Als we zeg maar onze visie verkleinen en niet naar een geheel kijken maar naar slechts een subset?quote:Op zondag 17 december 2006 22:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dan is hij een parasiet als je de context (40 jaar betalen) weg laat.
Maar vanaf het moment dat hij alleen nog maar ontvangt, zou je hem parasiet kunnen noemen... Ik zeg overigens niet dat ik dat zelf ook vind, maar het is een te verdedigen standpunt.quote:Op zondag 17 december 2006 22:05 schreef Seneca het volgende:
[..]
Een parasiet is iemand die profiteert ten koste van een gastheer, in dit geval de maatschappij. De gemiddelde uitkeringsgerechtigde profiteert echter niet ten koste van de maatschappij, omdat deze ook premie heeft betaald waarvan de maatschappij op zijn beurt van profiteert.
quote:Als je dan toch op Van Dale definities af wil gaan, zou ik dit eerder mutualisme willen noemen ipv parasitisme.
Klopt.quote:Op zondag 17 december 2006 22:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als we zeg maar onze visie verkleinen en niet naar een geheel kijken maar naar slechts een subset?
Klopt, maar dan laat je voor het gemak maar even buiten beschouwing dat iedere uitkeringsgerechtigde oorspronkelijk ook tot de werkende categorie behoorde (zonder ooit gewerkt te hebben heb je geen recht op uitkering nl)? Dus hij draaide eerst inderdaad op voor de kosten van een ander, en nu dragen anderen op voor zijn kosten. Dat is het idee achter solidariteit.quote:Op zondag 17 december 2006 22:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er is overslagsysteem dat in het kort betekend dat de werkende opdragen voor de uitkeringen van de niet werkenden.
Je verhaal gaat dus niet op
Dan wel, maar dat is een heel ander statement dan 'iedere uitkeringsgerechtigde is een parasiet'quote:Op zondag 17 december 2006 22:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar vanaf het moment dat hij alleen nog maar ontvangt, zou je hem parasiet kunnen noemen... Ik zeg overigens niet dat ik dat zelf ook vind, maar het is een te verdedigen standpunt.
[..]
Ja ook als je niet werkt hebt je recht op een uitkering maar dan staat er een A voor en geen Wquote:Op zondag 17 december 2006 22:10 schreef Seneca het volgende:
[..]
Klopt, maar dan laat je voor het gemak maar even buiten beschouwing dat iedere uitkeringsgerechtigde oorspronkelijk ook tot de werkende categorie behoorde (zonder ooit gewerkt te hebben heb je geen recht op uitkering nl)? Dus hij draaide eerst inderdaad op voor de kosten van een ander, en nu dragen anderen op voor zijn kosten. Dat is het idee achter solidariteit.
Voor bijstand ligt dat natuurlijk wel iets anders.. Daar speelt arbeidsverleden geen rol..quote:Op zondag 17 december 2006 22:10 schreef Seneca het volgende:
[..]
Klopt, maar dan laat je voor het gemak maar even buiten beschouwing dat iedere uitkeringsgerechtigde oorspronkelijk ook tot de werkende categorie behoorde (zonder ooit gewerkt te hebben heb je geen recht op uitkering nl)? Dus hij draaide eerst inderdaad op voor de kosten van een ander, en nu dragen anderen op voor zijn kosten. Dat is het idee achter solidariteit.
Ok dan.quote:
Voor zover mij bekent heb je als je nog nooit gewerkt hebt heb je nergens recht op behalve op bijstand. Dat wil zeggen, geen WW, geen WAO, geen AOW, niks. Daarvoor zul je eerst premie betaald moeten hebben.quote:Op zondag 17 december 2006 22:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ja ook als je niet werkt hebt je recht op een uitkering maar dan staat er een A voor en geen W
Uiteraard, maar ik maak daarbij onderscheid tussen bijstand en uitkering.quote:Op zondag 17 december 2006 22:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Voor bijstand ligt dat natuurlijk wel iets anders.. Daar speelt arbeidsverleden geen rol..
AOW hoef je alleen maar voor in Nl te verblijven na je 15e jaar.quote:Op zondag 17 december 2006 22:13 schreef Seneca het volgende:
[..]
Voor zover mij bekent heb je als je nog nooit gewerkt hebt heb je nergens recht op behalve op bijstand. Dat wil zeggen, geen WW, geen WAO, geen AOW, niks. Daarvoor zul je eerst premie betaald moeten hebben.
Kinderbijslag is ook een verhaal apart. Dat mag wat mij betreft zo snel mogelijk worden afgeschaft. En studiefinanciering is geen uitkering, want er staat een prestatie tegenover (je moet afstuderen).quote:Op zondag 17 december 2006 22:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Voor kinderbijslag, AWBZ, bijzondere bijstand, studiefinanciering en AOW ook niet
Serieus? Dat is dus belachelijk. Natuurlijk hebben oudere mensen recht op een extraatje. Maar dan moeten ze in hun jongere jaren WEL gewerkt hebben.quote:Op zondag 17 december 2006 22:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
AOW hoef je alleen maar voor in Nl te verblijven na je 15e jaar.
Je hebt gewoon recht op AWBZ, zorgtoeslag, eindejaarsuitkering, energiekorting, bijzondere bijstand, kinderbijslag, studiefinanciering(voor je kinderen) als je aan alle eisen voldoet en verder voor alle facaliteiten die de overheid aanbiedt omdat die vrijwel zonder uitzondering niet kostendekkend zijnquote:Op zondag 17 december 2006 22:13 schreef Seneca het volgende:
[..]
Voor zover mij bekent heb je als je nog nooit gewerkt hebt heb je nergens recht op behalve op bijstand. Dat wil zeggen, geen WW, geen WAO, geen AOW, niks. Daarvoor zul je eerst premie betaald moeten hebben.
Zonder werd het toch echt een stuk moeilijker om te studeren. Zonder scholen ook overigensquote:Op zondag 17 december 2006 22:15 schreef Seneca het volgende:
[..]
Kinderbijslag is ook een verhaal apart. Dat mag wat mij betreft zo snel mogelijk worden afgeschaft. En studiefinanciering is geen uitkering, want er staat een prestatie tegenover (je moet afstuderen).
Na je 65e is er geen bijstand meer he... Verder is de AOW niet bedoeld als extraatje, maar als basis oudedagsvoorziening. De extraatjes moeten uit pensioen komen, ne daar is het hele huidige pensioenstelsel ook op gebaseerd.quote:Op zondag 17 december 2006 22:16 schreef Seneca het volgende:
[..]
Serieus? Dat is dus belachelijk. Natuurlijk hebben oudere mensen recht op een extraatje. Maar dan moeten ze in hun jongere jaren WEL gewerkt hebben.
Maar daar zit hem nou net de crux. Je zegt het zelf al. In theorie heb je recht op die dingen, MITS je aan alle eisen voldoet. En er is een categorie mensen wat stelselmatig onder die eisen probeert uit te komen. DAT zijn parasieten! Niet iedere uitkeringstrekker/student etc. Die doen over het algemeen gewoon hun best om een baan te vinden/af te studeren etc.quote:Op zondag 17 december 2006 22:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je hebt gewoon recht op AWBZ, bijzondere bijstand, kinderbijslag, studiefinanciering(voor je kinderen) als je aan alle eisen voldoet en verder voor alle facaliteiten die de overheid aanbiedt omdat die vrijwel zonder uitzondering niet kostendekkend zijn
Met de kanttekening dat je in de bijstand AOW-premie betaalt, of in ieder geval middels bijstandsjaren AOW-aanspraak opbouwt.quote:Op zondag 17 december 2006 22:13 schreef Seneca het volgende:
[..]
AOW is geen extraatje! Het is de basisinkomstenvoorziening voor 65+.quote:Op zondag 17 december 2006 22:16 schreef Seneca het volgende:
[..]
Serieus? Dat is dus belachelijk. Natuurlijk hebben oudere mensen recht op een extraatje. Maar dan moeten ze in hun jongere jaren WEL gewerkt hebben.
Ik val er zomaar weer in omdat dit topic na mijn laatste post aan LV wel heel erg hard loopt.quote:Op zondag 17 december 2006 22:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het ligt er maar net aan hoe je de term parasiet uitlegt.
Maar dat de term alle uitkeringstrekkers zijn parasieten gewoon klopt, staat vast
Volgens mij is ingeschreven staan in het GBA voldoende hoorquote:Op zondag 17 december 2006 22:25 schreef sigme het volgende:
[..]
AOW is geen extraatje! Het is de basisinkomstenvoorziening voor 65+.
Je moet overigens méér doen dan in Nederland verblijven. Als je buiten zicht van het systeem blijft (geen inkomen, ook geen bijstand), heb je GEEN recht op AOW.
Het is inderdaad absoluut geen extraatje. Het wordt nu maar wat graag zo gezien omdat het geld kost.quote:Op zondag 17 december 2006 22:25 schreef sigme het volgende:
[..]
AOW is geen extraatje! Het is de basisinkomstenvoorziening voor 65+.
Je moet overigens méér doen dan in Nederland verblijven. Als je buiten zicht van het systeem blijft (geen inkomen, ook geen bijstand), heb je GEEN recht op AOW.
Volgens mij wil je dat niet uitproberen..quote:Op zondag 17 december 2006 22:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Volgens mij is ingeschreven staan in het GBA voldoende hoor
Och, kom nu toch. Ik zou aankomende twee jaar thuis kunnen zitten op eigen bijdrage hoor. Ik draag namelijk genoeg af.quote:Op zondag 17 december 2006 22:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ze leven op iemand anders zijn kosten.
Verder heb je in Nederland ook recht op een weduwen en wezen pensioen.
Dat is incorrect. En dat hoef ik niet te onderbouwen, want dat is iets wat algemeen bekend is.quote:Op zondag 17 december 2006 22:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het ligt er maar net aan hoe je de term parasiet uitlegt.
Maar dat de term alle uitkeringstrekkers zijn parasieten gewoon klopt, staat vast
quote:Op zondag 17 december 2006 22:45 schreef Stali het volgende:
[..]
Och, kom nu toch. Ik zou aankomende twee jaar thuis kunnen zitten op eigen bijdrage hoor. Ik draag namelijk genoeg af. En je punt was?
Wat heb je tegen voorzieningen voor weduwen en "kinder-pensioen"? Niks
Ik ken je verder niet maar wat ik begrepen heb woon jij in Brazilie. Je bent dus bekend met afbraak en gevolgen? Enlighten me
Hoe was het vandaag? Nog nuttig bezig geweest met kleurtjes?quote:Op zondag 17 december 2006 23:10 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat is incorrect. En dat hoef ik niet te onderbouwen, want dat is iets wat algemeen bekend is.
In de oorlog moest je 200 km lopen voor een stuk broodquote:Op maandag 18 december 2006 03:22 schreef gday het volgende:
Wat moet een steuntrekker met een auto als er geen voedselbank in een straal van 30 km te vinden is... ja, Joost mag het weten. Lollig stukje maar wel gruwelijk kort door de bocht.
In dat geval zou hij van de benzine alleen al voedsel kunnen kopen.quote:Op maandag 18 december 2006 03:22 schreef gday het volgende:
Wat moet een steuntrekker met een auto als er geen voedselbank in een straal van 30 km te vinden is... ja, Joost mag het weten. Lollig stukje maar wel gruwelijk kort door de bocht.
Maar beste Diego, ik hanteer slecht je EIGEN redenatie. Dat wat algemeen bekend is, hoef je niet te onderbouwen. Dat je dan blijkbaar volgens jou infantiel bent zegt een hoop over jezelf, niet?quote:Op maandag 18 december 2006 03:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hoe was het vandaag? Nog nuttig bezig geweest met kleurtjes?
Waarom?quote:Op maandag 18 december 2006 08:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, vind ik niet.
Fiets?quote:Op maandag 18 december 2006 03:22 schreef gday het volgende:
Scherp.quote:Op maandag 18 december 2006 07:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
In dat geval zou hij van de benzine alleen al voedsel kunnen kopen.
Ik heb zelf geen idee hoeveel voedsel men bij een voedselbank kan krijgen, maar ik bedoelde alleen dat het erg kort door de bocht is als je zegt dat een steuntrekker helemaal niks heeft aan een auto. Ik heb zelf ook zoiets van: "Joh, doe die auto weg en koop van het geld dat je bespaart aan wegenbelasting, verzekering en bezine andere zaken." Dat zou je echter per individueel geval moeten bekijken, dunkt me.quote:Op maandag 18 december 2006 07:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
In dat geval zou hij van de benzine alleen al voedsel kunnen kopen.
Ja inderdaad. Hij doet een aantal beweringen die zeker zullen opgaan voor een aantal mensen van die groep, maar voor minstens zoveel mensen ook niet.quote:Op maandag 18 december 2006 12:42 schreef rebel6 het volgende:
Voor een deel gaat het verhaal van Eerdmans zeker op, maar er zijn altijd mensen die wel hun best doen maar toch arm blijven.
Ik denk daarbij vooral aan mensen die geen carriere kunnen maken vanwege gezondheidsklachten.
Ik kan zo snel geen redenen bedenken waarom een auto belangrijker is dan voedsel... Een uitzondering is misschien iemand die slecht ter been is, maar of met de auto voedselpakketten ophalen dan zoden aan de dijk zet vraag ik me weer af..quote:Op maandag 18 december 2006 11:22 schreef gday het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen idee hoeveel voedsel men bij een voedselbank kan krijgen, maar ik bedoelde alleen dat het erg kort door de bocht is als je zegt dat een steuntrekker helemaal niks heeft aan een auto. Ik heb zelf ook zoiets van: "Joh, doe die auto weg en koop van het geld dat je bespaart aan wegenbelasting, verzekering en bezine andere zaken." Dat zou je echter per individueel geval moeten bekijken, dunkt me.Maar het voelt wel erg krom aan, dat ben ik helemaal eens met meneer Eerdmans.
Het is sowieso niet echt slim om een groep misbruikers aan te wijzen en dat te projecteren op de hele groep.quote:Op maandag 18 december 2006 13:05 schreef gday het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Hij doet een aantal beweringen die zeker zullen opgaan voor een aantal mensen van die groep, maar voor minstens zoveel mensen ook niet.
Klopt op zich wel, maar zoals ik al zei: ik vind het allemaal kort door de bocht.quote:Op maandag 18 december 2006 13:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik kan zo snel geen redenen bedenken waarom een auto belangrijker is dan voedsel... Een uitzondering is misschien iemand die slecht ter been is, maar of met de auto voedselpakketten ophalen dan zoden aan de dijk zet vraag ik me weer af..
Dat sowieso wel ja ..quote:Op maandag 18 december 2006 14:31 schreef gday het volgende:
[..]
Klopt op zich wel, maar zoals ik al zei: ik vind het allemaal kort door de bocht.
Wat is er smerig aan als je daaraan direct verbindt dat je ervoor wilt zorgen dat die voedselbanken verdwijnen? Of beter gezegd: dat de noodzaak van die voedselbanken verdwijnt?quote:Op maandag 18 december 2006 14:56 schreef X. het volgende:
Heeft al iemand het gehad over de 'vuile smerige' campagne van de PvdA door over de voedselbanken te beginnen? Of telt dat niet?
ja, kijk maar naar Stephen Hawking, zwaar gehandicapt, wereldberoemd, Corky uit life goes on; mongooltje en wereldberoemd...quote:Op maandag 18 december 2006 12:42 schreef rebel6 het volgende:
Voor een deel gaat het verhaal van Eerdmans zeker op, maar er zijn altijd mensen die wel hun best doen maar toch arm blijven.
Ik denk daarbij vooral aan mensen die geen carriere kunnen maken vanwege gezondheidsklachten.
die voedselbanken worden toegekend door het huidige beleid terwijl de meesten al onder paars werden opgestartquote:Op maandag 18 december 2006 14:59 schreef gday het volgende:
[..]
Wat is er smerig aan als je daaraan direct verbindt dat je ervoor wilt zorgen dat die voedselbanken verdwijnen? Of beter gezegd: dat de noodzaak van die voedselbanken verdwijnt?
Wat is er smerig aan om gewoon te zeggen dat de PvdA draait, wat ook zo was.quote:Op maandag 18 december 2006 14:59 schreef gday het volgende:
[..]
Wat is er smerig aan als je daaraan direct verbindt dat je ervoor wilt zorgen dat die voedselbanken verdwijnen? Of beter gezegd: dat de noodzaak van die voedselbanken verdwijnt?
Dit is echt heel grote kul! Het overgrote deel ? Cijfers ? Bron ? Dit soort ideetjes worden gewekt door teveel TV te kijken. Waar je vooral die vatzige paupers in bmw's ziet rondrijden. En op straat ook.. want je ziet niet snel iemand langslopen die in echte armoede leeft, het is namelijk vaak nog een taboe om toe te geven dat je arm bent in deze harde samenleving, waar wij in wonen.quote:Op maandag 18 december 2006 15:31 schreef X. het volgende:
[..]
Wat is er smerig aan om gewoon te zeggen dat de PvdA draait, wat ook zo was.
Tja...
De voedselbanken werden van stal gehaald door de PvdA om te laten zien hoe zielig sommige mensen zijn. Terwijl de werkelijkheid heel anders is en het overgrote deel gewoon paupers zijn met gokschulden, dubieuze praktijken in hun tuin/badkamer en BMW-bezitters.
Maar dat 'vergat' Wouter Bos even te vermelden.
Stephen Hawking is er alleen gekomen met hard werken, en niet mede omdat hij bovengemiddeld intelligent is?quote:
http://tt.vrt.be/tt_een.php?p=191/0&g=0&s=0&r=0&x=1quote:Meer dan 20.000 werklozen verliezen uitkering - 18/12/2006
(Belga) De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) heeft dit jaar meer dan 20.000 werklozen gestraft door hun uitkering tijdelijk op te schorten. Dat is een stijging van 11 procent in vergelijking met vorig jaar en een recordaantal. Het bericht staat maandag te lezen in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
De mensen die geschorst werden, behoren tot een "harde kern werkonwilligen die moeilijk op de arbeidsmarkt te plaatsen zijn", zegt directeur-generaal Theo Schollen. Werklozen kunnen hun uitkering verliezen als ze een job of een opleiding weigeren of als ze niet zijn ingegaan op een uitnodiging van de dienst voor arbeidsbemiddeling. De groep van werkonwilligen wordt ieder jaar groter. Nu al moet één geschorste werkloze op de acht het langer dan een jaar rooien zonder uitkering. Ongeveer 63 procent van de schorsingen is uitgesproken in Vlaanderen, 27 procent in Wallonië en 10 procent in Brussel. (lim)
belgen & niet werken -> sukkelsquote:Op maandag 18 december 2006 16:17 schreef Steven184 het volgende:
Even een stukje van netonline.be en linkjes naar de belgische teletekst. In Belgie is het zo dat als je een baan of opleiding weigert. Maar waar ik van schrok was eigenlijk het aantal, we moeten natuurlijk niet gaan generaliseren. Maar als van 30% van deze mensen die geschorst worden nergens meer zijn te vinden is in de sociale zekerheid, dan is er natuurlijk iets mis.
Op het eerste oog zeg je dan, dus die mensen hebben wel inkomen(zwart) en zagen in de bijstand gewoon een leuk zakcentje.
[..]
http://tt.vrt.be/tt_een.php?p=191/0&g=0&s=0&r=0&x=1
http://tt.vrt.be/tt_een.php?p=192/0&g=0&s=0&r=0&x=1
Dit hoeft natuurlijk niet gelijk op Nederland betrekking hebben, maar ik vind het toch vrij schokkend dat er zo'n groot deel van de Belgische werklozen ervoor kiezen om werkloos te zijn.
Dat zijn uitzonderingen op de regel.quote:Op maandag 18 december 2006 15:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ja, kijk maar naar Stephen Hawking, zwaar gehandicapt, wereldberoemd, Corky uit life goes on; mongooltje en wereldberoemd...
iedereen kan een winnaar zijn
Dit is een interessante post om even verder op in te gaan. Ik vind de nu gangbare definitie van armoede nogal eenzijdig, namelijk. Je bent arm wanneer je inkomsten beneden een bepaalde drempel vallen (die wordt gedefinieerd als de som van alle min of meer noodzakelijke uitgaven die iemand moet doen), en anders ben je het niet, volgens de huidige definitie. Daarmee wordt echter voorbijgegaan aan het punt dat er nog veel andere, niet-economische, faceteen aan armoede zijn, die onderling weer elkaar beinvloeden. Zo kun je misschien nog net genoeg verdienen om in je eigen levensonderhoud te voorzien, maar kun je bijvoorbeeld haast geen sociale contacten hebben (omdat je er geen tijd voor hebt, vanwege het onvermogen sociale contacten te maken etc.), waardoor je sociaal gemarginaliseerd raakt. Er is dan weliswaar geen sprake van economische armoede, maar wel van sociale armoede. Omgekeerd kun je weliswaar minder verdienen dan de drempelwaarde van het CBS, maar kun je een uitgebreid netwerk van hechte sociale banden hebben waarop je in tijden van nood ook kunt terugvallen. Er is dan weliswaar formeel sprake van armoede, maar in de praktijk redden mensen zich uitstekend.quote:Op zondag 17 december 2006 11:55 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat er in Nederland weldegelijk mensen zijn die in armoede leven.
[..]
Niet alleen dat, het systeem zorgt er ook nog eens voor dat mensen die eenmaal in de vicieuze cirkel van armoede terecht zijn gekomen, daar niet gemakkelijk uit kunnen ontsnappen. Armoede is namelijk veel meer dan een financiëel probleem en dat is precies het punt waar het systeem faalt.
Ach het is niet op kosten van mijn portomoneequote:Op maandag 18 december 2006 16:17 schreef Steven184 het volgende:
Even een stukje van netonline.be en linkjes naar de belgische teletekst. In Belgie is het zo dat als je een baan of opleiding weigert. Maar waar ik van schrok was eigenlijk het aantal, we moeten natuurlijk niet gaan generaliseren. Maar als van 30% van deze mensen die geschorst worden nergens meer zijn te vinden is in de sociale zekerheid, dan is er natuurlijk iets mis.
Op het eerste oog zeg je dan, dus die mensen hebben wel inkomen(zwart) en zagen in de bijstand gewoon een leuk zakcentje.
[..]
Dit hoeft natuurlijk niet gelijk op Nederland betrekking hebben, maar ik vind het toch vrij schokkend dat er zo'n groot deel van de Belgische werklozen ervoor kiezen om werkloos te zijn.
ach iedereen heeft talenten en als je dan niet zoveel hebt omdat je een uitkering hebt moet je maar niet alles bij de wehkamp kopen...quote:Op maandag 18 december 2006 15:38 schreef gday het volgende:
[..]
Stephen Hawking is er alleen gekomen met hard werken, en niet mede omdat hij bovengemiddeld intelligent is?
Grote kul? Volgens mij valt dat wel mee...quote:Op maandag 18 december 2006 15:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Dit is echt heel grote kul! Het overgrote deel ? Cijfers ? Bron ? Dit soort ideetjes worden gewekt door teveel TV te kijken. Waar je vooral die vatzige paupers in bmw's ziet rondrijden. En op straat ook.. want je ziet niet snel iemand langslopen die in echte armoede leeft, het is namelijk vaak nog een taboe om toe te geven dat je arm bent in deze harde samenleving, waar wij in wonen.
quote:Op maandag 18 december 2006 19:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Grote kul? Volgens mij valt dat wel mee...
Nee, maar het is in veel gevallen wel zo dat de schulden zijn ontstaan door op te grote voet leven. Dat kan een plasma zijn, dat kan een hoge mobiele telefoonrekening zijn, enz. De bekende Wehkampschulden... De BMW is volgens mij meer een teken van naast de uitkering andere activiteiten ontplooien...quote:Op maandag 18 december 2006 20:13 schreef sigme het volgende:
Dat onderzoek zegt dat de meesten schulden hebben. Niet erg verrassend lijkt me.
Geeft het enig voeding aan het idee dat de meesten plasma-tv's en BMW's hebben?
Is dat niet net de perfecte oplossing om mensen die niet willen werken van de welfare af te gooien? Ik ken toevallig een van die werkonwilligen in mijn familie, en dat is gewoon een doktersvrouw die die uitkering helemaal niet nodig had. Geweldige manier om de misbruiken eruit te slopen. Die 30% zijn daarom ook niet die paupers die een luxeleven willen leiden en naar de voedselbank gaan, maar gewoon mensen die genoeg vermogen hebben, of wiens partner genoeg inkomen heeft, maar toch keihard uittrekkingen trekken. Ik vind het net mooi dat dat aangepakt wordt.quote:Op maandag 18 december 2006 16:17 schreef Steven184 het volgende:
[..]
De 'grote kul' die betwist werd was anders wel heel precies de claim over plasma-tv's en BMWs. En voor zover ik kan nagaan zijn een wijdverbreid bezit van plasma-tv's en BMW onder voedselbankafnemers precies dat: grote kul.quote:Op maandag 18 december 2006 20:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, maar het is in veel gevallen wel zo dat de schulden zijn ontstaan door op te grote voet leven. Dat kan een plasma zijn, dat kan een hoge mobiele telefoonrekening zijn, enz. De bekende Wehkampschulden... De BMW is volgens mij meer een teken van naast de uitkering andere activiteiten ontplooien...
Er zitten wel mensen bij die op afbetaling witgoed kochten (dus de regelingen niet ten volle hebben benut), maar van meerdere kanten is mij bevestigd dat dit echt de uitzonderingen zijn.
Daarnaast weer even de opmerking dat ik de term "grote kul" in deze betwist. Dat is iets anders dan het volledig eens zijn met X. die de nuance vergeet, maar gelijk heeft waar hij zegt dat de voedselbanken niet zozeer nodig zijn voor bijstandsgerechtigden, maar (in verreweg de meeste gevallen) voor bijstandsgerechtigden die om wat voor reden dan ook onoverkomelijke schulden hebben opgebouwd.
Nee joh, het is maar slechts heel Nederland die op de inhoud van jouw portemonnee leeft he?quote:Op maandag 18 december 2006 18:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ach het is niet op kosten van mijn portomonee
Zolang mensen hun auto door een beunhaas laat repareren blijft die man aan wagentjes sleutelen.quote:Op maandag 18 december 2006 20:45 schreef gday het volgende:
Tja, het gevaar is nou eenmaal dat je over deze groep veel te snel gaat generaliseren. Bij mijn vriendin in de straat wonen 2 gezinnen, waarvan volgens mij niemand werkt en volgens mij ook nooit heeft gewerkt. Uit de roddelfabriek van dat dorp bleek dat een van de mensen bijvoorbeeld wel eens ergens aan de slag ging maar dan opeens gewoon niet op kwam dagen omdat het werk hem niet aanstond ofzoiets. Het enige werk dat te zien is, is slepen met apparatuur zonder dozen, sleutelen aan een van de 4 auto's (die je enkele weken later niet meer ziet, want dan zijn er 4 nieuwe), etc. etc. Dan ben je soms geneigd om te denken: fucking bijstandstrekkers, ga toch iets nuttigs doen voor de maatschappij.
Dan lezen wij het anders.quote:Op maandag 18 december 2006 20:35 schreef sigme het volgende:
De 'grote kul' die betwist werd was anders wel heel precies de claim over plasma-tv's en BMWs.
Hij zal inderdaad een beetje als beunhaas sleutelen, maar ik denk ook dat hij gewoon een beetje handelt in 8e-hands auto's ofzo.quote:Op maandag 18 december 2006 20:49 schreef HPoi het volgende:
[..]
Zolang mensen hun auto door een beunhaas laat repareren blijft die man aan wagentjes sleutelen.
Het komt natuurlijk zeer zeker voor. Maar dit beeld is voor bepaalde luitjes het argument om onze hele zorgstaat om zeep te willen helpen en dat klopt gewoon niet. Ik denk dat er meer mensen en wat bv. voedselbanken betreft, vele ouderen en zelfs hele gezinnen zijn die juist die hulp nodig hebben omdat ze daar afhankelijk van zijn. Dat is in Nederland op zich al dieptreurig.quote:Op maandag 18 december 2006 20:45 schreef gday het volgende:
Tja, het gevaar is nou eenmaal dat je over deze groep veel te snel gaat generaliseren. Bij mijn vriendin in de straat wonen 2 gezinnen, waarvan volgens mij niemand werkt en volgens mij ook nooit heeft gewerkt. Uit de roddelfabriek van dat dorp bleek dat een van de mensen bijvoorbeeld wel eens ergens aan de slag ging maar dan opeens gewoon niet op kwam dagen omdat het werk hem niet aanstond ofzoiets. Het enige werk dat te zien is, is slepen met apparatuur zonder dozen, sleutelen aan een van de 4 auto's (die je enkele weken later niet meer ziet, want dan zijn er 4 nieuwe), etc. etc. Dan ben je soms geneigd om te denken: fucking bijstandstrekkers, ga toch iets nuttigs doen voor de maatschappij.
Gelet op deze bron denk ik dat je er ten onrechte vanuit gaat dat voedselbanken nodig zijn omdat de uitkeringen niet hoog genoeg zijn.quote:Op maandag 18 december 2006 20:57 schreef Stali het volgende:
Ik denk dat er meer mensen en wat bv. voedselbanken betreft, vele ouderen en zelfs hele gezinnen zijn die juist die hulp nodig hebben omdat ze daar afhankelijk van zijn. Dat is in Nederland op zich al dieptreurig.
PS Nee, de plasma's werden deze keer inderdaad niet genoemd. Ze behoren tot het standaard rijtje. Toch bedank voor het tonen van goede wilquote:Op maandag 18 december 2006 20:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan lezen wij het anders.
(ps met de beste wil van de wereld zie ik de plasma's nog steeds niet...)
Dan zijn zijn volgens het stukje niet voornamelijk ouderen die erheen gaan terwijl die het over all gezien heel zwaar hebben.quote:
Dus wordt er geen optimaal gebruik gemaakt van Fok!Maradonna's persoonlijke huishoudpotje. Nou gelukkig maar.quote:Veel klanten van de voedselbank hebben schulden. Het gaat om 83 procent van de mensen. Behalve financiële problemen, hebben zij vaak ook andere problemen; 84 procent maakt gebruik van hulpverlening, zoals maatschappelijk werk en RIAGG. Opvallend is dat gebruikers van de voedselbank in veel gevallen geen gebruikmaken van gemeentelijke voorzieningen zoals bijzondere bijstand, schuldhulpverlening en kwijtschelding van gemeentelijke lasten. De samenwerking tussen deze instanties moet daarom worden verbeterd.
Naar mijn idee mag dat Jan Leen en al die andere talloze aanbiedingen die we in ieder reklameblok op onze plasma langs zien vliegen nu juist weleens aangepakt worden. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat mensen hier gebruik van maken als vlucht. Dit soort bedrijven maakt nu eenmaal dat mensen op de reutel gaan leven en geven mensen een lening die ze juist in de ellende zal brengen of zelfs op weg naar een voedselbank.quote:Van de mensen met schulden zegt ruim een kwart in de problemen te zijn gekomen doordat zij gemakkelijk krediet of een lening konden krijgen. Slechts ruim eenderde maakt gebruik van hulp bij het aflossen van schulden.
Maar van de "armen" het meest er op vooruit gaan overigens...quote:Op maandag 18 december 2006 22:29 schreef Stali het volgende:
Dan zijn zijn volgens het stukje niet voornamelijk ouderen die erheen gaan terwijl die het over all gezien heel zwaar hebben.
Het ligt wat genuanceerder. Deels is er een probleem met de onduidelijke regelgeving. Betere voorlichting kan daar dus zeker helpen, hoewel soms natuurlijk ook de uitkeringsgerechtigde zijn best gewoon niet doet.quote:Dus wordt er geen optimaal gebruik gemaakt van Fok!Maradonna's persoonlijke huishoudpotje. Nou gelukkig maar.. Behalve financiele problemen hebben deze mensen volgens dit stukje ook andere problemen. Waarom mogen zij niet geholpen worden? Feit blijft dat mensen hulp nodig hebben. Het toont nog steeds niet aan dat armoede een eigen keuze is.
Dat is een mening. Ik ben daar niet zo van overtuigd.quote:Naar mijn idee mag dat Jan Leen en al die andere talloze aanbiedingen die we in ieder reklameblok op onze plasma langs zien vliegen nu juist weleens aangepakt worden. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat mensen hier gebruik van maken als vlucht. Dit soort bedrijven maakt nu eenmaal dat mensen op de reutel gaan leven en geven mensen een lening die ze juist in de ellende zal brengen of zelfs op weg naar een voedselbank.
Pak die zgn "gemakkelijke" leenbanken dan eerst maar eens aan om mensen vooraf te behoeden voor zichzelf.
quote:Op maandag 18 december 2006 22:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar van de "armen" het meest er op vooruit gaan overigens...
Maar in het door jou aangehaalde stuk stond ook dat er voor die mensen nog zoveel meer te halen valt en daar wordt blijkbaar ook geen gebruik van gemaakt. Daarnaast wordt er volgens jou niet scheutig gebruik gemaakt van het WSNP. Daar zie ik een consequentie maar nog geen bewuste keuze.quote:Het ligt wat genuanceerder. Deels is er een probleem met de onduidelijke regelgeving. Betere voorlichting kan daar dus zeker helpen, hoewel soms natuurlijk ook de uitkeringsgerechtigde zijn best gewoon niet doet.
Waar het de WSNP betreft weet ik dat velen de WSNP niet in willen, omdat het inhoudt dat ze op een houtje moeten bijten en bepaalde bezittingen moeten inleveren. Keuze dus.
quote:: Naar mijn idee mag dat Jan Leen en al die andere talloze aanbiedingen die we in ieder reklameblok op onze plasma langs zien vliegen nu juist weleens aangepakt worden. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat mensen hier gebruik van maken als vlucht. Dit soort bedrijven maakt nu eenmaal dat mensen op de reutel gaan leven en geven mensen een lening die ze juist in de ellende zal brengen of zelfs op weg naar een voedselbank.
Pak die zgn "gemakkelijke" leenbanken dan eerst maar eens aan om mensen vooraf te behoeden voor zichzelf.
Waarom niet? Reguliere banken houden er steeds strengere regels op na.quote:Op maandag 18 december 2006 22:35 schreef DS4 het volgende:
Dat is een mening. Ik ben daar niet zo van overtuigd.
Ik ben niet zo van het betuttelen, maar dan mag jij mij vertellen welke groep er het geld niet voor heeft om LCD TV's te kopen, maar ze toch koopt. Dat is grosso modo niet de intelligente minder bedeelde of de beter bedeelde.quote:Op maandag 18 december 2006 22:35 schreef DS4 het volgende:
Dat is een mening. Ik ben daar niet zo van overtuigd.
De armen. Dat stond er overigens al.quote:Op maandag 18 december 2006 22:58 schreef Stali het volgende:
Het meest van wie?
De vraag is dus waarom. Omdat ze regeling te ingewikkeld is, of omdat men te lui is om het formulier in te vullen. En dat WSNP verhaal is een zeer bewuste keuze bij sommigen...quote:Maar in het door jou aangehaalde stuk stond ook dat er voor die mensen nog zoveel meer te halen valt en daar wordt blijkbaar ook geen gebruik van gemaakt. Daarnaast wordt er volgens jou niet scheutig gebruik gemaakt van het WSNP. Daar zie ik een consequentie maar nog geen bewuste keuze.
Ik hou niet van de oplossing. Ik erken het probleem wel.quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:01 schreef en_door_slecht het volgende:
Ik ben niet zo van het betuttelen, maar dan mag jij mij vertellen welke groep er het geld niet voor heeft om LCD TV's te kopen, maar ze toch koopt. Dat is grosso modo niet de intelligente minder bedeelde of de beter bedeelde.
Ik heb het gevoel dat je redelijk liberaal bent. Dat is leuk, ik ook, alleen besef ik wel steeds meer dat er een aanzienlijke groep in NL is die helemaal niet zelf kan of wil denken. Die mensen willen gewoon een paplepel, ook al is dat niet de beste lepel. En dat is kut, want die mensen wonen ook in mijn land, en samen zullen we het moeten rooien. Moeten we dan niet gewoon zeggen: deze keuzevrijheid kun en wil je niet mee omgaan, de rest wil of hoeft er niet mee om te gaan, dus laten we het dan maar afschaffen?quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:14 schreef DS4 het volgende:
Ik hou niet van de oplossing. Ik erken het probleem wel.
Wel teveel mensenquote:Op maandag 18 december 2006 20:43 schreef Stali het volgende:
[..]
Nee joh, het is maar slechts heel Nederland die op de inhoud van jouw portemonnee leeft he?.
Je vergeet: 'arm en slecht'. Volgens mij sleutel in het denken van Eerdmans. Mensen zijn niet arm, omdat de structuren niet deugen, maar, omdat ze het woord Gods zijn kwijt geraakt.quote:Op maandag 18 december 2006 18:08 schreef sigme het volgende:
Mensen die arm en dom zijn, hebben veel mogelijkheden zichzelf ernstig in de puree te werken.
Mensen die arm en sluw zijn, hebben veel mogelijkheden die armoede op illegale wijze te verlichten.
Mensen die arm en slim zijn, hebben veel mogelijkheden zich prima te redden met weinig geld.
Is domheid (dwz met minder intelligentie geboren worden dan bijv. jij) een keuze dan?quote:Op maandag 18 december 2006 20:37 schreef HPoi het volgende:
Sommige paupers hebben gewoon geen recht op subsidie. Wat ze wel zouden moeten hebben is gratis hulp met uitgaven en dergelijke. Ik schat dat ongeveer zo'n 10% van de steuntrekkers te dom is voor deze maatschappij en zich in de schulden steekt door allerhande aankopen. Die mensen moeten eens een jaar onder begeleiding geplaatst worden (bewindvoerder) , want dat ze schulden hebben komt alleen doordat ze dingen niet snappen en goederen snaaien.
Die mensen kun je toch onder curatele stellen?quote:Op dinsdag 19 december 2006 03:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is domheid (dwz met minder intelligentie geboren worden dan bijv. jij) een keuze dan?
Het gaat erom of het een keuze is (zie TT) als je ermee geboren wordt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 03:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Die mensen kun je toch onder curatele stellen?
Okee, dus ik leid uit het eerste zinsdeel af dat ook jij vindt dat Eerdmans po-ep praat? Armoede is geen keuze, immers als je dom geboren wordt (waar je niets aan kunt doen) dan is de kans onevenredig groot dat je arm blijft, toch?quote:Op dinsdag 19 december 2006 03:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lijkt me niet, iemand onder curatele stellen of zo vleugellam maken dat hij geen schade meer kan aanrichten(voedselbonnen, huur betalen) wel bijvoorbeeld
Bewindvoerders zijn er als mensen wilsonbekwaam worden. Als je vader bijv. een herseninfarct krijgt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 03:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Een normaal persoon begrijpt echt wel dat als je bij Leen je een lening afsluit je in de problemen komt als je baan kwijt raakt. En voor iemand die dat niet begrijpt zijn er bewindvoerders
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |