Dick Jol speelde voor NEC in de 1e divisie en in België o.a. voor Berchem Sport en KV Kortrijk.quote:Op dinsdag 8 april 2008 15:06 schreef Blawh het volgende:
Trouwens, wat is eigenlijk de achtergrond van de scheidsrechters in Nederland?
Vul het lijstje maar aan....
quote:Excentrieke scheidsrechter steelt de show
09/04/2008 21:01
Het Braziliaanse voetbal heeft er een attractie bij. Nu eens niet een piepjonge pingelaar vol branie, maar een excentrieke scheidsrechter.
Wilson Camargo laat oude tijden herleven. De arbiter uit Paraná, die wedstrijden fluit in de staat São Paulo, is een ware publiekstrekker.
Hij leidt zijn duels in de stijl van Clésio Moreira dos Santos, die in de jaren negentig naam maakte als theatrale scheidsrechter en de bijnaam Margarida (Katrien Duck) meekreeg.
VI.nl
quote:Op woensdag 9 april 2008 23:13 schreef EnGCatjuh het volgende:
http://video.globo.com/Vi(...)VIRA+ATRACAO,00.html
[..]
Huh kan dat?quote:eiste een verplichte wissel
idd, zoals bij ons een gele kaart en 4 penalty's in een half uur ofzoquote:Op zaterdag 12 april 2008 20:01 schreef -Vaduz- het volgende:
Dat kun je bij ons bij de lage senioren nog doen, maar op hoofdklasseniveau.
quote:Uit het AD van vanochtend: van Boekel wordt sinds enige weken serieus bedreigd. Zowel telefoontjes als het besmeuren van zijn auto. Er wordt een directe link gelegd naar de wedstrijd Roda-Nec en het wegzenden van Atteveld. De politie heeft de zaak in onderzoek.
quote:Op zondag 20 april 2008 22:17 schreef Dos37 het volgende:
De laatste weken was het weer een stuk beter. Zoals het moet eigenlijk.
Is het al bekend wie de KNVB beker finale krijgt.
Vink, van Hulten of toch nog Luinge of Jol.
quote:
Same here. Heb hem buiten het stadion, zonder geweld, mijn mening gegeven over zijn dramatische optreden.quote:Op dinsdag 22 april 2008 09:41 schreef Breach het volgende:
[..]
Ik heb daar zo'n hekel aan he.. Dat je de man dan in het stadion aanpakt kan ik me voorstellen, maar ga m niet in privésfeer kapotmaken want dat is gewoon triest.
quote:Twent Uilenberg stelt Ajax-spits ter discussie: "Huntelaar vervuiler"
door Valentijn Driessen
ZEIST - "Klaas-Jan Huntelaar is een vervuiler. Door zijn manier van springen, met z'n ellebogen omhoog. Bij ieder luchtduel dat hij zo aangaat, moet hij geel krijgen. Hij doet het namelijk bewust."
Scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg heeft de arbiters tijdens de centrale bijeenkomst op het hart gedrukt geen verwijtbare fouten meer te maken, want " anders zullen jullie de consequenties merken in het aanstellingsbeleid. Zo gaat het ook bij het EK: wie een verwijtbare fout maakt, moet naar huis en die lijn volgen we volgend seizoen ook in Nederland", aldus Uilenberg, die persoonlijk de selecties van Turkije, Zwitserland en Nederland op de hoogte zal stellen van de scheidsrechtersrichtlijnen op het EK.
Huntelaar, international en topscorer van Nederland met 33 doelpunten, werd met televisiebeelden nadrukkelijk als voorbeeld gesteld door de Twent Uilenberg, aldus diverse aanwezigen bij de centrale bijeenkomst op Zeist.
Opmerkelijk zo vlak voor de beslissende play-offwedstrijd tussen Ajax en FC Twente morgen in de Amsterdam ArenA.
'Rapalje' van de media
Het 'rapalje' van de media werd een foute voorstelling van zaken met betrekking tot het Nederlandse arbiterskorps verweten.
"We voeren namelijk heel goed scheidsrechtersbeleid in Zeist. Management, directie en de technische staf zijn het er unaniem over eens dat we een goed seizoen hebben gedraaid en dat ook de play-offs goed zijn verlopen. Zeker onder deze uiterst moeilijk omstandigheden."
Zelfkritiek
Volgens diverse aanwezigen bij de bijeenkomst droop de zelfkritiek niet bepaald van de voordracht van Uilenberg af.
Terwijl de in Zeist weggepeste oud-topscheidsrechter Mario van der Ende bijna wekelijks in een internetcolumn van Elf op niet mis te verstane wijze de vinger op de vele zere plekken bij de arbiters en de leiding van het korps legt.
Onder andere op het aanstellingsbeleid. De afgelopen weken werd in de media openlijk vraagtekens gesteld bij de scheidsrechtersaanstellingen voor de play-offs, waarbij vooral Dick Jol, de winnaar van het Gouden Kaart-klassement, ontbrak.
De Hagenaar floot alleen bij TOP Oss-Helmond Sport, de eerste promotiewedstrijd in de play-offs van de Jupiler League. Uilenberg zei dat hij voor het zwaar bekritiseerde beleid verantwoordelijk is, maar z'n aanstellingsvoorstellen altijd toetst bij de technische commissie bestaande uit Hans Reygwart, Rien Koopman en Rene Temmink. "Diverse media trachten dit te beïnvloeden, maar ik bepaal de aanstelling en niet de media ", fulmineerde Uilenberg in Zeist. "Het management steunt mij daarin. "
Overigens waren de 24 aanwezige heren behoorlijk monddood want tijdens de door Uilenberg gegeven evaluatie van afgelopen seizoen werd welgeteld één vraag gesteld.
Het bestuur van de BSBV, belangenvereniging scheidsrechters betaald voetbaal, wordt versterkt met internationaal arbiter Björn Kuipers (35) uit Oldenzaal. EK-ganger Pieter Vink, werkzaam in district West II van de KNVB, wordt bij diezelfde BSBV betaald adviseur.
Omdat de nieuwe scheidsrechterstenues pas komende winterstop beschikbaar zullen zijn, zal de naam van de afgehaakte sponsor Specsavers - zij kiest voor het sponsorschap van het KNGF Geleidehonden - bij de meeste arbiters nog zichtbaar zijn als zij de reclame-uiting niet zelf kunnen verwijderen.
De KNVB zoekt nog naar een nieuwe sponsor voor het arbitersgilde. De in januari afgezwaaide Peter van Dongen wordt coach van drie arbiters in de Masterclass bij de KNVB. De voetbalbond heeft besloten het contract met zes vaste assistent-scheidsrechters niet te verlengen.
Hun plaatsen worden ingenomen door acht stagiairs, die voornamelijk in de Jupiler League aan de lijn zullen staan . En passant een directe bezuiniging van meer dan 100.000 euro, want waar de assistenten 700 euro per wedstrijd krijgen, verdienen de stagairs 14,90 euro per duel.
quote:Scheidsrechtersbaas Uilenberg noemt Huntelaar ‘vervuiler’
Klaas Jan Huntelaar moet morgen in de wedstrijd tegen FC Twente op zijn tellen passen.
Scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg noemde hem woensdag tijdens de besloten centrale bijeenkomst van de Nederlandse arbiters ‘een vervuiler’.
Twee fragmenten werden getoond waarbij de spits van Ajax zich ernstig misdroeg. De arbiters zijn geïnstrueerd om beter op hem (en andere vervuilers) te letten in het vervolg. Pieter Vink fluit morgen Ajax-FC Twente.
Dat Huntelaar volgens Uilenberg een vervuiler is, is - wat mij betreft - niet eens het belangrijkste voetbalnieuws van dit weekeinde. Zeer opvallend is dat de hoogste baas zijn corps heeft gecomplimenteerd met het optreden in de play-offs. Er is volgens hem ‘uitstekend gepresteerd’.
Tja. De Nederlandse voetballerij vindt het tegenovergestelde.
Eigenlijk gun je ze geen letter. Want de scheids doet er niet toe. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Maar hij faalt al seizoenen lang zó opzichtig dat de scheids een terugkerend thema is geworden. Niet in de laatste plaats omdat trainers in het betaald voetbal zich geen raad meer weten. Zoals bekend is Wim van Hanegem bezig met het maken van een soort Fitna, een onthullende film over de onthutsend slechte status van de Nederlandse arbiter. En Gertjan Verbeek kreeg gisteren een schikkingsvoorstel (een voorwaardelijke schorsing van twee wedstrijden en 500 euro boete) omdat Dick van Egmond er volgens de toekomstige trainer van Feyenoord niet veel van kan.
Off the record laat geen trainer een spaan heel van het niveau van de Nederlandse profscheids. Incidenteel fluit er eentje heel goed, structureel fluiten ze bijna allemaal matig tot zwak.
Ter verdediging: de scheidsrechter heeft een loodzware taak. Zo lang de FIFA volhardt om geen technische hulpmiddelen toe te staan bij de arbitrage zijn ze aan de goden overgeleverd. Want die ijdele drommels kunnen gewoon niet alles zien. Het neemt echter niet weg dat het ook zonder een videoreferee of een camera op de doellijn veel beter zou kunnen. Uilenberg selecteert volgzame jongens, antipolen van Frans Derks, Ignace van Swieten, Bep Thomas, Mario van der Ende of Dick Jol. Maar de Vinkjes, Nijhuisjes, Van Egmondjes en Kuijpertjes gaan nat, omdat het non-persoonlijkheden zijn. Ze zijn doorgaans karakterologisch niet opgewassen tegen de Huntelaars, de Van Hanegems en de Verbeeks.
In de schaduw van de opzichtig falende arbitrage heeft een niets ontziende machtsstrijd én slachting plaatsgevonden op de burelen in Zeist. De KNVB huurde een halfjaar geleden Marco Sturkenboom in als interim-manager. Die saneerde voor bijna 20.000 euro per maand iedereen weg die kritiek had op Uilenberg: van Gerdi Groeneveld (ruim dertig jaar in dienst van de KNVB) tot en met chef Masterclass en C-lijst Mario van der Ende.
Uilenberg verwijt Van der Ende dat hij er met zijn functie binnen de wereldvoetbalbond niet voor heeft gezorgd dat er een Nederlandse arbiter was afgevaardigd op het WK voetbal in Duitsland. Van der Ende vindt dat niemand dat verdiende. Op zijn stoel is nu oud-scheidsrechter Hans Reygwart neergezet. Een vriend, tenminste: bekend is dat Uilenberg regelmatig verblijft in het buitenhuis van Reygwart in Marbella.
Uilenberg regeert als een tiran. Zijn verdeel- en heerscultuur zou niet zo erg van als de arbitrage over een breed front goed is. Wat ik het meest onbegrijpelijk vind, is dat Henk Kesler dit allemaal toestaat als directeur van de KNVB. Hem moeten de verhalen van manipulatie met rapportages toch ook ter ore zijn gekomen. Het is naar verluidt een paar keer voorgekomen dat waarnemers die de Uilenberg welgezinde arbiters slechte cijfers gaven hun rapportage retour kregen en moesten herzien. Onbuigzame waarnemers als Bep Thomas en Piet van der Graaf zouden mede daarom zijn gestopt.
Door pal achter Jaap Uilenberg te staan, die dus vindt dat zijn corps ‘uitstekend presteert’, laadt de directeur betaald voetbal de verdenking op zich partijdig te zijn. Als Kesler zijn oor gewoon te luister zou leggen bij de voetballers en de trainers wist hij dat het betaald voetbal ernstig lijdt onder falende arbiters die aangestuurd worden door een onkundige machtswellusteling.
Hugo Borst.
Hoe groot moet dat bord voor z'n kop wel niet zijnquote:"We voeren namelijk heel goed scheidsrechtersbeleid in Zeist. Management, directie en de technische staf zijn het er unaniem over eens dat we een goed seizoen hebben gedraaid en dat ook de play-offs goed zijn verlopen. Zeker onder deze uiterst moeilijk omstandigheden."
quote:KNVB ontkent heksenjacht
door onze Telesportredactie
ZEIST - De KNVB is zodanig verbolgen over het feit dat een interne bespreking tegen duidelijk bestaande afspraken in naar buiten is gebracht, dat de voetbalbond gepaste maatregelen wil nemen. In Telesport stond gisteren een artikel waarin naar voren kwam wat scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg woensdag heeft laten zien en verteld op de centrale bijeenkomst van scheidsrechters. Uilenberg liet onder andere beelden van Klaas-Jan Huntelaar zien, waarbij deze met zijn ellebogen zwaaide, waarna de spits van Ajax door Uilenberg als een "vervuiler" werd neergezet.
Volgens de KNVB waren de beelden willekeurig gekozen en dienden ze louter als voorbeeld om de uniformiteit binnen de arbitrage te bevorderen. "Om te voorkomen dat er voor vergelijkbare overtredingen door scheidsrechters verschillend wordt opgetreden", aldus de voetbalbond in een schriftelijke verklaring. "Bij het onderwerp ellebogen tijdens de recente bijeenkomst is onder andere nader gebruik gemaakt van beelden van Huntelaar, maar ook van situaties in andere wedstrijden. Het is suggestief te veronderstellen dat er hierbij "jacht" gemaakt wordt op individuele spelers. De KNVB wijst die stellingname met kracht van de hand."
Overigens benadrukt de KNVB dat er geen enkele aanleiding is het ingezette beleid, waaronder ook het aanstellingenbeleid, te wijzigen.
NSB-er Vink aan het woordquote:Pieter Vink: 'Ik hoop dat Oranje niet ver komt'
26 mei 2008 om 12:59 door ANP
INTERVIEW - Hij lacht even om de vraag, maar hoeft over het antwoord niet lang na te denken. Ook al stond hij twintig jaar geleden in zijn Oranje-outfit feestend langs de Amsterdamse grachten.
"Hoe spijtig ook, ik hoop dat het Nederlands elftal niet verder komt dan de kwartfinales'', zegt scheidsrechter Pieter Vink over het Europees kampioenschap voetbal. "Anders zit mijn toernooi erop. De finaleplaats gun ik mezelf toch net wat meer. Ook ik wil het hoogst haalbare bereiken.''
De 41-jarige inwoner van Noordwijkerhout herinnert zich de dag van de uitverkiezing nog exact. De momenten van spanning, het plotselinge getril van zijn telefoon en het daaropvolgende stemgeluid van scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg. "Ik zat samen met mijn vrouw thuis. Toen ik het hoorde, hebben we direct een fles champagne losgetrokken. Ik wist dat Eric Braamhaar in principe de eerste keuze was, hij staat al langer op de elitelijst. De verrassing was daarom groot, al hoopte ik er stiekem wel een beetje op.''
Nog diezelfde avond vond Vink zichzelf terug aan de tafel van het televisiepraatprogramma Pauw & Witteman. Andere media volgden snel. " Nederland heeft in de scheidsrechterswereld te lang niet meegeteld'', begreep Vink de massale aandacht. Na het optreden van Jan Wegereef op het WK van 2002, waarbij hij de controle verloor tijdens de groepswedstrijd tussen Uruguay en Senegal, deden de voetbalbonden UEFA en FIFA tijdens internationale eindtoernooien geen beroep meer op Nederlanders.
"Ik hoor vaak dat er onder de scheidsrechters in Nederland geen persoonlijkheden meer zijn. Dat vind ik gelul."
"Voor die oorzaak moeten we een aantal jaren terug'', meent Vink. "In mijn ogen hebben we te lang geteerd op de Mario van der Endes en Dick Jollen van deze wereld. Toen zij vanwege hun leeftijd noodgedwongen stopten met het fluiten van internationale wedstrijden, stonden er nauwelijks opvolgers klaar. Er was te weinig doorstroming.''
Uitgerekend in het seizoen dat columnisten en voetbaltrainers elkaar meer dan eens vonden in hun kritiek op de arbitrage in de eredivisie, maakt Vink zijn debuut op een groot toernooi. "Ik hoor vaak dat er onder de scheidsrechters in Nederland geen persoonlijkheden meer zijn. Dat vind ik gelul. Maar verder stoor ik me niet zoveel aan de kritiek. Als ik populair had willen worden, had ik moeten kiezen voor het vak van acteur of zanger.''
"Het is ook een beetje typisch Nederlands'', vervolgt Vink. ,,Hier wil iedereen altijd het hoe en waarom weten. In de open manier waarop wij met de media omgaan, lopen we ver voor op het buitenland. Laatst gaf ik na afloop van een wedstrijd van Club Brugge voor de camera een fout toe. Dat vonden ze in België een openbaring.''
Niet alleen voor kritiek van buitenaf zegt de scheidsrechter zich goed te kunnen afsluiten. "Tijdens wedstrijden krijg je ook allerlei verwijten van spelers en trainers. Woorden als 'blinde vink' en 'hondenlul' zijn tegenwoordig bijna liefdesverklaringen. Ik word er zelf niet meer warm of koud van. Dat heeft voor een groot deel te maken met mijn verleden bij de politie, waar ik veel heb meegemaakt. Dan ben je toch minder snel onder de indruk. En als amateurscheidsrechter leer je ook wel omgaan met dat soort zaken.''
"Maar in 2004 had ook niemand Griekenland in de finale van het EK verwacht. Waarom zou dat met scheidsrechters ook niet zo kunnen gaan."
Hij lacht even, bij de gedachte aan vroeger. "Ik was niet goed genoeg voor de selectie van VVSB en besloot op 18-jarige leeftijd te gaan fluiten. Ik weet het nog goed, mijn eerste wedstrijd. Quick Boys 14 tegen Rijnsburgse Boys 12, ik reed er op mijn brommer heen. Het waren twee teams met allemaal oud-spelers van eerste elftallen. Dat ging bloedfanatiek. Ik vond het maar niks, kreeg overal commentaar op. Ik ben direct gestopt.''
Na een diensttijd van veertien maanden, besloot Vink toch weer te gaan fluiten. "Dit keer beviel het beter.'' Tot 1993 leidde hij amateurduels, daarna volgde de overstap naar het betaalde voetbal. Sinds acht jaar staat de naam van Vink op de A-lijst in Nederland. In 2004 promoveerde hij naar het internationale voetbal met in 2007 toelating tot de 'elitelijst' als voorlopig hoogtepunt.
"Ik kon door de vele wedstrijden nog maar halve dagen bij de politie werken, en moest toen weer de minder leuke dingen gaan doen. Maar in het uitschrijven van bonnen had ik niet zoveel trek meer. Daarom ben ik anderhalf jaar geleden gestopt met werken.''
Vink vindt het nu niet meer zo erg. "Elke dag opnieuw besef ik dat ik als fulltime scheidsrechter een hele mooie baan heb.'' De ultieme beloning moet wat Vink betreft komen op zondag 29 juni, in Wenen. "Grote mannen als Lubos Michel en Franck de Bleeckere zijn natuurlijk favoriet. Maar in 2004 had ook niemand Griekenland in de finale van het EK verwacht. Waarom zou dat met scheidsrechters ook niet zo kunnen gaan?''
Sorry Ray, had ik niet gezien.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:44 schreef RayMania het volgende:
Ik vind je OP zeer okay, maar er loopt al een scheidsrechtersreeks;
Scheidsrechters #4: met wapperende kaarten
Ik zal je OP in dat topic plaatsen, want die daar nu staat is niks.
Hoelang fluit jij nu al?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:33 schreef Maja het volgende:
Doordat ik zwakke knieën heb fluit ik om de twee weken ook wedstrijden op het laagste amateurniveau (van reserve 5e klasse).
Het is natuurlijk lang niet zo leuk als zelf voetballen, maar zo blijf je er bij betrokken, ben je in beweging en het geeft zeker ook voldoening als je een goede wedstrijd gefloten hebt
quote:’Zonnige toekomst scheidsrechters’
ZEIST, dinsdag
„De toekomst van het Nederlandse scheidsrechterskorps ziet er zonnig uit.” Dat was de boodschap van Jaap Uilenberg tijdens de ’kick off’ van de arbiters in Zeist. „Uit de hoogste twee divisies van de UEFA – de elite en groep één – nemen komend jaar zestien scheidsrechters afscheid vanwege het bereiken van de 45-jarige leeftijd, hetgeen neerkomt op 40 procent”, aldus Uilenberg. „Achttien arbiters komen in aanmerking om die plekken op te vullen en Nederland heeft als enige land in Europa twee kandidaten: Kevin Blom en Björn Kuipers.” Wat verder opviel tijdens de bijeenkomst, was dat vasthouden in het strafschopgebied dit jaar keihard wordt aangepakt en dat Roelof Luinge na zijn carrière een KNVB-functie krijgt.
In de grote goednieuwsshow in Zeist moest Uilenberg beamen dat de stap voorwaarts, die door het goede optreden van Pieter Vink op EURO 2008 werd gezet, werd gevolgd door twee stappen terug vanwege een aantal relletjes in scheidsrechtersland. Dick Jol, die in samenspraak met de KNVB een punt achter zijn carrière zette, verweet de bond te schitteren door afwezigheid bij zijn afscheid, terwijl ’Zeist’ de Hagenaar beschuldigde van bedreiging van een lid van de technische commissie. Jack van Hulten tekende beroep aan tegen zijn veroordeling wegens het beledigen van PSV’er Ibrahim Afellay en assistent Bas van Dongen leek bij de tuchtcommissie glashard te liegen. „Ik kan niet ontkennen dat ik niet enthousiast ben over hetgeen wat er de laatste tijd is gebeurd”, aldus Uilenberg.
De tukker en zijn collega’s brachten een bezoek aan alle clubs om de nieuwe instructies duidelijk te maken. „Die bijeenkomst is verplicht, een licentie-eis van de UEFA.” De scheidsrechters zullen – zo was de belangrijkste conclusie – meedogenloos optreden tegen verdedigers en aanvallers die vasthouden in het strafschopgebied. „Bij de seizoensstart in Duitsland werden bij Bayern-HSV twee penalty’s gegeven. Nee, ik denk niet dat in één wedstrijd vijf of zes strafschoppen zullen worden toegekend. De arbiter waarschuwt eerst voordat de corner of vrije trap is genomen, geeft daarna geel en pas daarna eventueel een penalty. We zullen bovendien geen spijkers op laag water zoeken.”
Als Roelof Luinge na dit seizoen een punt achter zijn indrukwekkende scheidsrechtersloopbaan zet, gaat hij aan de slag bij de KNVB. „We zijn blij dat Roelof zich – net als René Temmink – gaat bezighouden met het opleiden van scheidsrechters. Dit seizoen zal hij al proefdraaien. Hij heeft zó lang meegelopen en gaat heel positief om met de jonge jongens.”
Hoewel Uilenberg aangaf dat er een ’gericht en kwalitatief aanstellingsbeleid’ zal worden gevoerd en de beste scheidsrechters dús de beste en meeste wedstrijden zullen fluiten, komt Luinge net als vorig jaar in principe niet in aanmerking voor de klassiekers. „In theorie zou het kunnen”, zei Uilenberg. „Maar of dat in de praktijk ook zo is? De voorkeur gaat uit naar anderen, die internationaal actief zijn.”
quote:Scheidsrechter Lubos Michel stopt
Lubos Michel heeft per direct zijn loopbaan als scheidsrechter beëindigd. Volgens de Slowaakse voetbalbond stopt de arbiter vanwege fysieke problemen.
De 40-jarige Michel zegde vorige week wegens een achillespeesoperatie af voor het WK-kwalificatieduel België-Spanje. Afgelopen zomer was hij wel actief op het EK, ondanks het feit dat hij wegens gezondheidsproblemen een rustperiode van drie maanden had ingelast. Hij floot op het EK het duel Nederland-Rusland.
Michel begon zijn loopbaan in 1994.Hij was scheidsrechter bij de WK's van 2002 en 2006 en floot vijftig wedstrijden in de Champions League, waaronder dit jaar de finale Chelsea-Manchester United.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 17:29 schreef Blawh het volgende:
Net goed, Vink is de laatste die ik het gun.
quote:De scheidsrechterscommissie van de FIFA heeft in een voorselectie voor het wereldkampioenschap voetbal van 2010 38 scheidsrechters opgenomen.
Onder de 38 scheidsrechters geen Nederlanders. De Belgische Frank De Bleeckere maakt wel deel uit van de preselectie.
De 38 scheidsrechters:
Al Ghamdi (Saudi Arabië), Breeze (Australië), Irmatov (Oezbekistan), Mohd Salleh (Maleisië), Nishimura (Japan), Aguilar Chicas (El Salvador), Archundia Tellez (Mexico), Batres Gonzales (Guatemala), Marrufo (USA), Rodriguez Moreno (Mexico), Maillet (Seychellen), Damon (Zuid-Afrika), Coulibaly (Mali), Benouza (Algerije), Codjia (Benin), Amarilla Demarqui (Paraguay), Baldassi (Argentinië), Larrionda (Uruguay), Pozo Quinteros (Chili), Ruiz Acosta (Colombia), Simon (Brazilië), Vazquez Broquetas (Uruguay), Hester (Nieuw-Zeeland), O'Leary (Nieuw-Zeeland), Bartolo F. Benquerenca (Portugal), Bebek (Kroatië), Busacca (Zwitserland), De Bleeckere (België), Einwaller (Oostenrijk), Gilewski (Polen), Hansson (Zweden), Kassai (Hongarije), Lannoy (Frankrijk), Ovrebo (Noorwegen), Rosetti (Italië), Stark (Duitsland), Undiano Mallenco (Spanje), Webb (Engeland)
Ik vrees dat er weer bepaalde mensen weekendjes moeten uitwaaien op een Waddeneiland.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 16:33 schreef Dvm86 het volgende:
Geen Nederlandse scheidsrechters naar het WK, ''teleurstellend'' aldus Vink.
Ben blij dat die het deksel eens goed op z'n neus krijgt!
Maar dan hoef je niet zo'n kop te trekken. Trouwens het was niet eens een tweede kaart waard. Maar daar hadden meer scheidsrechters tijdens het WK last van.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:35 schreef Klopkoek het volgende:
Die lachte omdat Duitsland zo zeker was van de zege. Het is namelijk Lucic van Zweden die de rode kaart kreeg, Zweden speelde toen in de achtste-finale tegen Duitsland. Duitsland stond met 2-0 voor, Lucic kreeg in de 40ste minuut rood en het bleef vervolgens 2-0.
Zou Duitsland verloren hebben, dan krijg je als scheids op zeker gezeik. Dat is commercieel onverantwoord.
Slechter dan Braamhaar of Vinck kan het niet.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 17:53 schreef methodmich het volgende:
Het is allemaal politiek natuurlijk om die tropische verrassingen te laten fluiten. Kan me niet voorstellen dat iemand op de Seychellen of in Nieuw-Zeeland zo veel leuke topduels heeft gefloten dat dit een goede oefening is voor een WK...
Oud scheidsrechter + oliedollars = corruptie?quote:Voormalig toparbiter aan de slag bij Donetsk
Nog geen week na het definitief opbergen van zijn scheidsrechtersfluitje heeft voormalig toparbiter Ľubo¨ Michel al een nieuwe betrekking gevonden. De Slowaak gaat als hoofd internationale betrekkingen aan de slag bij Shakhtar Donetsk.
Enkele dagen geleden maakte Michel wereldkundig dat hij zijn carrière als leidsman voor gezien hield wegens een slepende achillespeesblessure. De veertigjarige Oost-Europeaan werd door velen beschouwd als één van de beste arbiters van de laatste jaren. Vorig seizoen floot hij nog de Champions League-finale tussen Chelsea en Manchester United.
Bij Shakhtar, actief op het hoogste niveau in de Oekraïense Premier Liha, zal Michel zich bezig gaan houden met allerlei organisatorische aspecten rondom de internationale duels van de club. Michel had het aanbod van de club niet verwacht, maar gaf te kennen de job met vertrouwen tegemoet te zien. “Het kwam nogal als een verrassing, maar ik heb ‘ja’ gezegd omdat ik actief wil blijven in de voetbalwereld."
quote:Scheidsrechters worden strenger
HOENDERLOO - De scheidsrechters zullen in de eredivisie strenger optreden dan de laatste periode het geval was. Die opdracht heeft Jaap Uilenberg de arbiters meegegeven.
De baas van het korps deed dat deze week tijdens een trainingskamp in Hoenderloo, op de plek waar ook het Nederlands elftal geregeld bijeenkomt.
Uilenberg herhaalde de richtlijnen van het begin van het seizoen. Het gaat met name om het beschermen van de speler. Eerder de rode kaart bij een zware overtreding.
Och jeeee. We krijgen dus weer pingels ipv cornersquote:
Inderdaad, mag ook weleens gezegd wordenquote:Op vrijdag 16 januari 2009 21:33 schreef RayMania het volgende:
Die Bas Nijhuis is tegenwoordig wel één van de betere scheidsrechters van het moment. Valt me al een tijdje op. Laat veel doorgaan, maakt goede beslissingen, ziet veel en is overal op het veld te vinden.
Fluit nu ook Heerenveen - Feyenoord prima.
En ja, mooie nieuwe shirtsquote:HOENDERLOO - Scheidsrechter Björn Kuipers is gepromoveerd naar de hoogste groep van de Europese voetbalunie UEFA. Dit heeft Jaap Uilenberg, leider van de technische staf van de arbiters van de KNVB, woensdag gezegd.
Kuipers is de derde Nederlander in de belangrijkste categorie. De andere twee zijn Pieter Vink en Eric Braamhaar. Het streven is minstens vier man in groep één te hebben, verklaarde Uilenberg. Hij heeft goede hoop dat binnen afzienbare tijd ook Kevin Blom de stap maakt.
quote:De Nederlandse scheidsrechters Erik Braamhaar en Björn Kuipers zijn aangesteld voor kwalificatieduels voor het WK 2010.
Kuipers fluit Albanië - Hongarije op 28 maart. Kuipers' assistenten zijn dan Patrick Gerritsen en Wilco Lobbert. Nijhuis is dan de vierde official. Braamhaart fluit ook op 28 maart Litouwen - Frankrijk. Zijn assistenten zijn Hans ten Hoove en Berry Simons. Bij dat duel is de vierde official Pol van Boekel.
quote:Braamhaar voldoet niet
De KNVB is ontevreden over de prestaties van vier toonaangevende Nederlandse scheidsrechters, onder wie de internationaal fluitende Eric Braamhaar.
Dat blijkt volgens AD Sportwereld uit een interne evaluatie. Naast Braamhaar krijgen Ben Haverkort, Dick van Egmond en Jack van Hulten stevige kritiek. De KNVB is verontwaardigd over het lekken van het tussenrapport, dat alleen voor intern gebruik bedoeld is.
Braamhaarquote:Op vrijdag 20 februari 2009 09:04 schreef jorienvdherik het volgende:
Iets over slechte scheidsrechters net op het nieuws
Ik vind die kwalificaties die ze gebruiken wel grappig: 'populair gedrag' of 'een te groot ego'.quote:Tussenrapport KNVB: Wegereef beste
Door MIKOS GOUKA
ROTTERDAM - De technische staf van de afdeling scheidsrechterszaken betaald voetbal is ontevreden over de prestaties van vier toonaangevende arbiters in Nederland.
Jan Wegereef (r). FOTO PRO SHOTS
Deze KNVB-staf, onder leiding van coördinator Jaap Uilenberg, vindt dat de scheidsrechters Eric Braamhaar, Dick van Egmond, Ben Haverkort en Jack van Hulten in de rest van dit voetbalseizoen aanzienlijk beter moeten presteren. Dat blijkt uit een interne evaluatie, die de basis vormt voor persoonlijke gesprekken met alle profarbiters.
Vooral voor de 42-jarige Braamhaar is het negatieve oordeel opvallend. Hij is één van de zeven Nederlanders die ook op de lijst staan voor internationale wedstrijden.
In Zeist luidt het oordeel dat Braamhaar ‘moeilijk te coachen is’ terwijl hij bij topwedstrijden simpelweg ‘net niet’ presteert.
Het vijftienkoppige scheidsrechterskorps is in de winterstop, tijdens een overleg van de technische staf in Hoenderloo, stevig onder de loep genomen.
Tijdens dat beraad, waar naast Uilenberg ook Cees Bakker, Rien Koopman, Stephan Oost, Hans Reijgwart, René Temmink, Hans Vuurman en René Mijderwijk namens de technische staf hun zegje mochten doen, werd Jan Wegereef beschouwd als de beste arbiter van de eerste seizoenshelft. Wegereef is volgens Uilenberg c.s. bezig aan een ‘topseizoen’. Ook Ruud Bossen, Roelof Luinge, Björn Kuipers, Pieter Vink, Bas Nijhuis en Richard Liesveld hebben een voldoende op hun tussenrapport.
Toch kregen ook deze scheidsrechters aandachtspunten mee die sterk voor verbetering vatbaar zijn. Zo moet Nijhuis op internationaal gebied meer persoonlijkheid tonen. Aan de andere kant is de technische staf opgelucht dat ‘het te populaire gedrag’ van de Tukker is afgenomen.
Ook Vink en Kuipers, die internationale duels mogen leiden, moeten op hun tellen passen. Vink kreeg de kwalificatie ‘niet makkelijk coachbaar’ mee en Kuipers heeft volgens de beoordeling last van zijn ego. De 35-jarige arbiter ‘moet niet naast zijn schoenen gaan lopen’.
Voor Tom van Sichem, Kevin Blom, Pol van Boekel en Reinold Wiedemeijer is de beoordeling vooralsnog neutraal. Zij presteren ‘degelijk’, maar behoren niet tot de top.
De zes talenten Mario Diks (31), Ed Janssen (38), Danny Makkelie (26), Raymond van Meenen (34), Michel Winter (30) en Bas de Groot (32) die in aanmerking kunnen komen om wedstrijden op het hoogste niveau te leiden, ontkwamen niet aan een streng tussenrapport.
De Groot toont te weinig progressie en zijn aflopende contract wordt eerdaags niet verlengd ‘tenzij er op korte termijn aanzienlijke verbetering waarneembaar is’. De rest krijgt vooralsnog wel de kans om door te groeien. Voor Winter, die eind december van zijn debuut in de eredivisie bij Willem II-Sparta een mislukte avond maakte, was het oordeel mild. ,,Hij floot één ongelukkige wedstrijd in de eredivisie.’’
quote:Update 11:30 uur:
De KNVB doet vrijdag bij de politie aangifte van diefstal van vertrouwelijke informatie. De voetbalbond reageert daarmee op het uitlekken van het tussentijds evaluatierapport over de scheidsrechters in het betaald voetbal. "Een pijnlijk verhaal'', reageerde KNVB-voorlichter Frank Huizinga tegenover het ANP .
"We zijn ook meteen een intern onderzoek gestart. Ik kan niets zeggen over wie het rapport allemaal hadden. Het is schokkend en onacceptabel dat persoonlijke informatie van KNVB-medewerkers in de openbaarheid terecht is gekomen", aldus de zegsman.
lbeide?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:00 schreef rubbereend het volgende:
gaat dit topic over het lekken of over de inhoud?
Diefstal ook echtquote:
quote:KNVB doet aangifte van diefstal rapport
ZEIST - De KNVB doet vrijdag bij de politie aangifte van diefstal van vertrouwelijke informatie. De voetbalbond reageert daarmee op het uitlekken van een tussentijds evaluatierapport over de scheidsrechters in het betaald voetbal. Het AD citeerde uitgebreid daaruit.
De arbiters konden in de krant lezen dat onder anderen Jan Wegereef, Roelof Luinge en Pieter Vink goed tot zeer goed presteerden in de eerste helft van het seizoen.
Eric Braamhaar, die ook internationaal fluit, en Ben Haverkort daarentegen scoorden een onvoldoende, evenals Dick van Egmond en Jack van Hulten.
Pijnlijk
''Een pijnlijk verhaal'', reageerde KNVB-voorlichter Frank Huizinga. ''We zijn ook meteen een intern onderzoek gestart. Ik kan niets zeggen over wie het rapport allemaal hadden. Het is schokkend en onacceptabel dat persoonlijke informatie van KNVB-medewerkers in de openbaarheid terecht is gekomen.''
Iedereen die het maakt, is 'niet makkelijk coachbaar'. Dit kan op twee dingen duiden. De eerste is dat de scheidsrechters inderdaad niet makkelijk coachbaar zijn. Geen idee wat dat precies inhoudt. Slikken ze kritiek niet meer zomaar zoals vroeger? Of voeren ze aanwijzingen niet uit in de wedstrijden? De andere is dat de scheidsrechtersbazen (lees: Uilenberg) zich weer eens beter en te goed voelt. Hij is de beste scheidsrechter ooit en hij weet alles beter. Dat het huidige korps het daar niet mee eens is, reageert hij op hen af...quote:Tussenrapport KNVB: Wegereef beste
Door MIKOS GOUKA
ROTTERDAM - De technische staf van de afdeling scheidsrechterszaken betaald voetbal is ontevreden over de prestaties van vier toonaangevende arbiters in Nederland.
afbeelding vergroten Jan Wegereef (r). FOTO PRO SHOTS
Deze KNVB-staf, onder leiding van coördinator Jaap Uilenberg, vindt dat de scheidsrechters Eric Braamhaar, Dick van Egmond, Ben Haverkort en Jack van Hulten in de rest van dit voetbalseizoen aanzienlijk beter moeten presteren. Dat blijkt uit een interne evaluatie, die de basis vormt voor persoonlijke gesprekken met alle profarbiters.
Vooral voor de 42-jarige Braamhaar is het negatieve oordeel opvallend. Hij is één van de zeven Nederlanders die ook op de lijst staan voor internationale wedstrijden.
In Zeist luidt het oordeel dat Braamhaar ‘moeilijk te coachen is’ terwijl hij bij topwedstrijden simpelweg ‘net niet’ presteert.
Het vijftienkoppige scheidsrechterskorps is in de winterstop, tijdens een overleg van de technische staf in Hoenderloo, stevig onder de loep genomen.
Tijdens dat beraad, waar naast Uilenberg ook Cees Bakker, Rien Koopman, Stephan Oost, Hans Reijgwart, René Temmink, Hans Vuurman en René Mijderwijk namens de technische staf hun zegje mochten doen, werd Jan Wegereef beschouwd als de beste arbiter van de eerste seizoenshelft. Wegereef is volgens Uilenberg c.s. bezig aan een ‘topseizoen’. Ook Ruud Bossen, Roelof Luinge, Björn Kuipers, Pieter Vink, Bas Nijhuis en Richard Liesveld hebben een voldoende op hun tussenrapport.
Toch kregen ook deze scheidsrechters aandachtspunten mee die sterk voor verbetering vatbaar zijn. Zo moet Nijhuis op internationaal gebied meer persoonlijkheid tonen. Aan de andere kant is de technische staf opgelucht dat ‘het te populaire gedrag’ van de Tukker is afgenomen.
Ook Vink en Kuipers, die internationale duels mogen leiden, moeten op hun tellen passen. Vink kreeg de kwalificatie ‘niet makkelijk coachbaar’ mee en Kuipers heeft volgens de beoordeling last van zijn ego. De 35-jarige arbiter ‘moet niet naast zijn schoenen gaan lopen’.
Voor Tom van Sichem, Kevin Blom, Pol van Boekel en Reinold Wiedemeijer is de beoordeling vooralsnog neutraal. Zij presteren ‘degelijk’, maar behoren niet tot de top.
De zes talenten Mario Diks (31), Ed Janssen (38), Danny Makkelie (26), Raymond van Meenen (34), Michel Winter (30) en Bas de Groot (32) die in aanmerking kunnen komen om wedstrijden op het hoogste niveau te leiden, ontkwamen niet aan een streng tussenrapport.
De Groot toont te weinig progressie en zijn aflopende contract wordt eerdaags niet verlengd ‘tenzij er op korte termijn aanzienlijke verbetering waarneembaar is’. De rest krijgt vooralsnog wel de kans om door te groeien. Voor Winter, die eind december van zijn debuut in de eredivisie bij Willem II-Sparta een mislukte avond maakte, was het oordeel mild. ,,Hij floot één ongelukkige wedstrijd in de eredivisie.’’
Link
Iets in deze strekking had ik ook willen typen. De kwalificaties lijken zo heel wat.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 09:51 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Ik vind die kwalificaties die ze gebruiken wel grappig: 'populair gedrag' of 'een te groot ego'.
Als ze nou eens wat betere beslissingen nemen, zoals penalty ja/nee of rode kaart ja/nee, ben ik al blij.
quote:
quote:Advies Jol: Ontsla Uilenberg
ROTTERDAM - Als het interne onderzoek van de KNVB daartoe aanleiding geeft, zal de voetbalbond aangifte doen van het vervreemden van vertrouwelijke informatie. De KNVB geeft daarmee een stevig antwoord op het uitlekken van een interne evaluatie gisteren in deze krant. Voormalig toparbiter Dick Jol reageert verbaasd. De Hagenaar vindt juist dat de scheidsrechters hun werkgever, de KNVB, voor het gerecht moeten slepen omdat zij er niet in zijn geslaagd om gevoelige informatie intern te houden.
Jol vindt ook dat de uitgelekte evaluatie het ontslag van coördinator Jaap Uilenberg moet inhouden. De Hagenaar had volgens eigen zeggen na het verschijnen van het artikel, gisterochtend, diverse eredivisiescheidsrechters aan de telefoon.
,,De namen zal ik niet noemen om de jongens niet in problemen te brengen,’’ zegt hij. ,,Maar ik heb die gasten stuk voor stuk geadviseerd om het vertrouwen in Uilenberg en zijn commissie op te zeggen. Het op straat liggen van een tussenrapport is schokkend. Die jongens zijn aangeslagen. Dit gaat door heel Europa. We stonden er in de internationale wereld van de arbitrage al niet best op, maar dit brengt ons het schaamrood op de kaken. Scheidsrechters uit andere landen zetten hier enorme vraagtekens bij.’’
Volgens Jol zullen de arbiters de komende tijd nog veel last ondervinden van de zaak. Zowel trainers, spelers als publiek zullen er keer op keer op terug blijven komen. ,,Als je een foutje maakt, keert het onherroepelijk terug,’’ weet hij. ,,Zo werkt het. Ik las zelfs dat talent Bas de Groot geen contractverlenging krijgt. Tenzij hij een aanzienlijke verbetering toont. Dat weten de spelers die hij straks fluit ook. Dit is zeer amateuristisch. De scheidsrechters zouden nu een blok moeten vormen, want het treft iedereen. De positie van Uilenberg is onhoudbaar geworden. Hij is verantwoordelijk en moet zijn conclusies trekken. Een beoordeling bespreek je onder vier ogen en mag nooit uitlekken. Daar moet toch iemand voor verantwoordelijk worden gehouden?’’
Jol, die zelf in het verleden meerdere stevige aanvaringen had met Uilenberg, is het ook niet eens met de beoordelingen die de afdeling scheidsrechterszaken doet. Het feit dat Jan Wegereef als beste uit de bus komt, verbaast hem zeer. ,,Jan heeft gewoon veel fouten gemaakt,’’ zegt Jol. ,,Denk aan het duel Roda JC-PSV. Ze schieten Kah van Roda JC een bal in zijn gezicht en PSV krijgt een strafschop voor een handsbal. Maar Jan floot een paar dagen later weer gewoon een wedstrijd. Pol van Boekel werd wel even op de reservebank gezet toen hij een doelpunt van Suarez van Ajax tegen Heracles onterecht afkeurde. Dat is meten met twee maten.’’
De Hagenaar ondersteunt inmiddels de arbitrage in Servië, terwijl een andere voormalige toparbiter Mario van der Ende in het Australische Perth de scheidsrechters daar de weg wijst. ,,Dat is gek, want blijkbaar is ook hier wel werk te verrichten. De praktijk hier is dat bijna alle scheidsrechters bang zijn voor de afdeling scheidsrechterszaken. Als je een andere mening hebt, heb je een probleem. Als je ja knikt, ga je omhoog. Heb je een weerwoord, krijg je de slechtste beoordeling.’’
quote:Van Hulten: Ik ben wel gemotiveerd
Door LUDO VAN DENDEREN
ARNHEM – Ongewild stond scheidsrechter Jack van Hulten tijdens en na de wedstrijd Vitesse-Roda JC volop in de schijnwerpers. Vrijdag citeerde AD Sportwereld uit een vertrouwelijk rapport, waarin stond dat de Brabander één van de vier arbiters is die een onvoldoende beoordeling overhield aan de eerste seizoenshelft.
Wat vond u er van dat deze geheime gegevens opeens op straat lagen?
Van Hulten: ,,Dit is niet best. Geen enkele werknemer vind het leuk wanneer zijn functioneren zo in de openbaarheid komt.’’
Hoe schadelijk is dit voor het scheidsrechterskorps?
,,Vooral voor de jonge scheidsrechters is dit vervelend. Zij hebben een investering in zichzelf gedaan en lezen nu zulke dingen over zichzelf in het AD. Dat is voor sommigen een harde noot om te kraken. Ikzelf heb al veel meegemaakt. Inmiddels ben ik 46 jaar en heb nog een tweejarig contract met de KNVB. Ik ben vast van plan dat uit te dienen.’’
Volgens het rapport is onder andere uw motivatie weg aan het zakken. Wat vind u daar van?
,,In de krant stonden voor mij geen nieuwe dingen. Blijkbaar oog ik volgens waarnemers laconiek, maar dit is mijn stijl. Dit ben ik. Ik kan zeggen dat ik ieder duel enorm gemotiveerd fluit.’’
Er stond ook dat u iets te zwaar bent.
,,Als je niet fysiek in orde bent, krijg je niet wedstrijden als Vitesse tegen Roda JC toegewezen.’’
Is de kritiek terecht?
,,In een seizoen word ik heel vaak beoordeeld en natuurlijk ben ik het niet altijd met alles eens. Kortgeleden had ik een mindere beoordeling voor Sparta tegen FC Groningen. Terwijl de pers schreef dat ik de beste man van het veld was. Dan neem ik het wedstrijdrapport en kijk ik die wedstrijd terug om te zien of alles waar is. Aan de andere kant, als gedurende een seizoen vijf of zes mensen afzonderlijk eenzelfde mening hebben, dan moet je ook bij jezelf te raden gaan.’’
Mag 'ie van mij al tijden.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 12:11 schreef Lekiamh het volgende:
Jol komt zowaar met gegronde kritiek.
Uilenberg mag er nu wel snel uit, zijn positie is wel erg wankel geworden...
quote:Op zaterdag 21 februari 2009 23:23 schreef Jasza het volgende:
Jezus wat een drama dit weer, maak ze nog wat gekker in hun kop.
Lol lees dit nu pasquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:02 schreef sjimz het volgende:
[..]
Oud scheidsrechter + oliedollars = corruptie?
Ieder nadeel heeft zijn voordeel denkt Uilenberg nuquote:Björn Kuipers is komende zomer één van de scheidsrechters op het EK voor spelers tot 21 jaar.
Kuipers zal minimaal één duel leiden gaan leiden op het EK. Kuipers floot tot dusverre 21 internationale duels. De laatste was het WK-kwalificatieduel tussen Albanië en Hongarije op 28 maart.
Het EK wordt van 15 tot 29 juni gehouden in Zweden. Jong Oranje ontbreekt op het toernooi dat het in 2006 en 2007 won.
Hij had er meer kunnen geven. Er was zelfs een rode die hij niet gaf. Doorgebroken speler Patinama die neergehaald werd.quote:Op zondag 19 april 2009 01:08 schreef RayMania het volgende:
Wiedemeijer is de laatste wedstrijden ook niet lekker bezig hoor. Geeft kaarten alsof het kerst is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |