abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45086904
Parijs-Dakar is de naam van een rally voor auto's, vrachtwagens en motoren die jaarlijks wordt gehouden in de maand januari.
De naam is enigszins misleidend. Oorspronkelijk voerde de rally wel degelijk van Parijs naar Dakar, maar vanaf 1995 werd hier meerdere keren van afgeweken. Zo was Granada de startplaats in 1995, 1996 en 1999, Arras in 2002, en Clermont-Ferrand in 2004. In 2000 begon de rally helemaal niet in Europa, maar liep hij van Dakar naar Caïro. In 2004 was de aankomstplaats weer Dakar.
De eerste versie werd verreden in 1978. De drijvende kracht hierachter is de Fransman Thierry Sabine die het jaar daarvoor was verdwaald in de Libische woestijn tijdens de Abidjan-Nice rally. Vanaf dat moment stelde hij zich tot doel iedereen de kans te geven 'de woestijn te temmen' .
Bron:Wikipedia


Om even een korte samenvatting te geven van de trucks in 2006, want ik volg de auto's en motoren namelijk alleen voor de beelden, niet voor de achtergrond! (iedereen is welkom om hem aan te vullen, stuur maar een mailtje of post het even op Fok!)

Om te beginnen, teams de Rooy en Bekx zijn uitgesloten van deelname. Ze hadden hun trucks niet conform de homologatie gemaakt en hebben daarom de beslissende stempels niet gekregen.
De strijd leek op het begin geen strijd te zijn, de eerste 6 etappe's werden allemaal gewonnen door de Rus Vladimir "Henk" Chagin met zijn Kamaz. Hierdoor leek het alsof er geen strijd aan te gaan was met hem, hoewel Hans Stacey met zijn MAN toch elke keer vlak achter hem finishte.
Toen Hans de 7de dag ineens de etappe won leek er een keerpunt te komen in de wedstrijd. Hij haalde in 1 dag 40 minuten in op Chagin, de dag daarna werd Stacey 2de en won Firdaus Kabirov met de Kamaz, maar Chagin werd 3de met weer 3 kwartier achterstand op Stacey.
Toen dacht men dat Hans nog makkelijk eerste kon worden want het ging steeds beter.
Toen kwam de rustdag, iedereen had tijd om zijn auto weer in topstaat te brengen en de verwachtingen voor de MAN's van Stacey waren groot.

Toen kwam de grote klap waarvan achteraf gezegt kan worden dat hij waarschijnlijk Hans de overwinning heeft gekost. De etappe na de rustdag was in de duinen, en door een schakelfout van Stacey beland zijn MAN op zijn kant. Hij verliest hiermee 3 uur tijd op Chagin en heeft nu bijna 4 uur achterstand op Chagin in totaal, hij ligt 3de algemeen achter Kabirov.
In de dagen erna wint Hans nog 4 etappe's, en hij haalt in het algemeen klassement Kabirov nog in. Hij staat hiermee op een 2de plaats, en de winst voor deze Dakar lijkt onmogelijk door de grote voorsprong van Chagin. Dit bleek ook zo te zijn, en Stacey wordt uiteindelijk 2de, de winst van Dakar 2006 voor de trucks gaat naar Vladimir Chagin.

De officiële Dakar site
Wikipedia
Trucks from Holland
Een Nederlandse Dakar site
Een andere Nederlandse Dakar site
Alexxxxx zijn Dakar forum
deel 1 van 2006
deel 2 van 2006
deel 3 van 2006
deel 4 van 2006
deel 5 van 2006
deel 6 van 2006
Le Dakar 2007 [Deel 1]
Le Dakar 2007 [deel 3]



























De Nederlandse deelnemers:
------------------------------
Trucks
------------------------------
De Rooy / www.dakar-derooy.com
T4 - Ginaf X2222 : Jan de Rooy / Dany Colebunders / Clim Smulders ( #502)
T4 - Ginaf X2222 : Gerard de Rooy / Tom Colsoul / Arno Slaats ( #509)
T4 - Ginaf X2222 : Hugo Duisters / Yvo Geusens / Mohamed El Bouzidi ( #528)
T5 - Daf 6x6 : Chris Colaers / Dick Spruijt / Marcel van Melis
T5 - Daf 4x4 : Toine van Oorschot / Guy van der Sypt / Andre van der Struijs

Tridec MAN / www.exact-man.nl
T4 - MAN TGA 4X4 special : Hans Stacey / Charly Gotlib / Bernard der Kinderen ( #501)
T4 - MAN TGA 4X4 special : Philippe Jacquot / William Alcaraz / Toon van Genugten ( #508)
T4 - MAN TGA 4X4 special : Franz Echter / Detlef Ruf / Edwin van Dooren ( #516)
T5 - MAN TGA 6x6 T5 : Peter Schapendonk / Janus der Kinderen / Willem Ooms
T5 - MAN TGA 4x4 T5 : Jan van de Sande / Martijn Glebbeek / Harrie Schuurmans
P - VW Touraig : Olav Mol / Jack Plooij / Hans-Peter van Velthoven

Hans Bekx TeamSport / www.hansbekxteamsport.nl
T4 - Daf CF 4x4 : Hans Bekx / Tony Maessen / Edwin Willems ( #511)
T4 - Daf CF 4x4 : Marcel van Vliet / Marc Warms / Chris Strik ( #515)
T5 - Daf X3331 : Theo van de Rijt / Ronald Kuijs / Eric van Gemert
T5 - Daf CF 6x6 : Alex Brusselers / Bert van den Eijnde / Johan van de Ven

Ginaf Rally Power / www.ginafrallypower.nl
T4 - Ginaf X2222 SP : Wuf van Ginkel / Willem Tijsterman / Richard de Rooy ( #513)
T4 - Ginaf X2222 SP : Arjan brouwer / Simon Koetsier / Gerard van Veenendaal ( #530)
T4 - Ginaf X2222 SP : Frits Kiggen / Michel van Herpen / Erwin Lagerweij ( #531)
T5 - Ginaf X3331 : Jan Goossen / Albert de Rooder / Daniël Bruinsma
T5 - Ginaf X3331 : Jan van Holland / Edwin van Ginkel / Sven Vogelaar
T5 - Jeep : Henk Theunissen / Philip Snoeck / Ton van Hoeven / Martin vd Brink

Vink Ginaf Team / www.recyclingbarneveld.nl/dakar
T4 - Ginaf X2222 SP : Rob Vink / Gerard van Winkoop / Martien Hol ( #518)

Finestall Dakar / www.dakar2006.com
T4 - Mercedes Unimog : Johan Elfrink / Ronald Robbe ( #529)
T5 - Mercedes Axor: Hans Wessels / Eddie Beeftink

Renault Dakar Team / www.dakarleeuw.nl
T4 - Renault Kerax : Marc Leeuw / Harm Scholtalbers / Dirk Garvelink ( #568)


------------------------------
Auto teams
------------------------------
Dakarsport / www.teamdakarsport.com
T1 - Bowler Wildcat : Chris Leyds / Dan Krag ( #389)
T1 - Bowler Wildcat : Rick Aarts / Ronald Rijpma ( #390)
T1 - Bowler Wildcat : Tim Coronel / Gaby Uljee ( #391)
T4 - Ginaf 4x4 : Andre de Boer / Coen Tolboom / Harald Klutmans ( #554)
T5 - Ginaf 4x4 : Pierre Blom / Erwin Waare / René Peltenburg
T5 - Ginaf 6x6 : Bert-Jan Richters / Mark Steijger / Danny Bolluijt
T5 - Toyota Landcruiser : Henry van Vliet / Hans van den Spank / Han Kettenis / Ab van Erp

Van Deijne / www.deijnedakar.nl
T1 - Mitsubishi L200 : Tonnie van Deijne / Wouter Rosegaar ( #374)
T4 - Ginaf 4x4 : Gerard Jimmink / Peter de Snaijer / Fons Jans ( #579)
T5 - Ginaf 6x6 : Peter Bell / Thijs Daandels / Eimbert Timmermans
T5 - Mitsubishi Pajero : Erno van Lieshout / Arjan Hodes

Off-Road Adventures Rally Team / www.dakar2006.nl
T1 - Desert Warrior : Raoul Jacobs / Jean-Pierre Jacobs ( #421)
T5 - Jeep : Marcel de Man / Henk van den Helder
P - Nissan Patrol : Erwin Versleijen / Hans Roelofs / Ed von Jessen

DakarTeamHolland / www.dakarteamholland.nl
T1 - Desert Warrior : Marcel Schoo / Roelof Koning ( #438)
T5 - Jeep : Henk Booij / Gerrit van Mourik

Fast & Speed / www.fastspeed.nl / www.teamdeweekkrant.nl / www.dikkergoesdakar.nl
T1 - Buggy Honda : Simon Jean-Joseph / Jack Boyere ( #326)
T1 - Buggy Honda : Freddy Loix / Herman Vaanholt ( #327)
T1 - Buggy Honda : Sandro Wallenwein / Thomas Scheunemann ( #373)
T4 - MAN 4x4 : Geert Verhoeven / Peter Willemsen / Mathias Behringer ( #554)
T5 - Ginaf : Eric Verhoef
T5 - ? : Henk Hellegers / Iam Peabody / Cedric Zilli / Filipe Miguel Barbosa

------------------------------
Motoren teams
------------------------------
Gauloises - KTM France / www.team-dakar.com
T1 - KTM : Frans Verhoeven ( #14)

Equipe Knuiman / www.hknuiman.com / www.equipewimmotors.com / www.honda-dakar-rally.com
T1 - Honda : Henk Knuiman ( #11)
T5 - Mercedes : Theo Vierboom / Perry Straten / Peter Mercey

Dutch Team Dakar / www.dutchteamdakar.nl
T1 - Honda CRFX Dakar Special : Pascal de Baar ( #57)
T1 - KTM 660 Rallye : Bob Course ( #80)
T1 - Yamaha 450 WRF Rallye : Richard de Groot ( #134)
T1 - KTM 525 : Rob Dekkers ( #135)
T1 - KTM 660 Rallye : Johan van der Laan ( #138)
T1 - KTM 660 Rallye : Marchel Pronk ( #211)
T5 - Daf Fav 3600 (Brummeke) : Ronald Happel / Marnix Deibert / Ed Wigman
T5 - Toyota Landcruiser 100 : Jeroen Brouwers / Jan van de Bor / Hans Baselmans / Rik Slijkhuis

Yamaha Holland Team / www.yamahahollandteam.nl / www.mirjamgoesdakar.nl / www.bryangoesdakar.nl
T1 - Yamaha : Mirjam Pol ( #93)
T1 - Yamaha : Bryan Zuidinga ( #106)
T1 - Yamaha : Daniël Willemsen ( #233)
T5 - Ginaf : Peter Nieuwenburg / Johan van Rootselaar / Ewout Grevengoed
T5 - Mitsubish Pajero 3.2 TDI : Jean Paul Hendriks / Wouter Boonen / Frans Braat / Eric Bruggeman

Op weg naar Dakar! / www.opwegnaardakar.nl / www.honda-dakar-rally.com
T1 - Honda : Teus Visser ( #82)
T1 - Honda : Thomas de Bois ( #173)
T1 - Honda : Evert Kroon ( #208)
T5 - Ginaf 6x6 : Jacques Blakenburg / Peter Bergsma / Gerben Vruggink
P - Jeep : Ab Verhoef / Karolien Damstra / Pim van Riet

Vicking / www.vicking.nl / www.dakar-rally.nl
T1 - Honda : Michel de Groot ( #92)
T1 - Honda : Jaap van der Kooy ( #117)
T1 - Aprilia : Patrick van Lee ( #140)
T1 - KTM : Marcel Snijders ( #155)
T5 - Audi Q7 : Lion v Loon / Wouter de Graaf / Pedro van Hout

Team Green Dakar / www.teamgreendakar.nl
T1 - Kawasaki KLR650 : Michael van der Enden ( #119)
T1 - Kawasaki KLR650 : Nol Bikker ( #127)
T1 - Kawasaki KLR650 : Peter oosterbeek ( #172)
T5 - Toyota Landcruiser : Dirk-Jan Schriek / Jos Snelderwaard

Karremans Rally Sport / www.dutchorangeteam.nl / www.karremansbouw.nl/dakar/dakar-weblog
T1 - Yamaha : Peter Stijkel ( #180)
T1 - Yamaha : Cor Karremans ( #196)
T5 - Mitsubish L200 : Ton Rijnders / Mike Bolman

Harry Oosting / www.harrydakar.com
T1 - Yamaha : Harry Oosting ( #185)

Bram van Dorp / www.dakardream.nl
T1 - KTM : Bram van Dorp ( #139)

Rob van Pelt
T1 - Honda : Rob van Pelt ( #40)

Deze op is mede mogelijk gemaakt door Josvg, Rob1980 en Alexxxx

[ Bericht 65% gewijzigd door existenz op 06-01-2007 20:47:10 ]
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_45087217
Zo alles bij elkaar gepaste
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:04:10 #3
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_45087976
mooie 1-2 voor de heren De Rooy JR en Stacey

jammer van Beckx en De Rooy SR
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_45088093
Vrijwel in een dag vol, cool

Iemand trouwens al een rss feed oid gevonden? Livenieuws zou wel gaaf zijn, in welke taal dan ook
pi_45088367
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 21:07 schreef Autoreply het volgende:
Vrijwel in een dag vol, cool

Iemand trouwens al een rss feed oid gevonden? Livenieuws zou wel gaaf zijn, in welke taal dan ook
Ja Staan op me laptop van werk . Zal ze morgen ff opzoeken.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_45088495
quote:
...
De GINAF van vader de Rooy liep al kort na de start averij door een probleem met de transmissie. Het euvel kostte de Rooy en zijn Belgische co Dany Colebunders meteen 2 uur en 5 minuten.

Colebunders: “Dit vergeet ik nooit. Na 1 km stond er een kruispunt links in het roadbook, begin van het zand. En hup, daar staken we, zo vast als iets. Het bleek dat het differentieel en de tussenbak kapot was en dat we dus op tweewielaandrijving stonden. Niet te doen op een zo een zware piste. Wij hebben startnummer 2 en onze snelle assistentie met Hugo Duisters heeft nummer 26, we moesten dus al 26 minuten wachten op Hugo. We hebben daar dan nog 1 uur 20 vastgezeten. Wat een cinema was dat!”

Hans Bekx en Limburger Tony Maessen deden er nog 10 minuten langer over. Ze haalden de finish op bijna 2 uur 16 minuten van winnaar de Rooy.

Maessen: “Wat een klotedag! Het begon nochtans prima. De piste was heel tof en mooi, met veel zand. We voelden dat onze DAF goed in de veren zit. Op een bepaald moment komen we bij Sugawara, die beslist ons door te laten. Maar net wanneer we langszij komen, schiet hij vlak voor ons in en moeten we uitwijken. En zo knallen we op een grote stronk. Daardoor werd heel de onderkant van de kabine zowat losgerukt. We hebben de kabine en de rest weer met touwen kunnen vastmaken, maar het was natuurlijk om zeep.”
...
Bron: www.pitstop.tv
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:18:12 #7
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45088603
ik kan niet wachten op de tv-beelden
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_45088722
Even mezelf quoten uit het vorige deel:
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 16:55 schreef Coelho het volgende:

Is die volvo in de openingspost een conceptcar die we nog ooit mogen gaan verwachten of een hersenspinsel van een of andere photoshop/dakar fanaat? Ik vind hem wel gelikt nl.
pi_45088798
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 21:20 schreef Coelho het volgende:
Even mezelf quoten uit het vorige deel:
[..]
Concept geloof ik.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_45088849
tvp
Geef mij maar Amsterdam
pi_45091492
Nu!
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_45092054
Zou mij verbazen als Bekx morgen nog aan de start komt. Als ik die beelden net zag op Eurosport. Cabine helemaal scheef en een lading rook tussen cabine en laadbak....
Fok! is geschiedenis onder dit account.... :)
pi_45093308
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 22:41 schreef Suikermais het volgende:
Zou mij verbazen als Bekx morgen nog aan de start komt. Als ik die beelden net zag op Eurosport. Cabine helemaal scheef en een lading rook tussen cabine en laadbak....
Wordt net gezegd (RTL7) dat hij morgen weer aanwezig is. Zou jammer zijn als er nu al mensen uitvallen . . .
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
pi_45093423
Slechte aflevering.. Bijna niets over Bekx en De Rooy
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_45093461
RTL 7 doet het ansich wel weer leuk, maar waarom de FUCK laten ze niets zien van Bekx, en sowieso zo weinig van de vrachtwagens Leukste race wordt daar gereden voor de Nederlanders
Geef mij maar Amsterdam
pi_45093480
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 23:21 schreef existenz het volgende:
Slechte aflevering.. Bijna niets over Bekx en De Rooy
Denk dat ze het voor vandaag niet meer erin konden monteren, zal morgen wel komen misschien . . .
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
pi_45093495
2 minuten vrachtwagens
pi_45093499
Heerlijk om weer naar beelden van Dakar te kunnen kijken
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_45093546
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 23:23 schreef Bullebak het volgende:
RTL 7 doet het ansich wel weer leuk, maar waarom de FUCK laten ze niets zien van Bekx, en sowieso zo weinig van de vrachtwagens Leukste race wordt daar gereden voor de Nederlanders
Vandaag zijn er weinig spannende beelden van de vrachtwagens... Die kunnen niets op die smalle weggetjes... In marrokko worden die beelden pas tof
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_45093564
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 23:23 schreef ThunderChild het volgende:

[..]

Denk dat ze het voor vandaag niet meer erin konden monteren, zal morgen wel komen misschien . . .
Voor de rest vond ik de aflevering wel ok trouwens, alleen beetje een anti climax.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 23:28:17 #21
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_45093643
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 23:21 schreef existenz het volgende:
Slechte aflevering.. Bijna niets over Bekx en De Rooy
Ik heb me kapot geërgerd weer, aan RTL7 dan. Waarom vinden ze het belangrijker om 5 minuten lang een of andere Australiër te interviewen, dan de trucks uit te zenden. En dat terwijl de trucks voor Nederland toch wel belangrijk zijn. In de laatste 10 minuten begint het dan toch eindelijk en dan krijg je een of andere projectontwikkeling in Mariaheide te zien. Heel interessant allemaal, maar maak daar dan een eigen programma over. Met de opmerking dat Jan en Hans Bekx het slecht hebben gedaan, en Gerard en Hans Stacey goed bezig zijn houdt de aflevering dan alweer op.

RTL7
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
pi_45093683
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 23:25 schreef existenz het volgende:

[..]

Vandaag zijn er weinig spannende beelden van de vrachtwagens... Die kunnen niets op die smalle weggetjes... In marrokko worden die beelden pas tof
Gaat om de verslaggeving, De Rooy wint en Bekx is kapot, lijkt me vrij belangrijk om daar even bij stil te staan.
Maar wellicht hadden ze te weinig tijd ja.
Geef mij maar Amsterdam
  zaterdag 6 januari 2007 @ 23:34:47 #23
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_45093857
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 23:29 schreef Bullebak het volgende:

[..]

Gaat om de verslaggeving, De Rooy wint en Bekx is kapot, lijkt me vrij belangrijk om daar even bij stil te staan.
Maar wellicht hadden ze te weinig tijd ja.
Als ze te weinig tijd hadden, moesten ze die Australiër en het privé leven van Hans Bekx maar weglaten. Er waren wel meer beelden waar ik van dacht dat het verhaal van de Nederlandse trucks belangrijker was.
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
pi_45093970
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 23:34 schreef JosvG het volgende:
Als ze te weinig tijd hadden, moesten ze die Australiër en het privé leven van Hans Bekx maar weglaten. Er waren wel meer beelden waar ik van dacht dat het verhaal van de Nederlandse trucks belangrijker was.
Die items waren van gisteren en ver daarvoor, dat is het niet. Ik blijf erbij dat ze gewoon geen tijd meer hadden om het goed te monteren voor de deadline van vanavond . . .
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
pi_45094270
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 23:34 schreef JosvG het volgende:

[..]

Als ze te weinig tijd hadden, moesten ze die Australiër en het privé leven van Hans Bekx maar weglaten. Er waren wel meer beelden waar ik van dacht dat het verhaal van de Nederlandse trucks belangrijker was.
Tja, maar die beelden hebben ze ws al een tijdje klaar liggen.
Geef mij maar Amsterdam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')