abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45159693
Gratis kinderopvang. Wel of niet?

-Iemand die bewust kiest kinderloos te blijven, zal via inomstenbelasting wel moeten meebetalen aan de absurde regeling. In tegenstelling tot AOW heeft niet iedereen de mogelijkheid om aanspraak te gaan maken op deze regeling.

-Mensen die bewust kinderen zelf willen opvoeden door 1 van de ouders, zal worden dubbel gestraft: ze ontvangen geen kindertoeslag voor opvang en hebben gederfde inkomsten doordat 1 van de ouders besluit het kind zelf op te voeden en dus geen inkomen heeft.

-Telkens hoor je: kinderopvang is niet slecht voor kinderen. Zelden wordt de vraag gesteld: is het ook goed voor kinderen. Ouders stellen zichzelf vaak boven de behoefte van kinderen. Meer sleutelkinderen is slecht voor de kinderen en ook maatschappij.

-Door een gehaast leven zullen ouders minder kiezen voor zgn. grote gezinnen. Dit is slecht voor de economie en bovendie voor de vergrijzing.

Ik word binnenkort vader en vind eigenlijk dat we een beetje doorschieten.
pi_45159760
Ik ben voor laten we met z'n allen geen kinderen nemen of thuis opvoeden dat is goed voor de economie . Grote gezinnen is juist goed tegen de vergrijzing trouwens
pi_45159849
Gratis kinderopvang is sowieso absurd gezien het feit dat er nu al een personeelstekort is bij de kinderopvang.
Big dick.
  maandag 8 januari 2007 @ 22:09:24 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_45160659
Gratis kinderopvang is een contradictie in terminus, aangezien er altijd iemand voor moet betalen. Op deze manier worden ouders inderdaad "gedwongen" om hun kind naar de opvang te brengen, anders worden ze dubbel gestraft, dat klopt helemaal.
De maatschappelijke lasten van kinderopvang kunnen nog wel eens hoger zijn dan becijferd, kinderen die meer dan 50 uur per week door vreemden worden opgevoed kunnen later als pubers nog wel veel meer extra kosten met zich meebrengen.

Daarom denk ik ook dat het allerbeste is om de kinderbijslag te verhogen, en de ouders zélf te laten beslissen wat ze doen. Willen ze permanente kinderopvang? Prima, dat kunnen ze dan (deels) van die kinderbijslag betalen. Voeden ze hun kinderen zelf op? Ook goed, dan is die kinderbijslag een tegenmoetkoming voor het gederfde inkomen. Een eenvoudige oplossing met maximale keuzevrijheid.

Nu is het zo dat de staat alle mogelijke opvang van kinderen subsidieert, tot en met de grootouders aan toe, behalve het grootbrengen door de ouders zelf. Dat is eigenlijk heel onlogisch, want wie kan het nu beter dan hen?
The End Times are wild
pi_45160850
quote:
Op maandag 8 januari 2007 22:09 schreef LXIV het volgende:
Een eenvoudige oplossing met maximale keuzevrijheid.
Pardon?? Ik heb een baan en hoef geen kinderen. Hoe zit het met mijn keuzevrijheid?

'Gratis' kinderopvang is te zot voor woorden. Collectief afgedwongen kinderbijslag al net zo zot. Neem je verantwoordelijkheid en schuif die niet op anderen af.
  maandag 8 januari 2007 @ 22:16:11 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_45161005
quote:
Op maandag 8 januari 2007 22:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Pardon?? Ik heb een baan en hoef geen kinderen. Hoe zit het met mijn keuzevrijheid?

'Gratis' kinderopvang is te zot voor woorden. Collectief afgedwongen kinderbijslag al net zo zot. Neem je verantwoordelijkheid en schuif die niet op anderen af.
Vanuit liberaal oogpunt helemaal correct natuurlijk (had van jou ook niet anders verwacht). Als je kinderen echter zit als een onontbeerlijke investering in de toekomst van een land, en dat wordt ook jouw toekomst als bejaarde, dan kun je natuurlijk wel kinderbijslag gaan geven. Een beetje fatsoenlijk opgevoed kind betaalt dat later honderdvoudig terug aan de staat in de vorm van belastingen.
The End Times are wild
pi_45161057
quote:
Op maandag 8 januari 2007 22:16 schreef LXIV het volgende:
Vanuit liberaal oogpunt helemaal correct natuurlijk (had van jou ook niet anders verwacht). Als je kinderen echter zit als een onontbeerlijke investering in de toekomst van een land, en dat wordt ook jouw toekomst als bejaarde, dan kun je natuurlijk wel kinderbijslag gaan geven. Een beetje fatsoenlijk opgevoed kind betaalt dat later honderdvoudig terug aan de staat in de vorm van belastingen.
Prima, overtuig me en ik ben je man. Dwing het me niet met harde hand af.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 00:49:43 #8
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_45166701
quote:
Op maandag 8 januari 2007 22:09 schreef LXIV het volgende:
Gratis kinderopvang is een contradictie in terminus
Dat is het helemaal niet daar de term an sich zichzelf nergens tegenspreekt.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 00:50:20 #9
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_45166711
bovendien is het contradictio, foei.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 00:53:57 #10
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45166786
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 00:50 schreef problematiQue het volgende:
bovendien is het contradictio, foei.
in terminis
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  dinsdag 9 januari 2007 @ 07:17:59 #11
3542 Gia
User under construction
pi_45168901
Als je gaat werken in de kinderopvang krijg je voor (wat is het? 1:5?) gewoon een vol loon. Maar als je thuisblijft en je eigen twee kinderen 'opvangt' krijg je helemaal niks. Is het dan gek dat mensen gebruik maken van gratis opvang om geld te kunnen verdienen.
Als mensen die hun eigen kinderen opvoeden nu eens een vergelijkbaar deel aan 'loon' krijgen als leidsters in een dagverblijf, berekend naar het aantal kinderen....
Dan hebben ouders een keuze.

Maar goed, blijven mensen toch zitten met een gat in hun carriere. Tenzij ze het met hun tweeën oplossen. Beide 3 dagen werken of zo. Is 4 van de 5 werkdagen iemand thuis. Daar krijg je dan weer een vergoeding voor. Kun je beide blijven werken. En als de jongste naar school gaat, kun je weer wat meer werken. Andere tijden, zorgen dat je weer op tijd thuis bent, maar ook daar weer een vergoeding voor de uren dat je niet kunt werken.
pi_45169260
"Gratis" kinderopvang is een slechte zaak.

Het beoogde effect is dat meer mensen (vrouwen) aan het werk gaan. Ik vind niet dat de overheid zich daarmee moet bemoeien, en zéker niet over de rug van degenen die of geen kinderen hebben, of kinderen niet in de opvang willen stoppen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 9 januari 2007 @ 08:17:13 #13
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_45169268
Als ik nou geen kinderen neem, betaal ik dan ook?
pi_45169281
quote:
Op maandag 8 januari 2007 22:17 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Prima, overtuig me en ik ben je man. Dwing het me niet met harde hand af.
Maw, je wil wel investeren in kinderopvang als je het nut er van inziet, maar dan alleen op vrijwillige basis?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_45169413
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 08:17 schreef Slarioux het volgende:
Als ik nou geen kinderen neem, betaal ik dan ook?
Uiteraard. Je betaalt belasting.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45169462
Helemaal eens met TS, gratis kinderopvang zorgt ervoor dat de (opportuniteits)kosten van je kinderen zelf opvoeden stijgen, waardoor de afweging tussen geld en je kinderen een naar je eigen smaak goede opvoeding meegeven alleen maar lastiger wordt, en het is niet aan de overheid om mensen met zo'n dilemma op te schepen. Sowieso is belastinggefinancierde kinderopvang niet nodig wanneer de inkomensverdeling zodanig is dat iedereen kinderopvang kan betalen, er zijn dus zat manieren om hetzelfde doel te bereiken zonder dat de overheid hoeft in te grijpen in deze markt.
pi_45170188
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 08:19 schreef Seneca het volgende:
Maw, je wil wel investeren in kinderopvang als je het nut er van inziet, maar dan alleen op vrijwillige basis?
Als ik er het nut van inzie zou ik wel gek zijn om het niet te doen nietwaar?
  dinsdag 9 januari 2007 @ 09:40:57 #18
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45170285
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 07:17 schreef Gia het volgende:
Als je gaat werken in de kinderopvang krijg je voor (wat is het? 1:5?) gewoon een vol loon. Maar als je thuisblijft en je eigen twee kinderen 'opvangt' krijg je helemaal niks. Is het dan gek dat mensen gebruik maken van gratis opvang om geld te kunnen verdienen.
Als mensen die hun eigen kinderen opvoeden nu eens een vergelijkbaar deel aan 'loon' krijgen als leidsters in een dagverblijf, berekend naar het aantal kinderen....
Dan hebben ouders een keuze.
dit is economisch niet verandwoord omdat je dan alleen rekening houd met loonkosten. nogal kortzichtig dus. binnen die loonkosten hou je nog eens geen rekening van schaalvoordelen en tegelijkertijd kwaliteitsachteruitgang (een moeder levert meestal betere kwaliteit/meer liefde). Slechte benadering dus.

de oplossing is een kindgebonden budget voor ieder kind! dat kan worden uitgegeven aan kinderopvang of opa/oma of de buurvrouw of zelf worden gehouden. Dat is buitengewoon eerlijk en ecnoomisch ZEER effecient.
quote:
Maar goed, blijven mensen toch zitten met een gat in hun carriere. Tenzij ze het met hun tweeën oplossen. Beide 3 dagen werken of zo. Is 4 van de 5 werkdagen iemand thuis. Daar krijg je dan weer een vergoeding voor. Kun je beide blijven werken. En als de jongste naar school gaat, kun je weer wat meer werken. Andere tijden, zorgen dat je weer op tijd thuis bent, maar ook daar weer een vergoeding voor de uren dat je niet kunt werken.
kinderen kosten tijd, je carriere ook. je ontkomt er niet aan 1 of allebei niet optimaal te bedienen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 9 januari 2007 @ 09:42:53 #19
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45170315
het moge duidelijk zjin dat alleen de Christelijke partijen de plank niet mis hebben geslagen.

zij staan een kindgebonden budget voor.
voordelen:
- 100% eerlijk
- 100% neutraal
- 99% economisch efficient (iedereen kiest de optie die het optimale nut geeft (kosten/baten))

nadelen:
- zijn er eigenlijk niet. het enige is dat politici altijd zo graag wilen bepalen wat de burgers doen, die macht hebben ze niet met deze keuze. dat lijkt me voor hen misschien een nadeel, maar voor ons een zegen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_45170340
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 09:40 schreef pmb_rug het volgende:

de oplossing is een kindgebonden budget voor ieder kind! dat kan worden uitgegeven aan kinderopvang of opa/oma of de buurvrouw of zelf worden gehouden. Dat is buitengewoon eerlijk en ecnoomisch ZEER effecient.
Ik ben ook het meest gecharmeerd van kindgebonden budget.

PS pmb_rug, wil je even naar de [Pol SC - 1117] Beetstersweach boppe komen?
pi_45170846
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 09:42 schreef pmb_rug het volgende:
zij staan een kindgebonden budget voor.
voordelen:
- 100% eerlijk
Je dwingt nog steeds mensen mee te betalen aan de kinderen van een ander. 100% eerlijk zou ik dat bepaald niet willen noemen.
pi_45170894
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 10:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je dwingt nog steeds mensen mee te betalen aan de kinderen van een ander. 100% eerlijk zou ik dat bepaald niet willen noemen.
Kinderen zijn geen eigendom.
pi_45171168
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 10:18 schreef sigme het volgende:
Kinderen zijn geen eigendom.
Beweer ik dat dan?
  dinsdag 9 januari 2007 @ 10:37:07 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_45171204
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 00:49 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Dat is het helemaal niet daar de term an sich zichzelf nergens tegenspreekt.
Taalkundig klopt dat, toch zou ik dan zeggen: 'dat is het niet helemaal....', want dat gratis kinderopvang niet gratis is mag toch duidelijk zijn.
The End Times are wild
  dinsdag 9 januari 2007 @ 10:43:49 #25
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_45171324
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 10:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Taalkundig klopt dat, toch zou ik dan zeggen: 'dat is het niet helemaal....', want dat gratis kinderopvang niet gratis is mag toch duidelijk zijn.
Nee, dat mag niet duidelijk zijn.

Gratis kinderopvang is gratis,
niet-gratis kinderopvang is niet gratis.
zzz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')