/offtopicquote:Op donderdag 11 januari 2007 09:24 schreef RayMania het volgende:
Handig topic, heb zelf ook af en toe wat vragen over Excel.
Kan best met voorwaardelijke opmaak hoor. Alleen moet je dan bij het opgeven van de voorwaarde niet 'Celwaarde is' maar 'Formule is' opgeven.quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:23 schreef realbase het volgende:
Goed TS Start zelf ...
Ik wil graag dat als er in kolom P een bepaalde status staat, dat dan de hele regel een nieuwe kleur krijgt:
A: geel
AF: rood
O: wit (zoals ie nu staat)
P: groen
NA: rood
I: lichtblauw
Ik heb eens gekeken met unconditional formatting maar dat lukte niet echt.
Dit zal toch met een macro moeten dacht ik zo. NU ben ik daar niet echt een ster in.
Iemand een idee?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 | ' ' Macro2 Macro ' Macro recorded 11-1-2007 by Deetch ' ' Range("A1").Select Do Until ActiveCell.Value = "" If ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "A" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 6 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "AF" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 3 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "O" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 2 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "P" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 4 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "I" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 28 ActiveCell.Offset(1, 0).Select ElseIf ActiveCell.Offset(0, 4).Value = "NA" Then ActiveCell.EntireRow.Select Selection.Font.ColorIndex = 3 ActiveCell.Offset(1, 0).Select Else ActiveCell.Offset(1, 0).Select End If Loop End Sub |
Ooooow, ik dacht dat hij met A, AF, O enz. de kolommen bedoelde waarop de voorwaardelijke opmaak van toepassing was. Maar het zijn dus de verschillende statussen die kolom P kunnen komen?quote:Op donderdag 11 januari 2007 10:25 schreef Deetch het volgende:
Je kunt zo echter maar 3 conditional formats maken en TS heeft er 6 nodig (eigenlijk 5 want AF en NA zijn beide rood.
juistquote:Op donderdag 11 januari 2007 10:28 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ooooow, ik dacht dat hij met A, AF, O enz. de kolommen bedoelde waarop de voorwaardelijke opmaak van toepassing was. Maar het zijn dus de verschillende statussen die kolom P kunnen komen?
Jawel dat kan met een macro. Hierin ga je de tekststring karakter voor karakter bij langs en bepaal je of het een integer danwel tekst is. indien getal dan deze onthouden en naar volgende karakter gaan. Als dit ook getal dan het eerste getal vermenigvuldigen met 10 en het tweede getal erbij op tellen. Uiteindelijk strip je zo alle getallen uit de tekststring.quote:Op donderdag 11 januari 2007 10:14 schreef Autoreply het volgende:Kan ik uit een willekeurige combinatie tekst waar één getal in staat dit geval isoleren en als "number" ergens anders neerfietsen? Kan je alles zo afronden dat het 2 of 3 cijfers significant is? Nu pakt ie alleen het aantal getallen achter de 0...
Dank, ik ga hier 's ff naar kijkenquote:Op donderdag 11 januari 2007 10:44 schreef Deetch het volgende:
[..]
Jawel dat kan met een macro. Hierin ga je de tekststring karakter voor karakter bij langs en bepaal je of het een integer danwel tekst is. indien getal dan deze onthouden en naar volgende karakter gaan. Als dit ook getal dan het eerste getal vermenigvuldigen met 10 en het tweede getal erbij op tellen. Uiteindelijk strip je zo alle getallen uit de tekststring.
Ik ga wel ff prutsen, brb
Afronden op significante cijfers: http://j-walk.com/ss/excel/usertips/tip032.htm
het lijkt me makkelijker alle cijfers in een andere string te zetten en deze dan te converteren naar integerquote:Op donderdag 11 januari 2007 10:44 schreef Deetch het volgende:
[..]
Jawel dat kan met een macro. Hierin ga je de tekststring karakter voor karakter bij langs en bepaal je of het een integer danwel tekst is. indien getal dan deze onthouden en naar volgende karakter gaan. Als dit ook getal dan het eerste getal vermenigvuldigen met 10 en het tweede getal erbij op tellen. Uiteindelijk strip je zo alle getallen uit de tekststring.
Ik ga wel ff prutsen, brb
Afronden op significante cijfers: http://j-walk.com/ss/excel/usertips/tip032.htm
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 | 'by Deetch linestring = ActiveCell.Value lengthstring = Len(linestring) savestring = "" For i = 1 To lengthstring characterstring = Mid(linestring, i, 1) If characterstring = "0" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "1" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "2" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "3" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "4" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "5" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "6" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "7" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "8" Then savestring = savestring + characterstring ElseIf characterstring = "9" Then savestring = savestring + characterstring End If Next i ActiveCell.Offset(0, 1).NumberFormat = "@" ActiveCell.Offset(0, 1).Value = savestring ActiveCell.Offset(0, 2).NumberFormat = "0" ActiveCell.Offset(0, 2).Value = savestring End Sub |
Ik weet niet veel van Excel. Wel genoeg om simpele vragen te beantwoorden. En moeilijke vragen kan ik hier dan mooi kwijt.quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:29 schreef Frollo het volgende:
Volgens mij weet ik best wel iets van Excel en hoop dan ook in dit topic héél veel Fokk!ertjes blij te maken!![]()
![]()
Het lijkt wel vrijdag op me werk en dit soort vraagjes zijn handig om mijn VB skills af en toe te testen.quote:
MOet ik nou nog wat aanpassen in die macro? Want zo werktie nietquote:Op donderdag 11 januari 2007 10:25 schreef Deetch het volgende:
Je kunt zo echter maar 3 conditional formats maken en TS heeft er 6 nodig (eigenlijk 5 want AF en NA zijn beide rood.
Op die manier wordt het toch een macrotje ben ik bang.
[ code verwijderd ]
Uitleg:
Do until betekend dat de macro alle regels bij langs gaat zolang de waarde in de active cell (kolom A) niet leeg is.
activecell is de geactiveerde cel (in eerste instantie A1)
activecell.offset(0,4) betekend vier kolommen opzij ten opzichte van de actieve cel
activecell.offset(1,0).select beteknd de cel onder de active cel selecteren (dus volgende cel in kolom A)
de colorindex is de kleurcode (zie onder)
[afbeelding]
Thnx,quote:Op donderdag 11 januari 2007 13:30 schreef Deetch het volgende:
je moet de activecell.offset(0,4) aanpassen naar (0,15) zodat de macro kijkt naar de waarde in kolom P ipv E (zoals de voorbeeld macro).
Dat had ik ook al uitgelegd bij de uitleg dacht ik, maar misschien was dat niet duidelijk genoeg.
je moet wel de macro elke keer runnen als je je spreadsheet aanvult en in kolom A mogen geen lege cellen voorkomen tot onder het einde van je data.
1 |
1 2 3 4 | .ColorIndex = 6 .Pattern = xlSolid End With |
Nee dit varieert dus blijft handmatigquote:Op donderdag 11 januari 2007 13:36 schreef Deetch het volgende:
Dat ligt eraan of de nummering van te voren bekend is en constant. Dus als het altijd 10 facturen per maand zijn dan kan dat redelijk eenvoudig. Als het aantal facturen per periode niet contant is wordt het lastig en kun je ze beter gewoon handmatig inkloppen.
Dat denk ik wel, met database programma's ben je iets flexibeler in dit soort zaken maar daar weet ik niet zoveel van af.quote:Op donderdag 11 januari 2007 15:47 schreef mirelia het volgende:
[..]
Nee dit varieert dus blijft handmatig
Jammer maar bedankt
Ik denk wel dat dit kan, er van uitgaande dat je in dezelfde regel als het factuurnummer ook wel ergens de datum van de factuur hebt staan en dat ze in chronologische volgorde staan.quote:Op donderdag 11 januari 2007 13:32 schreef mirelia het volgende:
Iemand een idee hoe ik op een factuur:
A: automatisch kan doornummeren
B: maar dan op een speciale manier nl eerste factuur van jan 2007 is dan 0701001 en eerste feb is 0702001 etc
Of is dit te ingewikkeld?
Alleen als er een referentie is naar het nummer van de voorgaande factuur. Excel is niet in staat om zelf te verzinnen de hoveelste factuur van de maand het is.quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:23 schreef mirelia het volgende:
Er word elke maand wel een factuur gemaakt maar ik bedoelde het toch anders denk ik
Ik bedoelde de factuurnummers OP de factuur
Dus stel dat de datum in cel G14 staat en het factuurnummer in cel F14, hoe zou de formule dan zijn?
en zou het wel werken zo??
Ja en dat word waarschijnlijk moeilijkquote:Op donderdag 11 januari 2007 18:32 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Alleen als er een referentie is naar het nummer van de voorgaande factuur. Excel is niet in staat om zelf te verzinnen de hoveelste factuur van de maand het is.
nieuwe kolom met volgende formule maken. uitgegaan van cel G1 als datum en cel F1 als factuurnummerquote:Op donderdag 11 januari 2007 18:23 schreef mirelia het volgende:
Er word elke maand wel een factuur gemaakt maar ik bedoelde het toch anders denk ik
Ik bedoelde de factuurnummers OP de factuur
Dus stel dat de datum in cel G14 staat en het factuurnummer in cel F14, hoe zou de formule dan zijn?
en zou het wel werken zo??
Het is de leeftijd moet je maar denkenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 08:50 schreef realbase het volgende:
goh.. al jaren op fok.. en pas mn eerste nuttige topic
=100000*REST(JAAR(G1)/100)+1000*MAAND(G1)+F1quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:46 schreef Deetch het volgende:
[..]
nieuwe kolom met volgende formule maken. uitgegaan van cel G1 als datum en cel F1 als factuurnummer
=RIGHT(YEAR(G1);2)&IF(MONTH(G1)<10;0;"")&MONTH(G1)&IF(F1<10;"00";(IF(F1<100;"0";"")))&F1
of in nederlands
=RECHTS(JAAR(G1);2)&ALS(MAAND(G1)<10;0;"")&MAAND(G1)&ALS(F1<10;"00";(ALS(F1<100;"0";"")))&F1
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |