quote:Subaru’s Impreza-rallykanon gaat op grond van sponsorbelangen door het leven als 555 en daar haakt de Nederlandse importeur creatief op in. Met een ’kale’ 555 GT-versie, die is afgeprijsd tot... f 55.555,55.
De Subaru GT Turbo is een van onze favorieten. We houden wel van auto"s die niet direct het achterste van hun tong laten zien. Natuurlijk wekken de gretige luchthapper op de motorkap en de spoiler achterop wel nieuwsgierigheid, maar je weet werkelijk niet wat je overkomt als de turbo-Impreza er echt de sokken in zet. Nat of droog, het maakt niet uit: met zijn permanent ingeschakelde vierwielaandrijving stuift de super-Subaru er vandoor als een vers uitgepakte kruisraket.
Zelfs een vier keer zo dure Porsche 911 heeft nauwelijks een antwoord op die bloedstollende acceleratie. Bij het stoplicht komt zo"n Duitse geweldenaar met gecontroleerde wielspin iets makkelijker uit de startblokken en boekt daarmee een beetje winst, maar bij de snelwegsprint van 80-120 in "4" maakt de Impreza 555 dat verschil weer ruimschoots goed met een droomtijd van n‚t 6 seconden. Het hoort niet bij het offici‰le testprogramma van AutoWeek, maar uit nieuwsgierigheid is die inhaalmanoeuvre ook eens in de derde versnelling geprobeerd. Dat geeft het onwerkelijke gevoel alsof je in ‚‚n keer een enorme sprong vooruit maakt: in welgeteld 4,4 s katapulteert de ontketende Impreza zich langs elke denkbeeldige voorligger.
Alsof die sensatie nog niet genoeg is, wordt dat tomeloze geweld begeleid door een razendsnel in toonhoogte oplopend, metalig boxergeronk en het giftig-sissende geblaas waarmee de uitlaatgassen zich naar buiten persen.
Hoewel je niet gauw genoeg krijgt van dat hitsige vertoon, liggen de echte kwaliteiten van de op alle vier zijn wielen aangedreven turbo-krachtpatser op een breder terrein. Op de openbare weg zijn de grenzen van z"n wegligging niet met goed fatsoen te bepalen en dus togen we daarvoor naar het Circuit van Zandvoort waar voldoende ruimte is om eens een onverwacht stapje-opzij te maken. Die voorzorg bleek ongegrond, want de Impreza 555 toonde zich tot zeer hoge bochtsnelheden verbazend goedmoedig en neutraal, waarbij hij onder zware aandrang hooguit zachtjes ging oversturen. Precies zoals het hoort: een lange, strakke vierwieldrift met het stuur in de middenstand.
Slijtagestrijd
Dat het best hard was gegaan, bleek na afloop uit de slijtage van de lage 55%-banden: ondanks een wat verhoogde druk waren vooral links-achter (Zandvoort wordt immers rechtsom gereden) de sporen van het wegcontact tot over de schouder van het loopvlak zichtbaar. De Michelin Pilot-sloffen van het bepaald niet slappe type "Harmonie" lijken niet de optimale keus; waarschijnlijk is de nog wat stuggere "Sport" een betere keus.
Natuurlijk ga je met de stamvader van een rallytopper ook even buiten de gebaande wegen boenderen om op je eigen manier te beleven hoe zo"n bloedsnelle 4x4 met centrale visco-koppeling en een sperdiff op de achterwielen tekeer kan gaan.
Eerst voorzichtig, maar steeds een beetje harder rond, tot er op de harde, stoffige ondergrond zowaar iets van uitbreken valt te bespeuren. Weer blijft de 555 onbegrijpelijk lang op koers, maar anders dan op asfalt glijdt hij met m‚‚r gas geleidelijk een wazig grensgebied binnen, waarin noch van onder- noch van overstuur sprake is. Een onbehaaglijk gevoel, want in die toestand reageert hij nauwelijks op stuur en gas.
Terug op de nette Nederlandse snelweg maken we, voortdurend op onze hoede voor een vette snelheidsprent, de balans op. Zo past de nogal rauwe Subaru-boxer perfect bij het karakter van deze auto. Bij lage motorbelasting is de GT overigens best stil; dat is vast te danken aan de geruisarme, relatief smalle Michelins. We missen items als airbag en ABS, die bij de speciale 555-Impreza juist ontbreken om hem 7500 gulden goedkoper te maken dan de "gewone" GT turbo. Ook past het standaardmeubilair van de Impreza niet zo bij de GT Turbo en is de versnellingsbak maar weinig toegeeflijk. Aan de andere kant pakt het fijne Nardi-stuurtje van de 555 wel prettig aan en is de besturing van de Impreza lekker attent. Ten slotte is het niet onbelangrijk dat de Subaru-sedan in onze weinig tolerante wereld weinig jaloezie oproept. Bovendien kun je nog eens zonder bezwaar een paar achterpassagiers meenemen. Toegegeven, het zijn overwegend huis-tuin-en-keuken- argumenten, maar ze gaan zwaarder tellen naarmate je langer dan een paar dagen in zo"n super-auto mag rondrijden.
Leuke pta blundersquote:TECHNISCHE GEGEVENS
Motor: dwars-voorin 4 boxer, 4 kl./cil., elektr. multipoint inj. + turbo + intercooler, cil.inh. 1994 cc, boring x slag 92,0 x 75,0 mm, compr. verh. 8,0:1, max. vermogen 155 kW/211 pk bij 6000 tpm, max. koppel 270 bij 4800 tpm.
Onderstel: aandrijving vier wielen, 5-versn + sperdifferentieel achter + viscosper, voorwieloph. onafhankelijk McPherson, achter onafhankelijk, stuurbekrachtiging, draaicirkel 10,8 m, remmen voor geventileerde schijven, achter schijven.
Maten/gewichten: l/b/h 4,34/1,69/1,40 m, wielbasis 2,52 m, banden 205/55 R 15, kofferruimte 353 l, tankinh. 60 l, gewicht 1235 kg, laadverm. 515 kg, aanhanger geremd 1200 kg.
Prestaties: Topsnelheid 230 km/h, acceleratie 0-100 km/u 6,4 s, 80-120 km/u in 4/5 -/- s, testverbruik 15,6 l/100 km, geluid bij 100/120 km/u 69,0/71,0 dB
ik weet tot op de cent wat dat kost ja.quote:Op donderdag 25 januari 2007 10:51 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Wat dacht jij, met de auto? Weet je wat dat kost?daarvoor kan ik ruim 4x op en neer vliegen
en ik kan vrijwel gratis reizen in Finland, dus een auto gaat niet mee.
Autoweek zoigt koint. Dat witte toch waal.quote:Op donderdag 25 januari 2007 12:49 schreef Hugster het volgende:
Die rode is toch geen 555 joh?
Wat is er mis met zelf denken?quote:Op donderdag 25 januari 2007 12:51 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Autoweek zoigt koint. Dat witte toch waal.
volgens mij wel hoor....quote:Op donderdag 25 januari 2007 12:49 schreef Hugster het volgende:
Die rode is toch geen 555 joh?
Ik zit NU in een tentamen, en nee dat gaat alleen met de intel's, of virtual pc, maar dat heb ik nietquote:Op donderdag 25 januari 2007 13:29 schreef Fugie het volgende:
is vast wel een app waarmee je acces op je apple kan draaien
Antwoarden dan, hortsjik!quote:Op donderdag 25 januari 2007 13:29 schreef ijsmeis het volgende:
PM-slet.
Branleur.quote:Op donderdag 25 januari 2007 13:33 schreef Hugster het volgende:
"I wanna play a little game"
[afbeelding]
Va te faire foutrequote:Op donderdag 25 januari 2007 13:37 schreef Hugster het volgende:
[..]
Oui, et deux croissant s'il vous plait.
Doe niet zo sarcastischquote:Op donderdag 25 januari 2007 13:44 schreef Hugster het volgende:
En dat terwijl het zo'n schat van een mens is
Wat een hond ben ik toch ook
quote:Op donderdag 25 januari 2007 14:02 schreef Hugster het volgende:
Ik niet, toevallig eh?
nu ben je verwart met Richboy.quote:Op donderdag 25 januari 2007 14:08 schreef ijsmeis het volgende:
Op blanke mannen dus wel?
quote:Op donderdag 25 januari 2007 15:24 schreef PeuRac het volgende:
GVD er heeft iemand tegen mn auto aan gezetenen die tyfus lijers laten niet eens een briefje achter
![]()
![]()
deuk of krasquote:Op donderdag 25 januari 2007 15:24 schreef PeuRac het volgende:
GVD er heeft iemand tegen mn auto aan gezetenen die tyfus lijers laten niet eens een briefje achter
![]()
![]()
Vreemde suggererende conclusie, kutje van mijn.quote:Op donderdag 25 januari 2007 14:08 schreef ijsmeis het volgende:
Op blanke mannen dus wel?
Jij hebt het over neg0rs ipv neg0rinnen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 15:34 schreef Hugster het volgende:
[..]
Vreemde suggererende conclusie, kutje van mijn.
Bij passend autootje.quote:Op donderdag 25 januari 2007 15:45 schreef BaraCuda het volgende:
Zo koopcontract ondertekend![]()
Nu ff jaartje wachten![]()
op fiets stuur hoogte? kinder fietsje dan. Klinkt ook als vandalisme, waar stond je wagen geparkeerd, langs de straat?quote:Op donderdag 25 januari 2007 15:44 schreef PeuRac het volgende:
Deuk in mn zijscherm voor, een hele vage vouw van 5cm hoog en ongeveer een cm diep, maar op een plek waar t scherm naar binnen loopt, daaronder geen schade![]()
En de lak is helemaal vaag en ruw in een straal van 15cm om die plek![]()
Maar kijken of ik t een beetje weg kan poetsen dit weekend
Tot gisteren stond er bij de zelfde garage nog een S60 T5 te koop, voor 'n mooi prijsje. Ik was al aan het twijfelenquote:
T was rechts voor een kant waar ik normaal nooit kom, maar eergisteren heb ik de auto gewassen dus het kan gebeurt zijn: 1) op school, maar dat is niet waarschijnlijk omdat ik goed geparkeerd stond en beide auto's er nog steeds stonden toen ik weg ging, gisteren en vandaag 2) bij t gemeentehuis, ook niet waarschijnlijk, kort binnen geweest en goed geparkeerd 3) bij mij voor de deur, grote kans, komen redelijk wat fietsers en kinderen langs, plus dat die op straat staat.quote:Op donderdag 25 januari 2007 15:48 schreef HansU het volgende:
[..]
op fiets stuur hoogte? kinder fietsje dan. Klinkt ook als vandalisme, waar stond je wagen geparkeerd, langs de straat?
Volgens mij geen straf om dat onder je auto te hebbenquote:
Mooie garage is het daarquote:Op donderdag 25 januari 2007 15:49 schreef M5 het volgende:
[..]
Tot gisteren stond er bij de zelfde garage nog een S60 T5 te koop, voor 'n mooi prijsje. Ik was al aan het twijfelen
[TK] Alfa Romeo 155 1.8 TS 8vquote:Op donderdag 25 januari 2007 15:44 schreef PeuRac het volgende:
Deuk in mn zijscherm voor, een hele vage vouw van 5cm hoog en ongeveer een cm diep, maar op een plek waar t scherm naar binnen loopt, daaronder geen schade![]()
En de lak is helemaal vaag en ruw in een straal van 15cm om die plek![]()
Maar kijken of ik t een beetje weg kan poetsen dit weekend
Zeker nietquote:Op donderdag 25 januari 2007 15:54 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Volgens mij geen straf om dat onder je auto te hebben
Dat maakt je auto dan weer onnodig zwaar. Als je raced of rally rijdt dan heb je een team achter je staan neem ik aan, dan is het verstellen van die vering/demping nog geen 4min werk, incl opkrikken.quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:26 schreef Hugster het volgende:
[..]
Zeker niet
Deze controller erbij, doe je het gewoon van binnenuit
[afbeelding]
Wat weegt dit nou?quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:28 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Dat maakt je auto dan weer onnodig zwaar. Als je raced of rally rijdt dan heb je een team achter je staan neem ik aan, dan is het verstellen van die vering/demping nog geen 4min werk, incl opkrikken.
welneequote:Op donderdag 25 januari 2007 16:24 schreef ThaFreak het volgende:
volgens mij heeft tommy die deuk veroorzaakt![]()
Dat kan net teveel zijnquote:Op donderdag 25 januari 2007 16:31 schreef Hugster het volgende:
[..]
Wat weegt dit nou?
[afbeelding]
En dit hebben ook genoeg straatauto's gemonteerd die alleen af en toe maar trackday doen door?
Wat ben je zat?quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:27 schreef PeuRac het volgende:
Dat vermoed ik ook jaAch ik zie wel wat ik ermee doe, ik ben t een beetje zat, misschien geef ik em aan mn vriendin en anders gooi ik em achterin mn vaders stalling, alle vloeistoffen eruit, bokken eronder, doek erover en volgend jaar weer wakker maken.
Jou, de auto en het verkopenquote:Op donderdag 25 januari 2007 16:39 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Wat ben je zat?
Een Alfa verkopen kan soms best lastig zijn
Mij?quote:
ga je hem inruilen voor een Alfaquote:Op donderdag 25 januari 2007 16:51 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
LPG vrindje
ik ga de 404 waarschijnlijk wegdoen![]()
![]()
quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:51 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
LPG vrindje
ik ga de 404 waarschijnlijk wegdoen![]()
![]()
Nee die gaat ook niet door..quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:53 schreef vlad het volgende:
[..]
![]()
zei je laatst al ja. Je hebt die andere aangeschaft?![]()
quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:54 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Nee die gaat ook niet door..
Dus ik zal waarschijnlijk straks een tijdje 404-loos zijn
i.p.v. de sierra?quote:
Dat is het niet alleen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:55 schreef vlad het volgende:
[..]
![]()
dan heb je helemaal geen reden om hem weg te doen![]()
dat wormwiel peuter ik er wel even in als dat je reden is om hem weg te doen![]()
De sierra blijft ookquote:Op donderdag 25 januari 2007 16:56 schreef vlad het volgende:
[..]
i.p.v. de sierra?![]()
zal peu leuk vinden als ie dat blik zo terug ziet op het forum![]()
quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:01 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
De sierra blijft ook
gister ook nog plezier gehad met dat ijs op de weg![]()
wel even op z'n kant in het zand gelegen, dat was toch wel even schrikken![]()
ja redelijkquote:Op donderdag 25 januari 2007 17:04 schreef vlad het volgende:
[..]
en het rijd nog steeds?
![]()
naar huis is![]()
Ik heb 15quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:06 schreef BaraCuda het volgende:
Godver eh, bij prison break hebben ze wel een berg pech![]()
Wanneer komt 15?![]()
14 is Eergisteren in amerika op tv geweest dus 15 kun je nog niet hebben.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:26 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Niet! Ik ga hem straks kijken.
Misschien is het wel een porno met een verkeerde naam.
Dan was het 14quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:34 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
14 is Eergisteren in amerika op tv geweest dus 15 kun je nog niet hebben.
Dus suc6 met de porno![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |