abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 januari 2007 @ 19:56:47 #1
165985 michez
Don't worry, be happy
pi_45607998
Moeten mensen met een ongezonde levensstijl meer zorgpremie betalen????

pi_45608395
Nee, alleen als je meer verdient moet je meer betalen.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_45608447
JA.

Alleen wordt het wel erg lastig om een definitie voor "ongezond" te vinden. Dat roken en de hele dag patat eten ongezond is, daar is iedereen het wel over eens. Maar er zijn ook veel van die kleine dingetjes...

Ik denk dat het op zich een goed idee is, maar het is dus praktisch niet uitvoerbaar.

Dit alles uiteraard gebaseerd op onderzoeken die kunnen laten zien dat mensen die "ongezond" leven ook daadwerkelijk meer zorg gebruiken, anders slaat het natuurlijk nergens op...
Theories come and theories go. The frog remains
  dinsdag 23 januari 2007 @ 20:08:52 #4
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45608508
nee,want die gaan eerder deaud
Klaar?
Ik niet!
pi_45608561
hoe wil je dat laten controleren?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_45608692
helemaal met bioman eensch..
  dinsdag 23 januari 2007 @ 20:14:45 #7
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_45608742
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:05 schreef sizzler het volgende:
Nee, alleen als je meer verdient moet je meer betalen.
Waarom ?? Mijn ziektekosten zijn evenveel (of misschien minder) dan die van een steuntrekker.
Da's nou precies het soort verkapte jaloezie waardoor ik hier nog eens wegga.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_45608860
Dat is onmogelijk, wie bepaalt wat gezond of ongezond is? Straks mag je extra betalen als je op skivakantie gaat, de kans is namelijk erg groot dat je een been breekt. En fietsers... zijn die nou goed bezig omdat de beweging gezond is of is het eigenlijk hardstikke gevaarlijk om je zo onbeschermd in het verkeer te bewegen?
pi_45608950
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:14 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Waarom ?? Mijn ziektekosten zijn evenveel (of misschien minder) dan die van een steuntrekker.
Da's nou precies het soort verkapte jaloezie waardoor ik hier nog eens wegga.
Het was ook ironisch bedoeld.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 20:29:17 #10
165985 michez
Don't worry, be happy
pi_45609379
Maar ondertussen draait wel een niet roker op voor de behaldeling van een roker die mede door het roken kanker heeft gekregen!
  dinsdag 23 januari 2007 @ 20:45:06 #11
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_45610111
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:29 schreef michez het volgende:
Maar ondertussen draait wel een niet roker op voor de behaldeling van een roker die mede door het roken kanker heeft gekregen!
Een roker spekt wel weer de staatskas.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
pi_45610277
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:29 schreef michez het volgende:
Maar ondertussen betaalt diezelfde roker zich blauw aan accijnsen om dat te compenseren.

Voor alle duidelijkheid, ik ben geen roker maar ik vind echt dat iedereen het zelf moet weten hoe ze hun leven invullen. Iedereen doet ongezonde dingen!

Misschien zou er eens gekeken moeten worden naar de farmaceutische industrie die kapitalen verdient met veel te dure medicijnen voordat er gezeken wordt over iemands glaasje wijn of bakje frituur.
pi_45610318
Waarom hoeft iemand die ongezond leeft niet meer premie te betalen, en iemand die veel verdient wel eigenlijk
pi_45610375
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:49 schreef ikke_ook het volgende:
Waarom hoeft iemand die ongezond leeft niet meer premie te betalen, en iemand die veel verdient wel eigenlijk
Ik ken mensen die echt ongezond veel verdienen.
pi_45610437
Het grappig is dat ongezonde mensen die lekker vroeg dood gaan, vaak minder zorg nodig hebben dan mensen die gezond leven en hen leven rekken...

Hellaas kan ik zo niet meer vinden waar ik het gelezen heb, het was een onderzoek....dus als mensen het zich ook kunnen heugen?
pi_45610641
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik ken mensen die echt ongezond veel verdienen.
Ik niet, ze zullen er wel voor werken en of iets goeds gedaan hebben
pi_45610676
Waar leg je de grens? Iemand die twee keer per week een frietje haalt bij Bram Ladage, iemand die wel 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag eet, maar niet aan sport doet? Is iemand die 5 sigaretten per dag rookt, maar wel goed eet en sport ongezonder dan een niet-roker die schilder is en dus bedrijfsmatig dampen inademt die op latere leeftijd longkanker geeft? Ofwel, hoe wil je controleren wanneer iemand ongezond leeft en waar ligt de grens tussen gezond en ongezond leven?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_45610769
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:52 schreef optifree het volgende:
Het grappig is dat ongezonde mensen die lekker vroeg dood gaan, vaak minder zorg nodig hebben dan mensen die gezond leven en hen leven rekken...

Hellaas kan ik zo niet meer vinden waar ik het gelezen heb, het was een onderzoek....dus als mensen het zich ook kunnen heugen?
We willen alles in geld uitdrukken.
Het verlies van iemand die ongezond heeft geleefd is niet in geld uit te drukken.
  Moderator dinsdag 23 januari 2007 @ 21:00:54 #19
9859 crew  Karina
Woman
pi_45610794
Als je ongezond leeft, hoeft niet te zeggen dat je vaker ziek bent dan iemand die wel gezond leeft. Zat mensen die altijd sporten, gezond eten en toch vaak ziek zijn en omgekeerd.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_45610864
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

We willen alles in geld uitdrukken.
Het verlies van iemand die ongezond heeft geleefd is niet in geld uit te drukken.
Het om je heen hebben van iemand die zijn hele leven depressief is omdat hij perse gezond moet leven daar wordt je pas vrolijk van.
pi_45610959
De enige manier om dit te doen is een vet-accijns invoeren... mensen meer belasting laten betalen voor ongezond eten....

Alleen dan zit je nog met de mensen die wel gezond eten, maar verder wel ongezond leven...
pi_45611137
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:04 schreef ikke_ook het volgende:
De enige manier om dit te doen is een vet-accijns invoeren... mensen meer belasting laten betalen voor ongezond eten....

Alleen dan zit je nog met de mensen die wel gezond eten, maar verder wel ongezond leven...
Je hebt vet nodig om te leven

Van koolhydraten kan je ook dik worden, moet dat ook belast gaan worden?
pi_45611425
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:08 schreef McNasty het volgende:

[..]

Je hebt vet nodig om te leven
Ja, maar als je niet elke dag patat eet ga je niet dood.

Gewoon accijns op patat etc. En groenten en fruit goedkoper maken.
lollig
pi_45611742
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het om je heen hebben van iemand die zijn hele leven depressief is omdat hij perse gezond moet leven daar wordt je pas vrolijk van.
"Gezond leven" is overigens al iets om een discussie over te voeren.
Als voorbeeld voeding. Ook de geleerden zijn het niet altijd eens over de beste voedingsbalans.

Zelf wok en bak ik zoveel mogelijk in olijfolie.
Ik eet veel verschillende groenten (broccoli, tomaten, prei en spruitjes favoriet).
Ik ben gek op nootjes (pinda's, walnoten, etc).
Ik eet weinig vlees. Wel vaak maar tevens kleine hoeveelheden.
Ik gebruik wel zout maar met mate.
Melk drink ik niet, ook niet in de koffie. Na 2 glazen halfvol krijg ik vaak darmkrampjes.
Wel yoghurt, plakje kaas, kwark.
Regelmatig een koud glaasje water. Spa rood (of variant) ook erg geliefd.
Af en toe een glaasje rode wijn, Port, biertje.
Fruit? Kiwi, appel, mandarijntjes, sinaasappel, trostomaatjes.

Maar wie zegt dat dat gezond is?
Een ander zal een ander idee hebben van gezonde voeding.

Maar depressief word ik er in géén geval van. Ik geniet van m'n eten
pi_45611810
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:15 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Gewoon accijns op patat etc. En groenten en fruit goedkoper maken.
Volgens mij is er niet veel mis met patat. Het zout en de saus maakt het ongezond. Tevens niet teveel laten bruinen.

Ik frituur regelmatig aardappeltjes (in patat of schijfvorm) in plantaardige olie.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 21:34:14 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_45612175
Mwa misschien zit er wat in om meer premie te laten betalen dor mensen die adviezen van artsen in de wind slaan
pi_45612257
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:34 schreef Hexagon het volgende:
Mwa misschien zit er wat in om meer premie te laten betalen dor mensen die adviezen van artsen in de wind slaan
Lastig te controleren.
Beroepsgeheim enzo.
  woensdag 24 januari 2007 @ 07:50:16 #28
165985 michez
Don't worry, be happy
pi_45621187
Maar moet de arts dan een verzekeringscontroleur worden?? Wetenschappelijke onderzoeken zijn er ook nog niet helemaal ove uit wat nou wel gezond is en wat niet. De ene keer is dit weer gezond, hoewel de volgende dag het opeens kanker kan veroorzaken. Waar leg je dan de grens van gezond leven als zelfs de wetenschap er nog niet uit is?

Sport, hartstikke gezond zou je denken, maar de blessures die sport veroorzaakt kosten de verzekeraars ook kapitalen. Dan maar ook extra hoge accijns/belastingen op sporten leggen???
pi_45621276
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 07:50 schreef michez het volgende:
Sport, hartstikke gezond zou je denken, maar de blessures die sport veroorzaakt kosten de verzekeraars ook kapitalen. Dan maar ook extra hoge accijns/belastingen op sporten leggen???
Sport op zichzelf is gezond. Dat sommige mensen dan van alles breken tja dat hoort erbij
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  woensdag 24 januari 2007 @ 12:31:29 #30
3542 Gia
User under construction
pi_45626354
In elk geval wordt je als roker niet op de wachtlijst gezet voor een openhartoperatie. Dat is in elk geval al een goede manier.
Dit zouden ze ook moeten doen met zware drinkers. Stop je niet met drinken, dan ook geen nieuwe lever!
  woensdag 24 januari 2007 @ 12:37:04 #31
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_45626530
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 07:50 schreef michez het volgende:

Vergeet de ziekmeldingen bij bedrijfen niet. Dat kost de maatschappij ook kapitalen.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
pi_45626722
Het kost te veel om te controleren. Voor de rest heb je met veel te veel factoren te maken, zoals leefomgeving, dat het te veel bureaucratie opwekt.

Medicijngebruik is ook niet goed, maar stel dat je die moet slikken voor je gezondheid. Leef je dan gezonder of ongezonder in vergelijking met iemand die ze niet hoeft te nemen?

Welke sporten moet je doen om gezond te leven?
Telt gebruik van condoom ook als een gezond leven?
Autogebruik is niet alleen ongezond voor jezelf maar ook voor anderen. Dubbel straffen?
  † In Memoriam † woensdag 24 januari 2007 @ 13:26:17 #33
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_45627978
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:15 schreef ub40_bboy het volgende:
En ik zal het onthouden en eeuwig gaan leven.
Carpe Libertatem
  woensdag 24 januari 2007 @ 13:33:34 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45628207
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:58 schreef Lucille het volgende:
Waar leg je de grens? Iemand die twee keer per week een frietje haalt bij Bram Ladage, iemand die wel 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag eet, maar niet aan sport doet? Is iemand die 5 sigaretten per dag rookt, maar wel goed eet en sport ongezonder dan een niet-roker die schilder is en dus bedrijfsmatig dampen inademt die op latere leeftijd longkanker geeft? Ofwel, hoe wil je controleren wanneer iemand ongezond leeft en waar ligt de grens tussen gezond en ongezond leven?
Het gaat niet om hoe je het beoordeeld, maar of je het zou willen/moeten doen.
Het issue is, mensen die ongezond leven kosten meer in ziektenkosten, maar zijn goedkoop voor de pensioenkassen.
Iemand die 110 wordt en dan door een bus wordt overreden bij het joggen, maar zijn leven nooit bij de dokter was, is gillend duur, een roker van 110 kilo die met zijn 60ste binnen 3 maanden dood is aan hartkleplongkanker heeft netto meer betaald aan pensioen dan dat ie ooit aan ziektenkosten veroorzaakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45630659
Dat is wel een goed punt, een "ongezond" iemand die op zijn 60e sterft is nog altijd goedkoper voor de samenleving dan een "gezond" iemand die de 110 haalt. Daarnaast is het antuurlijk niet praktisch uit te voeren: ideeen over gezondheid veranderen constant, het is niet goed te controleren en waar leg je de grens?

Voorbeeld: Statistisch gezien is homosexualiteit ongezonder dan een hetero levensstijl, probeer daar maar eens een hogere premie aan te verbinden
pi_45632972
Ik denk niet dat ik een overheid nodig heb om me te vertellen wat ik met m'n lichaam moet doen, en wat ik erin wil stoppen. Als het ooit zover komt, dat de overheid me gaat verplichten gezon te leven; ben ik binnen no-time weg. Gelukkig zal zoeen achterlijk plan nevernooitniet uitgevoerd worden.
  woensdag 24 januari 2007 @ 16:08:28 #37
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_45633275
ik vind dat ze indirect het beste dat kunnen heffen.

voer een fat-tax in.
dus chips, spek, varkensvlees, pizza, etc worden allemaal duurder en diezelfde fat-tax word gebruikt om de prijs van gezonde produkten te verlagen.
ik ben lief :)
  woensdag 24 januari 2007 @ 16:26:29 #38
45206 Pietverdriet
pi_45633935
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:08 schreef A_L_N_F het volgende:
ik vind dat ze indirect het beste dat kunnen heffen.

voer een fat-tax in.
dus chips, spek, varkensvlees, pizza, etc worden allemaal duurder en diezelfde fat-tax word gebruikt om de prijs van gezonde produkten te verlagen.
Deze en andere levensmiddelen zijn niet ongezond, wat ongezond is, is eenzijdig en veel eten.
pi_45634324
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Deze en andere levensmiddelen zijn niet ongezond, wat ongezond is, is eenzijdig en veel eten.
Op naar een communistisch systeem, iedereen krijgt wekelijks een voedselpakket en daarmee is de kous af.
  woensdag 24 januari 2007 @ 16:43:45 #40
45206 Pietverdriet
pi_45634552
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Op naar een communistisch systeem, iedereen krijgt wekelijks een voedselpakket en daarmee is de kous af.
Tja, zoals het groentepakket van de Ecologische winkel.
pi_45639698
Of je laat alleen mensen met een BMI van meer dan 30 meer premie betalen
pi_45643472
Het blijft raar, we verplichten een collectieve ziektekostenverzekering waarvan het pakket ook door het collectief voor het collectief wordt vastgelegd, met als reden dat anders commerciële krachten vat krijgen op de gezondheid van mensen en hun medische behandeling. Doembeeld: de verzekeraars gaan mensen die 'teveel kosten' weigeren of onbetaalbaar hoge premies opleggen.

En wat doet het collectief: maar blijven jammeren over mensen die 'teveel geld' kosten, en die dus eigenlijk méér zouden moeten betalen, of operaties geweigerd moeten worden.
Schiet mij maar lek.

Doe het dan gewoon commerciëel, dan komt er in ieder geval geen staatsdwang bij kijken, houdt de burger tenminste de vrijheid om te ontsnappen aan idiote voorwaarden om bij het collectief te mogen horen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 24 januari 2007 @ 22:19:03 #43
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_45646276
Pragmatische rekenmodellen hebben al een keer berekend dat rokers bij zo'n systeem minder premie zouden moeten betalen.

Rokers gaan immers vaak eerder dood, en dat is 'goedkoper' dan wat je anders zou 'kosten' als je pak em beet 95 zou worden.
pi_45650366
Ik denk ook wel eens dat vette mensen meer premie zouden moeten betalen. Maar in hoeverre is je dat werkelijk aan te rekenen? En hoe gaan we deze mensen belonen voor hun eerder doodgaan?
pi_45651794
Laten we gewoon accepteren dat we mensen zijn die allemaal weer een verschillend lichaam hebben.
De ene werkt "te" hard en de ander sport teveel en zo heeft iedereen wel iets wat niet en wat wel goed voor hem of haar is.
Extreme dingen moet je aanpakken maar verder moet je niet zo op elkaar letten denk ik.
Audaces fortuna juvat
pi_45652219
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 19:56 schreef michez het volgende:

Ik weet nu al dat ik ooit een hartaanval ga krijgen van de dagelijkse ergernis die ik heb aan alle randdebielen die maar meningen en gedachtes die me geen zier interesseren aan me blijven opdringen.
Moet ik daar ook nog eens meer voor gaan betalen? Dan word ik dus dubbel gestraft..
  donderdag 25 januari 2007 @ 07:17:05 #47
3542 Gia
User under construction
pi_45652977
Ben het wel eens met iemand die zei dat ze de 'vette hap' duurder moeten maken en gezond voer goedkoper. Nu is alles wat goed voor je is, gewoon veel duurder dan een vergelijkbaar minder goed product. Kijk alleen maar eens naar Becel Pro Activ. Knetterduur omdat het goed voor je is. De Light-versie is echter ook heel gezond en veel goedkoper. Om maar een voorbeeld te noemen.

Onder vette hap versta ik dus alles wat je in de frituur douwt.

Vlees e.d. kan vet zijn, maar als je je daar in matigt is dat al voldoende.

Gaat mij dus echt om te vet eten.

Overigens mogen sigaretten en sterke drank ook veel duurder worden.
  donderdag 25 januari 2007 @ 07:45:52 #48
165985 michez
Don't worry, be happy
pi_45653133
Maar daarmee tref je vooral de onderste laag van de samenleving die toch al weinig hebben mee in de buidel. Is dat wel fair? Uiteindelijk zijn de mensen met een ongezonde levensstijl toch goedkoper??
  donderdag 25 januari 2007 @ 07:51:01 #49
3542 Gia
User under construction
pi_45653172
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 07:45 schreef michez het volgende:
Maar daarmee tref je vooral de onderste laag van de samenleving die toch al weinig hebben mee in de buidel. Is dat wel fair? Uiteindelijk zijn de mensen met een ongezonde levensstijl toch goedkoper??
Daarom zeg ik toch ook dat gezond eten goedkoper moet worden en ongezond eten duurder. Dan kunnen 'arme' mensen makkelijker gezond voer kopen dan ongezond voer.
pi_45653207
Pest is dat gezond eten eigenlijk per definitie duurder is.

Verse groenten en fruit zijn veel gezonder dan ingevroren maar door de beperkte houdbaar moeten deze producten veel sneller in de winkel liggen waardoor de kosten omhoog gaan en de verkoopprijs ook. De enige partij die vervolgens die prijzen naar beneden kan gooien is de overheid, die kan er subsidies op gaan geven maar een overheid die subsidies gaat geven daar ben ik allesbehalve happig op.
  donderdag 25 januari 2007 @ 08:13:31 #51
3542 Gia
User under construction
pi_45653372
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 07:57 schreef FJD het volgende:
Pest is dat gezond eten eigenlijk per definitie duurder is.

Verse groenten en fruit zijn veel gezonder dan ingevroren maar door de beperkte houdbaar moeten deze producten veel sneller in de winkel liggen waardoor de kosten omhoog gaan en de verkoopprijs ook. De enige partij die vervolgens die prijzen naar beneden kan gooien is de overheid, die kan er subsidies op gaan geven maar een overheid die subsidies gaat geven daar ben ik allesbehalve happig op.
Tegenwoordig gaat dat invriezen van groente op een dusdanige manier dat het ongeveer even gezond is als vers. Ook ingeblikte groenten zijn gewoon best gezond. Vers is lekkerder, dat wel.

Als de overheid zaken als snacks (frituur), sterke drank en rookgerei een stuk duurder maakt, dan kan dat extra geld gebruikt worden om eventueel subsidie te geven voor bedrijven die gezonde producten maken, zoals olijfolie, wat ook al zo duur is.
pi_45653437
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 08:13 schreef Gia het volgende:
Tegenwoordig gaat dat invriezen van groente op een dusdanige manier dat het ongeveer even gezond is als vers. Ook ingeblikte groenten zijn gewoon best gezond. Vers is lekkerder, dat wel.
Heb je hier een bron voor? Gewoon uit interesse Ik was/ben altijd in de veronderstelling geweest dat er veel vitamines e.d. verloren gaan door het oppotten, invriezen en langer houdbaar maken van dergelijke producten.
quote:
Als de overheid zaken als snacks (frituur), sterke drank en rookgerei een stuk duurder maakt, dan kan dat extra geld gebruikt worden om eventueel subsidie te geven voor bedrijven die gezonde producten maken, zoals olijfolie, wat ook al zo duur is.
Het is allemaal ongezond maar dat is niet erg, het gaat puur en alleen om de mate waarin je dingen inneemt. Een dag in de week of in de twee weken patat eten is geen geweldig ongezonde bezigheid, eet je het iedere dag dan heb je een probleem. Moet de overheid dan ook de personen gaan straffen die het met mate eten?

Dan kom je automatisch weer op voorlichting uit maar ja ik vraag me af hoeveel mensen niet weten dat dat ongezond zou zijn. Lastig lastig
  donderdag 25 januari 2007 @ 08:25:20 #53
3542 Gia
User under construction
pi_45653510
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 08:19 schreef FJD het volgende:

[..]

Heb je hier een bron voor? Gewoon uit interesse Ik was/ben altijd in de veronderstelling geweest dat er veel vitamines e.d. verloren gaan door het oppotten, invriezen en langer houdbaar maken van dergelijke producten.
Google even op: Blikgroente net zo gezond. Dan krijg je als resultaat o.a. een link naar de consumentenbond. Krijg die niet geplaatst.
quote:
Het is allemaal ongezond maar dat is niet erg, het gaat puur en alleen om de mate waarin je dingen inneemt. Een dag in de week of in de twee weken patat eten is geen geweldig ongezonde bezigheid, eet je het iedere dag dan heb je een probleem. Moet de overheid dan ook de personen gaan straffen die het met mate eten?

Dan kom je automatisch weer op voorlichting uit maar ja ik vraag me af hoeveel mensen niet weten dat dat ongezond zou zijn. Lastig lastig
Mensen die maar één keer per week ongezond eten, worden uiteraard minder gestraft dan mensen die dat elke dag doen. Die ene keer dat je dan iets duurder uit bent, is dan toch niet zo erg!!

Ik zou het dus helemaal niet erg vinden als een patatje met 20 cent duurder werd, als die 20 cent gebruikt zouden worden om gezonde producten in de winkel goedkoper te maken.
pi_45653519
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 08:19 schreef FJD het volgende:

[..]

quote:
Veelgestelde vragen over gezond eten
Zijn groenten uit blik en diepvries even gezond als verse groenten?

Diepvriesgroente bevat evenveel vitamines als verse groente. Pot- en blikgroente bevatten iets minder vitamines dan verse groente, maar zijn nog steeds een prima alternatief. Dat diepvriesgroente evenveel vitamines bevat als verse groente komt door de manier van verwerken. Groente die wordt ingevroren, gaat direct van het veld naar de fabriek. Daar wordt de groente direct verwerkt en diepgevroren.
http://www.voedingscentru(...)s+verse+groenten.htm
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45653566
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 08:25 schreef Gia het volgende:
Ik zou het dus helemaal niet erg vinden als een patatje met 20 cent duurder werd, als die 20 cent gebruikt zouden worden om gezonde producten in de winkel goedkoper te maken.
Als je patat 20cent duurder maakt dan kun je gezonde producten niet 20 cent goedkoper maken om de volgende redenen:
1) Patat wordt denk ik minder verkocht dan groenten. De gemiddelde Nederlander is nog steeds van aardappel-groente-vlees. Haal je dus 20c op 100x patat dan moet je dat weer verdelen over 300x groenten.
2) Dit zal niet vanuit de markt komen maar zal vanuit de overheid moeten komen waardoor er ook weer een hoop bij de ambtenaren blijft hangen. Als je dat niet wenst te verrekenen dan komt het via belastingen toch weer bij de burger terecht.

Als je dus 5 cent overhoudt mag je vrees ik al in je handen klappen. Zou dat dan de incentive zijn om gezonder te gaan eten?

Bedankt voor de link overigens
  donderdag 25 januari 2007 @ 08:40:00 #56
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45653677
Stress is de oorzaak van 80% van de klachten tegenwoordig, dus mensen die te veel werken zouden gewoon meer premie moeten betalen omdat ze vaker last hebben van stress dan de steuntrekkende medemens.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_45653763
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 08:40 schreef jogy het volgende:
Stress is de oorzaak van 80% van de klachten tegenwoordig, dus mensen die te veel werken zouden gewoon meer premie moeten betalen omdat ze vaker last hebben van stress dan de steuntrekkende medemens.
Mensen straffen omdat ze werken
pi_45653792
Kunnen we niet gewoon een streefdatum nemen: iedereen wordt geacht zeg eens 70 jaar te worden. Wie eerder dood gaat moet compenseren door extra erfenisbelasting (eventueel bijbetalen door erfgenamen, met rekenmodel voor genoten opleiding, gebruikte zorg, afgedragen inkomstenbelasting), en vanaf 70 jaar neemt het recht op AOW, pensioen, zorg etc geleidelijk af. Op je 80ste heb je geen recht meer op door de gemeenschap betaalde zorg etc, verdere kosten komen voor rekening van familie. Nette bejaarden die hun familie niet willen belasten mogen op een vlot de Noordzee op.
  donderdag 25 januari 2007 @ 08:52:01 #59
45206 Pietverdriet
pi_45653796
Als je niet meet hoeveel vitaminen in je voeding zitten, maar hoeveel je opneemt uit je voeding, dan blijkt zelfs dat blikvoer gezonder is dan vers, omdat het zo kapotgekookt is kan je het makkelijk verteren en neem je meer van de voedingswaarden op. Of het lekker is, is een andere vraag.
pi_45653907
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 08:51 schreef sigme het volgende:
Kunnen we niet gewoon een streefdatum nemen: iedereen wordt geacht zeg eens 70 jaar te worden. Wie eerder dood gaat moet compenseren door extra erfenisbelasting (eventueel bijbetalen door erfgenamen, met rekenmodel voor genoten opleiding, gebruikte zorg, afgedragen inkomstenbelasting), en vanaf 70 jaar neemt het recht op AOW, pensioen, zorg etc geleidelijk af. Op je 80ste heb je geen recht meer op door de gemeenschap betaalde zorg etc, verdere kosten komen voor rekening van familie. Nette bejaarden die hun familie niet willen belasten mogen op een vlot de Noordzee op.
Dit meen je toch niet serieus?

Onhaalbaar, onpraktisch & onethisch en dan vergeet ik vast nog een zooi benamingen.
pi_45654092
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 09:00 schreef FJD het volgende:

[..]

Dit meen je toch niet serieus?
Denk je ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Onhaalbaar, onpraktisch & onethisch en dan vergeet ik vast nog een zooi benamingen.
Je moet 't zien als een uitdaging.

Met de moderne boekhoudprogramma's kan de overheid veel meer dan ze nu doet bijhouden wat de kosten/baten per burger zijn, in het kader van maatwerk kan zich dat best vertalen in een meer persoonlijke toesnijding van sociale rechten op ieder burger. Kan zo in een verkiezingsprogramma, lijkt me. Eerlijkheid, meetbaarheid, eigen verantwoordelijkheid, alles kan je erin proppen. Sober doch humaan wegen wij krenten. Wie zich te duur maakt moet dat zelf weten, maar niet op kosten van anderen.
pi_45654165
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 09:12 schreef sigme het volgende:
Denk je ?
Kon het al niet echt geloven We zijn het weliswaar niet altijd eens maar zulke dingen heb ik je nog niet eerder uit horen slaan
  donderdag 25 januari 2007 @ 09:20:30 #63
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45654229
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 08:49 schreef FJD het volgende:

[..]

Mensen straffen omdat ze werken
Nee, die twee moet je apart zien, kostensplitsing, het inzichtelijk en transparant maken van de geldstromen binnen de zorg.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_45654477
De pest is dat die 80% weinig zegt. Sowieso klopt het getal niet getuige de cijfers van de Arbo:
Eenderde van de werknemers zegt door stress op het werk ziek te zijn. Te zware lichamelijke belasting leidde bij eenvijfde van de zieke werknemers tot ziekmelding. Een kwart van al het ziekteverzuim is het gevolg van de arbeidsomstandigheden. Het aantal werkgebonden psychische klachten en het aantal RSI-klachten stijgt echter sinds 2003 wel.
http://www.arbounie.nl/html/nieuws.php?nieuwsid=137&fluxmenu=

Dat is dus 33% en dat het stijgende is zegt niets meer en minder dan dat we steeds meer een kennissamenleving worden waarbij het kantoorwerk een steeds groter aandeel in aan het nemen is ten opzichte van het handwerk.

Ziekteverzuim op zichzelf daalt namelijk al enkele jaren zoals de Arbo in hetzelfde nieuwsbericht al aangeeft.

Ik denk verder niet dat de overheid op zo'n ingrijpende manier invloed moet krijgen op het menselijk leven. Nee jij leeft ongezond dus jij moet meer premie gaan betalen. Ja jij gaat wel mooi elke week motorrijden maar dat is gevaarlijk dus meer premie. Jij werkt hard en hebt daardoor stress dus dan ga je maar meer premie betalen.
pi_45655336
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 07:17 schreef Gia het volgende:
Ben het wel eens met iemand die zei dat ze de 'vette hap' duurder moeten maken en gezond voer goedkoper. Nu is alles wat goed voor je is, gewoon veel duurder dan een vergelijkbaar minder goed product. Kijk alleen maar eens naar Becel Pro Activ. Knetterduur omdat het goed voor je is. De Light-versie is echter ook heel gezond en veel goedkoper. Om maar een voorbeeld te noemen.

Onder vette hap versta ik dus alles wat je in de frituur douwt.

Vlees e.d. kan vet zijn, maar als je je daar in matigt is dat al voldoende.

Gaat mij dus echt om te vet eten.

Overigens mogen sigaretten en sterke drank ook veel duurder worden.
Ze mogen van mij gezond voedsel een stuk goedkoper maken maar ik vind het belachelijk om belasting te heffen op vet. Ik vraag me serieus af hoe je je dat voorstelt.

-De meeste ongezonde en/of dikke mensen hebben ook een frituurpan thuis, hoe wil je dat oplossen?
-Ik eet liever roomboter op mijn brood dan die met medicijnen aangelengde troep van Becel en ik weet heel zeker dat ik niet ongezond bezig ben. Hetzelfde geldt voor light producten, ik vertrouw die suiker- en vetvervangers gewoon niet.
-Van suiker wordt je net zo goed dik/ongezond, wat is jouw oplossing hiervoor?
-Lijkt het je niet een veel beter idee om snackbars te stimuleren om plantaardige olie te gebruiken om te frituren in plaats van structureel iedereen (gezond of niet) te straffen als ze een keer een kroket eten.
-Vet eten is gewoon niet ongezond! Het gaat erom dat bepaalde mensen er veel te veel van eten. Als je te veel water drinkt ga je ook dood, moeten we nu ook watertax gaan heffen?
  donderdag 25 januari 2007 @ 11:14:40 #66
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_45655926
Zijn de mensen die relatief jong sterven door een ongezonde leefwijze wel goedkoper, zoals beweerd wordt? Ze vallen zelden zomaar om, meestal gaan daar langdurige behandelingen aan vooraf totdat iemand echt helemaal op is. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat dat tegen wat uitgespaarde aow opweegt.
Vampire Romance O+
  donderdag 25 januari 2007 @ 12:46:31 #67
45206 Pietverdriet
pi_45658563
Nogmaals, voor de mensen die het niet geloven, er IS GEEN ONGEZOND ETEN.
Er is slechts ongezond eetgedrag.
Niets mis met een frietje, of een speklap.
Je moet gewoon gematigt en gevarieerd eten.
  donderdag 25 januari 2007 @ 17:44:36 #68
165985 michez
Don't worry, be happy
pi_45667480
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 10:51 schreef McNasty het volgende:

[..]

-Lijkt het je niet een veel beter idee om snackbars te stimuleren om plantaardige olie te gebruiken om te frituren in plaats van structureel iedereen (gezond of niet) te straffen als ze een keer een kroket eten.

-Vet eten is gewoon niet ongezond! Het gaat erom dat bepaalde mensen er veel te veel van eten. Als je te veel water drinkt ga je ook dood, moeten we nu ook watertax gaan heffen?
Plantaardige vetten zijn vrij onstabiele ketens, die kunnen uiteenvallen tot kleinere schadelijkere ketens. Dit proces kan alleen plaatsvinden bij regelmatige verhitting. Thuis kan plantaardig vet dus weinig kwaad, maar in de snackbar staan de friteuses de hele dag aan, en kan het dus wel schadelijke gevolgen voor de gezondheid hebben
pi_45669630
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:44 schreef michez het volgende:

[..]

Plantaardige vetten zijn vrij onstabiele ketens, die kunnen uiteenvallen tot kleinere schadelijkere ketens. Dit proces kan alleen plaatsvinden bij regelmatige verhitting. Thuis kan plantaardig vet dus weinig kwaad, maar in de snackbar staan de friteuses de hele dag aan, en kan het dus wel schadelijke gevolgen voor de gezondheid hebben
Er zijn nog maar heel weinig snackbars die in dierlijk vet frituren, net zoals er steeds meer snackbars zijn die met vloeibaar vet werken. De regels daarin worden al steeds strenger.
  † In Memoriam † donderdag 25 januari 2007 @ 19:11:33 #70
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_45669981
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 19:56 schreef michez het volgende:

Wat mij betreft wel als ik om die reden meer premie moet dokken.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 13:42:21 #71
165985 michez
Don't worry, be happy
pi_45694132
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 19:11 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Wat mij betreft wel als ik om die reden meer premie moet dokken.
Ongezonde mensen blijken uiteindelijk goedkoper te zijn dan gezond levende mensen
  vrijdag 26 januari 2007 @ 13:49:10 #72
45206 Pietverdriet
pi_45694329
Er moet gewoon meer gerookt worden, steek op, vreet op, en sterf met je 60ste, dan kan de hoogopgeleide en gezond levende elite van een veilig pensioen genieten waar de kettingrokende bolle schommels voor betaald heeft.
pi_45694428
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Er moet gewoon meer gerookt worden, steek op, vreet op, en sterf met je 60ste, dan kan de hoogopgeleide en gezond levende elite van een veilig pensioen genieten waar de kettingrokende bolle schommels voor betaald heeft.
Als we de AOW leeftijd omhoog trekken heeft dat hetzelfde effect, namelijk dat gezond leven weer goedkoper wordt.
pi_45694607
Ik ben me overigens aan het orienteren op de huizenmarkt en als je een levensverzekering wil afsluiten dan wordt gevraagd of je rookt.
quote:
Tips voor een lagere premie

• Betalen per jaar is goedkoper dan betalen per maand

• Let op met het bepalen van de duur van de verzekering. Een dag langer of korter kan soms invloed hebben op de premie.

• Probeer op gewicht te blijven. Als u binnen bepaalde marges valt blijft de premie ook binnen de perken.

• Rokers betalen veel hogere premie dan niet-rokers.

• Geef op tijd door als u bijvoorbeeld gestopt bent met roken, veel bent afgevallen, ander werk bent gaan doen, minder bent gaan werken. Dit kan invloed hebben op de premie.

• Geef eerlijke antwoorden bij het invullen van het aanvraagformulier. Als achteraf blijkt dat u niet eerlijk bent geweest, b.v. over roken, dan brengt dat de uitkering in gevaar.

• Misschien komt u in aanmerking voor het rijkeluistarief. Dit tarief (tot 30% goedkoper) is bij sommige maatschappijen te verkrijgen als u een vermogen hebt van 250000 Euro of gedurende de looptijd een jaarinkomen van 50000 Euro hebt gehad.
  • http://verzekering.rubriek.nl/verzekeringen/lage_premie.asp
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')