Dan hadden CDA en VVD dus de afgelopen tijd zonder D66 kunnen regerenquote:Op vrijdag 15 december 2006 11:12 schreef qonmann het volgende:
[..]
Dat splinterpartijen niet in de Tweede Kamer belanden lijkt me beter voor geloofwaardigheid.
Dan hadden we voorheen geen CP gehad en nu geen Partij van de Dieren.
In een districten stelsel zijn dit soort partijen soieso kansloos, maar daar zou mijn voorkeur niet naar uitgaan.
In Duitsland ligt de kiesdremple op 5% dat zij dus ca. 8 zetets.
5 % likjt me wel een redelijke grens
Je moet dan minimaal 1 op de 20 kiezers achter je hebben om te kunnen meepraten.
Inderdaad, ik snapte 'm ook meteen, maar zelfs Pauw & Witteman hadden "de verspreking" eergisterenquote:Op donderdag 14 december 2006 16:36 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Hagelslag was hier wel degelijk bewust gekozen. Het slaat op de hagelslagcoalitie, het label dat de media heeft gekozen voor de eventuele zespartijencoalitie PvdA/SP/GL/CU/D66/PvdD. Thieme is de enige die bij de koningin heeft gepleit voor een dergelijke coalitie. Ze nam bij het gesprek dat ze afgelopen woensdag met informateur Hoekstra had als presentje een pak hagelslag mee.
Een woordgrapje voor de goed verstaander dus.
Dan is er ook geen enkele partij die langzaam kan groeien, omdat in de eerste jaren van zo'n partij de mensen denken: het heeft toch geen zin om op deze partij te stemmen, het is een weggegooide stem.quote:Op vrijdag 15 december 2006 11:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan hadden CDA en VVD dus de afgelopen tijd zonder D66 kunnen regeren.
Neehoor voor mij is het simpel als je 1/150e of meer van de stemmers vertegenwoordigt dan mag je in de kamer. Lijkt me de essentie van de representatieve democratie. De stemmen van honderduizenden weggooien lijkt me slechter voor de geloofwaardigheid
.
Die smile.quote:Op donderdag 14 december 2006 12:38 schreef X. het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=y2bHb6hHHBE
Aha.quote:Op donderdag 14 december 2006 16:36 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Hagelslag was hier wel degelijk bewust gekozen. Het slaat op de hagelslagcoalitie, het label dat de media heeft gekozen voor de eventuele zespartijencoalitie PvdA/SP/GL/CU/D66/PvdD. Thieme is de enige die bij de koningin heeft gepleit voor een dergelijke coalitie. Ze nam bij het gesprek dat ze afgelopen woensdag met informateur Hoekstra had als presentje een pak hagelslag mee.
Een woordgrapje voor de goed verstaander dus.
Juist de houding van mensen als jij zijn een sterke reden voor anderen om op de Partij voor de Dieren te stemmen. Ze vinden in zulke uitspraken het bewijs dat Nederland veel beter moet omgaan met dierenwelzijn, en daar ook bewuster van moet worden.quote:Op donderdag 14 december 2006 20:05 schreef Captain_Chaos het volgende:
Ze is wel leuk eigenlijk.
Oprecht bezig met haar zaak ook.
In tegenstelling tot enkelen binnen de Tweede Kamer.
Dat neemt niet weg dat ik dikke tranen pleng bij de gedachte dat er gewoon draagkracht is voor een 'partij voor dieren' in Nederland. Ik bedoel: What's next ! ? Ik vraag me werkelijk af waar je zat met je gedachten toen je in het stemhokje stond en dacht: Ja ! Dit is wat de Nederlandse politiek nodig heeft. Hier herken ik mezelf in.
quote:
Dus wat Kozzmic zegt is niet per definitie waar hoorquote:Op donderdag 14 december 2006 16:40 schreef X. het volgende:
Nou, zo kwam het niet over Kozzmic. Ik vraag me ook af hoe je met een coalitie moet schieten?
Volgens mij versprak ze zich juist omdat ze de afgelopen weken zo met hagelslag bezig was
Zou het niet zo kunnen zijn dat er nog een paar problemen zijn die nog iets belangrijker zijn dan dierenwelzijn? Want dierenwelzijn staat niet alleen bij de PvdD in the picture... Het is dus niet zo dat je PvdD moet stemmen als je dierenwelzijn een belangrijk punt vindt.quote:Op zaterdag 16 december 2006 01:43 schreef gday het volgende:
Ze vinden in zulke uitspraken het bewijs dat Nederland veel beter moet omgaan met dierenwelzijn, en daar ook bewuster van moet worden.
quasi grappige kadootjes zijn in het normale maatschappelijk leven al kansloos. Hoe ver ben je afgedreven als je dat als fractievoorzitter meeneemt naar de informateur?quote:Op donderdag 14 december 2006 16:36 schreef Kozzmic het volgende:
Ze nam bij het gesprek dat ze afgelopen woensdag met informateur Hoekstra had als presentje een pak hagelslag mee.
Denk dat het eerder normaal is in deze context dan in het normale maatschappelijke leven. Gaat daar veel meer om symboliek. Maar goed, elke vermakelijke politicus is er eentje en ik wacht dan ook vol plezier op haar verdere capriolen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 10:55 schreef Argento het volgende:
[..]
quasi grappige kadootjes zijn in het normale maatschappelijk leven al kansloos. Hoe ver ben je afgedreven als je dat als fractievoorzitter meeneemt naar de informateur?
Dat is uiteraard geheel subjectief. Wat jij het belangrijkst vindt hoeft je buurman niet het belangrijkst te vinden. Er zijn inderdaad meer partijen die zich in de bres willen gooien voor dierenwelzijn, maar het kan zijn dat:quote:Op zaterdag 16 december 2006 10:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat er nog een paar problemen zijn die nog iets belangrijker zijn dan dierenwelzijn?
quote:Op donderdag 14 december 2006 16:36 schreef Kozzmic het volgende:
Ze nam bij het gesprek dat ze afgelopen woensdag met informateur Hoekstra had als presentje een pak hagelslag mee.
Nou, het lijkt mij objectief dat er grotere problemen zijn dan dierenwelzijn. Dat er malloten op deze wereld rondlopen die bio-industrie een groter probleem vinden dan de ellende in Darfur zal best, maar dat maakt het nog niet een subjectief verhaal.quote:
Iedereen moet kiezen voor de partij waar hij/zij zich het beste vertegenwoordigd voelt. Maar ik heb gerede twijfels omtrent de geestelijke vermogens van mensen die, de inhoud van de verkiezingsprogramma's kennende, zich het best voelt bij de PvdD.quote:Wat jij het belangrijkst vindt hoeft je buurman niet het belangrijkst te vinden. Er zijn inderdaad meer partijen die zich in de bres willen gooien voor dierenwelzijn, maar het kan zijn dat:
- de partij ook andere standpunten heeft die totaal indruisen tegen wat een potentiele kiezer wil (PVV?);
- de partij niet genoeg doet aan dierenwelzijn (D66?);
- een potentiele kiezer neutraal is op andere gebieden en daarom kiest voor een partij die zich profileert op een wijze zoals de PvdD dat heeft gedaan;
- etc. etc.
De wortels van de PvdD zitten in links-radicale dierenwelzijnorganisaties. En jij verbaast jezelf over het feit dat de PvdD misschien nog wel linkser is dan de SP?quote:Op zondag 17 december 2006 01:12 schreef Coldplaya het volgende:
Wel jammer dat de Partij voor de Dieren zo over links gaat.
Ik kan mij wel weer voorstellen dat iemand dat niet wil doen vanwege andere punten...quote:Op zondag 17 december 2006 10:12 schreef Qwea het volgende:
als je zo voor die grondrechten voor de dieren bent had je ook op wilders of pastors kunnen stemmen
Kun je de grootte van veel van die problemen meten in absolute cijfers en/of eenvoudig weergeven in absolute cijfers? Nee toch? Dan lijkt het me dat veel mensen daar terecht een subjectief oordeel over vellen. Zoals jij redeneert kun je beter het woord 'subjectief' schrappen uit Van Dale.quote:Op zondag 17 december 2006 09:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou, het lijkt mij objectief dat er grotere problemen zijn dan dierenwelzijn. Dat er malloten op deze wereld rondlopen die bio-industrie een groter probleem vinden dan de ellende in Darfur zal best, maar dat maakt het nog niet een subjectief verhaal.
Alsjeblieft zeg... kijk, dat je zelf niks ziet in de PvdD vind ik volledig te rechtvaardigen. Nochtans vind ik het ongelofelijk kortzichtig en zelfs arrogant om mensen die stemmen op een partij waar jij absoluut niks mee hebt af te doen als onwetend of misschien zelfs dom, en hun beweegreden dan ook subiet te ridiculiseren. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de overgrote meerderheid van PvdD-stemmers op die partij stemde met de wetenschap dat die partij, als ze al überhaupt in de kamer zou komen, een hele kleine fractie zou hebben hetgeen uitstekend is voor een dergelijke partij omdat dat de mogelijkheid biedt om bepaalde zaken aan de kaak te stellen.quote:[..]
Iedereen moet kiezen voor de partij waar hij/zij zich het beste vertegenwoordigd voelt. Maar ik heb gerede twijfels omtrent de geestelijke vermogens van mensen die, de inhoud van de verkiezingsprogramma's kennende, zich het best voelt bij de PvdD.
Niet in absolute cijfers, maar een ranglijst is er vaak wel in aan te brengen. Als je een slagaderlijke bloeding hebt, is een vlek op je kleren objectief gezien een kleiner probleem.quote:Op zondag 17 december 2006 13:57 schreef gday het volgende:
Kun je de grootte van veel van die problemen meten in absolute cijfers en/of eenvoudig weergeven in absolute cijfers? Nee toch? Dan lijkt het me dat veel mensen daar terecht een subjectief oordeel over vellen. Zoals jij redeneert kun je beter het woord 'subjectief' schrappen uit Van Dale.
Nogmaals, als je niets belangrijkers kan bedenken dan dierenleed... Mijn mening. Dan ben ik maar arrogant.quote:Alsjeblieft zeg... kijk, dat je zelf niks ziet in de PvdD vind ik volledig te rechtvaardigen. Nochtans vind ik het ongelofelijk kortzichtig en zelfs arrogant om mensen die stemmen op een partij waar jij absoluut niks mee hebt af te doen als onwetend of misschien zelfs dom, en hun beweegreden dan ook subiet te ridiculiseren. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de overgrote meerderheid van PvdD-stemmers op die partij stemde met de wetenschap dat die partij, als ze al überhaupt in de kamer zou komen, een hele kleine fractie zou hebben hetgeen uitstekend is voor een dergelijke partij omdat dat de mogelijkheid biedt om bepaalde zaken aan de kaak te stellen.
Ja, maar bij die problemen is het ook duidelijk natuurlijk.quote:Op zondag 17 december 2006 14:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet in absolute cijfers, maar een ranglijst is er vaak wel in aan te brengen. Als je een slagaderlijke bloeding hebt, is een vlek op je kleren objectief gezien een kleiner probleem.
Je begrijpt het volgens mij niet helemaal. Mensen die PvdD hebben gestemd vinden dierenwelzijn niet per se het belangrijkst. Ze vinden nochtans vaak dat dierenleed veel te weinig aandacht krijgt. Je kunt dan wel PVV gaan stemmen, maar dat is een partij met veel standpunten waar mensen zich niet in kunnen vinden, en bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre zo'n partij zich in werkelijkheid zal inzetten voor dierenwelzijn terwijl dat juist bij een partij als de PvdD niet ter discussie staat. Dat was ook wat ik bedoelde in mijn vorige post toen ik zei dat veel PvdD-stemmers zich terdege realiseerden dat de PvdD nooit een grote partij zou worden, maar dat ze ook graag een kleine partij in de Tweede Kamer zouden zien die in de bres springt voor dieren.quote:[..]
Nogmaals, als je niets belangrijkers kan bedenken dan dierenleed... Mijn mening. Dan ben ik maar arrogant.
Inderdaad... ik heb op de PvdD gestemd, niet in de hoop dat het een grote partij wordt, of met de hoop dat ze meeregeren. Ik heb de PvdD gestemd omdat bij dierenleed er dan tenminste een partij in de kamer zit die dan aan de mouw gaat trekken en deze punten ook op de agenda zet. 2 zetels vind ik dan ook meer dan genoeg voor deze partij.quote:Op zondag 17 december 2006 14:56 schreef gday het volgende:
[..]
Ja, maar bij die problemen is het ook duidelijk natuurlijk.Beetje slechte vergelijking, want zo'n situatie is heel overzichtelijk.
[..]
Je begrijpt het volgens mij niet helemaal. Mensen die PvdD hebben gestemd vinden dierenwelzijn niet per se het belangrijkst. Ze vinden nochtans vaak dat dierenleed veel te weinig aandacht krijgt. Je kunt dan wel PVV gaan stemmen, maar dat is een partij met veel standpunten waar mensen zich niet in kunnen vinden, en bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre zo'n partij zich in werkelijkheid zal inzetten voor dierenwelzijn terwijl dat juist bij een partij als de PvdD niet ter discussie staat. Dat was ook wat ik bedoelde in mijn vorige post toen ik zei dat veel PvdD-stemmers zich terdege realiseerden dat de PvdD nooit een grote partij zou worden, maar dat ze ook graag een kleine partij in de Tweede Kamer zouden zien die in de bres springt voor dieren.
Onzin. De individuele kiezer kan er nu eenmaal niet op anticiperen dat een partij groot of klein wordt. Als iedereen zo zou denken als jij schetst, dan zou de PvD nu met 150 zetels in de Kamer zitten. Ik geloof dan ook niet dat mensen op een partij stemmen met het achterliggende motief dat die partij klein moet blijven.quote:Op zondag 17 december 2006 14:56 schreef gday het volgende:
Dat was ook wat ik bedoelde in mijn vorige post toen ik zei dat veel PvdD-stemmers zich terdege realiseerden dat de PvdD nooit een grote partij zou worden, maar dat ze ook graag een kleine partij in de Tweede Kamer zouden zien die in de bres springt voor dieren.
Onzin?quote:Op zondag 17 december 2006 18:22 schreef Argento het volgende:
[..]
Onzin. De individuele kiezer kan er nu eenmaal niet op anticiperen dat een partij groot of klein wordt. Als iedereen zo zou denken als jij schetst, dan zou de PvD nu met 150 zetels in de Kamer zitten. Ik geloof dan ook niet dat mensen op een partij stemmen met het achterliggende motief dat die partij klein moet blijven.
Daarnaast zie ik niet in wat twee zetels nou ooit in de melk te brokkelen kunnen hebben.
Nogmaals, je stemt op een partij omdat je vindt dat deze jouw stem verdient. Het heeft geen enkele zin om te anticiperen op wat andere mensen gaan stemmen, want dat is wat je doet als je anticipeert op de verkiezingsuitslag en je stem in feite bepaalt aan de hand van de gewenste zetelomvang van de partij.quote:Op zondag 17 december 2006 18:41 schreef gday het volgende:
[..]
Onzin?Gezien je repliek heb je niet zoveel begrepen van mijn post.
Mensen stemden natuurlijk niet met de intentie om de partij klein te houden (duh), maar om te zorgen dat ze in ieder geval in de kamer zouden kunnen komen, wetende dat de partij desondanks toch relatief klein zou blijven. Als iedereen dat belangrijk zou vinden zou de PvdD inderdaad 150 zetels hebben gehaald, maar niet iedereen vindt dat belangrijk en dus hebben ze 'maar' 2 zetels. Ik snap niet waarom je dan ook begint met 'als iedereen zo zou denken'....
Het lijkt me duidelijk dat niet iedereen zo dacht. .. maar goed.
Strategisch stemmen zal best bestaan, maar dan nog is het slechts speculatie. Je weet immers niet wat anderen stemmen en als je je stem laat bepalen aan de hand van de gewenste zetelomvang van jouw partij, dan speculeer je op wat anderen (niet) stemmen.quote:Ik vind het ook vrij apart dat jij denkt dat mensen geen idee hebben hoe groot een partij ongeveer zal (kunnen) worden na de verkiezingen. Je had in de aanloop naar de verkiezingen bij wijze van spreken 20 peilingen per dag. Ik had best kunnen voorspellen dat het CDA en de PvdA beide ongeveer 40 zetels zouden halen, dat D66 minder dan 5 zetels zou halen, etc. Je beweert nu dus dat strategisch stemmen niet bestaat (ongeacht of je het nou een goed of slecht fenomeen vindt).
Ja, ik begrijp wat je bedoelt en ook dit is weer de grootst mogelijke onzin. Mijn opmerking ging niet verder dan dat een partij met twee zetels in de parlementaire praktijk zwaar in de marge opereert. En dat is dus ook zo. Je kunt je afvragen welke invloed de PvD in het concrete beleid gaat hebben. Waarschijnlijk helemaal geen. Maar om daar nu in te gaan lezen dat ik voor een of andere kiesdrempel ben, dat komt toch echt voor jouw rekening.quote:Met twee zetels zul je natuurlijk nooit overheersend zijn in het politieke landschap, maar je hebt dan de mogelijkheid om zaken aan de kaak te stellen, en andere partijen te overtuigen van je standpunt en zodoende steun te krijgen voor je standpunt. Maar goed, wat jou betreft kunnen we dus partijen met minder dan 5 zetels schrappen? Tja, dan kun je zeggen dat je ook partijen met 6 zetels kunt schrappen, want dat is maar één zeteltje meer. En tja, als je partijen met 6 zetels schrapt, waarom dan niet partijen met 7 zetels? Mja, en dan kun je eigenlijk ook de partijen met 8 zetels schrappen, want wat hebben die in de melk te brokkelen? Oh, maar goed, dan kun je ook partijen schrappen met 9 zetels. Nou ja, je begrijpt wel wat ik bedoel.
Ik heb in het geheel geen waardeoordeel uitgesproken ten aanzien van de stem op de PvD. Ik heb mij gericht tegen de suggestie dat het Nederlands electoraat onderling dusdanig op elkaar is afgestemd en dat zij zich dusdanig heeft gemanoeuvreerd dat de PvD op de gewenste twee zetels is uitgekomen. Verkiezingen werken zo niet en kunnen zo ook niet werken.quote:Ik heb zelf ook niet op de PvdD gestemd, maar net zoals ik begrijp dat mensen daarop stemmen begrijp ik ook dat mensen op de PVV of op EénNL hebben gestemd. Onbegrip uiten over waarom mensen op een bepaalde partij stemmen impliceert mijns inziens onkunde wat betreft het vertalen van een verkiezingsuitslag.
Dat maakt jouw theorie nog niet juist. Iemand kan best zijn stem laten bepalen aan de hand van de gewenste zetelomvang van een partij, maar diegene moet niet denken dat hij daarmee een reele afweging heeft gemaakt.quote:Edit: dat het geen onzin is kun je trouwens ook al zien aan de reactie van Refragmental. De reden die ik aangaf is blijkbaar voor hem ook de reden geweest om op de PvdD te stemmen
Je snapt het ECHT niet... begint nu vermoeiend te worden, maar ik doe nog een laatste poging. Ze willen gewoon dat de 'stem van de dieren' gehoord wordt, en daarvoor vinden ze vaak twee zetels genoeg. Vier zetels zouden ze vaak echter ook niet verkeerd vinden, en dat zou ze er dan ook niet toe bewegen om ineens af te zien van hun eigen keuze. Ze stemmen niet PvdD OMDAT ze willen dat de partij klein blijft, ze stemmen PvdD ONDANKS DAT de partij klein blijft.quote:Op zondag 17 december 2006 19:57 schreef Argento het volgende:
[..]
Nogmaals, je stemt op een partij omdat je vindt dat deze jouw stem verdient. Het heeft geen enkele zin om te anticiperen op wat andere mensen gaan stemmen, want dat is wat je doet als je anticipeert op de verkiezingsuitslag en je stem in feite bepaalt aan de hand van de gewenste zetelomvang van de partij.
[..]
Strategisch stemmen zal best bestaan, maar dan nog is het slechts speculatie. Je weet immers niet wat anderen stemmen en als je je stem laat bepalen aan de hand van de gewenste zetelomvang van jouw partij, dan speculeer je op wat anderen (niet) stemmen.
Als alle potentiele PvD-stemmers vinden dat de partij met twee zetels groot genoeg is, wie van de potentiele stemmers moet dan besluiten op een andere partij te stemmen indien de PvD in de peilingen op vier zetels staan en hoe weten ze dat van elkaar? Dat slaat toch gewoon nergens op?
Jouw uitspraak ("Daarnaast zie ik niet in wat twee zetels nou ooit in de melk te brokkelen kunnen hebben.") leek te impliceren dat je vindt dat zulke partijen nutteloos zijn. Als je dat vindt, zul je in principe ook voorstander moeten zijn van een andere kiesdrempel dan nu gehanteerd wordt. Immers, waarom zou je iets nastreven wat in jouw ogen nutteloos is? Als je desondanks toch vindt dat partijen met één of twee zetels wel nut hebben, neem ik dit terug. Waarom ik denk dat een partij met twee zetels in ieder geval niet geheel nutteloos is, heb je kunnen lezen in mijn eerdere bijdragen.quote:[..]
Ja, ik begrijp wat je bedoelt en ook dit is weer de grootst mogelijke onzin. Mijn opmerking ging niet verder dan dat een partij met twee zetels in de parlementaire praktijk zwaar in de marge opereert. En dat is dus ook zo. Je kunt je afvragen welke invloed de PvD in het concrete beleid gaat hebben. Waarschijnlijk helemaal geen. Maar om daar nu in te gaan lezen dat ik voor een of andere kiesdrempel ben, dat komt toch echt voor jouw rekening.
Zoals ik al eerder zei: het is inderdaad niet zo dat de PvdD-stemmers expliciet mikten op twee zetels. Ze stemden PvdD ONDANKS dat ze begrepen dat de PvdD nooit een grote partij zal worden in de Kamer. Ik denk dus dat je me dan totaal verkeerd hebt begrepen.quote:[..]
Ik geen waardeoordeel uitgesproken ten aanzien van de stem op de PvD. Ik heb mij gericht tegen de suggestie dat het Nederlands electoraat onderling dusdanig op elkaar is afgestemd dat zij zich dusdanig heet gemanoeuvreerd dat de PvD op de gewenste twee zetels is uitgekomen. Verkiezingen werken zo niet. Die twee zetels is toeval.
Mja, ik weet nu niet wat je bedoelt met mijn 'theorie' aangezien je me blijkbaar steeds verkeerd begrijpt. Kan hier verder dus ook niet echt op reageren.quote:[..]
Dat maakt jouw theorie nog niet juist. Iemand kan best zijn stem laten bepalen aan de hand van de gewenste zetelomvang van een partij, maar diegene moet niet denken dat hij daarmee een reele afweging heeft gemaakt.
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar ik wilde dit eraan toevoegen. Veel mensen stemden op PvdD om deze bestaansrecht te verlenen. Vele stemmers hadden geen behoefte aan een grote partij, maar wilden wel dat de dieren in onze democratie een stem kregen. Als de bestaanszekerheid echter al gegarandeerd zou zijn, hadden velen waarschijnlijk niét op de PvdD gestemd.quote:Op zondag 17 december 2006 20:09 schreef gday het volgende:
[..]
Je snapt het ECHT niet... begint nu vermoeiend te worden, maar ik doe nog een laatste poging. Ze willen gewoon dat de 'stem van de dieren' gehoord wordt, en daarvoor vinden ze vaak twee zetels genoeg. Vier zetels zouden ze vaak echter ook niet verkeerd vinden, en dat zou ze er dan ook niet toe bewegen om ineens af te zien van hun eigen keuze. Ze stemmen niet PvdD OMDAT ze willen dat de partij klein blijft, ze stemmen PvdD ONDANKS DAT de partij klein blijft.
Klopt helemaal. Die garantie kan uiteraard alleen het electoraat zelf verlenen.quote:Op zondag 17 december 2006 22:45 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar ik wilde dit eraan toevoegen. Veel mensen stemden op PvdD om deze bestaansrecht te verlenen. Vele stemmers hadden geen behoefte aan een grote partij, maar wilden wel dat de dieren in onze democratie een stem kregen. Als de bestaanszekerheid echter al gegarandeerd zou zijn, hadden velen waarschijnlijk niét op de PvdD gestemd.
http://www.nrcombudsman.n(...)ker-dier-thieme.htmlquote:De fabeltjeskrant en lekker dier Marianne Thieme
Gepubliceerd door Stan de Jong 20 december, 2006
Soms heb je als journalist iets te pakken waarvan je zeker weet dat elke lezer het met gretigheid tot zich zal nemen, maar er desalniettemin geen haan in de gevestigde media naar kraait. Uw ombudsman a.i. overkwam iets dergelijks toen hij in zijn ongoing research naar de dierenbeweging – noem het een hobby – drie dagen geleden stuitte op een wonderlijk gegeven. Marianne Thieme, frontlady van de Partij voor de Dieren, blijkt lid te zijn van de zevendedags adventisten, een protestantse splintergroepering ofwel sekte. De zevendedags adventisten, een beweging die is ontstaan rond 1860, vinden dat de sabbat op zaterdag moet worden gevierd en geloven in de terugkeer van de Heiland. Nu ja, voor meer informatie lees bijvoorbeeld hier. Saillant is dat de sekte niet alleen tegen alcoholgebruik, sex voor het huwelijk en sigaretten is, maar tevens het vegetarisme bepleit. De opperbroeder van de Nederlandse tak van de sekte was in elk geval zeer verheugd dat Marianne Thieme in de Tweede Kamer was gekomen.
Dat er een link bestaat tussen de zevendedags adventisten en de fanatiekelingen van de dierenrechtenbeweging bleek al eerder. Zo is Niko Koffeman, de SP’er en gewipte Llink-oprichter (samen met Marianne Thieme) die ook wel de BV Dierenleed wordt genoemd, eveneens lid van deze geloofsgemeenschap. Net als trouwens zijn vrouw, presentatrice Antoinette Hertsenberg, bekend van Tros Opgelicht. En die was – het kan bijna geen toeval meer zijn – in het verleden woordvoerder van de Dierenbescherming en actief in de anti-vivisectiebond. We mogen dus wel in alle bescheidenheid stellen dat ik hier op een interessant circuit was gestuit, nietwaar?
Nog interessanter werd het toen ik mij wat meer ging verdiepen in de leer der zevendedags adventisten. Wat blijkt? De groepering blijkt het ronduit niet op homo’s te hebben. Liefhebbers van de Griekse beginselen worden zelfs op een lijn gezet met plegers van incest, kinderverkrachters en zij die de geneugten van bestiale sex kennen. In het laatste geval vermoed ik dat onze dierenvriendin Thieme wel over haar hart zal strijken, mits het met wederzijdse instemming gebeurt natuurlijk, maar dit terzijde.
Een volksvertegenwoordiger dus die lid is van een sektarisch christenclubje waar ze alle homo’s het liefst weer in de kast zetten. God, wat ben ik benieuwd wat progressieve lijstduwers als Maartje ’t Hart, Rudy Kousbroek en Kees van Kooten daar zo van vinden. Voor de website witheet schreef ik er de afgelopen dagen enkele stukken over, zoals deze. Ook op mijn eigen website zal ik de dierenbeweging kritisch blijven volgen.
Maar was dit nieuws?
Tja, ik zou zeggen: wis en waarachtig. Tussen alle flauwekulberichten in de krant lijkt me dit tenminste nog iets dat de lezers (zeker als zij op de Partij voor de Dieren hebben gestemd) boeit. Een mij bekende journalist van de Volkskrant had het ook met rooie oortjes gelezen, evenals mensen in zijn omgeving, zo vertelde hij, maar kennelijk zag de politieke redactie van de krant er geen brood in erover te schrijven. Te gevoelig? Of was het lidmaatschap van Thieme van de zevende dagsadventisten zogenaamd een prive-zaak en daarmee niet relevant?
In de Nederlandse journalistiek bestaat de eigenaardige en ter wereld unieke opvatting dat prive-zaken en -opvattingen van politici er niet toe doen. Mijn opvatting is: alles dat ook maar iets zegt over de persoon van een gekozen volksvertegenwoordiger is relevant. Zeker als het om principiele (geloofs)opvattingen gaat. En al helemaal als die denkbeelden vermoedelijk haaks staan op de opvattingen van de achterban van die politicus. Of is Marianne ‘ik was geen vriend van Volkert’ Thieme (benoemd door de parlementaire pers als ‘politiek talent van het jaar’) al te veel gepamperd door het corps journalistique, al borrelend en geilend in Nieuwspoort?
Van NRC verwachtte ik trouwens al niet eens meer dat het van deze feiten kond zou doen. Zoals mijn anonieme bron ooit meldde: Voorheen De Deftige Courant is steeds meer een doorgeefluik van de milieu- en dierenbeweging en GroenLinks geworden. Iets dat ook Simon Rozendaal, wetenschapsjournalist van Elsevier, is opgevallen. Dit is zijn weblogstuk onder de niet mis te verstane titel: NRC Handelsblad: groen, links en onkritisch.
Grote vraag is: hoe kan het dat NRC tot een fabeltjeskrant is verworden? Zitten er in de redactie personen met invloed die de GroenLinks- of Partij voor de Dieren-beginselen zijn toegedaan? Is de nieuwe hoofdredactrice Birgit Donker soms ook al lid van de zevendedags adventisten? Ach, het zijn aangename en opwindende gedachten als u zich straks aan het kerstkalkoen vergrijpt. Eet smakelijk!
Het schijnt dat Bos het zo genoemd heeft. Marianne had dat als verwijzing opgenomen. Zelf vond ik de regenboogcoalitie mooier klinkenquote:Op vrijdag 15 december 2006 11:31 schreef ItaloDancer het volgende:
Inderdaad, ik snapte 'm ook meteen, maar zelfs Pauw & Witteman hadden "de verspreking" eergisteren![]()
![]()
Ten eerste kan geloof geen enkele partij 150 zetels halen... zal ook niet snel gebeuren dat een partij de absolute meerderheid in zijn eentje haalt denk ik.quote:Op zondag 17 december 2006 18:41 schreef gday het volgende:
Als iedereen dat belangrijk zou vinden zou de PvdD inderdaad 150 zetels hebben gehaald, maar niet iedereen vindt dat belangrijk en dus hebben ze 'maar' 2 zetels. Ik snap niet waarom je dan ook begint met 'als iedereen zo zou denken'....Het lijkt me duidelijk dat niet iedereen zo dacht. .. maar goed.
De PvdD kan wel net bij het ene of andere onderwerp aan een meerderheid helpen. Die positie is natuurlijk erg interessant.quote:Met twee zetels zul je natuurlijk nooit overheersend zijn in het politieke landschap, maar je hebt dan de mogelijkheid om zaken aan de kaak te stellen,
Ja idd. Ik kan me goed indenken waarom iemand PvV stemt e.d. Dat leer je ook door in discussie te treden met die mensen en daarnaast ook goed de media te volgen en de politiek natuurlijk.quote:Ik heb zelf ook niet op de PvdD gestemd, maar net zoals ik begrijp dat mensen daarop stemmen begrijp ik ook dat mensen op de PVV of op EénNL hebben gestemd. Onbegrip uiten over waarom mensen op een bepaalde partij stemmen impliceert mijns inziens onkunde wat betreft het vertalen van een verkiezingsuitslag.
omg.. what een bullshit kan die gast vertellen. Even op zijn website gekeken.. en ik zal waarom die zo negatief is over de PvdD en waarom die de partij zwart wil maken..quote:Op zaterdag 23 december 2006 21:35 schreef PJORourke het volgende:
http://www.nrcombudsman.n(...)ker-dier-thieme.html
Ja, over het algemeen zullen veel mensen voor het goed omgaan met dieren zijn.quote:Op zondag 24 december 2006 00:13 schreef TechXP het volgende:
Niet dat die allemaal op de partij stemmen, maar in mijn ervaring weet ik wel dat er van links naar rechts, van vleeseter tot veganist een enorme massa aan sympathisanten is.
Dat is gemaakt door de bedrijven waar peta tegen protesteert.. hoewel er wel wat kritiekpuntjes zijn op peta.quote:Op zondag 24 december 2006 12:58 schreef JohnDope het volgende:
Dit is ook wel een leuk filmpje van ongeveer de grootste dieren organisatie (Peta) ter wereld, die even wordt ontmaskerd. Een soort marianne thieme in het kwadraat
http://video.google.com/videoplay?docid=-1913999390200944075
quote:Op zondag 24 december 2006 12:58 schreef JohnDope het volgende:
Die mensen houden helemaal niet van dieren. Netzoals die extreme-allochtonen-knuffelaars ook praktisch geen allochtonen kennen. Het komt allemaal voort uit frustratie bij die mensen.
Dit is ook wel een leuk filmpje van ongeveer de grootste dieren organisatie (Peta) ter wereld, die even wordt ontmaskerd. Een soort marianne thieme in het kwadraat
Heerlijk![]()
Ga je nu beweren dat Penn & Teller onderdeel zijn van een complot van de vleesverwerkende industrie?quote:Op zondag 24 december 2006 15:11 schreef TechXP het volgende:
Dat is gemaakt door de bedrijven waar peta tegen protesteert.. hoewel er wel wat kritiekpuntjes zijn op peta.
Er spelen idd allerlei factoren een rol, behalve het dierenwelzijn.quote:Op zondag 24 december 2006 12:58 schreef JohnDope het volgende:
Die mensen houden helemaal niet van dieren. Netzoals die extreme-allochtonen-knuffelaars ook praktisch geen allochtonen kennen. Het komt allemaal voort uit frustratie bij die mensen.
Heerlijk![]()
Er word veel vage info en feitjes verspreid over peta.. door de industrie.. sommige pakken dat op....quote:Op dinsdag 26 december 2006 04:05 schreef PJORourke het volgende:
Ga je nu beweren dat Penn & Teller onderdeel zijn van een complot van de vleesverwerkende industrie?
Nee totaal niet. Hoewel ik wel kan erkennen dat er ook baantjeshouders in de wereld zitten jammer genoeg. Mensen die zich idealistisch noemen, maar gewoon een vet salaris willen etc. Maar gelukkig zijn er ook vele andere mensen. Het gaat mij totaal niet om macht of geld. Ik vind dat totaal niet belangrijk. Tuurlijk.. ik heb ook geld nodig.. maar voor mij is iets meer dan minimumloon in principe genoeg.. ik heb nodig wat ik nodig heb om te overleven. Maar ik hoef totaal geen vet salaris.quote:Op dinsdag 26 december 2006 09:29 schreef Oud_student het volgende:
Het gaat om macht, geld, frustraties of het hebben van een zinvol doel in het leven.
Wie beweert dat? ALF is anti-geweld vanuit de beginselen. Dierenactivisten verder zijn ook allemaal anti-geweld. Hoewel er een klein percentage is die idd niet perse tegen geweld is.quote:Zo beweren zij dat het gebruik van geweld geen kwestie van goed of kwaad is maar en kwestie van tactiek.
Maar dat is ook zo. Ik wil daar best verder op in gaan eventueel. Het probleem bij de wetenschap is dat ze uitgaan van wat Barnard zei anderhalve eeuw geleden.. dat dieren meer mensen zijn dan mensen zelf. Met die gedachten zijn wetenschappers nog steeds bezig. Zelfs na het softenon schandaal enzo.quote:Volgens hen is niet alleen het gebruik van dieren in medisch onderzoek moreel fout maar zou het zinloos zijn omdat dieren totaal anders zijn dan mensen.
Dat word niet zo gezegd. Er word alleen gevraagd dieren rechten te hebben. Niet om ze mensenrechten te geven. Daarnaast heeft het geven van dierenrechten niets te maken met of mens en dier dezelfde zijn bij dierproeven. Bij dierproeven zijn er een aantal factoren al anders. Elk dier reageert anders, elk ras kan anders reageren, elk inidividu kan anders reageren. Waarom denk je dat er jaarlijks vele medicijnen weer van de markt gehaald worden? waarom denk je dat er jaarlijks vele nieuwe bijwerkingen bijgeschreven worden? Waarom denk je dat medicatie ziekte kan veroorzaken? Waarom denk je dat er jaarlijks mensen overlijden door foute medicatie?quote:Als dit zo zou zijn, waarom moeten de dieren dan wel dezelfde rechten als mensen hebben?
Het is zonde dat er dierproeven zijn gedaan. Iedereen maakt hun eigen keuze wat dit betreft. Je weet pas echt of iets werkt wanneer mensen het massaal gebruiken. Dan kan je pas in kaart brengen wat het effect is op mensen. Daarom worden medicaties vaak snel weer aangepast aan de resultaten na grootschalig gebruik of worden ze snel van de markt gehaald. Van sommige medicatie blijkt pas na jaren later dat er iets mis is.. denk aan denk aan vioxx, e.d.quote:En waarom maken dierenactivisten wel gebruik van de resultaten van diezelfde medische wetenschap?
De paralel trekken met de holocaust is niet eens zo vreemd. Hoewel die bij mensen snel agressie opwekt.. dus niet verstandig om daar over te hebben. Maar ik vind de paralel trekken en aantal punten vergelijken niet eens zo vreemd. Hoewel het natuurlijk niet hetzelfde is.quote:En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vergelijking met de holocaust.
Waarom noem je ze crimineel. Blijkbaar ken je de mensen die dierenrechtenactivist zijn niet eens. Misschien moet je je er in verdiepen. Het kan net zo goed zijn dat iemand in je directe buurt dat is. Of dat iemand op je werkt dat is etc.quote:Wat ik nog wel kan begrijpen dat mensen (criminelen) die er zelf voordeel van hebben, financieel of er een kick van krijgen, hier aan mee doen.
Ofwel je staat te liegen dat je barst, ofwel je bent wel heel goedgelovig... De bekendste Nederlandse dierenactivist zit niet voor niets achter slot en grendel.quote:Op dinsdag 26 december 2006 11:52 schreef TechXP het volgende:
Dierenactivisten verder zijn ook allemaal anti-geweld.
Oeps dat zullen verschillende Marianne Thieme aan hangers niet leuk vindenquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |