is dat niet alles zomaar komt aanwaaien, dat je dingen moet verdienen en de waarde van iets leert beseffen?
Met geld omgaan vind ik bijv. zo'n belangrijk ding.
Juistem, dat is een onwijs goed resultaat, dat is nou empathie voelen en een bijna groter succes kan je als ouder niet hebben want dit is ZO bruikbaar in zowat elke situatie waarbij hij met mensen te maken zal krijgen, al dan niet in direct contact.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:38 schreef Diaan73 het volgende:
Dat vind ik ook hoor. Zo denkt Twan dat het heel gewoon is dat hij iets krijgt. Laatst wilde hij een dvd, maar heb hem die zelf laten betalen uit zn spaarpot. En een vriendinnetje was mee en hij heeft voor haar ook wat gekocht omdat hij het anders zielig vond dat zij niets had. Dat vond ik zo aandoenlijk. Dat besef van samen spelen, samen delen vind ik ook heel belangrijk.
dus zelf mogen beslissen, binnen grenzen, is toch best wel een collectief besef, geloof ik?quote:Ireth, dat is inderdaad ook een goede methode, zo krijgen ze idd het gevoel ook iets te mogen beslissen. Zo doen wij dat soms ook.
Dat geloof ik ook.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:09 schreef hassanjassan het volgende:
dus zelf mogen beslissen, binnen grenzen, is toch best wel een collectief besef, geloof ik?
Had je het niet meer gedaan als je wel die tik had gehad dan?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:37 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Al eerder aangehaald: Het lidteken op mijn borst tenbgevolge van een kop kokendhete koffie.
Naa 30 keer waarschuwen luisterde ik nog niet.
Die tik had ik wel gehad als er geen familie was geweest.
Een geweldige uitbreiding van de vocabulaire hebben we hier ook gezien vanaf schooltijd, toch is hij best netjes in zijn taalgebruik, maar krijgt hij geen tikken.quote:Op zondag 28 januari 2007 00:16 schreef desiredbard het volgende:
Nee eerder zeikerige AP familieleden en geen zin in de discussie.....
Ik was al 20 keer gewaarschuwd voor die pot thee, je deelt ook niet zo maar een tik uit.
En natuurlijk die ongelukjes kunnen gebeuren.....en zijn niet altijd te voorkomen ....
Maar een tik had een kind wel op een minder pijnlijke en blijvende manier doen realiseren dat niet luisteren "naar doen" gevolgen heeft.
Normaals je stompt niet en je gaat ook niet met je broekriem tekeer....
Maar bijv op de creche geleerd taalgberuik tegen je ouders gebruiken komt je wel degelijk op een pak voor je broek te staan...... althans in dit huishouden.
Vind programa's als supernanny leuk om te kijken, maar er zijn effectievere manieren om slaan spugen en schelden (op een manier waarvan een dokwerker tot in zijn nek zou blozen) van een dreumes aan te pakken.
Beide zijn noodzakelijk, soms gewoon wat onzinnigs doen alleen maar omdat het leuk is, ook dingen doen die nut hebben en leuk zijn en soms wat doen ook al vindt je het niet leuk omdat het nut heeft.quote:Op zondag 28 januari 2007 01:51 schreef desiredbard het volgende:
Dat zeg ik niet evenstar
Maar het feit dat AP perfecte mensjes oplevert is net zo waar als dat OD Ted Bundytjes aflevert.
Maar even terugkomend op mijn eerste post in dit topic:
Even op een totaal andere boeg, hoe geweldig leuk het ook is om een enorm intelligent kind te hebben.
Ben ik de enige die zich verbaasd over dat "kindertijd" gereutel maar ondertussen wel je kind van twee leren lezen via allerlei computer speeltjes.
Is een partijtje knikkeren en met dinky toys spelen niet veel gezonder?
Niet dat ik ons kind zometeen niet zal stimuleren....maar ik vind het zo'n tegenstrijdigheid
Het is een glijdende schaal waar mensen zich op begeven, het begint bij een noodtik, de noodtik wordt op ten duur de normale manier van straffen en voor je het weet geef je veelste veel tikken(zonder in elkaar te slaan dan).quote:Op zondag 28 januari 2007 12:36 schreef innovative het volgende:
[..]
Die hebben in mijn ogen dan ook ergens een draadje wat niet goed is aangesloten.![]()
Ik ontken niet dat ze bestaan hoor, ik zal ze alleen nóóít snappen en in mijn ogen zit er ergens iets niet goed als je zomaar met je handjes wappert. Een situatie als m@x en ireth beschrijven, dát zijn situaties waarin ik snap dat je snel moet ingrijpen en kiest voor dat wat op dat moment het snelste werkt, of misschien wel het meest effectief is.
Over opvoeden gesproken. Ik zie hier het volgende wat is fout gegaan:quote:Oudere zus belletjetrekster werd neergestoken
Uitgegeven: 29 januari 2007 11:18
Laatst gewijzigd: 29 januari 2007 11:36
CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Het 15-jarige meisje dat zondagavond in Capelle aan den IJssel is neergestoken, was niet degene die belletje had getrokken bij de verdachte. Het was het 8-jarige zusje van het slachtoffer dat het kattekwaad had uitgehaald.
Omdat het kind een klap had gekregen van de 30-jarige verdachte, ging de oudere zus verhaal halen, met bijna fatale gevolgen. Dat heeft een woordvoerder van de politie maandag gezegd.
Steekwonden
De politie baseert zich op verklaringen van de vader van het slachtoffer. Het 15-jarige meisje liep verscheidene steekwonden op nadat onenigheid was ontstaan over het belletje trekken, aldus de politie.
Verschillende mensen waren bij de ruzie in de Aïda getuige van de steekpartij. De politie is bezig deze mensen te verhoren.
Stabiel
Slachtoffer en verdachte wonen in dezelfde straat. De 30-jarige is kort na de steekpartij aangehouden en zit nog vast. Het 15-jarige meisje ligt in het ziekenhuis. Haar toestand is stabiel.
De politie onderzoekt of er eerder sprake was van spanningen in de straat. Aïda ligt in de wijk Schollevaar waar de laatste tijd mensen neerstrijken die in Rotterdam geen woning meer kunnen krijgen. Dat is het gevolg van de Rotterdam-Wet die inkomenseisen stelt aan nieuwkomers in bepaalde wijken.
Meisje uit mijn klas vroeger was een jaar of 16 en werd zwanger, kwam van hele strenge ouders af, opgevoed met de losse handjes, totaal in paniek toen haar ongesteldheid uitbleef want het huis zou te klein zijn, ze zou een pak voor haar broek krijgen en was bang het huis uitgezet te worden.quote:Op zondag 28 januari 2007 23:35 schreef desiredbard het volgende:
OK Direkt doortrekken is mischien wat ver afgezien dat je studie, moeder in kwestie was student met 16 jaar, idd meteen stopt.
Nou nogmaals dat vind ik niet hendig, maar dat is persoonlijk. En vind 16 (en 22) te jong.
En er zijn zat 10ers (m/v) die vinden dat als ze niet aan sex doen er niet bijhoren, of het als vereiste zien. En idd een condoom kan altijd scheuren, maar dat hoor je ook te weten voordat je het gebruikt.
En nee je kunt het niet voorkomen, maar door op te voeden kun je de manier waarop de leeftijd wel beinvloeden. En idd deze 16 jarige vrouw en 22 man hebben vermoedelijk na twee maanden relatie een weloverwogenkeuze gemaakt een familie te beginnen.
Wat dacht je van in zijn sop laten gaarkoken?quote:Op maandag 29 januari 2007 00:41 schreef Smirre het volgende:
[..]
Haha, wat een draak(-je).
Ik heb 2 weken terug kennis gemaakt met het fenomeen driftbui. Weet nu ook dat op de gang zetten (nu) geen optie is.... hij wil er niet meer vanaf. Integendeel, hij smijt zelf de deur dicht. An sich geen probleem, als hij het volume van zijn onvrede maar op half vermogen zet.En het hem genegen is om er ook een keer weer vanaf te komen. Wel zo gezellig. Waar was de handleiding van die kinderen toch ook alweer gebleven?
Het is al 15 minuten hier weer helemaal love&peacequote:Op maandag 29 januari 2007 15:20 schreef Diaan73 het volgende:
Pffff had ik toch net even te snel hier gezegd dat Twan rustiger was...![]()
vanaf school tot nu huilen, gillen, schreeuwen, trappen...... Nu even in de gang om af te koelen. En waarom? Geen idee... omdat hij niet op een muurtje klom en heeft gelopen.... Als ik hem wat vraag, weigert hij een antwoord te geven of doet zn handen op zn oren.
wellicht begrijp ik hem dan compleet verkeerd nou jammer dan.. maar wat heeft dat met egocentrisch te maken?quote:Op maandag 29 januari 2007 13:15 schreef Igraine het volgende:
[..]
Dan begrijp je volgens mij niet wat hij zegt. Jij hebt het over succesvol als zijn 'zo aangenaam mogelijk voor jou en je familie'. Hij weerlegt dat met deze opmerking alleen maar door een hypothetische vergelijking te trekken.
En al zou hij wel zo denken, wat dan nog? Ieder heeft daar toch zijn eigen idee over. Succes wil gewoon zeggen "iets wat geslaagd is" en ieder heeft zijn eigen maatstaf daarvoor. Er bestaat natuurlijk ook nog wel zoiets als een collectief idee over wat dan succesvol is.
Ik krijg een beetje het idee dat jij nogal een egocentrisch wereldbeeld hebt.
Heb je geen kamer zonder grof granol?quote:Op maandag 29 januari 2007 10:21 schreef Ireth het volgende:
[..]
De ene keer dat we dat deden werd ze nog driftiger
Ik heb Twan tijdens een driftbui weleens in de gang of op zn kamer gezet zodat dat hij mij niet zag, maar dat hielp niet bij hem. Hij trapte de deur er bijna uit... Ik zat dan in de kamer, tv of radio hard aan net alsof ik hem niet hoorde.... tevergeefs.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb je geen kamer zonder grof granol?
Want als er iets is dat driftbuien aan laat houden dan is het de aanwezigheid van iemand die daar zichtbaar op reageerd, ook al zeg je niets, ze zien het toch wel aan je dat je ermee zit.
Lastig hoor....quote:Op maandag 29 januari 2007 15:59 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Ik heb Twan tijdens een driftbui weleens in de gang of op zn kamer gezet zodat dat hij mij niet zag, maar dat hielp niet bij hem. Hij trapte de deur er bijna uit... Ik zat dan in de kamer, tv of radio hard aan net alsof ik hem niet hoorde.... tevergeefs.
Kind moet leren dat je niet alles zomaar krijgt of dat nu materiaal of anderszins je zin is ...anders krijg je van die zeikerige mensjes vanquote:Op maandag 29 januari 2007 11:18 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Maar waar hoor je iemand zeggen dat hij/zij alles doet voor het kind? en zo dus het kind de ouder laat opvoeden..?
opvoeden doe je voor je kind ja, om het kind een zo fijn mogelijk leven te geven, en een plekje heeft in de maatschappij waar hij/zij zich tevreden bij voelt.
quote:Op maandag 29 januari 2007 17:20 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Kind moet leren dat je niet alles zomaar krijgt of dat nu materiaal of anderszins je zin is ...anders krijg je van die zeikerige mensjes van
Een week later ...niet 2 minutenquote:Op maandag 29 januari 2007 14:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Had je het niet meer gedaan als je wel die tik had gehad dan?
Want mijn nichtje kreeg laats een tik op de vingers voor het graaien naar hete thee, afgelopen weekend deed ze het gewoon weer, die tik had dus niets geholpen.
Emotioneel geweld, omdat iemand er niks mee kan...grote mate van machteloosheid.quote:Op maandag 29 januari 2007 18:20 schreef peaceman het volgende:
Een vraag... Wat is erger. Emotioneel geweld of een pedagogische tik?
Exact... misschien kan dan nu die overdreven discussie over een incidentele pedagogische tik gestopt worden?quote:Op maandag 29 januari 2007 18:51 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Emotioneel geweld, omdat iemand er niks mee kan...grote mate van machteloosheid.
Dat emotioneel geweld erger is dan een pedagogische tik, wil natuurlijk niet zeggen dat een pedagogische tik dan helemáál niet erg isquote:Op maandag 29 januari 2007 18:54 schreef peaceman het volgende:
[..]
Exact... misschien kan dan nu die overdreven discussie over een incidentele pedagogische tik gestopt worden?
Volledig mee eens, maar ik hoop dat we het er ook over eens zijn dat een incidentele pedagogische tik heeeeeel wat anders is als lichaamlijk geweld.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:04 schreef texelonia het volgende:
[..]
Dat emotioneel geweld erger is dan lichamelijk geweld, wil natuurlijk niet zeggen dat lichamelijk geweld dan helemáál niet erg is
Ik had het al aangepast, had idd even niet goed gelezen.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:07 schreef peaceman het volgende:
[..]
Volledig mee eens, maar ik hoop dat we het er ook over eens zijn dat een incidentele pedagogische tik heeeeeel wat anders is als lichaamlijk geweld.
Het gaat hier ook helemaal niet op lichamelijk geweld.....Zoals jij het stelt is lichamelijk geweld als de stad peking en een pedagogische tik als lutjebroek, waarbij je lutjebroek en peking buuurgemeentes noemt van gelijke grootte en samenstelling. Slaat dus nergens op, dat is appels met anti-tank granaten vergekijken.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:04 schreef texelonia het volgende:
[..]
Dat emotioneel geweld erger is dan lichamelijk geweld, wil natuurlijk niet zeggen dat lichamelijk geweld dan helemáál niet erg is
Ik denk dat een klein kind een tik veel beter kan koppelen aan zijn gedrag, dan een paar verwensingen. Een kind zal dan niet snappen wat je bedoelt en waarom je als ouder zo doet en in feite bang zou kunnen worden ipv er iets van leren.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:09 schreef texelonia het volgende:
[..]
Ik had het al aangepast, had idd even niet goed gelezen.
Vandaar ook mijn opmerking dat ik het een kromme vergelijking vind. Als je je kind mondeling terecht wijst ipv een pedagogische tik te geven, is dat toch ook niet meteen emotioneel geweld.
WAAROM is die tik dan zo erg? Ik erger me aan het feit dat tegenstanders van de pedagogische tik er altijd maar vanuit lijken te gaan dat het structureel meppen is. Enige realiteitszin is sommigen vreemd hier. (wie de schoen past...)quote:Op maandag 29 januari 2007 19:04 schreef texelonia het volgende:
[..]
Dat emotioneel geweld erger is dan een pedagogische tik, wil natuurlijk niet zeggen dat een pedagogische tik dan helemáál niet erg is
Ach ik heb krommere vergelijkingen gezien in dit topic, dus ik schaam me er niet voorquote:Ik vind het sowieso een beetje een kromme vergelijking trouwens...
Ik denk dat niet. Kinderen hebben al heel snel door wat je bedoelt. Het woordje "Nee" leren ze snel genoeg (en gebruiken ze dan zelf ook vaak genoegquote:Op maandag 29 januari 2007 19:12 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Ik denk dat een klein kind een tik veel beter kan koppelen aan zijn gedrag, dan een paar verwensingen. Een kind zal dan niet snappen wat je bedoelt en waarom je als ouder zo doet en in feite bang zou kunnen worden ipv er iets van leren.
soms is het gewoon beter om simpel, duidelijk en direct te zijn.
En dat vind ik dus ook van de vergelijking van pedagogische tik met emotioneel geweld.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:10 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Het gaat hier ook helemaal niet op lichamelijk geweld.....Zoals jij het stelt is lichamelijk geweld als de stad peking en een pedagogische tik als lutjebroek, waarbij je lutjebroek en peking buuurgemeentes noemt van gelijke grootte en samenstelling. Slaat dus nergens op, dat is appels met anti-tank granaten vergekijken.
Ik vind het gewoon onnodig om je kind opzettelijk pijn te doen. Het is mijnsinziens een teken van onmacht en frustratie van de ouder. En je leert je kind ook nog dat slaan mag.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:15 schreef peaceman het volgende:
[..]
WAAROM is die tik dan zo erg? Ik erger me aan het feit dat tegenstanders van de pedagogische tik er altijd maar vanuit lijken te gaan dat het structureel meppen is. Enige realiteitszin is sommigen vreemd hier. (wie de schoen past...)
[..]
Ach ik heb krommere vergelijkingen gezien in dit topic, dus ik schaam me er niet voor
Sorry hoor.. maar dit vind ik je reinste flauwekul. Wat jij doet met jouw kind moet jij weten, maar veroordeel een ander niet als ie incicenteel een tikje geeft....quote:Op maandag 29 januari 2007 19:20 schreef texelonia het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon onnodig om je kind opzettelijk pijn te doen. Het is mijnsinziens een teken van onmacht en frustratie van de ouder. En je leert je kind ook nog dat slaan mag.
Nee, dat woordje heeft zoveel verschillende kleuren en intonaties, een kind snapt dat echt niet hoor. Ik ben ervan overtuigd dat een kind inderdaad wel iets kan voelen aan 't humeur van de ouder, maar het is ook afhankelijk van de situatie. Iets wat uitentreure vele malen is gezegd en toch gedaan wordt, puur alleen om negatieve aandacht te krijgen, want we weten immers nu allemaal, dat is OOK aandacht, dan geldt bij mij de regel: "wie niet horen wil, moet maar voelen."quote:Op maandag 29 januari 2007 19:17 schreef texelonia het volgende:
[..]
Ik denk dat niet. Kinderen hebben al heel snel door wat je bedoelt. Het woordje "Nee" leren ze snel genoeg (en gebruiken ze dan zelf ook vaak genoeg) en zelfs als kinderen zo klein zijn dat ze de taal nog niet begrijpen, dan begrijpen ze dat echt wel aan je gezichtsuitdrukking, intonatie, etc. Zelfs pasgeboren baby's voelen het aan wanneer de ouders niet lekker in hun vel zitten bijv. Als je dan geïrriteerd raakt omdat je je baby niet stil krijgt, zal het alleen maar harder gaan huilen.
Als je dit al respectloos vindt.... Lekker makkelijk, als je niks meer terug weet te zeggen gaan zeuren dat ik geen respect toon. Ik geef alleen mijn mening en veroordeel niemand. Maar als het zo moet...quote:Op maandag 29 januari 2007 19:24 schreef peaceman het volgende:
[..]
Sorry hoor.. maar dit vind ik je reinste flauwekul. Wat jij doet met jouw kind moet jij weten, maar veroordeel een ander niet als ie incicenteel een tikje geeft....
Er werd hier in dit topic gesproken over het leren van respect aan het kind, maar het respect voor iemand die wel eens een tikje geeft is ver te zoeken hier... hoezo respect....![]()
Ach gut.... een algemene opmerking wordt weer zeer persoonlijk opgevat... jammer.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:31 schreef texelonia het volgende:
[..]
Als je dit al respectloos vindt.... Lekker makkelijk, als je niks meer terug weet te zeggen gaan zeuren dat ik geen respect toon. Ik geef alleen mijn mening en veroordeel niemand. Maar als het zo moet...
Mwah.. ik spreek toch echt wel uit de praktijkquote:Op maandag 29 januari 2007 19:33 schreef Leah het volgende:
Laat de heren lekker allerlei theorietjes bedenken joh.
Als een kind steeds iets blijft doen wat al 100 keer gezegd is dat het niet mag, ligt dat echt niet aan het feit dat het kind niet snapt dat het niet mag. Dan is het gewoon zijn grenzen aan het opzoeken, kijken hoe ver het kan gaan. Bij mij geldt dan de regel dat ie naar de gang gaat en dat werkt vooralsnog prima.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:30 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Nee, dat woordje heeft zoveel verschillende kleuren en intonaties, een kind snapt dat echt niet hoor. Ik ben ervan overtuigd dat een kind inderdaad wel iets kan voelen aan 't humeur van de ouder, maar het is ook afhankelijk van de situatie. Iets wat uitentreure vele malen is gezegd en toch gedaan wordt, puur alleen om negatieve aandacht te krijgen, want we weten immers nu allemaal, dat is OOK aandacht, dan geldt bij mij de regel: "wie niet horen wil, moet maar voelen."
Helemaal mee eens, maar dat kan ook op andere manieren geleerd worden en niet perse door een pedagogische tik.quote:Het is natuurlijk ook wat je zelf wil, maar ik zie het in het licht van de opvoeding dat er gewoon geluisterd moet worden naar je meerdere, dat ben ik niet alleen als ouder, maar ook de politie, de leraar, de directeur, je manager, je baas, etc...
Het is dus ook HOE, WANNEER en met welke MATE je die tik geeft. Als je het kind meteen en continue tikken uitdeelt dan krijg je inderdaad een vervormd beeld bij dat kind.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:20 schreef texelonia het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon onnodig om je kind opzettelijk pijn te doen. Het is mijnsinziens een teken van onmacht en frustratie van de ouder. En je leert je kind ook nog dat slaan mag.
Jíj begint met persoonlijk op te vatten door te zeggen dat ik geen respect voor je toonquote:Op maandag 29 januari 2007 19:33 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ach gut.... een algemene opmerking wordt weer zeer persoonlijk opgevat... jammer.![]()
(ik kan het niet laten, deze inkopper) Misschien zelf te weinig tikken gehad?quote:Op maandag 29 januari 2007 19:24 schreef peaceman het volgende:
[..]
Sorry hoor.. maar dit vind ik je reinste flauwekul. Wat jij doet met jouw kind moet jij weten, maar veroordeel een ander niet als ie incicenteel een tikje geeft....
Er werd hier in dit topic gesproken over het leren van respect aan het kind, maar het respect voor iemand die wel eens een tikje geeft is ver te zoeken hier... hoezo respect....![]()
Helemaal mee eens. Maar waarom moet dat perse met een pedagogische tik? Hard of zacht, ik blijf erbij dat ik dat onnodig vind. Waarom is zo'n tik beter dan bijv de gang, of andere strafmaatregelen, volgens jou?quote:Op maandag 29 januari 2007 19:37 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Het is dus ook HOE, WANNEER en met welke MATE je die tik geeft. Als je het kind meteen en continue tikken uitdeelt dan krijg je inderdaad een vervormd beeld bij dat kind.
Een kind moet gewoon weten wat de grenzen zijn van het toelaatbare. Die grenzen mag je als ouder zelf stellen en soms zijn die bij de ene ouder wat stricter dan de ander, maar feit blijft wie de ouder.opvoeder is en wie het kind, dat gewoon moet luisteren.
Wel is belangrijk, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen...uitleggen, uitleggen, uitleggen WAAROM je disciplinaire straffen geeft. Het kind moet gewenst gedrag koppelen aan de juiste situatie en de gevolgen van overtreding van die sociale structuren.
Zo laat je een kind duidelijk merken wat wel en niet kan in bepaalde situaties en zal het dit ook zo blijven doen.
Me 2quote:Op maandag 29 januari 2007 19:34 schreef peaceman het volgende:
[..]
Mwah.. ik spreek toch echt wel uit de praktijk![]()
quote:Op maandag 29 januari 2007 19:39 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
(ik kan het niet laten, deze inkopper) Misschien zelf te weinig tikken gehad?![]()
Ik denk dat wij mijn bericht anders lezen... geeft niks hoorquote:Op maandag 29 januari 2007 19:37 schreef texelonia het volgende:
[..]
Jíj begint met persoonlijk op te vatten door te zeggen dat ik geen respect voor je toon![]()
Daarnaast wijk je ook nog van de discussie af en dara heb ik geen zin in
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |