bron: www.l1.nlquote:Het verplichte wegenvignet voor auto’s die in België rijden gaat door.
Alle automobilisten die gebruik maken van de wegen in België moeten in 2008 een vignet kopen. Dat geldt dus ook voor Limburgse automobilisten die in België inkopen doen. Het kopen van een vignet kan door het kenteken in te voeren via internet en telefoon. Ook is het te koop bij tankstations. Het vignet gaat waarschijnlijk 60 euro kosten.
bron: http://www.ad.nl/buitenland/article977596.ecequote:BRUSSEL - Het verplichte wegenvignet voor auto's die in België rijden gaat definitief door. De Belgische deelstaten hebben namelijk een akkoord bereikt over de verdeling van de opbrengst.
Het gewest Brussel lag lang dwars, maar neemt genoegen met een kleiner deel van de opbrengst dan geëist. De Brusselse minister van Begroting Guy Vanhengel heeft dat woensdag gezegd.Alle automobilisten moeten in 2008 een vignet kopen. Dat kan door het kenteken in te voeren via internet, telefoon of bij tankstations. De vermoedelijke prijs is circa 60 euro per jaar. Belgen krijgen dit bedrag vergoed via de wegenbelasting.
Nederlanders en andere niet-Belgen moeten het vignet ook kopen, bijvoorbeeld als ze door België rijden voor naar een camping in Frankrijk of Spanje.
Brandstofaccijns
De ANWB en Europarlementslid Corien Wortmann (CDA) uitten vorig jaar bezwaren tegen het Belgische plan. Wortmann ziet liever dat de Belgen de brandstofaccijns verlagen dan de wegenbelasting.
Zo hebben de Nederlanders er ook wat aan als ze gaan tanken in België, redeneert de verkeersspecialist van het CDA. Volgens Wortmann is het Belgische plan strijdig met Europese regels. Ze heeft daarover vragen gesteld aan de Europese Commissie.
Je zegt het precies goedquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:27 schreef buachaille het volgende:
Op zich hebben de Belgen gelijk natuurlijk, als je ziet hoeveel Nederlandse voertuigen door België rijden, wel de lasten maar niet de lusten.
Tja, leuk gezegd, maar weekendje Londen ofzo is opeens een stuk aantrekkelijker dan weekendje Antwerpen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:50 schreef misteriks het volgende:
wat een typisch hollandse reacties hier ! alsof de belgische economie draait op die campeerklojo's die zelfs hun krat Heineken meenemen naar de Ardennen ; of de toiletdame aan de kathedraal van a'pen ineens werkloos zou worden ;;;
Retourtje Londen kost ¤25 met Ryanairquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:53 schreef DarkElf het volgende:
ja waar je heen moet met de boot, via de tunnel of vliegen, en dat is idd veel goedkoper allemaal bij elkaar dan een vignetje voor belgie
en dat kan je alleen posten met zo'n smilie?quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:02 schreef Et-Cetera het volgende:
[..]
Retourtje Londen kost ¤25 met Ryanair
de wegen in Belgie zijn gewoon uit principe brak, door Nederland rollen minstens zoveel auto's en wij presteren het wel om geen DDR achtige snelwegen te krijgen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik geloof niet dat Oostenrijk en Zwitserland opeens geen toerisme meer hadden toen ze hun vignet invoerde...
en alsof de Belgen zoveel verdienen aan nederlandse weekendtoeristen, de kuddes nederlanders die elke zomer en winter door Belgie jakkeren en daar geen cent uitgeven zorgen wel voor stukke wegen en geen inkomsten. Zou ik ook een vignet invoeren...
60 euro, mwoah, weet ik leukere dingen mee te doen dan aan de belgen schenken, en het belgische wegennet goedquote:Op woensdag 10 januari 2007 17:38 schreef BrauN het volgende:
What de fuck is het probleem man?
Belgische wegen worden hoofdzakelijk gebruikt door verkeer wat overal moet zijn, behalve in Belgie. Drukte op de wegen, maar het land houdt er bijna geen flikker aan over. Daarnaast zijn het echt niet meer de meest hobbelige wegen... Sterker nog, de drukste trajecten zijn tegenwoordig prima.
En wat is nou 60 euro? Gewoon dikke pech voor de Limburgers die inkopen doen in ons buurland dan... Moeten ze maar in eigen land boodschapjes doen he. Het is een keuze.
En rij jij maar lekker via Duitsland naar Frankrijk, prutser.
'Hobbel hobbel' is alleen bij Gent hoor.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:48 schreef Klonk het volgende:
[..]
60 euro, mwoah, weet ik leukere dingen mee te doen dan aan de belgen schenken, en het belgische wegennet goed, wel eens van Antwerpen naar de kust gereden, hobbeldehobbel, zelfde als je vanuit Luik richting Lille gaat, hobbeldehobbel
leuk ook voor de transporteurs, 60 euro per auto, kan lekker aantikken![]()
nee, de belgen hebben het wegennet prima op orde![]()
Het zijn niet de mensen die in het grensgebied wonen die de dupe zijn. Die betalen een keer 60 euro en kunnen het hele jaar in Belgie boodschappen blijven doen. Het zijn de mensen die naar Frankrijk willen of een dagje naar Antwerpen. Zo'n tripje kost opeens 60 euro extra. Ik snap ook niet in een tijd van open grenzen en de europese eenwording dat dit zomaar door de EU wordt geaccepteerd.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:38 schreef BrauN het volgende:
What de fuck is het probleem man?
Belgische wegen worden hoofdzakelijk gebruikt door verkeer wat overal moet zijn, behalve in Belgie. Drukte op de wegen, maar het land houdt er bijna geen flikker aan over. Daarnaast zijn het echt niet meer de meest hobbelige wegen... Sterker nog, de drukste trajecten zijn tegenwoordig prima.
En wat is nou 60 euro? Gewoon dikke pech voor de Limburgers die inkopen doen in ons buurland dan... Moeten ze maar in eigen land boodschapjes doen he. Het is een keuze.
En rij jij maar lekker via Duitsland naar Frankrijk, prutser.
het recht op tolheffing op de Westerschelde hebben de Belgen al anderhalf eeuw geleden afgekocht, dus zullen we dat eerst moeten zien terug te kopenquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:21 schreef Tikorev het volgende:
Ik stel een Westerscheldevignet voor. ¤10.000 per schip om Nederlanders die door België moeten schadeloos te stellen.
DAn noem je het geen tol, er is vast wel een leuke naam voor te verzinnen, milieutoeslag, onderhoudstoeslag e.d.quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:02 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
het recht op tolheffing op de Westerschelde hebben de Belgen al anderhalf eeuw geleden afgekocht, dus zullen we dat eerst moeten zien terug te kopen![]()
Tja die moeten in Duitsland ook al tol betalen en ook daar is het transport niet afgenomen volgens mij.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:48 schreef Klonk het volgende:
leuk ook voor de transporteurs, 60 euro per auto, kan lekker aantikken![]()
dat betalen de Belgen nu al ongeveerquote:Op woensdag 10 januari 2007 18:05 schreef longinus het volgende:
[..]
DAn noem je het geen tol, er is vast wel een leuke naam voor te verzinnen, milieutoeslag, onderhoudstoeslag e.d.
Nee transporteurs rekenen die 60 euro ook gewoon door aan de klant. Dus drie keer raden wie uiteindelijk de rekening betaalt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja die moeten in Duitsland ook al tol betalen en ook daar is het transport niet afgenomen volgens mij.
Voornamelijk de Duitse en Belgische klantenquote:Op woensdag 10 januari 2007 18:27 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Nee transporteurs rekenen die 60 euro ook gewoon door aan de klant. Dus drie keer raden wie uiteindelijk de rekening betaalt.
schitterend mag je als buitenlander mee gaan betalen aan wegen van waar ze zelfs in afrika zouden zeggen dat ze slecht zijn.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:16 schreef Klonk het volgende:
Goed nieuws voor de bewoners van de grensstreek of een ieder die wel eens in Belgie komt, het vignet voor de Belgische wegen gaat door, dus we mogen gaan betalen voor de meest beroerde hobbelige snelwegen en hun geweldige bewegwijzering.....
idd voor 60 euro laat ik de auto overvliegen naar parijs om dan weer verder te gaanquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:53 schreef DarkElf het volgende:
ja waar je heen moet met de boot, via de tunnel of vliegen, en dat is idd veel goedkoper allemaal bij elkaar dan een vignetje voor belgie
maar het mooie is nog wel dat de belgen zelf niets betalen want die worden gecompenseerd door de wegenbelastingquote:Op woensdag 10 januari 2007 17:38 schreef longinus het volgende:
Het is gewoon een truuk van de Belgen om het miljoenenijntje voor elkaar te krijgen, dat stukje spoor door limburg heen zodat ze ook een snelle verbinding hebben met het roergebied.
En zij hebben geen rijn.
dan hadden ze tolwegen moeten introduceren en niet dit belachelijke plan.quote:Op woensdag 10 januari 2007 17:38 schreef BrauN het volgende:
What de fuck is het probleem man?
Belgische wegen worden hoofdzakelijk gebruikt door verkeer wat overal moet zijn, behalve in Belgie. Drukte op de wegen, maar het land houdt er bijna geen flikker aan over. Daarnaast zijn het echt niet meer de meest hobbelige wegen... Sterker nog, de drukste trajecten zijn tegenwoordig prima.
En wat is nou 60 euro? Gewoon dikke pech voor de Limburgers die inkopen doen in ons buurland dan... Moeten ze maar in eigen land boodschapjes doen he. Het is een keuze.
En rij jij maar lekker via Duitsland naar Frankrijk, prutser.
Bron BN / De Stemquote:‘Voorkom invoering van vignet’
Woensdag 10 januari 2007 - MIDDELBURG – Het kabinet moet van Gedeputeerde Staten van Zeeland nogmaals proberen de Belgische gewestregeringen over te halen om van invoering van een wegenvignet af te zien.
Uit antwoorden van zes Belgische gewestministers begrijpt het provinciebestuur dat het nog onduidelijk is of het wegenvignet daadwerkelijk wordt ingevoerd.
Maar alle ministers melden tegelijkertijd dat er wordt gestudeerd op invoering van een wegenvignet. Vlaanderen, Brussel en Wallonië zouden daarbij allemaal een ander regime kunnen invoeren op het wegenvignet op elkaar afstemmen. Zo spreekt het Waalse ministerie van financiën over een Belgisch vignet met een bepaalde geldigheid van bijvoorbeeld tien dagen, een maand of een jaar. Een jaar rijden op Belgische wegen zou dan bijvoorbeeld zeventig euro moeten kosten.
Maar het Waalse ministerie van transport laat juist weten dat het gewest Vlaanderen beslist op welke wegen wel of geen tol moet worden geheven. Zo zou het in te voeren vignet alleen nodig zijn voor snelwegen en de belangrijkste provinciale wegen.
Gedeputeerde Toine Poppelaars (verkeer) legt uit dat de ’diffuse’ antwoorden van de diverse gewestministers aanleiding zijn voor de provincie om nog eens aan de bel te trekken.
Het provinciebestuur heeft maanden geleden samen met de Zeeuws-Vlaamse gemeenten minister Peijs van Verkeer en Waterstaat al gewaarschuwd dat Zeeuws-Vlaanderen alleen maar te bereiken is door tol te betalen: ofwel door de Westerscheldetunnel ofwel door België. De provincie geleidt de brieven van de Belgische gewestministers door naar Den Haag en laat tegelijkertijd nog eens ’indringend’ weten dat Zeeland sterk tegen invoering van een betaalvignet is.
Poppelaars betwijfelt overigens sterk of de Belgen, zelfs als ze het zouden willen, al met ingang van volgend jaar een vignet kunnen invoeren.
„Als de Belgische overheden nu nog niet eens weten òf ze een vignet willen invoeren , kan dat nooit voor 1 januari 2008 zijn geregeld.“
De huidige minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, is over twee maanden commissaris van de koningin in Zeeland. Dat ze Nederlandse én veel Belgische ministers persoonlijk kent, kan straks nog wel eens een voordeel zijn, bevestigt Poppelaars. „Tot nu toe is waarschijnlijk weinig actie vanuit Den Haag ondernomen, omdat er nog geen officieel Belgisch plan voor invoering van een wegenvignet ligt. Minister Peijs mag na haar benoeming geen zaken behandelen, die over Zeeland gaan. We gaan er vanuit dat haar staatssecretaris de boodschap overbrengt. Als commissaris zal ze ons pleidooi ongetwijfeld steunen.“
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |