abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45032021
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:22 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Mijn vraag ging over de vrijheid een CE te kiezen. Jij vindt van wel, het systeem van niet. In het perspectief van de vraag komt het dus in het geheel niet overeen.
Is het je bedoeling dat ik je vragen alleen beantwoordt met ja of nee?

Je vroeg me uit te weiden over iets waarover het topic niet gaat. Ik doe dat, en je conclusie is dat mijn ideaalbeeld afwijkt van de huidige situatie? Je méént het! En om dat te constateren vroeg je me apart, speciaal, om alsnog in te gaan op een offtopic persoonlijke opvatting van mij over een relateerd thema?

Ik doe het wel overnieuw.
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 09:22 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ja, maar ga eens in op mijn stelling dat volgens jouw theorie een CE afgeven ongewenste vijheidsbeperking is.
Ja.

Zo goed?
Dan kan jij concluderen dat dat niet overeenkomt met het systeem dat we nu hebben, scholen hebben namelijk niet de vrijheid om CE's links te laten liggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45032095
Het Centraal Examen is wel degelijk ontopic. Je komt geprikkeld over (grammaticafouten zijn vaak een goede indicatie ), ik zou blij zijn als mijn mening een ander zo zou boeien eigenlijk.
pi_45032146
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:20 schreef Autodidact het volgende:
De staat gaat hierbij dus niet over de inhoud van die boeken, wat de stelling was.
Aangezien de staat de boeken gaat betalen zal ze ook gaan bepalen wélke boeken er 'gratis' uitgedeeld gaan worden. Indirect bepaalt ze dus de inhoud al. De next logical step is om die dure boeken maar zelf te gaan uitgeven en aldus de inhoud direct te kunnen bepalen. Het zijn allemaal hele logische stappen als je eenmaal het hellende vlak van het socialistische gelijkheidsdenken opstapt.

De staat hoort zich in het geheel niet met onderwijs te bemoeien.
pi_45032264
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Aangezien de staat de boeken gaat betalen zal ze ook gaan bepalen wélke boeken er 'gratis' uitgedeeld gaan worden. Indirect bepaalt ze dus de inhoud al.
Ik weet niet in hoeverre er gekeken zal worden naar de inhoud en of de inhoud zal afwijken van het huidige aanbod op scholen? Jij?
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
De next logical step is om die dure boeken maar zelf te gaan uitgeven en aldus de inhoud direct te kunnen bepalen. Het zijn allemaal hele logische stappen als je eenmaal het hellende vlak van het socialistische gelijkheidsdenken opstapt.
Wist je dat ze een speciale categorie in de Wikpedia-database hebben opgenomen onder "Drogreden", waarin de drogreden op het hellend vlak wordt behandeld.

't Is zoiets als beginnen met roken en het als logische stap op het hellend vlak zien om heroïne te gaan spuiten. Het volgt helemaal niet uit deze stap om boeken te gaan uitgeven, dat verzin jij slechts.

"homo's laten trouwen, what's next...dierenseks?"
pi_45032364
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:50 schreef Autodidact het volgende:
Ik weet niet in hoeverre er gekeken zal worden naar de inhoud en of de inhoud zal afwijken van het huidige aanbod op scholen? Jij?
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat daar een commissie voor zal worden opgericht.
quote:
Wist je dat ze een speciale categorie in de Wikpedia-database hebben opgenomen onder "Drogreden", waarin de drogreden op het hellend vlak wordt behandeld.

't Is zoiets als beginnen met roken en het als logische stap op het hellend vlak zien om heroïne te gaan spuiten. Het volgt helemaal niet uit deze stap om boeken te gaan uitgeven, dat verzin jij slechts.
De ene redenering lokt de andere uit, als je tenminste logisch en consistent wil blijven. Dat is heel wat anders dan een hellend vlak van sigaretten en heroïne. Dat je op Wiki gelezen hebt dat het aanvoeren van een hellend vlak wel 'ns een drogreden zou kunnen zijn wil niet zeggen dat het dat dus ook altijd is.
pi_45032437
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat daar een commissie voor zal worden opgericht.
Ik heb het donkerbruin vermoeden dat het huidige aanbod 1:1 zal worden overgenomen op de "lijst", met wellicht nog wat extra ruimte.
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
De ene redenering lokt de andere uit, als je tenminste logisch en consistent wil blijven. Dat is heel wat anders dan een hellend vlak van sigaretten en heroïne. Dat je op Wiki gelezen hebt dat het aanvoeren van een hellend vlak wel 'ns een drogreden zou kunnen zijn wil niet zeggen dat het dat dus ook altijd is.
Wat is er logisch aan om na boeken gratis aan te bieden, de regelgeving nog een keer te veranderen en linea recta de inhoud te schrijven, is dat een chemische reactie? Wat is daar meer logisch aan dan het hellend vlak van drugsgebruik?
pi_45032446
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat daar een commissie voor zal worden opgericht.
[..]

De ene redenering lokt de andere uit, als je tenminste logisch en consistent wil blijven. Dat is heel wat anders dan een hellend vlak van sigaretten en heroïne. Dat je op Wiki gelezen hebt dat het aanvoeren van een hellend vlak wel 'ns een drogreden zou kunnen zijn wil niet zeggen dat het dat dus ook altijd is.
Dat er krachten zijn die het logisch maken dat de overheid zelf de boeken dan maar gaat uitgeven, wil niet zeggen dat dat ook meteen 'de logische volgende stap' is. Er zijn nl. krachten zat die dit tegen willen gaan.
pi_45032471
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:58 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dat er krachten zijn die het logisch maken dat de overheid zelf de boeken dan maar gaat uitgeven, wil niet zeggen dat dat ook meteen 'de logische volgende stap' is. Er zijn nl. krachten zat die dit tegen willen gaan.
Precies. Het CDA misschien wel op de voorste rij.
pi_45032620
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:58 schreef Autodidact het volgende:
Ik heb het donkerbruin vermoeden dat het huidige aanbod 1:1 zal worden overgenomen op de "lijst", met wellicht nog wat extra ruimte.

Wat is er logisch aan om na boeken gratis aan te bieden, de regelgeving nog een keer te veranderen en linea recta de inhoud te schrijven, is dat een chemische reactie? Wat is daar meer logisch aan dan het hellend vlak van drugsgebruik?
Leerboeken gaan niet eeuwig mee, dat volgt uit de aard der zaak. Volgend jaar zullen er beslissingen genomen moeten worden over nieuwe boeken. Eén criterium staat daarbij dus al vast: het moet binnen het voor dat jaar vastgestelde overheidsbudget voor leerboeken blijven. Een tweede criterium wordt ook al veelvuldig genoemd: het boek mag niet te zwaar zijn (letterlijk) dat is slecht voor de ruggetjes van onze brugpiepers. Ik hoop dat je het hellend vlak een beetje begint te zien. De overheid verwerft controle over de boeken waar onze kinderen uit moeten leren en zal dat uiteindelijk ook over de inhoud daarvan doen.
pi_45032742
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Leerboeken gaan niet eeuwig mee, dat volgt uit de aard der zaak. Volgend jaar zullen er beslissingen genomen moeten worden over nieuwe boeken. Eén criterium staat daarbij dus al vast: het moet binnen het voor dat jaar vastgestelde overheidsbudget voor leerboeken blijven.
Als de instelling dat niet bevalt, kunnen ze er voor kiezen de leerboeken, als ze slecht blijken, langs zich neer te leggen en een ander boekje aan te schaffen.
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een tweede criterium wordt ook al veelvuldig genoemd: het boek mag niet te zwaar zijn (letterlijk) dat is slecht voor de ruggetjes van onze brugpiepers.
Eigenlijk heeft dat meer te maken met het rooster van de school, maar nog steeds kunnen scholen er voor kiezen toch de zwaardere variant te nemen.
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik hoop dat je het hellend vlak een beetje begint te zien. De overheid verwerft controle over de boeken waar onze kinderen uit moeten leren en zal dat uiteindelijk ook over de inhoud daarvan doen.
Ik zie geen hellend vlak dat de inhoud voortaan door de overheid geschreven gaat worden...en logisch is het al helemaal niet.

Ik gok dat de intentie van PvdA/CDA vooral een financiële is. In verkiezingstijd hebben ze beide een belofte gedaan aan de ouders die de schoolboeken duur vonden...volgens mij zie je spoken.
pi_45032787
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:31 schreef Autodidact het volgende:

[..]

En jij verandert dat plots in "geen opvoedende werking". Je verzint woorden in m'n mond Sigme.
Ok, als jij denkt dat een instituut dat kinderen van hun 4e tot hun 16e zo'n 30 uur per week bezighoudt op hun opvoeding een kleine, en enkel kennisoverdragende rol heeft dan ben je buitengewoon wereldvreemd.
quote:
[..]

De staat claimt een deel van de opvoeding, maar de waarden die in deze opvoeding naar voren komen, zijn van de ouders. Dan is mij nog steeds niet duidelijk waarom de ouders dat niet zelf kunnen.
De ouders doen hun deel zelf, en kunnen erop staan dat de waarden die in het onderwijs worden uitgedragen, overeenstemmen met de hunne.
Waardenvrij onderwijs bestaat niet, welke waarden er dan wél gewenst zijn voor 1 specifiek kind is slechter vast te stellen door de overheid dan door de ouders van het kind.
Vndaar dat de ouders het recht hebben, om buiten het kennisgedeelte om, het waardengedeelte naar eigen keuze in te richten. Ook wel genaamd: de bijzondere school.
quote:
[..]

Welke controle moet er zijn dan? Als de ouder een bezwaar maakt tegen de controle omdat het zijn waardenoverdracht ondermijnt is hij toch vrij deze controle links te laten liggen?
Is 'ie dat? Nu? Kan een school nu de onderwijsinspectie links laten liggen? 'k dacht het niet..
quote:
Is de staat nu wel beter dan de ouder?
't Is niet ideaal, maar dit topic gaat niet over mijn ideaal, maar over een voorstel het bijzonder onderwijs af te schaffen en te vervangen door géén keuze: alles openbaar onderwijs.
quote:
[..]

De argumenten die je aandraagt (bezwaren moeten gehonoreerd worden) leiden niet tot het behoud van de huidige opzet. Verder heb ik nergens gezegd dat de huidige, of jouw opzet, leidt tot fascistische scholen. Het was een hypothese.
Mijn argumenten gelden het besproken voorstel: bijzonderonderwijs vervangen door openbaar onderwijs.
Maar wat jou [sigme] betreft gaan we dus afwijken van het huidige stelsel (je mag creationisme nu niet doceren in biologielessen) en geef je elke school een carte blanche wat betreft het lesprogramma, mag je vrolijk de holocaust ontkennen tegen je onwetende leerlingen etc.

En daarop had ik al geantwoord:
De discussie gaat over het afschaffen van bijzonder onderwijs. Ik vind dat een heel verkeerd plan, in het echt, in Nederland, hier en nu, voor de hele maatschappij. Het is totalitair, verarming, het zal het onderwijs nóg slechter maken.

Dan kan je me wel gaan uitvragen over wat ik idealiter voor ogen zou hebben in een fictief land, waar je met een fictieve schone lei kan beginnen, maar erg relevant voor de werkelijkheid is dat niet.
quote:
[..]

Ik vat je stelling samen. Maar je mag hem best bestrijden hoor, als ik je verkeerd heb samengevat. Met welk deel van deze samenvatting van jouw stelling ben je het oneens?
Dat staat hierboven al een paar maal. Mijn argumenten gélden helemaal niet de stelling dat het onderwijsbestel gewijzigd zou moeten worden, ze gelden tegen de vervanging van het huidige stelsel door een stelsel zonder keuze, met als enige optie openbaar onderwijs.
En niet iets anders.

Wat jij doet is de argumenten tegen doodstraf geldig verklaren tegen gevangenisstraf. Voor een ándere vraag gelden ándere argumenten, tenminste, gelden dat *ik* voor een andere situatie andere argumenten van toepassing kan vinden, of dezelfde argumenten een ander resultaat laat hebben. Dat iemand anders (jij bijvoorbeeld) mijn argumenten ook best van toepassing vind op een andere vraag betekent niet dat degene die de argumenten gaf ze ook met dezelfde lading van toepassing vind op een andere vraag.

Met excuus voor de vele typefouten, links en rechts .

Mara we divageren enorm.

Met welk recht wil jij onderbouwen dat jij beter weet wat de maatschappijleerjuf andermans kindertjes moet leren, dan diens ouders. Want jij bepleit afnemen van de ouders de vrijheid die ze nu hebben, dus je hoeft je verweer niet te richten tegen holocaustontkenners, maar tegen de huidige onderwijskeuzevrijheid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45032877
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:10 schreef Autodidact het volgende:
Als de instelling dat niet bevalt, kunnen ze er voor kiezen de leerboeken, als ze slecht blijken, langs zich neer te leggen.
In dat geval zullen ze weer zelf leerboeken moeten gaan aanschaffen en de kosten hiervan in rekening brengen bij de ouders die in dat geval dus dubbel betalen.
quote:
Eigenlijk heeft dat meer te maken met het rooster van de school, maar nog steeds kunnen scholen er voor kiezen toch de zwaardere variant te nemen.
Binnenkort ongetwijfeld niet meer. Dan komt er een maximum gewicht van schooltassen. Mark my words.
quote:
Ik zie geen hellend vlak dat de inhoud voortaan door de overheid geschreven gaat worden...en logisch is het al helemaal niet.
Het is volkomen logisch. Als je als overheid een Centraal Examen opstelt is het eigenlijk volkomen onlogisch dat je scholen maar zelf laat bepalen middels welke boeken ze hun leerlingen de centraal gestelde leernormen tot zich laat nemen.
pi_45033023
quote:
Is 'ie dat? Nu? Kan een school nu de onderwijsinspectie links laten liggen? 'k dacht het niet..
Nee, dat kan ie niet. Maar aangezien jij voor het behoud van het huidige systeem pleit, vraag ik je met welk recht de staat kan onderbouwen dat zij beter weten wat de inspectie goed of af moet keuren dan de juf+ouders.
quote:
Dat staat hierboven al een paar maal. Mijn argumenten gélden helemaal niet de stelling dat het onderwijsbestel gewijzigd zou moeten worden, ze gelden tegen de vervanging van het huidige stelsel door een stelsel zonder keuze, met als enige optie openbaar onderwijs.
En niet iets anders.

Wat jij doet is de argumenten tegen doodstraf geldig verklaren tegen gevangenisstraf. Voor een ándere vraag gelden ándere argumenten, tenminste, gelden dat *ik* voor een andere situatie andere argumenten van toepassing kan vinden, of dezelfde argumenten een ander resultaat laat hebben. Dat iemand anders (jij bijvoorbeeld) mijn argumenten ook best van toepassing vind op een andere vraag betekent niet dat degene die de argumenten gaf ze ook met dezelfde lading van toepassing vind op een andere vraag.
Onzin. Je kunt prima beargumenteren dat een gevangenisstraf wenselijk is, en de doodstraf niet, met een universeel argument. Het argument dat een staat geen mensen mag doden als er geen direct gevaar dreigt bijvoorbeeld. Als je dat argument niet universeel acht kun je een ander argument aandragen, maar dat doe je niet. Je acht het argument (vrijheid) universeel, en verdedigt dat ik die lijn doortrek.
quote:
Met welk recht wil jij onderbouwen dat jij beter weet wat de maatschappijleerjuf andermans kindertjes moet leren, dan diens ouders. Want jij bepleit afnemen van de ouders de vrijheid die ze nu hebben, dus je hoeft je verweer niet te richten tegen holocaustontkenners, maar tegen de huidige onderwijskeuzevrijheid.
Is er nu geen onderwijsvrijheid om de holocaust te ontkennen dan? Volgens mij wordt dat niet getolereerd, dus met welk recht wil de staat onderbouwen dat de maatschappijleerjuf haar gedrag moet veranderen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Autodidact op 05-01-2007 11:33:23 ]
pi_45033202
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

In dat geval zullen ze weer zelf leerboeken moeten gaan aanschaffen en de kosten hiervan in rekening brengen bij de ouders die in dat geval dus dubbel betalen.
Maar wie zegt eigenlijk dat er een lijst komt? Het kan zo uitgewerkt worden dat de staat de rekening gewoon betaalt, hoe dan ook. Om het niet uit de hand te laten lopen kun je misschien een "eigen risico" inbouwen. In ieder geval, je speculeert over iets wat je niet weet.
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Binnenkort ongetwijfeld niet meer. Dan komt er een maximum gewicht van schooltassen. Mark my words.
Hey, een POL-profeet .
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het is volkomen logisch. Als je als overheid een Centraal Examen opstelt is het eigenlijk volkomen onlogisch dat je scholen maar zelf laat bepalen middels welke boeken ze hun leerlingen de centraal gestelde leernormen tot zich laat nemen.
Waarom? Het werkt toch?
pi_45033496
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:20 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nee, dat kan ie niet. Maar aangezien jij voor het behoud van het huidige systeem pleit, vraag ik je met welk recht de staat kan onderbouwen dat zij beter weten wat de inspectie goed of af moet keuren dan de juf+ouders.


Is er nu geen onderwijsvrijheid om de holocaust te ontkennen dan? Volgens mij wordt dat niet getolereerd, dus met welk recht wil de staat onderbouwen dat de maatschappijleerjuf haar gedrag moet veranderen?
Ik hoef het huidige bestel niet te verdedigen om de stelling: we moeten het vervangen door alleen openbaar onderwijs te bestrijden.

Ga jij die stelling we moeten het vervangen door alleen openbaar onderwijs maar verdedigen, dan richt ik me op de bestrijding daarvan, ok?

Ik wacht nog steeds op argumenten die de stelling we moeten het vervangen door alleen openbaar onderwijs onerbouwen. Gemopper over fictieve ongecontroleerde scholen met stalinisten, of holocaustontkenners. Die zijn er niet, dus die zijn bezwaarlijk op te voeren als argument om de huidige situatie af te wijzen, laat staan dat ze een argument zijn vóór het bepleitte alternatief.
quote:
Onzin. Je kunt prima beargumenteren dat een gevangenisstraf wenselijk is, en de doodstraf niet, met een universeel argument. Het argument dat een staat geen mensen mag doden als er geen direct gevaar dreigt bijvoorbeeld.
Wat jij doet is dat namens mij invullen. Ik kan best een argument wél van toepassing vinden tegen de doodstraf wat een ander eenn geldig argument tegen gevangenisstraf vind, zonder dat *ik* dat ook vind. Dat jij mijn argumenten geldig vind als argumenten pro stalinistische scholen laat ik aan jou.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45033804
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik hoef het huidige bestel niet te verdedigen om de stelling: we moeten het vervangen door alleen openbaar onderwijs te bestrijden.

Ga jij die stelling we moeten het vervangen door alleen openbaar onderwijs maar verdedigen, dan richt ik me op de bestrijding daarvan, ok?
Goed, ontopic.
quote:
Ik wacht nog steeds op argumenten die de stelling we moeten het vervangen door alleen openbaar onderwijs onerbouwen. Gemopper over fictieve ongecontroleerde scholen met stalinisten, of holocaustontkenners. Die zijn er niet, dus die zijn bezwaarlijk op te voeren als argument om de huidige situatie af te wijzen, laat staan dat ze een argument zijn vóór het bepleitte alternatief.
Die argumenten heb ik aangegeven:
- de staat gaat een moraal verdedigen, dat is naar mijn mening niet de rol van een staat
- leerlingen krijgen op het moment dat ze er het gevoeligst voor zijn allerlei meningen, beschouwingen en politiek door hun strot geduwd. Indoctrinatie subsidiëren zie ik niet als een vrijheid voor de ouder, maar als vrijheidsbeperking van de leerling
- Kliekjesgedrag, verzuiling van de samenleving is een politieke realiteit die ik onwenselijk acht.

Op een openbare school zou men hun best kunnen doen om de leerlingen vol te proppen met kennis, om deze op een leeftijd dat ze er oud genoeg voor zijn af te laten wegen, ook tegen de mening van hun ouders. Kritisch denken als verplichte kern van onderwijs dus .
quote:
Wat jij doet is dat namens mij invullen. Ik kan best een argument wél van toepassing vinden tegen de doodstraf wat een ander eenn geldig argument tegen gevangenisstraf vind, zonder dat *ik* dat ook vind. Dat jij mijn argumenten geldig vind als argumenten pro stalinistische scholen laat ik aan jou.
Wat zijn de argumenten tegen een stalinistische school dan?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 11:58:20 #67
3542 Gia
User under construction
pi_45034116
Ik vind wel dat je je kind met stellingen als 'wij zijn beter en gaan naar de hemel en zij zijn slecht en gaan naar de hel' opvoedt met afkeer tegen iedereen die niet zijn/haar geloof aanhangt.
Als je niet wilt dat je kind buitenshuis (op school) ook hoort over andere geloven, dan kun je hem/haar misschien het beste maar altijd binnen houden en vooral geen tv laten kijken, behalve naar de EO, want anders is dat toch niet te voorkomen.

Wat is het probleem als kinderen gewoon algemeen onderwijs krijgen waarbij ook alle geloven aan bod komen, terwijl het werkelijke geloven (bidden e.d.) thuis of in de kerk (moskee e.d.) wordt geleerd? Kinderen gaan niet twijfelen als de leraar zegt: In het Christendom wordt met Kerstmis de geboorte van Jezus gevierd. Ze gaan groeien op zo'n moment, want het gaat dan over hen. Zij mogen dan voor de klas komen en er over vertellen.
Ze leren alleen dat er ook kinderen zijn met andere geloven. Dat voorkom je ook niet door ze naar een Christelijke basisschool en Christelijke middelbare school te doen, want daar zitten ook moslims, joden enz...
Ik vind het juist zeer kwalijk als een school smalend gaat doen over andere geloven, alsof die allemaal gek zijn en alleen je eigen geloof goed is en waar is.

Enneh, Sigme, ik vind inderdaad dat een school veel minder een opvoedende taak moet hebben dan nu het geval is. Ouders dumpen hun kinderen maar op school en geven de school ook de schuld als Jantje ineens onhandelbaar is. Ouders halen hun kind om 6 uur 's avonds van het dagverblijf, halen even vlug wat te eten en stoppen het kind om 7 uur in bed. Rust! Want dat heb je wel nodig na een dag hard werken. De volgende dag vlug vlug ontbijten, kind naar dagverblijf en de dag begint weer opnieuw. En wie moet het kind opvoeden? De school, vindt men.

Ik vind van niet. Ik vind in eerste instantie de ouders verantwoordelijk voor de opvoeding. Ik vind de school totaal niet verantwoordelijk voor de opvoeding. In de tijd dat een kind op school is, heeft het zich maar te gedragen, doet die dat niet, dan krijgt hij straf. Dat hij zich niet gedraagt, ligt niet aan de school, maar aan een falende opvoeding van de ouders.
Geen enkel kind is heilig, ieder kind krijgt wel ooit straf. Maar de echte rotzakken haal je er wel uit, en dat ligt toch echt aan de ouders.

Kinderen hebben geen school nodig om te leren bidden, dat kan thuis.
Kinderen hebben geen school nodig om te leren strikken, dat kan thuis.
Kinderen hebben geen school nodig om zich te leren gedragen zoals het hoort, dat MOET ook thuis.
pi_45034171
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:00 schreef Autodidact het volgende:

... Het CDA misschien wel op de voorste rij.
Daar durf ik niet zomaar in mee te gaan. Het was tenslotte Van der Hoeven die gespeend van elke vorm van kennis het ID geleuter de schoolboeken in wilde hebben.
pi_45034264
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:26 schreef Autodidact het volgende:


Hey, een POL-profeet .
Nauwelijks .

postbus 51:
quote:
Kan ik lichamelijke klachten krijgen van een zware schooltas?

Uit het onderzoek van de Commissie Boekentas in 1998 blijkt dat zware schooltassen niet altijd leiden tot klachten voor nek, rug en schouders. Het IVA-onderzoek "Hé tas, waar ga je met die brugger naar toe?" uit 2002 bevestigt dit.

Draagwijze
Als je last hebt van je zware tas, dan komt dat waarschijnlijk niet door het gewicht van je tas. Vooral de manier waarop je de rugtas draagt en de indrukking van je schouders en huid -als gevolg van het dragen - kunnen klachten opleveren. Het is niet uitgesloten dat hierdoor klachten op langere termijn ontstaan. Als je een zwakke gezondheid en/of conditie hebt, je tas asymmetrisch draagt, of een slechte tas hebt, zijn de gezondheidsrisico's groter.

Oorzaak zware schooltassen
De laatste jaren is het gewicht van schooltassen toegenomen door:

* de invoering van de basisvorming met haar vele nieuwe vakken en thema's;
* de uitgave van meer boeken per vak;
* zwaardere boeken.

Vooral jonge leerlingen hebben bovendien de neiging om teveel boeken mee te nemen, ook naslagwerken. Soms werken scholen dit in de hand wanneer er onvoldoende naslagwerken op de school aanwezig zijn. Naast boeken neem je waarschijnlijk ook nog andere spullen mee zoals schriften en ringbanden, (dikke) agenda's, eten en drinken, discmans, walkmans en mobiele telefoons, make up en sportkleding.

Er is geen wettelijk maximum gewicht aan schooltassen.
Min SCW: Schooltas:draagbaar ofondraaglijk? Eindrapport Commissie Boek en tas april 1998:
quote:
Tips voor de schoolleiding en docenten
(oa):
  • let bij de keuze van boeken en leermiddelen op gewicht. U zou bij uitgevers
    kunnen aandringen op lichtere boeken.


    Op basis van deze bevindingen mag geconcludeerd worden dat het niet eenvoudig
    is een norm op te stellen voor een maximaal tasgewicht. Meer wetenschappelijke
    kennis en/of onderzoek zal nodig zijn om een beter inzicht te krijgen
    in een norm of maximale grens.
  • Reactie staatssecretaris:
    quote:
    Staatssecretaris Netelenbos zal bij de scholen aandacht vragen voor de problematiek en de aanbevelingen van de commissie door toezending van het rapport aan de schoolleiding, medezeggenschapsraden, ouderraden en leerlingenraden. Zij zal er bij de Groep Educatieve Uitgeverijen (GEU) op aandringen gewicht en omvang bij de ontwikkeling van schoolboeken te betrekken.
    Pvda; Den Haag, 28 augustus 2006
    PvdA – Tweede Kamerfractie Woordvoerder Mariëtte Hamer
    Schoolboeken: Van kostbaar en zwaar naar betaalbaar en draagbaar
    quote:
    Geen gesjouw meer met de zware boekentassen
    Te zware boekentassen zouden kunnen leiden tot rug-, schouder- en nekklachten. Om te bepalen wat een leerling kan dragen is de verhouding tussen het gewicht van de tas en het eigen lichaamsgewicht van belang. Er bestaat geen wettelijk maximumgewicht aan schooltassen. Op zich is dat opmerkelijk, want er bestaat wel beschermende wetgeving in termen van de maximale belasting van volwassen werknemers. Deze geldt echter niet voor scholieren. Scholieren in de bovenbouw kunnen het gewicht van de boeken meestal wel dragen, maar bij scholieren in de brugklas kan men zeggen dat het gewicht van de boekentas te vaak ongezond is. In het algemeen hanteert men als norm dat een tas te zwaar is zodra ze meer weegt dan maximaal 10 % van het lichaamsgewicht. Voor leerlingen van 12- 13 jaar zou dat neerkomen op ongeveer vijf kilo. Vooral 12- tot 15-jarigen blijken echter (te) zware schooltassen te dragen. In vergelijking met de bovenbouw hebben ze meer vakken en dus meer boeken. Bovendien zijn jongeren op deze leeftijd relatief klein, licht van gewicht en maken ze een groeispurt door. Gemiddeld wegen schooltassen - in de meeste gevallen rugtassen - 7 kilo. Dat komt overeen met ongeveer 14% van het eigen lichaamsgewicht van de drager.
    De laatste jaren is het gewicht van tassen toegenomen door de invoering van de basisvorming met haar vele nieuwe vakken en thema's, de uitgave van meer boeken per vak, en zwaardere boeken. Vooral jonge leerlingen hebben bovendien de neiging om teveel boeken mee te nemen, ook naslagwerken. Soms werken scholen dit in de hand wanneer er onvoldoende naslagwerken op de school aanwezig zijn. Tegenwoordig stellen veel scholen ook werkboeken verplicht. Deze moeten telkens heen en weer worden gesleept tussen school en huis en maken in veel gevallen een belangrijk deel uit van het gewicht van de boekentas. Naast boeken nemen scholieren onder andere nog schriften en ringbanden mee, (dikke) agenda's, eten en drinken, mp3-spelers en mobiele telefoons, make up en sportkleding.
    In 1998 is door de Commissie Boekentas onderzoek gedaan naar zware schooltassen.7 Het onderzoek had als conclusie dat zware tassen niet noodzakelijkerwijs leiden tot klachten voor nek, rug en schouders. Het IVA-onderzoek Hé tas, waar ga je met die brugger naar toe? uit 2002 bevestigde dit beeld: als zware tassen klachten veroorzaken, dan komt dat waarschijnlijk niet door het gewicht van de tas. Vooral de draagwijze van rugtassen en de indrukking van de schouders en huid - als gevolg van het dragen - kunnen klachten opleveren. Het is echter bepaald niet uitgesloten dat klachten op langere termijn ontstaan. Dit is nog onvoldoende onderzocht. Gezondheidsrisico's zijn groter voor bepaalde groepen zware tassendragers.
    7 Schooltas: draagbaar of ondraaglijk? SDU, april 1998.
    Het gaat om leerlingen met een zwakke gezondheid en/of conditie, leerlingen die een tas asymmetrisch dragen, en leerlingen die een slechte tas hebben.
    Het gewicht van de schooltassen heeft tevens gevolgen voor de verkeersveiligheid. Weliswaar bestaan er geen harde cijfers over aantallen verkeersslachtoffers die zijn toe te schrijven aan de zware schooltassen, maar veel scholieren gaan op de fiets naar school en het gewicht van de schooltas vermindert de bewegingsvrijheid bij het fietsen. De schooltas kan ook van de bagagedrager vallen en als dat gebeurt dan kan zo’n zwaar object op de weg of het fietspad verkeersonveilige situaties opleveren. In elke situatie waarin een leerling op weg van of naar school een ongeluk overkomt, is het moeilijk om te benoemen welk aandeel de zware schooltas daarin heeft gehad, maar met gezond verstand kan men begrijpen dat deelname aan het verkeer met een te zware schooltas risico’s met zich meebrengt.
    • Goede voorlichting aan docenten en leerlingen over het risico van een te zware tas
    Voorlichting kan docenten bewustmaken van de mogelijkheden om de noodzaak van gesleep met boeken in te perken door tevoren de leerlingen duidelijk te maken wanneer welk boek wordt gebruikt, zodat leerlingen ook niet meer boeken hoeven mee te nemen dan werkelijk nodig in de les. Scholen kunnen leerlingen ook uitleg geven over de manier waarop zij de tas beter kunnen dragen.
    • Voldoende materiaal op school
    Scholen kunnen zorgen dat er voldoende naslagwerken op school aanwezig zijn, zodat bijvoorbeeld het beruchte gesleep met bosatlassen tot het verleden behoren. Scholen kunnen zorgen dat er genoeg kluisjes komen zodat alle leerlingen hun spullen op school kunnen opbergen.
    • Inzet van de uitgeverijen voor minder zwaar materiaal
    Educatieve uitgeverijen kunnen dikke schoolboeken splitsen in kleinere uitgaven, zoals Wolters-Noordhoff doet zodra een boek de grens van 600 gram passeert. Educatieve uitgeverijen kunnen meer werkboeken (die telkens moeten worden meegenomen) en andere leermiddelen in digitale vorm aanbieden. Een verlaagd BTW-tarief op digitale leermiddelen kan drempels daarvoor wegnemen.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_45034530
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 11:48 schreef Autodidact het volgende:

    [..]

    Goed, ontopic.
    [..]

    Die argumenten heb ik aangegeven:
    - de staat gaat een moraal verdedigen, dat is naar mijn mening niet de rol van een staat
    - leerlingen krijgen op het moment dat ze er het gevoeligst voor zijn allerlei meningen, beschouwingen en politiek door hun strot geduwd. Indoctrinatie subsidiëren zie ik niet als een vrijheid voor de ouder, maar als vrijheidsbeperking van de leerling
    - Kliekjesgedrag, verzuiling van de samenleving is een politieke realiteit die ik onwenselijk acht.

    Op een openbare school zou men hun best kunnen doen om de leerlingen vol te proppen met kennis, om deze op een leeftijd dat ze er oud genoeg voor zijn af te laten wegen, ook tegen de mening van hun ouders. Kritisch denken als verplichte kern van onderwijs dus .
    - de staat verdedigt in een openbare school ook een moraal. Bijvoorbeeld die die jij hier noemt: ingaan tegen de mening van de ouders.
    - nogmaals: ook de openbare school draag normen uit en heeft invloed op de opvoeding. In de gevoelige leeftijd, terwijl het misschien ingaat tegen de waarden die de ouders uitdragen.
    - hier & nu?
    quote:
    [..]

    Wat zijn de argumenten tegen een stalinistische school dan?
    Maar er maar een topic voor .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      vrijdag 5 januari 2007 @ 12:32:54 #71
    3542 Gia
    User under construction
    pi_45035366
    Van mij mogen scholen wel wat strenger worden.
    Mijn zoon vertelde me laatst dat zijn scheikundeleraar het zo zat is dat hij als regel heeft ingevoerd dat de kinderen met de tas op de rechterschouder, rechts naast hun stoel gaan staan en pas wanneer hij het zegt, de tas neer mogen zetten en mogen gaan zitten. Die regel zou dan nu, na de vakantie ingaan. IK vind het prima en ben benieuwd of dit helpt om die klas rustiger te houden. Wellicht gaan andere leerkrachten dit overnemen en is dit het begin van een strenger beleid.

    Ben zelf opgegroeid in een tijd dat we de leerkracht nog aanspraken met Meneer <achternaam>, op de meeste middelbare scholen is dit gelukkig nog steeds zo. Wij moesten vroeger op de basisschool, als de bel ging, in de rij gaan staan en dan rij voor rij naar binnen.

    Tegenwoordig is het een puinhoop in die gangen. Respect voor leerkrachten is er ook al niet meer. Allemaal te wijten aan een falende opvoeding. Want als ouders hun schatjes maar 2 uurtjes per dag zien, gaan ze ze heus niet opvoeden, maar juist vertroetelen. Totdat ze op school moeten komen, zo'n keer of drie per week. En dan ligt het allemaal aan de school en niet aan hun.

    Ja, van mij mogen er staatsscholen komen, met strenge regels. De meeste kinderen zijn tegenwoordig van 's morgensvroeg tot 's avonds op school. Strenge regels zijn gewoon nodig. Kinderen moeten weer respect krijgen voor de leerkrachten. Op school hoor je je gewoon netjes te gedragen, beleefd te zijn en je best te doen. Niets meer niets minder. Echt niet zo moeilijk hoor. Je zit niet op school voor je plezier of als dagbesteding, maar om wat te leren.

    Denk dat Rita het op de post onderwijs niet zo slecht zou doen, eigenlijk.
    pi_45035802
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:10 schreef sigme het volgende:

    [..]

    - de staat verdedigt in een openbare school ook een moraal. Bijvoorbeeld die die jij hier noemt: ingaan tegen de mening van de ouders.
    Een openbare school gaat niet in tegen de mening van de ouders, hij bevestigt noch bestrijdt ze.
    quote:
    - nogmaals: ook de openbare school draag normen uit en heeft invloed op de opvoeding. In de gevoelige leeftijd, terwijl het misschien ingaat tegen de waarden die de ouders uitdragen.
    Ik kan me eerlijk gezegd geen enkele norm of waarde herinneren die mijn openbare school mij heeft verkondigd, dus dat valt wel mee. Maar aangezien jij weet dat een openbare school dat wel doet: welke norm heeft mijn openbare school mij aangeleerd?
    quote:
    - hier & nu?
    Verzuiling door bijzonder onderwijs: ja.
    quote:
    Maar er maar een topic voor .
    Nee, het is bijzonder onderwijs .
    pi_45035930
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:39 schreef Autodidact het volgende:

    [..]

    Ik ga al die troep niet doorlezen joh. Staat hier dat er een wettelijk maximumgewicht komt?
    Nee, dat er onderzoek naar gedaan wordt, dat er meer onderzoek naar gedaan moet worden, en dat de staat scholen aanraad er rekening mee te houden bij keuze van een pakket, en dat de overheid er in subsidiering rekening mee zou kunnen gaan houden.

    De stapjes die HenriO logisch noemt, en die jij profetisch acht, zijn deels al gezet.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_45036041
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:49 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Nee, dat er onderzoek naar gedaan wordt, dat er meer onderzoek naar gedaan moet worden, en dat de staat scholen aanraad er rekening mee te houden bij keuze van een pakket, en dat de overheid er in subsidiering rekening mee zou kunnen gaan houden.

    De stapjes die HenriO logisch noemt, en die jij profetisch acht, zijn deels al gezet.
    Dat de staat de scholen iet aanraadt (nogal wat grammaticafouten vandaag, sigme ) maakt het niet logisch dat er ook een quotum komt. Dat laatste is en blijft een voorspelling, een profetie.
    pi_45036222
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:46 schreef Autodidact het volgende:

    [..]

    Een openbare school gaat niet in tegen de mening van de ouders, hij bevestigt noch bestrijdt ze.
    Een openbare school die een kind dat een ander kind uitlegt dat het naar de hel gaat omdat het andere kind moslim, atheist of katholiek is, niet corrigeert, is geen school.
    quote:
    [..]

    Ik kan me eerlijk gezegd geen enkele norm of waarde herinneren die mijn openbare school mij heeft verkondigd, dus dat valt wel mee. Maar aangezien jij weet dat een openbare school dat wel doet: welke norm heeft mijn openbare school mij aangeleerd?
    Ja hoor: dat nazisme fout is, dat racisme fout is, dat geloof ook maar een geloof is, dat mensen gelijkwaardig zijn, dat gezag verdiend moet worden, dat meisjes evenveel waard zijn als jongens, dat comflicten geweldloos opgelost moeten worden, dat ontwikkelingshulp belangrijk is en dat de kolonisatie fout was. Van die dingen.
    quote:
    [..]

    Verzuiling door bijzonder onderwijs: ja.
    Ok. Ik vind dat als je Nederland verzuild vind, je een ongezond egalitaire samenleving wenst.
    quote:
    [..]

    Nee, het is bijzonder onderwijs .
    Nee, het gaat niet over de vraag of bijzonder onderwijs vervangen moet worden door openbaar onderwijs. Als je een discussie wil over de gevaren van een grotere vrijheid van bijzonder onderwijs wijd je daar maar een topic aan. Dit topic gaat over het gevaar van het huidige bijzonder onderwijs, of, van mij uit gezien, over het gevaar van uitsluitend openbaar onderwijs.
    Of je moet iemand anders vinden om dit topic die kant op te trekken.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_45036250
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:53 schreef Autodidact het volgende:

    [..]

    Dat de staat de scholen iet aanraadt (nogal wat grammaticafouten vandaag, sigme ) maakt het niet logisch dat er ook een quotum komt. Dat laatste is en blijft een voorspelling, een profetie.
    Ja ja. Ten eerste kan ik niet zo goed spellen, ten tweede zit ik op m'n werk.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_45036278
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:53 schreef Autodidact het volgende:
    Dat de staat de scholen iet aanraadt (nogal wat grammaticafouten vandaag, sigme ) maakt het niet logisch dat er ook een quotum komt. Dat laatste is en blijft een voorspelling, een profetie.
    Leer mij de overheid kennen. Wat vandaag een advies is is morgen een verplichting.
    pi_45036382
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:
    Een openbare school die een kind dat een ander kind uitlegt dat het naar de hel gaat omdat het andere kind moslim, atheist of katholiek is, niet corrigeert, is geen school.
    Ouders die een kind dat een ander kind uitlegt dat het naar de hel gaat omdat het andere kind moslim, atheist of katholiek is, niet corrigeren, zijn geen ouders, geestesziek en achterlijk.
      vrijdag 5 januari 2007 @ 13:04:06 #80
    3542 Gia
    User under construction
    pi_45036400
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Een openbare school die een kind dat een ander kind uitlegt dat het naar de hel gaat omdat het andere kind moslim, atheist of katholiek is, niet corrigeert, is geen school.
    Nogmaals: Dus jij vindt het okay als een kind denkt dat hij beter is als andere kinderen en dus naar de hemel gaat, terwijl de vriendjes waar hij op straat meespeelt in zijn ogen slecht zijn en naar de hel gaan?
    Dat is pure haatzaaierij!

    Ben zelf Christelijk, maar ik leer mijn kinderen dat alleen echt slechte mensen, zoals Hitler, naar de hel gaan. Voor de rest gaat iedereen naar de hemel. Veel mensen weten dat nog niet, maar daar komen ze vanzelf achter en dan zijn ze opgelucht dat er een God is die geen onderscheid maakt.
      vrijdag 5 januari 2007 @ 13:04:48 #81
    3542 Gia
    User under construction
    pi_45036418
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:59 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Ja ja. Ten eerste kan ik niet zo goed spellen, ten tweede zit ik op m'n werk.
    Wordt er weer niet veel gedaan, vandaag!!
    pi_45036546
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Een openbare school die een kind dat een ander kind uitlegt dat het naar de hel gaat omdat het andere kind moslim, atheist of katholiek is, niet corrigeert, is geen school.
    Waarom niet? Wmb is dat taak voor de ouder.
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:

    Ja hoor: dat nazisme fout is, dat racisme fout is, dat geloof ook maar een geloof is, dat mensen gelijkwaardig zijn, dat gezag verdiend moet worden, dat meisjes evenveel waard zijn als jongens, dat comflicten geweldloos opgelost moeten worden, dat ontwikkelingshulp belangrijk is en dat de kolonisatie fout was. Van die dingen.
    Als ik teruggraaf, kan ik me van dit soort qualificaties niets herinneren. Ik kan me wel herinneren dat bij geschiedenis abolitionisme, de feministische golven, stukje staatsrecht gegeven werd. Maar een oordeel? .
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:
    Ok. Ik vind dat als je Nederland verzuild vind, je een ongezond egalitaire samenleving wenst.
    Ik zeg niet dat Nederland verzuild is, ik zeg dat bijzonder onderwijs verzuilend werkt.
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:58 schreef sigme het volgende:

    Nee, het gaat niet over de vraag of bijzonder onderwijs vervangen moet worden door openbaar onderwijs. Als je een discussie wil over de gevaren van een grotere vrijheid van bijzonder onderwijs wijd je daar maar een topic aan. Dit topic gaat over het gevaar van het huidige bijzonder onderwijs, of, van mij uit gezien, over het gevaar van uitsluitend openbaar onderwijs.
    Of je moet iemand anders vinden om dit topic die kant op te trekken.
    Ten eerste ga jij gaat niet over de inhoud van dit topic. De titel luidt "bijzonder onderwijs", hierin bespreken we bijzonder onderwijs, de problemen en de deugden hiervan. Een probleem die ik zie, is dat het met de huidige criteria die gegeven zijn mogelijk is een communistische school op te richten. Er is volgens mij geen grotere vrijheid voor nodig, wel?
    pi_45036680
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:

    [..]

    Leer mij de overheid kennen. Wat vandaag een advies is is morgen een verplichting.
    Profetie no. 2
      vrijdag 5 januari 2007 @ 13:13:11 #84
    3542 Gia
    User under construction
    pi_45036788
    Vroeg net, even om te checken of ze het nog wisten, aan mijn kinderen wie er allemaal naar de hemel gaan en wie niet, en ze gaven, gelukkig, het, imo, goede antwoord. (poeh, veel komma's)
    De oudste zei, heel clever: Ach, als de hindoeïsten gelijk hebben, is het toch ook goed, want dan reïncarneren we.
    pi_45036946
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:04 schreef Gia het volgende:

    [..]

    Nogmaals: Dus jij vindt het okay als een kind denkt dat hij beter is als andere kinderen en dus naar de hemel gaat, terwijl de vriendjes waar hij op straat meespeelt in zijn ogen slecht zijn en naar de hel gaan?
    Ja.
    quote:
    Dat is pure haatzaaierij!
    Valt wel mee hoor, de hemelkindjes vinden het meestal heel verdrietig.
    quote:
    Ben zelf Christelijk, maar ik leer mijn kinderen dat alleen echt slechte mensen, zoals Hitler, naar de hel gaan.
    quote:
    Voor de rest gaat iedereen naar de hemel. Veel mensen weten dat nog niet, maar daar komen ze vanzelf achter en dan zijn ze opgelucht dat er een God is die geen onderscheid maakt.
    Misschien denkt god er wel heel anders over, en baal jij als je voor m staat en hij je de les leest. Maar het boeit me niks, als jij je kinderen maar kan leren wat jij belangrijk vindt, en niet verplicht bent je kinderen naar een school te sturen waar de leraar zegt dat Hitler heus ook naar de hemel gaat, of dat iedereen die niet bidt naar de hel gaat.

    Het kan wel wezen dat het openbaar onderwijs toevalllig wel aansluit op jouw normen, maar om erover te oordelen moet je je even verplaatsen in de optie dat het dat niet doet. Door even de verplichte schoolkeuze te voorzien van normen die jou niet aanstaan.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_45037184
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:07 schreef Autodidact het volgende:

    [..]

    Waarom niet? Wmb is dat taak voor de ouder.
    Ja hoor. Heb je een klas met 30 moslimpjes en 1 atheistje, met ongetrouwde ouders. De moslimpjes weigeren met het onechte kind te praten, want die bestaat niet.
    Jij gaat daar schouderophalend aan voorbij, als leraar van een openbare school?
    quote:
    [..]

    Als ik teruggraaf, kan ik me van dit soort qualificaties niets herinneren. Ik kan me wel herinneren dat bij geschiedenis abolitionisme, de feministische golven, stukje staatsrecht gegeven werd. Maar een oordeel? .
    Waardeoverdracht vind niet per se plaats door het waardeoordeel zo expliciet uit te spreken. De genoemde waardeoordelen worden -actief, niet allemaal expliciet (sommige wel)- uitgedragen door het openbaar onderwijs.
    quote:
    [..]

    Ik zeg niet dat Nederland verzuild is, ik zeg dat bijzonder onderwijs verzuilend werkt.
    Maar het werkt niet, begrijp ik. Want het bijzonder onderwijs is er, maar Nederland is niet verzuild.
    quote:
    [..]

    Ten eerste ga jij gaat niet over de inhoud van dit topic. De titel luidt "bijzonder onderwijs", hierin bespreken we bijzonder onderwijs, de problemen en de deugden hiervan.
    Ik ga over wat *mijn* reden is om niet mee te gaan in een bepaalde subdiscussie. Volgens mij heb ik dat duidelijk uitgelegd.
    quote:
    Een probleem die ik zie, is dat het met de huidige criteria die gegeven zijn mogelijk is een communistische school op te richten. Er is volgens mij geen grotere vrijheid voor nodig, wel?
    Zolang die communistische school moet voldoen aan de regels voor een Nederlandse school, zie ik geen enkel bezwaar.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_45037520
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Ja hoor. Heb je een klas met 30 moslimpjes en 1 atheistje, met ongetrouwde ouders. De moslimpjes weigeren met het onechte kind te praten, want die bestaat niet.
    Jij gaat daar schouderophalend aan voorbij, als leraar van een openbare school?
    Nee, je hebt er verantwoordelijkheid voor ook dat atheïstje gezond onderwijs te geven. Als het atheïstisch kindje trauma's op gaat lopen kun je de moslimpjes schorsen. (ik weet dat je het zo niet bedoelt trouwens, maar ik heb er een hekel aan als kinderen een "moslimkind" worden genoemd, dat zijn ze niet, het zijn kinderen van moslimouders)
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:
    Waardeoverdracht vind niet per se plaats door het waardeoordeel zo expliciet uit te spreken. De genoemde waardeoordelen worden -actief, niet allemaal expliciet (sommige wel)- uitgedragen door het openbaar onderwijs.
    Waar haal jij deze kennis vandaan om alle openbare scholen te kenmerken als moraaluitdragend? Ik heb dit niet zo ervaren.
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:
    Maar het werkt niet, begrijp ik. Want het bijzonder onderwijs is er, maar Nederland is niet verzuild.
    Het werkt wel, maar kan soms niet op tegen ontzuilende krachten. Ik zie dat in het islamitisch onderwijs nogal wat verzuiling aan het optreden is, het lukt ze nogal...
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:
    Zolang die communistische school moet voldoen aan de regels voor een Nederlandse school, zie ik geen enkel bezwaar.
    Ik wel, omdat ik meen dat alle kinderen recht hebben op informatie, ook als hun ouders hun die ontzeggen.

    [ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 05-01-2007 13:41:15 ]
    pi_45037669
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:23 schreef sigme het volgende:
    Ja hoor. Heb je een klas met 30 moslimpjes en 1 atheistje, met ongetrouwde ouders. De moslimpjes weigeren met het onechte kind te praten, want die bestaat niet.
    Jij gaat daar schouderophalend aan voorbij, als leraar van een openbare school?
    Dus jij wil de reli-fanaat niet uitleggen dat hij ziek in z'n hoofd is maar hem gewoon wegstoppen op een eigen school. Zodat het gezwel lekker verder kan groeien in scholen betaald uit belastingcenten.
    pi_45038055
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:36 schreef en_door_slecht het volgende:
    Dus jij wil de reli-fanaat niet uitleggen dat hij ziek in z'n hoofd is maar hem gewoon wegstoppen op een eigen school. Zodat het gezwel lekker verder kan groeien in scholen betaald uit belastingcenten.
    De kern van het probleem. Scholen horen niet uit belastinggeld betaald te worden.
    pi_45038083
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:32 schreef Autodidact het volgende:

    [..]

    Nee, je hebt er verantwoordelijkheid voor ook dat atheïstje gezond onderwijs te geven. Als het atheïstisch kindje trauma's op gaat lopen kun je de moslimpjes schorsen. (ik weet dat je het zo niet bedoelt trouwens, maar ik heb er een hekel aan als kinderen een "moslimkind" worden genoemd, dat zijn ze niet, het zijn kinderen van moslimouders)
    Dus.. je gaat wél de moraal uitdragen. En de moraal van de ouders bestrijden.

    Overigens, wat doe je, als leraar, als het genegeerde kind niet klaagt?
    quote:
    [..]

    Waar haal jij deze kennis vandaan om alle openbare scholen te kenmerken als moraaluitdragend? Ik heb dit niet zo ervaren.
    Kijk anders nog even wat je medestanders hier zoal te berde brengen over de waarden die het -liefst verplichte- openbaar onderwijs uitdraagt / zou moeten uitdragen.
    quote:
    [..]

    Het werkt wel, maar kan soms niet op tegen ontzuilende krachten. Ik zie dat in het islamitisch onderwijs nogal wat verzuiling aan het optreden is, het lukt ze nogal...
    Oh - de moslims roepen het over zichzelf af, met hun moslimzuil?
    Ik kan vermoedelijk beter betogen dat de bijzondere scholen in overgroot merendeel niet opgewassen bleken tegen de ontzuiling. De ontzuiling kwam ondanks het bestaan van bijzonder onderwijs, en het bijzonder onderwijs is erdoor minder bijzonder geworden. Waarom denk je dat dat nu anders is / zal zijn / zal worden?
    quote:
    [..]

    Ik wel, omdat ik meen dat alle kinderen recht hebben op informatie, ook als hun ouders hun die ontzeggen.
    En die krijgen ze nu niet, ondanks CE, schoolinspectie, omringende maatschappij etc?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_45038438
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Dus.. je gaat wél de moraal uitdragen. En de moraal van de ouders bestrijden.
    Je gaat voorkomen dat de moraal van de ouders effect heeft op de overige klasgenoten, in plaats van ze te laten radicaliseren op hun eigen schooltje.
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:
    Overigens, wat doe je, als leraar, als het genegeerde kind niet klaagt?
    Hetzelfde.
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:
    Kijk anders nog even wat je medestanders hier zoal te berde brengen over de waarden die het -liefst verplichte- openbaar onderwijs uitdraagt / zou moeten uitdragen.
    Bepalen de overige forumposters die het toevallig met mij eens zijn het curriculum van de openbare school op dit moment?
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:

    Oh - de moslims roepen het over zichzelf af, met hun moslimzuil?
    Nee, de islamitische scholen bevorderen verzuiling.
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:

    Ik kan vermoedelijk beter betogen dat de bijzondere scholen in overgroot merendeel niet opgewassen bleken tegen de ontzuiling. De ontzuiling kwam ondanks het bestaan van bijzonder onderwijs, en het bijzonder onderwijs is erdoor minder bijzonder geworden. Waarom denk je dat dat nu anders is / zal zijn / zal worden?
    Andere tijden....ik denk dat het behoud van bijzondere scholen verzuiling, polarisering kan doen versterken.
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 13:49 schreef sigme het volgende:

    En die krijgen ze nu niet, ondanks CE, schoolinspectie, omringende maatschappij etc?
    Onderwijs door een roze bril genieten leidt tot filteren van informatie. De eerste (of tweede) post die ik hier plaatste meende ik: dat de heren gristenen niks over evolutie weten wijst op belabberd onderwijs op hun school over dit onderwerp. Wat op sommige bijzondere scholen over dat onderwerp gedoceerd wordt is hilarisch.

    [ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 05-01-2007 14:05:31 ]
    pi_45038966
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:00 schreef Autodidact het volgende:

    [..]

    Je gaat voorkomen dat de moraal van de ouders effect heeft op de overige klasgenoten, in plaats van ze te laten radicaliseren op hun eigen schooltje.
    [..]

    Hetzelfde.
    Dus je bent bij benadering niet waardenvrij, je neemt het recht om andermans moraal minderwaardig te verklaren en de jouwe te onderwijzen.

    Ik hoop dat jij geen kinderen krijgt terwijl staatsonderwijs verplicht is en de christunie / de moslims de lakens uitdelen. En zij dus volstrekt geaccpeteerde, breed gedeelde uitgangspunten boven jouw idioot extremistische ideeën plaatsen, en je kind vertellen dat het dat wat papa zegt beter nooit meer kan zeggen.
    quote:
    [..]

    Bepalden de overige forumposters die het toevallig met mij eens zijn het curriculum van de openbare school op dit moment?
    Sommigen hebben in elk geval kinderen. En verder spreek je hierboven jezelf enorm tegen met je veronderstelde waardevrijheid, of in z'n waarde laten, van waarden die jij als strijdig met 'openbaar' ziet.

    En je zou er kennis van kunnen nemen, dat jouw opvatting over het openbaar onderwijs bepaald niet alleen door mij betwist wordt.
    quote:
    Onderwijs door een roze bril genieten leidt tot filteren van informatie. De eerste (of tweede) post die ik hier plaatste meende ik: dat de heren gristenen niks over evolutie weten wijst op belabberd onderwijs op hun school over dit onderwerp.
    Ach kom, die stelling zou alleen enige waarde hebben als men op openbare scholen beduidend meer opsteekt van de evolutie.
    quote:
    Wat op sommige bijzondere scholen over dat onderwerp gedoceerd wordt is hilarisch.
    Wat op sommige openbare scholen over dat onderwerp gedoceerd wordt is hilarisch. Zeker op basisscholen, waar de kennis van de leraren vaak niet overhoudt. (Je wil niet wéten hoe snel je ze in een positie hebt waarin het rekken van nek naar de hoogste blaadjes leidt tot langere nekken ).
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      vrijdag 5 januari 2007 @ 14:29:04 #93
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_45039420
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
    Dus je bent bij benadering niet waardenvrij, je neemt het recht om andermans moraal minderwaardig te verklaren en de jouwe te onderwijzen.
    Dat doet de staat sowieso, moet het ook doen, of een rechtsorde handhaven is onmogelijk.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_45039431
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
    Dus je bent bij benadering niet waardenvrij, je neemt het recht om andermans moraal minderwaardig te verklaren en de jouwe te onderwijzen.
    Dus wanneer ik zeg dat alle joden dood moeten en alle moslims stinken, moet ik mijn kinderen dat op mijn eigen schooltje maar naar binnen kunnen stampen?
    quote:
    Ik hoop dat jij geen kinderen krijgt terwijl staatsonderwijs verplicht is en de christunie / de moslims de lakens uitdelen. En zij dus volstrekt geaccpeteerde, breed gedeelde uitgangspunten boven jouw idioot extremistische ideeën plaatsen, en je kind vertellen dat het dat wat papa zegt beter nooit meer kan zeggen.
    Het verschil is dan ook dat een seculiere, openbare school iedereen accepteert, zolang een ander maar niet als minderwaardig wordt beschouwd. Er wordt ook niets van gevonden dat Harrie moslim is.
    In het geval de CU+ de macht zou hebben, zouden ze me een onzinnig verhaal door de strot willen drukken waarbij ik ongelovigen als honden moet zien.
    pi_45040926
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:29 schreef en_door_slecht het volgende:

    [..]

    Dus wanneer ik zeg dat alle joden dood moeten en alle moslims stinken, moet ik mijn kinderen dat op mijn eigen schooltje maar naar binnen kunnen stampen?
    Nogmaals, tot in den treure dan maar, ik bestrijd de stelling dat het staatsbekostigd bijzonder onderwijs moet worden vervangen door allemaal staatsbekostigd openbaar onderwijs.

    Wat ik verder over de mogelijkheden die bijzonder onderwijs wel niet allemaal zóu kunnen hebben als alles heel anders was, is daarvoor niet relevant.
    quote:
    [..]

    Het verschil is dan ook dat een seculiere, openbare school iedereen accepteert, zolang een ander maar niet als minderwaardig wordt beschouwd. Er wordt ook niets van gevonden dat Harrie moslim is.
    In het geval de CU+ de macht zou hebben, zouden ze me een onzinnig verhaal door de strot willen drukken waarbij ik ongelovigen als honden moet zien.
    Nee, dat krijg je als de CU je zou kunnen dwingen tot hún onderwijs. Kortom, als de overheid mag bepalen welk onderwijs jouw kindertjes krijgen. We noemen dat: openbaar onderwijs .
    En daar mogen dan uiteraard ook alle moslimpjes en atheistjes heen, opdat ze via de leraar alsnog de kans krijgen de Juiste Waarheid te horen .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_45040983
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Dus je bent bij benadering niet waardenvrij, je neemt het recht om andermans moraal minderwaardig te verklaren en de jouwe te onderwijzen.
    Beperkt. Voor de leefbaarheid, zoals Speknek zegt, niet meer en niet minder.
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
    Ik hoop dat jij geen kinderen krijgt terwijl staatsonderwijs verplicht is en de christunie / de moslims de lakens uitdelen. En zij dus volstrekt geaccpeteerde, breed gedeelde uitgangspunten boven jouw idioot extremistische ideeën plaatsen, en je kind vertellen dat het dat wat papa zegt beter nooit meer kan zeggen.
    1] Openbaar onderwijs is net zo min staatsonderwijs als bijzonder onderwijs
    2] Zij zullen, volgens mijn opvatting over openbaar onderwijs, geen waardeoordeel mogen geven over zaken die het primaire doel van onderwijs: kennisoverdracht ondermijnt en voornamelijk wetenschappelijk bewijs, zo onafhankelijk mogelijk beschouwde geschiedenis en wereldkennis als leidraad moeten gebruiken; niet hun mening.
    3] Openbare scholen zeggen niet dat wat papa zegt beter nooit meer kan zeggen
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
    Sommigen hebben in elk geval kinderen. En verder spreek je hierboven jezelf enorm tegen met je veronderstelde waardevrijheid, of in z'n waarde laten, van waarden die jij als strijdig met 'openbaar' ziet.
    Abacadabra voor allochtoontje...sorry.
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
    En je zou er kennis van kunnen nemen, dat jouw opvatting over het openbaar onderwijs bepaald niet alleen door mij betwist wordt.
    En dat kan mij schelen, omdat
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
    Ach kom, die stelling zou alleen enige waarde hebben als men op openbare scholen beduidend meer opsteekt van de evolutie.
    Ik denk het wel...zal niet overal zo zijn natuurlijk, leraren zijn tenslotte maar mensen. Toch zullen openbare scholen minder snel de neiging krijgen om over dit onderwerp bewust te zwijgen, of ongegronde twijfel zaaien (daar zijn bijzondere scholen vooral goed in: " 't is maar een theorie")
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 14:15 schreef sigme het volgende:
    Wat op sommige openbare scholen over dat onderwerp gedoceerd wordt is hilarisch. Zeker op basisscholen, waar de kennis van de leraren vaak niet overhoudt. (Je wil niet wéten hoe snel je ze in een positie hebt waarin het rekken van nek naar de hoogste blaadjes leidt tot langere nekken ).
    Och, ik heb nergens gezegd dat alle openbare scholen allemaal deugdzame leraren hebben, met een rugzak vol feitenkennis. Het probleem is dat bij bijzonder onderwijs de kennis er soms is, maar het bewust gemanipuleerd wordt. Met de reacties van de users die ik noemde als succesvol resultaat.
    pi_45041343
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 15:14 schreef sigme het volgende:
    Nogmaals, tot in den treure dan maar, ik bestrijd de stelling dat het staatsbekostigd bijzonder onderwijs moet worden vervangen door allemaal staatsbekostigd openbaar onderwijs.
    Hm, dat heb ik er niet in gelezen, maar goed. Wil jij dan geen bekostiging van onderwijs door de overheid?
    quote:
    En daar mogen dan uiteraard ook alle moslimpjes en atheistjes heen, opdat ze via de leraar alsnog de kans krijgen de Juiste Waarheid te horen .
    En om nou net dat te voorkomen, is het beter om in zijn geheel geen bijzonder onderwijs te hebben dat religieus van aard is.
    pi_45041356
    oeps
    pi_45041834
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 15:15 schreef Autodidact het volgende:

    [..]

    Beperkt. Voor de leefbaarheid, zoals Speknek zegt, niet meer en niet minder.
    [..]

    1] Openbaar onderwijs is net zo min staatsonderwijs als bijzonder onderwijs
    2] Zij zullen, volgens mijn opvatting over openbaar onderwijs, geen waardeoordeel mogen geven over zaken die het primaire doel van onderwijs: kennisoverdracht ondermijnt en voornamelijk wetenschappelijk bewijs, zo onafhankelijk mogelijk beschouwde geschiedenis en wereldkennis als leidraad moeten gebruiken; niet hun mening.
    3] Openbare scholen zeggen niet dat wat papa zegt beter nooit meer kan zeggen
    Wetenschappelijk onderwijs. Op de basisschool.
    Bovendien, je verkijkt je enorm op de (bedoelde!) rol die een school nu eenmaal heeft: het draagt de kennis over over onze gemeenschap. Je *moet* op een Nederlandse school de 80jarige oorlog als een start van ons land zien, de spaanse bezetter verjagend. WOII is vanuit onze ogen ánders dan vanuit de Duitse. Onze blik op de tijd van de kolonisatie is bepaald door onze nationaliteit. Je leert de stadhouders, de afscheiding van Belgie (niet: het ontstaan van België). Kinderen leren -en dat is ook het doel- op school waar ze bij horen, hoe deze geemnschap tot stand kwam, wat juist is, en wat fout.

    Nou ben jij het toevallig in grote lijnen ééns met dat wat een openbare school daarover uitdraagt, maar stel je eens voor dat de openbare school uitdraagt dat papa's en mama's getrouwd horen te zijn en dat de dominee nooit tegengesproken mag worden (dus niet per se dat exppliciet in het lesmateriaal heeft staan, maar uitdraagt). Ben je dan nóg voorstander van het verplicht naar die school moeten sturen van jouw kinderen?
    quote:
    Ik denk het wel...zal niet overal zo zijn natuurlijk, leraren zijn tenslotte maar mensen. Toch zullen openbare scholen minder snel de neiging krijgen om over dit onderwerp bewust te zwijgen, of ongegronde twijfel zaaien (daar zijn bijzondere scholen vooral goed in: " 't is maar een theorie")
    Openbare scholen zwijgen over andere dingen die ze niet zo leuk vinden. Het is nogal een politiek correcte keuze hoor, op een openbare school. Bijvoorbeeld over dat grote groepen mensen serieus denken dat anderen minderwaardig zijn. En daarvoor ook argumenten hebben. Of wat nu eigenlijk de argumenten zijn om tégen het homohuwelijk te zijn (de argumenten vóór worden meer benadrukt) Etc etc etc.
    quote:
    [..]

    Och, ik heb nergens gezegd dat alle openbare scholen allemaal deugdzame leraren hebben, met een rugzak vol feitenkennis. Het probleem is dat bij bijzonder onderwijs de kennis er soms is, maar het bewust gemanipuleerd wordt. Met de reacties van de users die ik noemde als succesvol resultaat.
    De hele literatuur, veruit de meeste kunst, een groot deel van de wetenschap, een zeer groot deel van onze cultuur en geschiedenis, is rechtstreeks verbonden met de bijbel. Hoeveel les heb jij gehad over de bijbel? Dus echt inhoudelijk: lezen, uitleggen, erbij verwijzen naar wat Erasmus hier bedoelde, waarop Luther zich baseerde, waar de predestinatieleer logischerwijs uit de bijbel volgt?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_45042008
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 15:25 schreef en_door_slecht het volgende:

    [..]

    Hm, dat heb ik er niet in gelezen, maar goed. Wil jij dan geen bekostiging van onderwijs door de overheid?
    Dat vind ik een ander onderwerp, wat ik in géén geval wil is maar één soort onderwijs, waarin de ouders geen zeggenschap hebben over de moraal van de school, en de overheid wel.
    quote:
    [..]

    En om nou net dat te voorkomen, is het beter om in zijn geheel geen bijzonder onderwijs te hebben dat religieus van aard is.
    Stel: je mag in Nederland je kinderen maar naar 1 schooltype sturen. We noemen dat: de openbare school. De overheid bepaalt -als het erop aankomt- wat daarin verplicht is en wat verboden (er zit daartussen natuurlijk veel grijs gebied, wat niet verplicht is en niet verboden).
    CDA & CU komen aan de macht en blijven dat een jaartje of 25. Hoe sta je dan tegenover het verbod je kinderen een leraar te geven die jij vertrouwt?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')