bron: www.l1.nlquote:Het verplichte wegenvignet voor auto’s die in België rijden gaat door.
Alle automobilisten die gebruik maken van de wegen in België moeten in 2008 een vignet kopen. Dat geldt dus ook voor Limburgse automobilisten die in België inkopen doen. Het kopen van een vignet kan door het kenteken in te voeren via internet en telefoon. Ook is het te koop bij tankstations. Het vignet gaat waarschijnlijk 60 euro kosten.
bron: http://www.ad.nl/buitenland/article977596.ecequote:BRUSSEL - Het verplichte wegenvignet voor auto's die in België rijden gaat definitief door. De Belgische deelstaten hebben namelijk een akkoord bereikt over de verdeling van de opbrengst.
Het gewest Brussel lag lang dwars, maar neemt genoegen met een kleiner deel van de opbrengst dan geëist. De Brusselse minister van Begroting Guy Vanhengel heeft dat woensdag gezegd.Alle automobilisten moeten in 2008 een vignet kopen. Dat kan door het kenteken in te voeren via internet, telefoon of bij tankstations. De vermoedelijke prijs is circa 60 euro per jaar. Belgen krijgen dit bedrag vergoed via de wegenbelasting.
Nederlanders en andere niet-Belgen moeten het vignet ook kopen, bijvoorbeeld als ze door België rijden voor naar een camping in Frankrijk of Spanje.
Brandstofaccijns
De ANWB en Europarlementslid Corien Wortmann (CDA) uitten vorig jaar bezwaren tegen het Belgische plan. Wortmann ziet liever dat de Belgen de brandstofaccijns verlagen dan de wegenbelasting.
Zo hebben de Nederlanders er ook wat aan als ze gaan tanken in België, redeneert de verkeersspecialist van het CDA. Volgens Wortmann is het Belgische plan strijdig met Europese regels. Ze heeft daarover vragen gesteld aan de Europese Commissie.
Je zegt het precies goedquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:27 schreef buachaille het volgende:
Op zich hebben de Belgen gelijk natuurlijk, als je ziet hoeveel Nederlandse voertuigen door België rijden, wel de lasten maar niet de lusten.
Tja, leuk gezegd, maar weekendje Londen ofzo is opeens een stuk aantrekkelijker dan weekendje Antwerpen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:50 schreef misteriks het volgende:
wat een typisch hollandse reacties hier ! alsof de belgische economie draait op die campeerklojo's die zelfs hun krat Heineken meenemen naar de Ardennen ; of de toiletdame aan de kathedraal van a'pen ineens werkloos zou worden ;;;
Retourtje Londen kost ¤25 met Ryanairquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:53 schreef DarkElf het volgende:
ja waar je heen moet met de boot, via de tunnel of vliegen, en dat is idd veel goedkoper allemaal bij elkaar dan een vignetje voor belgie
en dat kan je alleen posten met zo'n smilie?quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:02 schreef Et-Cetera het volgende:
[..]
Retourtje Londen kost ¤25 met Ryanair
de wegen in Belgie zijn gewoon uit principe brak, door Nederland rollen minstens zoveel auto's en wij presteren het wel om geen DDR achtige snelwegen te krijgen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik geloof niet dat Oostenrijk en Zwitserland opeens geen toerisme meer hadden toen ze hun vignet invoerde...
en alsof de Belgen zoveel verdienen aan nederlandse weekendtoeristen, de kuddes nederlanders die elke zomer en winter door Belgie jakkeren en daar geen cent uitgeven zorgen wel voor stukke wegen en geen inkomsten. Zou ik ook een vignet invoeren...
60 euro, mwoah, weet ik leukere dingen mee te doen dan aan de belgen schenken, en het belgische wegennet goedquote:Op woensdag 10 januari 2007 17:38 schreef BrauN het volgende:
What de fuck is het probleem man?
Belgische wegen worden hoofdzakelijk gebruikt door verkeer wat overal moet zijn, behalve in Belgie. Drukte op de wegen, maar het land houdt er bijna geen flikker aan over. Daarnaast zijn het echt niet meer de meest hobbelige wegen... Sterker nog, de drukste trajecten zijn tegenwoordig prima.
En wat is nou 60 euro? Gewoon dikke pech voor de Limburgers die inkopen doen in ons buurland dan... Moeten ze maar in eigen land boodschapjes doen he. Het is een keuze.
En rij jij maar lekker via Duitsland naar Frankrijk, prutser.
'Hobbel hobbel' is alleen bij Gent hoor.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:48 schreef Klonk het volgende:
[..]
60 euro, mwoah, weet ik leukere dingen mee te doen dan aan de belgen schenken, en het belgische wegennet goed, wel eens van Antwerpen naar de kust gereden, hobbeldehobbel, zelfde als je vanuit Luik richting Lille gaat, hobbeldehobbel
leuk ook voor de transporteurs, 60 euro per auto, kan lekker aantikken![]()
nee, de belgen hebben het wegennet prima op orde![]()
Het zijn niet de mensen die in het grensgebied wonen die de dupe zijn. Die betalen een keer 60 euro en kunnen het hele jaar in Belgie boodschappen blijven doen. Het zijn de mensen die naar Frankrijk willen of een dagje naar Antwerpen. Zo'n tripje kost opeens 60 euro extra. Ik snap ook niet in een tijd van open grenzen en de europese eenwording dat dit zomaar door de EU wordt geaccepteerd.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:38 schreef BrauN het volgende:
What de fuck is het probleem man?
Belgische wegen worden hoofdzakelijk gebruikt door verkeer wat overal moet zijn, behalve in Belgie. Drukte op de wegen, maar het land houdt er bijna geen flikker aan over. Daarnaast zijn het echt niet meer de meest hobbelige wegen... Sterker nog, de drukste trajecten zijn tegenwoordig prima.
En wat is nou 60 euro? Gewoon dikke pech voor de Limburgers die inkopen doen in ons buurland dan... Moeten ze maar in eigen land boodschapjes doen he. Het is een keuze.
En rij jij maar lekker via Duitsland naar Frankrijk, prutser.
het recht op tolheffing op de Westerschelde hebben de Belgen al anderhalf eeuw geleden afgekocht, dus zullen we dat eerst moeten zien terug te kopenquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:21 schreef Tikorev het volgende:
Ik stel een Westerscheldevignet voor. ¤10.000 per schip om Nederlanders die door België moeten schadeloos te stellen.
DAn noem je het geen tol, er is vast wel een leuke naam voor te verzinnen, milieutoeslag, onderhoudstoeslag e.d.quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:02 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
het recht op tolheffing op de Westerschelde hebben de Belgen al anderhalf eeuw geleden afgekocht, dus zullen we dat eerst moeten zien terug te kopen![]()
Tja die moeten in Duitsland ook al tol betalen en ook daar is het transport niet afgenomen volgens mij.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:48 schreef Klonk het volgende:
leuk ook voor de transporteurs, 60 euro per auto, kan lekker aantikken![]()
dat betalen de Belgen nu al ongeveerquote:Op woensdag 10 januari 2007 18:05 schreef longinus het volgende:
[..]
DAn noem je het geen tol, er is vast wel een leuke naam voor te verzinnen, milieutoeslag, onderhoudstoeslag e.d.
Nee transporteurs rekenen die 60 euro ook gewoon door aan de klant. Dus drie keer raden wie uiteindelijk de rekening betaalt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja die moeten in Duitsland ook al tol betalen en ook daar is het transport niet afgenomen volgens mij.
Voornamelijk de Duitse en Belgische klantenquote:Op woensdag 10 januari 2007 18:27 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Nee transporteurs rekenen die 60 euro ook gewoon door aan de klant. Dus drie keer raden wie uiteindelijk de rekening betaalt.
schitterend mag je als buitenlander mee gaan betalen aan wegen van waar ze zelfs in afrika zouden zeggen dat ze slecht zijn.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:16 schreef Klonk het volgende:
Goed nieuws voor de bewoners van de grensstreek of een ieder die wel eens in Belgie komt, het vignet voor de Belgische wegen gaat door, dus we mogen gaan betalen voor de meest beroerde hobbelige snelwegen en hun geweldige bewegwijzering.....
idd voor 60 euro laat ik de auto overvliegen naar parijs om dan weer verder te gaanquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:53 schreef DarkElf het volgende:
ja waar je heen moet met de boot, via de tunnel of vliegen, en dat is idd veel goedkoper allemaal bij elkaar dan een vignetje voor belgie
maar het mooie is nog wel dat de belgen zelf niets betalen want die worden gecompenseerd door de wegenbelastingquote:Op woensdag 10 januari 2007 17:38 schreef longinus het volgende:
Het is gewoon een truuk van de Belgen om het miljoenenijntje voor elkaar te krijgen, dat stukje spoor door limburg heen zodat ze ook een snelle verbinding hebben met het roergebied.
En zij hebben geen rijn.
dan hadden ze tolwegen moeten introduceren en niet dit belachelijke plan.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:38 schreef BrauN het volgende:
What de fuck is het probleem man?
Belgische wegen worden hoofdzakelijk gebruikt door verkeer wat overal moet zijn, behalve in Belgie. Drukte op de wegen, maar het land houdt er bijna geen flikker aan over. Daarnaast zijn het echt niet meer de meest hobbelige wegen... Sterker nog, de drukste trajecten zijn tegenwoordig prima.
En wat is nou 60 euro? Gewoon dikke pech voor de Limburgers die inkopen doen in ons buurland dan... Moeten ze maar in eigen land boodschapjes doen he. Het is een keuze.
En rij jij maar lekker via Duitsland naar Frankrijk, prutser.
Bron BN / De Stemquote:‘Voorkom invoering van vignet’
Woensdag 10 januari 2007 - MIDDELBURG – Het kabinet moet van Gedeputeerde Staten van Zeeland nogmaals proberen de Belgische gewestregeringen over te halen om van invoering van een wegenvignet af te zien.
Uit antwoorden van zes Belgische gewestministers begrijpt het provinciebestuur dat het nog onduidelijk is of het wegenvignet daadwerkelijk wordt ingevoerd.
Maar alle ministers melden tegelijkertijd dat er wordt gestudeerd op invoering van een wegenvignet. Vlaanderen, Brussel en Wallonië zouden daarbij allemaal een ander regime kunnen invoeren op het wegenvignet op elkaar afstemmen. Zo spreekt het Waalse ministerie van financiën over een Belgisch vignet met een bepaalde geldigheid van bijvoorbeeld tien dagen, een maand of een jaar. Een jaar rijden op Belgische wegen zou dan bijvoorbeeld zeventig euro moeten kosten.
Maar het Waalse ministerie van transport laat juist weten dat het gewest Vlaanderen beslist op welke wegen wel of geen tol moet worden geheven. Zo zou het in te voeren vignet alleen nodig zijn voor snelwegen en de belangrijkste provinciale wegen.
Gedeputeerde Toine Poppelaars (verkeer) legt uit dat de ’diffuse’ antwoorden van de diverse gewestministers aanleiding zijn voor de provincie om nog eens aan de bel te trekken.
Het provinciebestuur heeft maanden geleden samen met de Zeeuws-Vlaamse gemeenten minister Peijs van Verkeer en Waterstaat al gewaarschuwd dat Zeeuws-Vlaanderen alleen maar te bereiken is door tol te betalen: ofwel door de Westerscheldetunnel ofwel door België. De provincie geleidt de brieven van de Belgische gewestministers door naar Den Haag en laat tegelijkertijd nog eens ’indringend’ weten dat Zeeland sterk tegen invoering van een betaalvignet is.
Poppelaars betwijfelt overigens sterk of de Belgen, zelfs als ze het zouden willen, al met ingang van volgend jaar een vignet kunnen invoeren.
„Als de Belgische overheden nu nog niet eens weten òf ze een vignet willen invoeren , kan dat nooit voor 1 januari 2008 zijn geregeld.“
De huidige minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, is over twee maanden commissaris van de koningin in Zeeland. Dat ze Nederlandse én veel Belgische ministers persoonlijk kent, kan straks nog wel eens een voordeel zijn, bevestigt Poppelaars. „Tot nu toe is waarschijnlijk weinig actie vanuit Den Haag ondernomen, omdat er nog geen officieel Belgisch plan voor invoering van een wegenvignet ligt. Minister Peijs mag na haar benoeming geen zaken behandelen, die over Zeeland gaan. We gaan er vanuit dat haar staatssecretaris de boodschap overbrengt. Als commissaris zal ze ons pleidooi ongetwijfeld steunen.“
nee inplaats dat mensen nu 100 euro in antwerpen gaan uitgeven gaan ze nu ergens anders heen, lekker slim hootquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:38 schreef misteriks het volgende:
ik ben eens benieuwd hoeveel NLers het voor die schlemiele 60euro zullen laten.. In ieder geval ; het is sowieso een win win situatie , dit vignet. diegenen die dit onredelijk vinden hebben ook niets uit te geven in Belgie , en dan kan deze overlast beter in eigen land blijven
wie controleerd dat trouwens een leger rijkswachten van om en bij de 100.000quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:55 schreef vet_seg het volgende:
In Oostenrijk hebben ze dit ook, vooral in de buurt van Wenen. De oostenrijkers moeten een kaart kopen voor een x aantal euro's per jaar. Als je als toerist daar komt kan je bij elk benzinestation een maand, week of een dagkaart kopen.
Ik denk niet dat je echt 60 euro moet gaan betalen als je voor een dagje naar belgie wil.
Ach, ze gaan gewoon langs de weg staan en wachten op een NL-er/Duitser/Franser/Zwitserser etc. Belgen hoeven ze niet te controleren, want die krijgen ze toch allemaal gratis...quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wie controleerd dat trouwens een leger rijkswachten van om en bij de 100.000
Ik vind 60 euro niet een schlemiel bedrag , ik vind dat rijkelijk hoog.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:38 schreef misteriks het volgende:
ik ben eens benieuwd hoeveel NLers het voor die schlemiele 60euro zullen laten.. In ieder geval ; het is sowieso een win win situatie , dit vignet. diegenen die dit onredelijk vinden hebben ook niets uit te geven in Belgie , en dan kan deze overlast beter in eigen land blijven
Idd, stel dat dit doorgaat stel ik voor om hetzelfde in te voeren voor al die gare Belgen die hier hun wiet komen halen met die gare bakken.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:24 schreef zoalshetis het volgende:
het voordeel is dat wij 'ollanders wel zonder vignet illegaal, voor nederlandse begrippen, vuurwerk mogen kopen en dat belgen daar een vergunning voor moeten aanvragen. de handelsgeest is wel grappig in belgië, altijd gespeend met het uitzuigen van buurlanden.
voor 60 euro koop je 48 liter brandstof, kun je gemiddeld gezien zo'n kleine 600km van rijden.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:29 schreef DarkElf het volgende:
dan gaat iedereen toch lekker omrijden over duitsland enzo ? kost ook niets tegenwoordig met die bezineprijzen
2,50 is ook niet echt veel.. denk dat de meeste vallen over het princiepe. Het strookt niet echt met een 1 Europa...quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:30 schreef Dagonet het volgende:
Toch leuk dat iedereen meteen maar denkt dat je verplicht bent om meteen voor een heel jaar toegang te kopen. Iedereen over de mogelijke andere tijdsduren heen gelezen?
Stel ze maken het minimum twee weken, da's een euro of 2,50.
Neuh, de meesten in dit topic blijven zeiken over 60 euro extra voor een bioscoopkaartje. 2,50 is al een heel stuk schappelijker (met een paar vrienden, even delen, nog geen euro extra per persoon).quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
2,50 is ook niet echt veel.. denk dat de meeste vallen over het princiepe. Het strookt niet echt met een 1 Europa...
net zoiets als betalen voor lucht bij een tankstation.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
2,50 is ook niet echt veel.. denk dat de meeste vallen over het princiepe. Het strookt niet echt met een 1 Europa...
dan volgt Nederland denk ik automatisch.. het wordt dan haast wel gedwongen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:41 schreef Dagonet het volgende:
Ik kan niet wachten tot Duitsland hetzelfde doet..
ik ben in elk geval niet bereid:quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:41 schreef Dagonet het volgende:
Metro2005, waar ben je wel toe bereid om te betalen?
ok, dan ga ik hier nu even vol op inquote:Op woensdag 10 januari 2007 20:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
ik ben in elk geval niet bereid:
- 20 cent voor een plastic tasje te betalen
- 25 ~ 50 cent voor pinnen te betalen
- 50 cent voor lucht te betalen
- tolvignetten te betalen waar je geen ene flikker voor terugkrijgt (ja een karrenspoor)
- debiele belastingen die nergens goed voor zijn (wat te denken van belasting betalen over een gespaarde erfenis (zelfs al heb je die nog helemaal niet gehad omdat bv 1 van je ouders nog leeft) , belasting betalen over een huis kopen (overdrachtsbelasting), belasting betalen over je spaargeld en nog een dozijn andere onzinbelastingen
- kwartjes voor toiletten in pretparken
- betaald parkeren (echt principekwestie, ik betaal NIET voor parkeren dus zoek steden op waar je niet hoeft te betalen als ik wil winkelen en als ik ergens moet betalen dan kom ik daar gewoon niet)
etc.
Ik ben wél bereid te betalen voor bv een systeem als in frankrijk:
- gratis als je over de nationale wegen rijdt met een mooie limiet van 90km/u en 60 in de dorpen
- een klein bedrag tol betalen als je over de snelwegen wilt rijden, met hele mooie wegen, een snelheidslimiet van 130km/u en met mooie voorzieningen (parkeergelegenheden, mooie ruime tankstations) ed
ik ben wél bereid te betalen voor zaken waar je daadwerkelijk wat voor terugkrijgt, waarbij je het gevoel hebt dat er wat nuttigs met je geld gedaan wordt.
Niet iets wat gewoon ingevoerd wordt om meer geld op te halen zoals betaald parkeren, want waar betaal je voor? voor die mooie niet te vinden ieniemini parkeerplaats waar zelfs een alto niet in past? voor een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen? nee, je betaalt alleen maar om de gemeentekas te spekken.
Tolvignet, wat krijg je daarvoor terug? mooie strakke wegen zoals in frankrijk en nederland? nee, je krijgt er hobbelwegen voor terug met levensgevaarlijke jumps, gaten en enorm slechte bewegwijzering.
betalen om te pinnen, krijg je er wat voor terug? nee, waarom berekenen ze die kosten niet in de producten? dat doe je met je verwarming, licht en personeel toch ook? waarom moet je dan weer zoiets apart berekenen. Zou mooi zijn als ze iedereen die in zijn tshirt een winkel binnenkomt extra moet betalen omdat voor hem de verwarming aan moet staan en iemand in zijn winterjas heeft daar niks aan
njazo kan ik nog wel even doorgaan. Ik moet gewoon helder hebben WAAR Ik voor betaal, als ik zie hoeveel geld de gemeentelijke diensten hier bv elk jaar vragen en wat een enorme grafzooi het op straat is altijd en hoe enorm slecht de wegen er zijn (heb al een keer mijn carterpan verrot gereden door een slecht onderhouden drempel hier die ongeveer 3x zo hoog was als dat ie hoorde te zijn)
![]()
Doe ze de groeten daar :-) scheelt weer heel wat caravans op de baan hier. :-)quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:16 schreef Klonk het volgende:
Dat wordt dus voortaan via Duitsland naar Frankrijk....
- je betaalt 20 cent voor een plastic tasje omdat de tas niet gratis geproduceerd wordt;quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:00 schreef Misanthropist het volgende:
[..]
ok, dan ga ik hier nu even vol op in
- je betaalt 20 cent voor een plastic tasje omdat de tas niet gratis geproduceerd wordt;
- je betaalt tegenwoordig alleen nog maar pinkosten als de winkelier met het pinapparaat in moet bellen per transactie. Waarom ze dit niet in de prijs van alle producten doorberekenen is ook simpel: niet elke klant pint dus hoeft niet elke klant daarmee belast te worden;
- betaald parkeren is om de steden een beetje autovrij te houden en anders te laten betalen voor alles wat zij vervuilen, etc. moet je btw eens bedenken dat jij in amsterdam gaat winkelen en een parkeerplaats zoekt in de binnenstad![]()
verder kan je het belgische systeem ook gewoon zien als tol
Ja, alleen aan die andere tijdsduren heb ik zo weinig omdat ik vaak onverwacht in Belgie kom en dus altijd zo'n vignet moet hebben. Of je zou het op een of andere manier alla minuut moeten kunnen activerenquote:Op woensdag 10 januari 2007 20:30 schreef Dagonet het volgende:
Toch leuk dat iedereen meteen maar denkt dat je verplicht bent om meteen voor een heel jaar toegang te kopen. Iedereen over de mogelijke andere tijdsduren heen gelezen?
Stel ze maken het minimum twee weken, da's een euro of 2,50.
Dan laat je je baas betalen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, alleen aan die andere tijdsduren heb ik zo weinig omdat ik vaak onverwacht in Belgie kom en dus altijd zo'n vignet moet hebben. Of je zou het op een of andere manier alla minuut moeten kunnen activeren
Denk niet dat mijn baas betaald is ik in eigen tijd in Belgie rij. Woon namelijk nog geen half uur van de Belgische grens en ga weleens een bioscoopje pakken in Antwerpen en Bier en boodschappen halen net over de grensquote:Op woensdag 10 januari 2007 21:13 schreef Dagonet het volgende:
Dan laat je je baas betalen.
Nee, dat doe ik niet omdat het daar goedkoper is. Dat doe ik vooral omdat ze daarveel meer hebben dan hier in Nederland.quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:25 schreef Dagonet het volgende:
Dat doe je ook alleen maar omdat het voordeliger is, nou ja, nu is je eigen land goedkoper. Da's meteen een stuk beter voor onze economie, je hebt de Belgische regering lang genoeg gespekt met je btw afdrachten daar.
Inclusief reiskosten is het dus nu duurder.quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:26 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet omdat het daar goedkoper is. Dat doe ik vooral omdat ze daarveel meer hebben dan hier in Nederland.![]()
Dat zou ook een idee kunnen zijnquote:Op woensdag 10 januari 2007 21:28 schreef Dagonet het volgende:
Inclusief reiskosten is het dus nu duurder.
Je kan er natuurlijk ook gaan wonen, ben je meteen van het vignetprobleem af.
Dat mag nu ook wel. Of je het krijgt is een tweede.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:33 schreef DikkeSmikkel het volgende:
Dan mogen wij uiteraard voor dat geld wel een gatenvrij wegdek eisen natuurlijk.
Het ligt er aan waar je woont.Stel dat ik dan naar Frankrijk zou moeten dan zou ik naar Emmen rijden (een half uur hier vandaan),daar de grens oversteken en dan die fijne Duitse Autobahn op.Voor mij is het niet veel om,ik spaar die 60 euro wel uit door die actie.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:29 schreef DarkElf het volgende:
dan gaat iedereen toch lekker omrijden over duitsland enzo ? kost ook niets tegenwoordig met die bezineprijzen
Een KLEIN bedrag tol? Rijdt eens van Noord naar Zuid om op vakantie te gaan naar Spanje en tel alle tol eens bij elkaar op. Op de terugweg heb je die ellende weer. Kost echt wel wat meer dan 60 euro.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:51 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ben wél bereid te betalen voor bv een systeem als in frankrijk:
- gratis als je over de nationale wegen rijdt met een mooie limiet van 90km/u en 60 in de dorpen
- een klein bedrag tol betalen als je over de snelwegen wilt rijden, met hele mooie wegen, een snelheidslimiet van 130km/u en met mooie voorzieningen (parkeergelegenheden, mooie ruime tankstations) ed
bronquote:Even tanken over de grens of een lekker trappistje halen bij de Belgische drankenhandel? Die rit gaat vanaf 1 januari volgend jaar geld kosten. Dan voert België het inmiddels veelbesproken wegenvignet in.
Alle buitenlandse automobilisten moeten in 2008 een vignet kopen. Ook vakantiegangers die op weg naar Frankrijk of Spanje België als doorreisland gebruiken. Dat kost vermoedelijk zestig euro per jaar. Vrachtwagens boven de twaalf ton hebben niets met het wegenvignet te maken. Zij betalen al voor een eurovignet.
De drie Belgische gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) zijn dichtbij een akkoord over de verdeling van de opbrengst. Brussel lag lange tijd dwars, maar neemt nu genoegen met een kleiner deel van de opbrengst. Belgen moeten ook betalen, maar dat bedrag wordt gekort op de wegenbelasting die ze aan de staat afdragen. „Daarom is het een bedenkelijk initiatief”, zegt woordvoerder Markus van Tol van de ANWB die zich al eerder fel tegen het plan keerde. „Het plan rammelt aan alle kanten en we zijn uiterst benieuwd of dit haalbaar is. Buitenlanders worden gediscrimineerd en volgens de Europese regels mag dat niet.” De ANWB zal bezwaar aantekenen bij de Belgische overheden.
Die zijn er zeker, maar dan ?? Als je naar de ardennen gaat kom je toch altijd in België, dus heb je dat vignet altijd nodig.quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:02 schreef Freak187 het volgende:
Mmm ik ga altijd in de voorjaarsvakantie richting de Ardennen... eens kijken of er leuke sluiproutes vanuit Duitsland/Luxemburg zijn.
Lekker dan, kan ik elk jaar m'n ruit weer volplakken met stickers voor België, Duitsland, en Zwitserland. In al die landen kom ik voor m'n hobby graag en vaak, dus er is weinig aan te doen vrees ik.quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Verrassing voor jullie, Duitsland gaat waarschijnlijk haar Autobahn vignet uitbreiden naar personenwagens, dus ook betalen als je van de Autobahn gebruik maakt.
quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:08 schreef Gripper het volgende:
[..]
Lekker dan, kan ik elk jaar m'n ruit weer volplakken met stickers voor België, Duitsland, en Zwitserland. In al die landen kom ik voor m'n hobby graag en vaak, dus er is weinig aan te doen vrees ik.![]()
Maar die 60 euro voor de slechte Belgische snelwegen is wel schofterig hoog als je bedenkt wat je voor de 28 ¤ krijgt die je betaalt voor het zwitserse vignet: topkwaliteit snelwegen en tunnels!
quote:Op donderdag 11 januari 2007 07:51 schreef Tinkepink het volgende:
hetzelfde als bovenstaande posters
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |