suv: voor de zieligerts....quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:07 schreef problematiQue het volgende:
Maarja, we willen aan de andere kant óók niet meer betalen voor ons eten, want de 3e hypotheek om de SUV te bekostigen moet nog worden afgelost.
De subsidies worden betaald van onze belastingen...... De kans is groot dat wanneer de importquota en importheffingen worden opgeheven het eten nog goedkoper wordt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:07 schreef problematiQue het volgende:
Maarja, we willen aan de andere kant óók niet meer betalen voor ons eten, want de 3e hypotheek om de SUV te bekostigen moet nog worden afgelost.
Ik weet niet hoor, maar als ik kon kiezen tussen 18 uur per dag werken en daarmee eigen groenten verbouwen, en het verkopen van alle bezittingen + geld lenen om in een gammel bootje te gaan zitten waarbij de kans op heelhuids overkomen gering is, dan zou ik niet peinzen over dat boottripje.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:06 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Als we zó gaan beginnen is het misschien beter om 'ns op te houden met de landbouwsubsidies. Nu liggen europese landbouwproducten voor 1/3e van de marktprijs op de Afrikaanse markten. Geen enkele Afrikaanse boer kan hier tegenop boksen. En dan vinden 'wij' het gek dat er zoveel Afrikanen liever het risico nemen met een gammel bootje naar de Canarische eilanden te gaan dan voor 18 uur per dag in de brandende zon voor Jan Lul groente te verbouwen.
Dat zeg je vanuit jouw positie. Iemand die in een land leeft waar de helft van de tijd de oogst mislukt, die amper geld overhoudt om kleren van te kopen (laat staan medicijnen), etc. denkt daar vast heel anders over. Het verbaast mij dat je er zo simplistisch over denkt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar als ik kon kiezen tussen 18 uur per dag werken en daarmee eigen groenten verbouwen, en het verkopen van alle bezittingen + geld lenen om in een gammel bootje te gaan zitten waarbij de kans op heelhuids overkomen gering is, dan zou ik niet peinzen over dat boottripje.
Jij?
Naast bovenstaand vind ik het ook een wat raar voorbeeld.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar als ik kon kiezen tussen 18 uur per dag werken en daarmee eigen groenten verbouwen, en het verkopen van alle bezittingen + geld lenen om in een gammel bootje te gaan zitten waarbij de kans op heelhuids overkomen gering is, dan zou ik niet peinzen over dat boottripje.
Jij?
quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:15 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Wat mij part is het kopen van een SUV een ticket naar een heropvoedingskamp![]()
Dit staat toch helemaal los van de subsidies?quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:14 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Dat zeg je vanuit jouw positie. Iemand die in een land leeft waar de helft van de tijd de oogst mislukt, die amper geld overhoudt om kleren van te kopen (laat staan medicijnen), etc. denkt daar vast heel anders over. Het verbaast mij dat je er zo simplistisch over denkt.
EDIT: Oh, ik snap het al. Door de subidies kunnen de boeren in Afrika wel winstgevend groente verbouwen en worden ze niet uit de markt gedrukt door de absurd goedkope - gesubsidieerde - europese producten.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:17 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Dit staat toch helemaal los van de subsidies?
Ik raak je een beetje kwijt... je haalt er nu van alles bij.
quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:10 schreef Napalm het volgende:
[..]
Vervolgens daalt de prijs van voedsel door die productie en gaan arme boeren in Afrika failliet...
Hmm? Ik denk er niet erg simplistisch over, ik zei dat ik bij het door jou geschetste dillema niet die keuze zou maken.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:14 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Dat zeg je vanuit jouw positie. Iemand die in een land leeft waar de helft van de tijd de oogst mislukt, die amper geld overhoudt om kleren van te kopen (laat staan medicijnen), etc. denkt daar vast heel anders over. Het verbaast mij dat je er zo simplistisch over denkt.
Dat Wikipedia-artikel mag wel eens opgeschoond worden.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:19 schreef Autodidact het volgende:
[..]Voor een cent per banaan zullen ze zich stinkend rijk noemen. Mijn moeder is een project begonnen om in Afrika (nu kleinschalig natuurlijk) de landbouwproducten te verbeteren met moderne, doch goedkope techniek, zodat ook de kwaliteit op termijn kan concurreren met de tomaat van boer Jan
.
Is het een beetje een succesvol project? Met andere woorden, zijn er ook noemenswaardige resultaten?quote:Plant tissue culture, also called micropropagation, is a practice used to propagate plants under sterile conditions, often to produce clones of a plant. Different techniques in plant tissue culture may offer certain advantages over traditional methods of propagation, including: hello--80.43.43.98 19:17, 17 December 2006 (UTC)
In Spanje mogen ze als illegaal ook 18 uur per dag in de zon sinasappels plukkenquote:Op woensdag 10 januari 2007 20:06 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Als we zó gaan beginnen is het misschien beter om 'ns op te houden met de landbouwsubsidies. Nu liggen europese landbouwproducten voor 1/3e van de marktprijs op de Afrikaanse markten. Geen enkele Afrikaanse boer kan hier tegenop boksen. En dan vinden 'wij' het gek dat er zoveel Afrikanen liever het risico nemen met een gammel bootje naar de Canarische eilanden te gaan dan voor 18 uur per dag in de brandende zon voor Jan Lul groente te verbouwen.
Een zinnig plan zou inderdaad grofweg die contouren hebben, ja.quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:53 schreef problematiQue het volgende:
Klinkt nog niet eens zo heel gek.
[..]
http://news.bbc.co.uk/2/s(...)_for_bush/html/4.stm
Hehe. Net zo betrouwbaar als Brittanica was het toch?quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:22 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Dat Wikipedia-artikel mag wel eens opgeschoond worden.
Net begonnen, nee dus.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:22 schreef problematiQue het volgende:
Is het een beetje een succesvol project? Met andere woorden, zijn er ook noemenswaardige resultaten?
Zou het?quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:09 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
De subsidies worden betaald van onze belastingen...... De kans is groot dat wanneer de importquota en importheffingen worden opgeheven het eten nog goedkoper wordt.
Het is ietwat afgezaagd, maar; bron? Niet dat ik jou niet geloof, maar ik zou het graag zelf willen lezen/zien.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Hmm? Ik denk er niet erg simplistisch over, ik zei dat ik bij het door jou geschetste dillema niet die keuze zou maken.
Het zijn gewoonlijk ook niet de armsten die de boot nemen, geen bedreiging van honger of oorlog. Wat me laatst opviel was eentje die zei dat ze thuis niks hadden. Dus verkochten ze het familieland, en ging hij met enige duizenden euro's op zak naar Mauretanië. Hoezo niks hebben?
Het is geen toeval dat het jonge mannen zijn. Die zoeken risico's. De verstandigen niet, die doen iets slimmers met hun kapitaal (geld of zichzelf). En de trek naar Europa is in delen van Afrika behorend tot de traditie. Het wordt verwacht, het wordt gedaan. Voor een deel van de bootgangers komt er ook niet veel meer motivering dan dat aan te pas: jonge mannen, traditie, risico zoeken.
quote:Vatican condemns Dakar Rally
From correspondents in Vatican City, Rome
January 11, 2007
THE Vatican newspaper has strongly condemned the Dakar Rally as a "bloody, irresponsible, violent and cynical attempt to impose questionable western tastes on the developing world".
An editorial in L'Osservatore Romano titled "Paris-Dakar: The Bloody Race of Irresponsibility", slammed the race a day after South Africn motorcycle rider Elmer Symons died during the fourth stage in the Morocco desert.
"The Paris-Dakar, a race which many classify as a sporting event, in reality has very little to do with healthy competition," the editorial said.
"The trail of blood which grows longer from year to year on the route of the race instead underscores the undeniable component of violence that lies behind every attempt to export western models to human environments and ecosystems that have little to do with the West," it said.
The newspaper said the race and its sponsors betrayed a "cynicism" that ignores local realities. It called the wrecks of cars, trucks and motorcycles abandoned in the desert "rusty monuments to irresponsibility".
The two-week race, which no longer starts from Paris, has claimed 49 lives in its 29-year-existence, 24 of them competitors.
Reuters
Afrikanen zijn niet gek, niet verstoken van informatie en juist de Europagangers hebben meestal direct contacten in Europa. Compleet met telefoon en al.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:17 schreef problematiQue het volgende:
Bovendien sigme, jij weet van de verhalen van verdronken 'gelukszoekers' omdat je toegang hebt tot het internet, een krant en de TV. Een Afrikaanse boer heeft van horen-zeggen is gehoord dat de broer van de neef van de vriend van de schoonfamilie van.... in Parijs een baan heeft als stratenveger en elke maand 20 euro naar huis kan sturen (voor Afrikanen heel wat geld) en denkt 'dat wil ik ook'.
Of het een verstandige keuze is in zo'n bootje te stappen is natuurlijk de vraag. Ik vind het echter wel een begrijpelijke.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
In Spanje mogen ze als illegaal ook 18 uur per dag in de zon sinasappels plukken.
a) voor de autarkische boer maakt het niet veel uit. Die zorgt immers voor zijn eigen voedsel.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:18 schreef problematiQue het volgende:
[..]
EDIT: Oh, ik snap het al. Door de subidies kunnen de boeren in Afrika wel winstgevend groente verbouwen en worden ze niet uit de markt gedrukt door de absurd goedkope - gesubsidieerde - europese producten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |