abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45854889
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 11:35 schreef erodome het volgende:

[..]
Ik zet vooral skeptische bronnen neer, waarin dus geprobeert wordt te verklaren dat de mediums die gebruikt worden nutteloos waren, waarom ik deze bronnen gebruik, omdat bronnen van believers toch niet geloofd worden, deze tonen iig aan dat helderziende mensen wel degelijk samenwerken met politie
Verstandige zet.
quote:
Deze zeker even lezen, hierin staan wat cijfers over het gebruik van helderziende, vanuit een enquette onder politiemensen, lees vooral ook even dat 13,5% van die ondervraagden vond dat de zaak serieus geholpen was door de helderziende en dat 36, 5% daar geen idee van had, de rest blijft over die zegt dat het amper tot niet geholpen heeft, bij degene die wel zeggen dat het geholpen heeft kwamen er dingen zoals locatie's enzo uit.
35% van de ondervraagde gaf aan zelf hulp in te roepen van een helderziende als dat nodig zou zijn, die hebben er dus wel een zeker vertrouwen in.
Belangrijkste getal wat ik zag, is dat ALLE zaken ook opgelost zouden zijn zonder de helderziende.
De percentages onstaan door 'retrofitting'. Net zoals cold-reading. Als je maar genoeg roept, blijkt er achteraf wel iets te passen.
quote:
Dit zijn maar 2 bronnetjes, als je je best ervoor wil doen zijn er vele en vele, veel skeptische bronnen trouwens die voornamelijk bezig zijn met het onderuit halen, vanaf dat punt beginnen ipv met een open blik, die verwachten dat een helderziende alles presies zou moeten kunnen weergeven(alsof het zo werkt zeg!) en als dat niet het geval is het als nep neerzetten(als een helderziende bv zegt(beroemde wat oudere zaak) kind is verdronken, is gaan varen, heeft het hoofd gestoten, ik zie een brug en een gashouder/tank/ketel, stijgertje dan is dat te vaag volgens de tegenstanders en is het dus nep, dat de jongen ook daadwerkelijk verdronken was doordat hij zijn hoofd gestoten had, gevonden werd in een summier haventje met stijgertje, vlakbij een brug en met rioolwatezuivering er vlakbij(ketels e.d.) wordt aan voorbij gegaan).
Die is door skepsis onderuit gehaald: http://www.skepsis.nl/croiset.html
quote:
Maar al met al, het is onomstotelijk bewezen dat politie soms gebruikt maakt van helderziende mensen, er wordt gesproken over met succes erg vaak, maar of het echt echt is zal nog wel een hele tijd ter discussie staan.
Dat ze gebruikt worden ontken ik niet. Dat ze iets bijdragen wel. Als er echt een keer een zaak 'helderziend' zou zijn opgelost, dan zou daar overtuigend bewijs van zijn.
pi_45855538
niets mis met skepsis, maar jouw 'NEE HET IS NÍET ZO' houding jegens iets wat simpelweg nog niet uitgelegd/bewezen kan worden (wat ik eigenlijk vreemd vind, van vele medicijnen heeft de wetenschap ook géén idee WAAROM ze werken) vind ik dom. er bestaan dingen die we nog niet begrijpen/uit kunnen leggen. daar moet je voorzichtig mee zijn en niet prat op gaan, vind ik ook. maar je moet ze wel een kans geven, die dingen.
pi_45855845
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:14 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
niets mis met skepsis, maar jouw 'NEE HET IS NÍET ZO' houding jegens iets wat simpelweg nog niet uitgelegd/bewezen kan worden (wat ik eigenlijk vreemd vind, van vele medicijnen heeft de wetenschap ook géén idee WAAROM ze werken) vind ik dom. er bestaan dingen die we nog niet begrijpen/uit kunnen leggen. daar moet je voorzichtig mee zijn en niet prat op gaan, vind ik ook. maar je moet ze wel een kans geven, die dingen.
Waarom iets aannemen als er geen bewijs voor is? Als een medicijn werkt, valt dat te bewijzen met simpele double-blind tests.
pi_45856150
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:24 schreef proteus het volgende:

[..]

Waarom iets aannemen als er geen bewijs voor is? Als een medicijn werkt, valt dat te bewijzen met simpele double-blind tests.
telepathie is bewezen. ga 't lekker zelf opzoeken, jongen.

en je eerste vraag heb ik al beantwoord, nouja eigenlijk niet want jij pleurt het woord 'aannemen' erdoorheen. lees het gewoon nog een keer en laat die kinderachtige opinies van je heel even los zodat je die van een ander kan begrijpen.
pi_45856323
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:35 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

telepathie is bewezen. ga 't lekker zelf opzoeken, jongen.
Dan kan ik lang zoeken, want het is er niet. Jullie geloven niet in Randi, maar als ik bewijs zou hebben voor telepathie, homeopathie, of andere paranormale dingen, zou ik dus mooi wel even dat miljoen ophalen. En nog wat meer miljoenen bij de rest van de skeptics.

WISE WORDS FROM THE PAST
In 1935, philosopher Bertrand Russell, in On the Value of Skepticism, wrote a paragraph which I quote here:

I wish to propose for the reader's favorable consideration a doctrine which may, I fear, appear wildly paradoxical and subversive. The doctrine in question is this: that it is undesirable to believe a proposition when there is no ground whatever for supposing it true. I must, of course, admit that if such an opinion became common it would completely transform our social life and our political system: since both are at present faultless, this must weigh against it. I am also aware (what is more serious) that it would tend to diminish the incomes of clairvoyants, bookmakers, bishops and others who live on the irrational hopes of those who have done nothing to deserve good fortune here or hereafter. In spite of these grave arguments, I maintain that a case can be made out for my paradox, and I shall try to set it forth.
pi_45856423
laat ik het zo zeggen: wat is bewezen is dat significante elektrische veranderingen optraden in hersenen toen een persoon in de ene ruimte gewoonweg 'probeerde' iets over te brengen op een persoon in een andere ruimte. welk gebied deze elektrische veranderingen optreden weet ik niet.

dit experiment is met vele mensen gedaan, ad random geslecteerd
het werktte bij een groot aantal mensne

je wete niet hoe het werkt
maar je weet dat er iets gebeurt
zelfde 'bewijs' als bij die medicijnen waar we het eerder over hadden.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:45:17 #232
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45856463
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:40 schreef proteus het volgende:

The doctrine in question is this: that it is undesirable to believe a proposition when there is no ground whatever for supposing it true.
Juistem. En dan zou de wetenschap degene zijn die dat besluit maakt of tellen eigen ervaringen ook mee? In jouw wereld dan hè. .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_45856491
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:45 schreef jogy het volgende:

[..]

Juistem. En dan zou de wetenschap degene zijn die dat besluit maakt of tellen eigen ervaringen ook mee? In jouw wereld dan hè. .
dit is puur filosofie, valt niet zo makkelijk onderuit te halen als jij doet. je haalt helemaal niets onderuit. . punt is, dat dit citaat geheel irrelevant is en niets te maken heeft met de disposities van deze meneer in deze topic.
pi_45856524
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:44 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
laat ik het zo zeggen: wat is bewezen is dat significante elektrische veranderingen optraden in hersenen toen een persoon in de ene ruimte gewoonweg 'probeerde' iets over te brengen op een persoon in een andere ruimte. welk gebied deze elektrische veranderingen optreden weet ik niet.

dit experiment is met vele mensen gedaan, ad random geslecteerd
het werktte bij een groot aantal mensne

je wete niet hoe het werkt
maar je weet dat er iets gebeurt
zelfde 'bewijs' als bij die medicijnen waar we het eerder over hadden.
Dit valt simpel te bewijzen, en als je dat lukt geef ik je een miljoen, aangezien ik die dan bij Randi op kan halen. Dit soort loze 'het is bewezen', moet je wel hard kunnen maken.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:48:35 #235
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45856568
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:46 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

dit is puur filosofie, valt niet zo makkelijk onderuit te halen als jij doet. je haalt helemaal niets onderuit. . punt is, dat dit citaat geheel irrelevant is en niets te maken heeft met de disposities van deze meneer in deze topic.
Oh, tell me about it. De makkelijkste manier om met dit soort mensen om te gaan ( niet beledigend bedoelt overigens ) is door het je niet aan te trekken. Lekker belangrlijk wat andere denken, denk ik dan maar .
Vrijheid
pi_45856600
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:47 schreef proteus het volgende:

[..]

Dit valt simpel te bewijzen, en als je dat lukt geef ik je een miljoen, aangezien ik die dan bij Randi op kan halen. Dit soort loze 'het is bewezen', moet je wel hard kunnen maken.
hoezo loos? ik weet de naam van het project niet
het is gewoon een heel bekend project
ook op tv geweest enzo

ik zeg je toch dat het simpel is? je krijgt hier geen miljoen voor
dat heeft iemand anders al gedaan

zoals ik al zei: ga het lekker zelf opzoeken. ik heb geen noodzaak jou ergens van te overtuigen.

het gaat me voornamelijk om je achterlijke instelling. jij bent zoals de mensen van toen de aarde nog plat was: de aarde is plat, hij is niet rond WANT DAT IS NIET BEWEZEN. gar achterlik.
pi_45856620
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:45 schreef jogy het volgende:

[..]

Natuurlijk tellen voor jou de eigen ervaringen mee. Maar daar heeft de wetenschap niets aan. Die moet tastbaar en reproduceerbaar bewijs hebben. Anders valt er niets te onderzoeken.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:51:51 #238
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45856659
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:50 schreef proteus het volgende:

[..]

Natuurlijk tellen voor jou de eigen ervaringen mee. Maar daar heeft de wetenschap niets aan. Die moet tastbaar en reproduceerbaar bewijs hebben. Anders valt er niets te onderzoeken.
Een wankele onwetenschappelijke geest kan overal bewijzen in zien, die puur door toeval zijn geproduceerd.
Zyggie.
pi_45856695
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:49 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

hoezo loos? ik weet de naam van het project niet
het is gewoon een heel bekend project
ook op tv geweest enzo

ik zeg je toch dat het simpel is? je krijgt hier geen miljoen voor
dat heeft iemand anders al gedaan

zoals ik al zei: ga het lekker zelf opzoeken. ik heb geen noodzaak jou ergens van te overtuigen.

het gaat me voornamelijk om je achterlijke instelling. jij bent zoals de mensen van toen de aarde nog plat was: de aarde is plat, hij is niet rond WANT DAT IS NIET BEWEZEN. gar achterlik.
Een skeptic zal geen van beide bewezen achten, totdat er bewijs is dat de aarde rond of plat is. En dat iets op tv is geweest is natuurlijk geen bewijs. Bewijs het nou maar, krijg je van mij 10000 euro, geloof je dat wel?
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:55:17 #240
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45856763
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:50 schreef proteus het volgende:

[..]

Nee ok, check. Maarja, ik heb verder ook niets met de wetenschap. Leuk dat het er is en dat het nuttig werk doet natuurlijk, maar om de wetenschap als leidraad voor je leven te gebruiken is ook weer zo jammer. Mocht de dag komen dat de wetenschap zijn naam daadwerkelijk verdient dan is het een ander verhaal. Tot nu toe weet het verdomd weinig en heeft het enkel theorietjes over heel wat. En dan enkel de uitwerking, niet het 'hoe' van iets.
Vrijheid
pi_45858409
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:55 schreef jogy het volgende:

[..]

Nee ok, check. Maarja, ik heb verder ook niets met de wetenschap. Leuk dat het er is en dat het nuttig werk doet natuurlijk, maar om de wetenschap als leidraad voor je leven te gebruiken is ook weer zo jammer. Mocht de dag komen dat de wetenschap zijn naam daadwerkelijk verdient dan is het een ander verhaal. Tot nu toe weet het verdomd weinig en heeft het enkel theorietjes over heel wat. En dan enkel de uitwerking, niet het 'hoe' van iets.
Waar baseer je dat op? De wetenschap snapt bijna alle "hoe's". Aangezien telepathie nooit is aangetoond besteedt de wetenschap hier niet veel aandacht aan. Moeten we misschien ook David Icke's reptielen verzinsels gaan onderzoeken? Ik neem aan dat je daar ook skeptisch over bent.
Homeopathie is ook een mooi voorbeeld. Miljoenen mensen geloven daarin. Minister Hoogervorst is gelukkig verstandig, en zegt, zolang er geen bewijs is, krijg je het ook niet vergoed. Homeopathie zou met double-blind tests makkelijk te bewijzen zijn, en dat is dus nog nooit gelukt. Wat verwacht je nu van de wetenschap? Op een gegeven moment is geloof niet genoeg meer.
pi_45858886
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 19:00 schreef proteus het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? De wetenschap snapt bijna alle "hoe's".
Dat is niet waar. De werking van het brein is bijvoorbeeld nog lang niet duidelijk en absoluut niet compleet. Ook zijn er genoeg dingen op het gebied van astronomie en ons heelal die nog lang niet onderzocht zijn en waarvan we niet weten hoe het werkt. Zwarte gaten bijvoorbeeld. Daar kunnen we ook alleen maar over speculeren.
quote:
Aangezien telepathie nooit is aangetoond besteedt de wetenschap hier niet veel aandacht aan. Moeten we misschien ook David Icke's reptielen verzinsels gaan onderzoeken? Ik neem aan dat je daar ook skeptisch over bent.
Er wordt gelukkig nog steeds wel serieus onderzoek gedaan naar telepathie. Hoewel ik snap dat veel wetenschappers daar niet aan willen beginnen.

Ik vind wel dat er een enorm groot verschil zit tussen het onderzoeken of mensen gedachtes van elkaar kunnen oppikken en het onderzoeken of onze wereld is overgenomen door buitenaardse reptielen. Het eerste onderzoek is veel realistischer dan de tweede. Zo wordt non-verbale communicatie (hoe subtiel het ook mag zijn) ook algemeen erkend, terwijl het niet altijd even duidelijk waarneembaar is. Oftewel communicatie kan op meer manieren toegepast worden dan met woorden, dat is al een richting die het eerste onderzoek niet zo ontzettend raar maakt. Het tweede onderzoek echter heeft absoluut geen ondergrond of realistische aanwijzing waarop je een serieus onderzoek kan bouwen. Vertonen sommige mensen neigingen van reptielen? Zijn er uberhaupt aanwijzingen dat wij overgenomen zijn door andere wezens? Nee, het is een gedachte die zomaar uit de lucht komt vallen en waar moeilijk bewijs voor is te vinden, laat staan een aanleiding. Ik vind dat wel een enorm verschil. Lijkt op appels met peren vergelijken.
  woensdag 31 januari 2007 @ 19:22:11 #243
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45859244
quote:

[..]

Onzin, de wetenschap is goed in het maken van formules om te voorspellen hoe iets zal zijn, qua kracht en dergelijke, de 'hoe' van het ontstaan is grotendeels nog onbekend, er zijn wel theoriëen over maar die zijn ook nog niet bewezen.
quote:
Aangezien telepathie nooit is aangetoond besteedt de wetenschap hier niet veel aandacht aan. Moeten we misschien ook David Icke's reptielen verzinsels gaan onderzoeken? Ik neem aan dat je daar ook skeptisch over bent.
Homeopathie is ook een mooi voorbeeld. Miljoenen mensen geloven daarin. Minister Hoogervorst is gelukkig verstandig, en zegt, zolang er geen bewijs is, krijg je het ook niet vergoed. Homeopathie zou met double-blind tests makkelijk te bewijzen zijn, en dat is dus nog nooit gelukt. Wat verwacht je nu van de wetenschap? Op een gegeven moment is geloof niet genoeg meer.
Het is vaak genoeg aangetoond, danwel niet met testen in een lab maar waar erodome het over had. Het heeft zich al bewezen in het feit dat paranormale steeds opnieuw opnieuw worden uitgenodigd om te helpen bij vastzittende onderzoeken.

Trouwens: http://en.wikipedia.org/w(...)igation_of_telepathy
http://en.wikipedia.org/wiki/Telepathy

Google Wordt nog steeds genoeg research naar gedaan.
Vrijheid
  woensdag 31 januari 2007 @ 19:33:46 #244
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45859679
Vrijheid
  woensdag 31 januari 2007 @ 19:42:32 #245
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45860002
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 19:22 schreef jogy het volgende:

Google Wordt nog steeds genoeg research naar gedaan.
Ter vergelijking: Google
Input: reptilians research site:.edu
Vrijheid
pi_45860523
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 19:12 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Ik vind dat wel een enorm verschil. Lijkt op appels met peren vergelijken.
ESP wordt helaas door sommigen serieus genomen wegens dit soort onverklaarbare truukjes:

mms://streamer.princeton.edu/lectures/20011016randiTV7300K.asf

rond 58 min.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:03:33 #247
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45860726
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 19:57 schreef proteus het volgende:

[..]

ESP wordt helaas door sommigen serieus genomen wegens dit soort onverklaarbare truukjes:

rond 58 min.
Feit blijft dat er nog genoeg interesse voor is, ook in onderzoeksgebied. Dat kan alleen maar als er resultaten naar voren komen.
Vrijheid
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:04:39 #248
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45860767
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:03 schreef jogy het volgende:

[..]

Feit blijft dat er nog genoeg interesse voor is, ook in onderzoeksgebied. Dat kan alleen maar als er resultaten naar voren komen.
Neen.
Zyggie.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:10:30 #249
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45860966
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:04 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Neen.
Jawel. In de wetenschap sterft iets uit als het constant wordt weerlegd, hoe dan ook wel op de .edu domeinen. De enige plek waar ik mijn search op gezet heb. Op het wereldwijde web zonder domeinristrictie komt reptilians ook ergens in de weet ik veel hoeveel duizend .
Vrijheid
pi_45861145
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:10 schreef jogy het volgende:

[..]

Jawel. In de wetenschap sterft iets uit als het constant wordt weerlegd, hoe dan ook wel op de .edu domeinen. De enige plek waar ik mijn search op gezet heb. Op het wereldwijde web zonder domeinristrictie komt reptilians ook ergens in de weet ik veel hoeveel duizend .
Je krijgt echt geen toelage aan een serieuze universiteit om paranormale dingen te onderzoeken. Heb je wel het lef om het aan te vragen, kun je je carriere wel vaarwel zeggen. Die resultaten die google teruggeeft zijn allemaal particuliere onderzoeken, geen serieuze wetenschap.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:24:21 #251
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45861518
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:15 schreef proteus het volgende:

[..]

Je krijgt echt geen toelage aan een serieuze universiteit om paranormale dingen te onderzoeken. Heb je wel het lef om het aan te vragen, kun je je carriere wel vaarwel zeggen. Die resultaten die google teruggeeft zijn allemaal particuliere onderzoeken, geen serieuze wetenschap.
Whatever fits your picture . Eerst wordt er beweerd dat er geen onderzoek wordt gedaan, dan zoek ik op het .edu domein naar onderzoek. Krijg genoeg hits terug van universiteiten die nog steeds bezig zijn. Maar die zijn plotsklaps allemaal particulier. Gezellig. En het zegt mij meer dat wetenschappers 'verketterd' worden als ze wel onderzoek doen. Dus mocht er een wetenschapper met iets goeds komen en hij probeert te publiceren dan zal hij worden tegengewerkt door de vooringenomenheid van een wetenschappelijke gemeenschap? Zo komen er natuurlijk nooit veel resultaten naar voren. Toch knap dat ik 10.000 en reacties had op parapsychology research site:.edu en telepathy research site:.edu. Zeker in vergelijking met jouw andere voorbeeld: reptilians research site:.edu

Maar ok. Je hebt gelijk. .
Vrijheid
pi_45861712
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:24 schreef jogy het volgende:

[..]

Krijg genoeg hits terug van universiteiten die nog steeds bezig zijn. Maar die zijn plotsklaps allemaal particulier. Gezellig. En het zegt mij meer dat wetenschappers 'verketterd' worden als ze wel onderzoek doen. Dus mocht er een wetenschapper met iets goeds komen en hij probeert te publiceren dan zal hij worden tegengewerkt door de vooringenomenheid van een wetenschappelijke gemeenschap? Zo komen er natuurlijk nooit veel resultaten naar voren. Toch knap dat ik 10.00 en reacties had op [url=http://www.google.nl/search?
Geef eens een recente hit van een universitair onderzoek dan. Er is nog nooit enig resultaat gevonden, en er wordt dus ook geen serieus onderzoek naar gedaan.

En bewijs kan niet ontkent worden. Dus een wetenschapper kan niet tegengewerkt worden.
pi_45861820
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 19:57 schreef proteus het volgende:

[..]

rond 58 min.
Het wordt idd serieus genomen. Waarom denk jij dat het door sommigen serieus wordt genomen?
pi_45861920
quote:

[..]

Stel dat het waar is wat je nu zegt, vind je het dan serieus raar dat er geen universitair onderzoek naar gedaan wordt? Als ik mijn carriere ervoor op het spel zou moeten zetten zou ik het ook wel laten.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:36:02 #255
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45861949
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:29 schreef proteus het volgende:

[..]

Geef eens een recente hit van een universitair onderzoek dan. Er is nog nooit enig resultaat gevonden, en er wordt dus ook geen serieus onderzoek naar gedaan.

En bewijs kan niet ontkent worden. Dus een wetenschapper kan niet tegengewerkt worden.
Even snel gescanned, je kan zelf ook zoeken.

http://www.bastyr.edu/development/newsletter/fall04.asp?jump=5
http://www.utexas.edu/res(...)ive/2001/m01d10.html
http://veritas.arizona.edu/protocols.htm
http://userpages.umbc.edu/~braude/survival/ISS%20Articles.htm
http://www2.lib.udel.edu/subj/psyc/resguide/parapsyc.htm

3 a vier pagina's gezocht. zal vast wel meer in zitten.

Als een wetenschap op voorhand al weggezet wordt als 'belachelijk' dan is er iets mis met het wetenschappelijke apparaat.
Vrijheid
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:40:10 #256
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45862093
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:10 schreef jogy het volgende:

[..]

Het probleem is dat er veel onderzoekjes zijn waaruit wisselende volgen. Dit in combinatie met de overtuigingskracht ( ) van gelovers en van het algemene aanwezige culturele idee van telepatie maakt het wel onderzoekswaardig.

scholar.google.com is wel een handige site voor wetenschappelijke publicaties, een betere indicator dan googletrucjes.
Zyggie.
pi_45862173
quote:
Ik zie hier geen serieuze universiteit bijzitten, en ook geen specifiek onderzoek.
quote:
Als een wetenschap op voorhand al weggezet wordt als 'belachelijk' dan is er iets mis met het wetenschappelijke apparaat.
Niet op voorhand. Telepathie is onderzocht vanwege oplichters als Uri Geller. Na 30 jaar hoef je echt niet meer op sympathie te rekenen.
pi_45862230
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:32 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Het wordt idd serieus genomen. Waarom denk jij dat het door sommigen serieus wordt genomen?
Omdat believers denken dat die goocheltruukjes alleen door ESP te verklaren zijn.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:44:03 #259
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45862233
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:42 schreef proteus het volgende:

[..]

Ik zie hier geen serieuze universiteit bijzitten, en ook geen specifiek onderzoek.
[..]

Niet op voorhand. Telepathie is onderzocht vanwege oplichters als Uri Geller. Na 30 jaar hoef je echt niet meer op sympathie te rekenen.
http://www.healthsystem.virginia.edu/internet/personalitystudies/ parapsychology afdeling van een universiteit. Hebben het over een ander aspect van het spirituele. vorige levens bij kinderen.
Vrijheid
pi_45862306
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:43 schreef proteus het volgende:

[..]

Omdat believers denken dat die goocheltruukjes alleen door ESP te verklaren zijn.
Dat is niet waar. Mensen ervaren zaken die ze niet kunnen verklaren en gaan vervolgens onderzoeken hoe het wel komt. Ik vind daar niks raars aan. Niet alles is af te doen als een goocheltruc. Vooral niet als de ervaring niet is gepland en niet met opzet wordt ervaren. Het overkomt mensen vaak.
pi_45862456
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:40 schreef Zyggie het volgende:

scholar.google.com is wel een handige site voor wetenschappelijke publicaties, een betere indicator dan googletrucjes.
Googlescholar is echt bagger. Je loopt tegen enorm veel databases aan waar je niet in komt. Ik zit zelf vaak in de zoekmachine Omega van de Universiteitsbibliotheek Utrecht. Daarin staan enkel wetenschappelijke artikelen en wetenschappelijk online materiaal. Ik krijg als ik daarin 'Telepathy' invoer 127 hits dus 127 serieuze artikelen die de zin en onzin van telepathie onderzoeken.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:53:19 #262
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45862563
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:50 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Googlescholar is echt bagger. Je loopt tegen enorm veel databases aan waar je niet in komt. Ik zit zelf vaak in de zoekmachine Omega van de Universiteitsbibliotheek Utrecht. Daarin staan enkel wetenschappelijke artikelen en wetenschappelijk online materiaal. Ik krijg als ik daarin 'Telepathy' invoer 127 hits dus 127 serieuze artikelen die de zin en onzin van telepathie onderzoeken.
Hehe klopt ja, maarja voor indicaties en met gebrek aan uni-verbonden is google-scholar wel handig. Zou het ook niet gebruiken om mee te zoeken, via de uni weet je in ieder geval ook zeker dat de licenties werken.
Zyggie.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:54:16 #263
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45862601
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:40 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Het probleem is dat er veel onderzoekjes zijn waaruit wisselende volgen. Dit in combinatie met de overtuigingskracht ( ) van gelovers en van het algemene aanwezige culturele idee van telepatie maakt het wel onderzoekswaardig.

De wetenschappelijke interesse is er gewoon nog steeds, en voor een reden.. 'scholar' zoekeacties kan ik ook wel gaan doen maar dan moet je voor elk document gaan betalen en dat heb ik hier niet voor over .
Vrijheid
pi_45862664
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:44 schreef jogy het volgende:

[..]

http://www.healthsystem.virginia.edu/internet/personalitystudies/ parapsychology afdeling van een universiteit. Hebben het over een ander aspect van het spirituele. vorige levens bij kinderen.
Als je even verder leest, zie je dat ze geen funding van de staat krijgen. Particulier onderzoek dus, betaald door believers.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:58:52 #265
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45862774
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:55 schreef proteus het volgende:

[..]

Als je even verder leest, zie je dat ze geen funding van de staat krijgen. Particulier onderzoek dus, betaald door believers.
! Laat maar gozer. Het is wel goed eigenlijk .
Vrijheid
pi_45863520
Ik kom net wat interessants tegen in Omega. Ik quote even een stukje uit The Journal of American Parapsychology:

Het hele onderzoek is 21 pagina's .
pi_45864644
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 21:17 schreef Geartsjuh het volgende:
Ik kom net wat interessants tegen in Omega. Ik quote even een stukje uit The Journal of American Parapsychology:

[afbeelding]

Het hele onderzoek is 21 pagina's .
Sheldrake. Da's dus niet serieus te nemen.
pi_45864693
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 21:42 schreef proteus het volgende:

[..]

Sheldrake. Da's dus niet serieus te nemen.
In jouw ogen niet nee, maar daarom kan het nog wel interessante materie zijn.
  woensdag 31 januari 2007 @ 21:48:27 #269
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45864909
Proteus, jouw voorwaarden voor aanname van onderzoeken zijn zodanig beperkend dat ik nu wel kan begrijpen dat je nooit een grammetje valide onderzoek ( in jouw ogen ) hebt gevonden.

[edit: 'sorrie' weggehaald, het is ook helemaal niets om spijtig over te zijn ]

[ Bericht 17% gewijzigd door jogy op 31-01-2007 21:55:26 ]
Vrijheid
pi_45865295
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 21:48 schreef jogy het volgende:
Proteus, jouw voorwaarden voor aanname van onderzoeken zijn zodanig beperkt dat ik nu wel kan begrijpen dat je nooit een grammetje valide onderzoek ( in jouw ogen ) hebt gevonden.

[edit: 'sorrie' weggehaald, het is ook helemaal niets om spijtig over te zijn ]
Mijn voorwaarden zijn heel simpel. Double-blind.

En wat betreft Sheldrake:
http://www.salon.com/peop(...)sheldrake/print.html
  woensdag 31 januari 2007 @ 22:03:02 #271
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45865573
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 21:56 schreef proteus het volgende:

[..]

Mijn voorwaarden zijn heel simpel. Double-blind.
Aan de ene kant wil je serieus onderzocht bewijs hebben, aan de andere kant weet je dat parapsychology onderhand carriere-verwoestend kan werken. Persoonlijk vind ik het twijfelachtig te noemen dat een wetenschap dat objectief behoort te zijn zo een stempel kan drukken op nieuwsgierige mensen.
Vrijheid
pi_45865831
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 22:03 schreef jogy het volgende:

[..]

Aan de ene kant wil je serieus onderzocht bewijs hebben, aan de andere kant weet je dat parapsychology onderhand carriere-verwoestend kan werken. Persoonlijk vind ik het twijfelachtig te noemen dat een wetenschap dat objectief behoort te zijn zo een stempel kan drukken op nieuwsgierige mensen.
30 jaar geleden mocht je nog nieuwsgierig zijn. Op een gegeven moment houdt het op.
  woensdag 31 januari 2007 @ 22:24:02 #273
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45866407
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 22:09 schreef proteus het volgende:

[..]

30 jaar geleden mocht je nog nieuwsgierig zijn. Op een gegeven moment houdt het op.
. Ok, ik denk dat het wel duidelijk is. Ik blijf liever nieuwsgierig. Het zou nooit op moeten houden, de wetenschap weet alleen dat het zo weinig weet. Veel theorietjes hebben ze wel maar dat is ook alles. Door alles wat niet bewezen is af te wijzen alszijnde niet bestaand is je wereld in dat aspect wel erg klein .
Vrijheid
pi_45867318
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:51 schreef proteus het volgende:

[..]

Verstandige zet.
[..]

Belangrijkste getal wat ik zag, is dat ALLE zaken ook opgelost zouden zijn zonder de helderziende.
De percentages onstaan door 'retrofitting'. Net zoals cold-reading. Als je maar genoeg roept, blijkt er achteraf wel iets te passen.
Dat ze zeggen dat ze het uiteindelijk waarschijnlijk zelf ook wel hadden opgelost betekend niet gelijk dat de info van de helderziende de zaak niet goed was en de zaak niet tot een einde heeft gebracht, je moet geen conclusie's trekken waar ze er niet zijn, dat vindt je vast ook van de believers, dus hou jezelf er ook aan....

Als je kijkt naar de dingen die door de helderzienden werden aangeven dan zie je daar ook lokatie tussen staan, kortom object gevonden, ook andere waardevolle aanwijzingen staan ertussen die serieus geholpen hebben bij het oplossen van zaken.
quote:
Die is door skepsis onderuit gehaald: http://www.skepsis.nl/croiset.html
[..]

Dat ze gebruikt worden ontken ik niet. Dat ze iets bijdragen wel. Als er echt een keer een zaak 'helderziend' zou zijn opgelost, dan zou daar overtuigend bewijs van zijn.
Ach rot op skepsis hangt net zoveel aan elkaar van aanname's als jomanda's site zeg, zo ook bij dit verhaal, ze gaan voor hetgeen wat ze het beste uitkomt en schuiven andere dingen weg, ze nemen aan dat degene die onderzoek heeft gedaan hierna de politierapporten niet heeft gelezen, niet volledig iig, dat dat persoon gewoon liegt, zonder bewijs en alles.

Wat me zo tegenvalt van mensen zoals jij in dit soort discussie's is dat ondanks je echt waterdicht bewijs vraagt van mensen je zelf totaal niet aan die maatstaaf houdt, want er worden wat aanname's gedaan bij skepsis, dat die aanname's voor jou logischer zijn betekend nog niet dat ze echt bewezen zijn en dus net zo min rechtsgeldig volgens je eigen maatstaaf als de aanname's die anderen doen.

Wat jij verwacht van een helderziende is dat die een film uit zijn hoofd trekt en alles tot in detail goed heeft en ook echt alles weet, zo werkt het niet, het hangt vaak aan elkaar met beelden, dingen die je ziet, zonder alles te weten, het zijn vaak gewoon aanwijzingen, het is niet zo dat politie niet meer nodig is door een helderziende, een helderziende kan de politie aanwijzingen geven om op verder te gaan meestal.

Soms zitten ze echt helemaal goed, dan hebben ze de lokatie te pakken, soms weten ze dingen die met de zaak te maken hebben of andere zaken, het is geen wonderding, dat is het probleem, jullie verwachten wonderen, die zijn er niet, er is alleen het natuurlijke gegeven van helder zien, een profiler doet het ook, op een andere manier, dat is ook een gave, net zoals heel erg goed kunnen componeren een gave is.

Je zoekt naar een geweldige verklaring van iets ontzettend bijzonders, maar dat is er niet, er is iets moois wat mensen kunnen hebben dat anderen kan helpen, op vele vlakken, het is iets heel gewoons...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 1 februari 2007 @ 02:38:42 #275
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_45872569
Ik vind dit een zeer interessant onderwerp.
Ik herken mezelf er enorm in, ik ben geboren met een navelstreng om mijn nek, ik ben gehaald met een zuignap. Ik was te koud, 36 graden. Ik was geen huiler, maar op latere leeftijd toen ik 1 ½ jaar was, had ik al een eigen wil. En ik heb ook altijd heel veel huisdieren om mij heen gehad, die er volgens mijn ouders niet waren. Ik weet vanaf mijn 15de dat ik aanwezigheden heb om mij heen. En dan heb ik het niet alleen over dieren. In 2001 is een goede vriend van mijn broer overleden en die heb ik geregeld aan mijn bed gehad evenals mijn opa’s. Ik woon inmiddels op mezelf en toen ik nog thuis woonde had ik een hele lieve kat. Ik merk nu ook dat die kat geregeld bij mij op bezoek komt.
Om een heel lang verhaal kort te houden, ik word ook raar aangekeken om wat ik daarover denk en dit is mijn geloof. Ik weet alleen wel dat kinderen opener staan voor dit soort dingen als volwassenen.
Wat ik alleen wel afvraag, de personen die dus inderdaad als driftkikkers geboren zijn en/of als “ziener” of die vaker depressief zijn als de niet spirituele mensen?

Mocht je nog tijd hebben Lilith.. 28 februari 1979 Delft om 09.36. Ik ben zeer benieuwd. Ik heb ooit een keer door een leerling astrologie mijn horoscoop uit laten pluizen en daar ben ik al veel wijzer uit geworden.
Mocht mijn ziel moeite hebben gehad met reïncarnatie begrijp ik sommige gedachtes ook beter.

d-c
zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Renda het volgende: Je lijkt wel te slim voor je eigen gevoel. :D
Fokbijbel!
[b]Op zondag 28 oktober 2012 12:59 schreef kwiebuske het volgende:[/b] [me=kwiebuske]zegt 'je hebt gelijk dolfie'[/me]
pi_45877540
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:35 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Stel dat het waar is wat je nu zegt, vind je het dan serieus raar dat er geen universitair onderzoek naar gedaan wordt? Als ik mijn carriere ervoor op het spel zou moeten zetten zou ik het ook wel laten.
Het erge is dat het idd waar is, hier in nederland bv geeft de stichting tegen kwakzalverij een award en geen aardige aan iedere wetenschapper die zich in het alternatieve stort, die het waagt om buiten de bekende hokjes te denken, al is het alleen even in theorie, je wordt verguist als wetenschapper, uitgelachen en je carriere krijgt minimaal een hele harde klap, meestal betekend het dat je serieuse carriere gewoon over is.

Maar vooral blijven beweren dat de wetenschap openstaat voor dingen
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 1 februari 2007 @ 12:01:03 #277
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45877999
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 11:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Het erge is dat het idd waar is, hier in nederland bv geeft de stichting tegen kwakzalverij een award en geen aardige aan iedere wetenschapper die zich in het alternatieve stort, die het waagt om buiten de bekende hokjes te denken, al is het alleen even in theorie, je wordt verguist als wetenschapper, uitgelachen en je carriere krijgt minimaal een hele harde klap, meestal betekend het dat je serieuse carriere gewoon over is.

Maar vooral blijven beweren dat de wetenschap openstaat voor dingen
Het is wel een stoer truukje. Eerst eisen dat er serieus onderzoek naar gedaan moet worden en dan elke onderzoeker die zich eraan waagt niet meer serieus nemen .
Vrijheid
pi_45879068
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:52 schreef proteus het volgende:

[..]

Een skeptic zal geen van beide bewezen achten, totdat er bewijs is dat de aarde rond of plat is. En dat iets op tv is geweest is natuurlijk geen bewijs. Bewijs het nou maar, krijg je van mij 10000 euro, geloof je dat wel?
ik had heir ghister een hele mooie reply op en toen crashte fok!. heel jammer. heeeeeeeeeel jammer.
pi_45879087
quote:

[..]

Dit is simpelweg een leugen en ik wijs nogmaals op de geneeskunde.
quote:

[..]

kom eens met feiten man, je bralt uit je nek.
en dan niet: bewijs jij dit en dat , dan geloof ik het, want je doet net alsof alles om jou draait en wij jou dan ergens van moeten overtuigen. je moet je eigen stellingen ook onderbouwen en je kan niet genoegen nemen met: bewijs het tegenovergestelde. luizak.
  donderdag 1 februari 2007 @ 16:58:27 #280
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_45887649
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:40 schreef proteus het volgende:

[..]

Dan kan ik lang zoeken, want het is er niet. Jullie geloven niet in Randi, maar als ik bewijs zou hebben voor telepathie, homeopathie, of andere paranormale dingen, zou ik dus mooi wel even dat miljoen ophalen. En nog wat meer miljoenen bij de rest van de skeptics.
Ik sta er nog steeds van te kijken dat sommige mensen denken dat degenen die het eventueel zouden kunnen bewijzen geïnteresseerd zouden zijn in dat miljoen...
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:30:25 #281
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_45920152
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 16:58 schreef maedel het volgende:

[..]

Ik sta er nog steeds van te kijken dat sommige mensen denken dat degenen die het eventueel zouden kunnen bewijzen geïnteresseerd zouden zijn in dat miljoen...
Ik niet.
Allemaal roepen dat ze o zo spiritueel zijn,
maar als ze heel simpel een miljoen kunnen krijgen waarmee ze bv. goede doelen kunnen steunen, nee, dan opeens even niet.
Fokking egoisten zijn het.
zzz
pi_45920331
valt mij ook op bij cursussen en newagewinkels. volgens mij is het een en al keiharde handel.
pi_45925958
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:30 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Ik niet.
Allemaal roepen dat ze o zo spiritueel zijn,
maar als ze heel simpel een miljoen kunnen krijgen waarmee ze bv. goede doelen kunnen steunen, nee, dan opeens even niet.
Fokking egoisten zijn het.
Je weet toch hoe onderzoek werkt?
Het is niet voor niets zo dat jij en vele anderen onderzoek van believers gelijk aan de kant schuiven, er wordt dan gezegd, je kan een onderzoek uit laten komen zoals jij dat wil als je vooringenomen bent.

Dat werkt ook zo voor de niet believers, randi is echt anti, mega anti, die wil niet gewoon wat onderzoeken zo van wat is het terwijl hij objectief kijkt, nee die wil iemand de grond in boren, vanauit dat doel gaat hij onderzoeken, dat is net zo min objectief onderzoek als wanneer believers het doen, dus als je je eigen maatstaven gebruikt zou je ook randi weg moeten zetten als niet betrouwbaar.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen geen zin hebben in randi die met zijn miljoen loopt te flapperen en laagdunkend doet, de omstandigeheden waarin gewerkt moet worden zijn dan ook naar te noemen, lekker een tijd tussen mensen zitten waarvan je weet dat ze op elk klein misstapje zitten te wachten om alles onderuit te gooien daarmee, want dat valt me wel op, zodra ze 1 kleine fout ontdekken wordt alles afgeschreven, ook de dingen die er wel positief uitkomen, het ligt er dus maar net aan hoe je dingen bekijkt vaak...

Een miljoen lijkt aantrekkelijk, maar wil je voor een miljoen door de mangel gehaalt worden, voor schut gezet worden en alles?
pi_45926094
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:36 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
valt mij ook op bij cursussen en newagewinkels. volgens mij is het een en al keiharde handel.
Ook ja...

Maar het is wel tekenend dat degene die echt wat kunnen er meestal of niets, of bar weinig voor vragen(bar weinig bij de mensen voor wie het hun levenswerk is, om in kosten te voorzien).

Je kan zeggen een cursus is duur, als je bv 250 euro voor een weekend moet betalen, maar daar zit huur van de ruimte bij vaak, matriaal, eten, slaapgelegenheid, alles is meestal ook helemaal geregeld en goed ook, dan is het ineens helemaal niet zo duur.

Maar er zijn ook extremere voorbeelden, de reiki alliance bv die 10.000 dollar vragen voor het master certificaat, maar die doen dat om het exclusief te houden en eerlijk is eerlijk, de kwaliteit is geweldig wat er vanaf komt....
  maandag 5 februari 2007 @ 09:33:21 #285
31101 _Led_
pi_45999416
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:16 schreef erodome het volgende:

[..]
Een miljoen lijkt aantrekkelijk, maar wil je voor een miljoen door de mangel gehaalt worden, voor schut gezet worden en alles?
Als ik er 500 ethiopiers mee van de dood kan redden, ja, dan mag je me voor schut zetten en door de mangel halen.
En ik noem mezelf niet eens spiritueel
zzz
  maandag 5 februari 2007 @ 10:25:30 #286
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46000471
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:33 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Als ik er 500 ethiopiers mee van de dood kan redden, ja, dan mag je me voor schut zetten en door de mangel halen.
En ik noem mezelf niet eens spiritueel
Aan de andere kant is het wel ietwat kinderachtig van de wetenschapachtige om geen strobreed toe te geven op hun benadering van dingen. Er is meer dan genoeg kennis beschikbaar voor degene die er oprecht ingeïnteresseerd in is en het is zo lachwekkend makkelijk om zelf te ondervinden dat men niemand anders nodig heeft. Ik vind het in ieder geval niet raar dat weinig mensen happig zijn om een eventueel geldbedrag te kunnen ontvangen als een scepticus op zijn voorwaarden een test kan maken die het praktisch onmogelijk maakt om die te winnen. Call me crazy .

Want de enige goede onderzoeker is er eentje die geen vooroordeel heeft whatsoever.
Vrijheid
  maandag 5 februari 2007 @ 10:28:14 #287
31101 _Led_
pi_46000527
quote:
Op maandag 5 februari 2007 10:25 schreef jogy het volgende:

[..]

Aan de andere kant is het wel ietwat kinderachtig van de wetenschapachtige om geen strobreed toe te geven op hun benadering van dingen. Er is meer dan genoeg kennis beschikbaar voor degene die er oprecht ingeïnteresseerd in is en het is zo lachwekkend makkelijk om zelf te ondervinden dat men niemand anders nodig heeft. Ik vind het in ieder geval niet raar dat weinig mensen happig zijn om een eventueel geldbedrag te kunnen ontvangen als een scepticus op zijn voorwaarden een test kan maken die het praktisch onmogelijk maakt om die te winnen. Call me crazy .

Want de enige goede onderzoeker is er eentje die geen vooroordeel heeft whatsoever.
Het punt van wetenschap is juist dat het onderzoek aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Als je zelf weer je eigen voorwaarden mag stellen ("ik wil alleen believers erbij anders werkt het niet !", "Nee natuurlijk werkt het niet als we het op video opnemen !") schiet je er geen donder mee op.
Desalniettemin staat er in de voorwaarden voor het miljoen dat er in samenspraak een onderzoek bedacht wordt,
alleen dat dit onderzoek dus wel aan alle wetenschappelijke voorwaarden moet voldoen.
zzz
  maandag 5 februari 2007 @ 10:32:49 #288
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46000607
quote:
Op maandag 5 februari 2007 10:28 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Het punt van wetenschap is juist dat het onderzoek aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Als je zelf weer je eigen voorwaarden mag stellen ("ik wil alleen believers erbij anders werkt het niet !", "Nee natuurlijk werkt het niet als we het op video opnemen !") schiet je er geen donder mee op.
Desalniettemin staat er in de voorwaarden voor het miljoen dat er in samenspraak een onderzoek bedacht wordt,
alleen dat dit onderzoek dus wel aan alle wetenschappelijke voorwaarden moet voldoen.
Ja, maar er is meer dan genoeg speelruimte daarin. Skeptici zijn even slechte onderzoekers als believers. Niets meer en niets minder. Zeker met het oog op de werking van het hele gebeuren maakt het erg moeilijk om een goed resultaat te verkrijgen bij een bevooroordeelt persoon. Maarja, er is op zich nog steeds onderzoek naar dit soort dingen gelukkig. Alleen wordt dat vaak afgefikt door de reguliere wetenschap, alleen al omdat het parapsychologische wetenschappen zijn.
Vrijheid
pi_46001383
Onderzoek is gewoon ontzettend goed te manipuleren, de skeptische mensen moeten zich eens goed realiseren dat dat ook opgaat als iemand anti is niet alleen als iemand pro is....

Nogmaals, er is een reden waarom onderzoek van believers gelijk aan de kant geschoven wordt als niet betrouwbaar, wees dan rechtlijnig en doe hetzelfde bij mensen die erg anti zijn, niet objectief zijn, want waar de believer elk positief ding vergroot om zo zijn gelijk tenhalen doet de anti het andersom, die vergroot elk negatief punt om zo zijn gelijk te krijgen.

Dat geval van die helderziende met dat verdronken kind is daar een mooi vb van, believers zien hun gelijk in het feit dat hij gelijk had dat het kind zijn hoofd had gestoten en verdronken is, dat er een brug vlakbij was en van die tanks, skeptische mensen zien hun gelijk in het feit dat het kind aan de andere kant van zijn hoofd een wond had en dat er andere zaken waren die niet helemaal klopte.

Geen van beide nemen ze alles mee, geen van beiden zijn objectief, beiden gaan ze uit van aanname's.

Zo ook eens een programma gezien waarin een vermeende spookzolder werd onderzocht, door believers en door wetenschappers, de believers gingen van alles meten en doen en daar kwam best wat uit, maar ze controleerde niet of die metingen niet misschien van andere zaken afkwamen, ze namen aan dat dat door het "bovennatuurlijke" kwam.
De wetenschappers keken rond en namen aan dat de metingen door andere zaken kwamen, zoals leidingen, tocht e.d., maar ze controleerde het niet, ze namen het gewoon aan.
Alhoewel beide overtuigd waren van hun aanname's is er door beiden geen enkel bewijs gelevert.

En dat zie ik vaak, dat er erg veel aanname's gedaan worden, skepsis is daar erg goed in bv, als er bv een onderzoek is die positief uitvalt voor believers dan komt er een hele lap tekst met dingen die fout kunnen gaan in een onderzoek, hoe mensen onderzoeken kunnen manipuleren en van daaruit wordt er onmiddelijk vanuit gegaan dat dat ook het geval is, zonder dat dit onderbouwd, bewezen is.
  maandag 5 februari 2007 @ 11:20:27 #290
31101 _Led_
pi_46001693
Het is ook niet aan anderen om te bewijzen dat jij jouw onderzoek niet goed hebt gedaan,
het is aan jou om te bewijzen dat jouw onderzoek klopt.
zzz
pi_46002080
Als er gewoon een ondezoek is gedaan volgens de regels en er wordt dan door skepsis een heel verhaal gehouden over wat er mis kan gaan en een aanname gedaan dat dat ook zo is dan vind ik dat ze dat ook mogen bewijzen, de onderzoeker heeft immers alles open liggen voor controle.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')