Jouw 'ziin' heeft dus een contract voor 2 dagen per week 2 uur werken (erg weinig overigens..?), en tegelijkertijd wordt 'ziin' bij de filiaalmanager geroepen als hij na 2 uur weggaaat, terwijl hij die tijd moet werken? Dat is nogal apart, en zeker niet te begrijpen?quote:Mijn ziin, 17, werkt sinds 2 maanden voor 2 dagen per week 2uur bij de Albert Heijn.
Nu werkt hij iedere keer minimal 4 tot 5 uur per avond. De eerste keren dat hij na 2 uur weg ging, werd hij bij de baas geroepen, ok, te begrijpen,
Aangetekende brief sturen naar de filliaalmanager waarin je sommeert om het achterstallige loon + de wettelijk verschuldigde rente en boetes (!!) zo snel mogelijk over te maken, en dat je hem bij deze in gebreke stelt.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:21 schreef Funksoldier het volgende:
hij heeft dus een ontract voor 16u per 4 weken/maand. en krijgt deze betaald. NIet meer, niet minder, en werkt minstens het dubbele.
Hij werkt er nu 4 maanden, dus maand later betalen gaat ook niet op, en hoorde net dat het bij meederen die daar werken, eentje is een goede vriend, zo gaat....
Dat is over 2 weken laat die filiaalmanager toch lekker in de stront zakken.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:10 schreef Funksoldier het volgende:
Het probleem dat hij eruit gegooid wordt speelt vanaf half feb. niet meer, dan stopt hij waarch. toch omdat hij stage moet gaan lopen dagelijks van 9:00 tot 18:00
als ik 17 was en bij de AH werkte en maar de helft betaald kreeg zou ik gewoon weg gaan na 2 uur.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:21 schreef Funksoldier het volgende:
hij heeft dus een ontract voor 16u per 4 weken/maand. en krijgt deze betaald. Niet meer, niet minder, en werkt minstens het dubbele.
Hij werkt er nu 4 maanden, dus maand later betalen gaat ook niet op, en hoorde net dat het bij meerderen die daar werken, eentje is een goede vriend, zo gaat....
Ja, wat is het nou, 2 maanden of 4 maanden? Daar zit nogal een verschil tussen. En verder zou ik de tips van anderen opvolgen: eerst de filiaalmanager confronteren (probeer anders of je zoon bewijs kan krijgen van de gewerkte uren, als die toch bij worden gehouden) en anders mensen inschakelen die meer overtuigingskracht hebben! Probeer ook het hoofdkantoor eens!quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:21 schreef Funksoldier het volgende:
hij heeft dus een ontract voor 16u per 4 weken/maand. en krijgt deze betaald. Niet meer, niet minder, en werkt minstens het dubbele.
Hij werkt er nu 4 maanden, dus maand later betalen gaat ook niet op, en hoorde net dat het bij meerderen die daar werken, eentje is een goede vriend, zo gaat....
Kom op zeg.... Voor dat geld mag die ook klusjes in mijn huis komen doen, betaal ik hem nog 2,50 ook.....quote:wat uitkomt op ong 1,80 per uur!!
Dat mag dus nietquote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:34 schreef GroovymissVW het volgende:
ik neem aan dat je zoon bij de vulploeg (houdbaar) werkt?
zo ja dan heeft AH daar regels voor, er wordt uitbetaald volgens de uren die de planning van die avond aangeeft.
als de planning (gebaseerd op aantal colli inkomend, aantal medewerkers en het gem. aantal colli dat per persoon per uur gevuld kan/moet worden) die avond staat op 20.00 u gehaald moet worden dan is alles wat er buiten die tijd nog gewerkt wordt 'je eigen tijd'.
wat hij zou kunnen doen is bij de vulploegleider navragen wat de eindtijd voor die avond is en als dat keer op keer niet gehaald wordt moet hij samen met zn collega's aan de bel trekken en er voor zorgen dat de planning aangepast wordt.
Dit was iig zoals wij toen te werk gingen, ik weet niet of dat nu nog zo gaat.
succes!
Nee, het in de arbeidsovereenkomst overeengekomen loon geldt. Ook voor de overuren.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Het minimum loon blijft gelden, ook voor de overuren!
maar dat mag niet lager dan het minimumloon zijn lijkt me?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:44 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Nee, het in de arbeidsovereenkomst overeengekomen loon geldt. Ook voor de overuren.
Uiteraard.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:53 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
maar dat mag niet lager dan het minimumloon zijn lijkt me?
Waar heb jij het over?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:09 schreef Funksoldier het volgende:
@Angel, je werk afmaken ok, maar 2 tot 3 uur meer per dag, daar trap jij in????
quote:Op zaterdag 20 januari 2007 18:44 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Nee, het in de arbeidsovereenkomst overeengekomen loon geldt. Ook voor de overuren.
En daaruit trek jij de conclusie dat ik het normaal vind dat uren niet betaald worden omdat...?quote:
En aangezien hij in februari stopt, zou ik gewoon lekker zoveel mogelijk eisen. Ze zullen hem er in die tijd toch niet meer uit kunnen werken en als ze hem geen uren geven, behoudt hij wel recht op loon.quote:Artikel 625
1. Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
2. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
quote:Artikel 628
1. De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.
Dat is het ook. Maar jongeren weten vaak toch niet welke rechten ze hebben, daar kunnen ze makkelijk misbruik van maken. Eigenlijk zouden scholieren op hun 14e of 15e op school e.e.a. moeten leren over arbeidsrecht, om dit tegen te gaan.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:45 schreef Casparovvv het volgende:
Ik vind het beleid dat veel supermarkten voeren ten aanzien van hun personeel schandalig.
Ik bedoel, zo'n baan wil je toch gewoon niet voor zo weinig. (dat is ALS zou blijken dat die niets uitbetaald zou krijgen voor die uren)quote:hij was bang zijn baantje kwijt te raken
Ik ben voor maatschappijleer tot het examen op HAVO en VWO niveau. Tot nu toe gebeurt het eigenlijk alleen op het VMBO. VWO leerlingen krijgen allerlei bezigheidstherapie in de vorm van CKV etc (ok, het heeft wel nut), maar veel 6e klassers (vaak op stemgerechtigde leeftijd) weten niet eens hoe een kabinet tot stand komt. Het vak zou ook gebruikt kunnen worden om men het een en ander van arbeidsrecht bij te brengen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:50 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Dat is het ook. Maar jongeren weten vaak toch niet welke rechten ze hebben, daar kunnen ze makkelijk misbruik van maken. Eigenlijk zouden scholieren op hun 14e of 15e op school e.e.a. moeten leren over arbeidsrecht, om dit tegen te gaan.
Wat denk jij dat er gegeven wordt op de havo en het vwo?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:23 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Ik ben voor maatschappijleer tot het examen op HAVO en VWO niveau. Tot nu toe gebeurt het eigenlijk alleen op het VMBO. VWO leerlingen krijgen allerlei bezigheidstherapie in de vorm van CKV etc (ok, het heeft wel nut), maar veel 6e klassers (vaak op stemgerechtigde leeftijd) weten niet eens hoe een kabinet tot stand komt. Het vak zou ook gebruikt kunnen worden om men het een en ander van arbeidsrecht bij te brengen.
Je krijgt maatschappijleer maar 2 of 3 jaar op het VWO. Ik heb al die tijd waarschuwingsfilms over loverboys en pedo's zitten kijken.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:30 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Wat denk jij dat er gegeven wordt op de havo en het vwo?
Ik heb iig op de havo genoeg stof gekregen over dat soort onderwerpen onderwerpen...
Ja de lonen zijn wel normaal, maar effe goed lezen.quote:Op zondag 21 januari 2007 01:11 schreef highway101 het volgende:
¤ 1,80 per uur? Zo weinig betaald AH niet, zeker niet aan 17 jarigen, die verdienen 3 nogwat per uur.
Ja, maar als je dus allang blij bent dat je net een baantje hebt, ga je echt niet het risico lopen dat ze je weer op straat zetten. Nu kan dat allemaal niet zomaar, maar voor een 17-jarige kan dat idee wel ontzettend angstaanjagend zijn!quote:Op zondag 21 januari 2007 11:01 schreef Space-Chinees het volgende:
Misschien offtopic, maar je zoon is 17 jaar oud begrijp ik?
Kan hij gewoon het niet zelf gaan regelen? Het is beter dat hij met zijn leidinggevende gaat praten of dat hij een brief schrijft daarnaartoe, dan jij als ouder voor hem er achteraan gaat denk ik? (anders kan je baas misschien denken dat je zoon helemaal niet voor zich zelf op kan komen, waar hij misschien misbruik van kan gaan maken).
Los van het contract enzo, hij zou toch gewoon aan die vent kunnen vragen of hij z'n overuren betaald krijgt? Als zo'n vraag al direct tot ontslag lijdt dan zou ik er bij voorbaat al niet willen werken, zowel uit principe als voor het loon wat je dan krijgt.
Funksoldier, misschien is het handig als je eerst even goed naleest of je post geen tikfoutenquote:Op zondag 21 januari 2007 10:28 schreef Funksoldier het volgende:
in zijn contract staat dat er een werkperiode bestaat van 18:00 tot 22:00.
op 'de lijst' in het filiaal staat hij opgeschreven, ingeroosterd van 18:00 tot 22:00.
space-chinees heeft wel een punt. Als je niet eens voor jezelf durft op te komen schat ik de kansen op een goede baan voor hem wat lager in. Ik heb die bedrijfsleider van mij ook eerst persoonlijk geconfronteerd, pas toen dat niet werkte heb ik anderen ingeschakeld. Nog een tip: uit ervaring heb ik ondervonden dat bedrijfsleiders het niet zo leuk vinden dat dit soort zaken midden in de winkel besproken worden...... In mijn geval wilde de beste man niet de moeite nemen naar me te luisteren dus heb ik hem maar met verhefte stem geinformeerd over de gang van zaken, in het bijzijn van klanten. Toen was het ineens wel mogelijk om 'achter' even te kletsen.quote:Op zondag 21 januari 2007 11:59 schreef Furia het volgende:
[..]
Ja, maar als je dus allang blij bent dat je net een baantje hebt, ga je echt niet het risico lopen dat ze je weer op straat zetten. Nu kan dat allemaal niet zomaar, maar voor een 17-jarige kan dat idee wel ontzettend angstaanjagend zijn!
Niet iedereen heeft op zijn 17e en op zijn eerste baantje de lef om dit te doen.quote:Op zondag 21 januari 2007 12:39 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
space-chinees heeft wel een punt. Als je niet eens voor jezelf durft op te komen schat ik de kansen op een goede baan voor hem wat lager in. Ik heb die bedrijfsleider van mij ook eerst persoonlijk geconfronteerd, pas toen dat niet werkte heb ik anderen ingeschakeld. Nog een tip: uit ervaring heb ik ondervonden dat bedrijfsleiders het niet zo leuk vinden dat dit soort zaken midden in de winkel besproken worden...... In mijn geval wilde de beste man niet de moeite nemen naar me te luisteren dus heb ik hem maar met verhefte stem geinformeerd over de gang van zaken, in het bijzijn van klanten. Toen was het ineens wel mogelijk om 'achter' even te kletsen.
Je zegt het zelf al, er zit een verschil tussen een grote bek en te bang zijn om iets niet te pikken. Een beetje durven en een beetje onderhandelen over loon/secundaire arbeidsvoorwaarden kan vaak al heel wat schelen, om maar een voorbeeld te geven van een situatie waarin je weinig hebt aan bescheidenheid. Als een baas doorheeft dat je nergens tegen in gaat hoef je er natuurlijk niet op te rekenen dat hij je in al zijn goedheid wat hoger inschaalt of een leaseautotje voor je regelt. Ik kan van mezelf zeggen dat ik een rustig karakter heb en veel accepteer, maar als ik het idee heb dat ik genaaid word ben ik niet te genieten. Dat blijkt ook wel een beetje uit dit topic, want ik zeg dingen die ik anders niet zou doen, puur omdat het hele gebeuren weer een beetje boven komt drijven bij mij, ook al is het een jaar terug.quote:Op zondag 21 januari 2007 13:15 schreef Blue-eyes het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft op zijn 17e en op zijn eerste baantje de lef om dit te doen.
En het is onzin dat dat de kans op een goede baan kan beinvloeden, niet elke werkgever is gecharmeerd van werknemers met een grote bek. Bescheidenheid kan ook een goed karaktereigenschap zijn.
Maar hij zou inderdaad wel moeten leren om niet alles te pikken natuurlijk, anders wordt er misbruik van je gemaakt.
Wel apart als je bedenkt dat het voor de meesten wel heel normaal is om een grote bek tegen een docent te geven, maar dat ze het op hun werk niet durven.quote:Op zondag 21 januari 2007 13:15 schreef Blue-eyes het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft op zijn 17e en op zijn eerste baantje de lef om dit te doen.
Klopt, maar zo zijn de schoolkids ook opgevoed, de kids staan op een voetstuk en als het aan de politiek en onderwijs ligt worden voortaan de leerkrachten weer op een voetstuk geplaatst, zou een hoop asociaal gedrag kunnen verhelpenquote:Op maandag 22 januari 2007 15:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wel apart als je bedenkt dat het voor de meesten wel heel normaal is om een grote bek tegen een docent te geven, maar dat ze het op hun werk niet durven.
Precies. Een jaartje dienstplicht zal heel wat wonderen verrichten. Dat zal ze eens wat discipline bijbrengen.quote:Op maandag 22 januari 2007 15:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wel apart als je bedenkt dat het voor de meesten wel heel normaal is om een grote bek tegen een docent te geven, maar dat ze het op hun werk niet durven.
Docent geeft ze geen geldquote:Op maandag 22 januari 2007 15:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
De AH blijkbaar ook niet.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |