wat voor onzin?quote:Op woensdag 24 januari 2007 16:04 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hij loopt onzin te verkopen om zijn electoraat sterker te krijgen. ik vind het behalve walgelijk ook erg dom.
er was niet zo veel aan de hand.quote:
Wie heeft dat dan beweerd?quote:Op woensdag 24 januari 2007 16:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
er was niet zo veel aan de hand.
het was geen man die boven het vuur werd gehouden als jonassend-spelletje van andere troepen die volkomen gek werden door het niet mogen ingrijpen...
Ja ik snap ook niet wat voor nieuw publiek ze aan proberen te boren met hun nieuwe koers maar veel soeps is het zeker nietquote:Op woensdag 24 januari 2007 15:33 schreef yvonne het volgende:
[..]
;Elsevier , wat is dat blad achteruit gegaan de laatste jaren
PvdA-Kamerlid Ton Heerts heeft vlak voor de verkiezingen van 22 november de Volkskrant geadviseerd bij de geruchtmakende publicatie over vermeende 'martelingen' door Nederlandse militairen in Irak.quote:
Waar gaat het in die verhalen over het boven het vuur houden van iemand???quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
PvdA-Kamerlid Ton Heerts heeft vlak voor de verkiezingen van 22 november de Volkskrant geadviseerd bij de geruchtmakende publicatie over vermeende 'martelingen' door Nederlandse militairen in Irak.
deze meneer misschien? beetje electoraal aantrekkelijk maken, je weet tog?
nou ben je wel heel hypocriet bezig zeg.quote:
ik zeg dat meneer dat soort spoken zag, misschien wel wilde zien, toen hij liever eerst via de pers paniek wilde zaaien alvorens de echte feiten te zien.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Waar gaat het in die verhalen over het boven het vuur houden van iemand???
Wat was er mis of onwaar aan het artikel van destijds? De feiten staan precies opgenoemd en zijn nooit in twijfel getrokken. Niemand heeft het gehad over mannen die boven een vuur werden gehouden...quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:02 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik zeg dat meneer dat soort spoken zag, misschien wel wilde zien, toen hij liever eerst via de pers paniek wilde zaaien alvorens de echte feiten te zien.
zijn jullie nou onwetend of doen jullie net alsof? ik vind dit zeer ernstige vergrijpen.
quote:Nederlanders martelden Irakezen
Van onze verslaggever Jan Hoedeman
AMSTERDAM - Nederlandse officieren hebben zich schuldig gemaakt aan marteling van tientallen Iraakse gevangenen in de Zuid-Iraakse provincie Al Muthanna. In november 2003 heeft een cel van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) ‘hardhandige tactische ondervragingen’ uitgevoerd.
Tijdens de verhoren hadden de verdachten een stofbril op waardoor ze niets zagen. Afwisselend zijn ze zonder bril ook blootgesteld aan fel licht. De Irakezen zijn natgegooid om ze wakker te houden en hun gehoor werd geprikkeld met ‘bijzonder hoge geluidstonen’. De juridisch adviseur die verplicht aanwezig moet zijn bij dergelijke verhoren, ontbrak.
Het ministerie van Defensie bevestigt deze feiten. ‘Er zijn dingen gebeurd die niet passen in de instructie’, zei directeur voorlichting Joop Veen gisteravond. Veen weet niet of de zaak minister Kamp is gemeld. ‘Het is al lang geleden en je kunt niet alles onthouden.’
http://www.volkskrant.nl/(...)s_martelden_Irakezen
Buiten het boekje gaan staat niet gelijk aan martelen en daar zijn ze door de PvdA-er wel van beschuldigdquote:Op woensdag 24 januari 2007 17:58 schreef du_ke het volgende:
Defensie geeft toch ook toe dat de soldaten buiten hun boekje zijn gegaan? Wat is er dan mis mee om dat aan de orde te brengen?
Nou, dat was de kop in de Volkskrant en daar van is direct al gezegd dat dat woord niet zo gelukkig is gekozen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:40 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Buiten het boekje gaan staat niet gelijk aan martelen en daar zijn ze door de PvdA-er wel van beschuldigd
Je hebt je zaken gewoon niet op een rijtje, met je boven het vuur hangenquote:Op woensdag 24 januari 2007 18:02 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik zeg dat meneer dat soort spoken zag, misschien wel wilde zien, toen hij liever eerst via de pers paniek wilde zaaien alvorens de echte feiten te zien.
zijn jullie nou onwetend of doen jullie net alsof? ik vind dit zeer ernstige vergrijpen.
kom op zeg, dit is geen martelen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:45 schreef du_ke het volgende:
Oh dus als de regels niet zodanig worden overtreden dat jij het martelen noemt moet het maar stilgezwegen worden?
Zoals gezegd: er is door defensie zelf toegegeven dat ze verkeerd hebben gehandeld.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:52 schreef A_L_N_F het volgende:
met het bewust naar buiten brengen van zogenaamde martelpraktijken breng je nederlandse militairen en westerlingen in het algemeen in het gevaar.
Idd, het is triest te noemen dat dit woord hiervoor gekozen is.quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:45 schreef SCH het volgende:
Nou, dat was de kop in de Volkskrant en daar van is direct al gezegd dat dat woord niet zo gelukkig is gekozen.
Yep de campagnes zijn verder op zeer faire gronden gevoerd natuurlijkquote:Op woensdag 24 januari 2007 19:47 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, het is triest te noemen dat dit woord hiervoor gekozen is.
Daarnaast is het nog veel triester te noemen dan een politicus zich tot dit niveau verlaagd voor politiek gewin.....![]()
Nee hoor, het is helemaal niet tries. Het is erg goed dat een krant dit soort misstanden naar buiten brengt, daar kun je alleen maar respect voor hebben.quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:47 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, het is triest te noemen dat dit woord hiervoor gekozen is.
Daarnaast is het nog veel triester te noemen dan een politicus zich tot dit niveau verlaagd voor politiek gewin.....![]()
Ja, op de koers van de PvdA kun je bouwen. Wouter Bos is daar het toonbeeld vanquote:Op woensdag 24 januari 2007 19:51 schreef Ericr het volgende:
Yep de campagnes zijn verder op zeer faire gronden gevoerd natuurlijk![]()
Ik noem het naar buitenbrengen ook niet triest maar ik heb het over het politieke gewin wat de PvdA en ook andere linkse partijen er uit hebben proberen te halen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:51 schreef SCH het volgende:
Nee hoor, het is helemaal niet tries. Het is erg goed dat een krant dit soort misstanden naar buiten brengt, daar kun je alleen maar respect voor hebben.
Het is inderdaad wat: misdragingen door Nederlandse militairen bekritiseren, het moest verboden wordenquote:Op woensdag 24 januari 2007 19:59 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik noem het naar buitenbrengen ook niet triest maar ik heb het over het politieke gewin wat de PvdA en ook andere linkse partijen er uit hebben proberen te halen.
Defensie moet toch ergens grenzen stellen?quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:47 schreef A_L_N_F het volgende:
[..]
kom op zeg, dit is geen martelen.
hoe moet je anders gevangenen ondervragen die info hebben over een terreur organisatie?
ik durf te zeggen dat als je dit martelen noemt elke ouder ook wel eens heeft gemartelt.
wie is als kind nou niet eens stevig aangepakt als hij fout bezig was?
Nee, daar heb ik het niet over.quote:Op woensdag 24 januari 2007 20:01 schreef SCH het volgende:
Het is inderdaad wat: misdragingen door Nederlandse militairen bekritiseren, het moest verboden worden
Wat er mis was met het artikel? Dat het in de Volkskrant stond. Die krant hoef je na vandaag niet serieus meer te nemen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:07 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Wat was er mis of onwaar aan het artikel van destijds? De feiten staan precies opgenoemd en zijn nooit in twijfel getrokken. Niemand heeft het gehad over mannen die boven een vuur werden gehouden...
[..]
wat is de meerwaarde van dit openbaar maken dan?quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Zoals gezegd: er is door defensie zelf toegegeven dat ze verkeerd hebben gehandeld.
Ik denk dat de kop en de ondertitel niet geheel met elkaar stroken, omdat er een verschil is tussen 'martelen' en 'hardhandige tactische ondervragingen'.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:07 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Wat was er mis of onwaar aan het artikel van destijds? De feiten staan precies opgenoemd en zijn nooit in twijfel getrokken. Niemand heeft het gehad over mannen die boven een vuur werden gehouden...
[..]
quote:Wat zijn de door de VK in beide artikelen geproduceerde feiten?
1.'Tijdens de verhoren hadden de verdachten een stofbril op waardoor ze niets zagen. Afwisselend zijn ze zonder bril ook blootgesteld aan fel licht. De Irakezen zijn natgegooid om ze wakker te houden en hun gehoor werd geprikkeld met ‘bijzonder hoge geluidstonen’.'
Commentaar:
Of zodanige handelingen onder 'martelen' vallen, is niet te beoordelen zonder nadere informatie hierover. Deze mogelijkheden voor ondervragingen waren kennelijk aanwezig in het betreffende, onder Brits operationeel bevel staand, kamp van de Coalition Provisional Authority in As Samawah.
Het lijkt uitgesloten dat Nederlandse MIVD-officieren zwaardere ondervragingsmethoden hebben toegepast dan hun Britse collegae.
Een aanklacht wegens martelen tegen Nederlandse militairen, zou de Britse militaire leiding hierbij betrekken.
2. 'De juridisch adviseur die verplicht aanwezig moet zijn bij dergelijke verhoren, ontbrak.'
versus:
'In een geheime nota van de Directie Juridische Zaken van het ministerie van Defensie van 26 november 2003 staat echter ‘dat het afnemen van verhoren niet tot de bevoegdheden van de Nederlandse eenheden behoort, evenmin als het horen van getuigen’.Commentaar:
Van tweeen een: mochten '(dergelijke) verhoren' toentertijd worden afgenomen of niet?
In de 'onderkop' van het voorpagina-artikel staat dat de 'hardhandige tactische ondervragingen' in november 2003 hebben plaats gevonden, terwijl de geheime nota van 26 november van dat jaar dateert. Is die nota voor of na die ondervragingen opgesteld?
De verslaggever had dit moeten verduidelijken teneinde niet een mogelijk onjuiste indruk te wekken.
3. 'De Nederlandse marechaussee op het kamp is destijds door commandant Swijgman geļnformeerd.'
Commentaar:
De Marechaussee had de 'juridische adviseur' moeten leveren die bij de ondervragingen aanwezig had moeten zijn. Kennelijk is zij daarvoor niet gevraagd of heeft zij om andere redenen verstek laten gaan.
4.' De Iraakse gevangenen mochten maximaal vier maal 24 uur worden vastgehouden. Na hun verhoor werden de gevangenen en de verkregen informatie doorgespeeld aan de Britten. Nederland viel in Al Muthanna onder Brits gezag.'
Commentaar:
Hier wordt niet duidelijk gemaakt of dit een algemene regel was, of dat deze vermelding slaat op de gewraakt ondervragingen.
In het eerste geval zou blijken dat er wel degelijk verhoren mochten plaats vinden om informatie te verkrijgen.
5.' De toenmalige Chef Defensiestaf Luuk Kroon werd begin november 2003 op de hoogte gesteld van spanningen in het Nederlandse kamp over de behandeling van gevangenen. Ze werden verhoord in een vestiging van het Coalition Provisional Authority in As Samawah, door MIVD-officieren.'
Commentaar:
Het feit dat admiraal Kroon 'begin november' op de hoogte werd gesteld van die 'spanningen', terwijl de gewraakte handelingen 'in november' plaats vonden en de geheime nota op 26 november is gedateerd, lijkt erop te wijzen dat het ondervragen van gevangenen voor 26 november formeel was geoorloofd.
6. ' Luitenant-admiraal Kroon heeft kennis van deze strafbare feiten niet gemeld aan het Openbaar Ministerie. Volgens ingewijden heeft Kroon een advies van generaal-majoor Kees Neisingh, toen bevelhebber van de Koninklijke Marechaussee, naast zich neergelegd. Neisingh adviseerde Kroon de zaak voor te leggen aan het OM en voor de rechter te laten komen.
Kroon koos ervoor de zaak buiten de openbaarheid te houden.'
Commentaar:
Hier wordt alweer een voorbarige conclusie getrokken: of het strafbare feiten waren dan wel vermoedelijk strafbare feiten, maakt een heel verschil uit.
Waarom admiraal Kroon tot zijn besluit kwam, moet blijken. Mogelijk spelen hierbij spanningen die aanvankelijk in het algemeen zijn opgetreden tussen het Marechaussee-contingent en de overige militairen van de Irak-missie.
Spanningen die hun repercussies hadden in de verhouding tussen krijgsmachtdelen en tussen Defensie en het OM (Erik O..).
7.' Het ministerie van Defensie bevestigt deze feiten. ‘Er zijn dingen gebeurd die niet passen in de instructie’, zei directeur voorlichting Joop Veen gisteravond. Veen weet niet of de zaak minister Kamp is gemeld. ‘Het is al lang geleden en je kunt niet alles onthouden.’
Commentaar:
Als met die 'instructie' de brief van 26 november wordt bedoeld, dan speelt weer de vraag of die na - en waarschijnlijk naar aanleiding van - de gewraakte ondervragingen is opgesteld.
Eerder een extreem rechtse maniak die het beste met zijn land voorheeft.quote:Op donderdag 25 januari 2007 08:56 schreef HeLLuM het volgende:
Een kuthippie die een dolk in de rug van zijn land bajoneert. Niets nieuws onder de zon.
Rationele argumenten gebruiken om kiezers over te halen VVD te stemmen is je zeker te veel gevraagd.quote:Op woensdag 24 januari 2007 13:05 schreef Richboy het volgende:
Hou dit nog een paar weken in het nieuws, gaat PvdA zetels kosten bij de provinciale staten.
Vanavond dus om 22.15quote:Vlak voor de verkiezingen berichtte de Volkskrant dat Nederlandse militairen Iraakse gevangenen hadden gemarteld. PvdA-Kamerlid Ton Heerts was nauw betrokken bij die primeur en heeft tegenstrijdige verklaringen afgegeven over zijn rol. In Nova geeft hij uitleg.
Is dit een gezellige trollie of is dit waar?quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:00 schreef SCH het volgende:
De VVD schijnt Elsevier benaderd te hebben om dit verhaal te maken, de journalist van Elsevier ontkende dat niet op radio 1 vanmiddag.
Allerminst overtuigend van wie?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 00:31 schreef damian5700 het volgende:
Net de Nova-herhaling gezien. Wat een gestuntel en allerminst overtuigend.
Volgens mij zag ik eerder een stuntelig iemand met weinig charisma dan iemand die zat te liegen hoor. Zoals hij ook al zei: waarom zou iemand die vroeger geknokt heeft voor de belangen van militairen nu opeens uit partijpolitieke overwegingen dit doen?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 00:31 schreef damian5700 het volgende:
Net de Nova-herhaling gezien. Wat een gestuntel en allerminst overtuigend.
Van Heerts, omdat het eerdere verhaal van de Elsevier-journalist op de radio mij nog bijstond.quote:
Ik zag vooral iemand die geschrokken is van alle commotie.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 00:47 schreef Toad het volgende:
[..]
Volgens mij zag ik eerder een stuntelig iemand met weinig charisma dan iemand die zat te liegen hoor. Zoals hij ook al zei: waarom zou iemand die vroeger geknokt heeft voor de belangen van militairen nu opeens uit partijpolitieke overwegingen dit doen?
Ik zeg ook niet dat de feitelijke toedracht bewezen wordt door het interview van Elsevier aan BNR, maar dat door de verklaring van Heerts bij Nova nog steeds de schijn tegen boven de markt hangt.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 01:36 schreef Toad het volgende:
"Hoge officieren bij Defensie" beweren dus dat Heerts vertrouwelijke documenten heeft gelekt naar de pers. VK zegt dat alleen informatie bij hem getoetst is. Ik vind het wel een magere basis waarop de Elsevier journalist vervolgens een hoop dingen insinueert in het interview op BNR.
Nee, dit is waar. Hij was gistermiddag op de radio en kwam er niet goed uit toen hem 1. werd gevraagd of hij keiharde feiten heeft gepubliceerd of vermoedens, hij moest toegeven dat het vooral om suggestie gaat en 2. ontkende hij niet dat de VVD hem dit verhaal heeft ingegeven.quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:39 schreef Floripas het volgende:
[..]
Is dit een gezellige trollie of is dit waar?
Ik moest er erg om lachen dat in beeld de naam van Heerts verhaspeld werd tot "Ton Heerst". Is dat linkse propaganda?quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:35 schreef Toad het volgende:
Net NOVA gezien. Storm en een glaasje water dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |