Het is dan huin eigen keuze om er geen gebruik van te maken. Zo werkt dat altijd met belastingen. Iedereen betaalt ook mee aan snelwegen en uitkeringen, ook al maak je er geen gebruik van.quote:Op zondag 31 december 2006 13:16 schreef Puzzelaar het volgende:
Waarom zouden christenen dan mee moeten betalen aan onderwijs waar ze geeneens gebruik van maken?
Vrijheid? Voor de ouders misschien; voor kinderen allesbehalve.quote:Op zondag 31 december 2006 12:46 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Dus je mag het niet verbieden, maar wel zeggen "jullie zijn stout, omdat jullie jullie visie baseren op iets wat je niet kan bewijzen"? Terwijl in essentie alle politieke partijen dat doen?
[..]
Want? Waarom moet die vrijheid opeens nu afgepakt worden, terwijl het een onderdeel is geworden van onze maatschappij?
quote:Op zondag 31 december 2006 13:56 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Vrijheid? Voor de ouders misschien; voor kinderen allesbehalve.
Want wat is nu het nut van bijzondere scholen? Wat krijgen ze daar extra mee wat met onderwijs te maken heeft wat men op een openbare school niet krijgt?
Wat men meekrijgt is vooral propaganda van de godsdienst van de betreffende school; iets wat veel van die kinderen thuis en in hun sociale omgeving ook al genoeg meekrijgen.
Je ziet het op bepaalde christelijke scholen nog steeds en nu ook op de Islamitische scholen; er wordt aangeleerd of beter gezegd geindoctrineerd dat hun godsdienst de enige is en dat alle andere godsdiensten / ideologieen minderwaardig zijn. (dat dit gelukkig lang niet voor alle scholen geldt doet daar niets aan af)
En het bijzonder onderwijs bestaat alleen maar bij de gratie van het compromis met het stemrecht; 1917 als ik me niet vergis. Toen was Nederland nog verzuild en erg xenofoob tov andere religies dan de eigen. Moeten we een overblijfsel uit een van de meest achterlijke en hypocriete perioden uit onze geschiedenis nu in stand houden omdat het ooit in een andere tijd in het leven is geroepen?
Mijn stelling: Bijzonder onderwijs is bijzonder achterhaald en bevordert alleen maar de polarisering tussen de verschillendebevolkingsgroepen.
Het is mij persoonlijke mening; ik zal niet snel iets aan anderen willen opleggen; maar noem jij me eens het nut van bijzonder onderwijs dan?quote:Op zondag 31 december 2006 13:58 schreef zwambtenaar het volgende:
Nogal arrogant, hè descendent, om als niet-gelovige denken te kunnen bepalen dat er geen religieus onderwijs mag bestaan. En wie ben jij dan wel om dat te bepalen?
Ja he!quote:Op zondag 31 december 2006 14:02 schreef zwambtenaar het volgende:
Descendent1 toont zich een voorstander van een dictatuur.
Voor mij heeft het geen nut en voor jou kennelijk ook niet, maar voor ouders die hun kinderen naar dergelijk onderwijs sturen wel. Welk nut? Voortzetting van de lading van de opvoeding. Zo kan ik het mij heel goed voorstellen dat christelijke ouders het nuttig vinden dat hun kinderen christelijk onderwijs volgen. En die rampscenario's die je schetst over indocrinatie en het kweken van intolerantie is niets anders dan flauwekul en stemmingmakerij. Ga eerst maar eens aantonen dat mensen die bijzonder onderwijs hebben gevolgd een gevaar zijn voor de samenleving of anderzijds een blok aan het been van de maatschappij.quote:Op zondag 31 december 2006 14:08 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Het is mij persoonlijke mening; ik zal niet snel iets aan anderen willen opleggen; maar noem jij me eens het nut van bijzonder onderwijs dan?
Maar laten we het dan eens hebben over de echte argumenten. Waarom moet de staat het bestaan van bijzonder onderwijs ontmoedigen? Worden er zulke nare en slechte burgers afgeleverd door het bijzonder onderwijs? Het kan je mening wel zijn omdat je toevallig niet religieus bent, maar dat is natuurlijk absoluut niet voldoende. Laten we eens met de cijfers over de brug komen.quote:Op zondag 31 december 2006 14:15 schreef Genverbrander het volgende:
Van mij mag bijzonder onderwijs wel bestaan, maar moet de staat alles in het werk stellen om het bestaan van deze scholen te ontmoedigen. Dus laten we eens beginnen met subsidies voor deze scholen stoppen, lijkt me een uitstekend begin.
Stel ik niet duidelijk bij die zogenaamde rampscenario's daty het slechts een klein deel betreft? Een beetje minder selectief lezen aub. Voortzetting van de opvoeding? In welke zin? Wat is het nut? Dat kinderen zoveel mogelijk alles van één kant te horen krijgen (de CHristelijke) en dat ze zoveel mogelijk worden afgesloten voor 'verderfelijke' invloeden? Lekkere vrijheid heb je dan als kind zijnde; bevordert het vormen van een eigen mening aan de hand een zo objectieve afweging van de opties wel he; of niet?quote:Op zondag 31 december 2006 14:11 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Voor mij heeft het geen nut en voor jou kennelijk ook niet, maar voor ouders die hun kinderen naar dergelijk onderwijs sturen wel. Welk nut? Voortzetting van de lading van de opvoeding. Zo kan ik het mij heel goed voorstellen dat christelijke ouders het nuttig vinden dat hun kinderen christelijk onderwijs volgen. En die rampscenario's die je schetst over indocrinatie en het kweken van intolerantie is niets anders dan flauwekul en stemmingmakerij. Ga eerst maar eens aantonen dat mensen die bijzonder onderwijs hebben gevolgd een gevaar zijn voor de samenleving of anderzijds een blok aan het been van de maatschappij.
Nee het heeft niets met cijfers te maken, maar met principes. Op school hoor je kinderen niet te vergiftigen met verzonnen sprookjes van duizenden jaren terug, maar je hoort ze wat te leren. Het is barbaars om kinderen een wereldbeeld op te leggen, ze horen vrij te worden opgevoed en op latere leeftijd zelf een keuze te maken in wat ze willen geloven. Dat veel ouders dit niet snappen en hun kinderen geestelijk mishandelen met hun achterlijke denkbeelden is tot daar aan toe, maar de (seculiere) staat zou beter moeten weten.quote:Op zondag 31 december 2006 14:17 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Maar laten we het dan eens hebben over de echte argumenten. Waarom moet de staat het bestaan van bijzonder onderwijs ontmoedigen? Worden er zulke nare en slechte burgers afgeleverd door het bijzonder onderwijs? Het kan je mening wel zijn omdat je toevallig niet religieus bent, maar dat is natuurlijk absoluut niet voldoende. Laten we eens met de cijfers over de brug komen.
Principes doe je maar thuis.quote:Op zondag 31 december 2006 14:22 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Nee het heeft niets met cijfers te maken, maar met principes.
Mijn ouders zijn christelijk en ik ben geestelijk prima in vorm, dank u.quote:Op school hoor je kinderen niet te vergiftigen met verzonnen sprookjes van duizenden jaren terug, maar je hoort ze wat te leren. Het is barbaars om kinderen een wereldbeeld op te leggen, ze horen vrij te worden opgevoed en op latere leeftijd zelf een keuze te maken in wat ze willen geloven. Dat veel ouders dit niet snappen en hun kinderen geestelijk mishandelen met hun achterlijke denkbeelden is tot daar aan toe, maar de (seculiere) staat zou beter moeten weten.
Dan is natuurlijk de voor de hand liggende vraag: wie wordt er nu eigenlijk wèl vrij opgevoed? Als je denkt dat indoctrinatie van ideeën tijdens de opvoeding wordt gemonopoliseerd door religieuzen, dan zit je er flink naast.quote:Op zondag 31 december 2006 14:22 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Nee het heeft niets met cijfers te maken, maar met principes. Op school hoor je kinderen niet te vergiftigen met verzonnen sprookjes van duizenden jaren terug, maar je hoort ze wat te leren. Het is barbaars om kinderen een wereldbeeld op te leggen, ze horen vrij te worden opgevoed en op latere leeftijd zelf een keuze te maken in wat ze willen geloven. Dat veel ouders dit niet snappen en hun kinderen geestelijk mishandelen met hun achterlijke denkbeelden is tot daar aan toe, maar de (seculiere) staat zou beter moeten weten.
Net als religie.quote:
Oh nou, dan niet he. Tot ziens!quote:Op zondag 31 december 2006 14:32 schreef zwambtenaar het volgende:
Zolang de tegenstanders niet kunnen aantonen dat bijzonder onderwijs ervoor zorgt dat kinderen slechte mensen worden, labiele volwassen of op een andere manier significant lager scoren op relevante terreinen in vergelijking met kinderen die geen religieus onderwijs hebben gevolgd, zie ik geen enkele reden om mijn mening bij te stellen en al helemaal geen reden voor de staat om in te grijpen.
Kijk aan, klemgeluldquote:
Je haalt principes en religie door elkaar.quote:Op zondag 31 december 2006 14:30 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Principes doe je maar thuis.
[..]
Het punt is dat mensen die christelijk worden opgevoed een irrationele basis meekrijgen in hun denkwijze. Ze krijgen mee dat het OK is om je leven in het teken te stellen van iets waar nul komma nul bewijs voor is. En dat leidt snel tot onderdrukking en intolerantie jegens mensen die anders denken.quote:Mijn ouders zijn christelijk en ik ben geestelijk prima in vorm, dank u.
Nee, ik vind het gewoon niet zo boeiend als meneer zwambtenaar niet overtuigd is. Beetje nutteloze mededeling om interessant over te komen vond ik het.quote:
Dat ligt puur aan de manier waarop het onderwijs wordt verzorgd hoor. Hoeveel problemen zijn er nu eigenlijk in dit land als gevolg van christelijk onderwijs? Vrijwel geen enkele. Deze hele discussie is pas ontstaan toen de islamproblematiek kwam opzetten.quote:Op zondag 31 december 2006 14:36 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Je haalt principes en religie door elkaar.
[..]
Het punt is dat mensen die christelijk worden opgevoed een irrationele basis meekrijgen in hun denkwijze. Ze krijgen mee dat het OK is om je leven in het teken te stellen van iets waar nul komma nul bewijs voor is. En dat leidt snel tot onderdrukking en intolerantie jegens mensen die anders denken.
Het lijkt me dat de indoctrinatie bij (orthoxere) religieuzen toch wel in een wat ruimere mate aanwezig is; flink zelfs, want het drukmiddel 'hel ende verdoemenis' is een sterke.quote:Op zondag 31 december 2006 14:31 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dan is natuurlijk de voor de hand liggende vraag: wie wordt er nu eigenlijk wèl vrij opgevoed? Als je denkt dat indoctrinatie van ideeën tijdens de opvoeding wordt gemonopoliseerd door religieuzen, dan zit je er flink naast.
Nee, principes moet je onderschrijven als gemeenschap zijnde.quote:Op zondag 31 december 2006 14:36 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Je haalt principes en religie door elkaar.
En ik vind dat dat in alle gezinnen voorkomt.quote:Het punt is dat mensen die christelijk worden opgevoed een irrationele basis meekrijgen in hun denkwijze. Ze krijgen mee dat het OK is om je leven in het teken te stellen van iets waar nul komma nul bewijs voor is. En dat leidt snel tot onderdrukking en intolerantie jegens mensen die anders denken.
Ik begrijp dat je het niet boeiend vindt, maar dat is alleen maar omdat je niet aan mijn vraag kunt voldoen. Ik vraag om simpele zaken: statistisch bewijsmateriaal dat mensen met een religieuze scholing er significant slechter aan toe zijn (op maatschappelijk relevantie gebieden, zoals arbeid, openbaar gedrag enzovoort) dan mensen die geen religieuze scholing hebben genoten. Als je dat niet kunt aantonen, dan betreft het enkel een mening en vind jij dat een mening voldoende is om een overheidsbeleid aan te passen, dan wel te installeren?quote:Op zondag 31 december 2006 14:38 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nee, ik vind het gewoon niet zo boeiend als meneer zwambtenaar niet overtuigd is. Beetje nutteloze mededeling om interessant over te komen vond ik het.
Er zijn ook heel veel problemen met de christenen in Nederland hoor. Kijk nu naar het CDA, dat is het levende bewijs van de ontspoorde denkwijze van de christelijke Nederlander.quote:Op zondag 31 december 2006 14:38 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat ligt puur aan de manier waarop het onderwijs wordt verzorgd hoor. Hoeveel problemen zijn er nu eigenlijk in dit land als gevolg van christelijk onderwijs? Vrijwel geen enkele. Deze hele discussie is pas ontstaan toen de islamproblematiek kwam opzetten.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen.quote:Op zondag 31 december 2006 14:38 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nee, ik vind het gewoon niet zo boeiend als meneer zwambtenaar niet overtuigd is. Beetje nutteloze mededeling om interessant over te komen vond ik het.
Bewijs.quote:Op zondag 31 december 2006 14:40 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel problemen met de christenen in Nederland hoor.
Bewijs.quote:Kijk nu naar het CDA, dat is het levende bewijs van de ontspoorde denkwijze van de christelijke Nederlander.
Bewijs.quote:De christelijke dogma's zitten een gezonde ontwikkeling van dit land in de weg.
Het enige wat jij hier doet is jouw opvatting over een prettige samenleving projecteren op anderen. Jij wilt dat homoseksuelen voor hun geaardheid uit kunnen komen. Jij wilt dat het homohuwelijk wordt toegestaan en dat arbortus legaal is. Ik ben het op al die punten met je eens, maar er zijn mensen die daar anders over denken en dat is hun goed recht. Met welk recht denk jij voor een ander te mogen bepalen dat het homohuwelijk toegestaan moet worden? En ook het feit dat je termen gebruikt als achterlijk geeft al aan, dat je onvoldoende goede argumenten hebt om je punt te maken.quote:Op zondag 31 december 2006 14:39 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Het lijkt me dat de indoctrinatie bij (orthoxere) religieuzen toch wel in een wat ruimere mate aanwezig is; flink zelfs, want het drukmiddel 'hel ende verdoemenis' is een sterke.
Bij ongelovige mensen zit er tevens geen hele kerk en sociale omgeving aan vast, die jou met de nek aan zal kijken wanneer je openlijk ongelovig bent; nogmaals: dit geldt lang niet voor alle religieuze mensen; maar ik ken voorbeelden van dergelijke 'christelijke naastenliefde' genoeg. Lesbische mensen die er niet voor durven uitkomen vanwege de achterlijke ideeen die in hun familiekring blijkbaar ronddwalen over homoseksualiteit; een ouderling die tegen een christelijk opgevoed meisje zegt dat haar vriend een 'juk (last) is omdat hij agnost is; een christenunie die rechten als euthenasie, homo-huwelijk en abortus wil terugdraaien omdat zij het daar niet mee eens zijn etc etc.
Maar waarom en op welke manier? Wat is dan, volgens jou, een gezonde ontwikkeling? Waarom moet het land die kant op ontwikkelen? Vooralsnog hoor ik enkel meningen en niet meer dan dat.quote:Op zondag 31 december 2006 14:40 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel problemen met de christenen in Nederland hoor. Kijk nu naar het CDA, dat is het levende bewijs van de ontspoorde denkwijze van de christelijke Nederlander.
De christelijke dogma's zitten een gezonde ontwikkeling van dit land in de weg.
Nee, dat is nogal logisch.quote:Op zondag 31 december 2006 14:39 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Het lijkt me dat de indoctrinatie bij (orthoxere) religieuzen toch wel in een wat ruimere mate aanwezig is; flink zelfs, want het drukmiddel 'hel ende verdoemenis' is een sterke.
Bij ongelovige mensen zit er tevens geen hele kerk en sociale omgeving aan vast, die jou met de nek aan zal kijken wanneer je openlijk ongelovig bent;
Dit is een vrij land.quote:nogmaals: dit geldt lang niet voor alle religieuze mensen; maar ik ken voorbeelden van dergelijke 'christelijke naastenliefde' genoeg. Lesbische mensen die er niet voor durven uitkomen vanwege de achterlijke ideeen die in hun familiekring blijkbaar ronddwalen over homoseksualiteit; een ouderling die tegen een christelijk opgevoed meisje zegt dat haar vriend een 'juk (last) is omdat hij agnost is; een christenunie die rechten als euthenasie, homo-huwelijk en abortus wil terugdraaien omdat zij het daar niet mee eens zijn etc etc.
Misschien dat in het vroege christendom de katholieke kerk op precies dezelfde manier keek naar de heidenen met hun beeldjes en heilige eiken.quote:Op zondag 31 december 2006 14:46 schreef zwambtenaar het volgende:
De dogmatiek van de niet-religieus wordt steeds hardnekkiger, dat blijkt al uit deze topic. De pot verwijt de ketel.
Wat een kolderargument!quote:Op zondag 31 december 2006 14:43 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Het enige wat jij hier doet is jouw opvatting over een prettige samenleving projecteren op anderen.
dat is inderdaad hun goed recht; zolang ze echter andere mensen daardoor niet in hun vrijheden proberen te beperken. (iets wat ROuvoet en co wel willen doen; iets wat die ouderling wel probeerde te doen, iets waar homoseksuele mensen wel tegenaan lopen.quote:Jij wilt dat homoseksuelen voor hun geaardheid uit kunnen komen. Jij wilt dat het homohuwelijk wordt toegestaan en dat arbortus legaal is. Ik ben het op al die punten met je eens, maar er zijn mensen die daar anders over denken en dat is hun goed recht.
Sorry hoor; maar je kraamt nu echt totale onzin uit!quote:Met welk recht denk jij voor een ander te mogen bepalen dat het homohuwelijk toegestaan moet worden? En ook het feit dat je termen gebruikt als achterlijk geeft al aan, dat je onvoldoende goede argumenten hebt om je punt te maken.
Nee, ik ben niet overtuigd.
Als je jouw redenering doortrekt betekent dat dat ouders zelfs hun eigen kinderen niet zouden mogen opvoeden.quote:Op zondag 31 december 2006 14:51 schreef Jarno het volgende:
Nuja, ik denk ook niet dat er veel verknipte mensen uit het 'bijzonder' onderwijs komen rollen. Niet meer dan uit het niet-bijzonder onderwijs in ieder geval. Wat mij tegenstaat, is het gebrek aan vrije keus voor welke religie dan ook op het moment dat je je kind op 4-jarige leeftijd naar een dergelijke school stuurt. Natuurlijk is iedereen altijd vrij welke religie dan ook aan te hangen, maar hoe vrij ben je nu écht in die keuze na 10 jaar Christelijk onderwijs? Onderwijs dat je volgt vanaf een leeftijd waarop mensen je zelfs wijs kunnen maken dat de Paashaas de enige echte God is nota bene!
Maar waarom is het beperken van die vrijheid eigenlijk zo erg? Je moet niet vergeten dat er hoofdzakelijk twee groepen christenen bestaan: een groep die streng is in de leer en naleving ervan afdwingt bij de omgeving (en met name de kinderen) en een groep die juist heel vrij is en erkent dat geloof een individuele aangelegenheid is en helemaal niet kinderen het mes op de keel zet wanneer zij dreigen af te vallen. Die tweede groep is vele malen groter dan de eerste groep.quote:Op zondag 31 december 2006 14:51 schreef Jarno het volgende:
Nuja, ik denk ook niet dat er veel verknipte mensen uit het 'bijzonder' onderwijs komen rollen. Niet meer dan uit het niet-bijzonder onderwijs in ieder geval. Wat mij tegenstaat, is het gebrek aan vrije keus voor welke religie dan ook op het moment dat je je kind op 4-jarige leeftijd naar een dergelijke school stuurt. Natuurlijk is iedereen altijd vrij welke religie dan ook aan te hangen, maar hoe vrij ben je nu écht in die keuze na 10 jaar Christelijk onderwijs? Onderwijs dat je volgt vanaf een leeftijd waarop mensen je zelfs wijs kunnen maken dat de Paashaas de enige echte God is nota bene!
Nou kijk, in het strafrecht zeg je dat degene die een bewering doet, ook bewijs moet leveren. Dus degene die het bestaan van iets wil aantonen, moet het bewijzen. In dit geval gaat het over God. Er is geen enkel bewijs voor god. Het woord 'geloof' zegt het al: het is niet iets waar bewijs voor is, maar je moet er echt in geloven.quote:Op zondag 31 december 2006 14:42 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Bewijs.
[..]
Bewijs.
[..]
Bewijs.
Wat een irrationele denkwijze. Naar wat voor school ben jij eigenlijk gegaan?
Ik heb daar toch wel vragen bji. Je kan je juist afvragen of de wereld zoveel beter af is zonder mensen die ergens in geloven en daar gemeenschapszin, naastenliefde en rentmeesterschap aan ontlenen.quote:Op zondag 31 december 2006 14:56 schreef Genverbrander het volgende:
Einstein kon door zijn christelijke dogma's dus niet meer vrijuit denken en dat heeft hem geremd in het doen van belangrijke ontdekkingen. Het is mijn stellige overtuiging dat een land zich alleen goed kan ontwikkelen als het grootste gedeelte van het volk kritisch en rationeel is in hart en nieren, en elke optie openlaat. Vooral in deze steeds sneller veranderende wereld is het funest om aan ouderwetse christelijke dogma's te blijven vasthouden.
Uiteraard! Je kunt ook geloven in het objectieve, het rationele, het goede in de mens, de wet, solidariteit, gemeenschapszin etc. Dat is bijzonder belangrijk. Daar is echter geen religie voor nodig.quote:Op zondag 31 december 2006 14:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb daar toch wel vragen bji. Je kan je juist afvragen of de wereld zoveel beter af is zonder mensen die ergens in geloven en daar gemeenschapszin, naastenliefde en rentmeesterschap aan ontlenen.
Nee hoor. Zeker niet.quote:Op zondag 31 december 2006 14:53 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Als je jouw redenering doortrekt betekent dat dat ouders zelfs hun eigen kinderen niet zouden mogen opvoeden.
Wat een enge vraag eigenlijk. Waar begint het en waar eindigt het dan?quote:Op zondag 31 december 2006 14:56 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Maar waarom is het beperken van die vrijheid eigenlijk zo erg?
In de praktijk blijkt dat het individualisme dan al snel gaat overheersen.quote:Op zondag 31 december 2006 14:59 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Uiteraard! Je kunt ook geloven in het objectieve, het rationele, het goede in de mens, de wet, solidariteit, gemeenschapszin etc. Dat is bijzonder belangrijk. Daar is echter geen religie voor nodig.
Juist een black box als "toeval" definieren is érg irrationeel. "Waardoor komt dat?" "Ah, is gewoon toeval joh, niet meer over nadenken." Iemand die "toeval" een goed antwoord vindt op een wetenschappelijke vraag is niets maar dan ook niets rationeler dan mensen die de theorieen aanhangen die op geloof zijn gebaseerd.quote:Op zondag 31 december 2006 14:56 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Nou kijk, in het strafrecht zeg je dat degene die een bewering doet, ook bewijs moet leveren. Dus degene die het bestaan van iets wil aantonen, moet het bewijzen. In dit geval gaat het over God. Er is geen enkel bewijs voor god. Het woord 'geloof' zegt het al: het is niet iets waar bewijs voor is, maar je moet er echt in geloven.
Christenen geloven echter dat God wel bestaat en dat vertellen ze ook aan hun kinderen. Hier gaat iets gigantisch mis, want dit is een principiële breuk met het rationele denken. Het rationele denken gaat uit van objectieve kennis en beweringen die enkel door falsificatie ontkracht kunnen worden. Hele generaties worden dus in Nederland opgevoed met een irrationele basis (namelijk de joden, christenen en moslims), en dat kan funeste gevolgen hebben.
Albert Einstein bijvoorbeeld was een christen die in het bestaan van God geloofde. Hij was aan het eind van zijn leven op zoek naar een allesomvattende natuurkundige wet, maar hij heeft deze niet gevonden. Zijn berekeningen wezen elke keer op de grote rol voor het toeval in de natuurkunde, maar hier wilde hij niet aan geloven. 'God doesn't throw dice', zei hij eens, en hij verscheurde al zijn berekeningen die richting het toeval wezen. Later bewees de kwantummechanicatheorie dat toeval wel degelijk een grote rol speelt in de natuurkundige wetten van het allerkleinste.
Einstein kon door zijn christelijke dogma's dus niet meer vrijuit denken en dat heeft hem geremd in het doen van belangrijke ontdekkingen. Het is mijn stellige overtuiging dat een land zich alleen goed kan ontwikkelen als het grootste gedeelte van het volk kritisch en rationeel is in hart en nieren, en elke optie openlaat. Vooral in deze steeds sneller veranderende wereld is het funest om aan ouderwetse christelijke dogma's te blijven vasthouden.
Dat geloof ik niet hoor. Solidariteit en gemeenschapsdenken was bijv. in de jaren '70 erg belangrijk, terwijl toen de grootste seculariseringsgolf bezig was.quote:Op zondag 31 december 2006 15:01 schreef SCH het volgende:
[..]
In de praktijk blijkt dat het individualisme dan al snel gaat overheersen.
Dat is nou eenmaal wat de staat doet. Vrijheid van personen beperken zodat anderen meer vrijheid hebben.quote:
Nee nee dit is een grote denkfout, toeval is zeker geen black box maar een onderliggend natuurkundig mechanisme.quote:Op zondag 31 december 2006 15:03 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Juist een black box als "toeval" definieren is érg irrationeel. "Waardoor komt dat?" "Ah, is gewoon toeval joh, niet meer over nadenken." Iemand die "toeval" een goed antwoord vindt op een wetenschappelijke vraag is niets maar dan ook niets rationeler dan mensen die de theorieen aanhangen die op geloof zijn gebaseerd.
Je kunt NIET geloven in én zuivere objectiviteit én "gemeenschapszin", "solidariteit" en "het goede in de mens".quote:Op zondag 31 december 2006 14:59 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Uiteraard! Je kunt ook geloven in het objectieve, het rationele, het goede in de mens, de wet, solidariteit, gemeenschapszin etc. Dat is bijzonder belangrijk. Daar is echter geen religie voor nodig.
Je kunt wel via rationele wegen beredeneren waarom gemeenschapszin en solidariteit goed zouden zijn voor de samenleving, en het vanuit die redenering ook nastreven.quote:Op zondag 31 december 2006 15:07 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Je kunt NIET geloven in én zuivere objectiviteit én "gemeenschapszin", "solidariteit" en "het goede in de mens".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |