Ik werk nu 2½ jaar parttime in een supermarkt. Sinds enkele maanden is er in mijn filliaal een nieuwe bedrijfsleider aangesteld, die me vanaf het begin al niet goed viel. Hij trekt zich niets aan van de wettelijk vastgestelde arbeidsvoorwaarden betreffende max. aantal uren per dag, type werk etc. Wanneer iemand protesteerd dreigt hij met het inhouden van loon, wat hij ook al meerdere malen gedaan heeft. De personen bij wie hij het deed hielden hun uren bij, dus konden precies aantonen dat hij loon ingehouden heeft, dit is dankzij een ander kaderlid weer terug gedraaid, maar in de doofpot gestopt. Nu ben ik deze week tegen hem uitgevallen over het feit dat ik (en anderen) overwerk niet uitbetaald kregen, en heb die dag ook geweigerd over te werken. Hij dreigde met ontslag en inhouding van loon. Ik heb hem hierna niet meer gezien. Nu zijn mijn vragen:
- Wanneer men zich niet (nooit) aan de in de cao vastgestelde maximale werktijden houd, ligt daar dan ook verantwoordelijkheid bij de werknemer?
- Een bedrijfsleider houd loon in omdat ik en anderen weigeren in strijd met de cao te lang te werken. Hoe kan ik daar wat aan doen?
Ik ben totaal niet thuis op dit gebied, maar ik wil niet zomaar ontslag nemen of krijgen en er niets aan doen. Dus vandaar dit topic met wat de mogelijkheden zijn
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.