abonnement Unibet Coolblue
pi_45966483
Dit is echt er een voor excel-slimmeriken. Ik zoek al een paar dagen naar de oplossing, via allerlei formules, maar het lukt me niet. Please help!


Gegeven in rij 1: een serie oplopende data. Deze data kunnen netzover doorlopen als nodig. Deze data kunnen veranderen/verschuiven, maar zijn altijd een oplopende serie, dus 1 cel naar rechts is de vorige cel +1.

Gegeven in rij 2: rij twee kan alleen 0 of 1 zijn. Deze 0-en en 1-en kunnen veranderen. Extra gegeven: het maximum aantal 1-en achter elkaar is 9. het maximum aantal 0-en achter elkaar is 5.

De gewenste uitkomst (hier in rij 7):
In deze rij moeten de eerste 7 data uit rij 1 komen waar een 0 onder de datum staat. Dus, als er een 1 onder de datum staat, moet deze overgeslagen worden en gezocht worden naar de eerstvolgende datum met een 0.
De 0-en en 1-en uit rij 2 kunnen veranderen, waarna rij 7 dus vanzelf de nieuwe 7 data moet berekenen.

Voorbeeldsituatie 1:


Voorbeeldsituatie 2:


WIE O WIE weet hier een oplossing voor?...
  Boks-Chick zondag 4 februari 2007 @ 12:33:36 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_45966570
Waarom zou je dat willen kunnen doen enzo?

btw: hier; het grote excelvragen topic maak je kans op een heel goed antwoord.
lolwut
pi_45966676
Hoever wil je precies gaan? Ik twijfel er aan of je normaal kan oplossen maar met stukje vb script is het zo gefixt.
pi_45966683
quote:
Op zondag 4 februari 2007 12:33 schreef BrandX het volgende:
Waarom zou je dat willen kunnen doen enzo?

btw: hier; het grote excelvragen topic maak je kans op een heel goed antwoord.
Er zit veel meer (qua spreadsheet) achter dit raadsel..., maar dit is de missing link voor me...

Wist niet dat dat topic bestond...
pi_45966774
quote:
Op zondag 4 februari 2007 12:36 schreef Pakspul het volgende:
Hoever wil je precies gaan? Ik twijfel er aan of je normaal kan oplossen maar met stukje vb script is het zo gefixt.
Het liefste zonder vb scripts... (maar heb al zoveel "vert.zoeken", "als" en "max" formules gemixed dat ik niet weet hoe).
Dus ik sta open voor vb scripts...
  zondag 4 februari 2007 @ 14:04:47 #6
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_45969965
OK, het kan zonder vb, maar het is nogal ingewikkeld. Om het toch nog wat simpeler te maken heb ik het nu met een extra rij cellen met formules gedaan, maar met een beetje fantasie (en moeite) kan het natuurlijk ook zonder, maar voor de uitleg is dit wat makkelijker.

Ik ga hier even uit van een rij van A tot Z, waarbij de antwoorden in rij 7 gaan.

Boven de rij met de uitkomsten (rij 6) zet je een rij met deze formules:
1
2
3
4
A6=VERGELIJKEN(0;A2:Z2;0)
B6=VERGELIJKEN(0;VERSCHUIVING(A2:Z2;0;A6);0)+A6
C6=VERGELIJKEN(0;VERSCHUIVING(A2:Z2;0;B6);0)+B6
D6=VERGELIJKEN(0;VERSCHUIVING(A2:Z2;0;C6);0)+C6
Wat doen we hier? we zoeken hier de eerste 1 op (het eerste argument van VERGELIJKEN) in een bereik (A2:Z2). Elke volgende formule doet hetzelfde, maar verschuift zijn bereik met het antwoord van de vorige formule. Elke cel bevat nu dus een getal, overeenkomstig met de kolom waar de nde 0 staat.

De antwoorden die je wil hebben, zijn dan eenvoudig te vinden met INDEX
1
2
3
4
A7=INDEX(A1:Z2;1;A6)
B7=INDEX(A1:Z2;1;B6)
C7=INDEX(A1:Z2;1;C6)
D7=INDEX(A1:Z2;1;D6)

etc. zws is een vb scriptje sneller, maar dit is iig zonder enig vb

[ Bericht 0% gewijzigd door ralfie op 04-02-2007 14:12:32 ]
pi_45991858
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:04 schreef ralfie het volgende:
OK, het kan zonder vb, maar het is nogal ingewikkeld. Om het toch nog wat simpeler te maken heb ik het nu met een extra rij cellen met formules gedaan, maar met een beetje fantasie (en moeite) kan het natuurlijk ook zonder, maar voor de uitleg is dit wat makkelijker.

Ik ga hier even uit van een rij van A tot Z, waarbij de antwoorden in rij 7 gaan.

Boven de rij met de uitkomsten (rij 6) zet je een rij met deze formules:
[ code verwijderd ]

Wat doen we hier? we zoeken hier de eerste 1 op (het eerste argument van VERGELIJKEN) in een bereik (A2:Z2). Elke volgende formule doet hetzelfde, maar verschuift zijn bereik met het antwoord van de vorige formule. Elke cel bevat nu dus een getal, overeenkomstig met de kolom waar de nde 0 staat.

De antwoorden die je wil hebben, zijn dan eenvoudig te vinden met INDEX
[ code verwijderd ]

etc. zws is een vb scriptje sneller, maar dit is iig zonder enig vb
Mijn dank is groot... ik probeer het te begrijpen, dit zijn nieuwe functies voor mij, maar de formule werkt uitstekend!

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')