/offtopicquote:Op donderdag 11 januari 2007 09:24 schreef RayMania het volgende:
Handig topic, heb zelf ook af en toe wat vragen over Excel.
Kan best met voorwaardelijke opmaak hoor. Alleen moet je dan bij het opgeven van de voorwaarde niet 'Celwaarde is' maar 'Formule is' opgeven.quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:23 schreef realbase het volgende:
Goed TS Start zelf ...
Ik wil graag dat als er in kolom P een bepaalde status staat, dat dan de hele regel een nieuwe kleur krijgt:
A: geel
AF: rood
O: wit (zoals ie nu staat)
P: groen
NA: rood
I: lichtblauw
Ik heb eens gekeken met unconditional formatting maar dat lukte niet echt.
Dit zal toch met een macro moeten dacht ik zo. NU ben ik daar niet echt een ster in.
Iemand een idee?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 | ' ' Macro2 Macro ' Macro recorded 11-1-2007 by Deetch ' ' Range("A1").Select Do Until ActiveCell.Value = "" If ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "A" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 6 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "AF" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 3 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "O" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 2 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "P" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 4 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "I" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 28 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "NA" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 3 ActiveCell.Offset(1, 0).Select Else ActiveCell.Offset(1, 0).Select End If Loop End Sub |
Ooooow, ik dacht dat hij met A, AF, O enz. de kolommen bedoelde waarop de voorwaardelijke opmaak van toepassing was. Maar het zijn dus de verschillende statussen die kolom P kunnen komen?quote:Op donderdag 11 januari 2007 10:25 schreef Deetch het volgende:
Je kunt zo echter maar 3 conditional formats maken en TS heeft er 6 nodig (eigenlijk 5 want AF en NA zijn beide rood.
juistquote:Op donderdag 11 januari 2007 10:28 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ooooow, ik dacht dat hij met A, AF, O enz. de kolommen bedoelde waarop de voorwaardelijke opmaak van toepassing was. Maar het zijn dus de verschillende statussen die kolom P kunnen komen?
Jawel dat kan met een macro. Hierin ga je de tekststring karakter voor karakter bij langs en bepaal je of het een integer danwel tekst is. indien getal dan deze onthouden en naar volgende karakter gaan. Als dit ook getal dan het eerste getal vermenigvuldigen met 10 en het tweede getal erbij op tellen. Uiteindelijk strip je zo alle getallen uit de tekststring.quote:Op donderdag 11 januari 2007 10:14 schreef Autoreply het volgende:Kan ik uit een willekeurige combinatie tekst waar één getal in staat dit geval isoleren en als "number" ergens anders neerfietsen? Kan je alles zo afronden dat het 2 of 3 cijfers significant is? Nu pakt ie alleen het aantal getallen achter de 0...
Dank, ik ga hier 's ff naar kijkenquote:Op donderdag 11 januari 2007 10:44 schreef Deetch het volgende:
[..]
Jawel dat kan met een macro. Hierin ga je de tekststring karakter voor karakter bij langs en bepaal je of het een integer danwel tekst is. indien getal dan deze onthouden en naar volgende karakter gaan. Als dit ook getal dan het eerste getal vermenigvuldigen met 10 en het tweede getal erbij op tellen. Uiteindelijk strip je zo alle getallen uit de tekststring.
Ik ga wel ff prutsen, brb
Afronden op significante cijfers: http://j-walk.com/ss/excel/usertips/tip032.htm
het lijkt me makkelijker alle cijfers in een andere string te zetten en deze dan te converteren naar integerquote:Op donderdag 11 januari 2007 10:44 schreef Deetch het volgende:
[..]
Jawel dat kan met een macro. Hierin ga je de tekststring karakter voor karakter bij langs en bepaal je of het een integer danwel tekst is. indien getal dan deze onthouden en naar volgende karakter gaan. Als dit ook getal dan het eerste getal vermenigvuldigen met 10 en het tweede getal erbij op tellen. Uiteindelijk strip je zo alle getallen uit de tekststring.
Ik ga wel ff prutsen, brb
Afronden op significante cijfers: http://j-walk.com/ss/excel/usertips/tip032.htm
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 | 'by Deetch linestring = ActiveCell.Value lengthstring = Len(linestring) savestring = "" For i = 1 To lengthstring characterstring = Mid(linestring, i, 1) If characterstring = "0" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "1" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "2" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "3" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "4" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "5" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "6" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "7" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "8" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "9" Then savestring = savestring + characterstring End If Next i ActiveCell.Offset(0, 1).NumberFormat = "@" ActiveCell.Offset(0, 1).Value = savestring ActiveCell.Offset(0, 2).NumberFormat = "0" ActiveCell.Offset(0, 2).Value = savestring End Sub |
Ik weet niet veel van Excel. Wel genoeg om simpele vragen te beantwoorden. En moeilijke vragen kan ik hier dan mooi kwijt.quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:29 schreef Frollo het volgende:
Volgens mij weet ik best wel iets van Excel en hoop dan ook in dit topic héél veel Fokk!ertjes blij te maken!
U heldquote:Op donderdag 11 januari 2007 11:11 schreef Deetch het volgende:
Het lijkt wel vrijdag op me werk en dit soort vraagjes zijn handig om mijn VB skills af en toe te testen.quote:
MOet ik nou nog wat aanpassen in die macro? Want zo werktie nietquote:Op donderdag 11 januari 2007 10:25 schreef Deetch het volgende:
Je kunt zo echter maar 3 conditional formats maken en TS heeft er 6 nodig (eigenlijk 5 want AF en NA zijn beide rood.
Op die manier wordt het toch een macrotje ben ik bang.
[ code verwijderd ]
Uitleg:
Do until betekend dat de macro alle regels bij langs gaat zolang de waarde in de active cell (kolom A) niet leeg is.
activecell is de geactiveerde cel (in eerste instantie A1)
activecell.offset(0,4) betekend vier kolommen opzij ten opzichte van de actieve cel
activecell.offset(1,0).select beteknd de cel onder de active cel selecteren (dus volgende cel in kolom A)
de colorindex is de kleurcode (zie onder)
[afbeelding]
Thnx,quote:Op donderdag 11 januari 2007 13:30 schreef Deetch het volgende:
je moet de activecell.offset(0,4) aanpassen naar (0,15) zodat de macro kijkt naar de waarde in kolom P ipv E (zoals de voorbeeld macro).
Dat had ik ook al uitgelegd bij de uitleg dacht ik, maar misschien was dat niet duidelijk genoeg.
je moet wel de macro elke keer runnen als je je spreadsheet aanvult en in kolom A mogen geen lege cellen voorkomen tot onder het einde van je data.
1 |
1 2 3 4 | .ColorIndex = 6 .Pattern = xlSolid End With |
Nee dit varieert dus blijft handmatigquote:Op donderdag 11 januari 2007 13:36 schreef Deetch het volgende:
Dat ligt eraan of de nummering van te voren bekend is en constant. Dus als het altijd 10 facturen per maand zijn dan kan dat redelijk eenvoudig. Als het aantal facturen per periode niet contant is wordt het lastig en kun je ze beter gewoon handmatig inkloppen.
Dat denk ik wel, met database programma's ben je iets flexibeler in dit soort zaken maar daar weet ik niet zoveel van af.quote:Op donderdag 11 januari 2007 15:47 schreef mirelia het volgende:
[..]
Nee dit varieert dus blijft handmatig
Jammer maar bedankt
Ik denk wel dat dit kan, er van uitgaande dat je in dezelfde regel als het factuurnummer ook wel ergens de datum van de factuur hebt staan en dat ze in chronologische volgorde staan.quote:Op donderdag 11 januari 2007 13:32 schreef mirelia het volgende:
Iemand een idee hoe ik op een factuur:
A: automatisch kan doornummeren
B: maar dan op een speciale manier nl eerste factuur van jan 2007 is dan 0701001 en eerste feb is 0702001 etc
Of is dit te ingewikkeld?
Alleen als er een referentie is naar het nummer van de voorgaande factuur. Excel is niet in staat om zelf te verzinnen de hoveelste factuur van de maand het is.quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:23 schreef mirelia het volgende:
Er word elke maand wel een factuur gemaakt maar ik bedoelde het toch anders denk ik
Ik bedoelde de factuurnummers OP de factuur
Dus stel dat de datum in cel G14 staat en het factuurnummer in cel F14, hoe zou de formule dan zijn?
en zou het wel werken zo??
Ja en dat word waarschijnlijk moeilijkquote:Op donderdag 11 januari 2007 18:32 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Alleen als er een referentie is naar het nummer van de voorgaande factuur. Excel is niet in staat om zelf te verzinnen de hoveelste factuur van de maand het is.
nieuwe kolom met volgende formule maken. uitgegaan van cel G1 als datum en cel F1 als factuurnummerquote:Op donderdag 11 januari 2007 18:23 schreef mirelia het volgende:
Er word elke maand wel een factuur gemaakt maar ik bedoelde het toch anders denk ik
Ik bedoelde de factuurnummers OP de factuur
Dus stel dat de datum in cel G14 staat en het factuurnummer in cel F14, hoe zou de formule dan zijn?
en zou het wel werken zo??
Het is de leeftijd moet je maar denkenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 08:50 schreef realbase het volgende:
goh.. al jaren op fok.. en pas mn eerste nuttige topic
=100000*REST(JAAR(G1)/100)+1000*MAAND(G1)+F1quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:46 schreef Deetch het volgende:
[..]
nieuwe kolom met volgende formule maken. uitgegaan van cel G1 als datum en cel F1 als factuurnummer
=RIGHT(YEAR(G1);2)&IF(MONTH(G1)<10;0;"")&MONTH(G1)&IF(F1<10;"00";(IF(F1<100;"0";"")))&F1
of in nederlands
=RECHTS(JAAR(G1);2)&ALS(MAAND(G1)<10;0;"")&MAAND(G1)&ALS(F1<10;"00";(ALS(F1<100;"0";"")))&F1
Niet nodig. Dit kun je opvangen door de celeigenschappen aan te passen (zie het screenshot eerder in dit topic)quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:55 schreef Deetch het volgende:
elegante oplossing, je mist alleen de voorloopnul als het jaar onder 2010 is. Toch nog een ALS statement nodig hiervoor.
=ALS(REST(JAAR(G1);100)<10;"0"&100000*REST(JAAR(G1)/100)+1000*MAAND(G1)+F1;100000*REST(JAAR(G1)/100)+1000*MAAND(G1)+F1)
Een aangepaste getalnotatie maken met het aantal cijfers dat je wilt, bijvoorbeeld '00' of '000'.quote:Op zondag 14 januari 2007 15:36 schreef PiRANiA het volgende:
Hoe zorg ik er voor dat in Excel de getallen die ik typ altijd 3 tekens hebben?
voorbeeld:
01
02
03
==
14
15
etc...
http://www.accountingweb.nl/cgi-bin/item.cgi?id=84613&d=101quote:Op zondag 14 januari 2007 15:36 schreef PiRANiA het volgende:
Hoe zorg ik er voor dat in Excel de getallen die ik typ altijd 3 tekens hebben?
voorbeeld:
01
02
03
==
14
15
etc...
das toch gewoon "plakken speciaal" in Word en dan "als figuur", of bedoel je meerdere tabbladen ?quote:Op zondag 14 januari 2007 16:23 schreef Isegrim het volgende:
Kun je een Excel-bestand in zijn geheel invoegen in een Word-bestand? Het lukte mij alleen maar door het kopiëren van tabellen, maar ik wilde eigenlijk alle tabellen tegelijk als een soort 'plaatje' invoegen in een Word-bestand.
menu opmaak->voorwaardelijke opmaakquote:Op zondag 14 januari 2007 18:54 schreef PiRANiA het volgende:
Dan een tweede vraag:
Getallen lager dan zes, wil ik rood hebben, hoe doe ik dat?
-edit- Het zal ongeveer zo iets zijn:
¤ #.##0,00_-;¤ #.##0,00-
maar dan zonder eurotekens, en bij waarden lager dan zes, niet bij lager dan 0
Geluktquote:Op zondag 14 januari 2007 19:09 schreef ralfie het volgende:
[..]
menu opmaak->voorwaardelijke opmaak
gebruik wijst zichzelf
Nee, gewoon 1 tabblad, maar ik was aan het klooien met 'Insert - File'. Maar dit zal het wel zijn dan, bedankt.quote:Op zondag 14 januari 2007 19:04 schreef manny het volgende:
[..]
das toch gewoon "plakken speciaal" in Word en dan "als figuur", of bedoel je meerdere tabbladen ?
In visual basic editor naar het formulier gaan en dan view object. Vervolgens kun je de naam van het tekstvak lezen (rechts klikken op tekstvak en dan properties).quote:Op zondag 14 januari 2007 16:00 schreef Chav het volgende:
Het moet zo worden:
[afbeelding]
De witte vlakken die ik gemaakt heb, daar moet de tekst staan die in het andere topic staan.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | waarde1 = Range("A2").value waarde2 = Range("B2").value ****** idem voor waarde3 tm 7 ****** Sheets("uitvoer").activate load formulier formulier.label1.Caption = waarde1 formulier.label2.Caption = waarde2 ****** idem voor label3 tm 7 ****** formulier.show |
1 2 3 4 | TextBox1.Value = Sheet1.Range("A1") 'etc... End Sub |
1 |
1 |
1 |
ach, 't was gratisquote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:18 schreef Arcee het volgende:
Nederlandse versies.
Dat moet dd-mm-jjjj zijn, niet die nullen.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:02 schreef Meeldraad het volgende:
Oké, via Celeigenschappen => aangepast => 00-00-0000
1 |
1 |
Hij wil het juist zonder streepjes invoeren, ik denk dat daar het probleem zit.quote:Op woensdag 17 januari 2007 01:26 schreef Arcee het volgende:
Of wil je het per se ook met streepjes in kunnen voeren?
Het gekke is dat als je een bestand tussen verschillende taalversies uitwisselt, dus bijvoorbeeld in een Engelse Excel een bestand maken en in een Nederlandse Excel weer inlezen, dat de vertaling van de functies en de leestekens gewoon goed gaat.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:17 schreef Deetch het volgende:
dat verschilt per taal wat trouwens de grootste stommiteit is die MS ooit heeft begaan, net als het vertalen van alle functies.
omdat MS "klantvriendelijk" wil zijn voor gebruikers zonder enige voorkennis en de functies graag intuititef wil laten aanvoelen. Zodra je echter al programmeerkennis hebt of in een andere taal hebt gewerkt ben je dus mooi zuur.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:22 schreef Frollo het volgende:
[..]
Het gekke is dat als je een bestand tussen verschillende taalversies uitwisselt, dus bijvoorbeeld in een Engelse Excel een bestand maken en in een Nederlandse Excel weer inlezen, dat de vertaling van de functies en de leestekens gewoon goed gaat.
Hij KAN het dus wel! Maar waarom kan ik dan in mijn Nederlandse Excel niet gewoon meteen =SUM(A1:B1) intypen als ik dat zou willen?
Wat lief van MS!quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:30 schreef Deetch het volgende:
[..]
omdat MS "klantvriendelijk" wil zijn voor gebruikers zonder enige voorkennis en de functies graag intuititef wil laten aanvoelen.
Juist. Hier op het werk hebben we nog steeds af en toe macro's nodig die in Word 95 zijn geschreven, in fraai Nederlands WordBasic dus, en nu heb ik pas geleden te taak gekregen om dat om te zetten naar VBA. Leuke klus.quote:Zodra je echter al programmeerkennis hebt of in een andere taal hebt gewerkt ben je dus mooi zuur.
Met Excel95 (geloof ik) was het zelfs zo erg dat de visual basic in excel ook vertaald was.
dan kreeg je dus macro met "indien .. dan .. anders" etc, gelukkig zijn ze daar snel van afgestapt.
Zo, da's handig!quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:55 schreef Deetch het volgende:
Gratis vertaal plugin voor excel functies. Je krijgt een werkbalk met de functie in je geinstalleerde taal, de functie in een andere taal en een taalkeuze. Je kunt dus alle functies van en naar je geinstalleerde taal naar een andere taal vertalen.
http://members.chello.nl/jvolk/keepitcool/files/TranslateIT.zip
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | If Not Intersect(Range("A1:A100"), Target) Is Nothing Then On Error GoTo wrong Dim vale As String For Each cell In Target If Not Len(cell.Value) = 10 And Not Len(cell.Value) = 0 Then vale = cell.Value cell.Value = Left$(vale, 2) & "-" & Mid$(vale, 3, 2) & "-" & Right$(vale, 4) vale = DateValue(cell.Value) End If Next cell End If Exit Sub wrong: MsgBox "De ingevulde waarde: '" & vale & "' is geen geldige datum!" End Sub |
Ja, daarom zei ik ook voer 't als datum in:quote:Op woensdag 17 januari 2007 09:23 schreef Frollo het volgende:
Hij wil het juist zonder streepjes invoeren, ik denk dat daar het probleem zit.
Want stel dat ik '112007' invoer, hoe moet Excel dan weten of ik a) 1 januari 2007 bedoel, b) een datum in november 2007 waarvan ik de dag vergeten ben in te voeren, of c) een elfde dag ergens in 2007 waarvan ik de maand vergeten ben?
Dat kun je uitproberen door het veld iets breder te maken. Als je de datum invoert en het wordt naar rechts uitgelijnd dan is het een datum, blijft het links staan dan is het tekst en niet goed dus.quote:Op woensdag 17 januari 2007 01:04 schreef Arcee het volgende:
Voer je de datum wel als datum in B3 in?
Dus bijvoorbeeld vandaag invoeren als 1/17/2007 en dat Excel 't dan afbeeldt als 17-01-2007 door dd-mm-jjjj bij celeigenschappen in te vullen.
Dus niét 17-01-2007 intypen, want dan maakt Excel er een tekst-type van.
1 |
Voer je de datum wel als echte datum in? Dus niét 31121947, maar 12/31/1947, of hoe die Nederlandse versie van Excel het ook maar wil hebben.quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Meeldraad het volgende:
@ Arcees oplossing:
Celeigenschappen => aangepast => dd-mm-jjj. Dit is hoe ik het nu ook laat werken, maar dit leidt niet tot de automatische tussenvoeging van streepjes.
Wat je kunt zien als ik op zo'n cel sta:quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:25 schreef Arcee het volgende:
Datums zijn als datum ingevoerd en worden correct met streepjes afgebeeld.
Dan was dit toch gewoon goed?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:02 schreef Meeldraad het volgende:
Oké, via Celeigenschappen => aangepast => 00-00-0000 krijg ik wel automatisch streepjes, maar dan herkent ie het niet als datumwaarde. En als ik dan inderdaad overal waar in een rekencel B3 staat dit neerzet: DATUMWAARDE(TEKST.SAMENVOEGEN(LINKS(B3;2);"-";DEEL(B3;3;2);"-";RECHTS(B3;4)) dan rekent ie er mee, maar omdat overal te veranderen is echt, echt een ontzettend @#$$-werk (excuse my French).
ga naar extra->macro->visual basic editorquote:Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Meeldraad het volgende:
@ Ralphies oplossing:
Hoe maak ik een worksheet_onchange macro? Dit is hoe ik het geprobeerd heb: Extra => Macro => Nieuwe macro opnemen => naamgeven, OK => stopknop. Vervolgens in Macro's bewerken heb ik alles geselecteerd en jouw scriptje eroverheen geplakt. Daarna heb ik A1:A100 vervangen door B3 (aangezien er maar een cel is waarin je de geboortedatum moet invullen). Misschien heb ik een fout gemaakt, maar het resultaat is in ieder geval geen streepjes en de rekencellen rekenen er niet mee. Een voorbeeld van een rekencel is dit:
Waar heb je die datums die je invoert dan allemaal al staan?quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:27 schreef Meeldraad het volgende:
@ Arcee
Klopt die oplossing was ook werkzaam, maar als je weet hoeveel verwijzingen ik dan handmatig zou moeten omzetten, daar wordt je niet blij van, komt nog eens bij dat de formules nog ondoorzichtiger worden dan ze al zijn en als er ergens toch nog fouten inzitten wordt het nog lastiger ze op te sporen. De formules moeten zo gestroomlijnd mogelijk zijn. En zoals gezegd lost het niet alle problemen op.
Daar maak je dan weer een aparte ALS voor. In jouw Nederlandse versie zou dat dan zo moeten worden:quote:Het invoeren van een datum mét streepjes leidt tot foute waarden.
1 2 3 4 | Application.Goto Reference:="R65536C[0]" Selection.End(xlUp).Select End Sub |
1 2 3 4 | Application.Goto Reference:="R1C[0]" If ActiveCell.Value = "" Then Selection.End(xlDown).Select End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | Dim Mark As Integer Dim Marker, Markcolor As String Marker = InputBox("Welke tekenreeks (getal of string) staat in de te markeren cel?", "Merkteken") If Marker = "" Then Exit Sub Markcolor = InputBox("Welke kleur markering? (rood, groen, blauw, geel, roze)", "Markerkleur", "rood") bool = Markcolor = "rood" Or Markcolor = "groen" Or Markcolor = "blauw" Or Markcolor = "geel" Or Markcolor = "roze" If bool = False Then Exit Sub If Markcolor = "rood" Then Mark = 3 If Markcolor = "groen" Then Mark = 4 If Markcolor = "blauw" Then Mark = 5 If Markcolor = "geel" Then Mark = 6 If Markcolor = "roze" Then Mark = 7 Do Until ActiveCell.Value = "" If ActiveCell = Marker Then ActiveCell.Interior.ColorIndex = Mark If CStr(ActiveCell.Value) = Marker Then ActiveCell.Interior.ColorIndex = Mark ActiveCell.Offset(1, 0).Range("a1").Select Loop End Sub |
ja, de cel geeft het nu als tekst weer. Om met deze tekst als datum te werken, moet je de functie DATUMWAARDE gebruiken, bijvquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:27 schreef Meeldraad het volgende:
@ralfie
Oké gelukt, en inderdaad maakt het nu niet uit of ik ze met of zonder streepje invoer, uiteindelijk staan ze er zoals ik ze wil zien. A sight for sore eyes! Alleen de rekencellen doen er nog niks mee. Moet ik misschien een andere verwijzing gebruiken dan in mijn vorige post?
1 |
Zie m'n profiel. Je hebt zo te zien je PM niet geactiveerd.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:01 schreef Meeldraad het volgende:
PM maar een mailadres bij belangstelling.
Het probleem is dat een illegale datum door excel niet kan worden omgezet en dan kun je er in visual basic ook niks mee.Maar na wat experimenteren net iets uitgevonden. Cell.value2 geeft de ingevoerde waarde, ook als deze geen legale datum is. De aangepaste code wordt dan:quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:01 schreef Meeldraad het volgende:
@ ralfie
Dat is nog een relatief kleine toevoeging... even testen....
Wauw, ik geloof dat dit een oplossing is waar ik mee kan leven! Het is niet zo te regelen dat de celeigenschap al op datum staat en dat je vervolgens via een macro het hele streepverhaal bewerkstelligt? (Zoals gezegd, ik wil de formules zo kort mogelijk houden)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | If Not Intersect(Range("A1:A100"), Target) Is Nothing Then On Error GoTo wrong Dim vale As String, length As Integer For Each cell In Target length = Len(cell.Value2) If length = 7 Or length = 8 And Not length = 0 Then If length = 7 Then vale = "0" & cell.Value2 Else vale = cell.Value2 End If cell.Value = DateValue(Left$(vale, 2) & "-" & Mid$(vale, 3, 2) & "-" & Right$(vale, 4)) End If Next cell End If Exit Sub wrong: MsgBox "De ingevulde waarde: '" & vale & "' is geen geldige datum!" End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | ' Deze macro kijkt of de cel onder de active cell dezelfde waarde bevat. ' Zo ja dan wordt deze verwijderd, anders wordt er verder gegaan Do While ActiveCell.Value <> "" Curr = ActiveCell.Value ActiveCell.Offset(1, 0).Range("A1").Select Do Application.CutCopyMode = False Selection.Delete Shift:=xlUp Loop While ActiveCell.Value = Curr Loop End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | ' ' Deze macro verwijderd duplicaten uit een ongesorteerde kolom ' Hierbij wordt bovenaan begonnen Do While ActiveCell.Value <> "" Check = ActiveCell.Value rij = ActiveCell.Row kol = ActiveCell.Column Do While ActiveCell.Value <> "" ActiveCell.Offset(1, 0).Range("a1").Select If ActiveCell.Value = Check Then Selection.Delete Shift:=xlUp Else: End If Loop 'activecell weer terug naar check cell en 1 cel naar beneden en do -loop Range("a1").Select ActiveCell.Offset(rij, kol - 1).Range("a1").Select Loop End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 | Dim arr() As Integer Dim vals() As Variant Dim number As Integer number = ThisWorkbook.Sheets("blad1").UsedRange.Count ReDim arr(number, 2) ReDim vals(number) Dim x For Each cell In ThisWorkbook.Sheets("blad1").UsedRange If Not cell.Value = "" Then arr(x, 1) = cell.Column arr(x, 2) = cell.Row vals(x) = cell.Value x = x + 1 End If Next cell ThisWorkbook.Sheets("blad2").Activate Dim drow As Integer, dcol As Integer For y = 0 To x - 1 dcol = arr(y, 1) - 2 If dcol < 1 Then dcol = 1 drow = arr(y, 2) * 3 If arr(y, 1) = 1 Then drow = drow - 2 ElseIf arr(y, 1) = 2 Then drow = drow - 1 End If Cells(drow, dcol).Value = vals(y) Next y End Sub |
Hehe, ik slaap in het weekend. Maar Ralfie is een betere coder dan ik en die heeft op zondag niets te doen zo te zienquote:Op zondag 21 januari 2007 00:32 schreef realbase het volgende:
Deetch need your help again
OK, maar als ik nou tekst van het getal maak met TEKST()? Dan kan ik in elk geval wel de notatie veranderen. Bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:48 schreef Deetch het volgende:
Volgens mij kun je bij formulegebruik alleen de hele cel dezelfde layout geven.
Als de cel geheel is gevuld met text en dan kun je wel deel layouts gebruiken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | getal = ActiveCell.Offset(0, -1).Value ActiveCell.FormulaR1C1 = "Het antwoord is: " & getal With ActiveCell.Characters(Start:=18, Length:=Len(getal)).Font .Name = "Arial" .FontStyle = "Vet" .Size = 10 .Strikethrough = False .Superscript = False .Subscript = False .OutlineFont = False .Shadow = False .Underline = xlUnderlineStyleNone .ColorIndex = xlAutomatic End With End Sub |
1 |
1 |
Als er echt altijd een komma na het adres komt, dan is dit volgens mij het handigst:quote:Op vrijdag 26 januari 2007 11:37 schreef JortK het volgende:
Ik heb zelf hulp nodig
ik heb een kolom met de volgende informatie:
[ code verwijderd ]
Nu wil ik in een ander kolom alleen de tekens hebben tot het komma teken, dus:
[ code verwijderd ]
Hoe doe ik dit
Werkt als een tiet thanksquote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:02 schreef Frollo het volgende:
[..]
Als er echt altijd een komma na het adres komt, dan is dit volgens mij het handigst:
=LINKS(A1;VIND.SPEC(",";A1)-1)
quote:Op zondag 28 januari 2007 13:31 schreef Da_KlouwN het volgende:
Ik zoek een functie om automatisch de laatste datum van de maand waarin we ons bevinden te tonen.
Bestaat dit eigenlijk wel?
LAATSTE.DAG is dus de functie die je kunt gebruiken ipv de engels EOMONTHquote:Dit kun je doen door de functie "LAATSTE.DAG" , maar deze is niet onmiddelijk beschikbaar. Deze extra functies moet je eerst "activeren".
Ga hiervoor naar Extra> invoegtoepassingen en zet een vinkje voor "analysis toolpak".
Nu de formule.
Veronderstel dat in cel A1 de functie "=VANDAAG()" hebt staan (de datum van vandaag) en je wilt de factuur betaald hebben 2 maanden na vandaag gebruik je volgende formule.
=LAATSTE.DAG(A1;2) .
ALs je een Engelse Excel gebruikt , noemt de functie =EOMONTH(A1;2)
quote:Op zondag 28 januari 2007 13:31 schreef Da_KlouwN het volgende:
Ik zoek een functie om automatisch de laatste datum van de maand waarin we ons bevinden te tonen.
Bestaat dit eigenlijk wel? :?
1 |
Als in b1 het emailadres wel of niet staat dan doe je in C1 de volgende formule.quote:Op zondag 28 januari 2007 11:20 schreef BattleLies het volgende:
Wilde eerst een topic openen maar zag gelukkig deze reeks. ^O^
Ik wil in een simpel excelsheetje het volgende weergeven
kolom1: naam
kolom2: mailadres
kolom3: text: "op mailinglijst"
kolom 3 moet die text weergeven indien het mailadres is ingevuld.
Ik ben aan het proberen met als maar kan niet vinden hoe ik die formule zo moet maken dat hij niet op waarde of text de text erin knalt maar dat hij het bij alle waardes of letters de text in die kolom knalt.
Wie weet raad? :)
1 |
wow daar was ik niet opgekomen. ik had een vergelijking gemaakt met een leeg vakje en dan tekst aan waar geplakt. werkte ook maar was wel omweg. Ik zocht me kwijt naar de directe formule maar kon niks bedenken voor: " indien ingevuld"quote:Op maandag 29 januari 2007 10:25 schreef Deetch het volgende:
[..]
Als in b1 het emailadres wel of niet staat dan doe je in C1 de volgende formule.
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | Selection.End(xlUp).Select ActiveCell.Offset(1, 0).Value = "------" eindrij = ActiveCell.Row Range("a1").Select Do waarde = 0 Do Until ActiveCell.Value = "------" Or ActiveCell.Value = "" waarde = waarde + ActiveCell.Value ActiveCell.Offset(1, 0).Select Loop tussenrij = ActiveCell.Row Range("A65536").Select Selection.End(xlUp).Select ActiveCell.Offset(1, 0).Select ActiveCell.Value = waarde Range("A" & tussenrij + 1).Select Loop Until tussenrij > eindrij |
1 2 3 | Selection.End(xlUp).Select ActiveCell.Offset(1, 0).Select |
1 |
door in celeigenschappen het getal als categorie tijd in te stelleen. Daarna kun je gewoon rekenen met die waarden alsof het gewoon getallen zijnquote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:39 schreef Flaccid het volgende:
Ik ben voor mezelf een overzicht aan het maken voor mijn werk, met zoveel uur enzo.
Hoe kan ik uren bij elkaar optellen? Bijvoorbeeld 6:45 + 3:24 ?
(6:45 = 6 uur en 45 minuten gewerkt)
Hoe doe je dat? 6:43 zijn uren en minuten he?quote:Op zaterdag 3 februari 2007 22:05 schreef ralfie het volgende:
[..]
door in celeigenschappen het getal als categorie tijd in te stelleen. Daarna kun je gewoon rekenen met die waarden alsof het gewoon getallen zijn
Heel simpel. Rechtermuisknop -->format cells.quote:Op zondag 4 februari 2007 09:25 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Hoe doe je dat? 6:43 zijn uren en minuten he?
Heb al een oplossing gegeven in je andere topicquote:Op zondag 4 februari 2007 13:16 schreef LennyKravitz het volgende:
Had er een topic voor geopend, maar zou hier moeten:
------------------------------------------------------------------------------
Dit is echt er een voor excel-slimmeriken. Ik zoek al een paar dagen naar de oplossing, via allerlei formules, maar het lukt me niet. Please help!
Gegeven in rij 1: een serie oplopende data. Deze data kunnen netzover doorlopen als nodig. Deze data kunnen veranderen/verschuiven, maar zijn altijd een oplopende serie, dus 1 cel naar rechts is de vorige cel +1.
Gegeven in rij 2: rij twee kan alleen 0 of 1 zijn. Deze 0-en en 1-en kunnen veranderen. Extra gegeven: het maximum aantal 1-en achter elkaar is 9. het maximum aantal 0-en achter elkaar is 5.
De gewenste uitkomst (hier in rij 7):
In deze rij moeten de eerste 7 data uit rij 1 komen waar een 0 onder de datum staat. Dus, als er een 1 onder de datum staat, moet deze overgeslagen worden en gezocht worden naar de eerstvolgende datum met een 0.
De 0-en en 1-en uit rij 2 kunnen veranderen, waarna rij 7 dus vanzelf de nieuwe 7 data moet berekenen.
Voorbeeldsituatie 1:
[afbeelding]
Voorbeeldsituatie 2:
[afbeelding]
WIE O WIE weet hier een oplossing voor?...
Liefst zonder vb scripting, maar als het niet anders kan laat maar zien hoe het dan met vb scripting gaat (daar heb ik nl de ballen verstand van nl.)...
quote:Op zondag 4 februari 2007 14:21 schreef ralfie het volgende:
[..]
Heb al een oplossing gegeven in je andere topic
Heb je ook een oplossing voor mij:Dquote:Op zondag 4 februari 2007 13:21 schreef Flaccid het volgende:
Het lukt me niet, ik kan niet afronden naar halven :S Please help
Afronden.n.veelvoud doet t nie bij mij
ik ben niet zo bekend met tijdfuncties, maar iets als dit werkt iig:quote:Op zondag 4 februari 2007 14:32 schreef Flaccid het volgende:
[..]
[..]
Heb je ook een oplossing voor mij:D
1 |
Waarvoor nogmaals mijn dank!quote:Op zondag 4 februari 2007 14:21 schreef ralfie het volgende:
[..]
Heb al een oplossing gegeven in je andere topic
Dit topic dus, voor het archief zeg maar.quote:Op zondag 4 februari 2007 14:21 schreef ralfie het volgende:
[..]
Heb al een oplossing gegeven in je andere topic
=ALS(ISLEEG(A1);"";ALS(A1>=250;0;1))quote:Op maandag 5 februari 2007 12:05 schreef MaVeJuH het volgende:
Mijn vraag is als volgt:
een cel geeft een getal hoger dan 250 of lager dan 250 weer
een andere cel moet aangeven dat als het getal 250 is of hoger de waarde 0
is het getal onder de 250 dan moet de cel de waarde 1 aangeven.
Ik heb hem tot nu toe alleen maar zo ver gekregen dat hij waarde o zet bij 250 en bij alle overige getallen zowel hoger als lager dan 250 1.
Van macro's heb ik geen verstand, maar werkt =WAARDE() niet dan?quote:Op maandag 5 februari 2007 13:56 schreef JortK het volgende:
Ik ben op zoek naar een macro waarvan ik een hele kolom in een keer kan converteren van tekst naar getal... want met de Celeigenschappen pakt die dat niet
Stom dat ik daar niet aan gedacht hebquote:Op maandag 5 februari 2007 13:57 schreef Frollo het volgende:
[..]
Van macro's heb ik geen verstand, maar werkt =WAARDE() niet dan?
=aantal.als(bereik;criterium) is de formule die je zoekt!quote:Op maandag 5 februari 2007 15:56 schreef wouswous het volgende:
Vraagje:
Heb een kolom waar verschillende jaartallen instaan.
Onderaan deze kolom moet er een optelling komen hoevaak een jaartal voorkomt in deze kolom.
Zoiets als:
Als (een getal uit kolom 1 = 2007) ; aantal optellen ; niets doen.
Iemand een oplossing hiervoor, zonder dat ik aparte kolomen ga maken per jaar.. (ALS cel1=2007;1'0) en dan een totaaloptelling hoevaak dit jaar voorkwam.
Je kunt in de Pagina-instellingen (tabblad Blad) wel aangeven dat je de opmerkingen aan het eind van het document wilt afdrukken. Dat ziet er op zich keurig uit, met de celverwijzing erbij en zo.quote:Op maandag 5 februari 2007 17:21 schreef Deetch het volgende:
Ik heb een werkblad van iemand gekregen met commentaren bij verschillende cellen (rooie driehoekje in rechterboven hoek van een cel).
Nu wil ik deze commentaren in een aparte cel geplaatst hebben, is dat mogelijk met een functie of moet ik een macro gaan schrijven?
1 2 3 4 5 6 7 | ' Haalt de comment uit aangegeven cel en verwijderd de eerste n characters ' n is naam van invoerder+3 GetComment = Mid(Cell.Comment.Text, n, Len(Cell.Comment.Text) - n + 1) End Function |
Hartstikke bedankt!quote:Op maandag 5 februari 2007 15:58 schreef Frollo het volgende:
[..]
=aantal.als(bereik;criterium) is de formule die je zoekt!
Dus bijvoorbeeld:
=aantal.als(A1:A999;2007)
Probeer het eens met een macrootje die elke keer als je iets op werkblad 1 veranderd ook je tweede werkblad aanpast? Volgens mij moet dat met een Private Sub worksheet_change. Verder moet je zelf ff googlen want hiermee heb ik ook geen ervaring.quote:Op maandag 5 februari 2007 21:18 schreef LennyKravitz het volgende:
het volgende raadsel:
Stel je hebt op het eerste tabblad in kolom B gewoon een rijtje met gegevens staan (tekst) (zie pic)
[afbeelding]
Ik wil dat kolom B exact (als ware het een kopie) wordt weergegeven op het tweede tabblad.
Het probleem: als ik KOPPELING PLAKKEN gebruik, is dat in eerste instantie best geslaagd. Maar...... als ik op eerste tabblad een rij invoeg, gaat het mis op blad 2... daar gebeurt niets natuurlijk, en worden alleen de linkverwijzingen aangepast...
Hetzelde gebeurd als ik (uit het voorbeeld), de eerste 3 items (bla, boe en bah) zou seleteren, en ergens verder naar onder in kolom B sleep..., want dan krijg je op het tweede tabblad #VERW!-meldingen.
Dus hoe krijg je het voor elkaar dat tabblad twee als een soort view (en dus minder gelinkt) iets van tabblad 1 weergeeft?
Dit lijkt een beetje anders te gaan bij jouw als bij office 97, maar kun je niet gewoon de hele kolom B een formule geven van =Blad1!B1 etc ?quote:Op maandag 5 februari 2007 21:18 schreef LennyKravitz het volgende:
het volgende raadsel:
Stel je hebt op het eerste tabblad in kolom B gewoon een rijtje met gegevens staan (tekst) (zie pic)
[afbeelding]
Ik wil dat kolom B exact (als ware het een kopie) wordt weergegeven op het tweede tabblad.
Het probleem: als ik KOPPELING PLAKKEN gebruik, is dat in eerste instantie best geslaagd. Maar...... als ik op eerste tabblad een rij invoeg, gaat het mis op blad 2... daar gebeurt niets natuurlijk, en worden alleen de linkverwijzingen aangepast...
Hetzelde gebeurd als ik (uit het voorbeeld), de eerste 3 items (bla, boe en bah) zou seleteren, en ergens verder naar onder in kolom B sleep..., want dan krijg je op het tweede tabblad #VERW!-meldingen.
Dus hoe krijg je het voor elkaar dat tabblad twee als een soort view (en dus minder gelinkt) iets van tabblad 1 weergeeft?
Dat kan wel maar op het moment dat je in blad 1 een regel verwijdert of toevoegt worden deze op blad 2 niet verwijderd of toegevoegd maar worden de verwijzing aangepast.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 10:14 schreef ralfie het volgende:
[..]
Dit lijkt een beetje anders te gaan bij jouw als bij office 97, maar kun je niet gewoon de hele kolom B een formule geven van =Blad1!B1 etc ?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | Dim iBeg, iEnd As Integer ' If 1-26, then this is an easy conversion If iCellNo < 27 Then GetExcelColumn = Chr$(iCellNo + 64) Else ' Now we have to account for AA-ZZ iBeg = iCellNo 26 ' Get the first letter iEnd = iCellNo Mod 26 ' Get the second letter If iEnd = 0 Then ' If iEnd is 0, then it is Z, which should be 26 iEnd = 26 '** you need to subtract 1 from the initial letter otherwise your lettering will be the next letter in the alphabet iBeg = iBeg - 1 End If GetExcelColumn = Chr$(iBeg + 64) & Chr$(iEnd + 64) End If End Function |
1 |
ws. moet je met een macro de beveiliging opheffen, dropbox menuus vullen en beveiliging weer aanbrengenquote:Op woensdag 7 februari 2007 01:59 schreef LennyKravitz het volgende:
Ik heb een excel blad, dat alleen uitkomsten van formules bevat (berekend vanaf andere bladen).
Verder bevat het blad 2 drop-down-selectie boxen.
Hoe kan ik dit blad in zodanig beveiligen dat niemand de formules kan aanpassen, en dat de drop-down-boxes wel blijven werken. Als ik nl. het blad beveilig, dan werken de dropdownboxes niet meer (uitkomsten op dit blad veranderen door deze drop-drown-boxes, en dat kan in beveiligde situatie blijkbaar niet).
hmmm...... ik zou me kunnen voorstellen dat je dus het blad kunt beveiligen en dat je niets kan veranderen door in rechtstreeks cellen te editen, maar maar dat je wel formules hun werk kunt laten doen....quote:Op woensdag 7 februari 2007 08:39 schreef Deetch het volgende:
[..]
ws. moet je met een macro de beveiliging opheffen, dropbox menuus vullen en beveiliging weer aanbrengen
Moeten het getallen blijven, met andere woorden: wil je er nog mee kunnen rekenen als dat "00" er eenmaal voor staat?quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:26 schreef mrPanerai het volgende:
Ik heb een hele kolom met enkel getallen, nu wil ik voor elk getal 00 plaatsen...kan dit in een keer
Thanks
Misschien begrijp ik het niet goed...quote:Op woensdag 7 februari 2007 09:45 schreef ralfie het volgende:
je kunt in celeigenschappen (laatste tab) de cel blokkeren of niet, waardoor je kunt bepalen welke cellen wel, en welke cellen niet mogen worden veranderd als de beveiliging erop zit
heb het reeds gevonden... celeigenschappen...categorie aangepast en dan aantal 0quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:59 schreef Frollo het volgende:
[..]
Moeten het getallen blijven, met andere woorden: wil je er nog mee kunnen rekenen als dat "00" er eenmaal voor staat?
En hebben alle getallen hetzelfde aantal cijfers?
Oh, je wilt de formules met een dropdown box aanpassen? Dan weet ik het niet. Anders had je gewoon alles moeten blokkeren, en de cellen die met de dropdown box aangepast moeten worden unlockenquote:Op woensdag 7 februari 2007 16:28 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik het niet goed...
Maar als ik die cellen unlock... kan de formule veranderd worden... dat mag dus niet. Alleen de uitkomst moet wel kunnen veranderen wanneer elders in het spreadsheet de getallen worden aangepast.
Daarnaast moet ik de dropdwonbox op die pagina wel kunnen bewegen/veranderen.
Bij de Opties, tabblad Internationaal, vinkje bij 'Scheidingsteken van systeem gebruiken' weghalen en in de vakjes erboven je eigen tekens ingeven.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 16:04 schreef Merkie het volgende:
Hoe zorg ik ervoor dat getallen met een punt in plaats van een komma worden weergeven?
Stom.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 16:16 schreef Frollo het volgende:
[..]
Da's geen instelling van Excel, daarvoor moet je bji de landinstellingen van Windows zijn.
Nee, ik was stom.quote:
Lijkt me wel.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 16:20 schreef Merkie het volgende:
Maar als iemand dan dat bestandje opent, dan staat er natuurlijk het scheidingsteken wat in zijn Excel staat vastgesteld. Toch?
Snap ik, maar ik wil dat in het document het gebruik van het scheidingsteken wordt aangepast. Zeg maar dat je "gebruik standaard scheidingsteken voor deze werkmap" kan uitvinken en zelf een scheidingsteken naar wens kan kiezen . En dat dat bestandsafhankelijk is. Maarja . Feest gaat niet door.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 16:22 schreef Frollo het volgende:
[..]
Lijkt me wel.
En dat is maar goed ook, anders zou je niet eens bestanden kunnen uitwisselen met iemand in het buitenland.
1 2 3 4 5 6 7 | With Application .DecimalSeparator = "." .ThousandsSeparator = "," .UseSystemSeparators = False End With End Sub |
1 2 3 4 5 | With Application .UseSystemSeparators = True End With End Sub |
=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC("@";A1;1)+1)quote:Op maandag 12 februari 2007 12:13 schreef JortK het volgende:
Vraagje!
Ik heb een zooi email adressen (nee ik ga geen spam versturen )
a@hotmail.com
b@hotmail.com
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik alleen de domeinen inclusief apenstaartje te zien krijg?
Het is maandag ochtend zullen we maar zeggenquote:Op maandag 12 februari 2007 12:18 schreef Frollo het volgende:
[..]
=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC("@";A1;1)+1)
STAND.NORM.VERD doet de truuk. Je krijgt dan wel de cumulatieve waardes, maar wanneer je die waardes van elkaar aftrekt per interval, kan je die grafiek verkrijgen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 08:53 schreef FJD het volgende:
Nieuwe vraag. Vast een hele stomme.
Ik heb een rijtje met lead times en die varieeren dus van 6 weken, 8 weken tot zeg 12 weken. Uiteraard komt 8 weken het meeste voor. Nu wil ik daarvoor graag een normale verdeling tekenen in Excel.
[afbeelding]
Zo eentje dus maar dan met de echte waarden. Iemand een idee Ik kijk er de hele tijd langs geloof ik.
1 2 3 4 5 6 7 8 | ' voert formulier uit voor invoeren van eerste gegevens van de dag Load frmProject frmProject.txtTime.Value = Time frmProject.Show End Function |
Voorlopig zie ik geen andere oplossing dan het op te splitsen in meerdere AANTAL.ALS-formules en die bij elkaar op te tellen:quote:Op dinsdag 13 februari 2007 13:29 schreef wouswous het volgende:
Heb binnen een rij een aantal keer lege cellen, en een aantal met het getal 24 gevulde cellen.
Nu wil ik weten hoevaak het getal 24 voorkomt binnen een rij.
Maar omdat ik niet alle cellen in de rij nodig heb, kies ik voor een bereik:
=(AANTAL.ALS((($H3:$I3);($DN3:$DO3);($DU3:$DV3);($EB3:$EC3));24))
Naar wanneer ik dit heb ingevuld krijg ik telkens: #WAARDE!
Ook wanneer ik het bereik zonder tussen-haakjes zet (dus alleen het totale bereik binnen haakjes) krijg ik een foutmelding...
Iemand een oplossing?
Hoeft niet, tenminste, bij mij werkte het gewoon.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 14:29 schreef Deetch het volgende:
Bij de functie aantal.als moet het argument 24 volgens mij ook nog tussen aanhalingstekens: "24"
Dat had ik uiteraard ook eerst geprobeerd, maar dan krijg je dezelfde foutmelding. Hij lijkt het om de een of andere reden niet te snappen. Vandaar mijn omslachtige oplossing dus.quote:Als je de ranges gezamelijk een naam geeft kun je in de aantal.als functie ipv de meerdere ranges die naam aanroepen.
ik had hem inderdaad niet getest, zie mijn aangepaste post.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 14:30 schreef Frollo het volgende:
[..]
Hoeft niet, tenminste, bij mij werkte het gewoon.
[..]
Dat had ik uiteraard ook eerst geprobeerd, maar dan krijg je dezelfde foutmelding. Hij lijkt het om de een of andere reden niet te snappen. Vandaar mijn omslachtige oplossing dus.
(Al is het wel een idee om '24' onder een naam te hangen. Zodat als je later naar een ander getal wilt zoeken, je alleen de constante hoeft te veranderen.)
OK.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 14:36 schreef Deetch het volgende:
ik had hem inderdaad niet getest, zie mijn aangepaste post.
Nee, sorry. Ben niet zo'n VBA-held, jij bent er beduidend bedrevener in dan ik.quote:Je kunt me niet helpen met mijn formulieren vraag, hierboven?
Koning dat je bent. Er staat nu: frmProject.txtTime.Value = FormatDateTime(Time, vbShortTime)quote:Op dinsdag 13 februari 2007 14:41 schreef Frollo het volgende:
[..]
OK.
[..]
Nee, sorry. Ben niet zo'n VBA-held, jij bent er beduidend bedrevener in dan ik.
Is de functie FormatDateTime niet iets?
Zie editquote:Op dinsdag 13 februari 2007 16:15 schreef Frollo het volgende:
LOL, ik zei maar wat hoor.
Met voorwaardelijke opmaak en dan als formule opgeven:quote:Op donderdag 22 februari 2007 21:44 schreef Flaccid het volgende:
Als je om en om de de rijen een achtergrond kleur wil geven, kan je dat dan snel doen?
1 |
1 2 | MaMult= Application.WorksheetFunction.MINVERSE(Ma, MaInv) |
1 2 | MaMult= Application.WorksheetFunction.MMULT(Ma, MaInv) |
Moesten matrixfuncties niet tussen accolades? Dusquote:Op maandag 5 maart 2007 17:56 schreef Deetch het volgende:
Mijn vorige post was fout maar ik kan hem niet editen dus bij deze nog een keer
Ik wil in een macro in visual basic een aantal matrixfuncties gebruiken.
De functies in een excel werkblad heten MIINVERSE en MMULT en die roep ik als volgt aan in excel:
[ code verwijderd ]
MaInv, MaMult en Ma zijn matrices (variabele namen)
Nu doet de eerste regel het wel (MINVERSE) maar de tweede niet (MMULT) hoe kan dat en wie kan me verder helpen.
1 |
=SOM.ALS(B1:B4;"<>x";A1:A4)quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:50 schreef fokME2 het volgende:
Hee mensen,
Ik kom er niet uit, dus ik dacht: [Excel] Het grote excel vragen topic, dan maar.
Mijn excelsheet heeft een kolom A, deze bevat bedragen. Deze bedragen moeten opgetelt worden, maar bedragen waarnaast (kolom B) een "x" staat, die mogen niet mee opgeteld worden.
Het is iets met ALS() denk ik, maar hoe ik dan nog SOM() moet doet is me totaal onduidelijk.
Kan iemand me hier uit de brand helpen?
Ik zal het morgen eens proberen. Thanx alvast.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:57 schreef Frollo het volgende:
[..]
Moesten matrixfuncties niet tussen accolades? Dus
[ code verwijderd ]
Mmm, héél misschien de aanhalingstekens om de "x" zetten, dus:quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:34 schreef fokME2 het volgende:
Dankjewel, hier kom ik iig een stuk verder mee. Ik werk met Openoffice Calc. Deze geeft echter een fout op "<>x". Als ik "x" gebruik dan krijg ik het omgekeerde effect.
Hier nog openoffice gebruikers die weten hoe ik dat laatste puntje kan oplossen? (Dus de Openoffice variant op <>x ?)
1 |
openoffice calc heeft vast ook wel een help functie waarin de syntax van de som.als functie is te vinden.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:34 schreef fokME2 het volgende:
Dankjewel, hier kom ik iig een stuk verder mee. Ik werk met Openoffice Calc. Deze geeft echter een fout op "<>x". Als ik "x" gebruik dan krijg ik het omgekeerde effect.
Hier nog openoffice gebruikers die weten hoe ik dat laatste puntje kan oplossen? (Dus de Openoffice variant op <>x ?)
Eerst even handmatig de eerste twee zaterdagen (1 jan en 8 jan) onder elkaar invoeren, dan selecteer je allebei die cellen en dan kun je gewoon zoals vanouds het hoekje slepen.quote:Op zondag 11 maart 2007 15:28 schreef Burbujas het volgende:
Ik weet niet of dit mogelijk is met Excel maar ik vraag het toch.
Ik zou graag alle data van alle zaterdagen van jan. 2005 tot heden in 1 kolom willen hebben. Normaal als je een datum invult en de cel vanaf de hoek sleept je, dan krijg je alle data, maar ik wil dus alleen de zaterdagen hebben. Kan dit, zo ja hoe?
Yup gelukt, thnx !! Zag mijn zondagavond al aan me voorbij gaan, als ik dit handmatig had moeten doenquote:Op zondag 11 maart 2007 16:42 schreef Frollo het volgende:
[..]
Eerst even handmatig de eerste twee zaterdagen (1 jan en 8 jan) onder elkaar invoeren, dan selecteer je allebei die cellen en dan kun je gewoon zoals vanouds het hoekje slepen.
1 |
lijkt me een prima duwtje.quote:
THnx, ga hem morgen even proberenquote:
Thnx, bijna goed. hij heeft hem nu alleen precies andersom weer, dus ipv 1:50 zegt hij 50:1quote:
Thanks man, werkt geweldig!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:04 schreef Deetch het volgende:
1e rij: maand, behaald, benodigd
eronder zet je
kolom A: maandnamen
kolom B: behaalde omzetten
kolom C: benodigde omzetten
In kolom B zet je de behaalde omzet of als deze nog niet bekend is laat je de cel bij die maand leeg
in cel b14 zet je =som(b2:b13)
in cel c14 zet je =som(c2:c13)
in kolom C zet je in cel c2 de formule: =als(b2="";(120-$b$14)/aantal.lege.cellen($b$2:$b$13);b2)
en deze formule kopieer je naar cellen b3 tm b13
Als het goed is staat nu in cel c14 120.
Probeer eens: "system32/mstc.exe -config:xxxx.rdp"quote:Op donderdag 15 maart 2007 11:26 schreef cw2cu het volgende:
Is het mogelijk om in excel een snelkoppeling te maken naar een vpn verbinding zodat je gelijk het aanmeldscherm ziet van die server?
Ik heb hier bijvoorbeeld .rdp bestanden die als je erop klikt wel rechtstreeks verbinden naar die server maar als ik die als hyperlink in excel zet, dan krijg ik een melding dat er geen toepassing is geselecteerd om het te openen.
en met system32/mstc.exe kom je ook niet echt verder, omdat je dan gewoon ngo het ip adres moet invullen enzo.
Iemand?
Graag nog eventjes wat hulp bij dit probleem.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:13 schreef Wytze het volgende:
Zojuist verplaatst van [Excel] Een Conversie uitrekenen
Hier mijn vraag.
Ik wil een conversie uitrekenen van het aantal verkopen op een bepaald aantal mensen.
Dus stel dat ik 100 mensen heb in mijn winkel, en ik verkoop 5 producten. Dan zou mijn conversie 1:20 zijn
However, Excel geeft dit alleen weer als 20.
Plus op het moment dat ik 100 bezoekers heb en 0 verkopen werkt het niet meer. Dan moet hij dus 0:100 weergeven.
Graag eventjes een duwtje in de hele goede richting :)
1 |
1 |
Thnx :) De code is al heel relaxt gewordenquote:Op maandag 19 maart 2007 16:35 schreef Deetch het volgende:
[ code verwijderd ]
en dan A4 vervangen door de code van ralphie
1 |
1 |
Deetch is mijn grote heldquote:Op maandag 19 maart 2007 21:32 schreef Deetch het volgende:
cel a1: aantal bezoekers
cel a2: aantal verkopen
[ code verwijderd ]
eventueel kun je a1/a2 nog afronden maar die functie moet je zelf maar ff opzoeken want heb geen excel bij de hand. Zo is ie veel simpeler maar dan krijg je dus decimale getallen in je verkoopverhouding wat niet zo netjes staat.
klaar
Ja, hij is goed hè?quote:
Die laatste had je ook zelf wel kunnen bedneken toch.quote:
Uitgaande van een gelijke opmaak van elk tabblad en dat de totaalscore in cel B20 staat.quote:Op donderdag 22 maart 2007 15:11 schreef Damzkieee het volgende:
Ik zit nog steeds met een vraag:
Ik heb een voetbal-toto opgezet met 17 deelnemers. Iedere deelnemer heeft zijn eigen tabblad waar alle ingevulde uitslagen in staan. Onderin wordt alles opgeteld en staat een totaalscore. Nu wil ik dat in een leeg, volgend tabblad de stand wordt gemaakt (automatisch gerangschikt). Iemand een tip?
1 |
Wat zijn nu je invoervariabelen?quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:25 schreef realbase het volgende:
-- kantonrechters verhaal --
Ik kom er dus niet uit
Iemand die tijd heeft en me op weg kan helpen graag !
ps. Eventuele andere uitleg staat hier mocht die iets duidelijker zijn http://www.goudenhanddrukspecialist.nl/deepcontent/39.html
1 2 3 4 5 | =IF(B2-B3<40;40-(B2-B3)*1;0*1)+IF(B2-B3<50;IF(50-(B2-B3)>10;10*1.5;(50-(B2-B3))*1.5);0)+IF(B2>=50;(B2-50)*2;0*2) Formule in B8 =B4*B5*B6 |
Deetsch.. thnx maar je code hangt op de eerst 40quote:Op donderdag 22 maart 2007 18:13 schreef Deetch het volgende:
[..]
Wat zijn nu je invoervariabelen?
Cel B2: Leeftijd
Cel B3: Duur dienstverband
Cel B4: Gewogen dienstjaren (factor A) [zie formule]
Cel B5: Maandloon (factor B)
Cel B6: Correctiefactor (factor C)
Cel B8: Vergoeding [zie formule]
[ code verwijderd ]
excuusquote:Op donderdag 22 maart 2007 21:02 schreef Deetch het volgende:
bij mij werkt ie. Wat gebeurt er precies? Want je reply laat aan duidelijkheid iets te wensen over.
1 2 3 4 5 6 | =ALS(EN(B2>=50;B2-B3<50;B2-B3>=40);(B2-50)*2+(50-(B2-B3))*1,5;0) =ALS(EN(B2>=50;B2-B3<40);(B2-50)*2+10*1,5+40-(B2-B3)*1;0) =ALS(EN(B2<50;B2>=40;B2-B3<50;B2-B3>=40);B3*1,5;0) =ALS(EN(B2<50;B2>=40;B2-B3<40);40-(B2-B3)+(B2-40)*1,5;0) =ALS(B2<40;B3;0) |
1 |
nop.. en het is ook weer de eerste waarde ( 50 in dit geval )quote:Op donderdag 22 maart 2007 22:38 schreef Deetch het volgende:
1,5 vervangen door 1.5
realbase AT gmail dot comquote:Op donderdag 22 maart 2007 22:49 schreef Deetch het volgende:
tried and tested met excel 2000. Kan ik de spreadsheet ergens heen mailen?
Okay dat kopieren naar het lege tabblad wil wel, maar nu nog het sorteren. Ik wil graag dat dat automatisch gaat en dat de namen er dan bij verplaatsen, zodat ze bij de goede score blijven staan.quote:Op donderdag 22 maart 2007 18:00 schreef Deetch het volgende:
[..]
Uitgaande van een gelijke opmaak van elk tabblad en dat de totaalscore in cel B20 staat.
Geef de tabbladen de naam van de speler.
Een nieuw tabblad maken met in de eerste kolom de naam van de verschillende tabbladen beginnend bij cel A2
In de cel ernaast zet je de formule en die kopieer je door naar beneden
[ code verwijderd ]
In cel A1 zet je "Speler" en in cel 2 zet je "Score".
vervolgens in de lijst staan en dan sorteren op Score (Data, sorteren)
Ik weet niet of dat laatste automatisch kan. je kunt evt. bovenstaande handeling opnemen in een macro en een knop naast de tabel maken die de macro start.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |