Bronquote:RIJSWIJK - De Nationale Postcode Loterij is aangeklaagd door een vrouw uit Heusden. De vrouw zegt psychische schade te ondervinden omdat ze geen loten had terwijl de hoofdprijs in haar straat viel, zo verklaarde ze zaterdag in NOVA.
Een woordvoerder van de loterij bevestigde zaterdag dat de vrouw de organisatie voor de rechter heeft gesleept. Vrijdag ontving de organisatie volgens hem de dagvaarding.
Begin dit jaar viel de straatprijs van de Postcode Kanjer in de Hoogstraat van het Brabantse Heusden. Acht deelnemers mochten 13,9 miljoen euro verdelen. De klaagster was daar niet bij omdat ze geen loten had gekocht.
Niet bewust
Volgens de Postcodeloterij staat in de dagvaarding dat de vrouw bewust niet deelnam aan de loterij. "Bewust niet deelnemen, betekent dat mevrouw de ins en outs van de Postcode Loterij kende," aldus de kansspelorganisatie.
"Als je dan bewust niet deelneemt, dan weet je ook dat als er een grote prijs op je postcode valt, je niet één van de prijswinnaars bent." De zaak dient op 10 januari.
Zit ook wat in. Een snelle manier om met dit soort klachten om te gaan dan. Hier hoeft een rechter geen dag aan te verspelen toch?quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:28 schreef IHVK het volgende:
Het is wel onzin, maar verbieden lijkt me erg raar en gaat tegen de beginselen van de rechtstaat in.
Leuk voor de rest van nederland?quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:29 schreef AlwaysConnected het volgende:
ja zag het als laatste item in eht 8 uur journaal
dat paste daar totaal niet, wel leuk als die vrouw zou winnen voor de rest van NL
maar dat ke gewoon niet niet betaald niet deelnemen
Ben geen deskundige op dat gebeid, maar klinkt goed.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:30 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Zit ook wat in. Een snelle manier om met dit soort klachten om te gaan dan. Hier hoeft een rechter geen dag aan te verspelen toch?
als zij wintquote:Op zaterdag 16 december 2006 22:30 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Leuk voor de rest van nederland?
Dat moet je uitleggen hoor
Ja want iedereen woont wel in een stad of dorp waar de lotto weekprijs maandprijs miljonairprijs gevallen is!!!!quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:32 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
als zij wintkan iedereen klagen en krijgt iedereen geld
![]()
in ieder geval iedereen die ooit verloren heeft bij die loterijquote:Op zaterdag 16 december 2006 22:32 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
als zij wintkan iedereen klagen en krijgt iedereen geld
![]()
quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:33 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb ook jarenlang in Heusden gewoond, en ik zat in de klas met één van de winnaars, krijg ik nu ook geld?
Wat hij zegt ja.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:29 schreef Cynix ® het volgende:
Nederland is gek geworden. Dacht ik eerst dat het na die Legiolease jankzakken niet meer erger kon, moet ik dat toch weer bijstellen.
Ik heb een eindjaar lotquote:Op zaterdag 16 december 2006 22:34 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
in ieder geval iedereen die ooit verloren heeft bij die loterij![]()
Vorig jaar viel een miljoenenprijs hier 1 postcode verderop én ik heb ook nog eens geen loten!quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:33 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb ook jarenlang in Heusden gewoond, en ik zat in de klas met één van de winnaars, krijg ik nu ook geld?
Maar de postcodeloterij bepaalt dat iedereen min of meer mee speelt, of hij nou wil of niet..quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:25 schreef marcb1974 het volgende:
Je maakt een keuze en als die niet bevalt klaag je maar aan?
Dubbele schadevergoeding!quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:36 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Vorig jaar viel een miljoenenprijs hier 1 postcode verderop én ik heb ook nog eens geen loten!
Alsof haar strot werd dichtgeknepenquote:Op zaterdag 16 december 2006 22:31 schreef veldmuis het volgende:
Ik zou haar heel graag een keer in de bek pissen. Wat een dom wijf, ze stond helemaal te trillen voor de camera.
quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:29 schreef Cynix ® het volgende:
Nederland is gek geworden. Dacht ik eerst dat het na die Legiolease jankzakken niet meer erger kon, moet ik dat toch weer bijstellen.
Nee, dat bepaal je echt zelf. Of je koopt een lot en kan winnen of je koopt geen lot en wint zeker niets. Die keus maak je helemaal zelf.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:37 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Maar de postcodeloterij bepaalt dat iedereen min of meer mee speelt, of hij nou wil of niet..
Nee, ze willen gewoon dat je zo denkt.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:38 schreef TC03 het volgende:
Vind het helemaal niet zo raar en ik vind dat ze een punt heeft. Ik vind de Postcode Loterij een rare loterij, omdat iedereen automatisch al een lot heeft
Dat komt door die psychische schade...quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:31 schreef veldmuis het volgende:
Ik zou haar heel graag een keer in de bek pissen. Wat een dom wijf, ze stond helemaal te trillen voor de camera.
0,01% is ook een kansquote:Op zaterdag 16 december 2006 22:39 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Niet dat ik loten heb, maar volgens mij is in mijn postcodegebied nog nooit een serieuze prijs gevallen terwijl ze in heel nederland met miljoenen strooien.
Zou ik ook een kans maken??
Daar is een advocatenkantoor ook druk mee overigensquote:Op zaterdag 16 december 2006 22:41 schreef __Saviour__ het volgende:
Damn, hoe achterlijk kun je zijn.
Dit is nog kanslozer dan die sukkels die otto willen dwingen hen die goedkope tv te leveren
Net geslachte varkens trillen ook nog.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat komt door die psychische schade...
Helemaal niet. Je postcode is je lot. Iedereen heeft een postcode. Hij is alleen pas geldig als je dokt. De PCL speelt ongevraagd in op de angst om niet te winnen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:41 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Nee, ze willen gewoon dat je zo denkt.
En dat vind ik dus smerige praktijken van ze.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:41 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Nee, ze willen gewoon dat je zo denkt.
ja. dat ze die zaak al uberhaupt aannemen zeg. ze moeten wel weten dat het niet te winnen is.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:43 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Daar is een advocatenkantoor ook druk mee overigens.
True that. Net alsof er gratis Lotto-rijtjes worden uitgedeeld, maar je nog wel ff 10 euro moet overmaken om daadwerkelijk aanspraak op de prijs te maken. Zo werkt de Postcode Loterij wel namelijk.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:51 schreef Diederik_Duck het volgende:
Mevrouw heeft best een kans(je) om te winnen, als ze niet een deel van de winst claimt, maar sv voor de psychische schade die ze heeft opgelopen door tegen haar wil in toch aan de loterij te moeten meedoen. En nu een onprofessionele noot: ik hoop bij God dat die ellendelingen van de Postcode Loterij met hun walgelijke misbruiken van de puur menselijke neiging gevoelens van verlies te willen voorkomen nat gaan.
Wat je natuurlijk kan voorkomen door maandelijks een bedrag over te maken naar de Postcode Loterij.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:52 schreef LoggedIn het volgende:
denk dat er maar weinig situaties zijn waarin je je nog kutter zal voelen dan wanneer de hoofdprijs op jouw straat valt, en je geen lot hebt. Volgens mij zijn er best mensen in Nederland die daarom zelfmoord plegen
En ze betaalt niet, dus is haar lot (postcode) dus niet geldig. Kansloos.quote:True that. Net alsof er gratis Lotto-rijtjes worden uitgedeeld, maar je nog wel ff 10 euro moet overmaken om daadwerkelijk aanspraak op de prijs te maken. Zo werkt de Postcode Loterij wel namelijk.
Dat wel, maar ik vind het maar een nare manier van zaken doen. In feite is het gewoon emotionele chantage. Toen mijn moeder de boel opzegde stond dat ook nog in de reactie van de Postcode Loterij; "maar wat nou als de prijs straks op uw postcode valt?". Absoluut geen nette praktijken. Maar goed, laat maar genoeg zielige kindertjes in Afrika en schattige troetelkoalabeertjes zien, dan vergeten de mensen dat wel.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:53 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
En ze betaalt niet, dus is haar lot (postcode) dus niet geldig. Kansloos.
Advocaten zijn meestal de lachende derde.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:44 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
ja. dat ze die zaak al uberhaupt aannemen zeg. ze moeten wel weten dat het niet te winnen is.
Het is geen chantage volgens jou. Maar lees je voorbeeld eens door? Ik vind dat toch echt chantage.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:57 schreef __Saviour__ het volgende:
Da's geen chantage. Meedoen of niet staat volledig vrij. Je voelt je zwaar kut als de buren dik winnen en jij niet, maar daar had je zelf iets aan kunnen doen.
Het cruciale punt is de emotionele chantage. Jij vindt dat wel ok? Vraag is nu of dit dusdanig evrwijtbaar is, dat mevrouw haar psychische schade (denk aan kosten psychologische hulp e.d.) vergoed kan krijgen. Het lijkt mij overigens zonneklaar dat er een causaal verband is tussen haar psychische problemen en de werkwijze van de Postcode Loterij (mede gelet op hun walgelijke promotiemateriaal, waarmee ze overduidelijk er blijk van geven dit mechanisme te kennen, en het ook uit te buiten...).quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:53 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
En ze betaalt niet, dus is haar lot (postcode) dus niet geldig. Kansloos.
En ik ook weer niet.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:59 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het is geen chantage volgens jou. Maar lees je voorbeeld eens door? Ik vind dat toch echt chantage.
Laatste poging van mijn kant. De Postcode Loterij zegt dit: "Neem het risico dat je je zwaar klote voelt als de prijs op jouw postcode valt OF maak maandelijks een bedrag bedrag over naar de Postcode Loterij."quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:00 schreef __Saviour__ het volgende:
Goed, dan vinden wij wat anders. Dat kan.
Nee dus. Het is gewoon een loterij en ik vind het niet verwerpelijk of chantage.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:02 schreef Merkie het volgende:
[..]
Laatste poging van mijn kant. De Postcode Loterij zegt dit: "Neem het risico dat je je zwaar klote voelt als de prijs op jouw postcode valt OF maak maandelijks een bedrag bedrag over naar de Postcode Loterij."
Vind je dat moreel niet verwerpelijk?
Die gast die een half miljoen gewonnen had en het eigenlijk maar weinig vond...quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:53 schreef SigmundFreud het volgende: Veel interessanter vond ik de algemene tweedeling in Heusden, en het feit dat degene die 750000 had gewonnen jaloers was op degenen die nog meer hadden gewonnen. Geld doet rare dingen met mensen.
Helemaal niet, het is niet gewoon een loterij.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:03 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Nee dus. Het is gewoon een loterij en ik vind het niet verwerpelijk of chantage.
Nee. Ik zie het niet als taak van de Postcode Loterij om mensen met een zwakke greep op de realiteit tegen zichzelf te beschermen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:02 schreef Merkie het volgende:
[..]
Laatste poging van mijn kant. De Postcode Loterij zegt dit: "Neem het risico dat je je zwaar klote voelt als de prijs op jouw postcode valt OF maak maandelijks een bedrag bedrag over naar de Postcode Loterij."
Vind je dat moreel niet verwerpelijk?
Het is niet gewoon een loterij net als alle anderen vanwege het systeem dat ze hanteren.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:03 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Nee dus. Het is gewoon een loterij en ik vind het niet verwerpelijk of chantage.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:06 schreef Litpho het volgende:
[..]
Nee. Ik zie het niet als taak van de Postcode Loterij om mensen met een zwakke greep op de realiteit tegen zichzelf te beschermen.
Dat staat los van elkaar. Ik zal niet in die onzin trappen, en ik zeg ook niet dat de Postcode Loterij er mee moet stoppen. Maar ik zeg wel dat ik het niet kies vind.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:06 schreef Litpho het volgende:
[..]
Nee. Ik zie het niet als taak van de Postcode Loterij om mensen met een zwakke greep op de realiteit tegen zichzelf te beschermen.
Nou ja, iets van die frustratie kan ik wel begrijpen, want de 'grootste' winnaars waren allang miljonair, en dan kan ik me indenken dat het 'oneerlijk' is als zij nog meer winnen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 22:53 schreef SigmundFreud het volgende:
Ik vond het niet lachwekkend, maar eerder diep triest. Of die vrouw nu 'achterlijk' is of slecht tegen haar verlies kan, ze lijdt er dagelijks aan. Het is nieuws vanwege een rechtzaak, maar of ze die wint of verliest maakt volgens mij helemaal niets uit voor haar. Veel interessanter vond ik de algemene tweedeling in Heusden, en het feit dat degene die 750000 had gewonnen jaloers was op degenen die nog meer hadden gewonnen. Geld doet rare dingen met mensen.
Dat doet er niet toe. Er zijn nu eenmaal mensen (en veel ook) die daar moeite mee hebben. De PCL weet dat (en speelt er tóch op in), en daarmee is m.i. de verwijtbaarheid al gegeven...quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:03 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ach, emotionele chantage. Het is gewoon inspelen op de angst van mensen om niet te winnen. Dat die mensen daarin meegaan moeten ze zelf weten. Als je niet eens één of andere lullige reclamebrief kan negeren, hoe moet je het dan redden in de wereld?
Het lotnummer dat je hebt, als je meedoet, staat vast. Dat is het enige verschil. Betaal je niet, dan heb je gewoon geen lot.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:06 schreef Merkie het volgende:
[..]
Helemaal niet, het is niet gewoon een loterij.
Een loterij als de Staatsloterij werkt zo:
Koop een lot, win of niet.
Postcode Loterij werkt zo:
Je hebt een lot, prijs kan op jouw lot vallen ja of nee, maar je moet betalen om aanspraak te kunnen maken op de prijs.
Ik zie het verschil nietquote:Op zaterdag 16 december 2006 23:06 schreef Merkie het volgende:
[..]
Helemaal niet, het is niet gewoon een loterij.
Een loterij als de Staatsloterij werkt zo:
Koop een lot, win of niet.
Postcode Loterij werkt zo:
Je hebt een lot, prijs kan op jouw lot vallen ja of nee, maar je moet betalen om aanspraak te kunnen maken op de prijs.
In het eerste geval kan er geen prijs vallen op het lot dat je niet hebt. In het tweede geval wel.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:09 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik zie het verschil niet![]()
Als je betaald heb je een lot als je niet betaald heb je het niet. Voor beide precies hetzelfde.
Neen. Bij de PCL kun je spijt voelen als er een prijs valt op jouw lot, en je niet meedoet. Bij andere loterijen kan dat niet, want daar heb je helemaal geen lot.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:09 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Als je betaald heb je een lot als je niet betaald heb je het niet. Voor beide precies hetzelfde.
Nee, want ik geen van beide gevallen heb ik een lotquote:Op zaterdag 16 december 2006 23:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
In het eerste geval kan er geen prijs vallen op het lot dat je niet hebt. In het tweede geval wel.
Zeker dyslectisch?quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:12 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nee, want ik geen van beide gevallen heb ik een lot
Dan kan ik ook de staatsloterij aan gaan klagen. Want het lot waar de jackpot op valt als die er niet uit gaat had ik kunnen hebben als ik betaald had
Dat is ongetwijfeld heel vervelend voor die mensen, maar ik kan me niet voorstellen dat een prijs mislopen bij de Postcode Loterij dan hun grootste probleem is.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe. Er zijn nu eenmaal mensen (en veel ook) die daar moeite mee hebben.
Je hebt wel een lot. Alleen wordt er niet uitgekeerd, omdat je de voorwaarde "betalen" niet hebt vervuld.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:12 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nee, want ik geen van beide gevallen heb ik een lot
Is dat juridisch dichtgespijkerd?quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je hebt wel een lot. Alleen wordt er niet uitgekeerd, omdat je de voorwaarde "betalen" niet hebt vervuld.
Het lijkt er echter niet op dat hij mijn reactie juist heeft gelezen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:14 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Hoezo, ik denk, dat zijn zin best goed. Het althans klopt toch vrij best prima okay?
Het verschil is dat de PCL een opt-in systeem hanteert, iedereen wordt gedwongen mee te doen, ongeacht de wil van de wederpartij. Dat is me nogal wat.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:14 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Maakt dat uit? Als je een lot van de Staatsloterij koopt, staat het nummer ook van tevoren vast. Alleen komt dan uit de computer rollen dat jij de eigenaar wordt van dat lot (door het te kopen). Nu ben je ook eigenaar van een lot met een vooraf vastgesteld nummer, en kun je het kopen doordat postcode samenhangt met dat nummer. Bevalt dat systeem je niet, dan doe je niet mee.
De drempel om mee te doen is bij de Postcode Loterij veel lager. Het lot heb je namelijk al, je hoeft hem alleen nog maar te activeren.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:09 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Jawel, heel goed zelfs.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het lijkt er echter niet op dat hij mijn reactie juist heeft gelezen.
Nou nee, dat iedereen echt een lot "heeft". Is dat zo, of is het "als je een lot koopt, staat al vast welke je krijgt, koop je er geen, dan krijg je geen lot"?quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:17 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat mag je wel aannemen. Als je al jaren zulke constructies uitbaat en je hebt het juridisch niet goed geregeld, dan verdien je het als loterij niet om te bestaan
Jawel, bij de Staatsloterij koop je een geldig lot. Bij de Postcode Loterij heb je al een lot, alleen is deze niet geldig totdat je betaalt.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:18 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Jawel, heel goed zelfs.
Alleen als ik niet betaal heb ik geen lot. In beide gevallen niet.
Zolang daar geen verplichte financiële vergoeding bij komt kijken kan ik er niet van wakker liggen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:17 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het verschil is dat de PCL een opt-in systeem hanteert, iedereen wordt gedwongen mee te doen, ongeacht de wil van de wederpartij. Dat is me nogal wat.
Die is dan ook niet volledig juist. In het geval van de PCL kan je achteraf controleren dat je raak had gezeten als je maar had meegedaan, met bijv. de Staatsloterij niet. Verder vallen natuurlijk bij beide de prijzen op het lot wat je niet hebt als je niet meedoet.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het lijkt er echter niet op dat hij mijn reactie juist heeft gelezen.
Niet betaald, dus geen lot. En ook al zou je het dan beschouwen als lot, het is niet geldig. In beide gevallen: geen prijs, jammer dan. Dit is gewoon een kansloze zaak.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:19 schreef Merkie het volgende:
[..]
Jawel, bij de Staatsloterij koop je een geldig lot. Bij de Postcode Loterij heb je al een lot, alleen is deze niet geldig totdat je betaalt.
In dat geval heb je geen lot. Het zou vergelijkbaar zijn als de buurtbewoners je alvast een lot gaven, alleen zou deze pas geldig zijn als je aan hen betaalt.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:19 schreef Mikkie het volgende:
Maar stel:
Met de hele straat wordt voorgesteld om gezamenlijk oudejaarsloten te kopen. Iedereen legt een gelijk bedrag in, alleen jij hebt er geen fiducie in en doet niet mee. De hoofdprijs valt op één van de gekochte loten, en wordt naar verhouding onder de deelnemers verdeeld. Ga je dan ook de rest van de straat aanklagen omdat ze je niet gestalkt hebben om toch mee te doen, met allerlei machtsspelletjes erbij?
Kom op zeg, dat mens zet zichzelf compleet voor lul.
Legiolease voldeed niet aan zijn rechten en plichten en werd aangeklaagd.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:20 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Is daar ook een topic of korte uitleg over? Volgens mij heb ik dat helemaal gemist...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |