Wordt er weer niet veel gedaan, vandaag!!quote:Op vrijdag 5 januari 2007 12:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja ja. Ten eerste kan ik niet zo goed spellen, ten tweede zit ik op m'n werk.
Waarom niet? Wmb is dat taak voor de ouder.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Een openbare school die een kind dat een ander kind uitlegt dat het naar de hel gaat omdat het andere kind moslim, atheist of katholiek is, niet corrigeert, is geen school.
Als ik teruggraaf, kan ik me van dit soort qualificaties niets herinneren. Ik kan me wel herinneren dat bij geschiedenis abolitionisme, de feministische golven, stukje staatsrecht gegeven werd. Maar een oordeel?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:
Ja hoor: dat nazisme fout is, dat racisme fout is, dat geloof ook maar een geloof is, dat mensen gelijkwaardig zijn, dat gezag verdiend moet worden, dat meisjes evenveel waard zijn als jongens, dat comflicten geweldloos opgelost moeten worden, dat ontwikkelingshulp belangrijk is en dat de kolonisatie fout was. Van die dingen.
Ik zeg niet dat Nederland verzuild is, ik zeg dat bijzonder onderwijs verzuilend werkt.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:
Ok. Ik vind dat als je Nederland verzuild vind, je een ongezond egalitaire samenleving wenst.
Ten eerste ga jij gaat niet over de inhoud van dit topic. De titel luidt "bijzonder onderwijs", hierin bespreken we bijzonder onderwijs, de problemen en de deugden hiervan. Een probleem die ik zie, is dat het met de huidige criteria die gegeven zijn mogelijk is een communistische school op te richten. Er is volgens mij geen grotere vrijheid voor nodig, wel?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:
Nee, het gaat niet over de vraag of bijzonder onderwijs vervangen moet worden door openbaar onderwijs. Als je een discussie wil over de gevaren van een grotere vrijheid van bijzonder onderwijs wijd je daar maar een topic aan. Dit topic gaat over het gevaar van het huidige bijzonder onderwijs, of, van mij uit gezien, over het gevaar van uitsluitend openbaar onderwijs.
Of je moet iemand anders vinden om dit topic die kant op te trekken.
Profetie no. 2quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Leer mij de overheid kennen. Wat vandaag een advies is is morgen een verplichting.
Ja.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Nogmaals: Dus jij vindt het okay als een kind denkt dat hij beter is als andere kinderen en dus naar de hemel gaat, terwijl de vriendjes waar hij op straat meespeelt in zijn ogen slecht zijn en naar de hel gaan?
Valt wel mee hoor, de hemelkindjes vinden het meestal heel verdrietig.quote:Dat is pure haatzaaierij!
quote:Ben zelf Christelijk, maar ik leer mijn kinderen dat alleen echt slechte mensen, zoals Hitler, naar de hel gaan.
Misschien denkt god er wel heel anders over, en baal jij als je voor m staat en hij je de les leest. Maar het boeit me niks, als jij je kinderen maar kan leren wat jij belangrijk vindt, en niet verplicht bent je kinderen naar een school te sturen waar de leraar zegt dat Hitler heus ook naar de hemel gaat, of dat iedereen die niet bidt naar de hel gaat.quote:Voor de rest gaat iedereen naar de hemel. Veel mensen weten dat nog niet, maar daar komen ze vanzelf achter en dan zijn ze opgelucht dat er een God is die geen onderscheid maakt.
Ja hoor. Heb je een klas met 30 moslimpjes en 1 atheistje, met ongetrouwde ouders. De moslimpjes weigeren met het onechte kind te praten, want die bestaat niet.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:07 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Waarom niet? Wmb is dat taak voor de ouder.
Waardeoverdracht vind niet per se plaats door het waardeoordeel zo expliciet uit te spreken. De genoemde waardeoordelen worden -actief, niet allemaal expliciet (sommige wel)- uitgedragen door het openbaar onderwijs.quote:[..]
Als ik teruggraaf, kan ik me van dit soort qualificaties niets herinneren. Ik kan me wel herinneren dat bij geschiedenis abolitionisme, de feministische golven, stukje staatsrecht gegeven werd. Maar een oordeel?.
Maar het werkt niet, begrijp ik. Want het bijzonder onderwijs is er, maar Nederland is niet verzuild.quote:[..]
Ik zeg niet dat Nederland verzuild is, ik zeg dat bijzonder onderwijs verzuilend werkt.
Ik ga over wat *mijn* reden is om niet mee te gaan in een bepaalde subdiscussie. Volgens mij heb ik dat duidelijk uitgelegd.quote:[..]
Ten eerste ga jij gaat niet over de inhoud van dit topic. De titel luidt "bijzonder onderwijs", hierin bespreken we bijzonder onderwijs, de problemen en de deugden hiervan.
Zolang die communistische school moet voldoen aan de regels voor een Nederlandse school, zie ik geen enkel bezwaar.quote:Een probleem die ik zie, is dat het met de huidige criteria die gegeven zijn mogelijk is een communistische school op te richten. Er is volgens mij geen grotere vrijheid voor nodig, wel?
Nee, je hebt er verantwoordelijkheid voor ook dat atheïstje gezond onderwijs te geven. Als het atheïstisch kindje trauma's op gaat lopen kun je de moslimpjes schorsen. (ik weet dat je het zo niet bedoelt trouwens, maar ik heb er een hekel aan als kinderen een "moslimkind" worden genoemd, dat zijn ze niet, het zijn kinderen van moslimouders)quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja hoor. Heb je een klas met 30 moslimpjes en 1 atheistje, met ongetrouwde ouders. De moslimpjes weigeren met het onechte kind te praten, want die bestaat niet.
Jij gaat daar schouderophalend aan voorbij, als leraar van een openbare school?
Waar haal jij deze kennis vandaan om alle openbare scholen te kenmerken als moraaluitdragend? Ik heb dit niet zo ervaren.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:
Waardeoverdracht vind niet per se plaats door het waardeoordeel zo expliciet uit te spreken. De genoemde waardeoordelen worden -actief, niet allemaal expliciet (sommige wel)- uitgedragen door het openbaar onderwijs.
Het werkt wel, maar kan soms niet op tegen ontzuilende krachten. Ik zie dat in het islamitisch onderwijs nogal wat verzuiling aan het optreden is, het lukt ze nogal...quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:
Maar het werkt niet, begrijp ik. Want het bijzonder onderwijs is er, maar Nederland is niet verzuild.
Ik wel, omdat ik meen dat alle kinderen recht hebben op informatie, ook als hun ouders hun die ontzeggen.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:
Zolang die communistische school moet voldoen aan de regels voor een Nederlandse school, zie ik geen enkel bezwaar.
Dus jij wil de reli-fanaat niet uitleggen dat hij ziek in z'n hoofd is maar hem gewoon wegstoppen op een eigen school. Zodat het gezwel lekker verder kan groeien in scholen betaald uit belastingcenten.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:
Ja hoor. Heb je een klas met 30 moslimpjes en 1 atheistje, met ongetrouwde ouders. De moslimpjes weigeren met het onechte kind te praten, want die bestaat niet.
Jij gaat daar schouderophalend aan voorbij, als leraar van een openbare school?
De kern van het probleem. Scholen horen niet uit belastinggeld betaald te worden.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:36 schreef en_door_slecht het volgende:
Dus jij wil de reli-fanaat niet uitleggen dat hij ziek in z'n hoofd is maar hem gewoon wegstoppen op een eigen school. Zodat het gezwel lekker verder kan groeien in scholen betaald uit belastingcenten.
Dus.. je gaat wél de moraal uitdragen. En de moraal van de ouders bestrijden.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:32 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nee, je hebt er verantwoordelijkheid voor ook dat atheïstje gezond onderwijs te geven. Als het atheïstisch kindje trauma's op gaat lopen kun je de moslimpjes schorsen. (ik weet dat je het zo niet bedoelt trouwens, maar ik heb er een hekel aan als kinderen een "moslimkind" worden genoemd, dat zijn ze niet, het zijn kinderen van moslimouders)
Kijk anders nog even wat je medestanders hier zoal te berde brengen over de waarden die het -liefst verplichte- openbaar onderwijs uitdraagt / zou moeten uitdragen.quote:[..]
Waar haal jij deze kennis vandaan om alle openbare scholen te kenmerken als moraaluitdragend? Ik heb dit niet zo ervaren.
Oh - de moslims roepen het over zichzelf af, met hun moslimzuil?quote:[..]
Het werkt wel, maar kan soms niet op tegen ontzuilende krachten. Ik zie dat in het islamitisch onderwijs nogal wat verzuiling aan het optreden is, het lukt ze nogal...
En die krijgen ze nu niet, ondanks CE, schoolinspectie, omringende maatschappij etc?quote:[..]
Ik wel, omdat ik meen dat alle kinderen recht hebben op informatie, ook als hun ouders hun die ontzeggen.
Je gaat voorkomen dat de moraal van de ouders effect heeft op de overige klasgenoten, in plaats van ze te laten radicaliseren op hun eigen schooltje.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Dus.. je gaat wél de moraal uitdragen. En de moraal van de ouders bestrijden.
Hetzelfde.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:
Overigens, wat doe je, als leraar, als het genegeerde kind niet klaagt?
Bepalen de overige forumposters die het toevallig met mij eens zijn het curriculum van de openbare school op dit moment?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:
Kijk anders nog even wat je medestanders hier zoal te berde brengen over de waarden die het -liefst verplichte- openbaar onderwijs uitdraagt / zou moeten uitdragen.
Nee, de islamitische scholen bevorderen verzuiling.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:
Oh - de moslims roepen het over zichzelf af, met hun moslimzuil?
Andere tijden....ik denk dat het behoud van bijzondere scholen verzuiling, polarisering kan doen versterken.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:
Ik kan vermoedelijk beter betogen dat de bijzondere scholen in overgroot merendeel niet opgewassen bleken tegen de ontzuiling. De ontzuiling kwam ondanks het bestaan van bijzonder onderwijs, en het bijzonder onderwijs is erdoor minder bijzonder geworden. Waarom denk je dat dat nu anders is / zal zijn / zal worden?
Onderwijs door een roze bril genieten leidt tot filteren van informatie. De eerste (of tweede) post die ik hier plaatste meende ik: dat de heren gristenen niks over evolutie weten wijst op belabberd onderwijs op hun school over dit onderwerp. Wat op sommige bijzondere scholen over dat onderwerp gedoceerd wordt is hilarisch.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:
En die krijgen ze nu niet, ondanks CE, schoolinspectie, omringende maatschappij etc?
Dus je bent bij benadering niet waardenvrij, je neemt het recht om andermans moraal minderwaardig te verklaren en de jouwe te onderwijzen.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:00 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Je gaat voorkomen dat de moraal van de ouders effect heeft op de overige klasgenoten, in plaats van ze te laten radicaliseren op hun eigen schooltje.
[..]
Hetzelfde.
Sommigen hebben in elk geval kinderen. En verder spreek je hierboven jezelf enorm tegen met je veronderstelde waardevrijheid, of in z'n waarde laten, van waarden die jij als strijdig met 'openbaar' ziet.quote:[..]
Bepalden de overige forumposters die het toevallig met mij eens zijn het curriculum van de openbare school op dit moment?
Ach kom, die stelling zou alleen enige waarde hebben als men op openbare scholen beduidend meer opsteekt van de evolutie.quote:Onderwijs door een roze bril genieten leidt tot filteren van informatie. De eerste (of tweede) post die ik hier plaatste meende ik: dat de heren gristenen niks over evolutie weten wijst op belabberd onderwijs op hun school over dit onderwerp.
Wat op sommige openbare scholen over dat onderwerp gedoceerd wordt is hilarisch. Zeker op basisscholen, waar de kennis van de leraren vaak niet overhoudt. (Je wil niet wéten hoe snel je ze in een positie hebt waarin het rekken van nek naar de hoogste blaadjes leidt tot langere nekkenquote:Wat op sommige bijzondere scholen over dat onderwerp gedoceerd wordt is hilarisch.
Dat doet de staat sowieso, moet het ook doen, of een rechtsorde handhaven is onmogelijk.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
Dus je bent bij benadering niet waardenvrij, je neemt het recht om andermans moraal minderwaardig te verklaren en de jouwe te onderwijzen.
Dus wanneer ik zeg dat alle joden dood moeten en alle moslims stinken, moet ik mijn kinderen dat op mijn eigen schooltje maar naar binnen kunnen stampen?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
Dus je bent bij benadering niet waardenvrij, je neemt het recht om andermans moraal minderwaardig te verklaren en de jouwe te onderwijzen.
Het verschil is dan ook dat een seculiere, openbare school iedereen accepteert, zolang een ander maar niet als minderwaardig wordt beschouwd. Er wordt ook niets van gevonden dat Harrie moslim is.quote:Ik hoop dat jij geen kinderen krijgt terwijl staatsonderwijs verplicht is en de christunie / de moslims de lakens uitdelen. En zij dus volstrekt geaccpeteerde, breed gedeelde uitgangspunten boven jouw idioot extremistische ideeën plaatsen, en je kind vertellen dat het dat wat papa zegt beter nooit meer kan zeggen.
Nogmaals, tot in den treure dan maar, ik bestrijd de stelling dat het staatsbekostigd bijzonder onderwijs moet worden vervangen door allemaal staatsbekostigd openbaar onderwijs.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:29 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dus wanneer ik zeg dat alle joden dood moeten en alle moslims stinken, moet ik mijn kinderen dat op mijn eigen schooltje maar naar binnen kunnen stampen?
Nee, dat krijg je als de CU je zou kunnen dwingen tot hún onderwijs. Kortom, als de overheid mag bepalen welk onderwijs jouw kindertjes krijgen. We noemen dat: openbaar onderwijsquote:[..]
Het verschil is dan ook dat een seculiere, openbare school iedereen accepteert, zolang een ander maar niet als minderwaardig wordt beschouwd. Er wordt ook niets van gevonden dat Harrie moslim is.
In het geval de CU+ de macht zou hebben, zouden ze me een onzinnig verhaal door de strot willen drukken waarbij ik ongelovigen als honden moet zien.
Beperkt. Voor de leefbaarheid, zoals Speknek zegt, niet meer en niet minder.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Dus je bent bij benadering niet waardenvrij, je neemt het recht om andermans moraal minderwaardig te verklaren en de jouwe te onderwijzen.
1] Openbaar onderwijs is net zo min staatsonderwijs als bijzonder onderwijsquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
Ik hoop dat jij geen kinderen krijgt terwijl staatsonderwijs verplicht is en de christunie / de moslims de lakens uitdelen. En zij dus volstrekt geaccpeteerde, breed gedeelde uitgangspunten boven jouw idioot extremistische ideeën plaatsen, en je kind vertellen dat het dat wat papa zegt beter nooit meer kan zeggen.
Abacadabra voor allochtoontje...sorry.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
Sommigen hebben in elk geval kinderen. En verder spreek je hierboven jezelf enorm tegen met je veronderstelde waardevrijheid, of in z'n waarde laten, van waarden die jij als strijdig met 'openbaar' ziet.
En dat kan mij schelen, omdatquote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
En je zou er kennis van kunnen nemen, dat jouw opvatting over het openbaar onderwijs bepaald niet alleen door mij betwist wordt.
Ik denk het wel...zal niet overal zo zijn natuurlijk, leraren zijn tenslotte maar mensen. Toch zullen openbare scholen minder snel de neiging krijgen om over dit onderwerp bewust te zwijgen, of ongegronde twijfel zaaien (daar zijn bijzondere scholen vooral goed in: " 't is maar een theorie")quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
Ach kom, die stelling zou alleen enige waarde hebben als men op openbare scholen beduidend meer opsteekt van de evolutie.
Och, ik heb nergens gezegd dat alle openbare scholen allemaal deugdzame leraren hebben, met een rugzak vol feitenkennis. Het probleem is dat bij bijzonder onderwijs de kennis er soms is, maar het bewust gemanipuleerd wordt. Met de reacties van de users die ik noemde als succesvol resultaat.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
Wat op sommige openbare scholen over dat onderwerp gedoceerd wordt is hilarisch. Zeker op basisscholen, waar de kennis van de leraren vaak niet overhoudt. (Je wil niet wéten hoe snel je ze in een positie hebt waarin het rekken van nek naar de hoogste blaadjes leidt tot langere nekken).
Hm, dat heb ik er niet in gelezen, maar goed. Wil jij dan geen bekostiging van onderwijs door de overheid?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:14 schreef sigme het volgende:
Nogmaals, tot in den treure dan maar, ik bestrijd de stelling dat het staatsbekostigd bijzonder onderwijs moet worden vervangen door allemaal staatsbekostigd openbaar onderwijs.
En om nou net dat te voorkomen, is het beter om in zijn geheel geen bijzonder onderwijs te hebben dat religieus van aard is.quote:En daar mogen dan uiteraard ook alle moslimpjes en atheistjes heen, opdat ze via de leraar alsnog de kans krijgen de Juiste Waarheid te horen.
Wetenschappelijk onderwijs. Op de basisschool.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:15 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Beperkt. Voor de leefbaarheid, zoals Speknek zegt, niet meer en niet minder.
[..]
1] Openbaar onderwijs is net zo min staatsonderwijs als bijzonder onderwijs
2] Zij zullen, volgens mijn opvatting over openbaar onderwijs, geen waardeoordeel mogen geven over zaken die het primaire doel van onderwijs: kennisoverdracht ondermijnt en voornamelijk wetenschappelijk bewijs, zo onafhankelijk mogelijk beschouwde geschiedenis en wereldkennis als leidraad moeten gebruiken; niet hun mening.
3] Openbare scholen zeggen niet dat wat papa zegt beter nooit meer kan zeggen
Openbare scholen zwijgen over andere dingen die ze niet zo leuk vinden. Het is nogal een politiek correcte keuze hoor, op een openbare school. Bijvoorbeeld over dat grote groepen mensen serieus denken dat anderen minderwaardig zijn. En daarvoor ook argumenten hebben. Of wat nu eigenlijk de argumenten zijn om tégen het homohuwelijk te zijn (de argumenten vóór worden meer benadrukt) Etc etc etc.quote:Ik denk het wel...zal niet overal zo zijn natuurlijk, leraren zijn tenslotte maar mensen. Toch zullen openbare scholen minder snel de neiging krijgen om over dit onderwerp bewust te zwijgen, of ongegronde twijfel zaaien (daar zijn bijzondere scholen vooral goed in: " 't is maar een theorie")
De hele literatuur, veruit de meeste kunst, een groot deel van de wetenschap, een zeer groot deel van onze cultuur en geschiedenis, is rechtstreeks verbonden met de bijbel. Hoeveel les heb jij gehad over de bijbel? Dus echt inhoudelijk: lezen, uitleggen, erbij verwijzen naar wat Erasmus hier bedoelde, waarop Luther zich baseerde, waar de predestinatieleer logischerwijs uit de bijbel volgt?quote:[..]
Och, ik heb nergens gezegd dat alle openbare scholen allemaal deugdzame leraren hebben, met een rugzak vol feitenkennis. Het probleem is dat bij bijzonder onderwijs de kennis er soms is, maar het bewust gemanipuleerd wordt. Met de reacties van de users die ik noemde als succesvol resultaat.
Dat vind ik een ander onderwerp, wat ik in géén geval wil is maar één soort onderwijs, waarin de ouders geen zeggenschap hebben over de moraal van de school, en de overheid wel.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 15:25 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hm, dat heb ik er niet in gelezen, maar goed. Wil jij dan geen bekostiging van onderwijs door de overheid?
Stel: je mag in Nederland je kinderen maar naar 1 schooltype sturen. We noemen dat: de openbare school. De overheid bepaalt -als het erop aankomt- wat daarin verplicht is en wat verboden (er zit daartussen natuurlijk veel grijs gebied, wat niet verplicht is en niet verboden).quote:[..]
En om nou net dat te voorkomen, is het beter om in zijn geheel geen bijzonder onderwijs te hebben dat religieus van aard is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |